Olen 24 vuotias nainen. Ongelmanani on terveyssiteen käyttö öisin kuukautisten aikana.
Kuukautisvuotoni ei ole mitenkään erityisen runsasta, ihan normaalia.
Vaikka pistäisin housuuni yön ajaksi suurimman ja pisimmän yösiteen mitä marketin hyllyltä löytyy, niin silti aina aamulla saan huomata ilokseni että lakanoissa on vähintään se pieni tippa verta.
Eli veri ei siis vuoda siteestä läpi, mutta kai sitten jotenkin vain niin paljon unissani hyörin ja pyörin, että se verinoro pääsee aina jostakin reiästä luikertelemaan ulos siteestä ja suoraan patjaan!
Monesti esim. huomaan aamulla että alkkarit ovat veressä alaselän kohdalta, eli se veri ilmeisesti valuu pyllyvakoa pitkin sinne.
Hieman alkaa hermostuttaa tämä jatkuva lakanoiden ja patjojen pesu!
Olen nyt siis ratkaissut ongelman pistämällä tamponin aina yön ajaksi, ja olen voinutkin nukkua yöt ihan rennosti.
Mutta onko tämä tamponin yöllä pitäminen miten terveellistä, voiko siitä tulla se toksinen sokkioireyhtymä, joka voi siis olla liian pitkään jatkuneen saman tamponin paikallaan pitämisen seurausta?
Nukun kuitenkin yössä n. 7-8 tuntia.
Miten pitkään on tamponin pitämisen suositusaika, eikös se pitäisi vaihtaa 5-6 tunnin välein kuitenkin?
Tamponin käyttö nukkuessa
8
1877
Vastaukset
- loosti
Mitäpä jos lukisit tampoonien mukana tulevan vihkosen/paperiläpyskän. Siinä on kerrottu sekä vaihtovälistä että nukkumisesta tampoonin kanssa.
- Jo sen vuoksi
että se vaihtoväli tosiaan tulee melko pitkäksi ja toisekseen limakalvojen pitäisi saada "levätä" yöllä. Itse hankin kuukupin minkä jälkeen en ole kartaakaan joutunut lakanapyykille ohivuotojen vuoksi. Sitä voi käyttää siis yöllä ja vaikak silloin kun ei ole menkkoja, jos haluaa testata ns. vereltä vapaasti.
- mutta....
Ehkä sinä kuppimainostaja voit olla suosittelematta, mutta toistaiseksi kaikki tampoonimerkit joita itse olen käyttänyt ovat olleet sellaisia, että niitä voi käyttää yölläkin.
- Kenenhän se
mutta.... kirjoitti:
Ehkä sinä kuppimainostaja voit olla suosittelematta, mutta toistaiseksi kaikki tampoonimerkit joita itse olen käyttänyt ovat olleet sellaisia, että niitä voi käyttää yölläkin.
pakkausseloste pitäisi lukea? jokaisessa minun näkemässäni kyllä yökäyttöä ei suositella. Ja minä en mainostanut, kerroin vain miten itse pääsin eroon yöllisistä ohivuodoista.
- minä vielä
Kenenhän se kirjoitti:
pakkausseloste pitäisi lukea? jokaisessa minun näkemässäni kyllä yökäyttöä ei suositella. Ja minä en mainostanut, kerroin vain miten itse pääsin eroon yöllisistä ohivuodoista.
Sinun. Tampaxissa lukee, että voi käyttää yöllä. Ob:ssa lukee, että voi käyttää yöllä. Nämä kaksi ovat Suomen suosituimmat tampoonimerkit.
Kun kysyttiin tampoonien yökäytöstä, niin sinun vastauksesi oli "Kuppi on parempi". Et vastannut aiheeseen, joten viestisi on puhtaasti mainos.
- ratkaisi...
...asian kuukuppi (www.kuukuppikunta.net). Sitä voi huoletta pitää koko yön, eikä ole vaaraa likaantuneista lakanoista.
- käsitykseni mukaan
ole kovinkaan yleinen, sen saaminen on aika lailla negatiivinen lottovoitto.
Joka tapauksessa tamponia käyttäessä riskejä lisää kaksi asiaa: se, että tamponi on lähes kuiva ja se, että se on yli 8h vaihtamatta.
Jos on runsaampi vuoto, veri itsessään sisältää tiettyjä aineita, jotka estävät bakteerikasvuston syntymistä. Ja tuo 8h taitaa olla nykyinen raja, epämukavahan sellainen lionnut tamponi alkaa olla, mutta jos saa sovitettua vuodon määrän sillä tavalla, että ei nuku täysin kuiva tamponi sisuksissaan tuntikausia, niin ei ehkä kannata huolestua.
Vaikka tämä on arka aihe, niin lisään omaakin kokemustani. Minulla alku- ja loppupää ovat sen verran niukkavuotoisia, että tamponi usein oli lähes kuiva. Ja epämukava se oli sitten kun alkoi märkänä valua koko yön oltuaan. Kuppi on parempi, se on sanottava. Ei ole mitään TSS-vaaraa, on ihan sama pitääkö sitä tiputteluvuotopäivinä vai päivinä, jolloin on runsas vuoto. Ja tamponi sentään joskus valui sekin ohi, kuppi ei koskaan. - öisin, niin
laita side, sitten sänkyyn joku vanha pyyhe, ja perskannikoiden väliin pieni tuppo vanua. putsplank!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Eläkeläiset siirrettävä muuttotappioalueille
Joutoväki pois ruuhkauttamasta elättäjien arkea. Samalla putoaa jokaisen asumiskulut ja rahaa jää enemmän kuluttamiseen.2972671Riikka runnoo: datakeskuksille tulee UUSI yritystuki
"Suomen valtio erikseen tukee esimerkiksi kryptovaluuttaan tai aikuisviihteeseen tai muuhun keskittyviä datakeskuksia."782465SDP pelastaa uppoavan Suomen
2027 kun SDP voittaa ylivoimaisesti vaalit alkaa Suomen uusi raju syöksy kohti täystyöllisyyttä ja turvallisempaa yhteis552205Kauppalehti - Törkeä skandaali paljastui: Espanja käytti EU-rahoja ihan muuhun kuin piti
Espanja on käyttänyt miljardeja euroja EU:n elpymisavustuksia eläkkeisiin ja sosiaalimenoihin – ja pyytää lisää. Espanj771893- 1251672
Jopa Espanjassa talous kasvaa, Purra vain irvistelee
Huomaa kuinka Purra on Suomen historian huonoin miniseteri, joka ei ole saanut aikaiseksi kuin tuhoa, Siis jopa vasemmis591554- 1371447
En kerro nimeäsi nainen
Sillä olet nyt salaisuus jota kannan sydämessäni. Tämä mitä tunnen ja kuinka sinuun vahvasti ihastuin on jo niin erikoin731328Auta mua mies
Ota vielä yhteyttä, keksi oikeat sanat että vuosien ajan kasvanut muuri murtuu meidän väliltä vaikka aluksi vain vähän.881140Olet kiva ihminen
En kiellä sitä yhtään. Sinussa on hyvin paljon erinomaisia puolia, enemmän varmasti kun meissä muissa. Sitten on puoli771114