Tutusatuimme parisen vuotta sitten naapurustossa asuvaan lapsiperheeseen ja lapsemme leikkivät paljon yhdessä varsinkin kesällä.
Viime syksynä tuli sitten puhe kouluun menosta koska samanikäiset lapsemme ovat pian esikouluikäisiä.
Naapurini ryhtyi kehumaan vuolaasti Steiner-koulua ja kertoi lapsensa menevän ehdottomasti sinne.
Minä mainitsin että suhtaudun Steiner-kouluun hieman kriittisesti ja että oma lapseni menee tavalliseen esiopetukseen ja peruskouluun.
Tämän jälkeen kyseinen äiti lakkasi pitämästä meihin yhteyttä, ei tervehdi pihalla ja lastani ei kutsuttu kaverinsa syntymäpäiville.
Yhteiseltä ystävältäni kuulin tämän johtuvan yksinomaan siitä että en kuulemma pidä Steiner-koulusta enkä antroposofiasta.
En siis sanonut MITÄÄN MUUTA kuin että suhtaudun Steiner-kouluun kriittisesti.
Minulla ei sinänsä ole mitään kyseistä koulua vastaan, mutta olen hieman varautunut.
Mikä ihme voi olla syynä äidin käytökseen?
Miten pitäisi suhatutua?
19
3068
Vastaukset
- Mietityttää
Moi. Olen se sama "mietityttää" joka kirjoitin hoitoeukasta. En tietenkään tiedä mitä tuona iltana tuli täsmälleen sanottua teidän ja naapureittenne kesken. Mutta sen tiedän, että steinerilaiset (vannoutuneet sellaiset) eivät pidä kouluunsa kohdistuvasta kritiikistä tai edes epäilevästä asenteesta. Mitä R. S. vuonna 1 ja 2 sanoi maailman kaikkeudesta ja elämän laeista on pyhää, eikä sitä voi kyseenalaistaa. Mieleen tulee väistämättä muidenkin uskontojen heikkoja kohtia: mitä jos Jeesuksella olikin jälkeläsiä? [vrt. Da Vinci-koodia] jne...
Olen itse käynyt tuota koulua ja haluan myös painottaa, että kaikki opettajat eivät suinkaan ole kiihkoja. Jotkut taasen ovat. Opettajakunta jakautuu siis kahteen ryhmään: liberaalit ja äärivannoutuneet. Minun aikanani H:gin RSK:ssa oli jopa valtataistelu näiden ryhmien välillä. Ääripuoli halusi muutta koulua "oikeaoppisempaan suuntaan". Siiloin ne hävisi täpärästi. Jotkut kiihkohihhulit ottivat hävittyään loparit ja katosivat maisemista. Hyvä niin.
Mutta vastaakseni kysymykseesi, niin koulu perustuu silti antroposofiseen maailmankatsomukseen = R.S.:n hyvin villeihin selityksiin maailman kaikista asiosita. Näihin voi tutustua Internetissä aivan kyllikseen. Mutta lopputulos on, että ymmärtää yhä väemmän mitä enemmän yrittää lukea. Ihmeellistä, eikö vain?
Olen aikaisemmin kirjoittanut, että koulu tarvitsee näitä vannoutuneita vanhempia, jotka osaltaan auttaa markkinoimaan koulua muille. On myös paljon neutraaleja vanhempia jotka eivät oiken ymmärrä / ehdi perehtyä koulun taustafilosofiaa/n (en kyllä ihmettele lainkaan) ja ovat tyytväisiä jos lapset viihtyvät ja koulu menee jokseenkin hyvin. Niin kauna kun he eivät ala "hankaliksi" nehän kelpaavat hyvin maksavina - joskin ymmärtämmätöminä - sieluina.
Kaikkiahan ei voida saada toimintaan mukaan.
Jos vahemmat suhtauvat avoimen kriittisesti koulun pedagogiikkaan, mutta eivär jaksa tehdä asialle mitään, syntyy väistämättä jännitteitä itse oppilaalle. Koulun opettama maaimankuva (anroposofiaan perustuen) ja vanhempien omat mielipiteet saattavat erota paljonkin. Silloin oppilas joutuu kodin ja koulun "henkiseen välimaastoon", jossa vain vahva oppilas pystyy omin turvin navigoimaan turvallsille vesille (tämä tapahtui minulle).
Kehotan siksi kaikkia vanhempia, jotka miettivät Steinerkoulua yhtenä vaihtoehtona, paneutumaan pintaa syvemmälle herra Rudolfin ajatusmaailmaan. Vaikka Suomen Steinerkouluissa ei saa virallisesti opettaa antropsofiaa, se ei estä sitä tosiasiaa, että opteus pohjautuu antropsofiseen pedagogiikkaan (maailmakatsomukseen) ja se tihkuu totta vie läpi opetussunnitelman alusta loppuun. Sen ymmärsin paljon paremmin nyt aikuisena, kun hieman aloin tutkia käymääni koulun filofista tuastaa lähemmin. Vanhempi tyttäreni täyttää 7 kahden vuoden kuluttua. En aio laittaa häntä steinerkouluun. Olen nähnyt ja kokenut lähietäisyydeltä noita äärihihhuleita, joista eurytmistit ja hoitoeyrytmialääkärit ovat ihan omaa luokkaansa.
Varsinkin nämä - järjestelmän ylipapit(taret) - eivät halua lainkaan kohdata modernin yhteiskunnan kannustamaa kyseenalaistamista, saati kritiikkiä. He suojautuvat silloin vienon/kieron hymähdyksen taakse, joka saa tyhmän kyseenalaistajan tuntemaan itsensä pieneksi ja häpeälliseksi tyhmyriksi, jolta vain lipsahti sammakko suusta. Sitten ylimielinen meno jatkuu ilman mitään tyhjentävää vastausta. Korkeintaan voit saada tietää, että epäilysi on ymmärettävää, sillä et tiedä tarpeeksi kokonaisuudesta...
Moni Steiner-kriittinen kirjoittaja mainitseekin juuri tämän seikan. Kun ylläpidetään tätä epätietoisuuden muuria "meidän" ja "vihkiytymättömien" välillä, ei tarvitse alistua väittelyyn. Vastapuoli anta kuitenkin pian periksi, kun hänen argumenttinsa eivät riitä. Saman logiikan mukaan esimerkki vain Jehovan todistaja voi käydä väittelyä omiensa kanssa, sillä hän osaa ampua alas kaikki valheet - hänhän tuntee ne läpikotaisin.
Kun sitten kyllästyy lopullisesti asioden väistelyyn, siihen joko alistuu tai vetää johtopäätökset ja siirtää muksunsa pois koulusta.
Naapurisi varmasti koki teidät mahdollisena tulevana ongelmana isolla O:lla. Alkuasenteenne ei ollut lupaava. Inkarnaationne on ehkä huono tai keskeneräinen... Ehkä te ette ole indigolapsia eikä jälkeläisennekään... Kannattaa varmasti välttää teidään seuraanne. Tuo kykenemäätömyys aitoon kommunikointiin antoi tuossa vasta ansimmäisen oppituntinsa teille. Jatkoa seuraisi aivan varmasti. - varmaa, että
Kysymykseesi et saa vastausta tältä palstalta. Tai mistään netistä.
Oletko harkinnut kysyä asiaa itse äidiltä? - ei ole...
aivan mikään kiihkoilija, vaan keskustelutaitoinen ihminen (ja itsekin olet keskustelutaitoinen), niin voisi teille syntyä ihan mielenkiintoinenkin keskustelu aiheesta.
Ymmärrän hyvin kyseistä äitiä, koska monen suhtautuminen kuitenkin steinerkouluun on erittäin negatiivinen ja monen kanssa keskusteltuani voin todeta, että saa kyllä olla puolustuskannalla välillä kovastikin.
On kieltämättä ikävää olla aina puolustamassa omaa valintaansa. Miksi ihmeessä peruskoululaisten vanhemmat eivät joudu puolustamaan valintaansa laittaa lastaan kouluun, jossa yhden opettajan pitäisi riittää yli 30:lle oppilaalle ja mitä muita "huonoja puolia" nyt peruskouluissa onkaan.
Mutta joidenkin kanssa voi ihan asiallisestikin keskustella, koska ovat enemmänkin uteliaita, kuin kriittisiä.
Parhaiten siis pääset keskustelun alkuun tämän toisen äidin kanssa, kun osoitat mielenkiintoa steinerkoulua kohtaan, muttet heti ole kritisoimassa hänen valintaansa. Jokainen vanhempi kuitenkin haluaa parasta lapselleen ja silloin on ikävää, jos joku niitä valintoja alkaa kritisoida. Siihen riittää vain sekin, että ilmoitat suhtautuvasi hänen tärkeänä pitämäänsä valintaan kriittisesti.- SaskiaG
Olen surrtu kovasti sitä että lapselta katosi mieleinen leikkikaveri ja minulta naapurista puisto ja kahvitteluseura
Kyseinen äiti välttellee meitä todella aktiivisesti, ei vastaa edes puhelimeen. Lähetimme myös kutsun synttäreille mutta emme saaneet vastakaikua.
En todellakaan kristisoinut hänen valintaansa vaan sanoin ainoastaan että MINÄ suhtaudun Steiner kouluun hieman kriittisesti, lähinnä koska tiedän asiasta liian vähän.
Mainistin myös tuolloin että ystäväni lapsi käy kyseistä koulua ja että hänelle se on ollut mitä parhain ratkaisu. Ja että olen joskus käynyt Steiner-koulun lastentapahtumassa jota oli tosi kaunis ja tunnelmallinen.
Olisin kovasti halunnut keskustella hänen kanssan mutta se ei ilmeisesti onnistu. - ilmeisesti
SaskiaG kirjoitti:
Olen surrtu kovasti sitä että lapselta katosi mieleinen leikkikaveri ja minulta naapurista puisto ja kahvitteluseura
Kyseinen äiti välttellee meitä todella aktiivisesti, ei vastaa edes puhelimeen. Lähetimme myös kutsun synttäreille mutta emme saaneet vastakaikua.
En todellakaan kristisoinut hänen valintaansa vaan sanoin ainoastaan että MINÄ suhtaudun Steiner kouluun hieman kriittisesti, lähinnä koska tiedän asiasta liian vähän.
Mainistin myös tuolloin että ystäväni lapsi käy kyseistä koulua ja että hänelle se on ollut mitä parhain ratkaisu. Ja että olen joskus käynyt Steiner-koulun lastentapahtumassa jota oli tosi kaunis ja tunnelmallinen.
Olisin kovasti halunnut keskustella hänen kanssan mutta se ei ilmeisesti onnistu.onnistunut tahtomattasi loukkaamaan steiner-äidin arvomaailmaa. Jotkut ihmiset eivät kestä erilaisia ihmisiä ja mielipiteitä tai keskustelua, vaan pistävät heti yhteyden poikki. Ei se ole sinun vikasi, etkä voi asialle mitään. Olen itse kokenut samantapaisen jutun, yritinkin kysellä olenko kenties loukannut, mutta vastausta en koskaan saanut.
- maariamkämmekkä
" laittaa lastaan kouluun, jossa yhden opettajan pitäisi riittää yli 30:lle oppilaalle ja mitä muita "huonoja puolia" nyt peruskouluissa onkaan. "
Lapseni on meidän tietämättämme joutunut steinerkoulun ekaluokalle, jolle koulu - ilmeisesti ahneuksissaan - otti kolmekymmentäviisi (35) oppilasta.
Opettaja epäpätevä, ja indigolapset elivät kuin pellossa.
Puhumattakaan muista "huonoista puolista"... - tuon...
ilmeisesti kirjoitti:
onnistunut tahtomattasi loukkaamaan steiner-äidin arvomaailmaa. Jotkut ihmiset eivät kestä erilaisia ihmisiä ja mielipiteitä tai keskustelua, vaan pistävät heti yhteyden poikki. Ei se ole sinun vikasi, etkä voi asialle mitään. Olen itse kokenut samantapaisen jutun, yritinkin kysellä olenko kenties loukannut, mutta vastausta en koskaan saanut.
Erityisesti näyttää monelle olevan vaikea hyväksyä, jos joku haluaakin lastensa käyvän steinerkoulun.
- itse en kyllä...
SaskiaG kirjoitti:
Olisin kovasti halunnut keskustella hänen kanssan mutta se ei ilmeisesti onnistu.loukkaannu, jos joku minulle noin sanoisi. Ehkä kyseessä sitten on kiihkoilevampi steineräiti.
Voisitko kokeeksi kirjoittaa kirjeen, jossa kertoisit ihmetteleväsi muuttunutta käytöstä ja pyytäisit vastaamaan vaikka kirjeitse, mistä välttely johtuu. Kerrot vielä kirjallisesti nuo mainitsemasi mukavat asiat jne.
Toisaalta en ehkä itse jaksaisi nähdä niin paljon vaivaa, mutta sitten ainakin olisit yrittänyt. Itselleni kävi yhden ex-ystäväni kanssa samoin, mutta en sitten enää viitsinyt edes kysellä perään, kun erittäin vaikeasti vastasi tervehdykseen kaupungilla ja lopulta katseli ihan muualle, kun tuli vastaan. - Sinne...
maariamkämmekkä kirjoitti:
" laittaa lastaan kouluun, jossa yhden opettajan pitäisi riittää yli 30:lle oppilaalle ja mitä muita "huonoja puolia" nyt peruskouluissa onkaan. "
Lapseni on meidän tietämättämme joutunut steinerkoulun ekaluokalle, jolle koulu - ilmeisesti ahneuksissaan - otti kolmekymmentäviisi (35) oppilasta.
Puhumattakaan muista "huonoista puolista"...olikin sitten pesiytynyt ne kaikki huonot puolet :( Kummankaan lapseni luokalla ei onneksi ole sattunut mitään noista ongelmista, vaikka koulu toivoisikin saavansa edes hiukka lisää oppilaita. Mutta silti luokkakoot ovat kaukana kahdestakymmenestäkään.
- peruskoululapsella
Puhumattakaan muista "huonoista puolista"...on luokallaan 18 oppilasta ja eritäin pätevä opettaja. Espoossa asutaan, ja harvoin olen kuullut täällä yli 25 oppilaan luokista.
- surusyli
Puhumattakaan muista "huonoista puolista"...Steinerkoulussa voidaan periaatteessa ottaa luokalle vaikka 40 lasta, lienee sitten koulun harkinnassa, minkä oppilasmäärän he katsovat niin isoksi, että jakavat kahteen luokkaan. Ahneudesta tuskin kuitenkaan on kysymys, samoinhan voisi olla normaali peruskoulussakin.
Itse olen sitä mieltä, että lapset tänä päivänä ovat kurittomampia ja rauhattomampia kuin ennen. Oman esikoiseni luokalla oli ongelmia, kun joukossa oli 1 villi ja täysin kouluun sopeutumaton lapsi. Hän terrorisoi ja häiritsi koko luokkaa vuoden, saaden muitakin lapsia mukaansa välillä. Kouluavustaja joutui usein istumaan lapsen vieressä, vain saadakseen tämän pysymään pulpetissa, että toisilla olisi työrauha. Toisella luokalla hänet sitten viimein siirrettiin muualle.
Nyt nuorimmaiseni ollessa ensimmäisellä luokalla, on siellä oppilaita vain 17. Kuitenkin lähes puoli vuotta meni, ennenkuin luokka alkoi rauhoittua. Joukossa on lapsia, joille näyttää olevan vaikeata keskittyä kuuntelemaan opettajaa, ja tekemään tehtäviä. Opettaja on pätevä ja luokkakoko pieni, siinä ei siis ole syy. Ei `vika´aina ole koulussa tai opettajissa, joskus voisi katsoa myös sinne kotiinpäin; onko lapselle opetettu tiettyjä asioita (käytöstapoja), saako lapsi riittävästi unta, jne.
Yleistäminen yhden asian/ tapahtuman perusteella ei anna oikeaa kuvaa mistään koulusta. - steinermutsi
surusyli kirjoitti:
Steinerkoulussa voidaan periaatteessa ottaa luokalle vaikka 40 lasta, lienee sitten koulun harkinnassa, minkä oppilasmäärän he katsovat niin isoksi, että jakavat kahteen luokkaan. Ahneudesta tuskin kuitenkaan on kysymys, samoinhan voisi olla normaali peruskoulussakin.
Itse olen sitä mieltä, että lapset tänä päivänä ovat kurittomampia ja rauhattomampia kuin ennen. Oman esikoiseni luokalla oli ongelmia, kun joukossa oli 1 villi ja täysin kouluun sopeutumaton lapsi. Hän terrorisoi ja häiritsi koko luokkaa vuoden, saaden muitakin lapsia mukaansa välillä. Kouluavustaja joutui usein istumaan lapsen vieressä, vain saadakseen tämän pysymään pulpetissa, että toisilla olisi työrauha. Toisella luokalla hänet sitten viimein siirrettiin muualle.
Nyt nuorimmaiseni ollessa ensimmäisellä luokalla, on siellä oppilaita vain 17. Kuitenkin lähes puoli vuotta meni, ennenkuin luokka alkoi rauhoittua. Joukossa on lapsia, joille näyttää olevan vaikeata keskittyä kuuntelemaan opettajaa, ja tekemään tehtäviä. Opettaja on pätevä ja luokkakoko pieni, siinä ei siis ole syy. Ei `vika´aina ole koulussa tai opettajissa, joskus voisi katsoa myös sinne kotiinpäin; onko lapselle opetettu tiettyjä asioita (käytöstapoja), saako lapsi riittävästi unta, jne.
Yleistäminen yhden asian/ tapahtuman perusteella ei anna oikeaa kuvaa mistään koulusta.lapseni ovat käyneet steinerkoulun. tosin toinen on vielä loppusuoralla siellä. luokkakoot vaihtelevat hurjasti riippuen siitä missä steinerkoulu sijaitsee. toisen lapseni luokalla oli 17 ja toisen 27 oppilasta. sama koulu. kumpikin oli hyvä, ehkä parempi tämä isompi luokka.
naapureiden suhtautuminen oli jotensakin oudoksuvaa. seitsemänvuotiaat nassikat tulivat ilmoittamaan samanikäiselle lapselleni, ettei hän tule sitten kirjoittamaan ylioppilaaksi kun menee steinerkouluun. siis silloin kun koulu alkoi. että näin. minua on pidetty kai vähän kahelina täällä naapurustossa steinerkoulun takia. voihan siihen tietysti olla muitakin syitä.
lapset ovat kuitenkin olleet ystäviä tuohon viiteen-kuuteentoista ikävuoteen asti. sen jälkeen kavereita, koska harrastukset menivät aivan eri teille.
steinerkoulu ei varmasti ole sen helpompi perheille kuin peruskoulukaan, mutta itse olen kiitollinen lasteni koulutuksesta. he ovat nyt kohtuullisen tervejärkisiä nuoria ihmisiä, jotka tulevat sosiaalisesti toimeen näköjään missä tahansa.
- Steineräiti
Tuollainen käytös viittaa enemmänkin huonoon kotikasvatukseen kuin steinerkouluun. Onhan noita naapureita monenlaisia. Jos ei halua olla tekemisissä kanssannen syystä tai toisesta, anna olla. Omat lapseni ovat steinerkoulussa ja ystäviä on itselläni ja lapsillani kaikenlaisista kouluista. Naapurin samanikäisiä kavereita on yhteensä neljssä eri koulussa. On lähiperuskoulusa, kielikoulua ja erityiskoulua ja omani steinerkoulussa. Se, olenko minä tekemisissä vanhempien kanssa riippuu vanhemmista. Mukavia ihmisiä, joiden kanssa tulee hyvin juttuun, tulee tavattua useammin.
- Kazuka
Olen itse käynyt Steinerkoulua 10- vuotta. Meistä neljästä sisaruksesta on steinerin jälkeen kolme korkeakoulutettua ja ihan normaalia ihmistä. Itse pärjäsin erittäin hyvin normaalissa lukiossa parin teini-iän välivuoden jälkeen, joten ihan aivopesty en kyllä ole. Enkä itse asiassa tiedä mitään antroposifiasta, joten en katso sen myöskään vahingoittaneen minua tai ketään muutakaan mitenkään.
Steinerista muistan pysyvät luokkatoverit, pysyvän opettajan, taideaineiden opetukset, jatkuvat retket ja leirit, esitykset, ym. kaikkea sellaista, mistä peruskoulua käyvä poikani ei saa nauttia lähellekään samassa mittakaavassa kuin minä sain.
Itselläni on nyt kaksi nuorimmaista lasta, joita harkitsen ilmoitettavaksi Steineriin. Vanhin käy normaalia yläastetta, koska en silloin aikanaan katsonut hänen luonteelleen tarpeelliseksi yksityiskoulua. Nämä kaksi nuorempaa ovatkin sitten sellaisia vilkkaita, omatoimisia, käsillä tekijöitä, jotka voin vannoa olevan peruskoulussa opettajan silmätikkuina.
Omasta kokemuksesta tiedän, että Steinerissa opetus on muutakin kuin valmiin tekstin lukemista paikoilla istuen, joten luulen ja toivon sen olevan lapsillemme mielekkäämpi paikka.
Enkä oikein ymmärrä sitä, miksi kaikki maailmassa pitää olla jotain keskimääräistä keskivertoa ja jokaisen pitäisi tehdä samanlaiset ratkaisut, jos haluavat välttyä kritiikiltä.
Ehkä Steineriin pohdinnan jälkeen lapsensa laittanut äiti haluaisi kannustusta oman parhaaksi katsomansa ratkaisun tueksi ja on pahoittanut mielensä kriittisyydestä. Hän kuitenkin ajattelee lapsensa parasta, eikä varmaankaan ole pakottamassa muiden lapsia sinne.
Itse jatkan pohdintoja kouluvalinnasta ja ainakin varmuuden vuoksi ilmoitan lapset steineriin.
- ei ehkä sinulla
ole ihan huippuluokkaa. Olisi kannattanut nimittäin olla vaan näin: ahaa, onpa mielenkiintoista, ihan kiva jne. siis jättää oma mielipiteesi sanomatta, se on useinkin viisasta jos haluaa pysyä joidenkin tuttavuudessa. Mutta toisaalta sinäkin olisit voinut olla henkilö joka panee välit poikki steinerhihhulin kanssa. Mutta et siis ollut, ehkä hän vain niinkuin ennakoi sen, mitä voisi tulla tapahtumaan... Minussa ainakin herätti hillitöntä hilpeyttä naapuri, joka mesosi steinerpäiväkodilla ja steinerkoululla, ei ihme, ettei heidän lapsellaan ollut ketään ikäistään kaveria.
- SaskiaG
Kiitos kaikille vastanneille.
Olen edelleen sitä mieltä, että Steiner-koulu voi ehkä olla ihan hyvä juttu vaikka tämä yksi vanhempi suhtautuukin siihen ilmeisen fundamentalistisesti.
Minusta on surullista ettei hänen lapsensa enää leiki muidenkaan saman pihan lasten kanssa vaan pelkästään toisten steinerlasten kanssa jotka asuvat kaikki hieman kauempana.
Jokainen äiti ja isä toki päättää itse tällaisista asioista mutta lapsen kaveripiirin rajoittamista tuollaisen asian takia en oikein tajua.
Toivon teille kaikille oikein ihanaa kesää!
- Tässätodellisuudessa
Ehkäpä antroposofiaan kuuluu monesta kultista tuttu piirre. Siis että kriitikoiden kanssa ei olla missään tekemisissä. Samaa kuin skientologiassa.
Parempi vaan pysyä etäällä sitten.
Kyseessä ei taida olla ihan perus mamma joka on erehtynyt pistämään kekaransa Steiner kouluun, vaan joku henkiparannukseen sun muuhun uskova veden pitävä antroposofi. Kyllä antroposofiaan sun muihin pseudotieteisiin (niin nehän leikkivät olevansa jotain henkitiedettä), tai kiihkeämielisiin uskovaisiin, kannattaa ihan vaikka itse ottaa etäisyyttä kanssa.
Ja steiner koulussa on taustalla antroposofia, vaikka joku saattaa sanoa että ei ole, ei tiedä tai valehtelee. Ja opettajat taitavat olla ihan jokainen 100% sisällä siinä hommassa ja pitävät antroposofiaa ihan oikeana ja paljon "vajavaisia" luonnontieteitä parempana tieteenä.
Että pysy kriittisenä. - RavenAngel
on melko ehdottomat mielipiteet suuntaan tai toiseen, joita ei voi muuta kun kunnioittaa.
Jos hän ei halua olla yhteyksissä, niin onhan teillä toisia naapureitakin.
Hän on varmasti aivan yhtä tiukka muidenkin mielipiteiden suhteen esim. jos lapsella sattuisi olemaan jonkin asteinen kehityshäiriö tms.- mamax4
ehkäpä syynä on vain se, että ei viihdy muuten seurassasi, joskus sen huomaa jo pienenkin juttutuokion iakana että kemiat ei kohtaa vaikka mielipiteet kohtaisivatkin..
Mieleen tule elähinnä että ap korostaa liiallisesti koulun valintaasyynä sille , että naapuri ei halua olla tekemisissä...voisko se syy olla joskus itsessäkin?
kyllä mun mielestä kaikki kukat saa kukkia omanlaisinaan. Mieleeni ei ole ikinä tullut eroitella ihmisiä sen mukaan missä koulussa heidän lapsensa ova, jos keskustelua kouluisat on tullut olen niihin kertonut omia mielipiteitäni mutta en ole koskaan ehdottomasti ollut sitä mieltä että kaikkien lasten täytyisi käydä steineria...päinvastoin...suomessa saisi olla enemmänkin vaihtoehtokouluja tavalliselle peruskoululle...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"
Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde272830Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän302370- 1482274
Hullu liikenteessä?
Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.542209Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"
Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti211822Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?
Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks3901686Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta
Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään1021622- 3061525
Varokaa! Lunta voi sataa kohta!
Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm141436- 1331428