4.sytostaattihoidon jälkeen.Olen se satunnaisesti vieraileva-nick. Päässäni kasvaa harvoja, harmaita haivenia. Näyttävät olevan kiharia. Suren eniten silmäripsien menetystä, niitä on vaikea korvata kunnolla hoitojen aikana. Peruukkia käytetään asioillani liikkuessa ja nyt joudun värittämään kulmakarvojani mutta en silmäripsiä pysty paikkaamaan. Kuinka kauan kestää silmäripsien kasvu?
Marliisi54, kuinka sinä voit? Oletko kokenut samaa kuin minä? Sinulle tsemppiä!
Tämä on todella SYÖPÄPOTILAAN SURU JA ILO, jossa haluan jakaa kokeneiden kanssa.
Enää 2 sytostaattihoitoa jäljellä ja fyysinen kunto heikko, onneksi olen sairauslomalla.
Muuten jatkakaamme syöpäpotilaan ja läheisen surujen ja ilojen jakamista!Tsemppiä
Silmäripset ja kulmakarvat
14
12427
Vastaukset
- joyder
Omistin tikkusuoran melkein mustan tukan. Toisen sytokuurin aikana alkoi tippua tukkaan, jonka sitten lopulta partuiroin tai äitini parturoi pois. Sitten lähtivät ihokarvat ja lopuksi kulmakarvat ja ripset. Viimeinen sytokuurini oli marraskuussa 2004. 2005 maaliskuussa minulla oli n. 0,5 cm siilitukka ja sitten saman tien alkoi tuuppaamaan ripsiä ja kulmakarvoja.
Itse en käyttänyt juurikaan peruukkia olin kalju. Eräs ystäväni kertoi, että kalju pinta kannattaa harjata välillä kunnolla ettei talia pääsen kertymään ja harjaminen aktivoi kallon pinta verisuonia. Ja minusta tuntui, että tämä konsti tepsi ainakin minulle.
Ripsistä tuli taipuisammt ja vähän pidemmät kuin ennen, Kulmista tuli suunnilleen samanlaiset kuin ne olivat. Tukkani kasvoi hämmästyttävän nopeasti, mutta siitä tuli ruskean punertava ja harmaat hiukset siellä täällä antavat oman lisänsä. Mutta myös tukastani tuli luonnonkihara ja käivärä laineet hieman madaltuivat kun tukkaani tuli lisää pituutta.
Värjään tätä nykyä tukkaani aina välillä tummemmaksi, mutta väristä ei tule tasaiseksi, koska hiuksista osa on harmaita ja niihin ei ole ottanut väri niin helposti kuin muuhun tukkaan.
Olet keskellä rankkaa jaksoa toivon sinulle jaksamista ja pieniä iloja ja vaikka vähän suurempiakin hoitojen keskellä. - postuumi
kurjinta oli öisin kun ripsiä ja kulmakarvoja tipahteli silmiin, tai jotenkin aina yöllä heräilin kun hieroin silmiä. Samanlaiset lyhyet ripset tulivat takaisin parissa kuukaudessa.
Hyvää vointia Sinulle, ja voimia viimeisiin hoitoihin. - ja ripset
alkavat kasvamaan takaisin samalla kuin hiuksetkin. Älä sure,nyt tuntuu ihan varmasti kurjalta,mutta pinnistä pinnistä. Minä rajasin silmät kun ei ollut oikein ripsiä. Kulmakarvatkin olivat tosi harvat. Peilistä katsoi takaisin joku muu kuin minä. Kesällä olet jo toisen näköinen.
Nyt lepäät ja nukut,kun et jaksa. Ajattele kesää,sitten sinulla on sytot ohi. Kaksi enää jäljeljä vain kaksi! Jaksamista sinulle! - näin lauantaina
Juttelin justiin erään ystäväni kanssa jolta on kanssa lähtenyt simäripset, kulmakarvat ja hiukset.
Ja hän sanoi näin:
Voin itkeä kun itkettää , ei valua ripsiväri.
Ja vaikka Onnen kyyneleet valusivat pitkin poskia niin ei valu mustana norona vaan puhtaana kristallikirkkaana merenä joka kuvastaa puhdasta onnea.
Kulmkarvoista kuulemma viis, hänestä on tullut mestari piirtämään kulmat ja kuulemma saa joka aamu just millaset haluaa ja värinkin valita.
Ja kaikkien näiden puuttumisen hän korvaa isoilla näyttävillä korvakoruilla ja leveällä hymyllä niin kukaan ei etes hoksaa että jotain puuttuu:)
Mä tiedän, ei ole helppoa sopeutua karvojen lähtemiseen, mutta toivon vain kirjoituksellani että jos löytäisi sen huumorinkuan pilkahduksen elämään niin kasvavat huomaamatta nopeasti takaisin:)))- Ira¤
takaisin ripset,ja kulmatkin.Minulla lähti kalmakarvoista puolet joten piirrettävä oli
riset lähtivät kokonaan.Ainoa "ilo" oli ettei sääri eikä kainalokarvoja tarvinnut ajaa.Tuossa vaiheessa kunto alkoi heikkenemään hieman,ajattelin jotta sisulla yritän ne kaksi,kun oli yksi enää jäljellä ajattelin jesss.Tsemppiä sinulle ja voima hali:)
- marliisi54
Hei, kiitos voinnin tiedustelusta. Viisi sytostaattia takana , juuri alan olla toipunut siitä viidennestä, siis voiton puolella , ennen vappua viimeinen cef-tiputus ,taivas miten odotan sitä hetkeä kun hoidot ovat ainnakin tältäerää ohitse ja toivottavasti ei milloinkaan enää uudelleen.
Jonkinlaista hoitoväsymystä pukkaa,ei voi mitään, minulla kuitenkin fyysinen kunto pysynyt yllättävän hyvänä.
Samoin on käynyt täällä että kulmakarvat ja ripset käyneet kovasti harvoiksi,olen yrittänyt pärjätä pelkällä rajauskynällä, mutta kurjalta tuntuu kun olen aina tottunut ripsiä värjäämään.
Tukka on alkanut kasvaa, pukkaa minullakin harmaan mustaa sänkeä, ja se tuntuu tosi ihanalta, toivottavasti alkaa viimeisen syton jälkeen kasvamaan vauhdilla.
Onneksi tämä aika on kuitenkin mennyt nopeasti,nyt aletaan menemään koko ajan kohti "normaalia" elämää.
Paljon myöskin Sinulle tsemppiä vielä kahteen viimeiseen tiputukseen, voimia tarvitaan, mutta yritetään ne jostakin repiä.
Kaikille syöpäpotilaille myös minulta paljon voimahaleja .- satunnaisesti vieraileva
Tulin juuri puutarhahommista. Se on ihanaa, kun voin unohtaa karvajutun. Minun on kai opeteltava rajaamaan rajauskynällä harvenneiden ripsien yläpuolelle. Harjoitus tekee mestarin. On totta, että peilin edessä katselen itseäni, en olisi tuntenut vaan edessäni katsoo vieras vanha nainen. Toivon, että aurinko paistaa joka päivä jotta jaksaisin kuntoilla päivittäin. Marliisi54, olen kateellinen sinulle, että olet jaksanut kuntoilla ja sinulla enää YKSI hoito.
Kiitos vielä kerran teille, jotka kirjoittivat kokemuksia tällä palstalla kysymyksiini. Sytostaattien jälkeen vielä sädetyshoitoa alkukesällä. - marliisi54
satunnaisesti vieraileva kirjoitti:
Tulin juuri puutarhahommista. Se on ihanaa, kun voin unohtaa karvajutun. Minun on kai opeteltava rajaamaan rajauskynällä harvenneiden ripsien yläpuolelle. Harjoitus tekee mestarin. On totta, että peilin edessä katselen itseäni, en olisi tuntenut vaan edessäni katsoo vieras vanha nainen. Toivon, että aurinko paistaa joka päivä jotta jaksaisin kuntoilla päivittäin. Marliisi54, olen kateellinen sinulle, että olet jaksanut kuntoilla ja sinulla enää YKSI hoito.
Kiitos vielä kerran teille, jotka kirjoittivat kokemuksia tällä palstalla kysymyksiini. Sytostaattien jälkeen vielä sädetyshoitoa alkukesällä.puutarhassa touhuamiseen karistan kaikki murheeni, pipo päähän niin ei tarvitse murehtia karvattonuutta, mullassa tonkiminen, haravoiminen ja kesän tulon seuraaminen on parasta terapiaa ainakin minulle tällä hetkellä.
Vuoden päästä sitä on sitten taas tukka ja ripset toivon mukaan entisenlaiset.
Sinulle "satunnaisesti vieraileva", älä ole kateellinen, kyllä se kunto siellä puutarhahommissa kohoaa ja pikkuhiljaa kun lisää liikuntaa.Pian se aika kuitenkin menee ,paljon aurinkoisia päiviä myös Sinulle.
- miettinyt.
että kokeilet irtoripsiä?
- ohimenevästä ilosta
Kun ei tarvitse pestä tukkaa shampoolla, laitettava hoitoaine ja huuhdeltava pois vedellä, ajaa säärikarvoja&bikinirajoja, eikä nypi kulmakarvoja, eikä saunasta tultuaan pyyheliina ole aivan litimärkä. Vettä menee pesussa vähemmän!
- ripset veks
ohimenevästä ilosta kirjoitti:
Kun ei tarvitse pestä tukkaa shampoolla, laitettava hoitoaine ja huuhdeltava pois vedellä, ajaa säärikarvoja&bikinirajoja, eikä nypi kulmakarvoja, eikä saunasta tultuaan pyyheliina ole aivan litimärkä. Vettä menee pesussa vähemmän!
Muistan juu miten se saunassa käynti olikin helppoa, kun kaljua ei tarvinnut pestä saati sitten tukkaa selvittää...ja kesällä oli viileä. Nyt mulla on pitkä tukka jo, ja joudun selvitteleen sitä pitkään kun se on sellanen takkuuntuva. Siltikin haluan pitää sen pitkänä, varjelen tarkkaan hiuksiani nyt =).
Ripset ei mulla palautuneet, ei ne nyt ihan kamalan tuuheat ja pitkät olleet, mutta nyt ei kyllä ole sitäkään vertaa. Samoin kulmia en joudu enää nyppimään ja värikin haalistui. No kulmakynä on keksitty. Säärikarvat kasvaa melkein samalla tavalla kuin ennen, mutta leikattuun kainaloon ei vieläkään (4 v) ole kasvanut karvoja eikä se hikoile. Jotain positiivista, kun muuten on taas hikinen kausi...Isot lautasliinat on muuten hyviä naamahikipyyhkeitä:)
- satunnainen minäkin
tänään havaitsin että minunkin ripset on harventuneet,
en ole käyttänyt vuosiin enää ripsiväriä
joten en ole aikaisemmin tätä huomannut.
Kulmakarvat ei ole irronneet sen olisin heti huomannut hiusten irtoamisen kyllä huomasin:)) - LMD
Heippa!
Kolmisen vuotta sitten kävin läpi rintasyövän takia sytostaattihoidot, ja juu just samoihin aikoihin kun sulla nyt lähti kulmakarvat ja silmäripset melkeinpää tyystin. Mutta ne kasvaa takaisin! Tosin vähän hitaammin mulla kun hiukset, joita alkoi tulla heti kun sytostaatit loppuivat. Oletko kokeillut irtoripsinauhoja? Ne on suht helppo pienellä harjoittelulla kiinnittää luomille. Sitten kun sulla rupeaa kasvamaan ripset takaisin, niin minä sain ainakin vahvistettua niitä Talika-nimisellä ripsien hoitoaineella. Saa tavarataloista ja kemppareista. Tehosi myöskin kulmiin. Minusta on todella hyvä, että olet sairaslomilla, saat levätä ja ottaa iisisti silloin kuin siltä tuntuu. Oikein paljon voimia sinulle ja kaikille muillekin syöpähoitoja läpikäyville!!! - syöpää sairastava
mutta kiusanani pälvikalju joka sillointällöin innostuu siihenmalliin että ripset ja kulmakarvat lähtevät.
Oletan että olet naisihminen, elikkäs kajaali kehiin! Sillä saa vaikutelman silmäripsistä! Kulmakarvoihin mieluummin vaikka ruskeaa luomiväriä kuin kynää.
Mulla kyllä ripsien ja kulmien takaisin kasvu on ollut t o s i hidasta... vai tuntuuko vain siltä?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jens Ihlen (ex Kukka) poika todistaa oikeudessa
10:49 "Välit ovat olemattomat" Minkälainen isäsi ja sinun välinen suhde on tällä hetkellä? "Minulla ei ole minkäännäkö2659945K-kaupassa on mukava käydä, kun ei tarvitse katsella köyhiä
vasemmistolaisia, joista monet myös varastavat. Mielellään maksaa vähän enemmän tuotteista K-kaupassa, jotka ovat paljon1945674Suomeen ei kuulu ihmiset jotka ei halua kätellä toisia ihmisiä, koska tämä on vääräuskoinen
Nainen joka ei halunnut kätellä Stubbia on selvästi ääripään muslimi, eli sitä sakkia josta niitä ongelmia koituu. Ulos1655250PS:n Purra teki -JÄTTI-VELAT
* * PS:n Purra teki -JÄTTI-VELAT - ! ja jätti MaksuHuolet -Kansan Maksettavaksi -! *754891Vain vasemmistolaiset rakennemuutokset pelastavat Suomen
Kansaa on ankeutettu viimeiset 30+ vuotta porvarillisella minäminä-talouspolitiikalla, jossa tavalliselta kansalta on ot72883- 2122459
Nainen, sanotaan että totuus tekee kipeää
Ehkä mutta se voi olla myös se kaikkein kamalin asia kohdata. Kuplassa on turvallista, kun tietää vähemmän on helpompi.122279Valtio lopettaa pienituloisten perheiden kylpylälomien tukemisen
Pienituloiset suomalaiset ovat voineet vuosikymmenten ajan hakea tuettuja lomia terveydellisin, sosiaalisin ja taloudell3542022- 211705
Persut huutaa taas: "kato! muslimi!"
Persut on lyhyessä ajassa ajaneet läpi kaksi työntekijöiden oikeuksien heikennystä, joita se on aiemmin vastustanut. Pe01690