Gallup

Gallup-Kalle

1: Hyväksytkö paperittomien koirien teettämisen?

2: Hyväksytkö tutkimattomien koirien käytön kasvatuksessa?

3: Teettäisitkö itse paperittomia koiria?

4: Käyttäisitkö itse tutkimattomia koiria?

17

902

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 1. ------
      2. en
      3. en
      4. en

    • Kasvattaja itsekin

      1. Kyllä
      2. Kyllä
      3. Kyllä
      4. Kyllä

    • vastauksia...

      1) Mikäli tarkoitat rotukoiria, en hyväksy. Jos koira on todellakin puhdasrotuinen ja terve, ei ole mitään syytä jättää pentuja rekkaamatta.

      2) En hyväksy. Pieniltä koirilta pitäisi tutkia ainakin polvet ja suurilta lonkat/ kyynärät ja kaikilta silmät. Myös näyttelyarvostelu on eräänlainen tutkimus! Arvostan myös luonnetestiä osana kasvatustyötä.

      3) En teettäisi. Aion käyttää jalostuksessa terveitä, rotumääritelmän mukaisia koiria, joten miksi jättäisin pennut rekkaamatta... Lisäksi olen allekirjoittanut Suomen Kennelliiton kasvattajasitoumuksen.

      4) En käyttäisi. Tuleva kantanarttuni käy luonnetestissä, näyttelyissä ja siltä tutkitaan polvet, silmät, lonkat ja kyynärät.

    • koiruus_mielessä

      1.Välipentueita en hyväksy. Muuten asiat ei ole niin mustavalkeita, joten en suoralta kädeltä edes tuomitse.

      2. Jos terve rotu joka ei kuulu pesvisaan, eikä rotujärjestö kehoita tutkimaan, niin miks ei =)

      3. En ole teetättänyt, enkä teetätä.

      4. En ole käyttänyt, rodut ovat kuuluneet pevisaan.

    • tavallinen tallaaja

      1. Kyllä, vaikkakin sekarotuiset on tosi rumia
      2. En! Kun jalostetaan ja kasvatetaan tiettyä rotua siinä on tehtävä kaikkensa että koirat ovat terveitä ja rodunomaisia!
      3.Kyllä ja olen teettänyt
      4.En, jos siis olisin kasvattaja

      • ...sekarotuiset ovat todella rumia? Omani on ainakin kaunis kuin mikä =)


      • seka rotuisesi
        MarzaH kirjoitti:

        ...sekarotuiset ovat todella rumia? Omani on ainakin kaunis kuin mikä =)

        ei kuitenkaan mikään griffon ole....


    • n.sorsa

      1.en hyväksy puhdasrotuissakoirissa
      2.en hyväksy ei tiedä mitä periyttää
      3. en teetäisi köyhät sitäkin tekee
      4. en käytäisi tutkituttaisin pevisan suosituksen mukaan ainakin.

      • ei tiedä vasta

        kun niitä on käytetty jalostukseen.Eli vaikka koira olisi tutkittu,ei se takaa periyttämisestä vielä mitään,se kertoo ainoastaan yksilön terveyden tutkituilta osilta.

        Voihan koira olla tutkittu ja terve,mutta perimältään täyttä saissea,kun taas joku yksilö huonomalla tutkimustuloksella(kuitenkin vielä sallittu),hyvän sukunsa vuoksi periyttäjänä parempi.

        Minäkään en käyttäisi tutkimattomia koiria,mutta varsinkaan,jos linja ei olisi tuttu en liputtaisi periyttämisen puolesta vasta kuin koiralla on jälkeläisnäyttöä.Ja enemmän kuin yksi pentue.


      • n.sorsa
        ei tiedä vasta kirjoitti:

        kun niitä on käytetty jalostukseen.Eli vaikka koira olisi tutkittu,ei se takaa periyttämisestä vielä mitään,se kertoo ainoastaan yksilön terveyden tutkituilta osilta.

        Voihan koira olla tutkittu ja terve,mutta perimältään täyttä saissea,kun taas joku yksilö huonomalla tutkimustuloksella(kuitenkin vielä sallittu),hyvän sukunsa vuoksi periyttäjänä parempi.

        Minäkään en käyttäisi tutkimattomia koiria,mutta varsinkaan,jos linja ei olisi tuttu en liputtaisi periyttämisen puolesta vasta kuin koiralla on jälkeläisnäyttöä.Ja enemmän kuin yksi pentue.

        tuli tärkeä soitto piti hoidella asioita.

        Mutta tutkin eilen ja vertailin kahta kasvattajaa millä on monia pentueita ollut, täysin sama määrä kummallakin.

        Toisella kasvattajalla 4 sf mva ja toisella 12 sf mva 2 kans mva. Kuvastaa hyvin sitä kauheata määrää mikä molemmilla koiria on ollut, kuka rahastaa, tehdään pennut vain rahastuksesta ja toinen panostaa rotumääritelmän mukaisiin pentuihin.

        Ei kasvatus ole niin yksinkertaista, että kuvitellaan vaan astutetaan kaksi rodun koiraa keskenään eikä panosteta laatuun.

        Siinä pitää tietää ihan melkein kaikki koirien suvusta, mitä mitäkin periyttää ja mahdolliset sairaudetkin.

        Ei kahta koiraa millä on samoja mahdollisia virheitä käytetä keskenään yhteen, koska se saattaa kostautua jälkeläisille, mut mut saattaa ulkonäkö muut mahdolliset tulla suvun takaaltakin.

        Esim erään rodun narttu mikä ei ollut näyttelykoira periytti rodun yhden kaikkien aikojen parhaimman rotunsa näyttelykoiran ja terveen pentue oli muutenkin täydellinen.

        Linjoja mulla ainakin näin vanhan kaavan mukaan:
        1.linjasiitos= vanhemmat saman näköisiä olematta sukua toisilleen ja toivottavasti periyttäen mitä kasvattajat hakevat.

        2. Ulkosiitos= vanhemmat ei mitään sukua toisilleen ollen ihan eri näköisiä, tulee sillisalattia pennuista, tullen monta eri ulkonäköä, välillä.

        3. argg sisäsiitos= vanhemmat läheistä sukua toisilleen, periyttäen hyvät ja pahat puolet pennuille.

        Jos samat vanhemmat tekee 1 pentueen mikä on terve ja rotumääritelmän mukainen, saattaa toinen pentue, heillä ollakkin ihan jotain muuta.

        Mistään ei voi mennä 100 takuuseen pennuissa.

        Ne ketkä kasvattavat rakastaen rotuansa ilman, että laskevat euroja mitä joutuu uhraamaan rahallisesti, yrittävät tehdä parhaimpien mahdollisten koirien kanssa jälkeläisiä, vaikkapa esim. sikra millä on jälkeläisnäyttöä koirillaan ja varmaan ei ensinmäisenä ole tullut euron kuvat silmiin vaan ajatellut rotunsa parasta, terveyden ja ulkonäön kannalta, raha ollessa sivuseikka.


      • esim.Juha Kareksen
        n.sorsa kirjoitti:

        tuli tärkeä soitto piti hoidella asioita.

        Mutta tutkin eilen ja vertailin kahta kasvattajaa millä on monia pentueita ollut, täysin sama määrä kummallakin.

        Toisella kasvattajalla 4 sf mva ja toisella 12 sf mva 2 kans mva. Kuvastaa hyvin sitä kauheata määrää mikä molemmilla koiria on ollut, kuka rahastaa, tehdään pennut vain rahastuksesta ja toinen panostaa rotumääritelmän mukaisiin pentuihin.

        Ei kasvatus ole niin yksinkertaista, että kuvitellaan vaan astutetaan kaksi rodun koiraa keskenään eikä panosteta laatuun.

        Siinä pitää tietää ihan melkein kaikki koirien suvusta, mitä mitäkin periyttää ja mahdolliset sairaudetkin.

        Ei kahta koiraa millä on samoja mahdollisia virheitä käytetä keskenään yhteen, koska se saattaa kostautua jälkeläisille, mut mut saattaa ulkonäkö muut mahdolliset tulla suvun takaaltakin.

        Esim erään rodun narttu mikä ei ollut näyttelykoira periytti rodun yhden kaikkien aikojen parhaimman rotunsa näyttelykoiran ja terveen pentue oli muutenkin täydellinen.

        Linjoja mulla ainakin näin vanhan kaavan mukaan:
        1.linjasiitos= vanhemmat saman näköisiä olematta sukua toisilleen ja toivottavasti periyttäen mitä kasvattajat hakevat.

        2. Ulkosiitos= vanhemmat ei mitään sukua toisilleen ollen ihan eri näköisiä, tulee sillisalattia pennuista, tullen monta eri ulkonäköä, välillä.

        3. argg sisäsiitos= vanhemmat läheistä sukua toisilleen, periyttäen hyvät ja pahat puolet pennuille.

        Jos samat vanhemmat tekee 1 pentueen mikä on terve ja rotumääritelmän mukainen, saattaa toinen pentue, heillä ollakkin ihan jotain muuta.

        Mistään ei voi mennä 100 takuuseen pennuissa.

        Ne ketkä kasvattavat rakastaen rotuansa ilman, että laskevat euroja mitä joutuu uhraamaan rahallisesti, yrittävät tehdä parhaimpien mahdollisten koirien kanssa jälkeläisiä, vaikkapa esim. sikra millä on jälkeläisnäyttöä koirillaan ja varmaan ei ensinmäisenä ole tullut euron kuvat silmiin vaan ajatellut rotunsa parasta, terveyden ja ulkonäön kannalta, raha ollessa sivuseikka.

        kirjoitus jalostuksesta on hyvä lukea jokaisen kasvattajaksi aikovan ja vaikkei aikoisikaan,siinä on vankkaa tietoa vaikka pennun ostajalle millaista kasvattajaa kannattaa suosia.

        Minä ainakin arvostan kasvattajaa,jolla on monessa polvessa OMIA kasvatteja,sillä niiden tuntemus ja mahdollisuus tilastointiin on varmasti varmempaa kuin ulkomailta tuotu yksilö,josta on vain tieto minkä myyjä antaa.

        Esim.viime vuosina voitokas saksanpaimenkoira kasvattaja on rakentanut koirat omille kasvateilleen,ja niitä löytyy jopa 5 polvea peräkkäin,ja molemmilta puolilta,niin kyllä siinä jos missä tuntee yksilöt sisaruksineen.

        Tottakai mukana on myös onni ja sattuma,mutta niiden osuus pienenee,kun tuntemus jalostukseen käytettäviltä yksilöiltä on muutakin kuin vanhemmat.Ja tämän kasvattajan kohdalla ei myöskään raha näyttele sitä pääosaa,sillä kasvattaja ei esim. myy juurikaan pentuja sellaisesta pentueesta,joka on nartun viimeinen.

        Olen samaa mieltä Kareksen kanssa siitä,että narttumateriaali on se A ja O.Vaikka sanotaan että perimä menee 50%-50%,vahva narttulinja muuttaa prosentteja ja narttu periyttää omalla käytöksellään ja pentujen hoidolla naperoille hivenen enemmän.Jos narttu on hermostunut,pompii ja loikkii pentulaatikosta jatkuvasti,niin vaikuttaahan se pentuihin täysin toisin,kuin narttu joka makaa rauhallisesti ja poistuu lähes pakotettuna asioille.

        Olen itse kasvattanut sen verran,että olen saanut Vuolasvirtapalkinnon(27 vuotiaana),mutta vasta aktiivinen ostaja on se joka tekee hyvän kasvattajan.Heille saan olla kiitollinen menestyksestäni,he olivat se paras mainos mitä kasvattaja voi saada.

        Enää en kasvata ja koiratkin on vain kavereita,mutta seuraan kyllä tiiviisti ja käyn silloin tällöin kotiseudun karkeloissa,mutta vaikka tänä päivänä on netit sun muut tietolähteet,tuntuu että ihmisiltä on tieto jotenkin hukassa.Johtuuko mahdollisesti siitä,että ennen ne kaivettiin ja kirjoitettiin käsin ja nyt kaikki on napin painalluksen takana,vähän liian helposti,en tiedä.

        Ja vaikka tietoa on saatavissa,salaileminen ongelmista,sairauksista sun muista on lisääntynyt.On hienoa kun kasvattaja kertoo rehdisti koiransa ongelmista,mutta joteskin tuntuu,että se sitten oikeuttaa käyttämään koiraa jalostukseen.Eli karrikoiden koiralla on katkeillut hampaita(leikkiessään toisen kanssa jolla oli metallikaulain),edellisessä pentueessa puuttui hampaita,on pentuja lopetettu aikaisemmasta pentueesta,mutta kun kerron sen rehellisesti,voin käyttää koiraa uudelleen!

        Jos minun pentueessa oli enemmän kuin yksi sairaskoira tai enemmän kuin yksi sairaus tai ongelma,koira oli automaattisesti ulkona jalostuksesta.Sillä suurimman surun kyseenlaisista kokeiluista kantaa omistaja.

        Mulla ei ole ollut vuosiin yhtään lonkkavikaista,haimavikaista,munapuolta,luonneongelmaa,epärodunomaista kasvattia,mutta en olekkaan kasvattanut vuosiin yhtään pentuetta.Se takaa 100% onnistumisen kasvattajana.

        Kaikki kasvattajat jotka tekevät työtään rakkaudesta rotuun saavat minun kunnioituksen,sillä menestys tuo sellaisen kateellisten lauman,ettei paremmasta väliä.Ja auta armias jos sieltä tulee joku sairas yksilö,se peittoaa 10 tervettä koiraa.Ja aina ei riitä koirien arvostelu,vaan mennään henk.kohtaisuuksiin ja asioihin,jotka ei mitenkään liity koko harrastukseen.

        Mutta naatitaan tulevasta ja jo vähän olevasta keväästä.Niin ja kurasista koirista!Ei tarvii olla hullu kun harrastaa koiria,mutta se auttaa ja löytää paljon hengenheimolaisia.Enemmälti hulluja on Messarissa kuin hullujen huoneella.Niin ja kasvatetaan netissä Maailmanvoittajia,eiks jeh!


    • olisi vastaus

      ei..

    • jännä gallup

      mitenköhän äänet jakautuvat?

      a) pitäisikö koirien oloja huonontaa?

      b) pitäisikö koiraveroa nostaa?

      c) pitäisikö koirille syöttää matoja?

      d) syötätkö itse koirallesi matoja?

    • Hattulanmies

      1.en
      2.en
      3.en Todellakaan enkä alkaisi rahastamaan niillä
      4.en...ja Jos olisin joskus kasvattaja hakisin koiria < italiasta.ruotsista.saksasta.sveitsistä.venäjältä.virosta.norjasta.puolasta.Usasta.brasiliasta.Hollannista.saksasta.tanskasta

    • 1.En

      2.Mitä tarkoitat tutkimattomalla?
      Jos rodussa ei ole mitään perinnöllistä taikka selvästi esiintyvää sairautta,niin mitään turhia tutkimuksia ei minun puolestani tarttisi kenenkään tehdä.

      3.En.Kasvatajasitoumuksen allekirjoittaminen sen jo kieltää,ja pidän sitä touhua muutenkin moraalittomana.

      4.Tutkitutan koirat pevisan,ja jto:n suositusten mukaan.Myös jos tiedossani olisi jotain sairauksia,joita ei ole virallisesti pakko/suositeltu,niin tutkituttaisin (olen tutkituttanut),niiden varalta.Minkään rodussa olemattomien vikojen varalta en tutkituta.

    • galluppiin...

      Kyssärit 1-4 ja mun vastaus on EI!!!

    • tähän...

      Mun vastaus on EI!!kaikkiin kyssäreihin!

    Ketjusta on poistettu 8 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuvaile kaivattuasi kolmella

      Emojilla. Oma vastaus 💨🚮💣
      Ikävä
      174
      1578
    2. Kysymystä pukkaa

      Mitä aiot tehdä kun näet hänet seuraavan kerran? Vai oletko kuin ei mitään....
      Ikävä
      126
      1501
    3. Mitä sä kuvittelit

      Kun annoit mulle huomiosi, tottakai minä menin ihastumaan suhun. En ole koskaan ollut se henkilö keneen kukaan kiinnittä
      Ikävä
      119
      1442
    4. Tykkään sinusta tosi tosi paljon

      Siksi en pysty sisäistämään sitä, että se ei ole molemminpuolista. Sattuu liikaa. En osaa käsitellä sitä tunnetta, koska
      Ikävä
      8
      1147
    5. Mikä sai sut ihastumaan

      Mitä tapahtui?
      Ikävä
      74
      983
    6. Sähköauto ei saastuta

      Koska sähköautossa ei ole saastutusputkea kuten polttomoottoriautossa. Saastuttajille tulee mätkäistä kunnon saastutusv
      Maailman menoa
      276
      950
    7. Hyvää heinäkuuta

      Hyvää huomenta ihanaa. 🦗🌾☔🤗🌻❤️
      Ikävä
      223
      932
    8. Olisitko oikeasti

      valmis kohtaamaan kaivattusi?
      Ikävä
      86
      873
    9. Älä nainen leikistä suutu!

      Ja kyllä täytyy kritiikkiäkin kestää, mm. ylipaino, se että oot köyhä jne jne Melko tutulta mieheltä
      Ikävä
      77
      823
    10. Kaupan kassalla kannataa olla kylmä käytös

      https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010488540.html "19-vuotias Minja ja 59-vuotias Anne työskentelevät sillä todelli
      Sinkut
      147
      814
    Aihe