Työkokeilu!

????_____

Onko kukaan irtisanottu työpaikasta,kun Kelan 300 pv.on täys?Vakuutusyhtiöltä tuli päätös,jossa olen oikeutettu ammatilliseen kuntoutukseen ja työkokeilusuunnitelma kaavake.Ennenkuin laitoin anomuksen kuntoutukseen pääsystä,otin työnantajaan yhteyttä ja kokeilupaikka piti olla selvä.Mutta nyt mieli onkin muuttunut ja tuon suunnitelman teko on "nihkeää".Asia on vielä kesken.Venyy ja venyy.Olen kyllä tietoinen,että yli vuoden s-lomalla ollut voidaan irtisanoa.Kysyisinkin:Maksaako työnantaja ns."erorahan"tässä tapauksessa?Onko tällainen kuinka yleistä?Olen tehnyt 37,5 tuntia viikossa ja nyt ois voinut kokeilla jos vaikka jaksaisin osaaikaisena.Olen ollut saman työnantajan palveluksessa 25 vuotta.Vai olenkohan jo liian vanha,mutta kun eläkkeellekin on vielä yli 10 vuotta.???!!!!

6

1810

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • **irtisanottu**

Kyllä vaan, samalla tavoin minulle kävi. Olin kunnan palveluksessa yli kymmenen vuotta, sitten sairaslomalla selkäni takia, kuntoutustuella, kelansairaspäivillä ja liitonpäivät myös meni.

Jossain välissä olin myös työkokeilussa, kunnan työkohteessa ja se olisi ollut minulle ihan sopiva työ johon pystyin, mutta kun olin sen sovitun kolme kuukautta töissä, niin eipä kunta ollutkaan enää kiinnostunut, ei kuulema ole tarvetta tähän työhön.

Sen jälkeen pidettiin palaveri, jossa oli mukana työnantaja puolelta lähin esimies, työterveyshoitaja, työterveyslääkäri ja liiton puolelta pääluottamusmies, oli puhetta jos haluaisin ryhtyä oppisopimuskoulutukseen ja kaikki olivat sitä mieltä, että se olisi hyvä ratkaisu. Lääkärin vastaan otto oli sen kokouksen jälkeen ja lääkäri sanoi kirjoittavansa sairasloman jatkoa ja haettiin kuntoutustukea siihen asti, mihin olisi vienyt aikaa selvitellessä tätä oppisopimuskoulutusta.

Minä ryhdyin heti soittelemaan eri paikkoihin ja kysymään neuvoja. Sopiva koulutus löytyikin, mutta kun soittelin esimiehelleni hän vaan oli aina kiireinen ja sanoi, että soita sille ja sille. Meni hirmu ralliksi, kukaan ei tiennyt mitään, aina vaan sanoivat, soitappa sille jos hän tietäis. Tätä vatvomista oli kuukausi kaupalla, siinä meni jo hermotkin riekaleeksi, kun ei mitään tapahtunut, eikä kukaan tietänyt mitään.

Sitten kuntoutustuestakaan ei kuulunut mitään, soitin vakuutusyhtiöön, kysyin miksi sieltä ei mitään ala jo kuulua. Sieltä katsoivat, että ei ole mitään lääkärinlausuntoa tullutkaan. Siinävaiheessa jo keitti minulla pahasti. Soitin työterveyshoitajalle ja kysyin sitä lääkärinlausuntoa, hän sanoi katsovansa ja sanoi soittavansa minulle asiasta. Soittikin sitten ja sanoi, että se lausunto on vielä lääkärin pöydällä, sanoin että nyt sanot lääkärille että laittaa se nopsaan vakuutusyhtiöön, siis lausunto oli kaksi kuukautta ollut pöydällä ja minä oottelen rahoja vakuutusyhtiöstä, aivan uskomatonta.

Sitten vaan yhtenä päivänä esimieheni kutsui minut luokseen ja sanoi, että sinut irtisanotaan töistä, hän halusi sanoa irti näin silmätysten ja kirjallinen irtisanominen tulee postissa. Soitin pääluottamusmiehelle tietääkö hän asiasta, ei sanonut tietävänsä.

Seuraavana päivänä esimies soitti, pyysi luokseen ja sanoi, että luottamusmies tulee myös, neuvotellaan sinulle edullisin irtisanominen. Menin tapaamiseen, minulle tarjottiin, että minä allekirjoittaisin paperin jossa minua ei irtisanota, enkä minäkään irtisano itseäni, kysyin luottamusmieheltä mikä tässä on sitten se minulle paras vaihtoehto, ei osannut sanoa mitään. Minä lähdin ovet paukkuen ja lähtiessä sanoin luottamusmiehelle, sinä näköjään pidät työantajan puolta, vaikka työntekijän asialla muka olet. Siinä tein virheen, kun en pyytänyt sitä paperia mikä olisi minun allekirjoittaa, siinä olisi ollut todistus aineistoa tulevaan.

Soitin liittoon, tätä asiaa selviteltiin liiton puolelta pitkään, lakimiehienkin kanssa, mutta liittokaan ei sitten lähtenyt viemään oikeuteen, kun tämä minun juttu oli niin umpisolmuinen, siitä ei ottanut kukaan selvää.

Minut potkittiin pois työstäni sairauden takia, eikä annettu mahdollisuutta siirtoon toiseen pisteeseen, vakuutusyhtiö olisi maksanut oppisopimuskoulutuksen, mutta kun ehtona oli, että koulutuksen jälkeen olisi pitänyt työnantajan taata työtä, niin kuntapa ei ruvennutkaan tähän mukaan.

Tässä tarinani joka on totta, ja joka vieläkin kalvaa sisälläni, vaikka on jo kulunut tästä useita vuosia.

• tarina oli

ei voi oikein muuta sanoa. Vastaavia löytyy varmasti muitakin, samankaltaisia. Luottamushenkilöitäkin on kaikenlaisia, on todella hyviä, ja sitten näitä yhtätyhjän kanssa tapittajia, joilta on aivan turha odottaa mitään apua. Tuokaan ei ole outoa, että tärkeät paperit motitetaan odottelemaan aikoja parempia. Itselläni on myös kiemurainen tarina, ja mistään "puljusta" ei ole tullut apua. Sairausloma on kestänyt 5,5 vuotta (jatkuva) kuitenkaan ei ole mitään sairausajan rahallista turvaa, Kelan lääkärin mukaan en ole työkyvytön-heidän pykäliensä mukaan. Kaikki sair.p.rahat sun muut on käytetty, uusi sairausp.rahahakemus singahti hylkynä, vaikka uusia sairauksia tullut edellisen maksun jälkeen, ja siitä on vuosia aikaa. Kunhan pompottelevat, että heille riittää töitä.

• **irtisanottu**
        tarina oli kirjoitti:

ei voi oikein muuta sanoa. Vastaavia löytyy varmasti muitakin, samankaltaisia. Luottamushenkilöitäkin on kaikenlaisia, on todella hyviä, ja sitten näitä yhtätyhjän kanssa tapittajia, joilta on aivan turha odottaa mitään apua. Tuokaan ei ole outoa, että tärkeät paperit motitetaan odottelemaan aikoja parempia. Itselläni on myös kiemurainen tarina, ja mistään "puljusta" ei ole tullut apua. Sairausloma on kestänyt 5,5 vuotta (jatkuva) kuitenkaan ei ole mitään sairausajan rahallista turvaa, Kelan lääkärin mukaan en ole työkyvytön-heidän pykäliensä mukaan. Kaikki sair.p.rahat sun muut on käytetty, uusi sairausp.rahahakemus singahti hylkynä, vaikka uusia sairauksia tullut edellisen maksun jälkeen, ja siitä on vuosia aikaa. Kunhan pompottelevat, että heille riittää töitä.

Tässä jutussa ehkä eniten suututtaa se, miten työntekijää joka on tunnollisesti työnsä tehnyt ja kaikkensa antanut, eli terveytensä menettänyt, miten kohdellaan, itse irtisanominen ei niinkään vaan tapa miten se annetaan, ihan kuin olisi tehnyt jonkun rikoksen, kun sairastuu.

Niin monet lähtöjuhlat työpaikalta, kun eläkkeelle on jääneet, tai toiseen työpaikkaan lähteneet ja kukitukset ja lahjat. Minulle vaan rumasti kenkää. Eipä silti en varmaan olisi mitään lähtöjuhlia huolinutkaan, mutta silti...

Tämän jälkeen olin muistaakseni vielä liiton päivillä ja olin niin masentunut varmaan vuodenpäivät, itse tunnistamatta kuitenkaan masennusta, mutta kun olin kuntoutuksessa, siellä huomasivat minun tilani, oli jo itsetuhoiset ajatukset mielessä...

Siitä alkoi terapiat, lääkkeitä määräsivät, mutta en niitä koskaan hakenut apteekista. Minulle oli paras lääke, että sain puhua kaikki ulos ja vähitellen on olo parantunut, nyt jo ihan mukavasti asiat.

Vaikka en ole vieläkään eläkkeelle päässyt, eläke asioitten kanssa on myös ollut kovat taistelut. En laskuissa ole enää pysynyt, niin monet hylyt on tullut, sekin vie voimia. Tosin osaaikaisellatyökyvyttömyyseläkkeellä olen, en nyt vaan ole jaksanut ruveta valittamaan ja valittamaan taas...

• **irtisanottu**
        tarina oli kirjoitti:

viestit katoo! Toistan silti, Tämä irtisanominen ei sinänsä ollut se ikävin asia, mutta se tapa miten se esitettiin. Todella loukkaavasti, aivan kuin olisin tehnyt jonkin rikoksen, tunnollisesti työni tehneenä ja terveyteni työllä menettäneenä, olisi toivonut jonkinlaisen inhimillisen kohtelun.

Niin monet lähtökahvit ja lähtijäiset nähneenä, kun työtoverit ovat jääneet eläkkeelle tai muuten lähteneet pois, kiitospuheet, kukkaset ym. minulta jäi saamatta, rumasti vaan potkut annettiin, en ansainnut mitään... en kyllä olisi lähtiäisiä pitänytkään, eipä silti.)

Vähemmästäkin masentuu... niin minäkin. Itse kyllä en edes ymmärtänyt masennustani, vasta kuntoutuksessa tuli ilmi, noin vuoden päästä tapahtuneesta. Oli jo itsetuhoisia ajatuksia ym. oireita.

Määrättiin terapeutille ja pillereitä joita en kyllä koskaan hakenut apteekista, minulle oli nämä juttutuokiot terapeutin kassa lääkettä ja sillä selvisin hengissä tästä kriisistä.

Toinen taistelu oli sinällään taistelua eläke asioista, en pysy laskuissa, miten monet hylkypäätökset on tulleet ja valitukset, valitusten perään laitettu ja aina hylkynä takaisin tulleet. Nyt olen osaikaisella työkyvyttömyyseläkkeellä, mutta en töissä kuitenkaan. Enkä pysty enää töihin, mutta kun viisaat päättäjät päättää, että olet työkuntoinen niin mitäs teet? en jaksa enää valittaa ja sitähän ne yrittääkin, että kyllä se vielä väsyy tämäkin tyyppi...

Tosin olen menossa lähiaikoina tutkimuksiin, jospa saisin lisä dokumenttiä uusiin hakemuksiin, että en vieläkään luovuta.

• ????-----
        **irtisanottu** kirjoitti:

viestit katoo! Toistan silti, Tämä irtisanominen ei sinänsä ollut se ikävin asia, mutta se tapa miten se esitettiin. Todella loukkaavasti, aivan kuin olisin tehnyt jonkin rikoksen, tunnollisesti työni tehneenä ja terveyteni työllä menettäneenä, olisi toivonut jonkinlaisen inhimillisen kohtelun.

Niin monet lähtökahvit ja lähtijäiset nähneenä, kun työtoverit ovat jääneet eläkkeelle tai muuten lähteneet pois, kiitospuheet, kukkaset ym. minulta jäi saamatta, rumasti vaan potkut annettiin, en ansainnut mitään... en kyllä olisi lähtiäisiä pitänytkään, eipä silti.)

Vähemmästäkin masentuu... niin minäkin. Itse kyllä en edes ymmärtänyt masennustani, vasta kuntoutuksessa tuli ilmi, noin vuoden päästä tapahtuneesta. Oli jo itsetuhoisia ajatuksia ym. oireita.

Määrättiin terapeutille ja pillereitä joita en kyllä koskaan hakenut apteekista, minulle oli nämä juttutuokiot terapeutin kassa lääkettä ja sillä selvisin hengissä tästä kriisistä.

Toinen taistelu oli sinällään taistelua eläke asioista, en pysy laskuissa, miten monet hylkypäätökset on tulleet ja valitukset, valitusten perään laitettu ja aina hylkynä takaisin tulleet. Nyt olen osaikaisella työkyvyttömyyseläkkeellä, mutta en töissä kuitenkaan. Enkä pysty enää töihin, mutta kun viisaat päättäjät päättää, että olet työkuntoinen niin mitäs teet? en jaksa enää valittaa ja sitähän ne yrittääkin, että kyllä se vielä väsyy tämäkin tyyppi...

Tosin olen menossa lähiaikoina tutkimuksiin, jospa saisin lisä dokumenttiä uusiin hakemuksiin, että en vieläkään luovuta.

Moi irtisanottu!
        Olipas sulla kova juttu,oikein tulee kylmä,kun lukee niitä.Herää vain kysymys"minkä takia ja millä oikeudella toinen ihminen voi toista ihmistä loukata ja kohdella niinkuin kohtelee"eikö kaikki selviäis ihan asiallisellakin käyttäytymisellä.
        Osaan kyllä kuvitella,kuinka tylysti voidaan toiselle sanoa ja asiat esittää.Itsekin ole joutunut "nielemään"kaikenlaista.Ja jos on luonteeltaan vielä hiljaisempi,eikä aina niin "sananvalmis"niin kyllä "jyrätään"
        Itselläni on vielä asiat kesken,mutta kuinkahan monet "itkut"saan vielä"itkeä".
        Toi on totta,kun kirjoitit että tuntuu kun olis suuren rikoksen tehnyt,kun sairastaa.(mulle tuli heti sellainen tunne,kun juteltiin päällikön kanssa).Työssä olen liikealalla,isommassa ketjussa.Sairaslomalla myös tuki-ja liikuntaelin sairauksien vuoksi.
        Onko tuo työkokeilu,jokin uusi juttu,kun päällikkö ei tuntunut tietävän siitä oikein mitään,tokas vaan,että"miten sinä voit nyt tällasta tehdä,kun et ole pystynyt yli vuoteen töissä olemaan?Yritin selittää,mutta huomasin puhuvani "seinille"Tällainen työkokeilu ei ole kun työntekijän kiusaamista,hänen mielestään.Sanoi vielä,että turha sinun on enää yrittää,kyllä sinä olet jo pois pelistä.Otan yhteyttä,näkemiin.
        No nyt odottelen sitä yhteyttä.Kyllä tässä on tottunutkin odottelemaan.Odottelen myös todistusta työnantajalta,jonka olen pyytänyt jo 2-viikkoa sitten,mutta ei vaan ole tullut.Enkä ole senvuoksi saanut liittoon edes lähetettyä papereita päivärahahakemusta varten.
        Hyvää jatkoa!Olis kiva kuulla kuulumisiasi jatkossakin!

• **irtisanottu**
        ????----- kirjoitti:

Moi irtisanottu!
        Olipas sulla kova juttu,oikein tulee kylmä,kun lukee niitä.Herää vain kysymys"minkä takia ja millä oikeudella toinen ihminen voi toista ihmistä loukata ja kohdella niinkuin kohtelee"eikö kaikki selviäis ihan asiallisellakin käyttäytymisellä.
        Osaan kyllä kuvitella,kuinka tylysti voidaan toiselle sanoa ja asiat esittää.Itsekin ole joutunut "nielemään"kaikenlaista.Ja jos on luonteeltaan vielä hiljaisempi,eikä aina niin "sananvalmis"niin kyllä "jyrätään"
        Itselläni on vielä asiat kesken,mutta kuinkahan monet "itkut"saan vielä"itkeä".
        Toi on totta,kun kirjoitit että tuntuu kun olis suuren rikoksen tehnyt,kun sairastaa.(mulle tuli heti sellainen tunne,kun juteltiin päällikön kanssa).Työssä olen liikealalla,isommassa ketjussa.Sairaslomalla myös tuki-ja liikuntaelin sairauksien vuoksi.
        Onko tuo työkokeilu,jokin uusi juttu,kun päällikkö ei tuntunut tietävän siitä oikein mitään,tokas vaan,että"miten sinä voit nyt tällasta tehdä,kun et ole pystynyt yli vuoteen töissä olemaan?Yritin selittää,mutta huomasin puhuvani "seinille"Tällainen työkokeilu ei ole kun työntekijän kiusaamista,hänen mielestään.Sanoi vielä,että turha sinun on enää yrittää,kyllä sinä olet jo pois pelistä.Otan yhteyttä,näkemiin.
        No nyt odottelen sitä yhteyttä.Kyllä tässä on tottunutkin odottelemaan.Odottelen myös todistusta työnantajalta,jonka olen pyytänyt jo 2-viikkoa sitten,mutta ei vaan ole tullut.Enkä ole senvuoksi saanut liittoon edes lähetettyä papereita päivärahahakemusta varten.
        Hyvää jatkoa!Olis kiva kuulla kuulumisiasi jatkossakin!

Katsoin eka kirjoitustasi, tuosta työkokeilusta vielä. Jos työnantajasi ei suostu työkokeiluun, sinun kannattaa olla yhteydessä kelaan, kela voi järjestää työkokeilun omissa kuntoutuslaitoksissa.

Olin viime keväänä sellaisessa, oli tarkoitus kuukauden pituinen kokeilu olla, mutta minulla tyssäsi vajaaseen kahteen viikkoon, kun olin niin kipuinen, että en pystynyt kertakaikkiaan jatkamaan. Olisi ollut mielenkiintoinen paikka mutta kun ei pysty niin ei.

Sen jälkeen laitettiin eläke taas vetämään ja se tuli hylkynä, vaikka niinsanottu ammatillinen kuntoutus meni päin peetä, kuitenkin myönsivät osatyökyvyttömyyseläkkeen.

Valitin tästäkin eteenpäin, mutta vakuutusyhtiö oli laittanut oman näkemyksensä sinne, niin tiesi jo etukäteen mitenkä siinä käy, siis hylky tuli. No nyt olen sillä "puolieläkkeellä" ja sitten työnhakijana työkkärissä, niin kun se hullulta kuulostaakin.

Sinun pitää kiirehtiä työnantajaa toimittamaan todistus, että saat edes liitosta jotain. Tiesikö sinun työnantaja, että työkokeilu on ilmainen työnantajalle, vakuutusyhtiö maksaa sinulle siitä, ei työn antaja. Vakuutusyhtiö myös vakuuttaa sinut ei työnantaja, siis kuluja ei tule työnantajalle mitään, sä olet ilmainen työntekijä. TIESITKÖ! Siksi minä ihmettelen!!!

Ollaan yhteydessä tällä palstalla, haluun tietää miten sinulle käy tässä asiassa. Onnea matkaan, toivon todella, että et tarvitseis käydä läpi mitä minä olen käynyt. MOI!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. R.I.P Marko lämsä

Luin just netistä suru uutisen että tangokuningas Marko Lämsä On menehtynyt viikonloppuna Tampereella. Niin nuorikin vi
      Tampere
      62
      4312
    2. Vappu terveiset kaivatullesi

otetaan vappu terveisiä vastaan tähän ketjuun kaivatullesi !!! 🍾🥂🎉🌻🔥🧡🧡
      Ikävä
      155
      1813
    3. Tangokuningas Marko Lämsä, 47, on kuollut

Taas yksi melko nuori artisti lopetti lauleskelut lopullisesti. https://www.is.fi/viihde/art-2000011200979.html
      Maailman menoa
      14
      1523
    4. Puskaradio huutaa

Nuori tyttö oli laittanut päivityksen että pitämällä joku itsensäpaljastaja. Kuka tämä on? Varoittakaa lapsia !
      Suomussalmi
      38
      1287
    5. Miksi aina vain seksiä?

Kertokaas nyt mulle, että onko tämä joku normojen ihan oma juttu, että seksiä pitää pohtia joka välissä, siitä pitää jau
      Sinkut
      168
      1073
    6. Kerro kiva muisto

Kaivatustasi
      Ikävä
      58
      919
    7. Vieläkin jaksaa

naurattaa. 😆 🐽🐷🤣 M - N
      Ikävä
      78
      904
    8. Martinalta vakava ulostulo

Seiska: Martinalta vakava ulostulo. Olipa raflaava otsikko mustalla pohjalla.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      168
      833
    9. Hei rakas A,

olinko silloin julma sinua kohtaan? Jos, niin anna anteeksi, yritin vain toimia oikein. Olen pahoillani, edelleenkin, en
      Ikävä
      54
      821
    10. Kyllä sitä on tyhmä

Ettei aikoinaan sua ottanut. Huomenta❤️
      Ikävä
      39
      791
    Aihe