Hoito ja kuntoutussuunnitelma

Lääkäriin?

Minun pitäisi mennä lääkäriin saadakseni kuntoutussuunnitelma eläkettä varten. Kelasta sanottiin, että työterveyslääkärikin käy ja pystyy tuon suunnitelman ja ne lomakkeet täyttämään. Vai pitäisikö minun kuitenkin odottaa ja mennä Keskussairaalaan vaikka fysiatrin yms. luo asian kanssa. Sinne on vaan pitkä jono.
Olen ortobedi jonossa vielä 2,5 kk ja ja ehkä vielä leikkausjonossakin 6kk. Joten ainut vaihtoehto on eläke ja vasta, kun minut on yritetty saada kuntoon. Kannattaa yritää kuntoutua työkykyiseksi ja etsiä uusia kouluttautumis mahdollisuuksia?
Jos joku osaa antaa käytännön neuvoja, olen kiitollinen!

3

897

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Höh

Olet ilmeisesti hakemassa kuntoutustukea l. määräaikaista työkyvyttömyyseläkettä? Et siis vielä varsinaista kuntoutusta? En oikein ymmärrä mihin tuota kuntoutussuunnitelmaa tässä vaiheessa tarvitaan, siis jos nimenomaan on kyse eläkkeen hakemisesta, ei työeläkekuntoutuksen. Käsittääkseni eläkkeen hakemiseksi riittää lääkärinlausunto jossa todetaan työkyvyttömyys ja itse täyttämäsi eläkehakemus. Hakemuksen täyttöohjeista käynee ilmi tarvitaanko muita liitteitä. Sitten eläkeyhtiö (josta kai olet eläkettä hakemassa kun kerran olet töissä) pyytää työnantajalta kuvauksen siitä, miten heidän mielestään sovellut nykyiseen työhösi ja onko mahd. vaihtaa paremmin terveydentilaasi vastaaviin tehtäviin.

Sinuna laittaisin vain mahd. pian hakupaperit eteenpäin. Kyllä sieltä eläkeyhtiöstä sitten ilmoitetaan jos tarvitaan jotain lisätietoja. Kannattanee kuitenkin jo varailla aikaa tuota fysiatrin lausunnon saamista varten, todennäköisesti tulet sellaisenkin tarvitsemaan. Mutta nyt siis hakupaperit eteenpäin ja soitto sille taholle josta olet eläkettä hakemassa!

• Höh

Olet ilmeisesti hakemassa kuntoutustukea l. määräaikaista työkyvyttömyyseläkettä? Et siis vielä varsinaista kuntoutusta? En oikein ymmärrä mihin tuota kuntoutussuunnitelmaa tässä vaiheessa tarvitaan, siis jos nimenomaan on kyse eläkkeen hakemisesta, ei työeläkekuntoutuksen. Käsittääkseni eläkkeen hakemiseksi riittää lääkärinlausunto jossa todetaan työkyvyttömyys ja itse täyttämäsi eläkehakemus. Hakemuksen täyttöohjeista käynee ilmi tarvitaanko muita liitteitä. Sitten eläkeyhtiö (josta kai olet eläkettä hakemassa kun kerran olet töissä) pyytää työnantajalta kuvauksen siitä, miten heidän mielestään sovellut nykyiseen työhösi ja onko mahd. vaihtaa paremmin terveydentilaasi vastaaviin tehtäviin.

Sinuna laittaisin vain mahd. pian hakupaperit eteenpäin. Kyllä sieltä eläkeyhtiöstä sitten ilmoitetaan jos tarvitaan jotain lisätietoja. Kannattanee kuitenkin jo varailla aikaa tuota fysiatrin lausunnon saamista varten, todennäköisesti tulet sellaisenkin tarvitsemaan. Mutta nyt siis hakupaperit eteenpäin ja soitto sille taholle josta olet eläkettä hakemassa!

• Mä vaan

Hei,
      työkyvyttömyyseläkettä on hanala saada.
      Mun mielestä työterveyslääkäri ei pysty kovin "hyvää" kuntoutussuunnitelmaa laatimaan, sillä yleensä kuntoutussuunnitelmat tehdään moniammatillisessa ryhmässä, jossa monta ammattilaista.

Sinuna pyytäisin kuntoutussuunnitelman tekemistä jossain, missä asiaasi hoidetaan. Onko jotain kuntoutuslaitosta, jossa sen pystyisi tekemään Orton Helsingissä?

Luulisin, että tässä ajetaan takaa muutamaa asiaa: 1) B-todistusta työpaikkalääkäriltä, joka suosittelee kuntoutussuunnitelman tekoa, vaikkapa siellä Ortonissa.
      Samalla voisit lääkärin kanssa täyttää 2) lomakkeen, jossa haetaan tätä ammatillisen kuntoutuksen selvittelyä, tässä tapauksessa siis työkyvyn selvittämistä kuntoutuslaitoksessa.
      Lomakkeen voi pyytää Kelalta tai sitten sieltä eläkelaitokselta. KV??-lomake muistaakseni.
      3) Kun lomake on täytetty ja lähetetty B-lääkärin todistuksen kera, eläkelaitos pystyy käsittelemään asiaa ammatillisen kuntoutuksen puolella. Ja mietimään, maksetaanko kuntoutussuunitelmaa varten tutkimusjakso vaikkapa siellä Ortonissa.

Sinuna selvittelisin asiaa ensin työterveyslääkärin kanssa ilman papereiden täyttämistä sekä selvittelisin, missä olisi tehokkain kuntoutussuunnitelman tekemispaikka sinulle. (=arvostettu). Sitä kannattaa myös kysellä Kelan kuntoutusesittelijältä sekä myös keskussairaalasta, jos siellä olisi joku sosiaalityöntekijä tai muu, joka olisi asiaasi perhehtynyt.

Kun hoitaa asiat perusteellisesti selvittämällä, ehkä se byrokratia menee itsestään. Onnea leikkaukseen ja hyvää jatkoa!

Ps. Työpaikan terveyshuollon kautta voi päästä myös fysiatrin tutkimuksiin, olen käynyt 2 h x 2 tutkimuksissa, josta tuli muutaman sivun raportti. Se ehkä nopein tapa, jos työterveyshuollossa on fysiatri-konsultaatiomahdollisuus.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Hengenvaaralliset kiihdytysajot päättyivät karmealla tavalla, kilpailija kuoli

Onnettomuudesta on aloitettu selvitys. Tapahtuma keskeytettiin onnettomuuteen. Tapahtumaa tutkitaan paikan päällä yhtei
      Kauhava
      204
      7225
    2. Ootko rakastunut?

Kerro pois nyt
      Ikävä
      172
      2249
    3. Onhan sulla nainen parempi mieli

Nyt? Ainakin toivon niin.
      Ikävä
      113
      1778
    4. Ujosteletko tosissaan vai mitä oikeen

Himmailet???? Mitä pelkäät?????
      Ikävä
      51
      1440
    5. Suureksi onneksesi on myönnettävä

Että olen nyt sitten mennyt rakastumaan sinuun. Ei tässä mitään, olen kärsivällinen ❤️
      Ikävä
      65
      1403
    6. Möykkähulluus vaati kuolonuhrin

Nuori elämä menettiin täysin turhaan tällä järjettömyydellä! Toivottavasti näitä ei enää koskaan nähdä Kauhavalla! 😢
      Kauhava
      57
      1216
    7. Älä mies pidä mua pettäjänä

En petä ketään. Älä mies ajattele niin. Anteeksi että ihastuin suhun varattuna. Pettänyt en ole koskaan ketään vaikka hu
      Ikävä
      102
      1145
    8. Reeniähororeeniä

Helvetillisen vaikeaa työskennellä hoitajana,kun ei kestä silmissään yhtään läskiä. Saati hoitaa sellaista. Mitä tehdä?
      Kouvola
      7
      1086
    9. Kävit nainen näemmä mun

Facessa katsomassa....
      Ikävä
      41
      1049
    10. Tarvitsemme lisää maahanmuuttoa.

Väestö eläköityy, eli tarvitsemme lisää tekeviä käsiä ja veronmaksajia. Ainut ratkaisu löytyy maahanmuutosta. Nimenomaan
      Maailman menoa
      267
      1029
    Aihe