ei ole sisua enään

siusu = rellu

ranskalaiset ostivat tuotannon eli hajuvesimaan

tyyliin tehdään siumerkillä relluja .

ei ne ainakaan postin jakoautoina kovin kaksisia leluja olleet.

15

2924

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...höpiset

      No tottahan SISU on ja pysyy. Kuka sitä kaipaa, onkin jo eri juttu.
      On hyvä aina muistaa sekin tosiseikka, että niin Renault- kuin myöskin Mack- merkkiset kuorma-autot ja isot dieselit valmistaa Volvo!

      • rekkamies

        älä puhu paskaa vai on volvo jenkit ostanu

        rellu sisu = ranskalais omistuksessa

        mac = jenkki

        volvo = ruotsi

        alihankitaa ruotsi teettää muiden omistamissa tehtaissa


      • tietosi
        rekkamies kirjoitti:

        älä puhu paskaa vai on volvo jenkit ostanu

        rellu sisu = ranskalais omistuksessa

        mac = jenkki

        volvo = ruotsi

        alihankitaa ruotsi teettää muiden omistamissa tehtaissa

        Päivitäpä tietosi autonvalmistajien katto-organisaation (OICA) sivuilta.
        Siellä kohdassa VOLVO kerrotaan, että VOLVO valmisti viime vuonna 143813 kuorma-autoa. Näistä Volvo-merkkisiä oli 73550. Renaulteja 47722 ja Mack´eja 22541 ! Suurin osa kuorma-Volvoista valmistetaan Belgiassa, mutta Yhdysvalloissakin 14000 (entinen GMC/White).

        Selaa tilastoja lisää, niin huomaat, että Renault ei valmistanut yhtään kuorma-autoa, eikä Volvo yhtään henkilöautoa (Volvo-merkkiset henkilöautot valmistaa Ford).
        Kannattaa aina muistaa, puhuuko automerkistä vai autovalmistajasta.


    • Työntekijä

      Sisu Auto oy on suomalaisen Kone oyj: omistama kuorma-autotehdas. Autot kootaan eri valmistajien komponenteista ja oman tuotannon osista. Moottoreita toimittaa tällä hetkellä Mack, Cummins ja Caterpillar. Akseleita toimittaa Sisu Axles Hämeenlinnasta, vaihteistoja puolestaan ZF, Eaton ja Allison. Saatavilla on myös Renaultin levyjarrullista etuakselia. Hytit tulevat kaikki Ranskasta ja ovat samoja kuin Renault Premiumissa muutamia yksityiskohtia lukuunottamatta, mm. lämpöeristys ja kiinnikkeet runkoon. Omaa tuotantoa Sisulla on rungot, päälli- ja alustarakenteet. Listaan voidaan lisätä lukematon määrä pienempiä toimittajia, mutta Sisu siis on suomalainen tehdas, joka käyttää eri valmistajien toimittamia komponentteja.

      • Työntekijä

        Lisäksi piti sanomani, että Renault VI ei omista Sisua yhtään. Pari vuotta sitten EU:n kilpailuvirasto kielsi yhteisomistuksessa olleen huoltoverkostonkin, Hansa Auton, olemassaolon koska sillä oli liian vahva monopoliasema. Nykyään Sisu Auto edustaa ja huoltaa Renaultit Suomessa ja Renault VI toisinpäin Ranskassa, mutta molemmat ovat itsenäisiä yhtiöitä.

        Renault VI omistaa kylläkin 50% Volvon kuorma-autopuolesta.


    • Sisuuntunut

      Karjaalaisen Oy Sisu Auto Ab:n omistaa suomalainen konepajayritys Partek Oyj (jonka puolestaan omistaa hisseistään tunnettu Kone Oyj.

      Sisu Auton toiminta-alueena on Suomi, Baltian maat ja Venäjän lähialueet. Tämän alueen ulkopuolella Sisun vienti tapahtuu Renault V.I:n verkoston kautta. Sisu Auto puolestaan edustaa Renault-kuorma-autoja omalla toiminta-alueellaan.

      Sisu Autolla ja Renault V.I:llä ei ole minkäänlaista omistuksellista suhdetta vaan Sisu Auton omistaa kokonaisuudessaan Partek Oyj.

      Sisu on erikoistunut järeisiin ja asiakaskohtaisesti suunniteltuihin yli 40 tonnin kokonaispainoluokan autoihin. Viennissä Sisu on osa Renault Kerax-tuoteperhettä ja täydentää Renaultin mallistoa järeimmässä päässä. Renaultin tuotevalikoima puolestaan keskittyy alle 44 tonnin kokonaispainoluokkiin. Sisu Auton tuotevalikoimaan kuuluvat Sisu E- ja HMTV-mallisto sekä Renaultin Magnum, Premium, Kerax, Midlum ja Mascott.

      Sisu-merkkisten kuorma-autojen kotimaisuusaste on yli 65 prosenttia ja ne ovat Suomalaisen Työn Liiton avainlipputuotteita. Sisu on Suomen markkinoilla kolmanneksi suurin kuorma-automerkki yli 16 tonnin luokassa lähes 20 prosentin markkinaosuudella. Sisu on maansiirtoautojen ja yli 26 tonnin 4- ja 5-akselisten autojen markkinajohtaja ja kakkonen puutavara-autoissa. Sisu Auton vuosituotanto on noin 500 ajoneuvoa. Vuositasolla Sisu Auto tuo maahan noin 200 Renault kuorma-autoa.

      Renault V.I. kuuluu itsenäisenä osana Volvo Global Trucks konserniin, joka on Euroopan suurin ja maailman toiseksi suurin kuorma-autonvalmistaja. Renault V.I:n vuosituotanto on yli 100 000 ajoneuvoa. Renaultin markkinaosuus Euroopassa ja USA:ssa on noin 12 prosenttia. Euroopan tuotantolaitosten lisäksi Renault V.I. omistaa Mack Trucks -kuorma-auto- ja moottoritehtaan USA:ssa.

      Sisu Autolla on laaja komponentti-, tuotekehitys- ja vientiyhteistyö Renault V.I:n kanssa. Sisu käyttää tuotannossaan Renaultin valmistamia ohjaamoita sekä Mack-moottoreita.

      • rekkamies

        siis jenkeistä tilataan osia ja pultataan kiinni

        onko viellä englanti sähköosien toimittajana
        ja siihen sekaan saksalaisa

        ranskalaiset ohjaamot . onko sähköt nykyään myös ranskalaiset.

        hyvä työllistäjä mutta miksi suomessa ei tehdä muuta eli kootaan valmiista osista vain


      • scaanimo
        rekkamies kirjoitti:

        siis jenkeistä tilataan osia ja pultataan kiinni

        onko viellä englanti sähköosien toimittajana
        ja siihen sekaan saksalaisa

        ranskalaiset ohjaamot . onko sähköt nykyään myös ranskalaiset.

        hyvä työllistäjä mutta miksi suomessa ei tehdä muuta eli kootaan valmiista osista vain

        ne suomalaisten kokonaan valmistamat sisut oli niin karmeen näkösiä peltipurkkeja! Jyryt ja kontiot mm.


      • teräsvaari
        scaanimo kirjoitti:

        ne suomalaisten kokonaan valmistamat sisut oli niin karmeen näkösiä peltipurkkeja! Jyryt ja kontiot mm.

        kyllä ennen oli kestäviä ja lämpöisiä sisut

        nykyään kylmiä ja ruastuu nopeesti.

        sähötkin reistaa ei suomen olihin


      • Scanialla ajelija
        scaanimo kirjoitti:

        ne suomalaisten kokonaan valmistamat sisut oli niin karmeen näkösiä peltipurkkeja! Jyryt ja kontiot mm.

        Jostakin olen kuullut, että Scanian ohjaamot olis italiassa piirrettyjä. ( kakkos/kolmossarja ja ehkä nelosetkin.) Joten ei siellä Söötertäljessäkään taitais syntyä muuta kuin sardiinipurkkeja ilman makaroonimiesten apua.


      • Rahtireiska
        teräsvaari kirjoitti:

        kyllä ennen oli kestäviä ja lämpöisiä sisut

        nykyään kylmiä ja ruastuu nopeesti.

        sähötkin reistaa ei suomen olihin

        Toiset puhuu aidoista, toiset seipäistä ja kolmannet taas lehmästä joka tuijottaa aidan porttia. Ja loput ei edes tiedä mikä mikään edellemainituista on...


      • Sisuuntunut
        Scanialla ajelija kirjoitti:

        Jostakin olen kuullut, että Scanian ohjaamot olis italiassa piirrettyjä. ( kakkos/kolmossarja ja ehkä nelosetkin.) Joten ei siellä Söötertäljessäkään taitais syntyä muuta kuin sardiinipurkkeja ilman makaroonimiesten apua.

        Olivathan ne takavuosien kanttikertaakantti-Sisut melkoisia moottorin päälle nostettuja nakkikoppeja!

        Sisu päätti sitten jossain vaiheessa panostaa kunnolla ohjaamoihin ja hommaan pestattiin joku ansioitunut teollinen muotoilija. Saatiin "lentävät linjat", jotka eivät kilpailijoiden rinnalla hirveästi hävenneet. Näillä kopeilla varustettuja Sisuja ei kuitenkaan taidettu saada markkinoille montakaan kymmentä, kun Sisu Auton johto ehti jo toisaalla neuvotella yhteistyösopimuksen Renaultin kanssa ja tuon sopimuksen mukaan Sisuihin tulivat jatkossa Rellun ohjaamot. Oman ohjaamon kehittämiseen juuri sitä ennen pistetyt miljoonat olivat menneet harakoille.

        Vaan kerrankos tuollaista isojen poikien leikeissä sattuu!


      • Työntekijä
        Sisuuntunut kirjoitti:

        Olivathan ne takavuosien kanttikertaakantti-Sisut melkoisia moottorin päälle nostettuja nakkikoppeja!

        Sisu päätti sitten jossain vaiheessa panostaa kunnolla ohjaamoihin ja hommaan pestattiin joku ansioitunut teollinen muotoilija. Saatiin "lentävät linjat", jotka eivät kilpailijoiden rinnalla hirveästi hävenneet. Näillä kopeilla varustettuja Sisuja ei kuitenkaan taidettu saada markkinoille montakaan kymmentä, kun Sisu Auton johto ehti jo toisaalla neuvotella yhteistyösopimuksen Renaultin kanssa ja tuon sopimuksen mukaan Sisuihin tulivat jatkossa Rellun ohjaamot. Oman ohjaamon kehittämiseen juuri sitä ennen pistetyt miljoonat olivat menneet harakoille.

        Vaan kerrankos tuollaista isojen poikien leikeissä sattuu!

        Vuonna -96 aloitetussa E-sarjassa hytit pohjaavat lähes täysin vanhaan SM sarjaan. Näissä "kotoeemeleissä" hytti on aavistuksen leveämpi. Ulkomuoto on saatu muuttumaan maskilla, puskurilla, ovien alareunaan lisätyillä muoviosilla ja muutamilla pienemmillä muutoksilla. Valmistus lopetettiin muistaakseni vuonna -98 ja E-sarjan tuotanto jatkuu Renaultin hyteillä. Kotoeemeleitä tehtiin usempia satoja kappaleita ja kehitykseen menneet summat eivät olleet ihan miljoonia :)


    • rellu

      ei ole päivät lyhyviä rellun kanssa varsinkin pikkupyörillä/pikku moottorilla

      tietty jos isoissa suhde sama ei oo kivaa nysvää

    • Enemmän kyllä se sisu sisältä muistuttaa Antosta/Actrosta kuin rellua

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kysymyksiä paIstavasemmistoIaisiIIe

      Mistä johtuu teidän kroonisesti negatiivinen, synkkä, katkera ja kateellinen mentaliteetti? Milloin olette viimeksi aido
      Maailman menoa
      118
      3652
    2. Voi itku! Sanna Marinilla EI OLLUT mitään tekemistä jäänmurtajakauppojen kanssa

      Miten tässä näin kävi? Sanna-kultti paniikissa.
      Maailman menoa
      39
      3231
    3. Ähtärin eläinpuisto oy ja Hotelli Mesikämmen oy hakeutuvat konkurssiin

      Ähtärin eläinpuisto oy ja Hotelli Mesikämmen oy hakeutuvat konkurssiin, Ähtärin eläinpuisto tiedottaa. Yritykset ovat t
      Ähtäri
      140
      2789
    4. Ikävä sua j-mies!

      Enkä oikeesti ymmärrä miksi. Eihän me tunneta ees kovin hyvin. Mut haluaisin sun kanssa jotain säätöä sit kai vaan 🫦
      Ikävä
      20
      2486
    5. En välttämättä koskaan aikaisemmin tosissani uskonut mihinkään sielunkumppanuuteen ym

      Ennen kuin tapasin sinut. Oudointahan tässä on että ollaan tiedetty toisemme kuitenkin vuosia ja enemmän vuosia, mutta v
      Ikävä
      15
      2343
    6. Jäänmurtajan kauppa oli kuin olikin SANNA MARININ ansiota

      "Lähteiden mukaan Trump käytännössä päätti asiasta 2. lokakuuta 2019, jolloin Washingtonissa juhlistettiin Yhdysvaltain
      Maailman menoa
      214
      2130
    7. Tykkäys ei tarkoita

      yhtään mitään!
      Ikävä
      36
      2095
    8. Tarvitseeko

      kaivattusi suojelua?
      Tunteet
      35
      1904
    9. Tässä on sielunkumppanisi postilaatikko

      Laita postia sielunkumppanillesi 💌❤️
      Ikävä
      121
      1896
    10. Mulle riittäisi halaukset

      Ja juttelut mut sulle ei taida riittää
      Ikävä
      29
      1891
    Aihe