missä OH-XPF?

XXX

Missäs on nykyään Pitts Special OH-XPF kun sitä ei ole enää näkynyt taitolennon SM-kisoissakaan? Vieläkö se mahtaa olla Suomessa ja lieneekö vielä lentokelpoisuus voimassa. Siihenhän vaihdettiin uudet siivet 90-luvun puolivälin kieppeillä. Mahtaako koneessa olla vielä Tulikiven mainokset?

11

2901

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pate

      Mutta luulen juuri tuon Papa Foxtrotin olleen se kone, jonka tuhoutuessa kuoli myös maanmainio lentäjäveli. Moottorihäiriö startissa, kone ympäri radan päässä, bensasäiliö halki ja tuleen. Konehan oli aikanaan Joensuussa. Turma sattui Iisalmessa.

    • Pate

      tarkastin asian: vuosi oli 1990, moottorin sammuttua startissa muutoin hallitun pakkolaskun lopussa kone pyörähti ympäri ja säiliön kiinnitykset pettivät ja kone syttyi tuleen (paikasta ei lähteessäni ole mainintaa, mutta muistelen sen olleen Iisalmi)

      • XPF

        XPF:n tuhoutuminen vuonna 1990 ei pidä paikkaansa. Itse näin kyseisen koneen taitolennon SM- ja PM-kisoissa vuosina 1993-94. Minulla on videonauhakin aiheesta. Vuonna 1997 XPF:lle tapahtui kaputti kun ohjaaja lensi tyyppilentoa puutteellisella kannuspyöräkokemuksella. Tuloksena laskuteline- ja siipivaurioita, mutta ei henkilövahinkoja. XPF:n nykytilasta ei ole tietoa. Koneen kotikenttä oli Joensuu. Vielä 1980-luvulla koneessa oli siivekkeet vain alasiivessä eli se oli flat wing tyypiltään S-1C. Väriltään se oli oranssi valkoisilla raidoilla. Jossain vaiheessa siihen asennettiin uudet tasakärkiset Gordon Price -siivet, joissa oli siivekkeet myös yläsiivessä. Tällöin tyyppimerkinnäksi tuli S-1SS. Koneen väritys muuttui tiilenpunaiseksi/valkoiseksi. Siivissä ja koneen kyljissä oli tulikiven mainokset.

        Mikäli jollekin Pittsille on tapahtunut ohjaajan menehtymiseen johtava kaputti 1990 niin ainakaan se ei ole XPF. Kenties kone oli XPD? Onko kyseisellä tunnuksella olevaa Pittsiä edes ollut olemassa, on minulle epäselvää. Joka tapauksessa:
        -XPA lentää edelleen.
        -XPB entisöitiin ja myytiin Englantiin.
        -XPC lentää yhä ja osallistuu SM-kisoihin. Kone sai vastikään uudet siivet, joissa on siivekkeet myös yläsiivessä.
        -XPD ?
        -XPE myytiin aikoinaan Ruotsiin.
        -XPF Ei ole tietoa sitten vuoden 1997, mutta ainakaan ei ole ollut Siivet-lehden osiossa, jossa julkaistaan vuosittain koneiden rekisteröinnit ja rekisteristä poistot.


      • Vanha joensuulainen
        XPF kirjoitti:

        XPF:n tuhoutuminen vuonna 1990 ei pidä paikkaansa. Itse näin kyseisen koneen taitolennon SM- ja PM-kisoissa vuosina 1993-94. Minulla on videonauhakin aiheesta. Vuonna 1997 XPF:lle tapahtui kaputti kun ohjaaja lensi tyyppilentoa puutteellisella kannuspyöräkokemuksella. Tuloksena laskuteline- ja siipivaurioita, mutta ei henkilövahinkoja. XPF:n nykytilasta ei ole tietoa. Koneen kotikenttä oli Joensuu. Vielä 1980-luvulla koneessa oli siivekkeet vain alasiivessä eli se oli flat wing tyypiltään S-1C. Väriltään se oli oranssi valkoisilla raidoilla. Jossain vaiheessa siihen asennettiin uudet tasakärkiset Gordon Price -siivet, joissa oli siivekkeet myös yläsiivessä. Tällöin tyyppimerkinnäksi tuli S-1SS. Koneen väritys muuttui tiilenpunaiseksi/valkoiseksi. Siivissä ja koneen kyljissä oli tulikiven mainokset.

        Mikäli jollekin Pittsille on tapahtunut ohjaajan menehtymiseen johtava kaputti 1990 niin ainakaan se ei ole XPF. Kenties kone oli XPD? Onko kyseisellä tunnuksella olevaa Pittsiä edes ollut olemassa, on minulle epäselvää. Joka tapauksessa:
        -XPA lentää edelleen.
        -XPB entisöitiin ja myytiin Englantiin.
        -XPC lentää yhä ja osallistuu SM-kisoihin. Kone sai vastikään uudet siivet, joissa on siivekkeet myös yläsiivessä.
        -XPD ?
        -XPE myytiin aikoinaan Ruotsiin.
        -XPF Ei ole tietoa sitten vuoden 1997, mutta ainakaan ei ole ollut Siivet-lehden osiossa, jossa julkaistaan vuosittain koneiden rekisteröinnit ja rekisteristä poistot.

        Enpä halua alkaa väittelemään asiasta, mutta olisin ollut samoilla linjoilla tuosta traumaattisesta tapahtumasta nimim. Paten kanssa.


      • XPF
        Vanha joensuulainen kirjoitti:

        Enpä halua alkaa väittelemään asiasta, mutta olisin ollut samoilla linjoilla tuosta traumaattisesta tapahtumasta nimim. Paten kanssa.

        - Ehkäpä XPF on tuhoutunut myöhemmin, mutta olen täysin varma nähneeni sen vuosina 1993 ja 1994. Muitan tapahtuman hyvin. Videonauhallanikin on vuosiluku 1993.
        - Taitolennon PM- kisoissa Jämillä 93 tai 94 kyseinen yksilö pääsi kuvaan, joka julkaistiin Ilmailu lehdessä.
        - Siivet lehdessä on joka vuosi numerossa 2 ilmoitettu rekisteröinnit ja poistot. Tarkistin asian vuodesta -90. Ainoa merkintä oli XPE:n myynti ruotsiin. Muita Poistoja Pittseille oli Tom Angelman OH-TOM S-2B:n myynti Englantiin ja Skylinen OH-SKY S-2B:n myynti Saksaan.
        - Mikäli XPF on tuhoutunut, miksei sitä ole poistettu rekisteristä? Onko se korjattu uudelleen lentokuntoon? Jos on niin miksei sitä näy tapahtumissa?


      • Kunhan tsekkasin...
        XPF kirjoitti:

        - Ehkäpä XPF on tuhoutunut myöhemmin, mutta olen täysin varma nähneeni sen vuosina 1993 ja 1994. Muitan tapahtuman hyvin. Videonauhallanikin on vuosiluku 1993.
        - Taitolennon PM- kisoissa Jämillä 93 tai 94 kyseinen yksilö pääsi kuvaan, joka julkaistiin Ilmailu lehdessä.
        - Siivet lehdessä on joka vuosi numerossa 2 ilmoitettu rekisteröinnit ja poistot. Tarkistin asian vuodesta -90. Ainoa merkintä oli XPE:n myynti ruotsiin. Muita Poistoja Pittseille oli Tom Angelman OH-TOM S-2B:n myynti Englantiin ja Skylinen OH-SKY S-2B:n myynti Saksaan.
        - Mikäli XPF on tuhoutunut, miksei sitä ole poistettu rekisteristä? Onko se korjattu uudelleen lentokuntoon? Jos on niin miksei sitä näy tapahtumissa?

        Ilma-alusreksiterissä näkyy seuraavat tiedot:

        XPF
        1032
        31.8.2005
        Pitts Special S-1
        541-H,1974
        PTS1
        522
        0/0
        PX
        SIL
        Antti Ranta
        013-220900
        Pajapolku 10, 80400 YLÄMYLLY
        MUUT - OTHERS:
        Ari Eronen

        http://www.ilmailulaitos.fi/netcomm/Chunker/download.asp?id=3781;778390


      • TAP

      • Anonyymi
        XPF kirjoitti:

        XPF:n tuhoutuminen vuonna 1990 ei pidä paikkaansa. Itse näin kyseisen koneen taitolennon SM- ja PM-kisoissa vuosina 1993-94. Minulla on videonauhakin aiheesta. Vuonna 1997 XPF:lle tapahtui kaputti kun ohjaaja lensi tyyppilentoa puutteellisella kannuspyöräkokemuksella. Tuloksena laskuteline- ja siipivaurioita, mutta ei henkilövahinkoja. XPF:n nykytilasta ei ole tietoa. Koneen kotikenttä oli Joensuu. Vielä 1980-luvulla koneessa oli siivekkeet vain alasiivessä eli se oli flat wing tyypiltään S-1C. Väriltään se oli oranssi valkoisilla raidoilla. Jossain vaiheessa siihen asennettiin uudet tasakärkiset Gordon Price -siivet, joissa oli siivekkeet myös yläsiivessä. Tällöin tyyppimerkinnäksi tuli S-1SS. Koneen väritys muuttui tiilenpunaiseksi/valkoiseksi. Siivissä ja koneen kyljissä oli tulikiven mainokset.

        Mikäli jollekin Pittsille on tapahtunut ohjaajan menehtymiseen johtava kaputti 1990 niin ainakaan se ei ole XPF. Kenties kone oli XPD? Onko kyseisellä tunnuksella olevaa Pittsiä edes ollut olemassa, on minulle epäselvää. Joka tapauksessa:
        -XPA lentää edelleen.
        -XPB entisöitiin ja myytiin Englantiin.
        -XPC lentää yhä ja osallistuu SM-kisoihin. Kone sai vastikään uudet siivet, joissa on siivekkeet myös yläsiivessä.
        -XPD ?
        -XPE myytiin aikoinaan Ruotsiin.
        -XPF Ei ole tietoa sitten vuoden 1997, mutta ainakaan ei ole ollut Siivet-lehden osiossa, jossa julkaistaan vuosittain koneiden rekisteröinnit ja rekisteristä poistot.

        Se oli juurikin OH-XPD joka tuhoutui Iisalmessa 10.06.1990 edellä mainitulla tavalla!


    • Anonyymi

      XPF odottaa uusia kankaita siipiin ja runkoon.

    • Anonyymi

      Pikkuhiljaa se valmistuu elä hättäile.

    • Anonyymi

      Ootteko koskaan kuulleet googlettamisesta?? Jos et niin kokeile kirjoittaa osoiteriville OH-XPF niin saatte haluamanne tiedon aika nopeasti..

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      63
      6283
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      25
      4016
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      263
      2436
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1960
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      26
      1423
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1316
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1087
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1060
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      77
      1006
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      981
    Aihe