sappikivi leikkaus

Tähden lento

Hei!
haluaisin tietää miten leikataan sappikivet kun minulla on edessä kesällä. Joudutaanko nukuttamaan vai tehdäänkö tähystykselläjne.? Joutuuko olemaan pitkään sairaalassa ja onko pitkä sairasloma? Minua alkaa pelottamaan jo tuo lähestyvä leikkaus.

10

8171

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Leikattu

      Tuolla sisätautipalstalla aloitettiin eilen keskustelu sappikivien leikkauksesta, joten kurkkaa sieltä (laitoin sinne pari linkkiä, joista löytyy myös hyvää tietoa).

      http://keskustelu.suomi24.fi/terveys_show.fcgi?category=97&conference=4500000000000202&posting=22000000034249993

      Mutta lyhyesti voin kommentoida myös tässä, eli kyllä nuo leikkaukset nykyään pääsääntöisesti tehdään tähystämällä. Mutta myös tähystysleikkaus kyllä vaatii nukutuksen. Jos tehdään tähystämällä, niin sairaalasta pääsee normaalisti seuraavana päivänä, joskus jopa samana päivänä. Itselläni tähystyksessä aloitettu operaatio muuttui avoleikkaukseksi, joten sairaalassa meni vähän vajaa viikko ja saikkua oli yhteensä muistaakseni reilu pari viikkoa.

    • kippisavi

      minulta leikattiin viime keväänä sappikivet tai siis sappirakko kivineen poistettiin. KOko toimenpide pystyttiin tekemään tähystyksellä. Neljä pientä haavaa vatsassa ja samana päivänä pääsin jalkeille ja kahden vuorokauden kuluttua kotiin. syynä pidempään hoitoaikaan oli pieni komplikaatio leikatessa. Haavakipu ei ole kummoinen ja siihen saa lääkettä, samoin mahdolliseen pahoinvointiin, mitä minulla ei kyllä ollenkaan ollut. Näpsä toimenpide. Toipuminen leikauksesta on nopeaa. Älä huolehdi turhia, vaikka tiedän että väkisin sitä jännittää.

      Oma vointini leikauksen jälkeen ollu mainio, ei enää niitä kauheita vatsakipuja ja syödä on voinut paljon rennommin. Onnea leikkaukseen.

      • Tähden lento

        Hei!
        Kiitos lohdutuksesta oli kiva kuulla toisiltakin tietoa.


    • knowledge4ever

      Hei!

      Minulla on vain hyviä kokemuksia sappikivien ja sappirakon poistoleikkauksesta (mikäli leikkaus koskaan on mukava kokemus ;) Minulle tehtiin nukutuksessa tähystysleikkaus, joka kohdallani tarkoitti että mahaani tehtiin viisi pientä reikää joiden kautta sappirakko ja sappitiehyistä löytyneet useat sappikivet poistettiin. Haavat olivat pieniä, vain pari tikkiä reikää kohden ja paraneminen oli nopeaa. Kipuja ei juurikaan ollut, mitä nyt pientä ns. haavakipua. Seuraavana päivänä pääsin kotiin ja reilu viikko sairaslomaa. Kannattaa sitten vaan kunnolla päivittäin suihkutella haavoja. Sinulla ei taatusti ole syytä pelkoon! Jos pahaksi onnekseen on joutunut kärsimään sappikivuista, ei leikkauksesta toipuminen tosiaan tunnu missään :) Tsemppiä vaan!

      • Verma

        Viesteistänne käy ilmi, että sairaalaassa on sappikivileikkauksen jälkeen jouduttu ainakin yksi yö yöpymään ennen kotiin pääsyä.

        Olen menossa ensi viikolla vastaavaan leikkaukseen. Leikkaus suoritetaan päiväkirurgisella osastolla aamulla.
        Minulle on etukäteen sairaalasta kerrottu, että kotiin pääsen iltapäivällä, illansuussa.

        Eikö nyt näin olekaan ?
        Olen kalenterini täyttänyt sairaalan alkuperäisen ilmoituksen mukaisella suunnitelmalla.


      • knowledge4ever
        Verma kirjoitti:

        Viesteistänne käy ilmi, että sairaalaassa on sappikivileikkauksen jälkeen jouduttu ainakin yksi yö yöpymään ennen kotiin pääsyä.

        Olen menossa ensi viikolla vastaavaan leikkaukseen. Leikkaus suoritetaan päiväkirurgisella osastolla aamulla.
        Minulle on etukäteen sairaalasta kerrottu, että kotiin pääsen iltapäivällä, illansuussa.

        Eikö nyt näin olekaan ?
        Olen kalenterini täyttänyt sairaalan alkuperäisen ilmoituksen mukaisella suunnitelmalla.

        samana päivänä, edellyttäen että kaikki menee suunnitelmien mukaan, kuten yleensä meneekin. Minut leikattiin iltapäivällä joten seuranta-aika (4-6 h nukutuksesta heräämisen jälkeen) ei kohdallani riittänyt illalla kotouttamiseen, vaan pääsin lähtemään kotiin seuraavana aamupäivänä. Yksi yö sairaalan osastolla ei ole kamalaa :) Uskon että voit mennä leikkaukseen luottavaisin ja rauhallisin mielin!


      • seikoista
        Verma kirjoitti:

        Viesteistänne käy ilmi, että sairaalaassa on sappikivileikkauksen jälkeen jouduttu ainakin yksi yö yöpymään ennen kotiin pääsyä.

        Olen menossa ensi viikolla vastaavaan leikkaukseen. Leikkaus suoritetaan päiväkirurgisella osastolla aamulla.
        Minulle on etukäteen sairaalasta kerrottu, että kotiin pääsen iltapäivällä, illansuussa.

        Eikö nyt näin olekaan ?
        Olen kalenterini täyttänyt sairaalan alkuperäisen ilmoituksen mukaisella suunnitelmalla.

        Päiväkirurgisen toimenpiteen jälkeen potilas on aika usein illalla valmis lähtemään kotiin.
        Potilaalla on kuitenkin oikeus olla sairaalassa seuraavaan aamuun asti (tai pidempään jos olo ei parane).
        Se, voitko lähteä kotiin heti samana iltana riippuu paljon myös omasta voinnistasi.
        Mikäli kykenet mm. syömään, juomaan ja selviät muutenkin, voi olla että päästävät sinut PäiKi "perinteen" mukaan jo illalla kotiin.

        Yleensä AINA jos on menossa edes PäiKi toimenpiteeseen, kannattaa varata itselleen vapaata ainakin pari päivää eteenpäin jotta toipuminen ehtii kunnolla alkaa, ja kykenet olemaan sairaalassa tämän nk. tarkkailuyön.


      • Verma
        Verma kirjoitti:

        Viesteistänne käy ilmi, että sairaalaassa on sappikivileikkauksen jälkeen jouduttu ainakin yksi yö yöpymään ennen kotiin pääsyä.

        Olen menossa ensi viikolla vastaavaan leikkaukseen. Leikkaus suoritetaan päiväkirurgisella osastolla aamulla.
        Minulle on etukäteen sairaalasta kerrottu, että kotiin pääsen iltapäivällä, illansuussa.

        Eikö nyt näin olekaan ?
        Olen kalenterini täyttänyt sairaalan alkuperäisen ilmoituksen mukaisella suunnitelmalla.

        Menin aamulla sairaalaan, aamupäivällä leikattiin.
        Illansuussa pääsin pois.
        Sairaalaan jäi sappirakko kivineen. Mahassa 4 reikää.
        Melkein 2 viikkoa sairauslomaa edessä.

        Maha isoilla mustelmilla navan ympäristöstä, lienee normaalia ?


      • Anonyymi
        Verma kirjoitti:

        Viesteistänne käy ilmi, että sairaalaassa on sappikivileikkauksen jälkeen jouduttu ainakin yksi yö yöpymään ennen kotiin pääsyä.

        Olen menossa ensi viikolla vastaavaan leikkaukseen. Leikkaus suoritetaan päiväkirurgisella osastolla aamulla.
        Minulle on etukäteen sairaalasta kerrottu, että kotiin pääsen iltapäivällä, illansuussa.

        Eikö nyt näin olekaan ?
        Olen kalenterini täyttänyt sairaalan alkuperäisen ilmoituksen mukaisella suunnitelmalla.

        ite kävin sappikivi leikkauksessa Maanantaina.Klo 11.00 ilmoittaudui leikkaus osastolla.Sappirakko kivineen poistettiin ja kotia pääsin samana iltana klo.20.30
        Aika kovat kivut kesti pari vuorokautta sitte rupes helpottamaan.nyt tässä vaiheessa tuntuu ,että oli hyvä ratkaisu.


    • jepa jepa

      Mulle tehtiin sappirakon poisto melkein vuosi sitten tähystyksellä niinkuin se yleensä tehdään, ellei sappirakko ole kovin tulehtunut ja muodostanut kiinnikkeitä muihin sisäelimiin/kudoksiin, tällöin joudutaan yleensä muuttamaan tähystys avoleikkaukseksi. Tehtiinpä leikkaus kummalla metodilla tahansa niin aina nukutetaan. Tähystysleikkauksessa vatsalle tulee oikealle puolelle pieniä viiltoja 5 kpl, n. senttimetrin mittaisia.
      Kotiuduin leikkauksesta kahden yön sairaalassaolon jälkeen. Kotiutuminen oli suunniteltu leikkauspäivän illaksi taikka seuraavaksi päiväksi mutta herätessäni nukutuksesta olin vetänyt mahanestettä keuhkooni josta seurasi keuhkokuume ja keuhkoputki syöpyi sen verran että yskin verta viikon ajan. Tätä ikävää komplikaatiota lukuunottamatta leikkaus meni erinomaisen hyvin ja leikkauksen jälkeistä kipua ei juuri ollut, mitä nyt yksi pieni haava vähän kiristi pari viikkoa.

      Niin ja kun sappikivet poistetaan niin poistetaan aina koko sappirakko, ei pelkästään kiviä koskaan, muuten ne uusivat.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      100
      2926
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      106
      2490
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2250
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      22
      2082
    5. 177
      1886
    6. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      44
      1883
    7. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      45
      1817
    8. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1756
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      135
      1558
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1314
    Aihe