lk ja pk collie

luonteet

eli onko lk ja pk collien luonteissa eroja? Jos niin millaisia? Itse harkitsen lk collieta, koska en halua vaativaa pitkää turkkia. Tutuilla on pk collieita, mutta lk collieita en tunne.

16

2954

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Collieperhe

Eroja on ja ei ole :D Perusolemus ja luonne melko sama ja kuitenkin paljon eroja :D Jos nyt voin sekavammin vastata.. Mulla on ollut parikymmentä vuotta pehkoja ja nyt muutama vuosi nahkoja plus yksi pehko, joka nukkui pois tovi sitten :(

Olen johonkin keskusteluun joskus sanonut, etten vaihda enää ikinä karvamallia :) Ei siis mitään pehkoja vastaan, upeita otuksia mutta...

Nahkoissa on mielestä hieman enemmän "sitä jotakin". Avoimempia, vieraidenkin lähestyttävissä paremmin ja ennen kaikkea aktiivisempia. Joskus tuntuu, että älykkäämpiä, kuin meikäläinen.

Yhdessäkään pehkossa en ole vuosien varrella törmännyt tälläisiin näin pahoihin sylivauvoihin ja ad/hd-pakkauksiin tarvittaessa. Aavistuksen vielä osaavat lukea paremmin mielialojani ja ajatuksiani. Kyllä pehkoistakin saa liikettä irti, mutta nämä yksilöt mitä minulla on nahkoista, niin ovat käsittämättömän elämäniloisia ja ihmisrakkaita. Olen aina toki rakastanut koiriani, mutta näiden ajatteleminenkin työpäivän aikana saa hymyn huulille ja vaikka olisi kuinka huono päivä, niin tohina on ihan käsittämätön kun tulen kotiin :)

Ruoan suhteen kaikki elämääni tulleet pehkot ovat olleet ronkeleita ja herkkämasuja. Nahkat syövät meillä taas mandariinista lihasoppaan kaiken :D

Listasin tähän nyt vain muutamia asioita, mitä tuli mieleen näiden vuosien kokemuksella. Ei siis mitään pehkoja vastaan (joku kuitenkin suuttuu ;)..), mutta tämä on minun juttuni. Näistä löytyy se, mitä olen hieman aina pitkäkarvaisissa kaivannut. Toisaalta, ehkä kun vanhuudenpäivät ovat edessä, vaihdan takaisin pitkäkarvaiseen malliin :D Liikaa actionia meidän pojilla ainakin..

• nahkacollie

Meillä on nahka-collie sekä toisen rotuinen koira, mutta nahkaa en ollut ennestään tuntenut rotuna ennen kuin tämä nahka tuli taloon :D rakastuin sen luonteeseen ja aina vain enemmän tykkään sen elämänilosta ja huumorintajusta. Nahkalla ei ole huonoa päivää ja sen mielestä kaikki on hauskaa (tekee sellaisen hyväntuulisen katseen ja virneen, jota en osaa selittää tarkemmin kun jotain hassua tapahtuu). Meno on aivan käsittämätön meilläkin kun tulen kotiin, se ei tiedä miten päin olisi, puikkelehtii jalkojen välistä kymmenen kertaa, rojahtaa pyllyllään sohvaa vasten ja tuo lelun aina.

Tosin tämä yksilö on todella herkkamasuinen ja ei voi syödä kuin yhtä nappulaa tai seuraa ripuli. Muuten on ollut terve kuin pukki, (kopkop puuta).
        Karkailu on tämän nuoren uroon akilleen kantapää, ei siis pysy pihassa sitten millään vaan haluaa koko metsän itselleen. ¨

En tiedä muista nahkoista mutta tällä on tapana haukotella todella dramaattisesti sekä jurputtaa silleen erikoisesti kun sitä harmittaa joku asia??

• Collieperhe
        nahkacollie kirjoitti:

Meillä on nahka-collie sekä toisen rotuinen koira, mutta nahkaa en ollut ennestään tuntenut rotuna ennen kuin tämä nahka tuli taloon :D rakastuin sen luonteeseen ja aina vain enemmän tykkään sen elämänilosta ja huumorintajusta. Nahkalla ei ole huonoa päivää ja sen mielestä kaikki on hauskaa (tekee sellaisen hyväntuulisen katseen ja virneen, jota en osaa selittää tarkemmin kun jotain hassua tapahtuu). Meno on aivan käsittämätön meilläkin kun tulen kotiin, se ei tiedä miten päin olisi, puikkelehtii jalkojen välistä kymmenen kertaa, rojahtaa pyllyllään sohvaa vasten ja tuo lelun aina.

Tosin tämä yksilö on todella herkkamasuinen ja ei voi syödä kuin yhtä nappulaa tai seuraa ripuli. Muuten on ollut terve kuin pukki, (kopkop puuta).
        Karkailu on tämän nuoren uroon akilleen kantapää, ei siis pysy pihassa sitten millään vaan haluaa koko metsän itselleen. ¨

En tiedä muista nahkoista mutta tällä on tapana haukotella todella dramaattisesti sekä jurputtaa silleen erikoisesti kun sitä harmittaa joku asia??

Tuo virne, kutsun sitä itse höhötykseksi/nauruksi on enemmän kuin tuttua :D Ei pidä pokka hetkeäkään :D Ja meillä on etenkin tuo vanhempi herra NIIN koominen tapaus ja huumorimies, ettei mitään rajaa.. Jos itse nauran sille katketakseni, se alkaa nauraa mukana :D
        Tässä tulee mieleen rakas pehkonarttuni vuosien takaa, joka oli maailman diivoin yksilö.. Jos sille nauroi, se loukkaantui koko päiväksi..Heh.. Mutta ihana tapaus oli.

Sitten nojailua harrastavat myös. Se on kyllä täysin pehkoilta peritty luonteenpiirre väitän minä :D Jos lenkillä esim.jää juttelemaan jonkun kanssa alkaa silmitön nojailu seisaalleen tai istualleen säärtä vasten. Samoin sisällä jos tulee sohvalle viereen, notkuu kylki kylkeä vasten (joskus jopa kivuliaan kauan:D)

Haukottelu on myös tuttua :D Ja jos itse haukottelen, juoksevat paikalle pussaamaan. Jostain syystä niiden on pakko laittaa kieli ammottavaan suuhun..

Jurputus kuulostaa myös tutulta.. Onkohan meillä sukulaiskoirat??Sisarukset?? Kutsut sitä jurputusta iltalauluksi meillä :D Yleensä se alkaa kasvavassa nälässä ennen iltaruokaa, kun katson tv:tä, enkä jaksa leikkiä tai olen kieltänyt jotain.

Ps. Sille joka puhui makuasioista: nehän ovat juuri ne asiat mistä voi ja kannattaa kiistellä :D Itse en pitänyt nahkojen ulkonäöstä pätkääkään 10v sitten. Nyt miellyttävät rakenteeltaan silmää enemmän :) mutta kyllä pehkon turkki on ykkönen silitellä ja katsella..

• pikkukarpalo

Collieita kun ovat molemmat niin yhteisiä piirteitä luonteista löytyy. Pehkon turkissa ei loppusalta ole kamalasti työtä, mutta kuitenkin enemmän kuin nahkan turkissä :D Jos yleistetään niin pehkot ovat diivoja ja nahkat rämäpäitä. Mutta silti kyllä tuosta minun pehkosta löytyy tarvittaessa ihan tarpeeksi potkua minulle. Ja koska makuasioista ei voi kuin kiistellä, niin minusta pehko on kauniimpi ;)

• Nimetön

Kiitos vastauksista:) Luultavasti tuo nahka sopisi meikäläiselle, kun olen itsekin enemmän rämäpää;) Itseä ei tuo koiran ulkomuoto niin kiinnosta, jos ulkonäön mukaan ottaisin, ottaisin varmaan jonkin pystykorvan. Mutta collie vaikuttaa luonteeltaan, kooltaan ja muuten sopivalta.

• mulla on
        Nimetön kirjoitti:

Kiitos vastauksista:) Luultavasti tuo nahka sopisi meikäläiselle, kun olen itsekin enemmän rämäpää;) Itseä ei tuo koiran ulkomuoto niin kiinnosta, jos ulkonäön mukaan ottaisin, ottaisin varmaan jonkin pystykorvan. Mutta collie vaikuttaa luonteeltaan, kooltaan ja muuten sopivalta.

Minulla on lk collie soopeli ja mielestäni ne ovat kauniimpia kuin pitkäkarvaiset :> Makuasioista ei siis voi kiistellä ja se oli mun mieleipide.

En tiedä onko tämä henkilökohtaista, mutta minun 6kk ikäinen nahka on RÄMÄPÄÄ ja ei pelkää oikeastaan mitään ja naapurin vuoden ikäinen pehko pelkää joka ikistä asiaa! Näyttely harkoissa pehkon säkä ois mitattu, mut ei voinu ku pelkäs sitä mitaa niin paljon. Tää voi kyl olla henkilökohtaista, mut kerroinpa kuitenkin. Niin ja sit nahkoilla on isommat korvat ku pehkoilla:D

• Tirkkuli

Kyllä niissä jonninverran eroa on, nahka on toimeliaampi ja rämäpäisempi kuin pehko, ainakin omien ja näköjään muidenkin kokemuksien mukaan.

En enää harkitsekaan muuta koiraa, toinen blm-narttu tulee heti perheeseen kunmies vaan antaa luvan! Nykyinen "jo" 7v, tosin sitä useimmat luulee todella nuoreksi, vanhapiika kun jaksaa riehua!!!

• Collieperhe

Juu, rämäpäitä kaikki tyynni. Meillä täyttää junnu kohta vuoden. Tullessaan meille, kaveri HEITTÄYTYI SEINÄÄ päin ollessaan turhautunut :D Siis ei pää edellä, mutta juoksi sohvalle, heittäytyi sen selkänojaan, juoksi täysiä lattialle, loikkasi itseään 2x korkeampaan sänkyyn, heittäytyi seinään ja sama ralli jatkui kunnes piti mennä pissaamaan ja taas alusta.. Nukkui vuorokaudessa alle 8h, loppu aika oli jatkuvaa ad/hd:tä. Jouduin tuolloin soittamaan kasvattajalle, että missä tässä on off- nappi :D Onneksi nyt on vähän rauhoittunut ;)

Ps. Miehen kanssa ei meillä neuvotella. Haen vain koirat hoitoon/omaksi ja "ota tai jätä"-periaatteella. Vielä on pysynyt ;) Ja jokainen nahka on vienyt sydämen häneltäkin niin, että herra ei_enää_koiria jopa joskus haluaa toisen kaverin keskelle nukkumaan.. ;)
        Meilläkin on kauheat yt-neuvottelut menossa, kun vanhempi merle on tulossa lähitulevaisuudessa isäksi. Ei kuuleman kolmatta enää. Lupasin, että saa ostaa uuden tila-auton sitä varten, niin alkoi heltymään :D *LOL*

• Tirkkuli
        Collieperhe kirjoitti:

Juu, rämäpäitä kaikki tyynni. Meillä täyttää junnu kohta vuoden. Tullessaan meille, kaveri HEITTÄYTYI SEINÄÄ päin ollessaan turhautunut :D Siis ei pää edellä, mutta juoksi sohvalle, heittäytyi sen selkänojaan, juoksi täysiä lattialle, loikkasi itseään 2x korkeampaan sänkyyn, heittäytyi seinään ja sama ralli jatkui kunnes piti mennä pissaamaan ja taas alusta.. Nukkui vuorokaudessa alle 8h, loppu aika oli jatkuvaa ad/hd:tä. Jouduin tuolloin soittamaan kasvattajalle, että missä tässä on off- nappi :D Onneksi nyt on vähän rauhoittunut ;)

Ps. Miehen kanssa ei meillä neuvotella. Haen vain koirat hoitoon/omaksi ja "ota tai jätä"-periaatteella. Vielä on pysynyt ;) Ja jokainen nahka on vienyt sydämen häneltäkin niin, että herra ei_enää_koiria jopa joskus haluaa toisen kaverin keskelle nukkumaan.. ;)
        Meilläkin on kauheat yt-neuvottelut menossa, kun vanhempi merle on tulossa lähitulevaisuudessa isäksi. Ei kuuleman kolmatta enää. Lupasin, että saa ostaa uuden tila-auton sitä varten, niin alkoi heltymään :D *LOL*

Koska on vauvoja tulossa? Heti kato rupes silmät kiilumaan ja kuume huipussa! =DDDDD Mies sano mulle et mun tarvii ostaa se farmari jos aion viel toisen ottaa... Tyly mies mulla! Mutta kyllä se siittä pehemenöö ku aikani jaksan jankuttaa!

Meidän seropi lähti syksyllä taivaaseen, vanhuuden ja sairauden takia, mun mielestä koiralla pitäis olla ehdottomasti kaveri, varsinki ku tuo ei oo yksin eläny ku tän puoli vuotta. Tosin nyt se on tottunu ainoan koiran elämään, aluksi oli sessulla pasmat hiukan sekaasi.

• +-+

Eiköhän molemmissa roduissa löydy hajontaa niin toimintakyvystä kuin hermorakenteestakin, moni tosin pehkoihminen sanoi kun kokeili nahkaa, että vaatimukset muuttui täysin - mene ja tiedä.

Tärkeää (mielestäni) pentua valitessasi on että kasvattaja on luonnetestauttanut nartun ja mielellään olisi jotain näyttöä harrastuksista - melko terveitähän nahkat ovat. Ei hyviä koiria puussa kasva, se on vähän kuin mitä vain rotua valitessa, että ensin miellyttävä tyyppi (määritelmät) ja sitten vielä hakee ne jyvät akanoista.

• lässytystä

Kyllä hyviä koiria kasvaa paljon enemmän kuin edes keskivertoisia koirien kouluttajia. Se on tätä päivää että aina koira on heikkopäinen,hermorakenne vikainen jos se ei opi/tottele. Ei perkele koskaan vika ihmisessä.

• mieltä
        lässytystä kirjoitti:

Kyllä hyviä koiria kasvaa paljon enemmän kuin edes keskivertoisia koirien kouluttajia. Se on tätä päivää että aina koira on heikkopäinen,hermorakenne vikainen jos se ei opi/tottele. Ei perkele koskaan vika ihmisessä.

Oikeastaan en lähellekään.

Totta "perkele" on myös ihmisen vastuulla iso osa koulutusta. Hermojen määrittelykin varmaan on pitkälti kiinni mitä siitä koirasta haluaa. Aika kovan nahkan saa etsiä jotta käy ääripääesimerkkinä vaikka hihaan kiinni.

Kyllä mun mielestä koirista jotka ainakin toistaiseksi ovat enemmän kentillä kuin näyttelykehissä on tärkeää että niillä on tulokset että jostain harrastuksesta (pk-puolta näyttävät kasvattajatKIN suosivan??) kuin mielellään luonnetestistäkin, vaikkei sekään kaikkea kerro.

En mä ottais ensimmäistäkään koiraa taloon jos vanhemmilla on A/A ja FIN MVA, kuin se että tarjolla on toinen kasvattaja jolla B/B ja tuloksia kokeista. Ja kyllä, olen nähnyt sekä kovia että pehmeitä collieita ja minusta niissä on vissi ero, eikä tosiaankaan kouluttajasta kiinni, vaan hermoista.

Onko se nykyään niin kova paikka myöntää että koirilla hermot rakeilee siinä missä ihmisilläkin, koirista tietyillä roduissa enenevissä määrin. Käytöshäiriö ja heikkohermoisuus pistää mun mielestä silmää kun tarkemmin tutustuu.

Alkuperäiseen viestiin: on todennäköisempää että saa hyvän nahkan ja hyvän harrastuskoiran kuin että huonon.

• lisään
        mieltä kirjoitti:

Oikeastaan en lähellekään.

Totta "perkele" on myös ihmisen vastuulla iso osa koulutusta. Hermojen määrittelykin varmaan on pitkälti kiinni mitä siitä koirasta haluaa. Aika kovan nahkan saa etsiä jotta käy ääripääesimerkkinä vaikka hihaan kiinni.

Kyllä mun mielestä koirista jotka ainakin toistaiseksi ovat enemmän kentillä kuin näyttelykehissä on tärkeää että niillä on tulokset että jostain harrastuksesta (pk-puolta näyttävät kasvattajatKIN suosivan??) kuin mielellään luonnetestistäkin, vaikkei sekään kaikkea kerro.

En mä ottais ensimmäistäkään koiraa taloon jos vanhemmilla on A/A ja FIN MVA, kuin se että tarjolla on toinen kasvattaja jolla B/B ja tuloksia kokeista. Ja kyllä, olen nähnyt sekä kovia että pehmeitä collieita ja minusta niissä on vissi ero, eikä tosiaankaan kouluttajasta kiinni, vaan hermoista.

Onko se nykyään niin kova paikka myöntää että koirilla hermot rakeilee siinä missä ihmisilläkin, koirista tietyillä roduissa enenevissä määrin. Käytöshäiriö ja heikkohermoisuus pistää mun mielestä silmää kun tarkemmin tutustuu.

Alkuperäiseen viestiin: on todennäköisempää että saa hyvän nahkan ja hyvän harrastuskoiran kuin että huonon.

Käytöshäiriö ja heikkohermoisuus pistää mun mielestä silmää kun tarkemmin tutustuu.

Siis erona. Että missä potee pulma.

• ......

Olen saanut sen käsityksen ettei pitkäkarvaisen turkki loppujen lopuksi olisi kuitenkaan kovin hankalahoitoinen. Kummasta lähtee enemmän karvaa?

• Miako00

nyt tuttavani trikkinahan (narttu) ja oman soopelipehkon (uros) karvoitusta. Kummastakin lähtee karvaa, aivan koirasta "normaalisti" lähtee, mutta mielestäni pehkon karvat lähtevät helpommin vaatteista ja sun muista kuin nahan (pehkon yksittäinen karva ei ole suoraa ja jäykkää kuin nahalla), mutta nahka taas ei kuljeta karvojensa mukana kaikenmaailman roskaa, hiekkaa ja risuja kotiin. Pehkon karvan lähtee ainakin tämän pehkon kohdalla tupottain, helppo kerätä, kun taas nahka pudottelee niitä pitkin matkaa, jokainen yksitellen (taas omia kokemuksiani näistä kahdesta yksilöstä).

Pehkon turkinhoito ei ole ainakaan mielestäni vaikeaa, "säärikarvat" ja korvien takaa harjaan, kun näyttää olevan tarvetta, tosin nyt olen lyhentänyt rajusti pojan säärikarvoja. Jos tulee hyvä elokuva telkkarista, otan harjan ja kamman esiin ja siinä sitten koiran harjaan =) Pesen silloin kun on tarvetta, mutalätäköitä tuo ei valitettavasti kaihda (varsinkin jos on meno päällä, silloin pois alta risut ja männynkävyt..).

• joku

Kumpi olisi parempi kerros- tai rivitaloon opiskelijalle, nahka vai pehko?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Vihamielisyys naisia kohtaan on jo yllättävän suuri ongelma

Esiintyy laajemmassa mittakaavassa, mitä vain tällä palstalla. Mistä tuo ilmiö nyt oikein johtuu, ja saa alkuvoimansa?
      Sinkut
      312
      1691
    2. Odotan sitä hetkeä

kun nähdään taas. Tiedän, että sinäkin odotat. Kun se päivä koittaa, katseesi hakee minua. Ehkä arkailemme toisiamme väh
      Ikävä
      75
      1254
    3. Olen melko vakuuttunut

etten tule olemaan koskaan täysin onnellinen ilman sinua. En uskonut, että näin kävisi kenenkään kanssa. Kunnes sain kok
      Ikävä
      83
      1237
    4. Leijonat Maailmanmestareita!

Ihanaa Leijonat, ihanaa!!!
      Maailman menoa
      133
      1116
    5. Sinä siellä lähistöllä

Tahtoisin tutustua paremmin 💫
      Ikävä
      48
      793
    6. Muistatko kaivattusi

Syntymäpäivän? Päivämäärä riittää. 🌹
      Ikävä
      57
      784
    7. Minkälaisessa asennossa

Haluaisit kaivattusi kanssa olla?
      Ikävä
      74
      759
    8. Postimerkki kirjeeseen ja kortiin maksaa jo 3 euroa!

https://yle.fi/a/74-20229241 Kyllä tämä on järjetön hinta, Posti tuhoaa itsensä tällä hinnalla, täytyyhän Postin "Herro
      Maailman menoa
      117
      757
    9. Mulla on ikävä

sua nainen ja niitä katseita ❤️ Lupaatko, että katseemme kohtaa taas?
      Ikävä
      48
      740
    10. Sitä saattaa vähän hölmöillä

rakkauspäissään, jos tunteita on enemmän kuin osaa käsitellä. Alkuhölmöilyt on söpöä ja sallittavaa.
      Ikävä
      60
      696
    Aihe