Kissan ruuista....

Noora

Mitä vikaa on joidenkin mielestä kaupan "moska"ja "vilja"ruuissa???? Minun kaksi kissaani syö Whiskasia, Latzia, Primacat:a, Rainbowta ym marketeista saatavaa kissanruokaa. Turkki kiiltää ja muutenkin kissat voivat aivan mainiosti. Sain kerran eläinlääkäriltä ja eläinkaupasta Laadukkaita ruokamaistiaispusseja ja -purkin. Kissojen kommentti:"mitä sinä nyt siihen kuppiin laitoit?"Mieletön peittäminen ja "mielenosoitus" ruuille. Paras tapaus oli se kun kauppareissun aikana kuivamuonat olivat lentäneet kupista suorana viivana kohti nurkkaa ja kippo nurin päin lattialla. Siihen loppui "laatu"ruokien kokeilu meidän kissaperheessä! Tottakai minäkin haluaisin että kissani söisivät kalliimpaa ja "terveellisempää" ruokaa, mutta osaavat kyllä ilmoittaa mielipiteensä mikä kelpaa ja mikä ei!

6

366

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Speedy

Totuus on, että marketin kuivamuona aiheuttaa virtsakiviä. Ei tietenkään kaikille kissoille, mutta minä en halua riskeerata.

Kissat pitävät rutiineista, jotkut menevät sekaisin kun ruokaKIPPO vaihtuu, saati sitten ruoka, johon ne ovat tottuneet. Jos kissa ei halua maistella heti uutta ruokaa, vaihto pitää toteuttaa vähitellen, eli sekoittaa ensin vanhan ruuan sekaan uutta, sitten koko ajan enemmän, kunnes vaihto on suoritettu. Pieni vaiva siitä, ettei myöhemmin tarvitse katua.

• jonna

Minä taas ajattelisin asian näin, että ihminen voi olla 100% varma mistään ruuasta mitä lemmikilleen antaa saatika itse syö, joten tuommonen ruokien perään turhan tarkkailu on typerää jauhamista. En tietenkään kiellä sitä etteikö toiset ruuat ole laadukkaampia ja tutkimuksia on tehty, mutta ihminen ei voi koskaan olla 100% varma mistään. Kaikesta aiheutuu jotain jollekkin mitä suuhunsa pistää.
      Ja kissat ovat nirsoja, ei meidän kissalle maistu muu kuin koiran makkara vaikka kaikki mahdolliset kissan ruuat on kokeiltu ja yritetty totuttaa pakolla ja vähemmän pakolla. Ihminenkin valitsee itse mitä syö vaikka se ei olisikaan terveellistä, simppeliä, mutta totta ! Kunhan jokainen käyttää sitä omaa tervettä järkeä lemmikkinsä kanssa niin eiköhän asiat silloin ole reilassa..

• noora myös

jonkin kissankasvattajan kotisivuilta tai jonkin kissayhdistyksen sivulta mitä kissan tulisi saada syödäkseen. kaupan kuivaruuat eivät ole yhtä laadukkaita, kuin eläinkaupan ruuat (joista siis löytyy kuivamuonastakin monta eri laatua kissan iän perusteella,...koska pentu, ainkuinen ja vanha kissa tarvitsevat kaikki hieman eri määrät eri ravintoaineita) ja tämä näkyy myös hinnassa. kaupan kuivamuonasta osa kissoista voi saada myös virtsakiviä.
      kaupan purkkiruuat ovat ihan ok ja meilläkin kissa syö niitä. täytyy kuitenkin ottaa huoomioon, että kissan ravinnoksi ei riitä pelkät valmisruuat. kupissa on oltava aina kuivaruojkaa saatavilla, mutta lisäksi kissa syö purkkiruokaa, mutta ei joka aterialla. kissa tarvii myös lihaa (joko raakana tai kypsennettynä), kalaa, sisäelimiä, viljaakin,...jne,.. oikeat kissanruokintaohjeet löydät siis kissaharrastajien kotisivuilta. esim cattery anatolian omistaa hyvät nettisivut, joissa on kerrottu paljon kissan ravinnontarpeesta.

• Tabby

Olin tyhmä ja ruokin Lakua kaupan kuivaruoilla sen ollessa pentu. Siitä seurauksena sitten puhkesi Lakulle hyvin kiusallinen vehnäallergia: mitään vehnää sisältävää ruokaa ei voi syödä, menee vatsa heti sekaisin ja on silminnähden kipeä. Ei kiva, ei kiva. Nykyään on katsottava todella tarkkaan, mitä ruoat sisältävät, ja jos tuoteselosteesta löytyy pienikin määrä vehnää (vaikka vain 0,01 %), ruokaa ei saa antaa Lakulle. Itseäni saan syyttää, mutta onneksi opin tuosta jotain, enkä sen jälkeen ole enää ikinä kummallekaan kissallemme antanut kaupan kuivaruokia. Bilanx -merkkistä kuivaruokaa Lakun vatsa kestää jonkin verran, muttei sitäkään meillä voi käyttää pääasiallisena ruokana.

Toinen tapaus ovat purkkiruoat ja annospussit. Kaupasta ostetuista Pekulle kehittyy alta aikayksikön pissavaivoja, mutta eläinkaupasta ostetuista ei tule mitään. Meillä on toki tabletteja, jotka auttavat ehkäisemään kissan pissavaivoja, mutta eihän niitäkään ole tarkoitettu siihen, että kissaa saisi sitten ruokkia pissavaivoja aiheuttavalla ruoalla. Peku vain on todella taipuvainen saamaan virtsatietulehduksia - kuten on isänsäkin, sekä muut urospuoliset sukulaisensa. Toki tiedän, etteivät pissavaivat periydy, mutta tässä suvussa niitä on vain tuntunut olevan paljon.

• Sagajam

Jotkut kissat voivat elää 20-vuotiaaksi marketin ruoilla, toiset taas saavat virtsatievaivoja jo parivuotiaina samasta ruoasta.

Minä ainakin uskon, että eläinkaupan ruoat ovat korkealaatuisempia kuin markettien. Jos vertaat tuoteselosteita, niin erot ovat melkoiset niin raaka-aineiden kuin ravintoarvojen kohdallakin.

Oma kissani söi 2 kk markettiraksuja ja maha oli aina vähän löysänä, joskus oli ripulia. Helmikuussa kisulla todettiin diabetes ja päätin silloin, että nyt jää marketin kuivaruoat. Maha parani alta viikossa eikä enää ole ollut sekaisin.

Kissan ruokavalio on korkeaproteiininen, vähähiilihydraattinen ja uskon kissan syömän korkealaatuisen ruoan auttaneen siinä, että kisuni diabeteksen todettiin kesäkuussa ainakin toistaiseksi parantuneen.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Räppäri kuoli vankilassa

Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "
      Maailman menoa
      97
      4339
    2. Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä

Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella
      Ikävä
      29
      3243
    3. No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen

Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol
      Ikävä
      45
      2360
    4. Missä näitte viimeksi?

Missä näit kaivattua viimeksi ja oliko sähköä ilmassa?
      Ikävä
      35
      1368
    5. Puukotus yöllä

Oli kaveri hermostunut ja antanut puukosta.
      Sotkamo
      10
      979
    6. Mitä sun kaltainen ihminen tekee tämmöisessä paikassa?

Et kuulu tänne?
      Ikävä
      152
      976
    7. rakas J siellä jossain

Niin ikävä sua. -P. Nainen
      Ikävä
      6
      904
    8. Minulla on käsitys

Ettet ole kovin se k s uaalinen ihminen.
      Ikävä
      20
      864
    9. Masan touhut etenee

Punatiilitalon tietotoimiston mukaan Masa on saanut viimein myytyä kämppänsä ja kaavoittaa uudelle lukaalille tonttia pa
      Äänekoski
      12
      852
    10. Harmittaako sinua yhtään?

Tuntuuko pahalta ollenkaan?
      Ikävä
      26
      805
    Aihe