vaihdelaatikon öljyt?

focus omistaja

Mitenkähän yleensä vm.2001 focuksiin on tehty vaihdelaatikon öljyn vaihtoa? Kannattavaa,vai onko focuksissa saanu olla murhetta vaihdelaatikkojen kanssa?

17

10057

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kkmlnjjhg

olen ajanut 99 vuodesta yli 200 000km eikä öljyjä tietääseni tarvitse vaihtaa, pintaa voi tietenkin joskus tarkkailla, jos näyttää jostain kostealta.

• frd

vaihdelaatikon öljynvaihto kannattaa suorittaa ainakin kerran 100tkm sisään. En muista mitä se foordilla oli, mutta mitsuissa ym on n.60tkm välein.

Laatikosta irtoaa aina metalli hiukkasia ja pohjassa oleva proppu yrittää parhaansa mukaan kerätä hiukkasia magneetin avulla pois. Vaihto ei liity pelkästään näihin hiukkasiin, vaan myös voiteluun. Moottori öljy menettää voiteluominaisuuksia, kuten samoin vaihdelaatikon öljykin.

• MieFOcus

-99, focus, 1,8l bensa, ajettu 160tkm

Vaihdelaatikosta tihkunut stefan kautta öljyä ulos jo jonkin aikaa. Sitten pitemmällä reissulla 5-vaihde hajosi kesken matkan, 1-4 muut vaihteet kyllä toimivat.

Fordin huollossa katsoivat/antoivat korjausarvion 1500 € laatikko ja työt 500€. Lisäsivät nyt tarkistuksen yhteydessä 1,5 l. öljyä. Käytetty laatikko onneksi löytynyt jolla arvoa 500€ ja vielä etsittävä sopuisampi asennushinta lähikorjaamoilta.

Eli kannattaa vaihtaa/lisätä öljyä, sillä sitä melko varmaan tihkuu stefojen kautta ulos kun ajan saatossa kaikki muoviseokset kovettuvat ja vuotavat.

• jhujhujhu

Ford kertoo ohjekirjasessaan että vaihdelaatikko on huoltovapaa eikä öljyn vaihto ole tarpeen.Minusta aika omituinen juttu.Itse vaihdan aina laatikkoöljyt heti kun käytetyn auton ostan.

• mämm
        jhujhujhu kirjoitti:

Ford kertoo ohjekirjasessaan että vaihdelaatikko on huoltovapaa eikä öljyn vaihto ole tarpeen.Minusta aika omituinen juttu.Itse vaihdan aina laatikkoöljyt heti kun käytetyn auton ostan.

niin fordissa ei ole vaihdelaatikon tyhjennysproppua ollenkaan!! on vaan tarkistus/lisäys tulppa...

• Mummeli vm.-53

Kiitos tiedosta!!!
        Olen useampaan otteeseen miettinyt vaihdelaatikon öljytilannetta ja nyt se selvisi, että vaihtaa ne täytyy tai ainakin lisätä. Naisihmisenä vaan en ole käynyt asiasta väittelemään "viisaampieni" kanssa. Jess, hienoa tämmönen palsta missä puhutaan kokemuksen syvällä rintaäänellä! Nyt eikun toimeksi jos haluaa pitää vanhan autonsa vm.-99 Focus ;0)

• Huoleton Focuskuski
        Mummeli vm.-53 kirjoitti:

Kiitos tiedosta!!!
        Olen useampaan otteeseen miettinyt vaihdelaatikon öljytilannetta ja nyt se selvisi, että vaihtaa ne täytyy tai ainakin lisätä. Naisihmisenä vaan en ole käynyt asiasta väittelemään "viisaampieni" kanssa. Jess, hienoa tämmönen palsta missä puhutaan kokemuksen syvällä rintaäänellä! Nyt eikun toimeksi jos haluaa pitää vanhan autonsa vm.-99 Focus ;0)

Minun Focuksesta on stefa vuotanut kai jo 6 vuotta. Ehkä siitä lähtien kun takuuaikana vielä vaihdettiin sisemmät vetonivelet (Focus 2003, 1,6). Huomasin vuotojäljet myöhemmin. Vaihdelaatikon pohja on ulkopuolelta öljyinen.

Tänä vuonna katselin , mistähän sen öljytason tarkistais. On varmaan laatikoissa eroja. Löysin läheltä vaihdelaatikon yläosaa tapin. Samanlaisen kuin on jarrunesteen ilmausruuvi kumihattu päässä. Tappi sojottaa vaakasuoraan oikealle.
        Siihen letkun pätkä ja avaimella varovasti kiertoa aukisuuntaan.
        Avainkoko 11 mm kävi, koska ei ollut tiukka. Oikea koko on varmaan 13/32 tuumaa (n. 10,3 mm)
        Öljyä oli heti tyrkyllä, joten takas kiinni.

Lieneeköhän aikoinaan tuossa öljyn täyttö tehty pruutaten ja liian täyteen?
        Pittääpä jatkaa seurantaa ja pyyhkiellä öljyjä laatikon pohjasta ainakin ennen katsastusta. Ajettu kohta 210 000 km.

• merkin alaraja
        Huoleton Focuskuski kirjoitti:

Minun Focuksesta on stefa vuotanut kai jo 6 vuotta. Ehkä siitä lähtien kun takuuaikana vielä vaihdettiin sisemmät vetonivelet (Focus 2003, 1,6). Huomasin vuotojäljet myöhemmin. Vaihdelaatikon pohja on ulkopuolelta öljyinen.

Tänä vuonna katselin , mistähän sen öljytason tarkistais. On varmaan laatikoissa eroja. Löysin läheltä vaihdelaatikon yläosaa tapin. Samanlaisen kuin on jarrunesteen ilmausruuvi kumihattu päässä. Tappi sojottaa vaakasuoraan oikealle.
        Siihen letkun pätkä ja avaimella varovasti kiertoa aukisuuntaan.
        Avainkoko 11 mm kävi, koska ei ollut tiukka. Oikea koko on varmaan 13/32 tuumaa (n. 10,3 mm)
        Öljyä oli heti tyrkyllä, joten takas kiinni.

Lieneeköhän aikoinaan tuossa öljyn täyttö tehty pruutaten ja liian täyteen?
        Pittääpä jatkaa seurantaa ja pyyhkiellä öljyjä laatikon pohjasta ainakin ennen katsastusta. Ajettu kohta 210 000 km.

saap syädä öljyy.. ei mun tarvinnu nizzaniin lisäillä.tähän visii pitäs....

• mämm kirjoitti:

niin fordissa ei ole vaihdelaatikon tyhjennysproppua ollenkaan!! on vaan tarkistus/lisäys tulppa...

tyhjennysproppu

• kale90

toota toi lisäys juttu oli sitten kytkimen ilmaus ruuvi :)

• Gearbox

Kyllä Focuksen lootaöljyt kannattaa vaihtaa viimeistään 200tkm kohdalla ja
        jos ei halua kiilottaa merkkiliikkeen marmoritiskiä niin hakee tarvikeliikkeestä
        3 litraa vaikka Castrol SMX-S 75W/85W homma toimii imuvaihtona parhaiten.

• focus 01

en löytänyt tyhjennys roppua kait se on se imutyhjennys

• eipä maksa vaivaa

eipä noihi kannata uutta öljyä tuhlata,fordilla on jo tehtäessä laskettu noiden askien kestoksi alle 200 000km, eipä muut autonvalmistajat moisia kertakäyttö vempeleitä tee.

• fordmasentaja

Ei kannata vaihtaa ennen 250tkm. Kuhan muistaa tarkastella, että öljyä vain on, niin se riittää. Fordin laatikkoöljy kestää vähintään 250tkm. Käytännössä kytkin rempataan sitä ennen, niin tulee öljytkin samalla vaihdettua.

• focusracing87

Kandeiskohan meikäläisen vaihdattaa loodan öljyt? Nyt ajettu 250tkm ite oon ajanu autolla 10tkm kun auton ostin viimevuonna ja vaihdelaatikon öljystä/tasosta ei tietoa, mutta nyt pe on aika öljyn ja pakoputkenvaihtoon niin vois masentaja tsekata sit vaihdeöljyt samalla =).

• Anonyymi

meillä 2004 vuoden pirssissä on alkuperäiset jarrunesteet ja laatikkoöljyt ,kilometrejä 300 tkm takana ja pelaa vielä vaikka mitään ei ole vaihdeltu

• Anonyymi

ei ne miksikään mene kun on muuten kunnossa.20 vuoden aikana säästö tonneja kun ei vaihda turhaan

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Theermannilla kulkee!

Vouti vie kaiken mikä mieheltä irti lähtee ja palstan naiset syyttävät tilanteesta kilpaa eri naisia. Miehellä on elämän
      Kotimaiset julkkisjuorut
      113
      7400
    2. Näin unta viime yönä

Että tulit nainen istumaan syliini minihame päällä.
      Ikävä
      49
      5541
    3. Esivaihdevuodet, menopaussi

https://www.pihlajalinna.fi/palvelut/yksityisasiakkaat/terveys/esivaihdevuodet-eli-premenopaussi Täällä kun puhutaan pa
      Sinkut
      60
      3070
    4. Tänään taas tuli pari-kolme juttua

Jotka niin mielelläni jakaisin sun kanssa. Niin paljon elämää jaettavana ja niin selkeä paikka sinulle. Mutta ymmärrän
      Tunteet
      7
      2573
    5. Kuhmo tekisi perässä

Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä
      Kuhmo
      10
      1588
    6. Suomi julkaisi varautumisoppaan

Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j
      Maailman menoa
      200
      1427
    7. Olen jälleen pahoillani

Harjoittamastani henkisestä väkivallasta palstan välityksellä. Kyllä ne voi vaikuttaa jotenkin mieleen, vaikka ei itsell
      Ikävä
      93
      1119
    8. Ukraina sai luvan vastata ohjuksin Venäjän lueelle

Mediatietojen mukaan Yhdysvallat on antanut Ukrainalle luvan iskeä pitkän kantaman ohjuksilla Venäjälle. Ylen kirjeenvai
      NATO
      325
      1067
    9. Miksi putin ei valinnut ensimmäiseksi kohteekseen Suomea?

Olisiko ollut sittenkin helpompi kohde?
      Maailman menoa
      244
      1037
    10. Oot vaan niin hellä

Ja lämmin luonteeltasi, että rakastan sitä yli kaiken. Oot ehkä tietämättäsi auttanut mua todella paljon. Auttaisit tämä
      Ikävä
      30
      926
    Aihe