ranskalaiset ostivat tuotannon eli hajuvesimaan
tyyliin tehdään siumerkillä relluja .
ei ne ainakaan postin jakoautoina kovin kaksisia leluja olleet.
ei ole sisua enään
15
2863
Vastaukset
- ...höpiset
No tottahan SISU on ja pysyy. Kuka sitä kaipaa, onkin jo eri juttu.
On hyvä aina muistaa sekin tosiseikka, että niin Renault- kuin myöskin Mack- merkkiset kuorma-autot ja isot dieselit valmistaa Volvo!- rekkamies
älä puhu paskaa vai on volvo jenkit ostanu
rellu sisu = ranskalais omistuksessa
mac = jenkki
volvo = ruotsi
alihankitaa ruotsi teettää muiden omistamissa tehtaissa - tietosi
rekkamies kirjoitti:
älä puhu paskaa vai on volvo jenkit ostanu
rellu sisu = ranskalais omistuksessa
mac = jenkki
volvo = ruotsi
alihankitaa ruotsi teettää muiden omistamissa tehtaissaPäivitäpä tietosi autonvalmistajien katto-organisaation (OICA) sivuilta.
Siellä kohdassa VOLVO kerrotaan, että VOLVO valmisti viime vuonna 143813 kuorma-autoa. Näistä Volvo-merkkisiä oli 73550. Renaulteja 47722 ja Mack´eja 22541 ! Suurin osa kuorma-Volvoista valmistetaan Belgiassa, mutta Yhdysvalloissakin 14000 (entinen GMC/White).
Selaa tilastoja lisää, niin huomaat, että Renault ei valmistanut yhtään kuorma-autoa, eikä Volvo yhtään henkilöautoa (Volvo-merkkiset henkilöautot valmistaa Ford).
Kannattaa aina muistaa, puhuuko automerkistä vai autovalmistajasta.
- Työntekijä
Sisu Auto oy on suomalaisen Kone oyj: omistama kuorma-autotehdas. Autot kootaan eri valmistajien komponenteista ja oman tuotannon osista. Moottoreita toimittaa tällä hetkellä Mack, Cummins ja Caterpillar. Akseleita toimittaa Sisu Axles Hämeenlinnasta, vaihteistoja puolestaan ZF, Eaton ja Allison. Saatavilla on myös Renaultin levyjarrullista etuakselia. Hytit tulevat kaikki Ranskasta ja ovat samoja kuin Renault Premiumissa muutamia yksityiskohtia lukuunottamatta, mm. lämpöeristys ja kiinnikkeet runkoon. Omaa tuotantoa Sisulla on rungot, päälli- ja alustarakenteet. Listaan voidaan lisätä lukematon määrä pienempiä toimittajia, mutta Sisu siis on suomalainen tehdas, joka käyttää eri valmistajien toimittamia komponentteja.
- Työntekijä
Lisäksi piti sanomani, että Renault VI ei omista Sisua yhtään. Pari vuotta sitten EU:n kilpailuvirasto kielsi yhteisomistuksessa olleen huoltoverkostonkin, Hansa Auton, olemassaolon koska sillä oli liian vahva monopoliasema. Nykyään Sisu Auto edustaa ja huoltaa Renaultit Suomessa ja Renault VI toisinpäin Ranskassa, mutta molemmat ovat itsenäisiä yhtiöitä.
Renault VI omistaa kylläkin 50% Volvon kuorma-autopuolesta.
- Sisuuntunut
Karjaalaisen Oy Sisu Auto Ab:n omistaa suomalainen konepajayritys Partek Oyj (jonka puolestaan omistaa hisseistään tunnettu Kone Oyj.
Sisu Auton toiminta-alueena on Suomi, Baltian maat ja Venäjän lähialueet. Tämän alueen ulkopuolella Sisun vienti tapahtuu Renault V.I:n verkoston kautta. Sisu Auto puolestaan edustaa Renault-kuorma-autoja omalla toiminta-alueellaan.
Sisu Autolla ja Renault V.I:llä ei ole minkäänlaista omistuksellista suhdetta vaan Sisu Auton omistaa kokonaisuudessaan Partek Oyj.
Sisu on erikoistunut järeisiin ja asiakaskohtaisesti suunniteltuihin yli 40 tonnin kokonaispainoluokan autoihin. Viennissä Sisu on osa Renault Kerax-tuoteperhettä ja täydentää Renaultin mallistoa järeimmässä päässä. Renaultin tuotevalikoima puolestaan keskittyy alle 44 tonnin kokonaispainoluokkiin. Sisu Auton tuotevalikoimaan kuuluvat Sisu E- ja HMTV-mallisto sekä Renaultin Magnum, Premium, Kerax, Midlum ja Mascott.
Sisu-merkkisten kuorma-autojen kotimaisuusaste on yli 65 prosenttia ja ne ovat Suomalaisen Työn Liiton avainlipputuotteita. Sisu on Suomen markkinoilla kolmanneksi suurin kuorma-automerkki yli 16 tonnin luokassa lähes 20 prosentin markkinaosuudella. Sisu on maansiirtoautojen ja yli 26 tonnin 4- ja 5-akselisten autojen markkinajohtaja ja kakkonen puutavara-autoissa. Sisu Auton vuosituotanto on noin 500 ajoneuvoa. Vuositasolla Sisu Auto tuo maahan noin 200 Renault kuorma-autoa.
Renault V.I. kuuluu itsenäisenä osana Volvo Global Trucks konserniin, joka on Euroopan suurin ja maailman toiseksi suurin kuorma-autonvalmistaja. Renault V.I:n vuosituotanto on yli 100 000 ajoneuvoa. Renaultin markkinaosuus Euroopassa ja USA:ssa on noin 12 prosenttia. Euroopan tuotantolaitosten lisäksi Renault V.I. omistaa Mack Trucks -kuorma-auto- ja moottoritehtaan USA:ssa.
Sisu Autolla on laaja komponentti-, tuotekehitys- ja vientiyhteistyö Renault V.I:n kanssa. Sisu käyttää tuotannossaan Renaultin valmistamia ohjaamoita sekä Mack-moottoreita.- rekkamies
siis jenkeistä tilataan osia ja pultataan kiinni
onko viellä englanti sähköosien toimittajana
ja siihen sekaan saksalaisa
ranskalaiset ohjaamot . onko sähköt nykyään myös ranskalaiset.
hyvä työllistäjä mutta miksi suomessa ei tehdä muuta eli kootaan valmiista osista vain - scaanimo
rekkamies kirjoitti:
siis jenkeistä tilataan osia ja pultataan kiinni
onko viellä englanti sähköosien toimittajana
ja siihen sekaan saksalaisa
ranskalaiset ohjaamot . onko sähköt nykyään myös ranskalaiset.
hyvä työllistäjä mutta miksi suomessa ei tehdä muuta eli kootaan valmiista osista vainne suomalaisten kokonaan valmistamat sisut oli niin karmeen näkösiä peltipurkkeja! Jyryt ja kontiot mm.
- teräsvaari
scaanimo kirjoitti:
ne suomalaisten kokonaan valmistamat sisut oli niin karmeen näkösiä peltipurkkeja! Jyryt ja kontiot mm.
kyllä ennen oli kestäviä ja lämpöisiä sisut
nykyään kylmiä ja ruastuu nopeesti.
sähötkin reistaa ei suomen olihin - Scanialla ajelija
scaanimo kirjoitti:
ne suomalaisten kokonaan valmistamat sisut oli niin karmeen näkösiä peltipurkkeja! Jyryt ja kontiot mm.
Jostakin olen kuullut, että Scanian ohjaamot olis italiassa piirrettyjä. ( kakkos/kolmossarja ja ehkä nelosetkin.) Joten ei siellä Söötertäljessäkään taitais syntyä muuta kuin sardiinipurkkeja ilman makaroonimiesten apua.
- Rahtireiska
teräsvaari kirjoitti:
kyllä ennen oli kestäviä ja lämpöisiä sisut
nykyään kylmiä ja ruastuu nopeesti.
sähötkin reistaa ei suomen olihinToiset puhuu aidoista, toiset seipäistä ja kolmannet taas lehmästä joka tuijottaa aidan porttia. Ja loput ei edes tiedä mikä mikään edellemainituista on...
- Sisuuntunut
Scanialla ajelija kirjoitti:
Jostakin olen kuullut, että Scanian ohjaamot olis italiassa piirrettyjä. ( kakkos/kolmossarja ja ehkä nelosetkin.) Joten ei siellä Söötertäljessäkään taitais syntyä muuta kuin sardiinipurkkeja ilman makaroonimiesten apua.
Olivathan ne takavuosien kanttikertaakantti-Sisut melkoisia moottorin päälle nostettuja nakkikoppeja!
Sisu päätti sitten jossain vaiheessa panostaa kunnolla ohjaamoihin ja hommaan pestattiin joku ansioitunut teollinen muotoilija. Saatiin "lentävät linjat", jotka eivät kilpailijoiden rinnalla hirveästi hävenneet. Näillä kopeilla varustettuja Sisuja ei kuitenkaan taidettu saada markkinoille montakaan kymmentä, kun Sisu Auton johto ehti jo toisaalla neuvotella yhteistyösopimuksen Renaultin kanssa ja tuon sopimuksen mukaan Sisuihin tulivat jatkossa Rellun ohjaamot. Oman ohjaamon kehittämiseen juuri sitä ennen pistetyt miljoonat olivat menneet harakoille.
Vaan kerrankos tuollaista isojen poikien leikeissä sattuu! - Työntekijä
Sisuuntunut kirjoitti:
Olivathan ne takavuosien kanttikertaakantti-Sisut melkoisia moottorin päälle nostettuja nakkikoppeja!
Sisu päätti sitten jossain vaiheessa panostaa kunnolla ohjaamoihin ja hommaan pestattiin joku ansioitunut teollinen muotoilija. Saatiin "lentävät linjat", jotka eivät kilpailijoiden rinnalla hirveästi hävenneet. Näillä kopeilla varustettuja Sisuja ei kuitenkaan taidettu saada markkinoille montakaan kymmentä, kun Sisu Auton johto ehti jo toisaalla neuvotella yhteistyösopimuksen Renaultin kanssa ja tuon sopimuksen mukaan Sisuihin tulivat jatkossa Rellun ohjaamot. Oman ohjaamon kehittämiseen juuri sitä ennen pistetyt miljoonat olivat menneet harakoille.
Vaan kerrankos tuollaista isojen poikien leikeissä sattuu!Vuonna -96 aloitetussa E-sarjassa hytit pohjaavat lähes täysin vanhaan SM sarjaan. Näissä "kotoeemeleissä" hytti on aavistuksen leveämpi. Ulkomuoto on saatu muuttumaan maskilla, puskurilla, ovien alareunaan lisätyillä muoviosilla ja muutamilla pienemmillä muutoksilla. Valmistus lopetettiin muistaakseni vuonna -98 ja E-sarjan tuotanto jatkuu Renaultin hyteillä. Kotoeemeleitä tehtiin usempia satoja kappaleita ja kehitykseen menneet summat eivät olleet ihan miljoonia :)
- rellu
ei ole päivät lyhyviä rellun kanssa varsinkin pikkupyörillä/pikku moottorilla
tietty jos isoissa suhde sama ei oo kivaa nysvää Enemmän kyllä se sisu sisältä muistuttaa Antosta/Actrosta kuin rellua
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olen tosi outo....
Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap162128Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta
https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi842068- 1011367
Hommaatko kinkkua jouluksi?
Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k1451170Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen101166Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663791132Aatteleppa ite!
Jos ei oltaisikaan nyt NATOssa, olisimme puolueettomana sivustakatsojia ja elelisimme tyytyväisenä rauhassa maassamme.249886Omalääkäri hallituksen utopia?
Suurissa kaupungeissa ja etelässä moinen onnistunee. Suuressa osassa Suomea on taas paljon keikkalääkäreitä. Mitenkäs ha171853- 62821
- 59811