Ilmajouset tukkiajossa

Diesel-fani

Kiehtoo miten ilmajouset menettelee korkean painopisteen ajossa erityisesti perävaunuissa. Onks kellään käytännön kokemusta??? Ilmajousi kärryjähän on jo muutamia liikenteessä. Teoriassahan ne mielestäni pitäisivät olla tukevampia, mutta miten käytännössä.
PS. Sen arvaan, että palkeita varmaankin menee silloin tällöin yms. se ei minua kiinnosta vaan tukevuus kiinnostaa minua.

18

7846

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jouset

      Ite ajan korkeita (5m) kantavuuskuormia ilmajousiyhdistelmällä ja siitä en luovu. Tasanen ajaa eikä nyhä vetäjää. Huojuu hieman mut siihen tottuu. Väistötilanteessa rautajousikärri on herkemmin nurin. Ajavat meilläpäin puutkin metästä ilmajousilla. On tietysti huonossa paikassa vähän huonompi etenemään. Ja mitä pusseihin tulee ni viiden vuoden aikana vaihtanu pv:een kaksi pussia.

      • tarkka_kuski

        > Ite ajan korkeita (5m) kantavuuskuormia

        kas kun ei 6 metriä :)


    • volvofh13

      Ilmajousikärryistä ei ole puunajossa kokekemusta mutta ainakin nupissa hyvä!Parempi pääsemään kuin perinteinen rautajousi auto. Esimerkiksi huonossa paikassa liukkaalla/pehmeällä ei lähde niin helposti "hyppäämään" vedossa ja näin ollen säästyy peräremonteilta! Itse jos autoa olisin ostamassa niin takapää ilmajousilla ja akseliperillä. Polttoainetalodellisempi kuin napaperäinen auto! Ja kyllä kestää kun järkeä käyttää!

      • c600

        taitaa olla ruottalaanen veturi jos perät ei kestä rautajousia


      • miten maistuu
        c600 kirjoitti:

        taitaa olla ruottalaanen veturi jos perät ei kestä rautajousia

        Hyvinkö cee600 selle maistuu aine. :D


      • c600
        miten maistuu kirjoitti:

        Hyvinkö cee600 selle maistuu aine. :D

        en oo hokannu vastata aiemmin 50-60l/sata luultavasti muilla samat lukemat.


      • ...

        Pahoissa paikoissa paras tuo perinteinen nuosu teli Sisu rautajousilla. Kestää niin perä kun laatikkokin. Pehmellä vaan rullaa väliin ja liukkaalla teliä ylös oli sitte kuormaa tai ei...


      • 27v puita

        Et ole tainnut käydä "kunnon" laanilla jos akseliperä ja ilmajousi auto on mielestäsi parempi... Olen nähnyt monta kertaa kun ritsperä miehet juontaa,niin samasta laanista nousuteli napaperällä ajetaan kärryn kans.


      • aina sora mies

        hieno mies yhdyn


      • :)
        miten maistuu kirjoitti:

        Hyvinkö cee600 selle maistuu aine. :D

        tyhjänä vähemmän ,kun 80 t kok paino niin noin 75-80 l /100,mutta kaania miehethän on jo polvillaan näillä kuormilla


      • :)
        27v puita kirjoitti:

        Et ole tainnut käydä "kunnon" laanilla jos akseliperä ja ilmajousi auto on mielestäsi parempi... Olen nähnyt monta kertaa kun ritsperä miehet juontaa,niin samasta laanista nousuteli napaperällä ajetaan kärryn kans.

        ilmajousi,puu tai soraautoon onkuin lusikalla kuormanteko=leikkikalu


    • vuotta sitten ilmajousitteisen puuperävaunun akselit katkeili. Epäilivät syyksi juuri ilmajousitusta. Mutta lienevät kehittyneet niistä ajoista...

      Noin muutoin niiden kanssa varmasti tulee toimeen, periaatteessa ilmajousituksen luulisi säästävän kärrin rakenteita enemmän kuin peltijousiset kollegat. Ja yksi etuhan on siinä, että ilmajousikärriin saa vaakan. Tosin saman asian ajaa vaaka nosturissa...

      Miinuspuolena taas on lisääntyvä ilman tarve / ilmavuotojen sattuessa ongelmat lisääntyy. Rautajousisessa alkaa ahistamaan jo sekin, että kärrin akselin ilmapussissa tai ilmapussiin menevissä letkuissa on vuoto. Mitä riemua se olisikaan jos koko kärri olisi "ilman varassa". Että siinä mielessä rautajousinen on taatusti huolettomampi vedettävä.

      • mitenkä

        turvallinen ratkaisu verrattaessa rautapakkavaunuun? Tuli tossa mieleen et lähinnä jos kesken ajon sattuu pussi räjähtään jossain tiukassa paikassa. Vaikka loivassa kaarteessa ja vastaan tulee toinen auto. Vai vaikuttaako yhden pussin kuoleentuminen merkittävästi ajo-ominaisuuksiin vaiko pitääkö sattua niin huono tuuri et kaks pussia posahtais yhtaikaa ennenku katastrofi olis valmis?


      • Diesel-fani
        mitenkä kirjoitti:

        turvallinen ratkaisu verrattaessa rautapakkavaunuun? Tuli tossa mieleen et lähinnä jos kesken ajon sattuu pussi räjähtään jossain tiukassa paikassa. Vaikka loivassa kaarteessa ja vastaan tulee toinen auto. Vai vaikuttaako yhden pussin kuoleentuminen merkittävästi ajo-ominaisuuksiin vaiko pitääkö sattua niin huono tuuri et kaks pussia posahtais yhtaikaa ennenku katastrofi olis valmis?

        Nykyisillä ilmajousisysteemeillä joissa akseli itsessään toimii kallistuksen vakaajana, en näe tuota ilmajousen poksahtamista vaarallisena. Jos parabelijousisesta katkeaa jousi tai ilmajousisesta katkeaa jousivarsi niin vaara kaatumiselle on huomattavasti suurempi. Kaikkein todennäköisimpänä vaaratilanteena näen, jos yksikköpyöräisestä akselista poksahtaa rengas.
        Alkuperäisessä kysymyksessä halusin selvitystä siihen kummassa korkealla painopisteellä varustettu kuorma kulkee vakaammin todellisuudessa. Jos papereista asiaa tutkii niin ilmajousille salitaan huomattavasti korkeammat kuorman painopisteet, mutta kun todellisuus ja teoria ei aina ole yhteneviä, niin halusin teidän ajamisen ammattilaisten mielipidettä asiaan.


      • mitenkä kirjoitti:

        turvallinen ratkaisu verrattaessa rautapakkavaunuun? Tuli tossa mieleen et lähinnä jos kesken ajon sattuu pussi räjähtään jossain tiukassa paikassa. Vaikka loivassa kaarteessa ja vastaan tulee toinen auto. Vai vaikuttaako yhden pussin kuoleentuminen merkittävästi ajo-ominaisuuksiin vaiko pitääkö sattua niin huono tuuri et kaks pussia posahtais yhtaikaa ennenku katastrofi olis valmis?

        siinä on kovin suuria eroja turvallisuudessa rautapakkojen ja ilmajousisten välillä. Samalla tavalla se rautapakkakin voi katketa siinä tiukassa mutkassa. Enemmän murheita aiheuttanee mahdolliset ongelmat ilmajousituksen säätöjen suhteen. Joissakin autoissa ja perävaunuissa on ongelmia juuri ilmajousituksessa, joissakin tilanteissa saattaa halvata sitä. En tiedä mikä sitä aiheuttaa, mutta tällaista on tapahtunut.

        Muuten, yksi merkittävä ero ykköspyöräisen ilmajousikärrin ja ykköspyöräisen rautapakkakärrin välillä on se, että rautajousinen on tulee satakertaa vakaammin perässä kuin ilmajousinen. Ilmajousiset tahtoo luiruta vähän.


      • R143
        Diesel-fani kirjoitti:

        Nykyisillä ilmajousisysteemeillä joissa akseli itsessään toimii kallistuksen vakaajana, en näe tuota ilmajousen poksahtamista vaarallisena. Jos parabelijousisesta katkeaa jousi tai ilmajousisesta katkeaa jousivarsi niin vaara kaatumiselle on huomattavasti suurempi. Kaikkein todennäköisimpänä vaaratilanteena näen, jos yksikköpyöräisestä akselista poksahtaa rengas.
        Alkuperäisessä kysymyksessä halusin selvitystä siihen kummassa korkealla painopisteellä varustettu kuorma kulkee vakaammin todellisuudessa. Jos papereista asiaa tutkii niin ilmajousille salitaan huomattavasti korkeammat kuorman painopisteet, mutta kun todellisuus ja teoria ei aina ole yhteneviä, niin halusin teidän ajamisen ammattilaisten mielipidettä asiaan.

        Ilmajousituksessa käytetään myös kallistuksen vakaajaa niin etu-kuin taka-akselilla.


    • Eli ilmajousikärrit eivät kestä tänäkään päivänä puunajon rasituksia. Siirtoajossa tietenkin menee, mutta metsäpään ajoa ne eivät kestä. Että semmosta.

      • :)

        ei muuta lelua riesakseen tarvitse,tuhina kuuluu aina jostain


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Hannu Pikkarainen ehdottomaan vankeuteen

      KKO tuomitsi 1 v 9 kk. Tämä ei ole Hannulle ilon päivä.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      363
      3685
    2. Kuka on mystinen heppamies?

      Nyt tänne vinkkejä siitä kuka on Martinan seurassa viihtyvä hevosmiljonääri. On tullut jo muutamia nimiä esiin keskustel
      Kotimaiset julkkisjuorut
      109
      1353
    3. Muutto ei ratkaise mitään.

      Sielläkin on naapurit. 😉 Nähdään?
      Ikävä
      94
      1227
    4. Jäätävä epävarmuus

      Mistä tää hirveä epävarmuus molemminpuolin johtuu? Pohjimmiltaan uskon, että molemmat tietää, että tunteita on. Vai onko
      Ikävä
      65
      971
    5. Yksi iso yllätys luvassa The Summit Suomi -finaalijaksossa - Tiesitkö nämä Summit-loppukolmikosta?

      The Summit Suomi on tarjoillut yllättäviä pudotuksia ja melkoisen määrän pelkkää kisaajien vaelluksen kuvaamista Norjass
      Tv-sarjat
      12
      844
    6. Ainakin hän on elossa

      ehdin jo huolestua.
      Ikävä
      38
      820
    7. Ei tullut konkurssia, tuli 3 karhua

      Olipas hyvä uutinen. Näin sitä vaan tunnetaan. Persut eivät onnistuneet tuhoamaan.. tätäkään
      Ähtäri
      60
      819
    8. Voi että! Sergey Hilman paljastaa Race Across the World -kuvauksista: "Tämä oli se paras jekku"

      Tykätään! Aikamoinen pari tämä Sergey Hilman ja Sini Sabotage - herättävät varmasti vahvoja tunteita suuntaan sun toise
      Suomalaiset julkkikset
      11
      807
    9. Ei sua mies varmaan kauheasti haittaa

      Jos otan sut omakseni, tässä lähiaikoina ❤️
      Ikävä
      65
      801
    10. Perjantaita!

      Miltä kaivattusi tuoksuu? Tuli mieleen kun täällä usein mainitaan pahasta hajusta. 🤔
      Ikävä
      56
      798
    Aihe