Missäs on nykyään Pitts Special OH-XPF kun sitä ei ole enää näkynyt taitolennon SM-kisoissakaan? Vieläkö se mahtaa olla Suomessa ja lieneekö vielä lentokelpoisuus voimassa. Siihenhän vaihdettiin uudet siivet 90-luvun puolivälin kieppeillä. Mahtaako koneessa olla vielä Tulikiven mainokset?
missä OH-XPF?
11
3148
Vastaukset
- Pate
Mutta luulen juuri tuon Papa Foxtrotin olleen se kone, jonka tuhoutuessa kuoli myös maanmainio lentäjäveli. Moottorihäiriö startissa, kone ympäri radan päässä, bensasäiliö halki ja tuleen. Konehan oli aikanaan Joensuussa. Turma sattui Iisalmessa.
- Pate
tarkastin asian: vuosi oli 1990, moottorin sammuttua startissa muutoin hallitun pakkolaskun lopussa kone pyörähti ympäri ja säiliön kiinnitykset pettivät ja kone syttyi tuleen (paikasta ei lähteessäni ole mainintaa, mutta muistelen sen olleen Iisalmi)
- XPF
XPF:n tuhoutuminen vuonna 1990 ei pidä paikkaansa. Itse näin kyseisen koneen taitolennon SM- ja PM-kisoissa vuosina 1993-94. Minulla on videonauhakin aiheesta. Vuonna 1997 XPF:lle tapahtui kaputti kun ohjaaja lensi tyyppilentoa puutteellisella kannuspyöräkokemuksella. Tuloksena laskuteline- ja siipivaurioita, mutta ei henkilövahinkoja. XPF:n nykytilasta ei ole tietoa. Koneen kotikenttä oli Joensuu. Vielä 1980-luvulla koneessa oli siivekkeet vain alasiivessä eli se oli flat wing tyypiltään S-1C. Väriltään se oli oranssi valkoisilla raidoilla. Jossain vaiheessa siihen asennettiin uudet tasakärkiset Gordon Price -siivet, joissa oli siivekkeet myös yläsiivessä. Tällöin tyyppimerkinnäksi tuli S-1SS. Koneen väritys muuttui tiilenpunaiseksi/valkoiseksi. Siivissä ja koneen kyljissä oli tulikiven mainokset.
Mikäli jollekin Pittsille on tapahtunut ohjaajan menehtymiseen johtava kaputti 1990 niin ainakaan se ei ole XPF. Kenties kone oli XPD? Onko kyseisellä tunnuksella olevaa Pittsiä edes ollut olemassa, on minulle epäselvää. Joka tapauksessa:
-XPA lentää edelleen.
-XPB entisöitiin ja myytiin Englantiin.
-XPC lentää yhä ja osallistuu SM-kisoihin. Kone sai vastikään uudet siivet, joissa on siivekkeet myös yläsiivessä.
-XPD ?
-XPE myytiin aikoinaan Ruotsiin.
-XPF Ei ole tietoa sitten vuoden 1997, mutta ainakaan ei ole ollut Siivet-lehden osiossa, jossa julkaistaan vuosittain koneiden rekisteröinnit ja rekisteristä poistot. - Vanha joensuulainen
XPF kirjoitti:
XPF:n tuhoutuminen vuonna 1990 ei pidä paikkaansa. Itse näin kyseisen koneen taitolennon SM- ja PM-kisoissa vuosina 1993-94. Minulla on videonauhakin aiheesta. Vuonna 1997 XPF:lle tapahtui kaputti kun ohjaaja lensi tyyppilentoa puutteellisella kannuspyöräkokemuksella. Tuloksena laskuteline- ja siipivaurioita, mutta ei henkilövahinkoja. XPF:n nykytilasta ei ole tietoa. Koneen kotikenttä oli Joensuu. Vielä 1980-luvulla koneessa oli siivekkeet vain alasiivessä eli se oli flat wing tyypiltään S-1C. Väriltään se oli oranssi valkoisilla raidoilla. Jossain vaiheessa siihen asennettiin uudet tasakärkiset Gordon Price -siivet, joissa oli siivekkeet myös yläsiivessä. Tällöin tyyppimerkinnäksi tuli S-1SS. Koneen väritys muuttui tiilenpunaiseksi/valkoiseksi. Siivissä ja koneen kyljissä oli tulikiven mainokset.
Mikäli jollekin Pittsille on tapahtunut ohjaajan menehtymiseen johtava kaputti 1990 niin ainakaan se ei ole XPF. Kenties kone oli XPD? Onko kyseisellä tunnuksella olevaa Pittsiä edes ollut olemassa, on minulle epäselvää. Joka tapauksessa:
-XPA lentää edelleen.
-XPB entisöitiin ja myytiin Englantiin.
-XPC lentää yhä ja osallistuu SM-kisoihin. Kone sai vastikään uudet siivet, joissa on siivekkeet myös yläsiivessä.
-XPD ?
-XPE myytiin aikoinaan Ruotsiin.
-XPF Ei ole tietoa sitten vuoden 1997, mutta ainakaan ei ole ollut Siivet-lehden osiossa, jossa julkaistaan vuosittain koneiden rekisteröinnit ja rekisteristä poistot.Enpä halua alkaa väittelemään asiasta, mutta olisin ollut samoilla linjoilla tuosta traumaattisesta tapahtumasta nimim. Paten kanssa.
- XPF
Vanha joensuulainen kirjoitti:
Enpä halua alkaa väittelemään asiasta, mutta olisin ollut samoilla linjoilla tuosta traumaattisesta tapahtumasta nimim. Paten kanssa.
- Ehkäpä XPF on tuhoutunut myöhemmin, mutta olen täysin varma nähneeni sen vuosina 1993 ja 1994. Muitan tapahtuman hyvin. Videonauhallanikin on vuosiluku 1993.
- Taitolennon PM- kisoissa Jämillä 93 tai 94 kyseinen yksilö pääsi kuvaan, joka julkaistiin Ilmailu lehdessä.
- Siivet lehdessä on joka vuosi numerossa 2 ilmoitettu rekisteröinnit ja poistot. Tarkistin asian vuodesta -90. Ainoa merkintä oli XPE:n myynti ruotsiin. Muita Poistoja Pittseille oli Tom Angelman OH-TOM S-2B:n myynti Englantiin ja Skylinen OH-SKY S-2B:n myynti Saksaan.
- Mikäli XPF on tuhoutunut, miksei sitä ole poistettu rekisteristä? Onko se korjattu uudelleen lentokuntoon? Jos on niin miksei sitä näy tapahtumissa? - Kunhan tsekkasin...
XPF kirjoitti:
- Ehkäpä XPF on tuhoutunut myöhemmin, mutta olen täysin varma nähneeni sen vuosina 1993 ja 1994. Muitan tapahtuman hyvin. Videonauhallanikin on vuosiluku 1993.
- Taitolennon PM- kisoissa Jämillä 93 tai 94 kyseinen yksilö pääsi kuvaan, joka julkaistiin Ilmailu lehdessä.
- Siivet lehdessä on joka vuosi numerossa 2 ilmoitettu rekisteröinnit ja poistot. Tarkistin asian vuodesta -90. Ainoa merkintä oli XPE:n myynti ruotsiin. Muita Poistoja Pittseille oli Tom Angelman OH-TOM S-2B:n myynti Englantiin ja Skylinen OH-SKY S-2B:n myynti Saksaan.
- Mikäli XPF on tuhoutunut, miksei sitä ole poistettu rekisteristä? Onko se korjattu uudelleen lentokuntoon? Jos on niin miksei sitä näy tapahtumissa?Ilma-alusreksiterissä näkyy seuraavat tiedot:
XPF
1032
31.8.2005
Pitts Special S-1
541-H,1974
PTS1
522
0/0
PX
SIL
Antti Ranta
013-220900
Pajapolku 10, 80400 YLÄMYLLY
MUUT - OTHERS:
Ari Eronen
http://www.ilmailulaitos.fi/netcomm/Chunker/download.asp?id=3781;778390 - TAP
Kunhan tsekkasin... kirjoitti:
Ilma-alusreksiterissä näkyy seuraavat tiedot:
XPF
1032
31.8.2005
Pitts Special S-1
541-H,1974
PTS1
522
0/0
PX
SIL
Antti Ranta
013-220900
Pajapolku 10, 80400 YLÄMYLLY
MUUT - OTHERS:
Ari Eronen
http://www.ilmailulaitos.fi/netcomm/Chunker/download.asp?id=3781;778390Tätäkö etsitte? Keno on kunnossa, kuva otettu viime kesänä.
http://www.myaviation.net/search/photo_search.php?id=00008650 - Anonyymi
XPF kirjoitti:
XPF:n tuhoutuminen vuonna 1990 ei pidä paikkaansa. Itse näin kyseisen koneen taitolennon SM- ja PM-kisoissa vuosina 1993-94. Minulla on videonauhakin aiheesta. Vuonna 1997 XPF:lle tapahtui kaputti kun ohjaaja lensi tyyppilentoa puutteellisella kannuspyöräkokemuksella. Tuloksena laskuteline- ja siipivaurioita, mutta ei henkilövahinkoja. XPF:n nykytilasta ei ole tietoa. Koneen kotikenttä oli Joensuu. Vielä 1980-luvulla koneessa oli siivekkeet vain alasiivessä eli se oli flat wing tyypiltään S-1C. Väriltään se oli oranssi valkoisilla raidoilla. Jossain vaiheessa siihen asennettiin uudet tasakärkiset Gordon Price -siivet, joissa oli siivekkeet myös yläsiivessä. Tällöin tyyppimerkinnäksi tuli S-1SS. Koneen väritys muuttui tiilenpunaiseksi/valkoiseksi. Siivissä ja koneen kyljissä oli tulikiven mainokset.
Mikäli jollekin Pittsille on tapahtunut ohjaajan menehtymiseen johtava kaputti 1990 niin ainakaan se ei ole XPF. Kenties kone oli XPD? Onko kyseisellä tunnuksella olevaa Pittsiä edes ollut olemassa, on minulle epäselvää. Joka tapauksessa:
-XPA lentää edelleen.
-XPB entisöitiin ja myytiin Englantiin.
-XPC lentää yhä ja osallistuu SM-kisoihin. Kone sai vastikään uudet siivet, joissa on siivekkeet myös yläsiivessä.
-XPD ?
-XPE myytiin aikoinaan Ruotsiin.
-XPF Ei ole tietoa sitten vuoden 1997, mutta ainakaan ei ole ollut Siivet-lehden osiossa, jossa julkaistaan vuosittain koneiden rekisteröinnit ja rekisteristä poistot.Se oli juurikin OH-XPD joka tuhoutui Iisalmessa 10.06.1990 edellä mainitulla tavalla!
- Anonyymi
XPF odottaa uusia kankaita siipiin ja runkoon.
- Anonyymi
Pikkuhiljaa se valmistuu elä hättäile.
- Anonyymi
Ootteko koskaan kuulleet googlettamisesta?? Jos et niin kokeile kirjoittaa osoiteriville OH-XPF niin saatte haluamanne tiedon aika nopeasti..
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 262524
Ikuiset kaipaajat
Miksette vaan mene sen kaipauksen kohteen luokse ja puhu sille suoraan? Mitä järkeä on kaipailla jotain puolituttua vuo772306Persut rahoittavat velkarahalla rikkaiden ökyelämää
Minkä vuoksi persut eivät leikkaa rikkailta, joilla on maksukykyä? Tuskinpa tuo persujen käytös saa Suomen kansalta hyv602302Riikka ottaa miljardi euroa EU:n yhteisvelkaa Suomelle
Niin kääntyi irvipersun takki taas, vaikka vaalilupauksissa oli ettei yhteisvelkaa Suomi enää koskaan ota. No nyt otti m181993- 841749
En tiedä ymmärrätkö
Kuinka paljon merkitset mulle. Näet minut minuna etkä silti käännä selkääsi. Tökit jatkuvasti kepillä jäätä ja menit ehk71479Kun ei numeroa
niin en edes voi viestittää, et suunnitelmiin tuli muutos. Ikävä on, ja kasvaa vaan🤍301368Veronmaksajat kustantavat yrittäjien eläkkeitä jo yli 500 miljoonalla
Suomalaista yrittäjää ei kommunistista erota. Aktiivisen "yrittämisen" maksattaa yritystukina yhteiskunnalla, ja vieläpä141244- 41093
Se on siinä
Jami kun vielä loppuu niin Lappajärvellä ei oo yhtään mitään toimintaa.Purkamista piisaa kymmenen vuoden ajalle.Maakunna32937