SYKSYkirjotukset/ RUOTSI

sverige

Onko muita jotka kirjottaa nyt syksyllä ruotsin? Miten kieltenkirjotuksiin voi valmistautua..miten te itse? Jotkut on lukenu jo kesällä, mut mä en =/ Tuntuu etten jaksa ja mul on "ihan sama"-asenne, en edes panikoi... Miten saan motivaatiota?!?!?!?!

13

734

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • abi2003

Kirjoitukset ovat yliarvostetut.Jos vähänkään viitsii tsempata niin jonkunlaisille arvosanoille(b,c) pääsee..itse kirjoitin c:n paperit ja ruotsista irtos ällä..kylläkin jouduin opiskelemaan sen eteen,mutta eihän mikään tule ilmaiseksi.Opiskelu kannattaa aina!=)
      Wsoy:n ja Yle:n nettisivustoilla on aika hyvää ruotsin harjoitusmatskua..itse harjoittelin siellä suurin piirtein joka kuukausi lukion 2.vuoden keväästä lähtien..ja se kannatti!suosittelen!kyseisiltä sivuilta löytyy myös englannin ja saksan harjoitusmatskua!!

• juu

Itsellä sama ongelma...haluan tarpeeks hyvän arvosanan(c)..mutta en ole vielä aukaissutkaan ruotsin kirjoja ja olen kaikki perusasiatkin jo unohtanut lisäksi kirjoitan 2 muutakin ainetta nyt...kamala masennus päällä.En tiedä mistä aloittaa..kääntää ruosin kirjoista jotain kappaleita?ja kuinka niitä sanojakin lukisi..blääh...voi saamari.....

• Laura

Itse en ole vielä edes avannut ruotsin ja enkun kirjoja, mutta enkussa aion juuri tänään aloittaa preppauskurssin aikuislukion puolella. Näin saan parissa viikossa tiiviin paketin, kun tuo itseopiskelu on vähän niin ja näin. Ehkä saattaisit päästä vielä mukaan ruotsin preppaukseen?

• yo2003

Mä itse kirjotin keskipitkän ruotsin (arvosanalla laudatur) alta pois vuosi sitten syksyllä. En lukenut kesällä, kun en millään saanut aikaiseksi ;) Joten ei se ole niin vaarallista.

Valmistautuminen hoitui sillä, että kävin ekassa jaksossa kaksi viimeistä ruotsinkurssia (joilla lähinnä tehtiin vanhoja yo-kokeita ja aineita). Kotona luin muutaman ruotsinkielisen dekkarin, ja se oli sillä hyvä.

Panikoida ei kannatakaan. Viime syksyn koe ainakin oli suhteellisen helppo.

• krista

Joo, sama juttu täällä. Ruotsi pitäis nyt syksyllä kirjottaa ja tästä riippuu pääsenkö ylioppilaaks nyt syksyllä vai en. Noin viikko sitten aloitin jonkunlaisen ruotsin kertaamisen, mutta aika löysää on tahti ollut. Kaiken lisäks sain just flunssan, joten ei oo helppoo keskittyy lukemiseen.

En tiedä mikä kirjasarja teidän koulussa on käytössä, mutta itse ainakin ajattelin lukea Dags-sarjan grammatik-kirjan läpi johon on koottu kaikki ruotsin kielioppiasiat harjotuksia niistä, sekä teema-sanastot eri aihealueista.

Yksi hyvä tapa treenata kuullun/luetun ymmärtämistä on myös lainata kirjastosta esim. joku ruotsinkielinen romaani äänikasettina sekä samainen kirja, josta voi välillä seurata mukana jos ei kaikkea kuullun perusteella pysty ymmärtämään.

Tsmppiä vaan sulle ja kaikille muillekin kirjottajille!!

• marielle
        krista kirjoitti:

Joo, sama juttu täällä. Ruotsi pitäis nyt syksyllä kirjottaa ja tästä riippuu pääsenkö ylioppilaaks nyt syksyllä vai en. Noin viikko sitten aloitin jonkunlaisen ruotsin kertaamisen, mutta aika löysää on tahti ollut. Kaiken lisäks sain just flunssan, joten ei oo helppoo keskittyy lukemiseen.

En tiedä mikä kirjasarja teidän koulussa on käytössä, mutta itse ainakin ajattelin lukea Dags-sarjan grammatik-kirjan läpi johon on koottu kaikki ruotsin kielioppiasiat harjotuksia niistä, sekä teema-sanastot eri aihealueista.

Yksi hyvä tapa treenata kuullun/luetun ymmärtämistä on myös lainata kirjastosta esim. joku ruotsinkielinen romaani äänikasettina sekä samainen kirja, josta voi välillä seurata mukana jos ei kaikkea kuullun perusteella pysty ymmärtämään.

Tsmppiä vaan sulle ja kaikille muillekin kirjottajille!!

Hei!
        ruotsin kirjoitukset lähenevät, paniikki samoin.
        Tutulta kuulostaa tuo ihmetys miten lukea. Olen viimeisellä ruotsin kuutoskurssilla. Harjoittelemme kieliopin, tiivistelmän, aineen jne. läpi, on tekstinymmärrysrtä,pari kuuntelua tai enemmänkin. Lainasin kirjastosta kielioppikirjoja, ja kävin kirppariltakin. Hämmästyksekseni löysin kirpparilta ikivanhan ja tosi hyvän ja selkeän kieliopin!Ei vaivuta epätoivoon, synkimmänkin pilven takaa noussee kuutamo!

• miksi !!!

Moro.

Olen idiootti ja menin ottamaan ruottin pakolliseksi. Oikeasti en osaa ruottia, vaikka yritän lukea en osaa sitä. En muista sanoja, enkä kielioppia, yritä siin sit saada pisteitä. Tuurikaan ei ole ollu et olis nuo harjoituskokeet menneet hyvin kun munkilla oon yrittäny vetää. Lakin ei pitäs periaatteessa kaatua ruottiin, kiitos kompensaatio pisteiden, mutta onko kellään hyvää neuvoo miten pääsisin edes läpi koko roskasta ? Lahjontaa ? Kiristystä ? Huijausta ? Mitä vain ? voin jopa yrittää lukeakin, jos tarve vaatii....

• Meikäläinen otti tämän jakson täyteen ruotsia (abikurssi, puhekurssi etc.) ja nyt jo lieväati hatuttaa, mutta näyttää myös toimivan.

Ei kai siinä muuta voi kun koittaa puuhastella ruotsin kanssa. FST päälle, muumit på svenska kaivetaan hyllystä. Onnea vaan kaikille. (Vaikka tietysti salaa toivon että te ja kaikki muutkin ruotsin kioittajat feilaatte kunnolla, että pisterajat laskevat. xD)

Ai niin, ite ainakin ostin tuon abi-sarjan ruotsin kertauskirjan ja melko asiallista matskua. Suosittelen. Teoriaa ei hirveästi ole, mutta kattavasti kertaavia tehtäviä ja esim. luku ja kuunteluharjoituksia.

• koooudde

Itehän meen kirjottamaan ruotsin pelkkien 5 pakollisen kurssin pohjalta. Kesälukioon en mennyt ja nyt ekan jaksoon en voi ottaa ruotsia, koska kirjotan muutakin ja pakollinen kurssi siitä käytävä:) Abikirja on ihan hyvä, luetun ja kuullunymmärtämistä mukana myös. Grammatik galleri taas keskittyy nimensä mukaisesti kielioppiin, mutta siinä selitetään myös teoria ennen tehtäviä. Jospa sitä nuo 6 ja 7 kurssin kirjais kävis itteksee läpi. Pystyyköhän muute koululta lainaamaan vanhoja yo- kuunteluita? Pitää kysyä...

• svenskasvenska

Kuulemani mukaan WSOY:n sivuilla on jossain ruotsinkielisiä mp3 tiedostomuotoja, joita olisi kätevä kuunnella puhelimella. Itse en näitä löytänyt, mutta jos joku löytää voisi laittaa linkkiä tänne?

• ~Snorkfröken~

Kirjoitan nyt syksyllä B-ruotsin.

Itse teen niin, että luen kaikki kurssikirjat läpi. Tulee kerrattua sanastoa, kielioppia yms. Mulla on nyt myös ruotsin abikurssi menossa, jossa harjotellaan kuunteluja, sekä kielioppia ja vastaustekniikoita jne (esim. tiivistelmä, erilaiset viestinnälliset kirjoitelmat jne.)

Kannattaa myös kuunnella uutisia ja lukea ruotsinkielisiä lehtiä. Esim. Hufvudstadsbladetia voi lukea myös netistä. Jos kiinnostuksen ja motivaation puutos vaivaa, kannattaa katsella ruotsinkielisiä ohjelmia/elokuvia, jotka kiinnostaa. :)

• ex-opiskelija

Ruotsin kieleen pätee sama asia kuin moneen muuhunkin - eli harjoitus tekee mestarin ;) Myönnän kyllä ettei se harjoittelu / lukeminen huvita välttämättä, itsekin olen kärsinyt välillä motivaation puutteesta - vai liekkö ollut vain laiskuutta ;) - opiskelujen suhteen, mutta ruotsin yo-kirjoitukset tuli läpäistyä muutama vuosi sitten... Ja lukio-opiskelu on hyvin erilaista kuin ammattiopiskelu, ainakin itse tulin siihen tulokseen...

• Dillegonfnf

Ei perkele. Ite olen lukenut nyt ruotsia kesäkuusta asti ja tuntuu ettei mikään ole mennyt perille. Nyt on paniikki ja stressaan kirjottamisesta eniten. Pelkään tiivistelmiä koska niistä ei ole mitään kokemusta. Onneksi ne ovat harvinaisia mutta mahdollisia. Englannin suhteen ei ole mitään paniikkia, koska se on hanskassa ollut aina, mutta ruotsia en koulussa viitsinyt laisinkaan opiskella ja se on mennyt itseopiskeluksi. NYT KADUTTAA JA vituttaa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      60
      3435
    2. Vanhalle ukon rähjälle

Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      47
      2951
    3. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      124
      2809
    4. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      354
      1877
    5. Mitä sanoisit

Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      71
      1116
    6. Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."

Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito
      Ensitreffit alttarilla
      10
      1111
    7. Purra hermostui A-studiossa

Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.
      Perussuomalaiset
      197
      1050
    8. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      27
      879
    9. Miten meinasit

Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      45
      869
    10. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      104
      864
    Aihe