Hyvät unet

Makriina

Mainiosti nukutun yön jälkeen pohdiskelin aamulla, miksi me ihmiset tarvitsemme noin pitkän ajan vuorokaudessa unta ja lepoa?
Itse asiassa olemme 1/3 koko elämästämme tajuttomia.
Aherramme päivät pitkät vuosikymmeniä. Eläkeläisinä hidastamme vauhtia ja otamme iisimmin, mutta yöunta kaipaamme silti. Se hankitaan lääkkein, jos ei uni muuten tule silmään.
Onko se vain tottumuksen voimaa? Tarvitsmmeko vielä unta samalla tavoin?

Ja mihin unta siis tarvitsemme?

5

369

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Maalaismies*

Uni on mielelle niin kuin ravinto keholle. Molempien hyvä laatu takaa terveen elämän. Päivän askareet kuluttavat akun. Se on ladattava uudelleen - vähän niin kuin kännykän akku. Niin ja eikö hyvä unennäkö voita huonon TV-leffan? Ilmaista ohjelmaa pitkin yötä.

• sunnuntailapsi

Näin unta , että olin Mika Häkkisen kanssa jossain tilaisuudessa. Istuimme vierekkäin ja kerroimme toisillemme asioita kuin oikein hyvät ystävät keskenään.Jäi hyvä olo pitkäksi aikaa.
        Todellisuudessa en pidä hänen tempauksistaa, mutta se ei tunnu uniin vaikuttavan ollenkaan.
        Harmi ettei hän kertonut tämän hetken tilanteestaan totuutta. Olisin voinut vuotaa sen lehdistölle. Ja saanut isot rahat. Enhän todellisuudessa ole hänen ystävänsä. Oliko se Ruususen unta tuo uneni?

• Minä en nuku paljon, vain noin 5-6 tuntia yössä.
      Tosin sallin itselleni ne kultaiset 5-10 min. päivätorkut.
      Olen niitä, jotka eivät pelänneet edes työtä ja uskalsivat ...... jne.
      Nukkuessa toimii meidän oma CCleaner ja siivoaa turhat rasitteet tuolta persoonallisesta compuuterista.

• main-eko

Ihmeellinen asia todella on tuo uni tai sen puute.Minä kärsin unen puutteesta vuosikymmeniä,nukkuen vain 4-5h yössä.
        Välillä käytin nukahtamislääkkeitä,lopuksi luopuen niistä kokonaan.
        Noin kk sitten lääkärini tarjosi minulle lääkettä jota kaätetään unirytmin tasaamiseen.Ihme! Sen nauttimisen jälkeen olen nukkunut 7-8h yössä.
        Kivut ja kolotuksetkin lähti,muutenkin olo on autuaallinen.Unella on ihmeitä tekevä voima.Eri asia on sitten kuinka kauan voin tätäkään lääkettä "nauttia",se kun ei ole tarkoitettu jatkuvaan käyttöön.

• Atolfia
        main-eko kirjoitti:

Ihmeellinen asia todella on tuo uni tai sen puute.Minä kärsin unen puutteesta vuosikymmeniä,nukkuen vain 4-5h yössä.
        Välillä käytin nukahtamislääkkeitä,lopuksi luopuen niistä kokonaan.
        Noin kk sitten lääkärini tarjosi minulle lääkettä jota kaätetään unirytmin tasaamiseen.Ihme! Sen nauttimisen jälkeen olen nukkunut 7-8h yössä.
        Kivut ja kolotuksetkin lähti,muutenkin olo on autuaallinen.Unella on ihmeitä tekevä voima.Eri asia on sitten kuinka kauan voin tätäkään lääkettä "nauttia",se kun ei ole tarkoitettu jatkuvaan käyttöön.

osallistun tähän unijuttuun. Kuuntelin Kansanradiota sivumennen sunnutaina ja sinne soitti joku naisihminen oman konstinsa unen saantiin.

Hän laittaa kylmän hauteen ylävatsan päälle ja uni tulla tupshtaa oitis.

Kokeilin tuota yhtenä iltana, kun alkoivat kaikenlaiset mietteet häiritä unen saantia. Otin pakastimesta märkänä jäädytetyn, muovipussiin pakatun pyyheliinan ja laitoin vatsani päälle ja kas kummaa, ensinnäkin se rentoutti mukavasti ja unikin tuli. Nukuin tosi pitkän yöunen.

Auttaneeko konsti muille, mutta minä aion tarpeen tullen tuon toistaa. Minulla on tuo jäädytetty pyyheliina aina pakastimessa. Se auttaa moneen muuhunkin vaivaan.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

Missä meni pieleen?
      Ikävä
      185
      1559
    2. No nytkö tuli lähtö Orpolle?

Pieniä oli Marinin aamupalasilakat joulukaloiksi vrt. Orpon 35 miljoonan euron kähmintä johonkin Vapaavuoren urheiluhall
      Maailman menoa
      203
      1443
    3. Kauhavan häiriköijistä

Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      43
      1139
    4. Haluan sinut, kuuletko minua.

Haluan sinut. Toivon, että voisimme olla yhdessä. Mietin pystynkö täyttämään toiveesi, olemaan arvoisesi. Voisitko saad
      Ikävä
      44
      836
    5. Auto ajoi päälle?

Ja pakeni luin iltapäivälehdestä. ! Ken on kuski joka tuollee teki
      Kuusankoski
      14
      720
    6. Miksi Lapset kiusaa yöllä

Miksi Lapset kiusaa yöllä ihmisiä? Miksi vanhemmat antaa tämän tapahtua? Eikö ne huomaa ettei lapset ole kotona vai eivä
      Kauhava
      30
      711
    7. Sama ransetti taas!

Keikkui tällä kertaa Honkavaaran tien varressa muutaman sadan metrin päässä Louhenkoskelta.. Otin rekisterin ylös ja ver
      Hyrynsalmi
      21
      700
    8. Hän on tosi

hyvännäköinen. Ei edes ryppyi oo. :D
      Ikävä
      36
      691
    9. Viimeinen lankafest

Käykää viimeisessä lanka festissä. Ensivuonna sitä ei enää ole. Rahat on loppu. Harmi .
      Puolanka
      20
      646
    10. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      46
      617
    Aihe