dopperi/rotikka

dobberweiler

Mitä mieltä olette noista kahdesta rodusta? itselläni oli rotikka ja nyt on dopperi. Tälläkin palstalla on vaahdottu siitä kuinka paljon helpompi koira dopperi on kuin rotikka, etenkin erään surullisen tapahtuman jälkeen. Minun mielestäni näin ei ole! Dopperi ja rotikka ovat samanlaisia koiria ja yhtä koulutettavia kumpainenkin. Itse asiassa kaikki koirat ovat samanlaisia ja silti yksilöitä rotuun katsomatta. Muutenkin ihmiset "piiloutuvat" liikaa rodun taakse jos joku koulutuksessa on mennyt vialle, "hullu rotu se dobermann" yms. Minä väitän että vika löytyy AINA hihnan toisesta päästä! Jokaisessa rodussa, alleviivaan JOKAISESSA rodussa, löytyy dominoivia yksilöitä. Koiraa täytyy osta käsitellä koirana....

6

1124

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • samanlaisia!

      Rotikassa on paljon enemmän dominanssia ihan omasta takaa. Dobermann taas puolestaan sillä saralla helpommin omistajansa tahtoon taipuvainen. Toki yksilöeroja on molemmissa roduissa paljon enemmän, mutta jos puhutaan hyvin karrikoiden, niin näin on! Itsellä ollut useita ko. rotujen edustajia itsellä ja tuttavilla ja kokemuksella voin sanoa, että kumpikaan ei sovi ensikoiraksi, sillä vaativat omistajaltaan koiranlukutaitoa. Rotikka siksi, että se ei hyppisi nenille ja dobermann siksi, että se ei hyppisi seinille!

      • dobberweiler

        Niin, sinä sen sanoit! Roduissa on yksilöitä. Eli niin perhoskoirissa kuin Irlanninsusikoirissa voi olla dominanssia... ja taas toisinkin päin. Johtopäätös koiran rotuun ei ole katsomista vaan koulutukseen ja tietämykseen koirista! Miten käsitellä ylipäätään koiraa, miten ottaa henkinen yliote koirasta yms. Jos ko. asioita ei tunnista/osaa ei koiraan kannata ottaa, rotuun katsomatta. Säästää paljon omia hermoja. Minun eka koirani oli rotikka ja minulla ei ollut koskaan mitään ongelmia koirani kanssa. Perheeseemme tuli sentään ihmislapsikin tuon koiran aikana. Tämä nykyinen koira on paljon vaikeampi tapaus, mutta toimeen tullaan erittäin hyvin, vaatii vaan huomattavasti enemmän töitä kuin ensimmäinen koirani.


    • minä kyllä

      että dopperi on hankalampi...

      • rakettimies..

        Rtw on mun mielestä helpompi, KUNHAN johtajuus on pennusta alkaen selvä. Rtw perusluonne on itsevarmempi ja rauhallisempi, englanninkielisellä sivulla hyvin kuvattu olemus: "wait and see". Dobberi kuumenee helposti, on parhaimmillaan ja pahimmillaan kuini dynamiitilla ladattu vieteri. Toisaalta viettejä tuntevalle kouluttajalle dbm on hyvä koira. Dbm on mulla ollut ja sitäkautta rotuun tutustunut, nyt rtw. Mutta, kuten jo sanottu yksilöiden välillä on huimia eroja ja luonne-eroja lisää/vahvistaa annettu peruskoulutus ja sosiaaliset kokemukset.


      • näin on

        Dobermann vaatii enemmän ja on hankalampi, näin on.


      • jaanino
        näin on kirjoitti:

        Dobermann vaatii enemmän ja on hankalampi, näin on.

        Hyvä dobberwailer.. se o just niin että vika on hihnan toisessa päässä AINA! Joku puhuu totta.. Jokainen ihminenkin on yksilö ja meitäkin on vaikeita tapauksia.. miks ei se vika ole koskaan meissä?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 150
      4275
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      113
      3864
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      23
      2651
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1881
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      22
      1747
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1639
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      19
      1625
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1543
    9. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      91
      1521
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1501
    Aihe