Lammi kivitalon pystyttäminen itse?

Rakentamaan 2008

Me ollaan päätymässä Lammin kivitaloon, mutta pystytysurakan kanssa on tullut pieniä ongelmia. Eli "halvin" tarjous on yli 30.000€ kalliimpi kun esim Jämerän vastaavan paketin pystytys. Siis vesikattoon asti. Taitaa Lammin porukoilla olla aika lailla ilmaa mukana hinnassa. Vai maksaako Lammi talon pystyttäminen todellakin niin paljon enemmän?

Alkuperäinen ajatus oli ottaa pystytys urakkana ja sitten tehdä sisustustyöt osittain itse. Mutta ei oikein huvita maksaa tyhjästä. Eli mietin nyt pystyisinkö tekemään rungon itse.

Onko joku täällä itse pystyttänyt Lammi kivitaloa? Kuinka meni? Lammin esittelyvideon perusteella näyttäisi aika yksinkertaiselta. Maaurakoitsija tekee pohjan, jonka päälle tulee sitten Lammi tassut. Sen jälkeen seinät "vaan" ladotaan päälle.

Tietysti sitten pitää vielä hoitaa parvekkeen teräspilarit, vesikatto, jne. Mutta voisiko niihin ottaa timpurin tuntipalkalla? Onko joku tehnyt näin?

Entäs tuntimäärät työmaalla? Meille tulee noin pari tuhatta kiveä. Kai niitä latoo 10 kpl tunnissa, eli 100 päivässä. Eli 20 päivää latomista. Päälle Lammi tassut, ontelolaatat, valut, jne. Pitäisi onnistua 4kk:ssa. Onko realistista, jos käy töissä mutta kesälomat käyttää rakentamiseen?

Eli onko ollenkaan realistista tehdä runko itse, ja säästääkö niin paljon kun luulee? Jos pystytysurkan hinta lähenee 100.000€, niin en millään jaksa uskoa etten tekisi halvemmalla itse.

64

16390

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kakskerroksisen 696m3

      lammitalon harkkojen latomiseen ja valamiseen 4 viikkoa. Hyvä kunto oli mulla projektiin lähtiessä, 12 min juoksucooperissa meni yli 3000m.

      Ontelolaatat asentaa päivässä per kerros, kattotuolit samoin, aluskate ja ruodelaudoitus vie muutaman päivän ja rannila classicin asensimme parissa päivässä vaimon kanssa kahdestaan kuten kattotuolit ja ontelotkin asensin vaimon kanssa.

      Runko yleensäkin taloprojekteissa syntyy nopeasti, kaikki muu näpertely vie paljon aikaa, keskimäärin 3600 tuntia kirjallisuuden mukaan vie pientalorpojekti.

      Minusta ei olisi ollut rakentamaan ja käymään palkkatöissä samaan aikaan, mutta jotkut sitäkin tekevät.

      • priimastakin syntyy

        Moi,

        Itse rakensimme Priiman valuharkkotalon (2 krs talousrakennus) kaikkineen päivineen vesikattoon ikkunat kiinni 8 kuukaudessa töiden ohella (kesäloma illat ja viikonloput). Homma onnistuu ihan hyvin, mutta kärsivällisyys on hyvä ominaisuus. Tuossa on mukana kaikki sähköputkitukset, IV-t, viemärihommat yms.

        Mutta tuon 8kk jälkeen alkoi sitten sisähommat, 1,5 vuoden jälkeen muutimme sisään.


      • tekemistä

        Cooperil on muuramisenkaa.???Onko kädet nopeat vai mistä on kysymys.?


      • Perse Arska
        tekemistä kirjoitti:

        Cooperil on muuramisenkaa.???Onko kädet nopeat vai mistä on kysymys.?

        lähinnä sitä että yleiskunto pitää olla hyvä että jaksaa painaa...
        Jos ei harrasta liikuntaa ja päivä töissä vaan käyttelee näppistä ni voi tulla raksalla äitiä ikävä


      • AmmattiGryndari61

        Itse en kyllä tekisi vaan tilaisin runkourakan ammattilaiselta vesikattoon asti. Kannattaa yyrittää saada betonit valettuna urakkaan mukaan. Se on se kohta joka yleensä arvioidaan alakanttiin. Telinettä myös tarpeeksi... sitä menee. Mut aputyöt esim. Harkkojen nostelut valmiiksi kannattaa tehdä itse.


    • minulla

      on kokemusta vain tavallisen harkon ja sipo-talon yhdistelmistä. Itse amatöörityönä tehtynä.

      Minustakin nuo ulkopuoliset porukat olivat poisluettu juttu juuri hintansa takia.
      Rakas puoliso ja pari opiskeluikäistä lastamme apujoukkoina, siinä koko raksaajajengimme.

      Kellaritilat tavallista lakkaa 340mm ja varsinaiset asuintilat siporex 200 eriste tai 375 rapaten.
      Kellarin runko vei yli kuukauden, kun sokkeleita
      valettiin, runkovesi, viemäreitä ja salaojia yms asenneltiin ja lakat asennettiin muuraamalla.

      Ohutsaumaamalla liimaa yhden pientalokerroksen(100m2) noin viikossa.
      Välipohjat, esim. onteloista asentuivat 1½tunnissa, mutta niihin tulee vielä rengasraudat ja -valut ennenkuin pääsee jatkamaan ylöspäin, noin viikossa kuitenkin.
      Saman olisi vienyt myös sipopalkki, koska sellaiset asensin sitten yläpohjaan viistoon,
      niin säästin kattotuolit. Palkkien asennuspukin sai tehtaalta lainaksi.
      Ylemmän välipohjan asennusvaiheessa asensin betoniset porraselementit kerrosten väliin. Se oli yksi parhaimpia oivalluksia.

      Minulla oli 'asennusaukko 600x600' eri kerrosten välillä, niin kaikki LVIS saatiin helposti upotettua jälkivaluihin ja sinne kanavaan lattialämmitystä, viemäreitä ja keskusimuriputkistoa myöten.
      Roiloamistarve oli minimissä, vain mitä lattialta piti nostaa seinärasioille.
      Roiloamiskoneen sai tehtaalta lainaksi.

      375-sipo painaa muistaakseni reilut 20kg, jos valuharkko painaa suunnilleen saman eikä tarvitse edes ohutsaumalaastia, ei viikko per kerros ole mikään mahdottomuus. Ne 200-sipoharkot ovat paljon tätäkin nopeampia käsitellä keveytensä takia. Edellyttävät ulkopuolisen lisäeristyksen.

      En minä tiedä, paljonko olen 'säästänyt', mutta kahden kesän lomat raksalla kyllä helposti saa palamaan muutamaa sukulointiviikonloppua lukuunottamatta. Ja iltaisin senkin jälkeen tietää, mistä sinut löytää, joten työpäivät ovat yli 8-tuntisia.
      Koko projekti vie helposti parin kalenterivuoden vapaa-ajat. Apuhenkilöstöä ei näin kovasti tarvita. Ammattilaisiakin raksalla on nähty. Vastaava mestari, kaivinkonemies, putkimies ja kipinä sekä muutamaan otteeseen kumipyöränosturi 1-2 tuntia kerrallaan 'tyhjäkäynnillä' nostelemassa välipohjapalkkeja paikoilleen ja harkkolavoja valville.
      Kaikki tähänastiset katselmukset ovat menneet kerralla läpi ja on enää loppuhenkosten aika, kun ulkopuolinen rappaus saadaan teetettyä toukokuussa, sitä en yritä itse.

      • nopsaa ja hauskaa

        hommaa ja kiva leikkiä henkilönostimella.


    • Ykä.

      Joo älä maksa tyhjästä. Tee toki itse.
      Rungon tekoon n. 300 m/2 menee aikaa n.2000 - 2500 h ammatti-miehiltä . työhön kun kuuluu paljon muutakin pelkkää kivien ladontaa.

      Ovat ne kyllä ahneita, kun niille työmiehille täytyy maksaa jopa palkkaa tehdystä työstä.
      Työ kun kuitenkin on vaan raskasta ja sään armoilla olemista .

      Nähtyjen ja korviin kuuluneiden tietojen perusteella moni "ammattilais porukoista" eivät ole suoriutuneet tehtävästä kunniallisesti ongelmat ovat joka päiväistä .

      Omasta mielestä työ on vaativaa ja vaatii ammatti-taitoa välttääksesi kaikki riskit.

      Mieti asioita . Epäilen myös tuota kivi määrää 2000 kpl . On jäänyt kyllä jotain seiniä laskematta . Tuo määrä kiviä menee monesti pelkän kellarin tekoon kantavat seinät mukaan luettuna.

      Monet kivitalo-kauppiaat maalaavat rungon pystytyksetä liian aurinkoisen kuvan .

      Vanha viisaus . Ei pidä rakentaa ,jos ei ole rahaa

      • pystyttää, ei

        vaadi legotalorakennuskokemusta enempää osaamista ja lisäksi käsivoimia.

        Ei voi olla vaikeaa lähes kelle tahansa polyretaanilla liimata harkkoja, taivuttaa polvella ja rälläköidä 8mm rautaa, tuikata muutama sähköputki, rälläköidä pistorasia- ja vesipistepaikat, laittaa pistorasiat ja asentaa muutama vesipiste. Pumppuautolla valaminenkin on helppoa, kuskit olivat minulla avuliaita.


      • tee joskus

        miehen työ (=kannusta kaveria).
        Laskelmasi mukaan ladontavauhti on noin kivi tunnissa.

        2000 herkulla tekee noin 240m2 seinäpintaa (8,3kpl/m2) ja lisäksi vielä kaikki ovi-ja ikkuna-aukot. Kellaritarpeisiin sitten toiset kivet. Semmoisessa vajaa kuusimetrisessä 150m2 talossa on vajaa 300m2 seinä- sekä aukkopintoja ilman sokkelia eli aika kohdallaan on kaverin arvailut. Tyhjiä harkkolavoja pystyssä tai vahvistettuja styrox-paketteja voi käyttää helposti tellinkipuiden alustana, joten siihenkään vuokrailuun ei aikaa tuhraannu.
        10x15-metrisessä talossa ei tarvita välttämättä yhtään kantavaa väliseinää, mikäli välipohjat tehdään esim. onteloista ja siporexillakin päästään helposti 6 metriin. Kantavaksi väliseinäksi riittää 15-20-senttinen harkko, jota harkkoa kannattaisi kustannussyistä harkita myös talon runkotarpeeksi ja eriste ulkopuolelle.


        En ymmärrä heti, mitä riskejä siinä välttää, jos teettää vierastyöläisillä runkotyöt. Tuskinpa rahastuksen jälkeen on muuta kuin GB-takuu (goodbye).


      • Rakentaja51

        Itse voi tehdä jos osaa eikä ope päivätyötä
        .. muuten kannattaa jättää rakentamatta tai tilata urakat ammattilaisilta. Rakentaminen ei ooe enää samanlaista kuin ennem, kun sillä vielä pystyi säästämään


    • itse vaan

      Minulla meni runkoon n. 1000 h.Eli anturasta ylös pelkkä runko. Ei ollut aikaisempaa kokemusta lammista enkä ole rak. alalla ollut muuta kuin tilapäistöissä. Pelkkää latomista tehtiin talkoilla parhaimmillaan n. 100 kiveä tunnissa. Lisätyötä aiheuttaa lvi varaukset ja sähkörasiat yms. myös on hyvä jos on oikeat telineet rakennuksen sisäpuolella niin säästyy selkä kun saa nostattaa niiden päälle lavat suoraan.

      Jälkikäteen mietittynä runkovaihe oli kaikista työvaiheista mielekkäin ja siinä syntyi mielestäni paras säästökin.

      • Rakentamaan 2008

        Kiitos kaikille hyvistä vastauksia. Varsinkin kun yleinen mielipide on, että tavallinen tallaajakin pärjää. Eli ei tarvitse hankkia mustaa yötä yoogassa, sekä oppia swahilin epäsäännölliset verbin takaperin ensin. Tai ostaa 100.000€ työvälineitä.

        Vielä tuosta 1000h arviosta. Mitä siihen sisältyi? Eli myös väliseinät ja lattiavalut? Ja oliko se kokonaissumma (eli kaikkien henkilöiden työmäärä)?

        Jos yrittää laskea takaperin siporex urakoiden työmääriä, niin arvelisin että siinä on laskettu juuri noin 1000h työmäärällä. Jos ottaa huomioon riskilisän, säälisän, tupakkatauot jne, niin voisi kuvitella että ammattiporukka tekee saman homman noin 700 tunnissa. Eli 1000-1500h voisi olla realistinen arvio meillekin.

        Tosiaan tuo 2000 kiveä oli vähän alakanttiin. Laskin että kiven korkeus on 300, mutta taitaa olla vaan 200. Eli oikea luku on 3000kpl. Lisäksi tulee toki sitten väliseinät myöhemmin.


      • Rakentamaan 2008

        (Ensin kone herjaa, että lähetys epäonnistui. Sitten kun yritän uudestaan, niin kone kertoo että olen jo kerran lähettänyt tämän saman viestin. No, katsotaan meneekö näin läpi.)

        Kiitos kaikille hyvistä vastauksia. Varsinkin kun yleinen mielipide on, että tavallinen tallaajakin pärjää. Eli ei tarvitse hankkia mustaa yötä yoogassa, sekä oppia swahilin epäsäännölliset verbin takaperin ensin. Tai ostaa 100.000€ työvälineitä.

        Vielä tuosta 1000h arviosta. Mitä siihen sisältyi? Eli myös väliseinät ja lattiavalut? Ja oliko se kokonaissumma (eli kaikkien henkilöiden työmäärä)?

        Jos yrittää laskea takaperin siporex urakoiden työmääriä, niin arvelisin että siinä on laskettu juuri noin 1000h työmäärällä. Jos ottaa huomioon riskilisän, säälisän, tupakkatauot jne, niin voisi kuvitella että ammattiporukka tekee saman homman noin 700 tunnissa. Eli 1000-1500h voisi olla realistinen arvio meillekin.

        Tosiaan tuo 2000 kiveä oli vähän alakanttiin. Laskin että kiven korkeus on 300, mutta taitaa olla vaan 200. Eli oikea luku on 3000kpl. Lisäksi tulee toki sitten väliseinät myöhemmin.


      • ammattilainen
        Rakentamaan 2008 kirjoitti:

        (Ensin kone herjaa, että lähetys epäonnistui. Sitten kun yritän uudestaan, niin kone kertoo että olen jo kerran lähettänyt tämän saman viestin. No, katsotaan meneekö näin läpi.)

        Kiitos kaikille hyvistä vastauksia. Varsinkin kun yleinen mielipide on, että tavallinen tallaajakin pärjää. Eli ei tarvitse hankkia mustaa yötä yoogassa, sekä oppia swahilin epäsäännölliset verbin takaperin ensin. Tai ostaa 100.000€ työvälineitä.

        Vielä tuosta 1000h arviosta. Mitä siihen sisältyi? Eli myös väliseinät ja lattiavalut? Ja oliko se kokonaissumma (eli kaikkien henkilöiden työmäärä)?

        Jos yrittää laskea takaperin siporex urakoiden työmääriä, niin arvelisin että siinä on laskettu juuri noin 1000h työmäärällä. Jos ottaa huomioon riskilisän, säälisän, tupakkatauot jne, niin voisi kuvitella että ammattiporukka tekee saman homman noin 700 tunnissa. Eli 1000-1500h voisi olla realistinen arvio meillekin.

        Tosiaan tuo 2000 kiveä oli vähän alakanttiin. Laskin että kiven korkeus on 300, mutta taitaa olla vaan 200. Eli oikea luku on 3000kpl. Lisäksi tulee toki sitten väliseinät myöhemmin.

        Älä ihmeessä ala itselatomaan kun et edes vielä tiedä harkon kokoa, ennen rakennustöiden aloitusta mitat pitää olla sellvillä koko ajan.
        Mistä luulet ammattilaisen kesällä tuntihommiin saavasi.


    • Minä vaan

      En tiedä millä aikataululla teette, mutta ota ihmeessä virkavapaata, jos saat rakentamisen ajaksi. Yhdessä työpäivässä ehtii enemmän, mitä kahdessa illassa, koska ei tarvitse levitellä tavaroita useaan kertaan. Ja saat keskittyä täysillä hommiin.

    • Juhani.

      Tällä palstalla kivitalo- kauppiaat maalaavat rungon pystyksestä/rakentamisesta vasemman käden työtä . Kuten esim. asensin ontelolaatat ja kattotuolit vaimon kanssa,puolessa tunnissa.

      Asennustöissä jossa käytetään mobiilinosturia sekä taakan paino on n.2000 kg , ja työ tapahtuu 3-7 m korkeudessa. Ei todellakaan tehdä minkään vaimokkeen kanssa. Jo työturvallisuuden takia. Ontelo asennustyössä vähimmäis miehitys on aina 3 henkilöä . Ja koska nostureiden veloitukset ovat 75-100€/h on työn käytävä ripeästi.

      Yksikään harkkotalo (n. 300m/2) ei nouse alle sisätyö vaiheeseen alle 2500 h. Joka on vasta n. puolet rakennus-projektin käytettävästä kokonais tuntimäärästä .

      Jos rakentaminen olisi vaan niin helppoa kuin täällä annetaan ymmärtää . Ei kai niitä paljon puhuttuja virheitä tapahtuisi todellisuudessa ollenkaan .

      Kuitenkin samanaikaisesti monet (virolaiset tms. ilman valvontaa),jotka oikeasti yrittävät saada elantonsa rakentamisesta. Eivät kykene rakentamaan harkkotaloa asiallisesti.

      Kun talosi on kivimäärästä päätellen n. alle 200 m/2 . Niin pienen talon tekeminen, ei kyllä paljon voimavaroja vaadi.

      • toteutunut tuntimäärä

        Meillä meni neljältä ammattilaiselta muurattavaan papuharkkotaloon 170m2 40m2 noin 4 viikkoa eli 640h. Kattoon kolmelta ammttilaiselta viikko eli 120h. Ikkunat kahdella ammattilaisella 30h eli yhteensä 790h.

        En tiedä mitä sisätyövalmis tarkoittaa, mutta nuo ovat aidot ja oikeat tunnit. Ja harkkoporukka teki tunneilla, joten tuskin se 300m2 talokaan 2500 tuntia ottaa.

        PS: En myy mitään


      • hinta...?

        "Ja koska nostureiden veloitukset ovat 75-100€/h on työn käytävä ripeästi. "

        No jos tuollaisissa summissa joutuu jo miettimään että pitää tehdä 3 tunnin homma kahdessa niin ehkä kannattaa miettiä että onko varaa tehdä taloa ollenkaan :)

        Mielestäni ne säästöt pitää tehdä muualla kuin siinä että hutaistaan ontelot pikapikavauhtia paikoilleen.


      • kun en ole 100% varma,
        toteutunut tuntimäärä kirjoitti:

        Meillä meni neljältä ammattilaiselta muurattavaan papuharkkotaloon 170m2 40m2 noin 4 viikkoa eli 640h. Kattoon kolmelta ammttilaiselta viikko eli 120h. Ikkunat kahdella ammattilaisella 30h eli yhteensä 790h.

        En tiedä mitä sisätyövalmis tarkoittaa, mutta nuo ovat aidot ja oikeat tunnit. Ja harkkoporukka teki tunneilla, joten tuskin se 300m2 talokaan 2500 tuntia ottaa.

        PS: En myy mitään

        että osaisin tehdä täysin oikein! Perustukset ja runko ovat tärkein osa taloa! Niissä tehdyt rakennusvirheet tulevat tosi kalliiksi. Jos ammattiporukka tekee virheitä, niin heidät on ainakin mahdollista saada niistä vastuuseen.
        Me palkkasimme suomalaisen yrityksen Lammin runkoa pystyttämään.


      • Perse Arska

        2500h eli 4 miestä tekee 8h paiviä 78??? just just


      • osta purjevene

        "Asennustöissä jossa käytetään mobiilinosturia sekä taakan paino on n.2000 kg , ja työ tapahtuu 3-7 m korkeudessa. Ei todellakaan tehdä minkään vaimokkeen kanssa. Jo työturvallisuuden takia. Ontelo asennustyössä vähimmäis miehitys on aina 3 henkilöä . Ja koska nostureiden veloitukset ovat 75-100€/h on työn käytävä ripeästi."

        Purjehtiva lapsiperheet nostelee joka kevät ja syksy 2000kg ja yli painavia purkkareita. Purkkarista saa kattohommin turvavaljaatkin, joten huuhaata jauhat.

        Laskutaitokin on hukassa, onteloasennuksissa vaimon kanssa on populaa paikalla peräti 4 henkilöä, vaimo ja mies ja ontelolaattakuski ja nosturikuski.


      • Juhani.
        osta purjevene kirjoitti:

        "Asennustöissä jossa käytetään mobiilinosturia sekä taakan paino on n.2000 kg , ja työ tapahtuu 3-7 m korkeudessa. Ei todellakaan tehdä minkään vaimokkeen kanssa. Jo työturvallisuuden takia. Ontelo asennustyössä vähimmäis miehitys on aina 3 henkilöä . Ja koska nostureiden veloitukset ovat 75-100€/h on työn käytävä ripeästi."

        Purjehtiva lapsiperheet nostelee joka kevät ja syksy 2000kg ja yli painavia purkkareita. Purkkarista saa kattohommin turvavaljaatkin, joten huuhaata jauhat.

        Laskutaitokin on hukassa, onteloasennuksissa vaimon kanssa on populaa paikalla peräti 4 henkilöä, vaimo ja mies ja ontelolaattakuski ja nosturikuski.

        On vähimmäismäärä 3 henkilöa .Siis nosturikuskin ja ontelokuskin lisäksi . Monesti tarvittaessa on oltava lisäksi merkkimies välissä, jos näköyhteys katkeaa nosturikuskiin .
        Eli yksi on auttamassa ontelokuskia pistämään nostosakset kiinni. 2 asentamassa . tarvittaessa merkkimies välissä (tai radiopuhelimet).

        Onteloasennus ei ole verravissa purjeveneen nostoon .


      • onkin
        Juhani. kirjoitti:

        On vähimmäismäärä 3 henkilöa .Siis nosturikuskin ja ontelokuskin lisäksi . Monesti tarvittaessa on oltava lisäksi merkkimies välissä, jos näköyhteys katkeaa nosturikuskiin .
        Eli yksi on auttamassa ontelokuskia pistämään nostosakset kiinni. 2 asentamassa . tarvittaessa merkkimies välissä (tai radiopuhelimet).

        Onteloasennus ei ole verravissa purjeveneen nostoon .

        helpompaa kuin purjeveneen nosto maston noston tai asennuksen kera. Asennusohjeet ovat selkeät:

        Asennusohje:
        http://www.parma.fi/download.aspx?intFileID=879&intLinkedFromObjectID=10549

        Suunnitteluohje:
        http://www.parma.fi/download.aspx?intFileID=627&intLinkedFromObjectID=8056

        Pientalossa mitään näköyhteys onteloiden asennuksessa katkea ja älä viitsi jauha paskaa, etteikö laattauton kuski voisi olla auttamassa purkamaan lastia.


      • on maksanut turhasta:-)
        Juhani. kirjoitti:

        On vähimmäismäärä 3 henkilöa .Siis nosturikuskin ja ontelokuskin lisäksi . Monesti tarvittaessa on oltava lisäksi merkkimies välissä, jos näköyhteys katkeaa nosturikuskiin .
        Eli yksi on auttamassa ontelokuskia pistämään nostosakset kiinni. 2 asentamassa . tarvittaessa merkkimies välissä (tai radiopuhelimet).

        Onteloasennus ei ole verravissa purjeveneen nostoon .

        on se ahdistavaa tuularin elämä:-)


      • kuitenkin

        ainoa ammattilainen oli nosturikuski ja
        silläkin kiire juhannuksen viettoon, mutta parissa tunnissa ne välipohjalaatat saatiin ladottua.

        Naistyövoiman turvin tosin.
        Eikä hävetä yhtään.


      • Juhani.
        onkin kirjoitti:

        helpompaa kuin purjeveneen nosto maston noston tai asennuksen kera. Asennusohjeet ovat selkeät:

        Asennusohje:
        http://www.parma.fi/download.aspx?intFileID=879&intLinkedFromObjectID=10549

        Suunnitteluohje:
        http://www.parma.fi/download.aspx?intFileID=627&intLinkedFromObjectID=8056

        Pientalossa mitään näköyhteys onteloiden asennuksessa katkea ja älä viitsi jauha paskaa, etteikö laattauton kuski voisi olla auttamassa purkamaan lastia.

        Ettet ole ollut koskaan asentamassa onteloita.


      • ainakin minulle
        kuitenkin kirjoitti:

        ainoa ammattilainen oli nosturikuski ja
        silläkin kiire juhannuksen viettoon, mutta parissa tunnissa ne välipohjalaatat saatiin ladottua.

        Naistyövoiman turvin tosin.
        Eikä hävetä yhtään.

        oli kompromissi. Yksi mies töihin ja itse loput.

        Tiedän että on vaikea saada ammattilaista tekemään hommia sinun tahdillasi, mutta minua onnisti.
        Sain hommiin miehen joka kävi paikalla noin 2 pv/viikko silloin kun tarvittiin joten sain aina kommentit mitä pitää tehdä ja ainakin vahvistusta omalle tekemiselle.

        Jos löydätte yhtä työhullun kaverin joka tulee tekemään viikonloput kaverina niin varmasti pärjäätte ne arki-illat itseksenne. Ihan yksin en olisi rohjennut hommaan ryhtyä.

        Minulla ei ollut aikataulutusta eikä vuosikausia etukäteen sovittuja osaurakoita, mutta silti homma sujui hyvin, tosin ehkä hiukan hitaammin kuin moni haluaisi, mutta olen hiukan pedantti.

        Ulkopuolisia kävi siis tuo kivitaloammattilainen yht. 16 pv. eri rakennusvaiheissa maatyöt lvi sähkäri pikkupalasissa tuntitöinä. 1,5 vuotta meni sisälle muuttoon nollasta. Rappaus tänä kesänä. sitä en tee itse vaikka valitsemani tarjous onkin sikakallis.

        Tunteja en laskenut, ei niillä ole minulle mitään merkitystä. päätin jo aiemmin että menee sen verran aikaa kun menee.


      • Juhani.
        onkin kirjoitti:

        helpompaa kuin purjeveneen nosto maston noston tai asennuksen kera. Asennusohjeet ovat selkeät:

        Asennusohje:
        http://www.parma.fi/download.aspx?intFileID=879&intLinkedFromObjectID=10549

        Suunnitteluohje:
        http://www.parma.fi/download.aspx?intFileID=627&intLinkedFromObjectID=8056

        Pientalossa mitään näköyhteys onteloiden asennuksessa katkea ja älä viitsi jauha paskaa, etteikö laattauton kuski voisi olla auttamassa purkamaan lastia.

        Olet hauska. Ei se tee sinusta asiantuntijaa jos olet katsonut sen onteloiden asennusvideon sekä lukenut asennusohjeet .

        Huomaan, että et ole koskaan nähnyt onteloiden asennusta oikealla rakennustyömaalla.Muuten kyllä tietäisit että asennustyössä tarvitaan vähintään 2 2 miestä.

        Eli sinulle rautalangasta purjehtia ohjeet. Ontelokuski apumies laittavat nostosakset onteloihin kiinni ja 2 asentajaa on holvilla. Sekä tarvittaessa merkkimies välissä.

        Haluatko laittaa syytteeseen vastaavan mestarin
        työturvallisuuden takia. Nosto/asennustöitä ei saa tehdä täysin kokemattomat ihmiset . Et taida piitata vaimokkeesi hengestä.

        Purjehtia olet arvaamaton ihminen suosittelen että keskityt olemaan ihan kuivalla maaperällä.


      • katsomaan
        Juhani. kirjoitti:

        Olet hauska. Ei se tee sinusta asiantuntijaa jos olet katsonut sen onteloiden asennusvideon sekä lukenut asennusohjeet .

        Huomaan, että et ole koskaan nähnyt onteloiden asennusta oikealla rakennustyömaalla.Muuten kyllä tietäisit että asennustyössä tarvitaan vähintään 2 2 miestä.

        Eli sinulle rautalangasta purjehtia ohjeet. Ontelokuski apumies laittavat nostosakset onteloihin kiinni ja 2 asentajaa on holvilla. Sekä tarvittaessa merkkimies välissä.

        Haluatko laittaa syytteeseen vastaavan mestarin
        työturvallisuuden takia. Nosto/asennustöitä ei saa tehdä täysin kokemattomat ihmiset . Et taida piitata vaimokkeesi hengestä.

        Purjehtia olet arvaamaton ihminen suosittelen että keskityt olemaan ihan kuivalla maaperällä.

        lammitaloani, en vain viitsi kertoa missä se on.

        Taitaa mennä sun bisnekset todella huonosti, koska ei saisi itse ontelota asentaa.

        Näytäpä se lakipykälä, missä määritellään ontelolaattojen asentajien osaaminen. Nosturihan ne laatat nostaa ja nosturin puiokoissa on ammattimies.

        Juhani presidentisi, sitten ei saa ruodelaudan ruodelautaakaan asentaa itse, pitää olla 3 vuotta amista käynyt loppututkinon suorittanut ja viranomaisten hyväksymä auktorisoitu ruodelaudoittaja:-)


      • nm hm
        kuitenkin kirjoitti:

        ainoa ammattilainen oli nosturikuski ja
        silläkin kiire juhannuksen viettoon, mutta parissa tunnissa ne välipohjalaatat saatiin ladottua.

        Naistyövoiman turvin tosin.
        Eikä hävetä yhtään.

        Ne joilta ei onnistunut tuskin kehtaavat täällä mainostaa... Eli se että sinulta onnistui ei vielä kerro mitään, kun ei tiedetä sinusta mitään (ei oikeastaan edes sitä oletko oikeasti ikinä ontelolaattaa nähnytkään, tämä kun kuitenkin on anonyymi keskustelupalsta, kuka tahansa kirjoittaja täällä saattaa kirjoittaa lämpimikseen 100% paskaa).


      • toinenkin
        nm hm kirjoitti:

        Ne joilta ei onnistunut tuskin kehtaavat täällä mainostaa... Eli se että sinulta onnistui ei vielä kerro mitään, kun ei tiedetä sinusta mitään (ei oikeastaan edes sitä oletko oikeasti ikinä ontelolaattaa nähnytkään, tämä kun kuitenkin on anonyymi keskustelupalsta, kuka tahansa kirjoittaja täällä saattaa kirjoittaa lämpimikseen 100% paskaa).

        hanu hanhi, eli ontelot kahteen välipohjaan ja
        siporeksit yläpohjaan asentanut muijan ja pojan avulla.

        lopeta ruikutus ja ala vaan asennella, kevät on parhaimmillaan eivätkä autokuski ja kraanamies jätä pulaan. (siitä tulisi sanomista).

        Sen verran hommasta opin, että ontelot pannaan aina asennustukien varaan (palikat kulmiin) ja siporeksit tasolle suoraan bitumi- ja ainakin villasuikaleen päälle. Ei ole paukkunut edes pakkasella, meidän palkit meinaan.


      • jos edes
        toinenkin kirjoitti:

        hanu hanhi, eli ontelot kahteen välipohjaan ja
        siporeksit yläpohjaan asentanut muijan ja pojan avulla.

        lopeta ruikutus ja ala vaan asennella, kevät on parhaimmillaan eivätkä autokuski ja kraanamies jätä pulaan. (siitä tulisi sanomista).

        Sen verran hommasta opin, että ontelot pannaan aina asennustukien varaan (palikat kulmiin) ja siporeksit tasolle suoraan bitumi- ja ainakin villasuikaleen päälle. Ei ole paukkunut edes pakkasella, meidän palkit meinaan.

        perse paukkuu pakkasella, niin onhan sekin jotain.


      • vaimoke
        Juhani. kirjoitti:

        Ettet ole ollut koskaan asentamassa onteloita.

        Tuo ontelolaattajuttuhan oli ohitse kahdessa tunnissa ja sujui ensikertalaisiltakin aivan malliikkaasti. Apunamme oli naapurin mies, jolla ainoana meistä, niitä kuskeja lukuunottamatta, oli muutaman viikon takainen omakohtainen kokemus hommasta. Oli mukana myös yksi kaverimme ihan talkoopohjalta mutta hän sai keskittyä valokuvaamiseen. On niin onnettoman olematon juttu tuo ontelolaattahomma koko talon rakentamisesta, että siihen se nyt ei ainakaan kaadu. Hei, kaksi tuntia koko hommasta.


      • jos lähtisit
        Juhani. kirjoitti:

        On vähimmäismäärä 3 henkilöa .Siis nosturikuskin ja ontelokuskin lisäksi . Monesti tarvittaessa on oltava lisäksi merkkimies välissä, jos näköyhteys katkeaa nosturikuskiin .
        Eli yksi on auttamassa ontelokuskia pistämään nostosakset kiinni. 2 asentamassa . tarvittaessa merkkimies välissä (tai radiopuhelimet).

        Onteloasennus ei ole verravissa purjeveneen nostoon .

        onteloinesi pohtimaan purjehdusta muualle.
        Välipohja/yläpohjalaataston nostaa onteloista tai siporexista pari henkilöä ja nosturikuski parissa tunnissa paikalleen. Harvassa paikassa näköyhteys pientalotyömaalla katkeaa, kun pienemmissä nostureissa on nykyään kaukosäätö eikä isoa vanhaa rohjoa tarvita.


      • Juhani.
        jos lähtisit kirjoitti:

        onteloinesi pohtimaan purjehdusta muualle.
        Välipohja/yläpohjalaataston nostaa onteloista tai siporexista pari henkilöä ja nosturikuski parissa tunnissa paikalleen. Harvassa paikassa näköyhteys pientalotyömaalla katkeaa, kun pienemmissä nostureissa on nykyään kaukosäätö eikä isoa vanhaa rohjoa tarvita.

        En halua kenellekään vaikeuksia .Minusta ei tulisi koskaan kauppamiestä.Koska en voi puhua paskaa asiakkaalle, joka on tekemässä elämänsä suurinta sijoitusta .En voisi oman voiton tavoittelun takia antaa hänelle väärää tietoa vain, että saisin myytyä meidän talopaketin hänelle.

        Onteloasennus kestää kyllä normi taloon 2-4h . Mutta se työ ennen asennusta ja tietysti senkin jälkeen on ratkaiseva ,että asennus tosiaan onnistuu tuossa ajassa.Olen nähnyt erään etelän porukan asennuksen joka kesti 14 h .Silloin asennus todella tuleekin maksamaankin,kun nosturi ja ontelorekka raksuttaa pihassa n. yht 180 € tuntiveloituksella ja Klo 16 jälkeen vielä korotetulla taksalla.

        Kun työ on selkeää ja yksinkertaista homma kyllä toimii .Mutta ongelma tilanteet ja niiden ratkaisukyky, eroittaa ammattilaisen ja noviisin . Jokainen virhe maksaa runkotöissa paljon rahaa.

        Jos et tiedä noviisi. minkälaisen nosturin tarvitset ontelolaattojen nostoon älä kirjoita tänne.Ontelolaattojen nostoon tarvitaan mobiilinosturi 35- 55 t jonka nostoteho on 20- 30 m päässä on riittävä ontelolaatalle jotka yleensä painaa 1000- 2500 kg .Ja jossa kuski ohjaa nosturia sisällä olevassa hytissä.Ohjeet nostotapahtumasta välitetään kuskille selkein käsimerkein.Ja kun hän joutuu olemaan siellä hytissä näköyhteys katkeaa herkästi .

        Viittaat viestissäsi pienenpään nosturiin kaukosäädöllä eli tarkoitat kuorma-auton lavalla olevaa nostolaitetta jota ei yleensä voi käyttää nostotehon/ulottuvuuden vuoksi ontelaatta nostoissa.
        Ne soveltuu niihin purjevene nostoihin.

        Olen varma, että minä en saa noviisina saa purjevenettä liikkumaan satama-altaasta minnekään .

        Jokainen pystyy rakentamaan tekeleen.
        Talon rakentaminen on eri asia.


    • Hannu K.

      Rungon pystytys on ammattitaitoa vaativa työsuoritus. Alkaen piirustusten lukutaidosta .

      Harkkorungossa on aina rauta sekä teräsbetoni rakenteita joiden toteutus vaatii enemmän ammattitaitoa, kuin pelkkä kivien latominen.

      Työ on raskasta , kivien latominen/siirtely (harkko painaa yli 20 kg kpl)

      Vaarallista, nostot harkot ja ontelot .Ei missään tapauksessa naisille.Sekä katolla (liukaalla) , telineillä ym.. korkeilla paikoilla keikkuminen.

      Työkalut, tarvitset läjän erilaisia työkaluja, sekä kokemusta niiden käyttämiseen. esim. mittalaitteet.

      Vahingot, ovat korvaamattomia jo epäonnistut rungon teossa . Itse vastaat. Elä sitten sen kanssa

      Mutta en kyllä riskeraisi vaimoni henkeä onteloasenuksen tai harkkonostojen takia.

      • nyt vaimoni

        piirtämässä lammitalossa oli, jota en ois osannut rakentaa:-)

        Jos en olisi tarkka yksityiselämästäni pistäisin taloprojektini kuvat nettiin, siinä ollaan esim katolla hymyssä suin vaimon kanssa purkkarin turvavaljaat päällä kattopeltejä asentamassa 9m harjakorkeudessa:-)

        Lammitalon työäkalut mahtuvat escortin takaboksiin, niitä niin hirveästi ole.

        Taitaa bisnekset mennä teillä aikuisen oikeesti höpöttävillä todella huonosti tai sitten vituttaa oma kalliilla teettetty talo.

        Vuosittain suomessa rakennetaa ehkä satoja hartiapankkitaloja ilman raksa-alan koulutusta, ei se ole mitään ihme hommaa, jos osaa lukea ja opiskella itse.

        Esim softainsinöörin ammatti on juuri sellainen, että sovellusalan dokut pitää nopeasti omaksua, siispä meillä kahdella softadippainsillä ei ollut mitän ongelmia suunnitella ja rakenta itse talomme.

        Aivan sama juttu on jos muistaa ja ymmärtää lukemansa asiat hyvin, ei tarvita mitän koulutusta. Työ tekijäänsä parhaiten opettaa.


      • vaimosi osaa

        lukea vai astella eli mikä siinä raksaamisessa niin riskirikasta on. Ei matka tapa vaan vauhti.

        Kivitalon rungon pystyttää helposti perheen voimin. Siporex lähettää ihanat valkoiset haalarit ja lippiksetkin työmaalle, niin on sävy sävyyn harkkojen kanssa.
        Tärkein työkalu on mittalanka ja pakissa niitäkin on kaksi rullaa, yksi kummallekin osapuolelle. Pakista löytyy myös mitta, jossa on selvät numerot.

        12mm rauta taipuu raksalla putken pätkällä vääntäen sopivaan kulmaan ja aina voit näyttää, miten sen katkaiset tuosta vaan katkaisupihdeillä ilmeenkään värähtämättä.

        On parisuhdetta parhaimmillaan ja yhteistä harrastetta kaikki ja siihen se kuoma liimaantuu yhteiseen kotiin jos on ylipäätään liimaantuakseen.


    • Purjehtia.

      http://www.munkuvat.org/kuvat/87546.jpeg[/img][/url]

      http://www.munkuvat.org/kuvat/87545.jpeg[/img][/url]

      http://www.munkuvat.org/kuvat/87544.jpeg[/img][/url]

      http://www.munkuvat.org/kuvat/87542.jpeg[/img][/url]

      http://www.munkuvat.org/kuvat/87541.jpeg[/img][/url]

      http://www.munkuvat.org/kuvat/87540.jpeg[/img][/url]

      http://www.munkuvat.org/kuvat/87538.jpeg[/img][/url]

      Tässä kuvia meidän rakennusprojektista .Aloitimme viime keväänä .

      Tarkoitus on jatkaa taas projektia tänä kesänä, kun vaimo vaan pääsee takaisin sairaalasta. Tippui telineiltä ryökäle alas , ja meni katkomaan vasemman jalan sääriluun ja solisluukin pääsi irtoamaan .

      No itsellä on jäänyt tällä välin enemmän aikaa rakkaalle harrastukselleni purjehtimiselle.

      Nyt ollaan taas intoa täynnä . Me emme tarvitse kenenkään "ammattimiehen" apua.

      Olen oman onnen seppä . Sankariainesta.

      • tuo, missään ei ole

        ikkunapilareiden styroksia, taitaa olla eliittitalo kyseessä ja ne täällä synytvätkin todella hitaasti ammattiporukoiden voimin.

        Betonimyllykin näkyi, ei lammitalossa sellaista käytetä.

        Keksitty juttu tämä, harmittaa joitakin vietävästi hartiapankkitalot. Vaihtakaa duunia jos ketuttaa.


      • fdfksfkljsdklfjdkls

        urakkaporukalta pääkaupunkiseudulla. Tuttu näky. Kaikenlaista yrittäjään on liikkeellä. Tuntuvat pyörivät myös täällä palstalla.


      • talkoovakuutus

        se ei korvaa sinun perheesi vaurioita, mutta jos pudotat jonkun muun avuliaan telineeltä tai veneestä, niin sitten kyllä.
        Puoli vuotta maksaa nelisen kymppiä ja on voimassa talkoissasi kaikkialla maailmassa.


      • lopputulos
        tuo, missään ei ole kirjoitti:

        ikkunapilareiden styroksia, taitaa olla eliittitalo kyseessä ja ne täällä synytvätkin todella hitaasti ammattiporukoiden voimin.

        Betonimyllykin näkyi, ei lammitalossa sellaista käytetä.

        Keksitty juttu tämä, harmittaa joitakin vietävästi hartiapankkitalot. Vaihtakaa duunia jos ketuttaa.

        on kiinni tekijöistä, ei niinkään materiaalista.

        Minusta tuo näyttää täysveriseltä ammattilaislaadulta. Siksi pistinkin kaikki ammattilaiset pihalle (pl. sähkömies joka on oikein hyvä) jonka seurauksena torppaa on tehty kohta neljä vuotta.

        Mutta on paljon helpompaa rakentaa itse kuin rakennuttaa ja purattaa ja korjauttaa ja riidellä paskan tekemisestä.


      • huonoa

        työnjälkeä, riittää tuossa tasoiteltavaa... Taisit tehdä halvalla ja ilman minkäänlaista ammattitaitoa.


      • ovat näemmä

      • välipohjat
        fdfksfkljsdklfjdkls kirjoitti:

        urakkaporukalta pääkaupunkiseudulla. Tuttu näky. Kaikenlaista yrittäjään on liikkeellä. Tuntuvat pyörivät myös täällä palstalla.

        ovat hyviä pelastajabakteereita.

        Välipohja antaa uuden mahdollisuuden latoa kiviä suorempaan ja tasoitteen allehan kaikki kuprut lopulta pääsevät.

        Minä ainakaan en ole ollenkaan huolissani amatööriraksailusta. Pahempi on, kun ammattilainen tekee tahallaan huonoa jälkeä ja rakennusvirheita - hälläväliä-tyyliinsä.


    • itse yrittaa

      ammattilaisten hommaa on kuten pyllyn pyyhkiminen, auton renkaiden vaihto ja ruuan laitto... Ei ne kaikilta onnistu ilman ammatilaisen apua...

      • kuitenkin itse

        etsiä joku hyvä harrastus. toiselle se on talon pystytys.

        mikä siinä on niin vaikeaa latoa 20-kiloisia palikoita limittäin. Siporex tarjoaa jopa kurssin tehtaalla, jos et uskalla muuten astua ulos potkuhousuistasi.


    • ei mekään

      Meillä iloinen virolaisporukka pystytti vain 80000 eurolla, kaksi miestö eikö aikaakaan mennyt kun 2 viikkoa. Mesukin oli yhdistyksen miehiä ja sanoi kummallakin kerralla kun kävi että hyvä tulee hyvä tulee, hän maksoi 16000 euroa.

    • EsaPekka

      Kaksikerroksisen rakentaneena kerron, että lammi myyjien helpoksi mainostamaan latomiseen menee noin 10-15% koko ajasta.

      Lammin pystytysvideo sen sijaan on oma lukunsa. Video on enemmän rakkaustarina, kuin betonivalun jälkeinen olotila. Maratoonarilla on luultavasti helpompaa. Myyjän mukaan valu on "vain" massan laskemista pumppuautosta harkon sisään. Betonin kanssa puljaaminen on todella epäkiitollista hommaa, ja kun valuharkoista rakentamisen aloittaa, puljaamista riittää.

      "Vaimon kanssa" kuutamolla rakentaneet asuvat luultavasti jonkun Kike Elomaan kaltaisen bodarin kanssa.

      Normaali työläinen, kuukauden kesäloma, älkää nyt luulko, että saatte kuukaudessa vesikattoon. Hah.

      Lammi pakettiin ei todellakaan kannata ottaa mitään muuta kuin harkot ja aukon ylitykset. Siis jos haluaa säästää pienellä vaivalla 5-15t eur.

      Pelkästään ikkunoissa oli (~20kpl erikokoisia) 2800eur hintaeroa. Tutullani ero oli 4000eur, (enemmän ikkunoita). Hinnat siis samoihin ikkunoihin suoraan Fenestralta.

      Yksikerroksisessa rungon pystytysasia lienee helpommin. Jos itse päätyy kantamaan kivet ja muurari laittaa kohdilleen niin rungon pystytyksessä menee 1-2vko. Pumppuauto kannattaa varata "pienellä riskillä" koska sen voi perua jos tulee isompia ongelmia matkaan. 1½ viikon viivästys sen sijaan on myrkkyä jos pumppuautoa ei saa heti.

      Ontelolaatta menee helposti paikalleen 1 1 3 (1 1=kuski ja nosturi). Ontelot saa hienosäädettyä vaikka rautakangella vääntämällä.

      Ikkunan pieliin kannattaa laittaa pysty ja vaakarautaa, ihan oma-aloitteisesti, koska niillä on taipumus katkeilla ikkunan nurkista ylöspäin.

      Tässäpä ensialkuun, en jaksanut oikolukea enkä jäsennellä, yrittäkää saada selvää.

    • Pettynyturakoitsijaan

      En ainakaan palkkaisi yksityistä yrittäjää pystytyshommaan. Oli edullisempi, mutta yritti laskuttaa koko ajan lisätöistä. Seinät heittää useita senttejä eikä työn jälki ole hyvä.Oikaisutyöt tosi kalliita. Kyseinen yritys on Sipoon paikallinen enkä missään nimessä suosittele sitä kenellekkään. Lopputulos kuitenkin oli mainio vaikka tulikin loppupeleissä maksamaan enemmäm, koska luulin säästäväni kun otan pienen urakoitsijan hommaan.

      • Liikaanähnyt

        Valuharkkotyömailla on tunnetusti niin paljon nysväystä, että niitä ei pysty edes tarjoukseen asennuksesta laittamaan. Siksi urakoitsijat pyrkivätkin vain perushommat tarjoamaan ja nysväykset laskutetaan tuntihintana tai rakennuttaja tekee ne itse. Tästä syystä Lammi ei itse tee tai tarjoa urakoita, vaan aina pieni urakoitsija itse. Muutenhan asiasta reklamoitaisiin Lammille ja "maine" kärsisi. Sama juttu esim rakennesuunnittelujen suhteen. Lammi on hyvä ainoastaan kivien toimittamisessa työmaalle ja vastuiden välttelyssä.


      • Muurannu

        Ei seiniä saa useita senttejä heittämään jos mittaa osaa käyttää.


      • Ymmärräny

        Nii-i... tai lukea piirustuksia. Kyllä se on kuulkaas niin, että ainoa tie onnistumiseen niin aikataulussa kuin budjetissakin kivitalon rungon kanssa on se kun materiaalien toimittaja tekee itse rakennesuunnittelut ja rakentamisen. Jos se on kolmen eri, toisistaan erillä olevan firman vastuulla, on sopassa liian monta keittäjää ja homma kusee varmasti. Keskieuroopassakin, missä rakennetaan paljon kivestä, homma menee yhden toimijan kautta... ja se toimii.


    • RKM48

      Tapoja on tietysti monia, urakalla asentaja haluaa tienata enemmän ja asiakas luulee saavansa halvemmalla. Siinä jo ensimmäinen mutta.
      Yritys palkkaamalla syntyy arvonlisävero, muiden verojen ja maksujen lisäksi. Työnantajana toimiminen taas luo työnantajan riskit, sairastaminen ei todellakaan ole halpaa ja vastuu kysymykset kaatuu paremminkin itselle. Työntekijän vastuu on Suomessa melko vähäinen.
      Itse tehden voi säästää, mutta aikaa kuluu paljon ja kokematon tekee paljon virheitä, ensimmäiseksi yleensä yliarvioi kykynsä.
      Valettavasta kivimuotista rakentaminen, ehkä kivitaloista vaikein työ. Ahtaat valuaukot, raudat ja muotti imee kosteutta ja holvaa, vahingon vaara suuri. Sähkömies ei koskaan oikeaan aikaan paikalla, roilottaminen todella pölyistä hommaa.
      Helpommalla pääset EPS muoteilla ja paksu betonirunko merkittävästi vahvempi, sekä työ helpompaa myös ajallisesti. Toinen vaihtoehto kevytsoraharkosta muuraamalla, kevyempää ja inhimillisempää.
      Lopulta kaikki talot rapattuna näyttävät samanlaisilta, eristyskyky EPS muoteilla paras ja kylmäsillaton. Seinän osuus kuitenkin vaan 20 prosenttia kokonaisenergian kulutuksesta ja kivitalo aina hyvinkin ilmatiivis.
      Olen näitä kaikkia kasannut ja lähes kaikki myyjät ovat täysin vailla tietoa, kun jotain kysyy. Rakennesuunnittelija ei vastaa puhelimeen ja lähes kaikki suunniteltu vaikeimman mukaan.
      Menestystä rakentamiseen ja voimia.

      • Yhestäpaikasta

        Höpöhöpö. eps-muoteilla se tekeminen vasta vaikeeta onkin vaikka palikkamyyjä yllä muuta väittääkin. Noiden eps muottien käytön kanssa on rakennesuunnittelija kovilla, sillä rakenneliitokset muoviin tai muovin läpi betoniin, ovat haastavia. tiedän monia rakennesuunnittelijoita ja urakoitsijoita, jotka eivät edes suostu puuhastelemaan näiden eps muottien kanssa. Itsekään en kyllä miellä asumista tai investointia muovikuoren sisällä pullossa asumisesta kovin houkuttelevana.

        Talon runkomateriaalit kannattaa ostaa siltä joka tekee itse rakennesuunnittelun, urakan ja antaa rungolle takuun.


      • RakennusmestariTRE

        Ei kannata tehdä itse tai palkata duunareita verokortilla. Vastuut ja riskit eivät tällöin kohtaa. Runkourakka maksaa veroineen 30-50te perustaloissa riippuen talon koosta. Siis ammattilaisen tekemänä. Erilaisissa valmiselementtijärjestelmissä (esim. Luja tai Jämerä) urakka on vähän halvempi ja valusysteemeissä (esim. Lammi tai Passiivitalot) kalliimpi, sillä työmaan aikana syntyy urakan päälle tuntikustannuksia lisätöistä melkoisen paljon.

        Loppupeleissä kaikki rungot näyttävät samoilta ja kustannuserot ovat alle 10000e. Rakenteellisia ja toimituksellisia eroja on ja rungon valinta kannattaa tehdä siltä pohjalta. Hinta ei ole hhvä peruste rungon tai sen pystytystavan valinnalle. Vain ja ainoastaan laatu on!


    • RKM48

      Mitä jaskaa tuo yhdestä paikasta lestadiolainen oikein yrittää jankuttaa. Mitään tavaraa tai työtä ei tule yhdestä paikasta, eikä tee yksi firma. Mitä enemmän on välikäsiä, sitä enemmän maksaa on selviö.
      Talon rakentajan kannattaakin yleisesti hankkia tavaraa ja hankkia todellinen ammattilainen rakentamaan. Tulee mitat kohdalleen ja homma joutuu, pääsee nopeammin asumaan. Ottaako firman vai palkkaako työntekijän, lähes sama kunhan todellakin löytää ammattilaisen.
      Tampereen kolleega oikeassa, rungosta ei paljon hinta eroa saa aikaiseksi, laatu on tärkein tekijä.
      EPS-muotteja on turha kauhuissaan haukkua, kyllä niillä syntyy runko kätevästi, enkä ole Palikka myyjä, joka olisi asiallisella markinoinnilla saannut paljonkin myytyä.
      Rakennesuunnittelu betonirakenne normien mukaisesti hoituu EPS muoteilla helpolla, paksuja betonirakenteita on helppo liittää toisiinsa. Kestää maanpainetta kellarissa varmasti, kantaa palkkina erinomaisesti, muovi toimii eristeenä huippuhyvin, halkeamat rappauspinnoisda saa unohtaa jne...
      Jutut pullossa asumisesta yleensäkin täyttä roskaa, ilmatiiveys on tärkeimpiä ominaisuuksia talossa, jotta rakenteet toimivat. Kivitalon helppous on juuri ilmatiiviin rakenteen syntyminen varmasti.
      Hyvälle vastaavalle mestarille kannattaa maksaa tiedoista, taidoista ja vähän enemmänkin avusta, helpottaa hommaa merkittävästi.

      • Hdhdhduifufu

        Totakai sitä voi itse amatöörinä altistaa itsensä rakennusliikkeiden ja rautakauppatavaroiden myyjien rosvottavaksi ja huristella pakulla ja kärryn kanssa pitkin Suomea ja Baltiaa. Jos taas tekee päivätyökseen jotain muuta, kannattaa ostaa isompia paketteja sellaisia tarjoavilta ja maksaa siitä päivätyöstä saatavalla palkalla vähän enemmän. Itse nysväämällä hyöty on kuitenkin roposia ja virheet kalliita.


      • Gryndari61

        Minä en lähde ainakaan tekemään mitään sopimuksia jos hommaan ei kuulu kaikki työ, kalusto ja tarvittavat materiaalit. Hinta etukäteen. Ei mitään tuntitöitä tms... kokonaisurakassa tietää aina kuka vastaa. Pientalourakka kivestä kannattaa jakaa muutamaan kokonaisuuteen: maatyöt, runko, tekniikka, pinnoitukset ja kalustus. Näiden urakoiden rajapinnoissa voi sitten puuhata itse ja koittaa säästää jotain, mutta itse urakat kannattaa jättää rauhaan.


    • Nähtyon

      Suomi on täynnä rakennusliikkeitä, jotka tekevät kivitaloja urakalla ammatikseen, saattaa kuitenkin olla että omakotitalo työmaat eivät kauheasti houkuttele ja halukkaita vaikeahkokin löytää.
      Harvalla myös on varaa rakennusliikkeen rakentamaan kivitaloon, helpompaa se on varmasti ja siitä pitää maksaa.
      Kokonaisurakassa vastataan juuri sen verran, mitä firman perse kestää ja laadussa siinä tärkeimmässä voi olla suuriakin heittoja.

      • Eippersuskestä

        Kokonaisrunkourakkaa ei em. syistä kannata ikinä ostaa toimijalta, jonka liikevaihto on alle miljoonan. Sellaisen persus ei vaan kestä.


    • Mielipidevaikuttaja

      Turhaa kilpailun rajoittamista, tuolla ajatusmalleilla ei uusia pääsisi alalle lainkaan. Tehokkaimmat yhden miehen yrityksetkin jäisi käyttämättä.
      Miljoona on talonrakennusalalla pieni liikevaihto, enemmän vaikuttaa mitä on jäännyt viivan alle.
      Paras tapa on kysellä suosituksia edellisiltä asiakkailta, isommat Hartelat ja Lemminkäiset eivät suosituksia kaipaakaan.
      Talon voi hyvin rakentaa itsekin , on se monelta sekin onnistunut ja kohtuullisen hyvinkin, kyse ei ole rakettitieteestä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      65
      2880
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      407
      2782
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      98
      2233
    4. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      83
      1962
    5. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      72
      1900
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      6
      1818
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      8
      1808
    8. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      148
      1767
    9. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1613
    10. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      6
      1562
    Aihe