Pystyykö kukaan auttamaan? Suomessahan on jostain todella käsittämättömästä syystä kielletty sijaiskohdun käyttäminen viime syksynä tulleessa uudessa hedelmöityshoito-laissa. Mun tietääkseni surrogaattiäitiä on käyttäneet vuosittain muutama pariskunta, ja uskoisin (tietoa ei ole) että useimmissa tapauksissa on sijaisäitinä käytetty lähisukulaista. Ongelmista ei ole kuulunut riviäkään, joten miksi kieltää näin marginaalinen asia??
Tietääkö kukaan, mistä voisi saada apua? Ennenhän Ruotsista on tultu Suomeen saamaan apua tässä asiassa, ja kuulemani mukaan se se vasta ongelmia onkin aiheuttanut. Bioäidin asemahan on enemmän kuin heikko tuossa tilanteessa, se on olematon. Varsinkin verrattuna siihen ihannetilanteeseen, että surrogaatin käyttäminen olisi laillista - silloinhan sen bioäidin asema on laillisesti tunnustettu.
Sijaiskohtu
7
2740
Vastaukset
- osaa....
..sanoa muuta kuin, että kannattaa ottaa yhteyttä perheasioihin erikoistuneeseen asianajajaan, tai muuhun lakiasiantuntijaan, ja kysyä neuvoa ja tarkennusta lakiin liittyen. He ovat alan ammattilaisia ja osaavat tulkita lakia oikein.
Suomessa on tosiaan syntynyt noin kymmenen lasta sijaiskohtua käyttäen, mutta voihan olla että on tapauksia, jotka eivät ole näissä laskuissa mukana.
Luin lakiestyksen silloin aikoinaan ja vaikka siinäkin mainittiinkin, ettei ongelmia ole ollut, kieltävää lakia puolletaan, koska asia on pääpiirteiltään hyvin monimutkainen. On lain puitteissa mahdotonta ottaa tietyissä tapauksissa synnyttäneeltä naiselta pois hänen oikeuttaan kyseiseen lapseen. Tällä voisi olla muissa tai epäselvissä tapauksissa kohtalokkaita vaikutuksia. Se voisi sotkea esimerkiksi munasolujen luovutuksien tilannetta. Siksi lapsen synnyttäneen naisen oikeutta syntyneeseen lapseen tulee pitää ehdottomana.
Huvittavaa kyllä, lakiestiyksessä jopa mainittiin, mun mielestä täysin järjettömällä tavalla, se, että läheisillä ja sukulaisilla voisi olla vaikeuksia kieltäytyä sijaiskohdun käytöstä! Ja siis että tämän pitäisi olla yksi syy siihen, miksi sijaiskohdun käyttö pitäisi kieltää! Uskomatonta! Tuo oli kyllä jo niin hataraa tekstiä, etten voi ymmärtää!
Mä siis ehdottaisin ennen kaikkea lakiasiantuntijan puoleen kääntymistä lain tulkitsemiseksi ja mahdollisten seurausten arvioimiseksi.- alkuperäinen kirjoittaja
Otin jo eilen yhteyttä asianajajaan, mekin ymmmärsimme että se on täörkeintä tässä vaiheessa.
Minä en ikinä lähtisi tällaiseen jos olisi pienintäkään riskiä, että surrogaattiäiti ei pystyisikään luopumaan lapsesta. En ikinä ottaisi sitä riskiä! Eli luotan pelkästään aivan lähimpiin sukulaisiin. Enkä myöskään ikinä olisi tätä häneltä pyytänyt, tällaista ei mielestäni voi pyytää keneltäkään, motiivit ovat silloin väärät auttamiseen ja lapsesta luopuminen entistä tuskallisempaa. - Mirjamarja
alkuperäinen kirjoittaja kirjoitti:
Otin jo eilen yhteyttä asianajajaan, mekin ymmmärsimme että se on täörkeintä tässä vaiheessa.
Minä en ikinä lähtisi tällaiseen jos olisi pienintäkään riskiä, että surrogaattiäiti ei pystyisikään luopumaan lapsesta. En ikinä ottaisi sitä riskiä! Eli luotan pelkästään aivan lähimpiin sukulaisiin. Enkä myöskään ikinä olisi tätä häneltä pyytänyt, tällaista ei mielestäni voi pyytää keneltäkään, motiivit ovat silloin väärät auttamiseen ja lapsesta luopuminen entistä tuskallisempaa.Hei!
Voisitko kertoa mitä asianajajasi sanoi asiasta? Onko tämä todella niin kiellettyä kuin saa lukea, vai onko jokin keino ns. kiertää lakia esim. tehdä hedelmöitys ulkomailla ja synnyttää lapsi suomessa normaalisti? - Buffy1
Moi!
Minulla on yksi ulkomaalainen perhe vähän yli 40 kymppisiä, kuka halua saada lasta, mutteivät voi. Heillä on kaikkia, mitä voi toivoa, paitsi onnea. He ovat oikein masentuneitta, kun yrittivät monta kerta, mutta joka kerta raskaus päättyi keskenmenoon. He haluaisivat käytä surrogaattiäitiä Suomesta.
Voisitteko auta minua tässä asiassa? Kertoisitteko, miten voisin auta minun ystäviäni löytämään heille surrogaattiäitiä
Kiitos!
Yst.terv.
Buffy
- osaa...
..sanoa muuta kuin, että kannattaa ottaa yhteyttä perheasioihin erikoistuneeseen asianajajaan, tai muuhun lakiasiantuntijaan, ja kysyä neuvoa ja tarkennusta lakiin liittyen. He ovat alan ammattilaisia ja osaavat tulkita lakia oikein.
Suomessa on tosiaan syntynyt noin kymmenen lasta sijaiskohtua käyttäen, mutta voihan olla että on tapauksia, jotka eivät ole näissä laskuissa mukana.
Luin lakiestyksen silloin aikoinaan ja vaikka siinäkin mainittiinkin, ettei ongelmia ole ollut, kieltävää lakia puolletaan, koska asia on pääpiirteiltään hyvin monimutkainen. On lain puitteissa mahdotonta ottaa tietyissä tapauksissa synnyttäneeltä naiselta pois hänen oikeuttaan kyseiseen lapseen. Tällä voisi olla muissa tai epäselvissä tapauksissa kohtalokkaita vaikutuksia. Se voisi sotkea esimerkiksi munasolujen luovutuksien tilannetta. Siksi lapsen synnyttäneen naisen oikeutta syntyneeseen lapseen tulee pitää ehdottomana.
Huvittavaa kyllä, lakiestiyksessä jopa mainittiin, mun mielestä täysin järjettömällä tavalla, se, että läheisillä ja sukulaisilla voisi olla vaikeuksia kieltäytyä sijaiskohdun käytöstä! Ja siis että tämän pitäisi olla yksi syy siihen, miksi sijaiskohdun käyttö pitäisi kieltää! Uskomatonta! Tuo oli kyllä jo niin hataraa tekstiä, etten voi ymmärtää!
Mä siis ehdottaisin ennen kaikkea lakiasiantuntijan puoleen kääntymistä lain tulkitsemiseksi ja mahdollisten seurausten arvioimiseksi. - islamistiko
Neuvo 1. Älä puhu asiasta suomessa mene ulkomaille hoitoon hoida asia siellä!!
Eurooppa ei ole se paikka rapakon takana rahalla saa mitä haluat!!!
Siskoni synnytti minulle ja vaimolleni sijaiskohtuna terveen lapsen. Sen me teimme ulkomailla ja siitä ei tiedä kuin me 3 siskoni aviomies, joka hyväksyi tapahtuman! Klinikalla rahalla soimme vaimoni synnyttäjäksi papereihin. Lapsemme on kahden maan kasalainen myös suomen ja olemme onnellinen perhe. Rakas siskoni, lapsemme täti emme käytä muita nimityksiä koska kaikki perintötekijät tulee meiltä itseltämme.....
Olemme tekemässä toista matkaa sisaruksen toivossa!! - Ukrainansijaissynnytys
Meillä on ystäväperhe joka teki sijaissynnytyksen Ukrainassa 2017. Kaikki tehtiin pilkulleen niin Suomen kuin Ukrainan laiken mukaan ja nyt heillä on terve lapsi.
Prosessi maksaa kokonaisuudessaan noin 30-40 000 euroa. Vatimuksina että nainen ei todistetusti voi saada lasta ja että pariskunta on naimisissa, englannin tai venäjänkielen taito on myös tärkeää.
Jos haluat lisätietoja aiheen puitteissa ota yhteyttä Simpukka Ry:n toiminnanjohtajaan http://www.simpukka.info/
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1458720Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde472529- 402330
Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja282327Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1931802- 971797
Sinä saat minut kuohuksiin
Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai221660Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1091177Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä281112Näin pitkästä aikaa unta sinusta
Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni61106