missä OH-XPF?

XXX

Missäs on nykyään Pitts Special OH-XPF kun sitä ei ole enää näkynyt taitolennon SM-kisoissakaan? Vieläkö se mahtaa olla Suomessa ja lieneekö vielä lentokelpoisuus voimassa. Siihenhän vaihdettiin uudet siivet 90-luvun puolivälin kieppeillä. Mahtaako koneessa olla vielä Tulikiven mainokset?

11

3105

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pate

      Mutta luulen juuri tuon Papa Foxtrotin olleen se kone, jonka tuhoutuessa kuoli myös maanmainio lentäjäveli. Moottorihäiriö startissa, kone ympäri radan päässä, bensasäiliö halki ja tuleen. Konehan oli aikanaan Joensuussa. Turma sattui Iisalmessa.

    • Pate

      tarkastin asian: vuosi oli 1990, moottorin sammuttua startissa muutoin hallitun pakkolaskun lopussa kone pyörähti ympäri ja säiliön kiinnitykset pettivät ja kone syttyi tuleen (paikasta ei lähteessäni ole mainintaa, mutta muistelen sen olleen Iisalmi)

      • XPF

        XPF:n tuhoutuminen vuonna 1990 ei pidä paikkaansa. Itse näin kyseisen koneen taitolennon SM- ja PM-kisoissa vuosina 1993-94. Minulla on videonauhakin aiheesta. Vuonna 1997 XPF:lle tapahtui kaputti kun ohjaaja lensi tyyppilentoa puutteellisella kannuspyöräkokemuksella. Tuloksena laskuteline- ja siipivaurioita, mutta ei henkilövahinkoja. XPF:n nykytilasta ei ole tietoa. Koneen kotikenttä oli Joensuu. Vielä 1980-luvulla koneessa oli siivekkeet vain alasiivessä eli se oli flat wing tyypiltään S-1C. Väriltään se oli oranssi valkoisilla raidoilla. Jossain vaiheessa siihen asennettiin uudet tasakärkiset Gordon Price -siivet, joissa oli siivekkeet myös yläsiivessä. Tällöin tyyppimerkinnäksi tuli S-1SS. Koneen väritys muuttui tiilenpunaiseksi/valkoiseksi. Siivissä ja koneen kyljissä oli tulikiven mainokset.

        Mikäli jollekin Pittsille on tapahtunut ohjaajan menehtymiseen johtava kaputti 1990 niin ainakaan se ei ole XPF. Kenties kone oli XPD? Onko kyseisellä tunnuksella olevaa Pittsiä edes ollut olemassa, on minulle epäselvää. Joka tapauksessa:
        -XPA lentää edelleen.
        -XPB entisöitiin ja myytiin Englantiin.
        -XPC lentää yhä ja osallistuu SM-kisoihin. Kone sai vastikään uudet siivet, joissa on siivekkeet myös yläsiivessä.
        -XPD ?
        -XPE myytiin aikoinaan Ruotsiin.
        -XPF Ei ole tietoa sitten vuoden 1997, mutta ainakaan ei ole ollut Siivet-lehden osiossa, jossa julkaistaan vuosittain koneiden rekisteröinnit ja rekisteristä poistot.


      • Vanha joensuulainen
        XPF kirjoitti:

        XPF:n tuhoutuminen vuonna 1990 ei pidä paikkaansa. Itse näin kyseisen koneen taitolennon SM- ja PM-kisoissa vuosina 1993-94. Minulla on videonauhakin aiheesta. Vuonna 1997 XPF:lle tapahtui kaputti kun ohjaaja lensi tyyppilentoa puutteellisella kannuspyöräkokemuksella. Tuloksena laskuteline- ja siipivaurioita, mutta ei henkilövahinkoja. XPF:n nykytilasta ei ole tietoa. Koneen kotikenttä oli Joensuu. Vielä 1980-luvulla koneessa oli siivekkeet vain alasiivessä eli se oli flat wing tyypiltään S-1C. Väriltään se oli oranssi valkoisilla raidoilla. Jossain vaiheessa siihen asennettiin uudet tasakärkiset Gordon Price -siivet, joissa oli siivekkeet myös yläsiivessä. Tällöin tyyppimerkinnäksi tuli S-1SS. Koneen väritys muuttui tiilenpunaiseksi/valkoiseksi. Siivissä ja koneen kyljissä oli tulikiven mainokset.

        Mikäli jollekin Pittsille on tapahtunut ohjaajan menehtymiseen johtava kaputti 1990 niin ainakaan se ei ole XPF. Kenties kone oli XPD? Onko kyseisellä tunnuksella olevaa Pittsiä edes ollut olemassa, on minulle epäselvää. Joka tapauksessa:
        -XPA lentää edelleen.
        -XPB entisöitiin ja myytiin Englantiin.
        -XPC lentää yhä ja osallistuu SM-kisoihin. Kone sai vastikään uudet siivet, joissa on siivekkeet myös yläsiivessä.
        -XPD ?
        -XPE myytiin aikoinaan Ruotsiin.
        -XPF Ei ole tietoa sitten vuoden 1997, mutta ainakaan ei ole ollut Siivet-lehden osiossa, jossa julkaistaan vuosittain koneiden rekisteröinnit ja rekisteristä poistot.

        Enpä halua alkaa väittelemään asiasta, mutta olisin ollut samoilla linjoilla tuosta traumaattisesta tapahtumasta nimim. Paten kanssa.


      • XPF
        Vanha joensuulainen kirjoitti:

        Enpä halua alkaa väittelemään asiasta, mutta olisin ollut samoilla linjoilla tuosta traumaattisesta tapahtumasta nimim. Paten kanssa.

        - Ehkäpä XPF on tuhoutunut myöhemmin, mutta olen täysin varma nähneeni sen vuosina 1993 ja 1994. Muitan tapahtuman hyvin. Videonauhallanikin on vuosiluku 1993.
        - Taitolennon PM- kisoissa Jämillä 93 tai 94 kyseinen yksilö pääsi kuvaan, joka julkaistiin Ilmailu lehdessä.
        - Siivet lehdessä on joka vuosi numerossa 2 ilmoitettu rekisteröinnit ja poistot. Tarkistin asian vuodesta -90. Ainoa merkintä oli XPE:n myynti ruotsiin. Muita Poistoja Pittseille oli Tom Angelman OH-TOM S-2B:n myynti Englantiin ja Skylinen OH-SKY S-2B:n myynti Saksaan.
        - Mikäli XPF on tuhoutunut, miksei sitä ole poistettu rekisteristä? Onko se korjattu uudelleen lentokuntoon? Jos on niin miksei sitä näy tapahtumissa?


      • Kunhan tsekkasin...
        XPF kirjoitti:

        - Ehkäpä XPF on tuhoutunut myöhemmin, mutta olen täysin varma nähneeni sen vuosina 1993 ja 1994. Muitan tapahtuman hyvin. Videonauhallanikin on vuosiluku 1993.
        - Taitolennon PM- kisoissa Jämillä 93 tai 94 kyseinen yksilö pääsi kuvaan, joka julkaistiin Ilmailu lehdessä.
        - Siivet lehdessä on joka vuosi numerossa 2 ilmoitettu rekisteröinnit ja poistot. Tarkistin asian vuodesta -90. Ainoa merkintä oli XPE:n myynti ruotsiin. Muita Poistoja Pittseille oli Tom Angelman OH-TOM S-2B:n myynti Englantiin ja Skylinen OH-SKY S-2B:n myynti Saksaan.
        - Mikäli XPF on tuhoutunut, miksei sitä ole poistettu rekisteristä? Onko se korjattu uudelleen lentokuntoon? Jos on niin miksei sitä näy tapahtumissa?

        Ilma-alusreksiterissä näkyy seuraavat tiedot:

        XPF
        1032
        31.8.2005
        Pitts Special S-1
        541-H,1974
        PTS1
        522
        0/0
        PX
        SIL
        Antti Ranta
        013-220900
        Pajapolku 10, 80400 YLÄMYLLY
        MUUT - OTHERS:
        Ari Eronen

        http://www.ilmailulaitos.fi/netcomm/Chunker/download.asp?id=3781;778390


      • TAP

      • Anonyymi
        XPF kirjoitti:

        XPF:n tuhoutuminen vuonna 1990 ei pidä paikkaansa. Itse näin kyseisen koneen taitolennon SM- ja PM-kisoissa vuosina 1993-94. Minulla on videonauhakin aiheesta. Vuonna 1997 XPF:lle tapahtui kaputti kun ohjaaja lensi tyyppilentoa puutteellisella kannuspyöräkokemuksella. Tuloksena laskuteline- ja siipivaurioita, mutta ei henkilövahinkoja. XPF:n nykytilasta ei ole tietoa. Koneen kotikenttä oli Joensuu. Vielä 1980-luvulla koneessa oli siivekkeet vain alasiivessä eli se oli flat wing tyypiltään S-1C. Väriltään se oli oranssi valkoisilla raidoilla. Jossain vaiheessa siihen asennettiin uudet tasakärkiset Gordon Price -siivet, joissa oli siivekkeet myös yläsiivessä. Tällöin tyyppimerkinnäksi tuli S-1SS. Koneen väritys muuttui tiilenpunaiseksi/valkoiseksi. Siivissä ja koneen kyljissä oli tulikiven mainokset.

        Mikäli jollekin Pittsille on tapahtunut ohjaajan menehtymiseen johtava kaputti 1990 niin ainakaan se ei ole XPF. Kenties kone oli XPD? Onko kyseisellä tunnuksella olevaa Pittsiä edes ollut olemassa, on minulle epäselvää. Joka tapauksessa:
        -XPA lentää edelleen.
        -XPB entisöitiin ja myytiin Englantiin.
        -XPC lentää yhä ja osallistuu SM-kisoihin. Kone sai vastikään uudet siivet, joissa on siivekkeet myös yläsiivessä.
        -XPD ?
        -XPE myytiin aikoinaan Ruotsiin.
        -XPF Ei ole tietoa sitten vuoden 1997, mutta ainakaan ei ole ollut Siivet-lehden osiossa, jossa julkaistaan vuosittain koneiden rekisteröinnit ja rekisteristä poistot.

        Se oli juurikin OH-XPD joka tuhoutui Iisalmessa 10.06.1990 edellä mainitulla tavalla!


    • Anonyymi

      XPF odottaa uusia kankaita siipiin ja runkoon.

    • Anonyymi

      Pikkuhiljaa se valmistuu elä hättäile.

    • Anonyymi

      Ootteko koskaan kuulleet googlettamisesta?? Jos et niin kokeile kirjoittaa osoiteriville OH-XPF niin saatte haluamanne tiedon aika nopeasti..

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Yksi päävastuullinen heitti lusikan nurkkaan.

      Toivottavasti omaisuuden hukkaamiskielto tulee välittömästi.
      Ähtäri
      17
      2444
    2. Purrasta tehty huoli-ilmoitus

      Näin lehti kertoo https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/0f1cfaf0-d4e4-4a97-9568-c27b3199b016
      Maailman menoa
      206
      1839
    3. Pelottaa kohdata hänet

      En tiedä jaksanko tai kykenenkö. Tuntuu jättimäiselle vuorelle kiipeämiseltä. Pitäisikö luovuttaa. Pitäisi. En jaksa nyt
      Ikävä
      102
      1491
    4. Naiseni on todellinen seksipeto

      Vaikka pukeutuu ihan kasuaalisti julkisilla paikoilla. Mutta näin tämän läpi ensisilmäyksellä ja sain seksipedon kaivatu
      Ikävä
      57
      1407
    5. Olisin halunnu vaan tutustua

      Ja kevyttä olemista... Mutta ei sitten. Ehkä mies säikähti, että haluan heti kaiken. 😅 Kävisi ihan sellainen kevyt meno
      Ikävä
      49
      1406
    6. Kokoomus haluaa leikata vielä lisää sosiaaliturvasta

      Kokoomuksen Sanni-Granhn Laasonen pyytänyt KELA:aa selvittämään mistä leikataan vähäosaisilta vielä lisää sosiaaliturvas
      Maailman menoa
      193
      1248
    7. Mitä tapahtuu

      Syksyllä?
      Ikävä
      94
      1160
    8. Totuus Sofian miljonääristä :miljoonien velkataakka painaa miestä.

      Näin se totuus tulee jokaisesta ja seiskalehden uutiset kertoo totuuden vihdoinkin.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      151
      1035
    9. Nina Mikkonen avoimena "vapinataudistaan"- Demonstroi oireet yllättäen tv-kameroiden edessä: "Se..."

      Nina Mikkonen oli Viiden jälkeen -ohjelmassa ti 12.8. ja kertoi perinnöllisestä sairaudestaan ja mm. sairauden vaikutuks
      Suomalaiset julkkikset
      14
      961
    10. Kaupunginjohtaja ja kehitysjohtaja erotettava !

      Mokia tulee mokien perään. Nyt viimeksi tämä valtavaa mainehaittaa aiheuttanut päätös häätää Mikkeliläiset asukkaat pako
      Mikkeli
      134
      840
    Aihe