marsu tappelua

lotta-

Hei!
Hankin kuukausi sitten 2 poika marsua.Aluksi ne tulivat hyvin toimeen keskenään. Minua mietitty alunperinkin että tulevatkohan pojat toimeen keskenään, mutta kasvattaja vakuutti että nämä pojat tulee. Nyt ne ovat alkaneet "nahistella". Eli vanhempi uros juoksee nuorempaa kii ja nuorempi kuikuttaa kovasti. Olen joutunut mennä monta kertaa väliin, koska tilanne on näyttänyt niin rajulta. Viime yönäkin heräsin 2 kertaa kun vanhempi jahtasi nuorempaa ympäri häkkiä.Kysyin kasvattajalta niin hän sanoi, että tämä on normaalia, mutta minusta se on kaukana normaalista.Mitä mieltä te olette?

14

5990

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...............

      Iselläni on kaksi tyttömarsua, toinen on vanhempi(n.puoli vuotta) ja toinen muutaman kuukauden ikäinen..vanhempi marsu varsinkin alussa komensi usein nuorempaa, esim jos söivät samasta heinäkasasta, alkoi vanhemman peräpää heilua ja ajoi nuoremman pois joka "kiljui" alistuvasti mennessään.
      Itselläni on 120x60cm kokoinen häkki ja olen tehnyt sinne pahveista sellaisia "sokkelon" (pitkä, n 20cm korkea pahviliuska jossa useassa kohdassa kulkuaukkoja) ja se silleen mutkitellen sinne häkkiin, niin marsut ei näe toisiaan kokoaikaa, jolloin ne on mielestäni paljon rauhallisempia, lisäksi esim heinät useampaan paikkaan, porkkanat puoliksi ym ehkäisee tappeluita/komentelua
      Eikös sitä sanota että marsujen välit on ihan ok niin kauan kun ei veri lennä? meillä ainakin tuo komentelu on vähentynyt, marsut olleet yhdessä nyt n 1kk

    • täti63

      Kasvattajaa kannattaa kuunnella, tämä on normaalia. Välillä tulee vaiheita, jolloin pitää uusia arvojärjestystä. Älä mene väliin, elleivät ala oikein tappelemaan ja veri lennä. Marsujen täytyy antaa selvittää kumpi on pomo. Kyllä se siitä sitten selvenee. Eräilä poikamarsuillani oli tälläinen ongelma, enkä tiennyt mitä tehdä. Annoin vaan olla, ja pian nahistelu lakkasi. Muistathan, että kinat ja pienet riitelyt kuuluvat laumaelämään, ja näin marsut pitävät lauman hierarkiaa koossa. Niin kauan, kun molemmat kuitenkin saavat ja haluavat juoda, syödä ja liikkua, ei ole mitään hätää.

      Jos kuitenkin alkaa ihan veri lentämään niin käytä väliseinää, ja koita, jos sen avulla tulisivat paremmin toimeen. Näin niillä on haju- näkö- ja kuuloyhteys toisiinsa kokoajan.

    • LadyXXLL

      Välien selvittely on alussa normaalia kun marsut hakevat ns. pomon paikkaa. Mutta jos tappelu jatkuu, niin ei kannata pitää samassa häkissä -> tappeleminen stressaa molempia marsuja kun eivät saa syödä tai nukkua rauhassa.
      Jos menee siihen että joudut erottamaan marsut, niin voit silti silloinkin kokeilla antaa marsujen vaikka jaloitella lattialla samaan aikaan.

    • Fili the guineapig

      Mun marsut on tapellu lähes koko ajan ja on tullu pienii haavoja antakaa vinkkejä mikä vois auttaa

      • Iso aitaus häkin sijaan, ja paljon virikkeitä?


      • Anonyymi

        Viene lääkäriin kun niillä on haavoja


    • Fili the guineapig

      Mut mä testaan mun marsuja välillä sillee et molemmat on lattialla(matolla) sit mul on pyyhe niiden välissä ja hirvee kurlutus ja toine koittaa paeta toine heiluttaa peppuu ja ne kurkkii toisii ja kerra mä ja mun sisko pidettiin niitä 5 metrin päässä toisistaan ja toine juos sen toisen luo ja hyppäs mä ehin nostaa sen kenen päälle meinattiin hypätä

    • tt2

      mulla on kaksi poika marsua ne riitelee iltaisin melkein anna

    • MarsunTassu

      Itselläni on kaksi noin 2v urosmarsua.... Ne välillä vaan vähän kinastelee. Silloin en puutu asiaan. Mutta kun alkaa oikein kunnon taistelu niin laitan toisen niistä kannettavaan pieneen koppiin/häkkiin (tietenkin kopissa/häkissä jonne toisen laitan on ruokakuppi ja vettä)

      • Zedä

        Onko niillä tarpeeksi elintilaa? Isompi aitaus tehdashäkin sijasta auttaa kun ne mahtuu väistämään toisiaan. Samoin kaikkia tärkeitä virikkeitä (pesä, ruokakippo) kannattaa olla kaksi.


    • Anonyymi

      Meilläkin on 2marsua yöllä kun nukuin marsut alkoivat pitää kovaa metakkaa ja tappelivat niin että yhdellä niistä vaivaa joku asia entiedä mikä

    • Anonyymi

      Heips, minulla on 2 tyttö marsua, ja he ovat alkaneet haastamaan riitaa. Toinen aina välillä koittaa käydä toisen kimppuun. Eristin heidät 2 päiväksi ja laitoin heidät nyt samaan häkkiin. (Olen koko ajan vahtinut ja tarkkaillut ettei käy toisen kimppuun) olen netistä koittanut katsoa että mistä johtuu että tyttö marsut tappelee, mutta ei löydy mitään tietoa? Osaako joku kertoa mistä voisi johtua? (Tytöt ovat ennen vähän näykkiny toisiaan, ja tytöt ovat 2-vuotiaita!)

      • Anonyymi

        Eristäminen on ihan jumalaton moka. Sitä ei tule tehdä missään nimessä, sillä eristäminen vain pahentaa stressiä.

        Kaikki laumaeläimetkin on ikään kuin "ohjelmoitu" huolehtimaan omista resursseista ja kilpailemaan niistä, jos on puutetta. Naaraillakin yleisin syy on tilan puute, mutta myös muut resurssit (ruoka, piilopaikat jne.) voivat olla syynä. Eli minkä kokoinen asumus marsuilla on ja miten se on sisustettu?


    • Anonyymi

      Ennen meillä marsut (poikia) asui semmosesss 120 x 40 (!) häkissä, joka oli saatu iskän kaverilta ku niillä oli ollu marsuja. Olihan se vähän pieni, mut kun yhdistettiin vanha ja uusi marsu, ei paljoo pahoja tappeluita tapahtunut. Oli ilmeisesti selvää, että vanhempi marsu on pomo. Joten, häkin koolla ei meillä ainakaan ollut väliä, en sitten tiedä muista.


      No mutta siis, jos marsut tappelee, niin niiden erottaminen on iso virhe ja viimeinen vaihtoehto, vaan sillon, jos marsuille alkaa tulla haavoja. Muuten olet kun mitään tappeluita ei olisi, ja annat marsujen selvitellä välit keskenään.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      124
      2833
    2. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      258
      1193
    3. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      101
      1191
    4. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1031
    5. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      63
      973
    6. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      12
      970
    7. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      926
    8. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      43
      857
    9. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      40
      848
    10. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      42
      754
    Aihe