Minun pitäisi mennä lääkäriin saadakseni kuntoutussuunnitelma eläkettä varten. Kelasta sanottiin, että työterveyslääkärikin käy ja pystyy tuon suunnitelman ja ne lomakkeet täyttämään. Vai pitäisikö minun kuitenkin odottaa ja mennä Keskussairaalaan vaikka fysiatrin yms. luo asian kanssa. Sinne on vaan pitkä jono.
Olen ortobedi jonossa vielä 2,5 kk ja ja ehkä vielä leikkausjonossakin 6kk. Joten ainut vaihtoehto on eläke ja vasta, kun minut on yritetty saada kuntoon. Kannattaa yritää kuntoutua työkykyiseksi ja etsiä uusia kouluttautumis mahdollisuuksia?
Jos joku osaa antaa käytännön neuvoja, olen kiitollinen!
Hoito ja kuntoutussuunnitelma
3
889
Vastaukset
- Höh
Olet ilmeisesti hakemassa kuntoutustukea l. määräaikaista työkyvyttömyyseläkettä? Et siis vielä varsinaista kuntoutusta? En oikein ymmärrä mihin tuota kuntoutussuunnitelmaa tässä vaiheessa tarvitaan, siis jos nimenomaan on kyse eläkkeen hakemisesta, ei työeläkekuntoutuksen. Käsittääkseni eläkkeen hakemiseksi riittää lääkärinlausunto jossa todetaan työkyvyttömyys ja itse täyttämäsi eläkehakemus. Hakemuksen täyttöohjeista käynee ilmi tarvitaanko muita liitteitä. Sitten eläkeyhtiö (josta kai olet eläkettä hakemassa kun kerran olet töissä) pyytää työnantajalta kuvauksen siitä, miten heidän mielestään sovellut nykyiseen työhösi ja onko mahd. vaihtaa paremmin terveydentilaasi vastaaviin tehtäviin.
Sinuna laittaisin vain mahd. pian hakupaperit eteenpäin. Kyllä sieltä eläkeyhtiöstä sitten ilmoitetaan jos tarvitaan jotain lisätietoja. Kannattanee kuitenkin jo varailla aikaa tuota fysiatrin lausunnon saamista varten, todennäköisesti tulet sellaisenkin tarvitsemaan. Mutta nyt siis hakupaperit eteenpäin ja soitto sille taholle josta olet eläkettä hakemassa! - Höh
Olet ilmeisesti hakemassa kuntoutustukea l. määräaikaista työkyvyttömyyseläkettä? Et siis vielä varsinaista kuntoutusta? En oikein ymmärrä mihin tuota kuntoutussuunnitelmaa tässä vaiheessa tarvitaan, siis jos nimenomaan on kyse eläkkeen hakemisesta, ei työeläkekuntoutuksen. Käsittääkseni eläkkeen hakemiseksi riittää lääkärinlausunto jossa todetaan työkyvyttömyys ja itse täyttämäsi eläkehakemus. Hakemuksen täyttöohjeista käynee ilmi tarvitaanko muita liitteitä. Sitten eläkeyhtiö (josta kai olet eläkettä hakemassa kun kerran olet töissä) pyytää työnantajalta kuvauksen siitä, miten heidän mielestään sovellut nykyiseen työhösi ja onko mahd. vaihtaa paremmin terveydentilaasi vastaaviin tehtäviin.
Sinuna laittaisin vain mahd. pian hakupaperit eteenpäin. Kyllä sieltä eläkeyhtiöstä sitten ilmoitetaan jos tarvitaan jotain lisätietoja. Kannattanee kuitenkin jo varailla aikaa tuota fysiatrin lausunnon saamista varten, todennäköisesti tulet sellaisenkin tarvitsemaan. Mutta nyt siis hakupaperit eteenpäin ja soitto sille taholle josta olet eläkettä hakemassa! - Mä vaan
Hei,
työkyvyttömyyseläkettä on hanala saada.
Mun mielestä työterveyslääkäri ei pysty kovin "hyvää" kuntoutussuunnitelmaa laatimaan, sillä yleensä kuntoutussuunnitelmat tehdään moniammatillisessa ryhmässä, jossa monta ammattilaista.
Sinuna pyytäisin kuntoutussuunnitelman tekemistä jossain, missä asiaasi hoidetaan. Onko jotain kuntoutuslaitosta, jossa sen pystyisi tekemään Orton Helsingissä?
Luulisin, että tässä ajetaan takaa muutamaa asiaa: 1) B-todistusta työpaikkalääkäriltä, joka suosittelee kuntoutussuunnitelman tekoa, vaikkapa siellä Ortonissa.
Samalla voisit lääkärin kanssa täyttää 2) lomakkeen, jossa haetaan tätä ammatillisen kuntoutuksen selvittelyä, tässä tapauksessa siis työkyvyn selvittämistä kuntoutuslaitoksessa.
Lomakkeen voi pyytää Kelalta tai sitten sieltä eläkelaitokselta. KV??-lomake muistaakseni.
3) Kun lomake on täytetty ja lähetetty B-lääkärin todistuksen kera, eläkelaitos pystyy käsittelemään asiaa ammatillisen kuntoutuksen puolella. Ja mietimään, maksetaanko kuntoutussuunitelmaa varten tutkimusjakso vaikkapa siellä Ortonissa.
Sinuna selvittelisin asiaa ensin työterveyslääkärin kanssa ilman papereiden täyttämistä sekä selvittelisin, missä olisi tehokkain kuntoutussuunnitelman tekemispaikka sinulle. (=arvostettu). Sitä kannattaa myös kysellä Kelan kuntoutusesittelijältä sekä myös keskussairaalasta, jos siellä olisi joku sosiaalityöntekijä tai muu, joka olisi asiaasi perhehtynyt.
Kun hoitaa asiat perusteellisesti selvittämällä, ehkä se byrokratia menee itsestään. Onnea leikkaukseen ja hyvää jatkoa!
Ps. Työpaikan terveyshuollon kautta voi päästä myös fysiatrin tutkimuksiin, olen käynyt 2 h x 2 tutkimuksissa, josta tuli muutaman sivun raportti. Se ehkä nopein tapa, jos työterveyshuollossa on fysiatri-konsultaatiomahdollisuus.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
R.I.P Marko lämsä
Luin just netistä suru uutisen että tangokuningas Marko Lämsä On menehtynyt viikonloppuna Tampereella. Niin nuorikin vi624282Vappu terveiset kaivatullesi
otetaan vappu terveisiä vastaan tähän ketjuun kaivatullesi !!! 🍾🥂🎉🌻🔥🧡🧡1541812Tangokuningas Marko Lämsä, 47, on kuollut
Taas yksi melko nuori artisti lopetti lauleskelut lopullisesti. https://www.is.fi/viihde/art-2000011200979.html141513Puskaradio huutaa
Nuori tyttö oli laittanut päivityksen että pitämällä joku itsensäpaljastaja. Kuka tämä on? Varoittakaa lapsia !351278Miksi aina vain seksiä?
Kertokaas nyt mulle, että onko tämä joku normojen ihan oma juttu, että seksiä pitää pohtia joka välissä, siitä pitää jau1681063- 56914
- 78904
Martinalta vakava ulostulo
Seiska: Martinalta vakava ulostulo. Olipa raflaava otsikko mustalla pohjalla.167829Hei rakas A,
olinko silloin julma sinua kohtaan? Jos, niin anna anteeksi, yritin vain toimia oikein. Olen pahoillani, edelleenkin, en54811- 39781