Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

APUA MURROSIKÄISEN KASVATUKSEEN

jkc

Olen huolestunut tyttäreni käytöksestä, mikä on muuttunut viim 6kk aikana täysin. mm älytöntä meikkaamista, lakkaa kuluu pullo viikossa, ei noudata kotiintuloaikoja (kotiin tullaan koulusta vasta illalla kahdeksalta), luvatta koulusta pois sekä ehkä tupakan poltto (ainakin joku kaveripiiristä).

Ymmärrän murrosiän ja sen että siihen kuuluu "vähän" dissata vanhempia ja koulua yms.. mutta missä se raja menee??

olen nyt ottanyt yhteyttä kouluun, odotan opettajan soittoa, sekä mietin että otanko yhteyttä myös tyttäreni kavereiden vanhempiin.

Olen yrittänyt sekä hyvällä (ollaan yhdessä sovittu kotiintuloaikoja sekä muita sääntöja, missä tyttäreni on saanut sanoa omat mielipiteensä) että pahalla (kotiaresti) mikään ei tehoa.

Meillä on sääntönä ollut, että koulusta tullaan suoraan kotiin, tehdään läksyt syödään ja sitten voidaan mennä ulos. kotiintuloaika on 20.00 viikonloppuna 21.00 Jos erikseen sovitaan niin koulun jälkeen voi jäädä muutamaksi tunniksi kavereiden kanssa ulos, mutta ei joka päivä. Minun mielestä nämä ovat ihan hyvät säännöt 12 vuotiaalle joka on vasta ala-asteella.

Kertokaa kokemuksista murrosikäisen kanssa, olen ihan toivoton, koska en tiedä meneekö tyttäreni edes kouluun kun se aamulla lähtee kotoa!

23

5633

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kandipaatti

      1. Soitat opettajalle tarvittaessa joka perjantai, ja kysyt onko tullut poissaoloja.

      2. Haet itse/järjestät jonkun tutun aikuisen hakemaan tytön koulusta kotiin, koska hän ei suostu kotiintulosääntöjä noudattamaan.

      3. Selvität jotenkin ovelasti, kuka tupakkaa polttaa, ja soitat kyseisen lapsen vanhemmille.

      4. Jos oma lapsesi on aloittanut tupakoinnin, lopetat täysin viikkorahojen maksamisen vähäksi aikaa. Kutsu sitä vaikka tupakastavieroitukseksi.

      5. Kylään ei mennä vähään aikaan ollenkaan, kerta sinne menosta ei osata sopia eikä ajoissa kotiin tulla.

      5. Kun vähän aikaa on kulunut, testaat sitä kuinka luotettava hän on antamalla pikkuisen enemmän vapauksia.

      6. Ilmoita tyttäresi jollekin kivalle meikkikurssille, jotta oppii kunnon tavat. Kukas ne meikit oikein hänelle maksaakaan...? Ei 12-vuotiaan kuuluisi käyttää kuin poskipunaa ja huulikiiltoa, jos niitäkään.

      • Samat sanat!

        . Soitat opettajalle tarvittaessa joka perjantai, ja kysyt onko tullut poissaoloja.

        2. Haet itse/järjestät jonkun tutun aikuisen hakemaan tytön koulusta kotiin, koska hän ei suostu kotiintulosääntöjä noudattamaan.
        EHDOTTOMASTI HYVÄ* IDEA! KÄYTÄ VAIKKA PARI LOMAPÄIVÄÄ; Ja JÄÄ VAIKKA KOULULLE ISTUMAAN!

        3. Selvität jotenkin ovelasti, kuka tupakkaa polttaa, ja soitat kyseisen lapsen vanhemmille.
        KÄRY KÄY! TAI SOITA KAIKILLE SEN KAVEREILLE SUORAAN!

        4. Jos oma lapsesi on aloittanut tupakoinnin, lopetat täysin viikkorahojen maksamisen vähäksi aikaa. Kutsu sitä vaikka tupakastavieroitukseksi.
        JUU! KANNATAN! OSTA NIKOTIINIPURKKAA; SE ON SAIRAAN PAHAA! TAI SIT JÄÄT VIIKOKS KOTIIN JA LIKKA KANS; EI KOULUUN>>>VIEROITUS TUPAKASTA

        5. Kylään ei mennä vähään aikaan ollenkaan, kerta sinne menosta ei osata sopia eikä ajoissa kotiin tulla.
        EI KYLÄÄN! EIKAVEREITA KOTIIN!

        5. Kun vähän aikaa on kulunut, testaat sitä kuinka luotettava hän on antamalla pikkuisen enemmän vapauksia.

        6. Ilmoita tyttäresi jollekin kivalle meikkikurssille, jotta oppii kunnon tavat. Kukas ne meikit oikein hänelle maksaakaan...? Ei 12-vuotiaan kuuluisi käyttää kuin poskipunaa ja huulikiiltoa, jos niitäkään.
        TÄST ERI MIELTÄ; OTA KOKO PUSSI POIS!


      • Äiti_joka_tietää

        3. Selvität jotenkin ovelasti, kuka tupakkaa polttaa, ja soitat kyseisen lapsen vanhemmille.

        Ei se kuulu mitenkään sulle, jos lapsesi KAVERI polttaa. Se on hänen ja hänen vanhempiensa välinen, ja en usko että suuren nokkasi tunkeminen heidän asioihin auttaa sinua tai murkkuikäistä tytärtäsi.

        6. Ilmoita tyttäresi jollekin kivalle meikkikurssille, jotta oppii kunnon tavat. Kukas ne meikit oikein hänelle maksaakaan...? Ei 12-vuotiaan kuuluisi käyttää kuin poskipunaa ja huulikiiltoa, jos niitäkään.

        Jokin raja tietenkin täytyy olla, mutta jos tyttö haluaa "kaunistua" meikeillä niin antaa meikata. Mutta jos se menee yli (eli meikkaa kuten 17-20vuotiaat) niin silloin pientä rajoitusta. Huomauta sievästi, esim. "ompas räikeetä toi sun luomiväri. Olisit paljon nätimpi ilman" jne.


      • nojenna

        Noi on ehdottomasti liian ankarat säännöt 12 vuotiaalle minä rupesin meikkaamaan 11 vuotiaana laitoin ripsiväriä ja puuteria kavereideni kanssa .. ja jos kyseinen tyttö ei halua tulla kotiin suoraan koulun jälkeen ni ei voi pakottaa kyllä hän sen itse sitten tietää mitä tekee ..
        Jos lapsenne polttaa niin ei sitä mitenkää pysty estämään olen itse maistanut kavereiltani mutta en kokeile enään ja kaverini vanhempi ei tykkää yhtäänettä hänen lapsensa polttaa koska heidän suvussa onjokin syöpä ja kaverini ei saa viikkorahaa kuin 8euroa ja silti hän pystyy polttamaan ja tupakkaahan saa ilmaseksikin jos sitä joltakin nuorelta pyytää kyllä nuoret antavat ei sitä mitenkään estämään ja nuoret haluavat kokea kaikkea jännää aina ...


      • wanhan liiton mies
        Äiti_joka_tietää kirjoitti:

        3. Selvität jotenkin ovelasti, kuka tupakkaa polttaa, ja soitat kyseisen lapsen vanhemmille.

        Ei se kuulu mitenkään sulle, jos lapsesi KAVERI polttaa. Se on hänen ja hänen vanhempiensa välinen, ja en usko että suuren nokkasi tunkeminen heidän asioihin auttaa sinua tai murkkuikäistä tytärtäsi.

        6. Ilmoita tyttäresi jollekin kivalle meikkikurssille, jotta oppii kunnon tavat. Kukas ne meikit oikein hänelle maksaakaan...? Ei 12-vuotiaan kuuluisi käyttää kuin poskipunaa ja huulikiiltoa, jos niitäkään.

        Jokin raja tietenkin täytyy olla, mutta jos tyttö haluaa "kaunistua" meikeillä niin antaa meikata. Mutta jos se menee yli (eli meikkaa kuten 17-20vuotiaat) niin silloin pientä rajoitusta. Huomauta sievästi, esim. "ompas räikeetä toi sun luomiväri. Olisit paljon nätimpi ilman" jne.

        "Ei se kuulu mitenkään sulle, jos lapsesi KAVERI polttaa. Se on hänen ja hänen vanhempiensa välinen, ja en usko että suuren nokkasi tunkeminen heidän asioihin auttaa sinua tai murkkuikäistä tytärtäsi. "

        ja sitten viel ihmetellään missä on yhteisöllisyys?

        voi jumalauta näitä nykyajan äityleitä, vetäkää vittu päähänne tuon jeesustelun kanssa.


      • pikkusen äiti

        kakstoistavuotiaana lähdetää pikkuhiljaa irroittautumaan äidistä ja isästä ja siirrytään jo ihan muihin juttuihin. Väkisin vääntämällä se lapsen kanssa tulee vielä pahempia ongelmia kuin nyt joita ei ehkä pysty korjaamaan/ auttamaan. Ole mieluummin aina toinen korva auki lapsellesi ja mieluummin lapsen tulla takaisin luoksesi kuin väkisin pitäisit luonasi.


    • on jo monesta

      Ja monesta erilaisesta murrosiästä.Viimeisin on nyt menossa,hiukan jo ylittänyt hankalimman vaiheen.Mutta tällä kokemuksella sanoisin,että hyvää tulee,kunhan jaksat kamppailla pahimpien vyöryjen ajan.Nuori vaatii,oikein vaatimalla vaatii,tiukat rajat.Jos et nyt saa kuriin,yläasteelle mennessä on vielä vaikeampaa.Todella tiukka linja nyt ja ehdoton vaatimus,että sääntöjä noudatetaan.Nuorimmaiseni tuli murrosikä myllerrykseen seiskan puolivälissä.Kyseenalaisti kaiken,läksyt ei kiinnostaneet,koulussa häiriköitiin,kaljan juonnista jäi kiinni.Arestia,tietsikkakieltoa,kännykkäkieltoa rapisi,opettajan kanssa puhuttiin.Kesällä vielä viestittelin opettajan kanssa ja toivoin parempaa seuraavaa vuotta meille kaikille.Kokemukseni mukaan odottelin sitä tapahtuvaksi.Ja se tapahtui!Nyt tyttö on kasilla,numerot nousseet roimasti,opettajat kiitelleet hyvästä ja asiallisesta käytöksestä,ei tupakan polttoa,kavereiden kanssa saa mennä,jos ei juo mitään (yllätystarkastuksia tehty,haettu itse kotiin).Yhteistyökykyinen ja -haluinen kotona,vastuullinen omassa rahankäytössään,auttaa jopa oma-aloitteisesti kodin töissä.Sinnittele,sinnittele,tässä vaiheessa ei voi antaa periksi.Nuori kiittää myöhemmin sinua siitä,että olet varjellut häntä tässä kuohumavaiheessa.

    • kikka kolmosia ei ole

      Tuon ikäistä tyttöä ei enää kasvateta, vaan nautitaan niistä oman kasvatuksen tuloksista. Murrosikäiselle asetaan rajoja eikä jätetä yksin. Vanhempien pitää pitää rohkeasti kiinni perhearvoista, vaikka lapsen ympäristöstä saamat paineet kasvaakin. Yhteiset ateria, pelit ja mökki reissut yms.ovat nyt merkittävämmässä asemassa kuin koskaan.

      Vanhempien ei pidä arkailla ottaa yhteyttä lastensa ystävien vanhempiin, vaikka varsinaista ongelmaa ei ole vielä syntynytkään. Pelisäännöt on yhdessä sovittava, sillä olemme kaikki samassa veneessä, vastuussa rakkaan jälkikasvumme rajoista.

      • asiaan

        Olen itse nykyisin jo täysi-ikäinen mutta hurjan murrosiän läpikäynyt neiti.
        Omat vanhempani lätkivät pahimpien viiden vuoden aika kieltoja kiellon perään, kielsivät näkemästä tiettyjä kavereita, erottivat jopa ensimmmäisestä poikaystävästä ja muistivat joka päivä muistuttaa että säännöt tekevät hyvää minulle, pääsen tästä murrosikä kapinasta yli ja että he ovat hyvin pettyneitä käytökseeni.
        Murrosikäinen kuitenkin useimmiten välittää vanhemmistaan ja alituinen kieltäminen syö vaan siteen vanhempiin, ei tee mieli enää jutella vanhempien kanssa kun tulee vaan negatiivisia asioita esille vanhempien toimesta.
        Omat vanhempani murskasivat itsetuntoni täysin ja päädyin alkoholi ja viiltely ongelmien pariin kun halusi pakotien kodin jatkuvasta negatiivisesta ilmapiiristä.

        Joten vaikka se lapsi kuinka riehuisi niin pyydä mukaan kaupungille ja pidä leffa-iltoja. Anna jossain periksi, vaikka vaan tukan värissä. Pelkkä yhteisen toiminnan ehdotus riittää, kun ei kukaan nalkuttamista oikee ota rakkauden osoituksena.


      • Mummokin
        asiaan kirjoitti:

        Olen itse nykyisin jo täysi-ikäinen mutta hurjan murrosiän läpikäynyt neiti.
        Omat vanhempani lätkivät pahimpien viiden vuoden aika kieltoja kiellon perään, kielsivät näkemästä tiettyjä kavereita, erottivat jopa ensimmmäisestä poikaystävästä ja muistivat joka päivä muistuttaa että säännöt tekevät hyvää minulle, pääsen tästä murrosikä kapinasta yli ja että he ovat hyvin pettyneitä käytökseeni.
        Murrosikäinen kuitenkin useimmiten välittää vanhemmistaan ja alituinen kieltäminen syö vaan siteen vanhempiin, ei tee mieli enää jutella vanhempien kanssa kun tulee vaan negatiivisia asioita esille vanhempien toimesta.
        Omat vanhempani murskasivat itsetuntoni täysin ja päädyin alkoholi ja viiltely ongelmien pariin kun halusi pakotien kodin jatkuvasta negatiivisesta ilmapiiristä.

        Joten vaikka se lapsi kuinka riehuisi niin pyydä mukaan kaupungille ja pidä leffa-iltoja. Anna jossain periksi, vaikka vaan tukan värissä. Pelkkä yhteisen toiminnan ehdotus riittää, kun ei kukaan nalkuttamista oikee ota rakkauden osoituksena.

        Hyvä kun on yksi nuorenkin mielipide tullut julki!
        Eihän me vanhemmat enää välttämättä muisteta mitä on olla murrosikäinen. Itse muistan vaan ne kielteiset kokemukset, hyviä muistoja täytyy oikein sinnitellä että tulisi mieleen. Nuoruudessani etenkään maalla ei saanut käydä missään, puhumattakaan mistään seurustelusta. Meikata piti salaa ja korvareijätkin otin salaa.

        Nyt minulla on jo kolmas lapsi murrosiässä, tähän asti olen päjännyt aika hyvin toivottavasti onnistutaan nytkin. Vaikeaa kyllä on tällä hetkellä. Jaksamista kaikille äideille ja nuorille!


      • wanhan liiton mies
        asiaan kirjoitti:

        Olen itse nykyisin jo täysi-ikäinen mutta hurjan murrosiän läpikäynyt neiti.
        Omat vanhempani lätkivät pahimpien viiden vuoden aika kieltoja kiellon perään, kielsivät näkemästä tiettyjä kavereita, erottivat jopa ensimmmäisestä poikaystävästä ja muistivat joka päivä muistuttaa että säännöt tekevät hyvää minulle, pääsen tästä murrosikä kapinasta yli ja että he ovat hyvin pettyneitä käytökseeni.
        Murrosikäinen kuitenkin useimmiten välittää vanhemmistaan ja alituinen kieltäminen syö vaan siteen vanhempiin, ei tee mieli enää jutella vanhempien kanssa kun tulee vaan negatiivisia asioita esille vanhempien toimesta.
        Omat vanhempani murskasivat itsetuntoni täysin ja päädyin alkoholi ja viiltely ongelmien pariin kun halusi pakotien kodin jatkuvasta negatiivisesta ilmapiiristä.

        Joten vaikka se lapsi kuinka riehuisi niin pyydä mukaan kaupungille ja pidä leffa-iltoja. Anna jossain periksi, vaikka vaan tukan värissä. Pelkkä yhteisen toiminnan ehdotus riittää, kun ei kukaan nalkuttamista oikee ota rakkauden osoituksena.

        "Omat vanhempani murskasivat itsetuntoni täysin ja päädyin alkoholi ja viiltely ongelmien pariin kun halusi pakotien kodin jatkuvasta negatiivisesta ilmapiiristä. "

        piti olla niin saatanan idiootti? mitä jos olisit kokeillut vaikka totella vanhempias?

        onko nyt kivaa? menikö elämä hyvin kun kapinoita.

        onneton luuseri.


      • Se, joka ei ymmärrä

        Itse en meikannut 12 vuotiaina. Niitä ketkä meikkasivat, haukuttiin "lissuiksi" "pissiksiksi" tai "teinihuoroiksi" joten kukaan ei uskaltanut meikata. 12 vuotias tyttö ei ole pikkulapsi enää. Eiköhän jokainen 12 vuotias osaa käyttää meikkiä sivistyneesti, eikä laita liikaa? Jos ei osaa, älkää täällä pulisko. Yritä opettaa tytärtäsi meikkaamaan, jos kerran niin on pakko tuollaisen kyseisen tytön kaunistua. Osta hänelle vaikka kivoja pastillisävyjä ja näytä itse mallia itselläsi, mikä on kauniisti meikkattua. (Älkää silti luulko, että aikuisen ja murrosikäisen maku olisi läheskään samankaltainen!)
        Herranenaika, se on niin että kotiin tullaan heti suoraan koulusta. Kyllä, ehdottomasti se on niin. Jos kyseinen tyttö (mitä jos sanoisimme tätä kyseistä tyttöä vaikka Sariksi?) tahtoisi mennä kaverille, hänen tulisi soittaa vanhemmalta lupa. Niin minunkin lapseni tekevät ja se toimii hyvin. Jokaisella lapsella on varmasti kännykkä koulussa vai kuinka?
        No polttoa ei tietenkään voi estää. Mutta se vähentää elinikää niin paljon, että jättäisivätpä lapset nämä hemmetin tupakkarullakkeet rauhaan. Jos tämä "Sari" polttaisi, täräyttäisin hänelle tulostetun nivaskan tupakan haitoista ja kuinka moni onkaan siihen kuollut jo 40 vuotiaana!


    • yhteyttä

      kavereiden vanhempiin, mutta muista, että kaikilla ei ole halua noudattaa tai sopia samanlaisia pelisääntöjä, kuin sinä haluaisit. Olen huomannut, että toisissa perheissä ollaan kiinnostuneempia murkun elämästä ja toisissa perheissä tärkeää on vanhempien oma vapaa-aika. Jos kysymys olisi omasta lapsestani, ottaisin hänet heti asialliseen keskusteluun ja kertoisin miten toivon hänen käyttäytyvän. Kertoisin myös, miksi tiettyjä sääntöjä on ja mitä niiden rikkomisesta seuraa. Mielestäni ei kannata vain lätkiä rajotuksia, vaan samalla kertoa miksei hän saa olla ulkona klo 20 jälkeen. Onko tytöllä harrastuksia? Meikkikurssi olisi varmasti hyvä idea, samoin ehkä tanssitunnit? Aika paljon tuo kaveripiirikin tietysti vaikuttaa...

    • kanssa..

      siis ihan kuin omakirjoittamani, paitsi tupakointi ei liene kuulu vielä tyttären, eikä hänen kavereittensa toimiin.
      Mutta.. mä olen aika avuton lapseni kanssa, vaikka ei ole vielä kahtatoistakaan.
      Kasvattamatta tämäkään lapsi ei jäänyt, meillä on ollut sääntöjä ja sopimuksista on pidetty kiinni. Lasta on rakastettu ja rajoitettu hellästi mutta päättäväisesti.

      Nyt on kaikki muuttunut.
      Uhma on valtava.

      Äsken tavoitin hänet junaradalta, toin huudon kanssa kotiin, seuraavaksi tarttui saksiin. Sillä, mikä on mennyt pieleen, ei lie väliä, mutta sillä, miten tästä eteenpäin, olisi kovastikin.

      • oikeasti

        Pidä lapsesi hengissä keinolla millä hyvänsä. Ota yhteys psykologiin, sostoimistoon, joka paikkaan äläkä jätä lastasi yksin.


      • adsdasd
        oikeasti kirjoitti:

        Pidä lapsesi hengissä keinolla millä hyvänsä. Ota yhteys psykologiin, sostoimistoon, joka paikkaan äläkä jätä lastasi yksin.

        kyllä jossain vaiheessa pitää tunnustaa, että lapsi on läjä onnetonta geneettista paskaa, eikä siitä saa kasvattamisellakaan toimivaa kalua.


      • Auttavaaikuinen
        adsdasd kirjoitti:

        kyllä jossain vaiheessa pitää tunnustaa, että lapsi on läjä onnetonta geneettista paskaa, eikä siitä saa kasvattamisellakaan toimivaa kalua.

        Te stressaatte turhaan lastenne perään.Jutelkaa asioista rauhassa ja kysykää mitä lapsene haluaisi tehdä ja mitä hän haluaisi lisää.Aloita vaikka keskustelu -Haluisitkohan sä lähtee joku päivä kaupungille ostamaan jotai vaatteita,meikkejä ja kenkiä minun kanssa?,tue lause tepsii ainakin minun nuorillani.Kaikki unohtuu kunhan saa vain vaatteita meikkejä ja kaikkea mitä on kauan toivonut.Mutta jos nuorella on juuri näitä alkoholi ja tupakka ongelmia,niin sopikaa asioista yhdessä.Meillä ainakin on sellainen sopimus,että jos jää kiinni juomisesta tai tupakan poltosta ei saa kuukauteen viikkorahaa eikä pääse mihinkään ilman minun lupaani.Ei ole sen sopimuksen jälkeen jäänyt kiinni yhden yhdestä juomis-ja tupakka ongelmista.Mutta taas jos se ei auta,niin sopikaa vaikka että jos lapsenne lupaa yrittää olla asiallisesti,hoitaa koulunkäyntinsä,ei sotkeudu hankaluuksiin,ei pyöri myöhään illalla missään eikä riko sääntöjä,voisi viikkorahaa/kuukausirahaa korottaa vaikka 5 eurosta 10 euroon.Yleensä nuoret haluavat vain rhaa,jotta saisivat ostettua jotain kivaa itselleen.Myös meikkikurssille ilmoittaminen on hyvä keino saada lapsi hetkeksi unohtamaan vihansa.Jos se ei auta,ja koulunkäynti on yhä vaikeampaa,niin jutelkaa lisää.Jos lapsenne lähtee keskenkaiken pois,pyydä hänet takaisin ja ehdota vaikka jotain uutta asiaa,esimerkiksi että hän saapitää kotibileet jos parantaa tapansa.Mutta muista,että kotibileissä sinun pitää olla vahtimassa,ettei kotibileistä tule putkareissua.Myös luottamus on tärkeää.Pidä itsesi kurissa,ole rauhallinen äläkä näytä huonoa esierkkiä.Jos teistä tuntuu luonnolliselta,että nuori ei ole juurikaan kotona,voitte antaa hänelle mahdollisuuden olla pitempää kaverillaan.Sitten nämä kotiintulo ajat.Jos teillä on sääntönä tulla 20.00 kotiin,mutta sitä ei noudateta niin voitte vaikkapa sopia että kun tulee ajoissa kotiin saa olla myöhempään kaverilla.Jos kotiintulo aika silti lipsuu,keskultelkaa asiasta ja kysy lapseltasi mitä hän haluaisi että voisi noudattaa kotiintulo aikojaan.Myös lapsenne kaveripiirit vaikuttavat kotiintulo aikoihin.


    • 17vmuidu

      "Olen huolestunut tyttäreni käytöksestä, mikä on muuttunut viim 6kk aikana täysin. mm älytöntä meikkaamista, lakkaa kuluu pullo viikossa, ei noudata kotiintuloaikoja (kotiin tullaan koulusta vasta illalla kahdeksalta), luvatta koulusta pois sekä ehkä tupakan poltto (ainakin joku kaveripiiristä)."

      - Onneksi olkoon, lapsesi kasvaa. On aika hyvästellä barbinuket ja siirtyä isojen tyttöjen maailmaan.
      - Jos se meikkaaminen häiritsee, ole hyvä ja opeta itse. Se että vingut asiasta tänne ei tyttäresi meikkaamista paranna.
      - Lakkaa kuluu pullo viikossa? Kuka sen ostaa ja millä rahoilla ostaa? Mikäli te hyvät vanhemmat ostatte, niin älkää ostako. Turhaan vingutte tänne jos voisitte tehdä päivänselvälle asialle itse jotain.
      - Kotiintuloajoista sen verran, että kukapa nuori lapsi ei rakastaisi kapinoimista? Annatko tarpeeksi luottamusta hänelle, saako hän tuntea itsensä oman elämänsä herraksi? Mikäli lapsesi omistaa omatunnon, älä huuda/saarnaa yms. hänelle mikäli hän myöhästyy. Pudistele päätä, mumise itseksesi ''onkohan tyttö luottamuksen arvoinen kun ei voi sovittuja asioita pitää'' ja lähde pois paikalta. Itselleni tuo toimi mikäli tein jotain väärin (vääryyteni eivät liittyneet myöhästymisiin yms.) ja huono omatunto oli taattu, joka tsemppasi parantamaa tapoja.
      - Luvatta pois koulusta? Oletko kysynyt rakkaalta pienokaiselta minkä ihmeen takia? Puhumalla asia voisi selvitä, voit vaikka pyytää opettajaa ilmoittamaan sinulle mikäli lapsesi ei ole paikalla ja kotoota ei ole tullut ilmoitusta tai voit lähettää lapun lapsesi mukana jossa on päivämääriä. Pyydä opettajaa merkkaamaan vaikka leimasimella päivämäärän kohdalle kun lapsesi on ollut koulussa ja mikäli tyttö lintsailee, aseta rangaistuksia - konekielto, puhelin pois, kotiarestia, ei herkkuja, meikit pois yms.
      - Ehkä tupakanpoltto? Oletko ajatellut haistaa hänen hengitystään, hänen sormiaan? Tupakka ei niin vain sormista katsos katoa vaikka kuinka jynssäisi saippualla, joten siitä haistelemaan että polttaako lapsosesi. Ja jätä lapsesi kavereiden asiat rauhaan, ellet halua kyylä- sekä tiukkisäidin mainetta.

      "Kertokaa kokemuksista murrosikäisen kanssa, olen ihan toivoton, koska en tiedä meneekö tyttäreni edes kouluun kun se aamulla lähtee kotoa!"

      Älä esitä toivotonta lapsesi edessä, mikäli et halua että sinut poljetaan tossun alle yläasteikäisenä. Kysele lapseltasi vaikkapa onko hänen kavereillaan jotain rajoituksia ja mieti omia rajoituksiasi sitten.

      "Meillä on sääntönä ollut, että koulusta tullaan suoraan kotiin, tehdään läksyt syödään ja sitten voidaan mennä ulos"

      Helvetin tyhmä sääntö, sanonpa vaan. Mikään ei ole paremman tuntuista kun mennä suoraan koulusta kavereiden luokse, jossa voi tehdä läksyt myöskin. Lapsesi menee pian yläasteelle, kyllä hänellä pitäisi olla oikeus mennä koulusta suoraan kavereille, eihän mikään tarhaikäinen ole. (Itse menin jo 2. lk koulusta suoraan kavereille - soitin vain isälleni ja sovimme milloin tulen kotiin a.k.a iltaruualle)

      Lyhyesti mutta ytimekkäästi - löysennä otettasi, anna lapsellesi vastuuta ja muistele omaa lapsuuttasi, tuskimpa olit itse mikään helvetin enkeli.

      • Äitimuori

        Jollei kotona ole ketään lapsen päästessä koulusta on kotiintulosääntö minun mielestäni hassu. Eikö olisi parempi, että se kotiintuloaika olisi silloin kun muutkin perheenjäsenet palailevat töistä? Ainakin tyttären yksi kavereista joutui menemään aina koulusta kotiin enkä halunnut että omani menisi sinne tyhjään tai siis aikuisettomaan kotiin, kun olin itse kotona. Tyttö sai kyllä lähteä sitten kun äiti tuli, mikä lyhensi yhteistä ilta-aikaa entisestään.


      • f
        Äitimuori kirjoitti:

        Jollei kotona ole ketään lapsen päästessä koulusta on kotiintulosääntö minun mielestäni hassu. Eikö olisi parempi, että se kotiintuloaika olisi silloin kun muutkin perheenjäsenet palailevat töistä? Ainakin tyttären yksi kavereista joutui menemään aina koulusta kotiin enkä halunnut että omani menisi sinne tyhjään tai siis aikuisettomaan kotiin, kun olin itse kotona. Tyttö sai kyllä lähteä sitten kun äiti tuli, mikä lyhensi yhteistä ilta-aikaa entisestään.

        Apua.Millä saada teini (13v)huolehtimaan itsestään,puhtaudesta ja vaatteistaan?Pari vuotta jatkunut oksettava epäsiisteys alkaa hermostuttaa.Mikään puhe ei mene perille.Lisäksi veriset terv.siteet heitellään pitkin huoneen lattioita eikä sitä huonettakaan jaksa siivota kuin pakon edessä kun vahditaan ovella.Ihan kamalaa.Meikkaa ja iltasella ne ripsarit on pyyhkeissä.Koulussa pärjää mutta ei harrasta mitään.Oikeesti,kertokaa,mitä voisin tehdä.Lapsi ei ole minun mutta asutaan samassa osoitteessa.Äitinsä ei tee asioille mitään eikä puhu niistä kun hänen mielestään kaikki on hyvin.Kaikki sanktiot on turhia,koska likalla ei ole ns.omatuntoa eikä tunne häpeää.Vaikka olisi kuukauden ilman kännyä/konetta/rahaa niin kohauttaa vaan olkiaan ja on.Ei näytä siltä,että mikään tuollainen konsti tepsisi.En ola vanhempi joten vars.kasvatusoikeutta ei minulla ole mutta eihän yksi perheenjäsen voi tehdä mitä huvittaa toisista piittaamatta.Koti ei ole työleiri mutta jokaisen tulisi antaa oma panoksensa esim.kodinhoitoon.Tää on toisellakin palstalla kun alkaa tuntua siltä,että itse muutan pois niin saa olla tyttö paskoissaan ihan rauhassa:(


      • MA
        f kirjoitti:

        Apua.Millä saada teini (13v)huolehtimaan itsestään,puhtaudesta ja vaatteistaan?Pari vuotta jatkunut oksettava epäsiisteys alkaa hermostuttaa.Mikään puhe ei mene perille.Lisäksi veriset terv.siteet heitellään pitkin huoneen lattioita eikä sitä huonettakaan jaksa siivota kuin pakon edessä kun vahditaan ovella.Ihan kamalaa.Meikkaa ja iltasella ne ripsarit on pyyhkeissä.Koulussa pärjää mutta ei harrasta mitään.Oikeesti,kertokaa,mitä voisin tehdä.Lapsi ei ole minun mutta asutaan samassa osoitteessa.Äitinsä ei tee asioille mitään eikä puhu niistä kun hänen mielestään kaikki on hyvin.Kaikki sanktiot on turhia,koska likalla ei ole ns.omatuntoa eikä tunne häpeää.Vaikka olisi kuukauden ilman kännyä/konetta/rahaa niin kohauttaa vaan olkiaan ja on.Ei näytä siltä,että mikään tuollainen konsti tepsisi.En ola vanhempi joten vars.kasvatusoikeutta ei minulla ole mutta eihän yksi perheenjäsen voi tehdä mitä huvittaa toisista piittaamatta.Koti ei ole työleiri mutta jokaisen tulisi antaa oma panoksensa esim.kodinhoitoon.Tää on toisellakin palstalla kun alkaa tuntua siltä,että itse muutan pois niin saa olla tyttö paskoissaan ihan rauhassa:(

        Älä huoli. Oma tyttäreni oli aikoinaan aivan samanlainen. Kulki kesällä kumisaappaissa ja mustissa vaatteissa, pikkuhousuja löytyi sängyn alta ja niissä siteet paikoillaan. Suihkuun ei mennyt kirveelläkään. Huonetta ei siivonnut kuin huudolla. Ja kas, sitten kaikki muuttui ihan omalla painollaan. Nyt on siisti huone, käy suihkussa, tykkää kauniista vaatteista jne. Kyllä se siitä. Luulen, että se kuuluu jollakin tavalla kehitykseen.


    • häpeä vähän

      Kun päätin ottaa koiran, päätin myös tietää koirasta ja koiran kasvatuksesta kaiken mahdollisen. Luin ja luen edelleen koirakirjoja että ymmärtäisin paremmin mitä koira milläkin viestii. Katson ammattilaisten tekemiä koulutusvideoita ja keskustelen rotujärjestöni kanssa. Minulla kuluu koirani kanssa päivittäin sen neljä tuntia, entä itselläsi lapsesi kanssa?

      Mikä siinä on, että teidän ihmislasten vanhempien on niin helv... vaikeaa kiinnostua samoin lapsistanne?? Välillä tuntuu että teillä ei tunnu olevan muuta velvollisuutta kuin työntää ne lapset ulos ja huutaa niille. Tiukilla rajoilla ja toista häpäisevällä käytöksellä et ainakaan lastasi auta.

      Hae apua vaikka ammattiauttajalta. Pääasia että edes jotenkin kiinnostut lapsestasi oikeasti, etkä vain siitä miten tämä nyt häiritsee elämääsi...HUAH!. Etkö muka koskaan ole itse ollut nuori???

      • pöö

        Sulla ei varmaankaan ole itelläs murrosikäisiä lapsia vaan niitä koiria....HUAH


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      69
      2227
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2053
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      78
      1658
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1490
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1476
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      10
      1377
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1344
    8. Persuilla ja Saksi-Riikalla meni sitten pornon levittämiseksi koko touhu.

      Onko kenellekään yllätys?
      Perussuomalaiset
      52
      1248
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      62
      1190
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      28
      1179
    Aihe