Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Lahjaksi häämatka

Satuliekka

Olemme olleen vuosia yhdessä ja kattilat ja lakanat on kerätty. Omillamme olemme siis asuneet jo kohta 20v kotoa lähdön jälkeen. Päätimme ettemme halua enää lisää astioita, maljakoita tms. taloustavaraa vaan ainutkertaisen häämatkan. Kutsut lähti ja anoppi ilmoitti että hän häpeää silmät päästään meitä kun kehtaamme tällä lailla toimia. Välit meni poikki ja kukaan tämän suvun puolelta ei ole häihin ilmoittatunut tämän lahja-asian takia. Kiva tilanne.. Mitä muut olette REHELLISESTI mieltä tästä? Onko kauheeta pyytää häämatkaan rahaa vai olisko pitänyt anopin ja suvun mieliksi ottaa vastaan lisää astioita yms?

11

2234

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tuleva morsmaikku

      Anoppisi on idiootti, ja koko suku jos oikeasti eivät tuon takia häihin tule. Mutta toisaalta, hyvä vain etteivät tule, teille tulee kahta hauskemmat juhlat kun idiootit ovat poissa.

      Mutta uskon että sulla on paha mieli asian takia. Koeta jaksaa! Ne ovat kuitenkin teidän juhlanne.

      Itse vietämme häitä heinäkuussa ja aiomme myös pyytää värssyn muodossa häälahjaksi rahaa häämatkaan. Jos ihmiset suuttuu niin sitten suuttuu. Inhoan muutenkin tavarapaljoutta ja nyt on jo ahdasta kotona, miksi ihmeessä haluttais pyyhkeitä ja astioita lisää.

      Ja se annettava summahan voi olla miten pieni vain ja voi kerätä vaikka porukalla rahat lahjakorttiin niin että näyttää isommalta summalta, jos hävettää antaa esim kymppiä lahjaksi. Mielestäni jokainen saa antaa sen verran kuin haluaa ja parhaaksi tahtoo. Ja saa tulla ilman lahjaakin, tärkeintä on juhlat, ei lahjat. Uskon että suurin osa vieraista haluaa antaa lahjan, ja suurin osa myös tajuaa että yhdessä asuvilla on jo kaikkea. Ja moni on suorastaan helpottunut kun ei tarvi ostaa mitään.

      • Satuliekka

        on käsittämätöntä että ihmiset antaisivat esim. 20eur mieluummin astioihin kuin matkaan. Me avasimme matkatoimistoon häämatkatilin josta saimme maksuohjeet kutsuun. Kutsussa lukee vielä että " kotimme on täynnä tavaraa, enemmän kaipaamme maailmaa avaraa. Jos siis haluat lahjan meille antaa voit kolikkosi häämatkarastoomme kantaa". Tämän lisäksi on teksti että summaa ei voida nostaa rahana eikä lahjoitettu summa tule hääparin tietoon..
        Olo on aika epätoivoinen mutta täytynee ajatella että jos anoppi suku on niin vanhanaikaisia etteivät ymmärrä meidän elävän jo 2000-lukua jolloin kaikilla on jo tarpeelliset tavarat, niin olkoon tulematta häihin. Onnellisempi olen mitä vähemmän häissämme on väkeä, varsinkin näitä vastarannan kiiskiä. Lisäksi siinä ohessa sitten anoppi haukkui minut ihmisenä ja koko suhteemme joka ei kuulemma perustu edes rakkauteen vaan rahaan!


      • myös tämän kesän morsio

        Mitä turhia ostella kippoa ja kuppoa kun rahalla saa ja hevosella pääsee :) Pitäkää kivat häät,ilman mököttäviä sukulaisia.


    • ihmisiä ne hääparitkin...

      Olen pahoillani, että sinulle on osunut juuri sellaiset appivanhemmat, jotka vanhanaikaisesti ajattelevat olevansa teidän häänne ja toiveidenne yläpuolella, eli voivansa sanoa mitä tahansa...

      Ymmärrän, että jos matkalle pääsette harvoin ja varsinkaan todelliseen honeymooniin ei ole teillä mahdollista, tottakai häävieraille voi asian ystävällisesti ilmaista. Eihän kukaan kiellä silti tuomasta niitä kuppeja ja kippoja.

      Pysykää vain vahvana ja muistakaa että ne ovat teidän häänne, ja se on heidän omaa tyhmyyttään jos appivanhempasi pilaavat sekä heidän että monien läheistensä yhden tärkeimmistä päivistä. Nauttikaa yhdessä niiden kanssa, jotka siihen varauksetta pystyvät. Nauttikaa teidän onnea!! Unohtakaa toisten katkeruus.

    • kääntöpuolensa

      Anoppisi ja hänen sukunsa toimivat tökerösti, se on selvä.

      Mutta ymmärrän kyllä asian toisenkin puolen. Saimme kutsun häihin. Lahjatoiveena rahaa. Saimme kutsun synttäreille, lahjatoiveena rahaa. Jokainen kutsuja tuntuu nykyään olevan taloustavaroiden sun muun osalta niin omavarainen, että raha on se ainoa, mitä osataan/halutaan toivoa. Ja kun kutsuja satelee, niin moni voi tuntea itsensä pelkäksi pankkiautomaatiksi. Itselleni tuli näiden synttäreiden kohdalla jo mieleen, että riittääkö, jos lähetämme maksukuitin, vai halutaanko meidät oikein itsekin paikalle?

      Kannattaa myös muistaa, että "lahja" ei ole "velvollisuus" antajalle eikä oikeutettu "vaatimus" saajalle. Eli ollakseen lahja, sen pitäisi olla jotain, mitä antaja haluaa antaa. Muuten se on velvoite. Ja kaikki eivät halua antaa rahaa lahjaksi, periaatteesta tai esimerkiksi vähävaraisuuttaan.

      Niin että tämäkin on asian kääntöpuoli, tykkäävät rahaa lahjaksi toivovat siitä tai eivät.

      • tai sitten ei

        Aina pitäisi jättää vieraille se mahdollisuus, että jos joku ehdottomasti haluaa ostaa jotakin konkreettista, niin sitä ei olisi kutsussa tyrmätty täysin. Ei ne pari kippoa ja kuppoa tai silitysrautaa niin vaikea pala pitäisi olla (vaikka veisi kirpparille) ettei niitä pystyisi ottamaan vastaan. Tökeröintä mahdollista on runoilla laajasti kutsussa siitä mitä EI haluta lahjaksi (vaikka asian pukisi runomuotoon, se ei pelasta yhtään mitään, useimmiten "huumoripitoinen" teksti on kaikista pahin). Se loukkaa monia lahjan antajia. Useimmat joka tapauksessa päätyvät rahalahjaan tai muuhun mitä kutsussa on ehdotettu, mutta niille ketkä ehdottomasti haluavat antaa perinteisen lahjan, pitäisi suoda se mahdollisuus esittämällä tilinumeron vain suosituksen luonteisesti. Kuten sanottua, mikä lahja se on, jos on PAKKO antaa jotain tiettyä:o


    • kantani

      Olen kyllä sitä mieltä, että anoppisi ja koko sen puolen suku toimii väärin teitä kohtaan. Ne ovat TEIDÄN häät, ja TE pyydätte lahjaksi just sitä, mitä TE haluatte/toivotte.

      Ymmärrän kyllä toki senkin, että jotkut haluavat antaa mielummin rahan sijasta tavaroita/esineitä.

      Me vietämme hääjuhlaa vuoden päästä, ja olemme myöskin ajatelleet toivoa rahaa unelmien häämatkaa varten. Itse olen tällä hetkellä äitiyslomalla, eikä säästöön juurikaan tältä ajalta jää, joten pienikin apu on tarpeen :). Olen kuitenkin ajatellut, että laitan kutsun mukaan tekstin, missä toivomme sponsoriapua häämatkaa varten, mutta laitamme myös, että "arvostamme myös omaperäisiä, antajansa näköisiä yllätyksiä" tms.. Mutta ideana siis se, että rahan sijasta voi tuoda muutakin!

      • veitikka1

        Minulle ei ensinkään mene jakeluun, miksi kutsun yhteydessä pitää mainita koko lahjatoivetta. Jos joillakin on ongelmia lahjan keksimiseen, osaavat varmasti kysyä joko parilta itseltään tai heidän vanhemmiltaan apua. Tätä varten on sitten hyvä olla lista toiveista. Mutta mielestäni tämä nykyajan tapa on maailman typerin, että heti kutsun mukana tulee lahjatoiveet. Huoooh! (ps. en ole mikään vanha kääkkä, vaikka näin ajattelenkin (27-v, 2 v. naimisissa))


      • ja kauas
        veitikka1 kirjoitti:

        Minulle ei ensinkään mene jakeluun, miksi kutsun yhteydessä pitää mainita koko lahjatoivetta. Jos joillakin on ongelmia lahjan keksimiseen, osaavat varmasti kysyä joko parilta itseltään tai heidän vanhemmiltaan apua. Tätä varten on sitten hyvä olla lista toiveista. Mutta mielestäni tämä nykyajan tapa on maailman typerin, että heti kutsun mukana tulee lahjatoiveet. Huoooh! (ps. en ole mikään vanha kääkkä, vaikka näin ajattelenkin (27-v, 2 v. naimisissa))

        Kyllä nykypäivällä voi esittää TOIVEEN kutsussa ja summa on vapaehtoinen.
        Kesämorsian


      • Eurotar
        ja kauas kirjoitti:

        Kyllä nykypäivällä voi esittää TOIVEEN kutsussa ja summa on vapaehtoinen.
        Kesämorsian

        kannatan ehdottomasti sekä toivelahjalistoja, jos halutaan tavaraa tai sitten rehellista ilmoitusta, jos raha on mieluisampi lahja.

        Lahjalistat ovat siinä mielessä hyviä, että mikäli avioituva pari on alkanut keräämään esim. jotain Arabian astiastoa, voi laittaa listaan niitä osia, jotka puuttuvat ja joita tulisi tarvitsemaan. Sama juttu aterimissa. Laadukkaat ovat melko hinnakkaita ostaa yhdellä kertaa isompi sarja, joten joku häävieras voi tuoda kyseistä sarjaa vaikka 4 haarukkaa, lusikkaa ja veistä ja taas sarja kasvoi jne jne. Jos jokainen ostaa sitä, mistä itse pitää, on lopputulos katastrofi. Yksi kippo tätä sarjaa, toinen tuota ja kolmas jotain muuta. Ei hyvä.

        Tietysti ne halpislahjoja vievät pahastuvat, mutta ei ole morsiusparin ongelma, jos joku ei voikaan tuoda niitä juomalaseja Made in China.


      • veitikka1
        Eurotar kirjoitti:

        kannatan ehdottomasti sekä toivelahjalistoja, jos halutaan tavaraa tai sitten rehellista ilmoitusta, jos raha on mieluisampi lahja.

        Lahjalistat ovat siinä mielessä hyviä, että mikäli avioituva pari on alkanut keräämään esim. jotain Arabian astiastoa, voi laittaa listaan niitä osia, jotka puuttuvat ja joita tulisi tarvitsemaan. Sama juttu aterimissa. Laadukkaat ovat melko hinnakkaita ostaa yhdellä kertaa isompi sarja, joten joku häävieras voi tuoda kyseistä sarjaa vaikka 4 haarukkaa, lusikkaa ja veistä ja taas sarja kasvoi jne jne. Jos jokainen ostaa sitä, mistä itse pitää, on lopputulos katastrofi. Yksi kippo tätä sarjaa, toinen tuota ja kolmas jotain muuta. Ei hyvä.

        Tietysti ne halpislahjoja vievät pahastuvat, mutta ei ole morsiusparin ongelma, jos joku ei voikaan tuoda niitä juomalaseja Made in China.

        juu, olen minäkin sitä mieltä, että toivelista voi olla olemassa ja suosittelenkin sen olemassa oloa, mutta en missään nimessä ole sitä mieltä, että tämä pitäisi lykätä heti kutsuun mukaan. Kyllä vieraat osaa kysellä mahdollista lahjatoivetta parilta kutsut saatuaan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      69
      2207
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2033
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      77
      1642
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1470
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1456
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      10
      1357
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1334
    8. 52
      1228
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      62
      1180
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      28
      1169
    Aihe