toisen viat :/ (R-vika)

kyllästynyt kiusattu

Mikä ihmisiä vaivaa. Olen koko elämäni saanut kuulla R-viastani. SIIS EI KAIKKI VOI OLLA TÄYDELLISIÄ! minua vaan ärsyttää niin kauheasti kun ei uskalla julkisesti puhua kunnolla missään mitään kun pienestä pitäen on minua kiusattu ärräviastani. En usko että joku ihminen olisi täydellinen. Olen kohta 17 vuotias ja semmoista ihmistä en ole ainakaan vielä tavannut joka olisi täydellinen.

Kiusaajille vain semmoista tietoa,että ei se kuule ole minustakaan niin hauskaa kun on tämmöinen vika ja siitä vielä kokoajan morkataan kun kaikkensa on yrittänyt eikä sitä voi mitenkään parantaa.Monessa puhe opetuksessa sitä on käyty, vaan ei vika lähde.

Voisi sitä kaikki kiusaajat ottaa itteään niskasta kiinni ja aikuistua. Ja lopettaa tollaiset tyhmät mollaukset ja kiusaukset.



Pitkään kiusattu

14

1360

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kiusaisi

      Eikä siitä ole kysymys, että kiusailijat (vars. salassa tykönään) uskoisivat olevansa täydellisiä, päin vastoin. Katso vain tarkkaan, keksisitkö itse heistä jotain, mihin voisit tarttua niin halutessasi. Voisinpa lyödä vaikka vetoa...

      Kun katsot, miten korkeisiin asemiin puhevikaisia ihmisiä on päässyt (Tarja Halonen, Pertti Paasio, edesmennyt? Matti Wuori), niin hyvässä seurassa olet. Sisua ja hyvää itseluottamusta on varmasti tarvittu, mutta sinä olet vielä niin nuori. Uskon, että tuollaisen seikan painoarvo vähenee tasaisesti murrosiän jälkeen - sitä vanhemmat eivät kauheasti edes matki vammaisia, koska sen ymmärretään jo olevan häpeällistä ja järkevät aikuiset kyllä ilmaisevat paheksuntansa. Voit tehdä mitä vain haluat, vaikka toimia puheammatissa, joten jatka elämäsi suunnittelua rohkeasti.

    • ärrävikainen myös

      itsekin olen ärrävikainen, ja olen ollut jonkun verran kiusaamisen kohteena myös.
      olen siis itse 17 vuotias ja viimeksi oon saanu kuulla ärräviastani ala-asteen kutosluokalla. voi olla että siitä on myöhemminki joskus puhuttu mun selän takana mutt ei mulle oo ainakaan päi naamaa kukaan tullu sen jälkee kiusaamaa.
      ittekki oon käyny puheharjotuksissa ja saan sen ärrän kyll tärähtämäänki oikein, mutta se ei vaan tunnu luonnolliselta sanoo. aina joutuisi pitämään pienen tauon puheessa ärrän kohdalla. ja omaan korvaan se ei kuulosta läheskään oikealta.

      mulla tohon "ärrävikaongelmaan" on auttanu pitkälti se ett oon oppinu viimesen vuoden aikana aatteleen ett oon just hyvä tällasenani. se alko siitä ett aloin kattoon peiliin ja aattelemaan ett oon nätti just tällasena enkä muuttais yhtään mitään ittessäni. sitte ku itsetunto oli muutenki kohonnu nii pystyin paljo helpommin puhumaan vieraampienki ihmisten kans ilman ett ees kiinnitän itekkää huomiota ärrävikaani. ja oon huomannu ettei ne tyypit joille puhun, välitä siitä itekkään, tai ainakaan ne ei näytä sitä päällepäin.

      ku näytät niille kiusaajille että oot itsevarma etkä välitä ärräviastas niin ei niillä oo sitte enää mitään aihetta kiusata sua. jos ne näkee ett oot epävarma asiasta niin sitte kiusaajat just yleensä hyökkää asian kimppuun.
      ku oot itsevarma ja osotat ettet välitä ärräviastas ku puhut niin muutki lakkaa välittämästä siitä.

      ja kiusaajat vois kyll todellaki ottaa itteensä niskasta kiinni ja lopettaa tommoset typeryydet. mä en tajuu ett kokeeko ne sitte jotai hyvänolon tai ylemmyyden tunnetta ku ne saa kiusata muita.. täysin turhaa yrittää pilata toisen elämä. ku jos kiusaajat spottaa semmosen tyypin, joka on jostain asiasta epävarma, niin ne hyökkää heti sen kimppuun. ja kiusatulle voi jäädä teis kuinka pitkäks aikaa sisäiset arvet, jotka vaikeuttaa kanssakäymistä.

    • sillä kukaan ei ole täydellinen. Eivät myöskään kiusaajasi. R:ä vika on pieni vika todellisten vikojen vierellä, jos niitä verrataan. Eikä se edes ole todellinen vika. Se on vain sinua :) Toisilla on r:ä vika, toisilla ei, mutta ei siinä ole sen enempää haukuttavaa, kuin esim. tietyssä silmien värissä :)Jokainen on yksilö :)

      • rfjioeruwiruwuir

        Mul on kans r-vika oon 6 sain viimeks kuulla siitä ehkä 2-lk nykyään oon niiden "kiusaajien" (poikien) hyvä kaveri/ystävä ku oon tosi sosiaalinen


    • Säälittävä

      Noh täältä ilmoittautuu yksi kiusaaja/kiusattu. Olen luonnostani aika varautunut ja ujo. Kestää jonkun aikaa ennekuin koen ihmiset tarpeeksi "tutuiksi" jotta puhun heidän kanssaan ilman, että tunnen itseni jotenkin kiusaantuneeksi. Harvoin menen kenenkään tuntemattoman kanssa jutustelemaan, varsinkaan naisten. Ylä-asteella kiusattiin lähinnä siitä kun punastun herkästi, joten kaikki kommentit tyyliin: Minkä värinen on paloauto? ym. On kuultu. Jossain vaiheessa käytiin reisussa ruotsissa ja heti kouluun palattua sai kuulla haukkumista homoksi etc. Tietysti tästä kaikesta sitten myös kuraattorille kerroin. Pari kertaa kävin siellä juttusilla pyytämässä luokan vaihtoa ja kerran myös siellä tilitin itkien mitä kaikkee paskaa sain kokea. Noh näkyvää vaikutusta ei mistään tästä seurannu, jäin samalle luokalle ja kiusaus jatkui...

      Heikon itsetunnon kun omaan niin sorruin sitten myös kiusaamaan itsekkin. Luokalle tuli uus poika joka oli hieman "omalaatuinen" ja lestadiolainen. Tästä sitten kaikkea tyhmää keksittiin ja aikamoista paskaa se kaveri sai kestää. Myönnän olleeni mulkku silloin ja olen sitä varmaan vieläkin. Jouduin sitten tästä kiusaamisesta koulun psykologin juttusille muutaman muun kiusaajan kanssa ja kävin siellä aina pari kertaa kuussa. Ehkä kaikkein hassuinta on ettei kiusaaminen minua kohtaa juurikaan vähentynyt ja sain yhä lähes päivittäin kuulla "homoudestani" ja naamani väristä. Nytten olen ammattiopistossa (ylläri pylläri) ja kuulen yhä viikoittain piikkittelyä punastelustani. Nyt varmaan joku miettii, että mites tämän koko komeuden saisi kruunattua? Kerrottakoon, että olen useita kertoja harkinnut itsemurhaa ja vaikken en vielä ollekkaan päätynyt tähän ratkaisuun tulee viikoittain päiviä jolloin se tuntuisi paremmalta ratkaisulta...

      Ei tästä varmaan minkään sortin hyötyä ollut kellekkään, kunhan kerroin omista kokemuksista.
      (Olen pahoillani siitä kaikesta mitä se poika sai kestää, eikä tämä kyllä asiaa miksikään muuta, mutta silloin tuntui hieman paremmalta kun kaikki ei kaatunut minun päälle.)

      • yritetään90

        Kyl mä jotenkuten ymmärrän sua.

        Ainahan on se ujous uusien ihmisten kaa.
        Ainoat ihmiset, jotka ei saa mua ujoks on kaikkein ystävällisemmät :)

        Mut sen mä kirjotan sulle et yritä olla välittämättä siitä haukkumisesta.
        Kyllähän se tuntuu oudolt mut se on kyl ohi meneväää.

        Mäkin kiusasin yhtä jätkää ja pahalta tuntuu edelleen kun välil muistelee.
        Mut niinku mun yks kaveri sano, se on vaan meidän nuorten poikien tapa pönkittää itseään.

        Äläkä itsaria ajattele.
        Ootko ajatellut puhua tuntemuksistasi jollekin luotettavalla?
        Vaikka vanhemmille tai vaitiolovelvolliselle terapeutille.
        Apua saa aina :)

        Tsemppiä :)

        Kaikkea hyvää sulle ja Jumalan siunausta :)


      • mitään
        yritetään90 kirjoitti:

        Kyl mä jotenkuten ymmärrän sua.

        Ainahan on se ujous uusien ihmisten kaa.
        Ainoat ihmiset, jotka ei saa mua ujoks on kaikkein ystävällisemmät :)

        Mut sen mä kirjotan sulle et yritä olla välittämättä siitä haukkumisesta.
        Kyllähän se tuntuu oudolt mut se on kyl ohi meneväää.

        Mäkin kiusasin yhtä jätkää ja pahalta tuntuu edelleen kun välil muistelee.
        Mut niinku mun yks kaveri sano, se on vaan meidän nuorten poikien tapa pönkittää itseään.

        Äläkä itsaria ajattele.
        Ootko ajatellut puhua tuntemuksistasi jollekin luotettavalla?
        Vaikka vanhemmille tai vaitiolovelvolliselle terapeutille.
        Apua saa aina :)

        Tsemppiä :)

        Kaikkea hyvää sulle ja Jumalan siunausta :)

        myönteisiä keinoja parantaa itseluottamusta? Nyt luovuttaa peliin. Mitä vikaa muuten esim. punastumisessa on? Sekö harmittaa, että toiset voivat nähdä, mitä punastuja tuntee? Siksi kai siihen juuri kiinnitetään huomiota, kun todellisten tunteiden näkymisen pelko on niin pinnalla varsinkin nuorilla kaiken aikaa. Kun vähän vanhenet, niin tällaiset huomauttelut vähenevät ja loppuvat luonnostaan, usko pois.


      • ...
        mitään kirjoitti:

        myönteisiä keinoja parantaa itseluottamusta? Nyt luovuttaa peliin. Mitä vikaa muuten esim. punastumisessa on? Sekö harmittaa, että toiset voivat nähdä, mitä punastuja tuntee? Siksi kai siihen juuri kiinnitetään huomiota, kun todellisten tunteiden näkymisen pelko on niin pinnalla varsinkin nuorilla kaiken aikaa. Kun vähän vanhenet, niin tällaiset huomauttelut vähenevät ja loppuvat luonnostaan, usko pois.

        "luovuutta" enkä "luovuttaa". Mikähän freudilainen lipsaus tuokin oli? :)


      • valoviikate
        ... kirjoitti:

        "luovuutta" enkä "luovuttaa". Mikähän freudilainen lipsaus tuokin oli? :)

        Freudilainen lipsahdus tarkoittaa sitä, että ihminen tulee vahingossa lipsauttaneeksi, mitä mieltä oikeasti on. Termin "keksi" Sigmund Freud.


      • Anonyymi
        yritetään90 kirjoitti:

        Kyl mä jotenkuten ymmärrän sua.

        Ainahan on se ujous uusien ihmisten kaa.
        Ainoat ihmiset, jotka ei saa mua ujoks on kaikkein ystävällisemmät :)

        Mut sen mä kirjotan sulle et yritä olla välittämättä siitä haukkumisesta.
        Kyllähän se tuntuu oudolt mut se on kyl ohi meneväää.

        Mäkin kiusasin yhtä jätkää ja pahalta tuntuu edelleen kun välil muistelee.
        Mut niinku mun yks kaveri sano, se on vaan meidän nuorten poikien tapa pönkittää itseään.

        Äläkä itsaria ajattele.
        Ootko ajatellut puhua tuntemuksistasi jollekin luotettavalla?
        Vaikka vanhemmille tai vaitiolovelvolliselle terapeutille.
        Apua saa aina :)

        Tsemppiä :)

        Kaikkea hyvää sulle ja Jumalan siunausta :)

        Onkos Gustafsson, sitä samaa paskakielistäväkeä kuin muutkin lespaavat sekundat.


    • TheVampireNow

      haha, sanot vaa niille valittajille takasin: "onhan tarja halosellakin sama vika.menkää sillekin valittamaan"

    • :))))

      on r-vika, mutta sitä ei haukuta, arvostella eikä mua kiusata. Päinvastoin. Kaikki ketkä tietää mun r-viasta sanoo sitä söpöksi ja ja haluais itekki, koska se on nii persoonalline. :) haluun silti oppii sen viel joskus.


      RRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRR

      • kuin minä

        ennen inhosin erilaista ärrää, mutta nyt olen ylpeä siitä, ei ole olemassa r-vikaa vaan erilainen r vain :). onko muka henkilöllä x puhevika, jos hänellä on erilainen ääni kuin muilla?


      • ...
        kuin minä kirjoitti:

        ennen inhosin erilaista ärrää, mutta nyt olen ylpeä siitä, ei ole olemassa r-vikaa vaan erilainen r vain :). onko muka henkilöllä x puhevika, jos hänellä on erilainen ääni kuin muilla?

        törmännyt pariinkin tapaukseen, jossa "r-vikainen" on ruvennut harrastamaan ranskan kieltä. Meidän ranskanryhmässämme oli tällainen henkilö, ja kun oli ranskankielinen vieras käymässä, hän sai kiitosta ääntämyksestä...


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tykkään sinusta tosi tosi paljon

      Siksi en pysty sisäistämään sitä, että se ei ole molemminpuolista. Sattuu liikaa. En osaa käsitellä sitä tunnetta, koska
      Ikävä
      51
      3467
    2. Mikä sai sut ihastumaan

      Mitä tapahtui?
      Ikävä
      156
      2099
    3. Kaupan kassalla kannataa olla kylmä käytös

      https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010488540.html "19-vuotias Minja ja 59-vuotias Anne työskentelevät sillä todelli
      Sinkut
      204
      1791
    4. Mitä tehdä asialle?

      Jos laitan deitti-ilmon "40-vuotias nainen etsii seuraa" niin ketään ei kiinnosta (korkeintaan paria runkkaripenaa joill
      Sinkut
      135
      1699
    5. 80
      1165
    6. Hyvää heinäkuuta

      Hyvää huomenta ihanaa. 🦗🌾☔🤗🌻❤️
      Ikävä
      234
      1104
    7. Mitä helvettiä pakolaisille pitäisi tehdä RAJALLA?

      Jos Venäjä työntää rajalle pakolaisia ja tekee Suomelle selväksi että heidän puolelleen ei ole pakolaisilla asiaa - mitä
      Maailman menoa
      273
      1045
    8. Ethän syytä itseäsi

      siitä miten asia menivät. Mä en antanut sulle tilaisuutta.
      Ikävä
      130
      999
    9. Olen pahoillani mies

      Olen surullinen puolestasi, ettet saanut kaipaamaasi naista. Yrititkö lopulta edes? Teistä olisi tullut hyvä pari
      Ikävä
      52
      929
    10. Olet mies varmasti peto

      Makkarin puolella. 🤤
      Ikävä
      72
      895
    Aihe