PRAHA, varkaiden paratiisi !

Mats

Olin muutama kesä sitten viikonloppureissulla (3 pv)
Prahassa. Opas kyllä varoitteli taskuvarkaista ja sanoi, että ne ovat niin taitavia, että voivat viedä teiltä housut jalasta teidän sitä huomaamatta. Olin sitten eräänä iltana menossa vaimon kanssa konserttiin ja minulla oli jalassa ns. reisitaskuhousut ja lompakko reisitaskussa. Nousimme hotellilta keskustaan menevään ratikkaan, johon olimme liput ostaneet hotellin respasta.Kun yritin leimata lippuja, niin joku paikallinen herrasmiesvaras oli asettunut lippuautomaatin eteen. Kun sitten kurottelin hänen ylitse leimatakseni liput, niin tämä herrasmies vei reisitaskustani minun lompakon. Tämän huomasin vasta noustuani ratikasta ja ko. herrasmies oli jo varmaan siinä vaiheessa löytäntyt sen ainoan 50 €:n setein, joka lompakossa oli. Eniten harmitti, kun samalla meni ajokortti ja pankkikortti, joiden uusimisessa on oma vaivansa.
Seuraavana kesänä veljeni lähti Prahaan vaimonsa kanssa ja varoittelin heitä taskuvarkaista. Veljeni sanoi, että"höpö, höpö, mitäs annoit varastaa"! Heidän oltuaan pari päivää Prahassa tuli hänen vaimolta viesti, että he ovat Prahan poliisiasemalla syystä, että häneltä anastettiin käsilaukusta lompakko.
TÄMÄ VAROITUKSEKSI KAIKILLE PRAHAAN MATKUSTAVILLE !

20

6977

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • monesti

      Kaikissa suurkaupungeissa on erityisesti turistien sesonkiaikaan paljon varkaita. Praha ei ole siinä poikkeus.
      Kannattaa opetella käyttämään matkailijan perusniksejä, mm. piilottaa rahat eri paikkoihin. Eikä missään nimessä kannata pitää lompakkoa taskussa, josta se on helposti saatvilla. Käsilaukun on syytä olla "kainalo-malli" ettei hihnaa katkaisemalla lähde laukku.

      lopuksi vielä matkavakuutus.

      Omaa huolimattomuutta tuollainen.

      • Mats

        Kiitoksia hyvistä neuvoista ja älykkäistä vastauksista. Olen maailmaa kiertänyt 60-luvulta lähtien ja se minua eniten harmittaa, että juuri Prahassa jouduin ensimmäisen kerran varkaan kolhimaksi tosin pienin menetyksin. Minäkin olen sitä mieltä, että vain hölmöt antaa varastaa ja siksi se juuri minua niin kovasti raapaisi.
        Muuten olen sitä mieltä, että Praha on hieno kaupunki ja matkustan sinne varmaan jatkossakin, ehkä pidän sitten lompakkoni paremmassa tallessa.


      • Pivo Tmave

        Keksitty on myös rahavyö. Siellä suuremmat rahat, kortit ja miksei passikin (jos sitä pitää kuljettaa mukana) kulkevat kohtuullisen turvassa.

        Niitä saa mm. laukkukaupoista tai tavarataloista ja hinnat liikkuu 15-35 egen välillä.

        Varkaita on aina ollut ja tulee olemaan. Varautumalla hieman etukäteen voi säästyä tässäkin ketjussa kuvailluilta tilanteilta.

        Hyvää matkailukesää kaikille.


        terv. Pivo Tmave


      • Anita
        Mats kirjoitti:

        Kiitoksia hyvistä neuvoista ja älykkäistä vastauksista. Olen maailmaa kiertänyt 60-luvulta lähtien ja se minua eniten harmittaa, että juuri Prahassa jouduin ensimmäisen kerran varkaan kolhimaksi tosin pienin menetyksin. Minäkin olen sitä mieltä, että vain hölmöt antaa varastaa ja siksi se juuri minua niin kovasti raapaisi.
        Muuten olen sitä mieltä, että Praha on hieno kaupunki ja matkustan sinne varmaan jatkossakin, ehkä pidän sitten lompakkoni paremmassa tallessa.

        Itse olin Prahassa juuri 6pvää reissussa, eikä minulta varastettu yhtään mitään! Kun pitää käsilaukustaan huolta (metrossa ja ratikassa sylissä, ei käytä ns. helposti avattavia laukkuja joissa on läppä, kääntää laukun vetoketju puolen ns. etupuolelle, eli vetoketju on koko ajan itselle näkyvissä, ja pitää ne vetoketjut kokoajan TÄYSIN suljettuna)
        Huom! Seuratkaapa tsekkiläisiä esim. metrossa, he tekevät itsekkin juuri niin!
        Reisitaskut, takataskut jne on niitä maailman helpoimpia kohteita taskuvarkaille! Näinpä siellä muutamalla ulkomaalaisella käytössä vanhan tutun, vyötärölaukun!
        Itselläni oikein onnistunut Prahan matka, todella kaunis kaupunki! Matkustelin ympärin Prahaa, niin suurimmilla turusti alueilla kuin niillä alueilla missä turisteja harvemmin nähdään..Toivon että muutkin uskaltautuvat tutustumaan kauniiseen kaupunkiin, ja pitävät maalaisjärjen mukana! :) Aurinkoista kevään jatkoa!


      • laskentaa
        Anita kirjoitti:

        Itse olin Prahassa juuri 6pvää reissussa, eikä minulta varastettu yhtään mitään! Kun pitää käsilaukustaan huolta (metrossa ja ratikassa sylissä, ei käytä ns. helposti avattavia laukkuja joissa on läppä, kääntää laukun vetoketju puolen ns. etupuolelle, eli vetoketju on koko ajan itselle näkyvissä, ja pitää ne vetoketjut kokoajan TÄYSIN suljettuna)
        Huom! Seuratkaapa tsekkiläisiä esim. metrossa, he tekevät itsekkin juuri niin!
        Reisitaskut, takataskut jne on niitä maailman helpoimpia kohteita taskuvarkaille! Näinpä siellä muutamalla ulkomaalaisella käytössä vanhan tutun, vyötärölaukun!
        Itselläni oikein onnistunut Prahan matka, todella kaunis kaupunki! Matkustelin ympärin Prahaa, niin suurimmilla turusti alueilla kuin niillä alueilla missä turisteja harvemmin nähdään..Toivon että muutkin uskaltautuvat tutustumaan kauniiseen kaupunkiin, ja pitävät maalaisjärjen mukana! :) Aurinkoista kevään jatkoa!

        Juuri noin
        ...mutta ei niitä varkaita siellä niin paljoa ole, jotta joka turisti yritettäisiin ryöstää. Aika epätodennäköistä tulla ryöstetyksi, vaikka toimis juuri kaikkia ohjeita ja sääntöjä vastaankin. Sitten jos ja kun taskuvaras kohdalle sattuu, se tietenkin joukosta valitsee helpoimman saaliin.


    • 6 vuotta Prahassa asunut

      En ole vielä joutunut kertaakaan ryöstetyksi tai varkauden kohteeksi vaikka liikun todella paljon ja vielä öiseen aikaan.

      • -L-

        Vähän on samanlaisia kokemuksia, kun kuukausi sitten olimme Prahassa lomareissulla. Niin vain kävi, että tyttöystävältäni varastettiin rahapussi käsilaukusta (joka oli kainalossa ja vetoketju kiinni) vaikka oli etukäteen tiedossa että kannattaa olla tarkkana. Paikkana oli keskustan ruuhkainen bussi.

        Kävi sen verran hauskasti, että osuttiin seuraavana päivänä samalta pysäkiltä samojen tyyppien kanssa bussiin, jotka olivat edellisenä päivänä seisoneet meidän ympärillä bussissa ja vieneet rahapussin (naamat jäi mieleen, ei vaan vielä silloin tajuttu). Kaverit yritti fiksuina sitten uudestaan aiheuttaa samanlaista hässäkkää siinä ja sumputtivat (tönivät) porukkaa bussin ovelle päin ja samalla kädet kävivät. Eivät vissiin muistaneet meitä, kun sen verran röyhkesti piirittivät siinä porukkaa. Nyt olikin sitten rahat vähän paremmassa tallessa. Kävi muutaman kerran mielessä, että olisko pitänyt itse kehittää pientä hässäkkää kavereitten kustannuksella...

        Seuraavalla viikolla sitten onneksi soitettiin Prahan Suomen lähetystöstä, että lompakko on löytynyt. Rahoja ei tietenkään ollut mutta kortit saatiin takaisin.


    • rahat pois

      Varkaiden paratiisi on kaikkialla, missä on koolla runsaasti varakkaita, hölmöjä ja ympärilleen päällisteleviä turisteja.

    • pasaati1

      Sattuu prahasta,new yorkiin ja pattaylta,kouvolaan.

      Rahat eripaikoissa,kortit vaikka kakkoslompakossa/yms jne.

      P.S. kotiinsa on moni kuallu.

      • aina ja kaikkialla

        Maailmalla minulta ei ole koskaan viety mitään. Olkalaukkuani pidän aina oikealla puolittain vatsan päällä, enkä kainalossa selän puolella. Rahapussi on laukun sisällä eikä missään ulkosivutaskussa. Ja jos on niin tonttu että kantaa ajokorttia mukana bussissa, niin äly hoi!


    • Letna

      On tyhmää leimata Praha varkaitten paratiisiksi. Itse olen käynyt 7 kertaa siellä ja ollut joka kerta viikon ja emme ole koskaan nähneet tai joutuneet varkaiden uhreiksi. Minä pistän rahat paikkoihin josta ei pysty ottamaan mitään ilman että en huomaisi. Passi ja muut vastaavat dokumentit kannattaa jättää talteen asuinpaikkaan.

    • don luis

      ihan paratiisi.aina pitää varoa,olipa missä tahansa.itse kuulun niihin onnekkaisiin joilta ei ole varastettu missään mitään(ei prahassakaan)tietäen sinun kokemuksen en voi kuin ihailla varkaiden ammattitaitoa.

      • rosmot

        "olen paljon matkustanut", "olen matkustellut jo 60-luvulta alkaen" jne...
        Tuollaiset kommentit tulevat juuri niiden suusta, jotka joutuvat varkaiden uhreiksi.

        Minä olen matkustanut vasta 80-luvulta alkaen, eikä minua ole ryöstetty matkoillani vielä kertaakaan. Kiitän siitä pikemminkin hyvää tuuria, kuin sitä, että olisin niin valpas ja kokenut matkaaja. Jos olisin matkustellut jo 50-luvulta alkaen, minut olisi hyvin todennäköisesti jo viime vuosina ryöstetty kenties muutamaankin kertaan. Kyllä varkaat osaavat kohderyhmänsä valita, ja monesti juuri pitävät iäkkäämpiä ihmisiä helpompana saaliina kuin nuoria.

        Joskus aikanaan työskentelin matkaoppaana, ja huomasin, kuinka moni otti aika raskaasti sen, että tuli ryöstetyksi. Itse yritäisin unohtaa tapauksen mahdollisimman nopeasti, ettei loppuloma menisi pipariksi murehtiessa tapahtunutta. Sattuahan tuo voi kelle tahansa, vahinkon todennäköisyyteen ja suuruuteen voi itse kukin vaikuttaa omalla tominnallaan.


    • kiinnostaa tietää

      että millaiseen konserttiin olitte matkalla, kun reisitaskuhousuissa...
      Mitäs on tapahtunut niille interrail-ajan kaulapusseille, joita hemmot kulettelivat? Sellaisen kun vielä ripustaa vaatteidensa alle, niin todennäköisesti kyllä huomaa, jos joku aikoo sen varastaa (jos joku katkaisee narun niskan puolelta, niin paita housunkauluksen alle, pussi ei pääse putoamaan!). Ellei sitten ole sattunut nauttimaan Prahan lukuisten oluttupien antimia liian kanssa.
      Naisena piilottaisin valuuttaa vaikka rintaliiveihini, niihin ei noin vain uidakaan! Muistanko väärin, kun mielestäni esim. viikon voimassa olevaa matkailijalippua (ratikoihin ja busseihin ja metroon myytävää) ei tarvinne leimata? Viikonloppureissulla on tietenkin kätevintä ostaa yksittäisiä lippuja. Olen käynyt Prahassa monestikin ja aina sinne on ikävä, eikä koskaan ole taskuvarasta osunut omalle kohdalle.
      Praha on hieno paikka. Toivottavasti menet sinne uudestaankin huonoista kokemuksistasi huolimatta!

      • Mats

        Kiitoksia hyvistä kommenteista. Olemme kierelleet viime vuodet yleensä kesäisin näitä Euroopan vanhoja kaupunkeja. Olimme tosiaan viimeistä edellisenä päivänä ( viikon reissu) menossa jokilaivalla pidettävään konserttiin. Meitä oli kyllä opas varoittanut varkaista ja lähtiessä sanoin vaimolle, että eihän täällä mitään varaita ole näkynyt ja siksi laitoin lompsan juuri sellaiseen taskuun, johon yleensä en sitä laita. Aivan kuin rosvo olisi ajatuksia lukenut ja haki sen juuri siitä taskusta.
        Ei se lomaa pilalle vienyt, koska taloudelliset menetykset olivat aika vaatimattomat, mutta muutoin harmitti ja ajattelin lähinnä sitä, että miksi olin ollut näin hölmö.
        Toivotaan, ettei muita hölmöjö ole, Muutoin eläminen rosvona on liian helppoa!


    • Väkä.Hauenleuka

      Kokemukset ne on kovat tääläkin. Vaimolta vietiin lompakko kaikkine valuuttoine ja kortteineen läpällisestä vetoketjulla suljetusta käsilaukusta. Taitavia ovat taskuvarkaat Prahassa, ammattimiehiä ja siinä ansaitsevat hatun noston. Toista ovat kun esim. afrikkalaisperäiset Espanjassa, jotka vetävät taskun tai kassinpohjan auki viiltämällä, amatöörimäistä mutta ehkä myös tehokasta.

      Praha on kuitenkin kaunis ja näkemisen arvoinen kaupunki, niskat tupaavat tulemaan kipeäksi ylöspäin katselusta. Olut on hyvää ja halpaa. U'Flecu on hyvä oluttupa, mutta Sveikin U'Kalica kannattaa kiertää kaukaa. Myös ostoksilla käyminen on toistaiseksi edullista. Paikallisten kanssa pärjää saksalla, ei niinkään harvan puhumalla englannilla. Raitsikoilla kulkeminen on helppoa, halpaa ja nopeaa.
      Paikalliset ruuat ovat raskaita ja rasvaisia, syöminen on huokeata sivummalla ei aivan turistien kansoittamassa Staro Mestossa (vanha kaupunki toreineen). Mala Stranan puolelta Zborovska-kadun alkupäästä löytyy todella hyvä (myös hinnan puolesta) Sushi-paikka, jossa pärjää myös englannilla. Pohorelec-aukion laidalla lähellä Prahan-linnaa on hyvä ja erittäin edullinen sekä ystävällinen Thai-ravintola. Eifeltornin kopioon on kova nousta, mutta kannattaa jo näköalan vuoksi.
      Vyserahd-kukkula (vanha linnoitus) on näkemisen arvoinen upeine kirkkoine (tasatunnein kellot soittavat upeasti), raunioine sekä hautausmaineen (jotain muuta kuin meillä täälä Suomessa) ja näköaloineen.
      Tutustumisen arvoiseksi koimme myös Josefov-kaupunginosassa juutalaisen hautausmaan ja Synagogan, sen seinään kirjottettuin luovutettujen nimin, vaikuttavaa.
      Kevät on parasta aikaa matkustaa Prahaan, ehkä mekin sen teemme taas joku tuleva kevät.

    • valtov

      Varkaat liikkuvat aina siellä missä turistitkin,
      ihan sama onko kaupunki Praha, Rooma, Budapest, Barcelona tai Helsinki kesällä.Itse pidän nähtävyyksiä katsellessa ja julkisilla kulkiessa
      lompakon visusti lukkojen takana, vain vähän käteistä ja "Visa" bussilipun lisäksi kaupungille mukaan. Olimme Prahassa 5.4-8.4.2008 , tosi kaunis ja mukava kaupunki, turisteja on tosin vähän turhan paljon.
      Kuvia matkalta http://www.saunalahti.fi/~vavauh/

    • rahakukkaron säilyttäminen...

      Olen matkustanut ulkomailla paljon ja koskaan minulta ei ole viety rahakukkaroa. Minä laitan t paidan päälleni tai sellaisen napitettavan puseron ja rahapussin rintaliivien väliin tuohon eteen, siitä ei ole kukaan vielä keksinyt sitä.

      Kaupoissa katsovat pitkin ripsin, kun kaivan kukkaron tisseistäni))))))):)

      Mutta hyvä konsti!!!!

    • Praha-fani

      Suosittelen Prahaa jouluna, Uutena Vuotena tai lokakuussa.
      Olen ollut monta kertaa ja varkaita ei kukaan tavannut ...
      Siis 2002-2010 välillä.

    • Adalmiinan helmi

      Kaikissa vähänkin isommissa kaupungeissa on varkaita, niin myös Helsingissä pilvin pimein. Ei mitään järkeä laittaa lompakko reistaskuhousujen taskuun!!!
      Ei Praha ole sen kummempi kuin pääkaupungit yleensäkään.
      ja kun vielä siihen päälle puhut suomea, pälyilet ja näytät turistilta, voi varas iskeä kiinni.
      Minua ei ole ryöstetty missään ulkomailla, olen reissannut vuosikymmeniä ja paljon.
      Mitään suuria summia ei kannata pitää mukana. Jos on huonot tuuri, menee kaikki.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      52
      2784
    2. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      517
      2624
    3. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      48
      1835
    4. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      31
      1739
    5. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      117
      1713
    6. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      301
      1649
    7. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      9
      1252
    8. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      22
      1072
    9. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      54
      1067
    10. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      66
      1063
    Aihe