omaan matalat rinnanpäät, jos imetys ei onnistuisi, onnistuisiko kuitenkin äidin maidon anto niin, että pumppaisin pumpulla (esim.avent) ja antaisin tuttipullosta. ei tietenkään ideaali ratkaisu, mutta jos olisi hankaluuksia. Kokemuksia?
Mitä jos imetys ei sairaalassa onnistu, mitä tekevät? Käskevätkö ostaa korviketta, pumpata vai mitä.. tuskin siellä viikkokausia pitävät, jos ei imetys luista..
jos imetys ei onnistuisi
6
795
Vastaukset
- Bubu
Itse olen nyt pumpannut juuri tuolla aventin käsikäyttöisellä kuukauden verran samanikäiselle tyttärelleni, hyvin syö noista aventin pulloista ja tänään vaihdetaan kaksireikäiseen tuttiin.
Vauva saa nyt noin 2/3 mun rintamaitoa ja 1/3 hypoallergeenista korviketta (kallista mutta eipä ainakaan allergisoidu lehmänmaidolle)
Pumppaus on suoraansanoen v***umaista ja raskasta, koska sun täytyy tosiaan pumpata 8-10 kertaa päivässä, joskus enemmänkin, jos haluat pitää oman meijerin tuotannon hyvällä tasolla. Mutta sanoisin silti että se on silti kaiken sen vaivan arvoista, kun ajattelee miten tärkeää jokainen äidinmaidon tippa on vauvalle!
Mulla ei imetys onnistu ehkä juuri matalista rinnanpäistä johtuen, vauva saa otteen vain silloin tällöin. Tai siis vauvan suu voi olla liian pieni suurille ja pyöreille rinnoilleni.(treenaamme yhä päivittäin siinä toivossa että onnistuis vielä..)
Sairaalasta lähtiessä imetin rintakumeilla mutta osoittautui hankalaksi kahdesta syystä: falskaavat ja on tosi hankala tietää paljonko vauva syö. Jälkimmäinen oli tärkeää koska vauvan paino ei meinannut lähteä nousuun. Rintakumia vauva ei sitten huolinut enää sen jälkeen kun alettiin taas treenata paljaalla rinnalla. (n 10 vrk iässä)
Naistenklinikalla eivät niin hirveästi murehtineet mun imetyksen puolesta koska rintakumeilla homma onnistui kun sieltä lähdin. Kätilö kyllä muistutti että yöt on helvetin pitkiä nälkäisen vauvan kanssa jos oma maito ei jostain syystä riitä tai vauva ei saa imettyä itseään kylläiseksi. Tulkitsin tämän että "osta vaan korviketta varalle" :)
Nyt yritän tehopumpata jo kolmatta päivää jotta saisin vielä vähennettyä tuon korvikkeen määrää.
Joten joo, pumppaamisellakin pärjää ihan hyvin jos imetys ei onnistu. Hommaa vaan tarpeeksi pulloja, nuo aventit on varmaan ne parhaat mitä markkinoilla on. Meillä on pärjätty toistaiseksi neljällä, mutta olis helpompaa tuplamäärällä..
Neuvoksi sulle vaan että YRITÄ kuitenkin imettää päivittäin vaikka päätyisitkin pumppaamaan, koska vauvat on aika velhoja oppimaan uusia asioita.
Tsemppiä!! - oravat¨¨¨¨
Matalia rinnanpäitä voi saada esiin esim nipletellä ja muotoilemalla niitä vauvan suuhun sopivaksi. Oikeasti vauva ei ime vain nänniä/rinnanpäätä vaan haukkaa rintaa isommasti. Oletko jo ennakkoon puhunut tästä neuvolassa? Puhu ihmeessä ja käy vaikka paikallisen imetystukiryhmän tapaamisessa. Sairaalassa varmasti neuvovat asiassa. :)
- Säävirkkunen
Hei!
Mulla oli ensimmäisen kanssa myös pulmaa sekä rinnanpäiden että vauvan imuotteen kanssa. Sairaalasta lähtiessä rintakumien kanssa imetin, enkä osannut lopulta "opettaa" vauvaa syömään rinnasta. Rintakumeilla mentiin vajaat neljä kuukautta, mutta ongelmaksi muodostui ilmeisesti se, ettei vauva saanut rintaa imettyä tyhjäksi ja jäi vain aina nälkäiseksi.
Puoleen vuoteen asti sitten pumppasin ja annoin rintamaidon ja korvikkeen sekoitusta. Kiinteät aloitettiin heti tuossa neljässä kuukaudessa maidon ohelle.
Olihan se aika rankkaa sekin pumppaaminen, mutta toisaalta se helpotti. Vauva sai masun täyteen kertalaakista, eikä vaatinut rintaa tunnin välein. Tietysti protestoihan hän vähän sitä pulloa aluksi, ja annoin jonkin aikaa rintaakin vielä. Hän ikäänkuin vieroitti itse itsensä, koska annoin rintaa pumppaamisen jälkeen jolloin se oli aina suhtkoht tyhjä. Maidontuotanto pysyi aika hyvänä myös.
Voit tietenkin koittaa myös sitä, että pumppaat hetken ennen imetystä, jolloin rinnanpäät nousevat paremmin esiin (ja toisaalta vauva saa muuta kuin sitä laihinta etumaitoa).
Monet on onnistunu matalilla rinnanpäillä. Apua saa sieltä synnäriltä, äitiyspolilta, imetystukiryhmistä ja -henkilöiltä. Oma asennekin on aika tärkeä, ite varmaan stressasin koko homman piloille. Saas nähdä miten tän toisen kanssa käy, osaako ottaa rennommin... - 2kk tytön äiti
Hei!
Itse pohdiskelin samoja asioita ennen kuin tyttö syntyi. Matalat rinnanpäät ja "ei-niin-kiinteä". Rintakumilla päästiin hyvin alkuun. Synnärillä yritettiin joitakin kertoja ilman, mutta kun rintakumi otettiin käyttöön alkoi imetys sujua. Kotona yritin imettää ilman rintakumia noin 1x päivässä, mutta ei oikein onnistunut. Rintakumilla ainakin meillä saa tosi hyvin maitoa. Ajattelin jo että näin sitten mennään niin kauan kuin jaksetaan. 2 kuukautta oikeastaan imetin pelkästään rintakumilla, kunnes tämän viikon maanantaina päätin että nyt alkaa uudestaan vieroitus. Aamulla ja päivällä ollaan nyt sitten syöty paljaasta rinnasta, viimeinen syöttö illalla ja yöllä mennään vielä rintakumilla. Uskon, että meillä auttoi se, että tytön suu yksinkertaisesti on kasvanut ja sen takia helpompi haukata äidin tissistä kiinni =). Ja nännitkin ovat venyneet jonkin verran, vaikka edelleen todella matalat. Harsorätti on oikein hyvä apu kun ote lipsuu, niin kuivaa vain tissiä ja sen jälkeen voi auttaa tissin vauva suuhun taas. - näin..............
synnytyksen jälkeen vauva nostettiin rinnalle eikä saanut nännistä otetta, koska nänni on todella matala. silooin ajattelin että voi ei, tähänkö se nyt tyssää. Mutta seuraavalla imetyskerralla sain rintakumin ja sen jälkeen olen imettänyt ainoastaan sen kanssa. Poika on jo 7 kk ja vielä rintakumilla mennään. Poika kasvanut tosi hyvin ja olen ollut tosi tyytyväinen tuohon apuun. Suosittelen rintakumia!
Voit tietenkin alkaa pumppailla, mutta siitä on pitemmän päälle melkoinen vaiva. Rintakumi avuksi! Tsemppiä sinulle! - Odottaja77
Meillä esikoinen ei koskaan oppinut rinnalle. Syyt olivat ne että teholla oppi pullolle ja toisaalta oli liian kireä kielijänne. Jos jänne olisi jos silloin TYKSissä leikattu olisi imetys voinut onnistuakin. Mutta eivät leikanneet, koska pullosta sai maitoa.
Minä sitten lypsin maidot 2 kk, kunnes en enää jaksanut. En saanut maitoa riittävästi ahkerasta pumppauksesta huolimatta, sillä vauva oli oikea ahmattai. ( no pitihan pienen neidin kasvaa kohisten ottaakseen muut kiinni) Eli luovutin ja siirryttiin korvikkeeseen.
Mutta kysymykseen, kyllä voit pumppaamalla ja pullosta lapsesi ruokkia. Rankkaa ja työlästä se on, mutta kannattaa. Toki imetys on se helpoin tapa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ootko nainen noin mustis musta
Onhan se toki imartelevaa kun olet kaunis ja kaikkea muutakin, mutta ehkä vähän kummallista, kun ei varsinaisesti olla t553723- 312134
- 402034
Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin171711Kauan säkin jaksoit
Minun perässä juosta. Kunnes pahoitit mielen. Kuinka monta anteeksipyyntöä olet vailla? 🧐401522Miksi kaipaat
Ja olet elämässäni vielä kaiken tämän jälkeen? Eikö kaikki ole jo selvää välillämme?251472- 791423
- 1371154
Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät901115Mietin tässä T....
Oletko jo kesälomalla.?Keli on ihanaa, ja sinä nautit veneilystä.... Edelleen käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua..221113