vaihdelaatikon öljyt?

focus omistaja

Mitenkähän yleensä vm.2001 focuksiin on tehty vaihdelaatikon öljyn vaihtoa? Kannattavaa,vai onko focuksissa saanu olla murhetta vaihdelaatikkojen kanssa?

17

10132

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kkmlnjjhg

      olen ajanut 99 vuodesta yli 200 000km eikä öljyjä tietääseni tarvitse vaihtaa, pintaa voi tietenkin joskus tarkkailla, jos näyttää jostain kostealta.

      • frd

        vaihdelaatikon öljynvaihto kannattaa suorittaa ainakin kerran 100tkm sisään. En muista mitä se foordilla oli, mutta mitsuissa ym on n.60tkm välein.

        Laatikosta irtoaa aina metalli hiukkasia ja pohjassa oleva proppu yrittää parhaansa mukaan kerätä hiukkasia magneetin avulla pois. Vaihto ei liity pelkästään näihin hiukkasiin, vaan myös voiteluun. Moottori öljy menettää voiteluominaisuuksia, kuten samoin vaihdelaatikon öljykin.


    • MieFOcus

      -99, focus, 1,8l bensa, ajettu 160tkm

      Vaihdelaatikosta tihkunut stefan kautta öljyä ulos jo jonkin aikaa. Sitten pitemmällä reissulla 5-vaihde hajosi kesken matkan, 1-4 muut vaihteet kyllä toimivat.

      Fordin huollossa katsoivat/antoivat korjausarvion 1500 € laatikko ja työt 500€. Lisäsivät nyt tarkistuksen yhteydessä 1,5 l. öljyä. Käytetty laatikko onneksi löytynyt jolla arvoa 500€ ja vielä etsittävä sopuisampi asennushinta lähikorjaamoilta.

      Eli kannattaa vaihtaa/lisätä öljyä, sillä sitä melko varmaan tihkuu stefojen kautta ulos kun ajan saatossa kaikki muoviseokset kovettuvat ja vuotavat.

      • jhujhujhu

        Ford kertoo ohjekirjasessaan että vaihdelaatikko on huoltovapaa eikä öljyn vaihto ole tarpeen.Minusta aika omituinen juttu.Itse vaihdan aina laatikkoöljyt heti kun käytetyn auton ostan.


      • mämm
        jhujhujhu kirjoitti:

        Ford kertoo ohjekirjasessaan että vaihdelaatikko on huoltovapaa eikä öljyn vaihto ole tarpeen.Minusta aika omituinen juttu.Itse vaihdan aina laatikkoöljyt heti kun käytetyn auton ostan.

        niin fordissa ei ole vaihdelaatikon tyhjennysproppua ollenkaan!! on vaan tarkistus/lisäys tulppa...


      • Mummeli vm.-53

        Kiitos tiedosta!!!
        Olen useampaan otteeseen miettinyt vaihdelaatikon öljytilannetta ja nyt se selvisi, että vaihtaa ne täytyy tai ainakin lisätä. Naisihmisenä vaan en ole käynyt asiasta väittelemään "viisaampieni" kanssa. Jess, hienoa tämmönen palsta missä puhutaan kokemuksen syvällä rintaäänellä! Nyt eikun toimeksi jos haluaa pitää vanhan autonsa vm.-99 Focus ;0)


      • Huoleton Focuskuski
        Mummeli vm.-53 kirjoitti:

        Kiitos tiedosta!!!
        Olen useampaan otteeseen miettinyt vaihdelaatikon öljytilannetta ja nyt se selvisi, että vaihtaa ne täytyy tai ainakin lisätä. Naisihmisenä vaan en ole käynyt asiasta väittelemään "viisaampieni" kanssa. Jess, hienoa tämmönen palsta missä puhutaan kokemuksen syvällä rintaäänellä! Nyt eikun toimeksi jos haluaa pitää vanhan autonsa vm.-99 Focus ;0)

        Minun Focuksesta on stefa vuotanut kai jo 6 vuotta. Ehkä siitä lähtien kun takuuaikana vielä vaihdettiin sisemmät vetonivelet (Focus 2003, 1,6). Huomasin vuotojäljet myöhemmin. Vaihdelaatikon pohja on ulkopuolelta öljyinen.

        Tänä vuonna katselin , mistähän sen öljytason tarkistais. On varmaan laatikoissa eroja. Löysin läheltä vaihdelaatikon yläosaa tapin. Samanlaisen kuin on jarrunesteen ilmausruuvi kumihattu päässä. Tappi sojottaa vaakasuoraan oikealle.
        Siihen letkun pätkä ja avaimella varovasti kiertoa aukisuuntaan.
        Avainkoko 11 mm kävi, koska ei ollut tiukka. Oikea koko on varmaan 13/32 tuumaa (n. 10,3 mm)
        Öljyä oli heti tyrkyllä, joten takas kiinni.

        Lieneeköhän aikoinaan tuossa öljyn täyttö tehty pruutaten ja liian täyteen?
        Pittääpä jatkaa seurantaa ja pyyhkiellä öljyjä laatikon pohjasta ainakin ennen katsastusta. Ajettu kohta 210 000 km.


      • merkin alaraja
        Huoleton Focuskuski kirjoitti:

        Minun Focuksesta on stefa vuotanut kai jo 6 vuotta. Ehkä siitä lähtien kun takuuaikana vielä vaihdettiin sisemmät vetonivelet (Focus 2003, 1,6). Huomasin vuotojäljet myöhemmin. Vaihdelaatikon pohja on ulkopuolelta öljyinen.

        Tänä vuonna katselin , mistähän sen öljytason tarkistais. On varmaan laatikoissa eroja. Löysin läheltä vaihdelaatikon yläosaa tapin. Samanlaisen kuin on jarrunesteen ilmausruuvi kumihattu päässä. Tappi sojottaa vaakasuoraan oikealle.
        Siihen letkun pätkä ja avaimella varovasti kiertoa aukisuuntaan.
        Avainkoko 11 mm kävi, koska ei ollut tiukka. Oikea koko on varmaan 13/32 tuumaa (n. 10,3 mm)
        Öljyä oli heti tyrkyllä, joten takas kiinni.

        Lieneeköhän aikoinaan tuossa öljyn täyttö tehty pruutaten ja liian täyteen?
        Pittääpä jatkaa seurantaa ja pyyhkiellä öljyjä laatikon pohjasta ainakin ennen katsastusta. Ajettu kohta 210 000 km.

        saap syädä öljyy.. ei mun tarvinnu nizzaniin lisäillä.tähän visii pitäs....


      • mämm kirjoitti:

        niin fordissa ei ole vaihdelaatikon tyhjennysproppua ollenkaan!! on vaan tarkistus/lisäys tulppa...

        tyhjennysproppu


    • kale90

      toota toi lisäys juttu oli sitten kytkimen ilmaus ruuvi :)

      • Gearbox

        Kyllä Focuksen lootaöljyt kannattaa vaihtaa viimeistään 200tkm kohdalla ja
        jos ei halua kiilottaa merkkiliikkeen marmoritiskiä niin hakee tarvikeliikkeestä
        3 litraa vaikka Castrol SMX-S 75W/85W homma toimii imuvaihtona parhaiten.


    • focus 01

      en löytänyt tyhjennys roppua kait se on se imutyhjennys

    • eipä maksa vaivaa

      eipä noihi kannata uutta öljyä tuhlata,fordilla on jo tehtäessä laskettu noiden askien kestoksi alle 200 000km, eipä muut autonvalmistajat moisia kertakäyttö vempeleitä tee.

      • fordmasentaja

        Ei kannata vaihtaa ennen 250tkm. Kuhan muistaa tarkastella, että öljyä vain on, niin se riittää. Fordin laatikkoöljy kestää vähintään 250tkm. Käytännössä kytkin rempataan sitä ennen, niin tulee öljytkin samalla vaihdettua.


    • focusracing87

      Kandeiskohan meikäläisen vaihdattaa loodan öljyt? Nyt ajettu 250tkm ite oon ajanu autolla 10tkm kun auton ostin viimevuonna ja vaihdelaatikon öljystä/tasosta ei tietoa, mutta nyt pe on aika öljyn ja pakoputkenvaihtoon niin vois masentaja tsekata sit vaihdeöljyt samalla =).

    • Anonyymi

      meillä 2004 vuoden pirssissä on alkuperäiset jarrunesteet ja laatikkoöljyt ,kilometrejä 300 tkm takana ja pelaa vielä vaikka mitään ei ole vaihdeltu

      • Anonyymi

        ei ne miksikään mene kun on muuten kunnossa.20 vuoden aikana säästö tonneja kun ei vaihda turhaan


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Minulla heräsi huoli sinusta ajatteluni kohteesta!

      Toivottavasti sinulla on siellä jossain kaikki hyvin. Välitän sinusta edelleen vaikka olet varattu, etkä tykkää minusta.
      Tunteet
      85
      4598
    2. Kivoimmat asiat elämässäsi?

      Ihastuminen? Rakastuminen? Voittaminen? Joku muu?
      Sinkut
      164
      3552
    3. Miksi sinua kiinnostaa mitä täällä lukee?

      Käyt täällä ja tiedän sen.
      Ikävä
      53
      3149
    4. Missä Sanna nyt suvaitsevaisuus?

      Tekijä on nyt kuitenkin jotain muuta kuin suomalainen niin eikös nyt pitäisi suvaita kulttuuri eroja ja rakastaa tekijä
      Maailman menoa
      198
      1967
    5. Mistä tiedät, että hän on kiinnostunut?

      Kiinnostunut sinusta.
      Ikävä
      32
      1799
    6. Etkö usko teidän

      Koskaan päätyvän yhteen?
      Ikävä
      46
      1783
    7. Et edes ole vanha ja läski

      Kunhan halusin loukata.
      Ikävä
      24
      1763
    8. Voisiko näistä

      Painaa kirjan. Montakohan sataa sivua tulisi 🤭 ja mikä sen nimi olisi?
      Ikävä
      57
      1704
    9. Tykkään niin paljon

      Ja olen tosi surkeana kun mokasin kerta toisensa jälkeen. 😢
      Ikävä
      18
      1611
    10. Mukavaa perjantaita

      Rakkaalle H naiselle...❤️
      Ikävä
      19
      1607
    Aihe