Lapuan räjähdys

32 vuotta

silloin oli pääsiäisviikko ja tiistai kello 7:43.
On niitä asioita joita en koskaan unohda.

12

676

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Korppis/Mandi

      Asuin Seinäjoella, heräsin räjähdyksen paineaallon aiheuttamaan talon tärähdykseen. Pöllähtäneenä istahdin hetken sängyn laidalle. Jatkoin kuitenkin nukkumistani. Opiskelin siihen aikaan Seinäjoen ilta lukiossa ja vasta iltapäivällä totuus paljastui minulle. Oppitunnit meni hämmennyksen purkamiseen. Katselimme hiljaisina luokkahuoneen ikkunasta kun helikopterit lentelivät koulun yli sairaala-alueelle. En koskaan unohda sitä päivää enkä etenkään sitä omituista talon tärähdystä.

    • Lisbet

      Muistan hyvinkin. Siellä oli monta emäntäkouluni
      aikaista naista työssä, ja kun niitä nimiä alkoi
      selvetä, oli kuin "sisar" olisi kuollut.

      • Sunnuntai iltapäivää vaan kaikille!
        Kyllä muistan sen päivän tai aamuahan se oli silloon.
        Se oli tiistai 13. huhtikuuta pääsiääsviikkoa elettihin.
        Kuulin tuan uutisen autorarios. Ajoon valtatie 13 Kokkolan ja Jyväskylän välillä, pikkuusen ennen Saarijärveä, sanottihin uutisis jotta minkälaanen onnettomuus ny on Lapuaa ja patruunateherasta siellä kohorannu. Eihän ne heti osannu sanoa kuinka paljon on ihimiishenkiä menetetty, se vaan torettihin notta melekehen kaikki siinä lataamos oli naisia.
        Käytihin sitten vaimon kanssa kattomas niitä jäläkiä, loppuviikoolla. Hirviää tuhoa siellä oli tullu. Eihän siihen ihan likelle päässy ku se alue oli eristetty ja kieltokyltit tellätty tutkimuksia varten. Se alue ja rauniot ja sekamelska kuitenkin nähtihin.
        On se tua ihimisen osa ihimeellinen ja kuinka pian se arkiaherrus voi muuttua.
        Se oli kova isku Lapualle ja koko suomellekki, pysäytti ajattelemahan. Ajattelemahan kuinka hauras elämä voi olla.
        40 kuoli ja oliko se ny 60 loukkaantui. Aikaa on kulunut tuasta huhtikuun aamusta 32 vuotta.
        Hilijaaseksi se laittaa vieläki, tuskan kautta Jumala luo uutta. Etehenpäin on kuitenki menty, aluuksi vaan tunti kerralansa mutta etehenpäin kuitenkin.
        On luotettu ja toivottu parempaa huomista, mikä sitten koko surevan lakeuren kohoraalla on toteutunukki.
        Laitan tähä loppuhun virsirunoolijan tekstiä kaikkien uhrien muistolle ja heirän perheittensä tueksi. Näiren 32 vuoren jäläkehen.
        "Suo Herra, toivon kynttilöiden loistaa, tyyneksi,
        lämpimäksi liekki luo.
        Valaiset pimeän, voit pelot poistaa.
        Jää keskellemme, Kristus, rauha tuo.
        terv. seppä ja pieni kultaanen Tiitu-kani täältä lakeurelta.


      • hilda-hymy
        seppäpohojanmaalta kirjoitti:

        Sunnuntai iltapäivää vaan kaikille!
        Kyllä muistan sen päivän tai aamuahan se oli silloon.
        Se oli tiistai 13. huhtikuuta pääsiääsviikkoa elettihin.
        Kuulin tuan uutisen autorarios. Ajoon valtatie 13 Kokkolan ja Jyväskylän välillä, pikkuusen ennen Saarijärveä, sanottihin uutisis jotta minkälaanen onnettomuus ny on Lapuaa ja patruunateherasta siellä kohorannu. Eihän ne heti osannu sanoa kuinka paljon on ihimiishenkiä menetetty, se vaan torettihin notta melekehen kaikki siinä lataamos oli naisia.
        Käytihin sitten vaimon kanssa kattomas niitä jäläkiä, loppuviikoolla. Hirviää tuhoa siellä oli tullu. Eihän siihen ihan likelle päässy ku se alue oli eristetty ja kieltokyltit tellätty tutkimuksia varten. Se alue ja rauniot ja sekamelska kuitenkin nähtihin.
        On se tua ihimisen osa ihimeellinen ja kuinka pian se arkiaherrus voi muuttua.
        Se oli kova isku Lapualle ja koko suomellekki, pysäytti ajattelemahan. Ajattelemahan kuinka hauras elämä voi olla.
        40 kuoli ja oliko se ny 60 loukkaantui. Aikaa on kulunut tuasta huhtikuun aamusta 32 vuotta.
        Hilijaaseksi se laittaa vieläki, tuskan kautta Jumala luo uutta. Etehenpäin on kuitenki menty, aluuksi vaan tunti kerralansa mutta etehenpäin kuitenkin.
        On luotettu ja toivottu parempaa huomista, mikä sitten koko surevan lakeuren kohoraalla on toteutunukki.
        Laitan tähä loppuhun virsirunoolijan tekstiä kaikkien uhrien muistolle ja heirän perheittensä tueksi. Näiren 32 vuoren jäläkehen.
        "Suo Herra, toivon kynttilöiden loistaa, tyyneksi,
        lämpimäksi liekki luo.
        Valaiset pimeän, voit pelot poistaa.
        Jää keskellemme, Kristus, rauha tuo.
        terv. seppä ja pieni kultaanen Tiitu-kani täältä lakeurelta.

        että se kosketti ympäri Suomea. Muistan vanhempieni järkytyksen, ja surun, kun selvisi miten monta tuttua ihmistä oli kuollut tai loukkaantunut. Vaikka he olivat jo kauan asuneet muualla, silti se kosketti.

        Itsekkin koen vielä haikeutta ja surua, se tunne mikä oli silloin tulee jotenkin lähelle, kun luin kirjoituksesi. Elämä jatkuu, aika parantaa haavoja, mutta jokin jälki sisimpään aina jää.


    • HTZA

      Mutta "Kemijärven räjähdys" koskee enemmän ihmisiin.

    • tammikuun likka

      Iltaa pyhäehtoosta. Olin tuollon sairaalassa pienen tytön syntymän johdosta, kun vainajien siunaustilaisuus oli Lapuan kirkossa. Kuuntelin radiosta ja ajattelin samoin kuin niin monet muutkin, miten se elämä saattaa yhtäkkiä päättyä. Ei amulla tiedä mitä ilta tuo. Siinä tilanteessa mielessä olivat pienet lapset jotka jäivät ilman isää tai äitiä ehkä molempiakin. Hiljaisena kuuntelimme me nuoret äidit siunaustilaisuutta.

    • Sen lohduttoman valkeiden arkkujen rivistön...ja katsoin vanhempiani uusin silmin...

    • Meillä oli silloin pieni vauva, esikoisemme. Olin vauvan kanssa kahden kotona, mies oli töissä.
      Kun kuulin uutisen ekan kerran radiosta, oli koko loppupäivän ihan kauhean ahdistunut ja paha olo. Vasta kun mies tuli töistä ja sain jutella hänelle, olo muttui.
      Ei tällaiset onnettomuudet unohdu. Se oli koko kansaa koskettava suru. Samaan sarjaan luen Virtain vanhainkodin tulipalon ja autolautta Estoonian haaksirikon.
      Kaikki ihan hirveitä onnettomuuksia.

    • 1976 - 22.000

      Oli se järkyttävä tapaus, 14 ihmistä kuoli. Mutta järkyttävä oli myös Guatemalassa vuonna 1976 tapahtunu maanjäristys jossa kuoli 22.000 ihmistä. Puhumattakaan nyt Estonian uppoamisesta jossa meren syvyyksiin meni 800 ihmistä, ja onhan näitä...

      • Lisbet

        Muistisi pätkii, ei 14:sta.

        Ja kyllä kamalia suuronnettomuuksia on sattunut ja sattuu jatkossakin, vaan se ei toista vähäisemmäksi mitenmonta kuolee, yksikin on liikaa. *niih*


      • Lapualla siviilit saivat ta...

        Patruunatehtaalla valmistettiin paukkuja isojen poikien sotaleikkeihin. Orvoista lapsista Lapualla tuli uhreja maanpuolustusinnon takia.


    • Ja vielä eteläpohjalainen

      Asuin silloin Lapuan lähellä. Menin aamulla ystäväni luo ja kerroin hänelle räjähdyksestä.

      Yhdellä sukulaisella oli jo väritelkkari, josta katsoin siunaustilaisuuden. Kekkonen sai istua, kun muut seisoivat.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      190
      1965
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      113
      1053
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      114
      1046
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      20
      757
    5. 52
      704
    6. Kauhavan häiriköijistä

      Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      32
      643
    7. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      42
      608
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      175
      557
    9. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      528
    10. Auto ajoi päälle?

      Ja pakeni luin iltapäivälehdestä. ! Ken on kuski joka tuollee teki
      Kuusankoski
      9
      482
    Aihe