dopperi/rotikka

dobberweiler

Mitä mieltä olette noista kahdesta rodusta? itselläni oli rotikka ja nyt on dopperi. Tälläkin palstalla on vaahdottu siitä kuinka paljon helpompi koira dopperi on kuin rotikka, etenkin erään surullisen tapahtuman jälkeen. Minun mielestäni näin ei ole! Dopperi ja rotikka ovat samanlaisia koiria ja yhtä koulutettavia kumpainenkin. Itse asiassa kaikki koirat ovat samanlaisia ja silti yksilöitä rotuun katsomatta. Muutenkin ihmiset "piiloutuvat" liikaa rodun taakse jos joku koulutuksessa on mennyt vialle, "hullu rotu se dobermann" yms. Minä väitän että vika löytyy AINA hihnan toisesta päästä! Jokaisessa rodussa, alleviivaan JOKAISESSA rodussa, löytyy dominoivia yksilöitä. Koiraa täytyy osta käsitellä koirana....

6

1248

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • samanlaisia!

      Rotikassa on paljon enemmän dominanssia ihan omasta takaa. Dobermann taas puolestaan sillä saralla helpommin omistajansa tahtoon taipuvainen. Toki yksilöeroja on molemmissa roduissa paljon enemmän, mutta jos puhutaan hyvin karrikoiden, niin näin on! Itsellä ollut useita ko. rotujen edustajia itsellä ja tuttavilla ja kokemuksella voin sanoa, että kumpikaan ei sovi ensikoiraksi, sillä vaativat omistajaltaan koiranlukutaitoa. Rotikka siksi, että se ei hyppisi nenille ja dobermann siksi, että se ei hyppisi seinille!

      • dobberweiler

        Niin, sinä sen sanoit! Roduissa on yksilöitä. Eli niin perhoskoirissa kuin Irlanninsusikoirissa voi olla dominanssia... ja taas toisinkin päin. Johtopäätös koiran rotuun ei ole katsomista vaan koulutukseen ja tietämykseen koirista! Miten käsitellä ylipäätään koiraa, miten ottaa henkinen yliote koirasta yms. Jos ko. asioita ei tunnista/osaa ei koiraan kannata ottaa, rotuun katsomatta. Säästää paljon omia hermoja. Minun eka koirani oli rotikka ja minulla ei ollut koskaan mitään ongelmia koirani kanssa. Perheeseemme tuli sentään ihmislapsikin tuon koiran aikana. Tämä nykyinen koira on paljon vaikeampi tapaus, mutta toimeen tullaan erittäin hyvin, vaatii vaan huomattavasti enemmän töitä kuin ensimmäinen koirani.


    • minä kyllä

      että dopperi on hankalampi...

      • rakettimies..

        Rtw on mun mielestä helpompi, KUNHAN johtajuus on pennusta alkaen selvä. Rtw perusluonne on itsevarmempi ja rauhallisempi, englanninkielisellä sivulla hyvin kuvattu olemus: "wait and see". Dobberi kuumenee helposti, on parhaimmillaan ja pahimmillaan kuini dynamiitilla ladattu vieteri. Toisaalta viettejä tuntevalle kouluttajalle dbm on hyvä koira. Dbm on mulla ollut ja sitäkautta rotuun tutustunut, nyt rtw. Mutta, kuten jo sanottu yksilöiden välillä on huimia eroja ja luonne-eroja lisää/vahvistaa annettu peruskoulutus ja sosiaaliset kokemukset.


      • näin on

        Dobermann vaatii enemmän ja on hankalampi, näin on.


      • jaanino
        näin on kirjoitti:

        Dobermann vaatii enemmän ja on hankalampi, näin on.

        Hyvä dobberwailer.. se o just niin että vika on hihnan toisessa päässä AINA! Joku puhuu totta.. Jokainen ihminenkin on yksilö ja meitäkin on vaikeita tapauksia.. miks ei se vika ole koskaan meissä?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      141
      1493
    2. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      122
      1266
    3. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      26
      1053
    4. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      984
    5. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      313
      881
    6. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      99
      833
    7. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      38
      732
    8. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      109
      676
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      59
      672
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      144
      644
    Aihe