Minkä ikäisenä seurustelun voi aloittaa?

äiti

Tyttäreni täytti 11 ja nyt on pojat alkaneet kysellä "alakko oleen".

Minkä ikäisenä te olette aloittaneet seurustelun?

Mielestäni 11 vuotias on hiukan liian nuori seurustelemaan.

Mitä sen ikäisillä seurustelu edes tarkoittaa?

Onko se vain sitä että voi sanoa että on jonkun kanssa?

En haluaisi kieltää seurustelua ja olla tiukkapipoinen äiti, mutta mutta...

129

14082

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Isosisko

      Et todennäköisesti kuitenkaan voi estää tytärtäsi seurustelemasta, joten kieltämisellä luultavasti vain aiheuttaisit pahaa mieltä ja katkeruutta ja tyttäresi joutuisi seurustelemaan salaa. Eikö sinustakin olisi turvallisempaa, että tietäisit vähän missä mennään, kenen kanssa hän seurustelee jne.?

      Itse olen jo vähän vanhempi, mutta kyllä tuo 11 v. taitaa nykyään olla aika normaali aika aloittaa seurustelu, vaikka se vähän hurjalta kuulostaakin. Kuitenkin "seurustelu" sen ikäisillä (mitä nyt esim. 12-v. pikkusiskoni ja hänen kavereidensa touhuja olen seurannut) on usein aika viatonta ja harmitonta: ihastumista, hengailua yhdessä, leffassakäymistä, kädestäpitäsmistä, pussailua.

      • Anna

        oon itse 11 v. Se riippuu muista, jos kavereilla on poikaystävät nii tietty sullakin pitää olla.
        Se on ihan tavallista että 11 vuotiaat alottaa seurustelun. Ei se oo mitään pussailuu pojan kaa ollaan ihan samalla tavalla ku kaverinkin kaa joka on tyttö...


      • isä
        Anna kirjoitti:

        oon itse 11 v. Se riippuu muista, jos kavereilla on poikaystävät nii tietty sullakin pitää olla.
        Se on ihan tavallista että 11 vuotiaat alottaa seurustelun. Ei se oo mitään pussailuu pojan kaa ollaan ihan samalla tavalla ku kaverinkin kaa joka on tyttö...

        Minulla on 12v tytär ja kyllähän noi kollit on alkanut pyöriä nurkissa... kele: se on vain hyväksyttävä ja kyllähän tuo nyt kuitenkin vaikuttaa aika "viattomalta" puuhastelulta toistaiseksi


      • Markke

        No itte olen tällä hetkellä 18v ja ekan kerran seurustelin kun olin 16v. Mutta maailma on muuttunut sen verran että ton ikäsellä se on nykypäivänä ihan vaan kädestä pitoa ja korkeimillaan se on jossai leffassa käymistä.


      • Anonyymi
        Anna kirjoitti:

        oon itse 11 v. Se riippuu muista, jos kavereilla on poikaystävät nii tietty sullakin pitää olla.
        Se on ihan tavallista että 11 vuotiaat alottaa seurustelun. Ei se oo mitään pussailuu pojan kaa ollaan ihan samalla tavalla ku kaverinkin kaa joka on tyttö...

        Poika on pussan minua huulille (oon 10 v)


      • Anonyymi
        Anna kirjoitti:

        oon itse 11 v. Se riippuu muista, jos kavereilla on poikaystävät nii tietty sullakin pitää olla.
        Se on ihan tavallista että 11 vuotiaat alottaa seurustelun. Ei se oo mitään pussailuu pojan kaa ollaan ihan samalla tavalla ku kaverinkin kaa joka on tyttö...

        Oon 12 ja vaikka oon ihastunu yhteen poikaan joka on ihastunu muhun niin ollaan vielä mun mielestä liian nuoria

        Mutta toisaalta jos seurustelu on vaan sitä että hengaillaan ja pidetään kädestä jne niin sit se on ihan okei mutta pussailu on vähän siinä ja siinä🥴


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oon 12 ja vaikka oon ihastunu yhteen poikaan joka on ihastunu muhun niin ollaan vielä mun mielestä liian nuoria

        Mutta toisaalta jos seurustelu on vaan sitä että hengaillaan ja pidetään kädestä jne niin sit se on ihan okei mutta pussailu on vähän siinä ja siinä🥴

        Sellaista se on siinä iässä , kun vaan tykätään toisistaan. Ja siitä ajasta jää ihanat muistot kun muistelee vuosien takaista seurustelua .
        Ja kun se on viatonta tykkäämistä niin muistot on koko elämän mielessä juuri sen vuoksi kun se jäi vaan siihen pussaamiseen


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Poika on pussan minua huulille (oon 10 v)

        😍😍😍


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Poika on pussan minua huulille (oon 10 v)

        voi huomaan


      • Anonyymi
        Markke kirjoitti:

        No itte olen tällä hetkellä 18v ja ekan kerran seurustelin kun olin 16v. Mutta maailma on muuttunut sen verran että ton ikäsellä se on nykypäivänä ihan vaan kädestä pitoa ja korkeimillaan se on jossai leffassa käymistä.

        Mielestäni ei ole kiire aloittaa seurustelua.On paljon taitoja joita ei opi kun seurustelu vie kaiken ajan Itse aloin 20v kun olin valmistunut ammattiin Jälkeenpäin ajattelin miten osasi olla niin viiksu.Parasta aikaa kun sai itse mennä ilman seurustelua kun kaikki pyörii vain yhden ympärillä.elokuvissa voi käydä tyttö porukalla jne. Ei siinä seurustelua tarvita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        😍😍😍

        Mä oon ihastunut yhteen poikaan ja se on halannut mua ja se aina vilkuilee mua tunnilla niin luulen et se on ihastunut muhun mut en uskalla kysyy🤭


    • mato87

      11-vuotiailla, ja suunnilleen saman ikäsillä, se tosiaankin on vaan sitä viatonta "olemista"... Täytyy vaan olla joku, jonka kädestä pitää kiinni ja näyttää kavereilla että "mulla on poikakaveri". Ei se mitään sen vaarallisempaa.

      Mä ite oon kasvanu perheessä, jossa ois ankarasti kielletty sellanen "oleminen" jos mulla ois sellasia sillon ollu. Vieläkin, ku oon 16-vuotias, vanhempani pitää mua liian nuorena seurustelemaan. No, onhan se tosin vakavaa, paljo vakavampaa ku "pikkusilla". Jos ite oisin vanhempieni housuissa, en kieltäis ikäiseltäni nuorelta seurustelua, koska se on täysin tavallista, ja monet osaa arvoida, missä mennään.

      • JokuI0

        No hei mä oon yksitoista ja oon kyl vetäny kielareita kerran jos toisenkin mut useimmilla se on vaan lähinnä kädestä pitoo


      • oona___moi
        JokuI0 kirjoitti:

        No hei mä oon yksitoista ja oon kyl vetäny kielareita kerran jos toisenkin mut useimmilla se on vaan lähinnä kädestä pitoo

        Määki oon yksi toista ja mulla on poikkis ja ollaa pussailtu ja se halus seksii mut en halunnu nii vaa pussailttii tottakai kielureita ja sitte se lähti meiltä nii se pussas mua ja läiskäs mun pyllyy


      • Hmmmmmmm
        oona___moi kirjoitti:

        Määki oon yksi toista ja mulla on poikkis ja ollaa pussailtu ja se halus seksii mut en halunnu nii vaa pussailttii tottakai kielureita ja sitte se lähti meiltä nii se pussas mua ja läiskäs mun pyllyy

        Oikein yksi toista... mikä se semmonen ikä on tai mitä ne kielurit on? Ootkohan kuitenkaan ihan 11-vuotias?


      • Anonyymi
        oona___moi kirjoitti:

        Määki oon yksi toista ja mulla on poikkis ja ollaa pussailtu ja se halus seksii mut en halunnu nii vaa pussailttii tottakai kielureita ja sitte se lähti meiltä nii se pussas mua ja läiskäs mun pyllyy

        No tohon taidatte olla kyllä aivan liian nuorii. Kannattaisko oottaa ehkä vielä pari vuotta (ja paljon enemmänki) ennen ku tuollaiseen alatte.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No tohon taidatte olla kyllä aivan liian nuorii. Kannattaisko oottaa ehkä vielä pari vuotta (ja paljon enemmänki) ennen ku tuollaiseen alatte.

        tosta viestistä on kymmenen vuotta


      • Anonyymi

        Sitten kun itse on aikuinen niin ymmärtää miksi vanhemmat halusivat suojella


    • M19

      "Seurustelin" tuon ikäisenä ja se seurustelu tarkoitti lähinnä kädestä pitämistä ja yhdessä oleilua. En muista edes koskaan pussanneeni silloista "tyttöystävää". Se on todella viatonta yhdessä ajan viettämistä eikä siinä kai mitään pahaa ole.

      • 244544

        Nykypäivänä se ei oo enää normaalia.


    • Angie

      Sen ikäisillä se on YLEENSÄ ainaki vain sellasta että korkeillaan pussaillaan, et vain jonki asteista hauskapitoo. Toiset on niin ettei edes juuri näe, mut silti muka "seurustelee". Ei sitä voi oiken seurustelemiseks sanoo. Ite alotin 16-vuotiaana, oon nyt 9 kuukautta seurustellu.
      Mun mielestäni sopiva ikä on sellanen 14-15, siis SEURUSTELUUN. Tollaseen hauskanpitoon taitaa kyl tuoki ikä riittää. Vaikkaki jos mä olisin sä niin mä saattaisin vielä kaikesta huolimatta sanoo että älä vielä, ehtii sitä myöhemminki...

      • Anonyymi

        Samaa mieltä. Saahan sen ihastuksen eli "poika/tyttöystävän" kanssa viettää aikaa ja nauttia siitä kuinka hauskaa hänen kanssaan on mutta olen samaa mieltä että se 14- 15 (Tai myöhemmin) on hyvä ikä aloittaa seurustelu. :)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Samaa mieltä. Saahan sen ihastuksen eli "poika/tyttöystävän" kanssa viettää aikaa ja nauttia siitä kuinka hauskaa hänen kanssaan on mutta olen samaa mieltä että se 14- 15 (Tai myöhemmin) on hyvä ikä aloittaa seurustelu. :)

        Mun mielestä tuollaseen vähän vakavampaan (sellaseen johon liittyy kielareita tms) niin just se 14-15v on hyvä mutta kyl jo 12-13v voi alottaa sen ei-niin-vakavan seurustelun (halailu, kädestä pitely, hengailu ja rohkeimmilla pusuttelu tms)

        T:12-vuotias tyttö


    • henna

      kyllä nää kimppajutu sen ikäsinä aika yleisiä, mutta älä anna lapsesi ymmärtää kummiskaan että on ihan ok olla eka sen jätkä kanssa ja sitten sen toisen, koska lapsesi siirtyy luultavasti kohta yläasteelle ja sillojn toi seurustelu vietti on korkeimmillaan. Ei olisi mukavaa, että hän sitten totuttuaan tuohon tapaan saisi jonkun taudin kun pohjat "alkaisivat ehdottelemaan" tai sitten tuohan se huonoa mainettakin jos on monen kanssa vuoroperää...ääh tulipas sekava teksti.

    • Neito Perhonen

      11 vuotias on mielestäni liian nuori... eihän se ole vielä edes yläasteella... eikä mee viel pariin vuoteen... juuri oli lehdessä kuinka 13 vuotiaasta tuli ISÄ!!! kaksi vuotta oli seurustellut eli aloittanut 11 vuotiaana ja seksi oli aloitettu viimeistään 12 vuotiaana kun 13 vuotta täytettyään on tullut jo isäksi... tahdotko tätä todellakin tyttärellesi... että hän aikuistuu jo tuon ikäisenä? Itse seurustelin ensimmäisen kerran 7 luokkani lopussa. 8 luokan loppu puolella aloitin vakavan seurustelun ja edelleen ollaan yhdessä. liian paljon saa netistäkin lukea että ihmisiä häiritsee katsella jopa 10 vuotiaita keskellä toria kielareita vetelemässä ja toisiaan hiplaamassa... ja syystäkin häiritsee eihän sellainen ole tuossa iässä normaalia 5 vuoden päästä aikasintaan.

      • Anna

        Neito Perhonen rauhotu.
        Sä et taida oikeen tietää millast on 11 vuotiaiden seurustelu. Itse oon 11 wee että enköhän mä tiedä pikkusen paremmin että se ei oo mitää kielareiden vetämist. Se on harmitonta kädestä pitelyy, ehkä ei sitäkään. Kato meille ykstoist vuotiaille on ihan saman tekävää onks se kaveri jonka kaa on tyttö vai poika. Ei me toisiamme hiplailla ja jos joskus näät jonkun 10 vuotiaan nii tekävän nii kuule syytä vain itsees!!! teiltä vanhemmilta ne on sen oppinu!


      • kokemusta on

        "11 vuotias on mielestäni liian nuori... eihän se ole vielä edes yläasteella... eikä mee viel pariin vuoteen..."
        ok nyt alkaa ärsyttää ja pakko vastata. >.< oon 11w ja meen ens vuonna yläasteelle :D millä vuosisadalla elät? No sillon oliki vuos 2003 ku kirjotit ton mut SILTI Toivon vaan et sulla ei oo lapsia ikinä ollu/tuu olemaan.

        eli oon -01 ja on totta, että jotkut alottaa seksin tosi aikaseen, mutta se on niitten asia. Kannattaa puhua lapsen kanssa kun se tuo ekan "poikakaverin" kylään. Tee säännöt selviksi ja anna heille tilaa. Voit myös tutustua pojan perheen kanssa ja jutella heidän kanssa mitä he miettivät ;) Jos mä nyt alottaisin seukkaamisen, se vrm olis jtn halailuu, pussailuu, kädestä pitämistä yms. Että kaikki tietää että se on "mun". :D :D
        Ps. Monilla meijän luokkalaisilla on jo tyttö/poikaystävä :)

        Pps. Vielä pakko sanoo, että jutelkaa lastenne kanssa hyvissä ajoin murrosiästä yms kaikista tärkeistä asioista. Koska lapsistanne se on aika tukalaa, kun oma äiti ei ota sitä puheeksi ja kiemurtelee vaikka kuinka monta vuotta niin, että ei uskalla kertoa mtn, koska ei esim tiedä onko se normaalia.
        Mun äiti kysy pelkästään, onko teillä koulussa puhuttu murrosiästä, ja sanoin että joo... Sitten se sano että voin kysyy siltä ihan mitä vaan, MUTTA HALOO VANHEMMAT! EI SE RIITÄ! Ei teijän pikku enkelit osaa/viitti tulla sanomaan, että nyt tarttis rintsikat yms yms. Sitä sitten vaan joutuu kiusatuksi ja niin edespäin.


      • 11-v
        Anna kirjoitti:

        Neito Perhonen rauhotu.
        Sä et taida oikeen tietää millast on 11 vuotiaiden seurustelu. Itse oon 11 wee että enköhän mä tiedä pikkusen paremmin että se ei oo mitää kielareiden vetämist. Se on harmitonta kädestä pitelyy, ehkä ei sitäkään. Kato meille ykstoist vuotiaille on ihan saman tekävää onks se kaveri jonka kaa on tyttö vai poika. Ei me toisiamme hiplailla ja jos joskus näät jonkun 10 vuotiaan nii tekävän nii kuule syytä vain itsees!!! teiltä vanhemmilta ne on sen oppinu!

        Niinpä. Oon 11-v ja oon "seurustellu" koht 3 vuotta. On ollut koko ajan vaan hauskanpitoa ja kerran käytiin leffassa sen vanhempien kanssa. Ei se ole niin vakavaa, mutta teiltä vanhemmilta ne sen tosiaankin on oppinut. Myös kaikenlaisten YouTube-videoiden seurauksena on pieni hinku saada poikaystävä/tyttöystävä. Eka kokemukseni oli, kun ykkös-luokalla pojat riiteli musta. En tietenkään siinä kohtaa sitä mitenkään ajatellut.


      • Wertuerss

        Se oli todistettu valheeksi.


      • Anonyymi
        kokemusta on kirjoitti:

        "11 vuotias on mielestäni liian nuori... eihän se ole vielä edes yläasteella... eikä mee viel pariin vuoteen..."
        ok nyt alkaa ärsyttää ja pakko vastata. >.< oon 11w ja meen ens vuonna yläasteelle :D millä vuosisadalla elät? No sillon oliki vuos 2003 ku kirjotit ton mut SILTI Toivon vaan et sulla ei oo lapsia ikinä ollu/tuu olemaan.

        eli oon -01 ja on totta, että jotkut alottaa seksin tosi aikaseen, mutta se on niitten asia. Kannattaa puhua lapsen kanssa kun se tuo ekan "poikakaverin" kylään. Tee säännöt selviksi ja anna heille tilaa. Voit myös tutustua pojan perheen kanssa ja jutella heidän kanssa mitä he miettivät ;) Jos mä nyt alottaisin seukkaamisen, se vrm olis jtn halailuu, pussailuu, kädestä pitämistä yms. Että kaikki tietää että se on "mun". :D :D
        Ps. Monilla meijän luokkalaisilla on jo tyttö/poikaystävä :)

        Pps. Vielä pakko sanoo, että jutelkaa lastenne kanssa hyvissä ajoin murrosiästä yms kaikista tärkeistä asioista. Koska lapsistanne se on aika tukalaa, kun oma äiti ei ota sitä puheeksi ja kiemurtelee vaikka kuinka monta vuotta niin, että ei uskalla kertoa mtn, koska ei esim tiedä onko se normaalia.
        Mun äiti kysy pelkästään, onko teillä koulussa puhuttu murrosiästä, ja sanoin että joo... Sitten se sano että voin kysyy siltä ihan mitä vaan, MUTTA HALOO VANHEMMAT! EI SE RIITÄ! Ei teijän pikku enkelit osaa/viitti tulla sanomaan, että nyt tarttis rintsikat yms yms. Sitä sitten vaan joutuu kiusatuksi ja niin edespäin.

        Toi vika tekstinäkö murrosiästä on niin totta. Oisin halunnu sillon äidiltäni enemmän. Tosi kiva sitte oli mennä yhtäkkii vaa sanoo et tota nyt ne alko... Ei me ikinä puhuta sellasesta!!

        Oho aika sekava...


      • Anonyymi
        11-v kirjoitti:

        Niinpä. Oon 11-v ja oon "seurustellu" koht 3 vuotta. On ollut koko ajan vaan hauskanpitoa ja kerran käytiin leffassa sen vanhempien kanssa. Ei se ole niin vakavaa, mutta teiltä vanhemmilta ne sen tosiaankin on oppinut. Myös kaikenlaisten YouTube-videoiden seurauksena on pieni hinku saada poikaystävä/tyttöystävä. Eka kokemukseni oli, kun ykkös-luokalla pojat riiteli musta. En tietenkään siinä kohtaa sitä mitenkään ajatellut.

        Ootko kuitenki pikkusen liian nuori... Oot seurustelu 3 vuotta eli... Aloit seurustelen 8v.... Ok...


      • Anonyymi

        No 11 on liian nuori mutta joku 13 on ehkä sopiva alottaa


      • Anonyymi
        kokemusta on kirjoitti:

        "11 vuotias on mielestäni liian nuori... eihän se ole vielä edes yläasteella... eikä mee viel pariin vuoteen..."
        ok nyt alkaa ärsyttää ja pakko vastata. >.< oon 11w ja meen ens vuonna yläasteelle :D millä vuosisadalla elät? No sillon oliki vuos 2003 ku kirjotit ton mut SILTI Toivon vaan et sulla ei oo lapsia ikinä ollu/tuu olemaan.

        eli oon -01 ja on totta, että jotkut alottaa seksin tosi aikaseen, mutta se on niitten asia. Kannattaa puhua lapsen kanssa kun se tuo ekan "poikakaverin" kylään. Tee säännöt selviksi ja anna heille tilaa. Voit myös tutustua pojan perheen kanssa ja jutella heidän kanssa mitä he miettivät ;) Jos mä nyt alottaisin seukkaamisen, se vrm olis jtn halailuu, pussailuu, kädestä pitämistä yms. Että kaikki tietää että se on "mun". :D :D
        Ps. Monilla meijän luokkalaisilla on jo tyttö/poikaystävä :)

        Pps. Vielä pakko sanoo, että jutelkaa lastenne kanssa hyvissä ajoin murrosiästä yms kaikista tärkeistä asioista. Koska lapsistanne se on aika tukalaa, kun oma äiti ei ota sitä puheeksi ja kiemurtelee vaikka kuinka monta vuotta niin, että ei uskalla kertoa mtn, koska ei esim tiedä onko se normaalia.
        Mun äiti kysy pelkästään, onko teillä koulussa puhuttu murrosiästä, ja sanoin että joo... Sitten se sano että voin kysyy siltä ihan mitä vaan, MUTTA HALOO VANHEMMAT! EI SE RIITÄ! Ei teijän pikku enkelit osaa/viitti tulla sanomaan, että nyt tarttis rintsikat yms yms. Sitä sitten vaan joutuu kiusatuksi ja niin edespäin.

        Samaa mieltä!!! Ja oon itekki joutunu salaa äitiltä paljon asioita kun en oo vaan uskaltanut sanoo!


      • Anonyymi
        Anna kirjoitti:

        Neito Perhonen rauhotu.
        Sä et taida oikeen tietää millast on 11 vuotiaiden seurustelu. Itse oon 11 wee että enköhän mä tiedä pikkusen paremmin että se ei oo mitää kielareiden vetämist. Se on harmitonta kädestä pitelyy, ehkä ei sitäkään. Kato meille ykstoist vuotiaille on ihan saman tekävää onks se kaveri jonka kaa on tyttö vai poika. Ei me toisiamme hiplailla ja jos joskus näät jonkun 10 vuotiaan nii tekävän nii kuule syytä vain itsees!!! teiltä vanhemmilta ne on sen oppinu!

        Ite oon 10 oon eronnu mut tultii takasi yhtee ja nyt pidellää käsistä kii ja ollaa kaupungilla pienen kaveriporukan kaa kyl me molemmat ajatellaa pusuja mut ei oikee viel oo tän ikä sen juttu sit kaverit sanoo et mee panee ku ne on itekki pannu nii sit vähä vituttaa


    • joku hemmo

      asiaa

    • Tietoa vaan.

      Itsekkin 11 kohta kaksitoista ja olen ollut jo vaikka kuinka monen kanssa yhdessä. Kun vanhemmat kuulee niin ne käy aina ihan hermona. Ei se niin vakavaa ole, jos se ei mene ihan "totiseksi". :)

    • Hämmästynyt...

      Mitäs ihmettä tuli nyt tästäkin luettua....11-vuotias on ehdottomasti liian nuori seurustelemaan. On mielestäni okei, jos hengailee jonkun jätkän kaa tai pitää kädestä, mut mitää pussailuu ton ikäsenä...saatte vaa herpeksen :P ton ikäset ei ymmärrä välttämättä mitä tämä ''rakkaus/ihastuminen'' tarkemmin mietittynä on...Itse olen 15 enkä ole vielä pussaillut kenenkään kanssa, mistä olen iloinen, sillä mitä iloa on siitä jos ensisuudelma ym. on jotain lasten pelleilyä? Mihin ihmeeseen tämä maailma on menossa....kaikki aloitetaan yhä nuorempana ja nuorempana, minua oikeasti huolestuttaa tämän maailman suunta -.-

      • Anonyymi

        Kyllä 11-vuotias voi seurustella. Siitä pussailusta en nyt tiedä mutta kyllä sen ikäinen voi hyvin ymmärtää mitä se rakkaus on. Kyllä sen pojan kanssa voi antaa vapaasti olla kunhan se vain ei mene yli... Tiiätte kyllä mitä tarkoitan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä 11-vuotias voi seurustella. Siitä pussailusta en nyt tiedä mutta kyllä sen ikäinen voi hyvin ymmärtää mitä se rakkaus on. Kyllä sen pojan kanssa voi antaa vapaasti olla kunhan se vain ei mene yli... Tiiätte kyllä mitä tarkoitan.

        Just niin!


    • Tällänevaa..

      Eli itse olen jo 14v ja kun "seurustelin" 11v niin ei se minun mielestäni seurustelua silloin, se oli vaan sellaista että oli pakko olla jonkun kanssa että pääsisi kavereille sanomaan "mulla on poikaystävä". Silloin minä ja "poikaystäväni" tekstailimme suurimmaksi osaksi koska emme tavallaan uskaltaneet nähdä koska emme tienneet mitä sanomme toisillemme. Mutta ei se minusta ainakaan haittaisi jos lapseni "seurustelisi" 11v.
      Tällä hetkellä itse seurustelen vakavammin.

    • 16tyttö

      Ei 11-vuotialle seurustelu merkkaa vielä paljoakaan. Lähinnä se on sitä kadestä pitämistä ja sitä että voi sanoa seurustelevansa. Seurustelu ei tarkoita 11-vuotiaalle läheskään samaa kuin vaikka 19-vuotiaille. Itse aloin seurustella ensinmäisen kerran 12-vuotiaana. se oli sellainen perus oltiin yhdessa kaksi viikkoa, kaupungilla käveltiin käsi kädessä ja saatettiin ehkä joskus halata, mutta ei se sen kummempaa. Nyt olen 16-vuotta ja seurustellut poikaystäväni kanssa vakavasti vuoden verran.

      Älä kiellä sun tytärtäs seurustelemasta, koska sä aiheutat sillä vaan kitkaa teidän välille. Sen voin vaikka luvata ettei se seurustelu kuitenkaan tule loppu elmää kestämään (ikinä en ole kuullut että kukaan tuon ikäinen oisi kuukautta pitempään seurustellut) Ja loppuen lopulta kyllä se jossain vaiheessa sen seurustelun aloittaa hyväksyitpä sä sitä tei et.

    • nykyisin 15v poju

      Mun tyttöystävä otti multa suihin kun olin 11. Sain orgasmin mut ei tullu spermaa vielä sillon. Oih sitä kultaista nuoruutta

      • 15v

        Vittu ei sulla varmaa edes stonannu silloin😂😂Naurattaa vaan lukee näit naperoiden viestejä(sori vähä myöhäs mut silti saatana...


      • Anonyymi

        Puhut sellaista kieltä etten ymmärtäny yhtään mittään.


      • Anonyymi
        15v kirjoitti:

        Vittu ei sulla varmaa edes stonannu silloin😂😂Naurattaa vaan lukee näit naperoiden viestejä(sori vähä myöhäs mut silti saatana...

        Enpä tiedä onko tämä sivusto se oikea paikka missä kuuluu kiroilla ja puhua tolleen.


    • ihansam

      jtn 16 jos haluu oikeeseen seurustelusuhteeseen :P

    • lifemocker

      alle 17 vuotiaiden säätöjä ei voi laskea miksikään seurusteluksi.
      eikä alle 17v kyllä kannata alkaa mihinkään seksihommiinkaan kun jengi on niin kehittymätöntä henkisesti (ja seurustelun tunnusmerkki on se fyysinen puoli)

      kuten sitten alle 25v ei tule myöskään mitään kestäviä parisuhteita kun jengi on niin kypsymätöntä. 17-24 vuotiaina HARJOITELLAAN niitä parisuhdetaitoja ja sitten kun ollaan tarpeeksi kypsiä (eli yli 25) niin sitten EHKÄ ollaan valmiita jo siihen pitkään, vakavaan parisuhteeseen

      • rtyh6t5r

        Hoet tuota aika usein.
        Onko tuo vaan mielipiteesi vai onko sinulla joku tutkimuslähde asiasta?


      • lifemocker
        rtyh6t5r kirjoitti:

        Hoet tuota aika usein.
        Onko tuo vaan mielipiteesi vai onko sinulla joku tutkimuslähde asiasta?

        kaikki joilla on elämänkokemusta tietävät miten kypsiä ihmiset ovat missäkin iässä


      • rtyh6t5r
        lifemocker kirjoitti:

        kaikki joilla on elämänkokemusta tietävät miten kypsiä ihmiset ovat missäkin iässä

        Toisinsanoen tuo on täysin oma mielipiteesi, eikä perustu mihinkään.


      • lifemocker
        rtyh6t5r kirjoitti:

        Toisinsanoen tuo on täysin oma mielipiteesi, eikä perustu mihinkään.

        toisinsanoen perustuu elämäntosiasioihin


      • EeroEtikka

        Se on aika yksilöllistä. Minä olen ainakin 16v ja en ole ajatellut ikinä seurustella koska siitä saan kunniaa että en ikinä seurustele.


      • 12vTyttö

        Nonni, mitäs hittoa ny. Munomat vanhemmat sai mut sillon ku olivat 17v kumpikin. Suhde on kestöny vieläki ja täyttivät kuitenki jo 30 v just


      • IhminenPalstalla

        Mun vanhemmat alotti seurustelemaan joskus 16-vuotiaina. Ja ovat yli 30v nyt. Eli on se aika yksilöllistä. Ja 11 veellä ei yleensä se seurustelu ole mitään vakavaa, huoli pois


      • Anonyymi

        Ehkä kuitenki siinä 17 vuotiaana (ja aikasemminki) voi alkaa jo seurustella. Totisemmaksi kannattaa ehkä kuitenkin mennä vasta siinä 20v


      • Anonyymi
        lifemocker kirjoitti:

        kaikki joilla on elämänkokemusta tietävät miten kypsiä ihmiset ovat missäkin iässä

        Se kypsyys voi kyllä riipua siitä millainen ihminen on. Ei aina ne jolla on "kokemusta" tiedä kuitenkaan kaikkea.


    • Kokemust on

      En usko et on vaarallista joa on poika ystävä. Olen 11v ja monil mun luokkalaisil on jo poikaystävä eikä niitten seuras oo mitää merkille pantavaa. Ne käyttäytyy iha normaalisti

      • 11w tyttö

        Joo mäkin oon 11w tyttö ja seurustelen ja ei siin mitää. ei se oo sen vakavempaa nähää joskus ja jutellaan (: sinuna en kieltäis✋


    • alkoi huvittaa

      Kai muuten huomasitte, ettei aihe ole enää kovin tarpeellinen, koska aloittaja ei enää tarvitse apua. Hänen tyttärensä on jo 22, eikä hänen seurustelunsa kuulu enää kellekkään xD

      • huvittaa minuakin

        true story ! :DDD


      • 00n2vuottawanha

        No nysse on 27 :)


      • Anonyymi

        Ja nyt 29 XDD


      • Anonyymi
        huvittaa minuakin kirjoitti:

        true story ! :DDD

        🤣🤣🤣


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        🤣🤣🤣

        Tää on silti järkevä koska joku muu kun aloittaja voi hakea täältä tietoa saman tyyppiseen juttuun (se miten minä päädyin tälle sivustolle)


    • VanhaKeskustelu

      Joo tää on aika kivaa katella keskusteluu joka alotettiin 12 vuotta sitten, ite en ollu sillon syntynykkään oon nimittäin nyt 11v ja mun luokalla varmaan kukaan ei seurustele ja turhaa evää vaatailla tähän mutää tän ikäsillä ei oo seurustelu mitään vakavaa ja joo, tääl oli muuten nuoretkin ihmiset kirjottanu tosi hyvii kommentteja. :D

      Jäin muuten miettiin jos toi tietty silloin 11vuotias nyt yli kakskymppisenä lueskeliskin näitä viestei täällä että joo...

    • VanhaKeskustelu

      Joo ja toi oli aika sekava viesti ja vähän kirjotusvirheitäkin, mut tuskin ketään kiinnostaa...

    • Jöö1

      Kyllä tossa iässä alkaa "seurustelut". Käytännösä se tarkoittaa ehkä vain parin tunnin "suhdetta" joskus ehkä jopa viikon. Ja tämä "suhde" on pikemminkin vain, että "ollaan yhdessä", sanallisesti, mutta ei mitään fyysistä toimintaa.

    • Kekene

      No kyllä mun mielestä 11 v on ihan liian nuori. Kun itse olin tuon ikäinen poika niin ei mulla mitään tyttöystävää ollut. Leikin kyllä tyttöjen kanssa ja uimarannallakinnoli vielä pippeli paljaana vaikka tyttöjä oli paikalla

      • lololololololololololol

        Sehä on ny 27 tai sillo 23 xD


    • jvdjncf

      Ja joskus ennen mentiin naimisiin 16v joten ei toi varmaan paha oo
      ps ne pojat teki sitä varmaan koska totuus tai tehtävä

      • Anonyymi

        Itselläkin isovanhemmat menivät naimisiin 18 vuotiaina


    • Jolopoika

      Mikä seurustelussa väärää??Kaikki alottaa sillo ku tuntuu että on itse valmiita.

    • 52dfmk54mkmdfs45

      Komppaan yllä olevaa. Eli ihmisen kuuluu saada aloittaa seurustelu silloin, kun hän on siihen itse mielestään valmis. Et sinä voi päättää sitä, koska sinun lapsesi aivot kehittyvät siihen pisteeseen, että hän haluaa seurustella.

    • 14wtyttööö

      mä seurustelin yhen pojan kaa kun olin 11, se oli 10... oltiin joka välkkä kahestaan ja silleen. oon nyt 14 ja oon nähny sitä poikaa välil. ollaaan vieläkin kavereita.

    • asiastatietävä

      Tasan sillä punaisella sekunnilla kun molemmat osapuolet on tarpeeks kypsiä ja valmiita touhuun. Tapahtu se 5- tai vaikka 85-vuotiaana!

    • 69v

      ite tykkään seurustella ii vuotiaitten kaa kun se on niin "viatonta"

    • Nuoriii

      Mä oon 13v ja ekan kerran "seurustelin" 11v se oli vähä sellast et se poika otti "tosissaan" sen "suhteen" mut mä en ja se sit oli sellast et pidettiin kädest kii,halailtiin, pussailtiin ja pari kertaa suudeltiin ja välil se poika otti perseest ja rinnoist kii et se oli vähä nii näi.... 12v alko enemmä vanhemmat jätkät kiinostaa ja sit oli jätkien kaa sellast pientä säätöö... Nyt siis oon 13v ja mul on ollu jo aika pitkää yhen 16v kaa säätöö ollaa nähty parikertaa ja halataa aina ku nähää ja ollaan oltu ajelee yhes ja pidetty kädest kii se on mun mielest parempaa ku se et oli 11v saman ikäsen pojan kaa

    • Nuorikakara

      Puhukaa lapsille ajoissa menkoista rintojen kasvamisesta poikaystävistä ja muusta sellasesta koska ei ne uskalla tulla kysymään mitään tai pyytämään rintsikoita tai mitään ja sillee rohkaiskaa lapsianne esim jos lapsi kutsuu kylään kavereita ja yhden pojan joka on silti kaveri nii olkaa vaa sillee okei eikä sillee ai poika ohhoh poika siis poika ai poika.

      Siitä tulee vaa kiusatuks jos ei pääse henkisesti kasvamaan koska vanhemmat ei osaa kasvattaa :(

    • wertuerss

      Sitte ku tietää että mitä seksi tarkoittaa :D

      • Anonyymi

        Sitten olisin kyllä ollut suhteessa 6 wee


    • Selmah

      Itse oon nyt 13 ja ekassa "seurustelusuhteessa" olen ollut 12v. Omasta mielestäni 11 vuotiaan parisuhde ei niin vaarallinen ole mutta omasta mielestäni seurustelu kannatisi aloittaa 12 vuotiaana. Mutta voihan vaikka 11 vuotiaskin seurustella. Seurustelussa 11 vuotiaana omasta mielestäni ei ole mitään väärää mutta vähän aikaa vielä kun odottaa niin sitte jo saattaa napata :)

    • 1Virta1

      Olen itse nyt 11 ja seurustellut kahden pojan kanssa. No enemmän hengaillaan ja pussaillaan. Ei se mitään vakavaa ole. Äitini on tiennyt vain edellisestä, koska tämä petti minua ja olin ihan maassa. Vaikka olen 11 minulla on samat tunteet kuin isoilllakin. Tosin uudemman kerran aloitin n. viikko sitten, eikä äitille ole ollut aikaa kertoa. Mutta mielestäni 11 v. ei ole liian nuori! Nykymaailmassa se on normaalia.

      • 244544

        Vittu nää nykypäivän lapset ovat niin onnettomia. Syntyessään lapsella on älypuhelin kohdusta tullessaan, he alkavat seurustella 8-vuotiaina, alkavat kunnolla pussailemaan ja halailemaan 11-vuotiaina. Ostavat myös ekat stringit 10-vuotiaana.


    • 1Virta1

      Ja me oltiin sen edellisen kanssa monta kuukautta. Syy siihen, että itkin paljon.

    • Oon 14, 'seurustelin' yhen jätkän kaa eskassa ja ekalla luokalla, sen jälkeen en oo ollu kenenkää kaa yhes. :)

    • Ja 11v on liian nuori vakavaan suhteeseen. Harjottelu on eri asia.

    • 11-v

      Moi! Oon nyt 11-v ja Jotkut mein luokkalaiset on yhessä mut se tarkoittaa meijän kohal sitä et kummatkin vaa tykkää toisistaa

      • Anonyymi

        Niin totta


    • Mustikka04

      Mielestäni seurustelun aloittamiselle ei ole mitään tiettyä ikää. Jokainen voi seurustelurlämänsä aloittaa milloin itse kokee pathaaksi.



      Olen 12v tyttö olen ihastunut yhteen poikaan ja hän on ihastunut minuun, mutta emme jotenkin uskalla tavata kahdestaan ja aloittaa jotain juttuu. Ollaan puhuttu joskus et voitas seurustella ja et miks me ei seurustella. Ollaanko vaan liian nuorii vai pitäskö vaan rohkeesti alottaa?

      • Anonyymi

        Sama juttu meneillään


      • Anonyymi

        Sama mut ei olla puhuttu mitään seurustelemisesta


    • Minkä ikäisenä te olette aloittaneet seurustelun?
      - Mä aloin seurustelemaan eka kerran 13 vuotiaana 15 vuotiaan pojan kanssa.

      Mitä sen ikäisillä seurustelu edes tarkoittaa?
      - Viidennellä ja kuudennella luokalla ne seurustelut olis lähinnä yhdessä olemista, juttelua, musan kuuntelua ja joillakin oli sellasta salaa pussailua esim. välitunnilla. Itellä toi 13v alkanut seurustelu kyllä eteni sillai aika nopeesti pidemmällekin, mutta mun pari kaveria seurusteli varmaan pari vuotta ennen kuin niillä tuli seksijuttuja kuvioihin.

    • Eveliina111

      Oon ITE 10 ja mä jo seurustelen ja moni muukin meidän luokalla ja on se ihan normaaliin. Se on vaan sellainen asia että sitä ei kannata vanhempien kieltää

    • Fhgblgjvk

      Mä oon seurustellu yhen vuoden ja oon nyt 12 kohta 13

    • Äitihuoli

      Mun tyttäreni Täyttää elokuussa 12v Ja hän on ihastunut yhteen poikaan ja hän ei tiedä onko se häneen voiko nämä viitata siihen 1.Hän hymyilee sille. 2.Hän kommentoi hänen ig kuviin 3.Tuijottaa 4.Kysyy apua

    • 11vtyttö

      Itse oon myös 11v tyttö ja itsellä ei ole vielä poikaystävää mutta ilmeisesti moni meidän luokkalaisista on ihastunut muutamaan tyttöön meidän luokalla... ja itsestä se tuntuu tietty vähän epäreilulta😂 ja oon huomannu että tässä 10-11 vnä oon huomannu olvenai ihastunu muutamaan poikaan ja ne ei kyllä minuun välttämättä ole ihastunut

      • minävain123456

        oon 12.v ja seurustelen. Ei mitään ihmeellistä tehdä mut en oo kertonu vanhemmille. mulla on 17.v sisko joka ei oo koskaan seurustellu tietääkseni ja se olis vähän outoo jos mä seurustelen ja se ei. en uskalla sanoo siitä vanhemmille kun se olis aika noloo. vai olisko?


    • Tyttöjenrakastaja

      En suosittele seurusteluu 11v:nä, ite olin 12v:nä yhen tytön kaa ja sain vaa sydänsurui kun se jätti minut. Ja sillon kannattaa tehdä vielä jotain muuta

      • Tyttöjenrakastaja

        Muutakin kun vaan olla pyörimässä kylil tyttöjen/poikien kanssa


    • Anonyymi

      Itsekin olin sen ikäisenä "suhteessa". Ei se mikään suhde ole se on aika samanlainen kuin kaveri. Itse "poikaystävän" kanssa ainakin tekstailtiin ja välillä nähtiin kavereiden kanssa yhdessä isossa porukassa. Käsistä saatettiin pitää ja halata mutta ei mitään kummempaa. Itse antaisin lapsen ottaa siinä iässä ensimmäiset "suhteen" tunteet. Mulla ei vanhemmat suuremmin puuttuneet mihinkään, vaan sanoivat että tee mikä susta tuntuu oikealta. Kuitenkin lapsen kanssa kannattaa jutella tämmöisitä asioista, mutta ei tunkea niitä niiden naamalle. Lapsesi kuitenkin luotti sinuun tarpeeksi että kertoi sinulle poikaystävä asioista, joten uskoisin teillä olevan ihan hyvä suhde. Sinuna luottaisin lapseen ja antaisin itse tehdä päätöksen ja sitten olisin tukena tulevaisuudessa, kun suhde ei toiminutkaan.

    • Anonyymi

      HMMM.... Olen erittäin myöhässä eikä minua edes ollut silloin kun tämä viesti tehtiin... Mutta oon 12 tyttö joka seurustelee... Me ei olla ees pussattu, joten mun mielestä np et 11.v seurustelee...

    • Anonyymi

      Joo, olen itse nähnyt/kuullut kun 9 vuotiaat alkavat jo kysyä "alatko olee" eihän se kestä kun korkeintaan viikon. Käsistä pitelyä ja muutenkin hengailua. Mun mielestä ihan ok.

    • Anonyymi

      Itse olen myös 11 vuotta, seurustelen luokkalaiseni pojan kanssa, lähinnä sellasta että yhdessä vietetään aikaa ei sen kummempaa. Kerran ollaan halattu mutta ei olla pussailtu tms. Yleensä vaan vietetään aikaa toisen seurassa.

    • Anonyymi

      Itse täytän 13v ja on ollut poika kavereita eskarista saakka. Aloin pusailemaan huulille 4lk ja no mun vanhemmat ei kiellä seurustelua oli liian nuori tai ei mutta en ikinä tässä iässä rupes puuhiin vaan ni pusuja ja sen semmosta🥰

    • Anonyymi

      Itse olen 12 vuotias ja on yksi tyyppi josta tytkkään ja hän tykkää minusta myös mutta en tiedä miten voisin kertoa vanhemmilleni jos olisimme yhdessä emme siis vielä ole, ehdotuksia?

      • Anonyymi

        Ja kysyä voisinko yli päätään seurustella?
        Ja luulen että aika moni seurustelee juuri tämän ikäisinä niin se on aika normaalia😊


    • Anonyymi

      Ei ole olemassa yhtä oikeaa ikää vaan jokaisen nuoren pitää itse saada päättää koska on aika aloittaa seurustelu tai seksielämä. Se päätös ei kuulu vanhemmille tai muillekaan aikuisille. Se on saatava tehdä silloin kun hyvältä tuntuu.

      • Anonyymi

        Pahoittelen mutta kyllä se paljon vanhemmille kuuluu milloin ja missä iässä aloittaa seurustelun ja seksuaalisenkin puuhastelun. Siitä voi olla paljon haittaa jos tulisikin esimerkiksi raskaaksi mikä on aina mahdollista seurustelusuhteessa jossa on seksiäkin. Ehkäisy asiat pitää olla molemmilla kunnossa silloin ja rahaa ehkäisyyn ja sekin raha usein tulee vanhemmilta. Jos ei ole vanhemmille valmis näyttämään niitä seurusteluun liittyviä asioita heidän silmiensä edessä miten voi olla valmis vaikka vahinko raskauteen joita tapahtuu ehkäisystäkin huolimatta joskus ja kuka sen raskaus asian sitten hoitaa joko pois tai eteenpäin? Ei ainakaan nuori koululainen itse yksin. Jos niistä asioista on valmis selviämään poikaystävän kanssa vain kahdestaan niin sitten voi päättää täysin mitä tekee ilman vanhempia tai aikuisia.


    • Anonyymi

      Jos vanhemmilta kysytään oikeaa hetkeä aloittaa seurustelu niin sitä hetkeä saa odottaa parikymppiseksi asti. Se vaan menee niin että vanhemmille se oma muksu on ikuisesti pieni lapsi, jonka kasvamista isoksi ei haluta tunnustaa. Nykyisin näkee perheitä, joissa lähes aikuista teiniä kohdellaan kuin pientä lasta.

      Jokaisella on vain yksi nuoruus ja se menee ohi todella nopeasti. Monet nuoriaan mustasukkaisesti vartioivat vanhemmat elivät itse seksuaalisesti aktiivisen nuoruuden, mutta eivät soisi tätä omille lapsilleen. "Ajat ovat muuttuneet" ei riitä tekosyyksi rajoittaa nuorten oikeutta omiin kokeiluihin.

      Nuori oppii helposti huolehtimaan ehkäisystä, se ei ole kuitenkaan mitään rakettitiedettä. Kondomi sujahtaa helposti vähän pienempäänkin pippeliin. Suurin osa nuorista ymmärtää myös kohdella partneriaan kunnioittavasti ja asiallisesti.
      Näihin juttuihin ei vaadita yliopistotutkintoa.

      • Anonyymi

        "Jokaisella on vain yksi nuoruus ja se menee ohi todella nopeasti"

        Pyh, sanon minä.
        sana "nuoruus" on vain käsite.
        Ihan samoja hetkiä voit tehdä aikuisenakin iästäsi riippumatta, itse sinä siitä päätät
        miten elämäsi elät.
        Koko "Nuoruus" on vain puppua, jota jauhetaan kaikkialla. Jos haluat olla nuori koko elämäsi,
        niin senkus olet. Niin minä ainakin olen tehnyt, elänyt ja ollut ja yhä elän niin, en käy edes töissä, olen miltei lapsi vaikka olenkin 44v mies, minulla on vaimo, ei lapsia mutta teen kaikkea samaa kuten teininäkin. viihdyn heidänkin seurassaan kesäyöt tai pelailen pleikkaria.


    • Anonyymi

      Jokohan aloittajan tytär nyt kolmekymppisenä saa seurustella?

    • Anonyymi

      Mä oon 10 vuotias ja tehtiin seksiä koulun vessassa pojan kanssa ja se seksi sattu

    • Anonyymi

      Laita rajat seurustelulle,

    • Anonyymi

      Veikkaisin, että seurustelu tuon ikäisellä tarkoittaa lähinnä parin kuukauden ystävyyssuhdetta vastakkaista sukupuolta olevan kanssa.

    • Anonyymi

      alaiköinen ei ole kypä seurustelemaan koska laissakin on suojaikäraja 16v. eli sakkolihaa on sen alle kaikki.
      jos ei me aikuiset 40 miehet saa lain mukaan seurustella alle 16 vuotiaiden tyttöjen kanssa, ei sihen ole oikeutta 11 vuotiaillakaan.
      Miksi muuten laissa määritellään tuo ikäraja?
      Jos ei ole kypsä, niin ei ole.
      lastensuojelun tulisi korjata sellaiset alaikäiset talteen.
      ikärasismia moinen.
      t: J44

    • Anonyymi

      7-11 vuotiailla seurustelu on yleensä pelkkää leikkiä. 12-15 vuotialla on varmaan jo jotain pussaamista tms.

    • Anonyymi

      Ite seurustelin ekan kerran 12-vuotiaana. Oli aika viatonta, ehkä saatettiin suudella pari kertaa mut ei mittää sen enempää.

    • Anonyymi

      KUKKAHATTUTÄTI!!!!

    • Anonyymi

      Minä olen 9 saako minulla olla

    • Anonyymi

      Minä olisin kiinnostunut äidistä!

    • Anonyymi

      Ääh, ei siihen tarvita kauheita määriä vuosia. Oon ite 5lk ja meijän luokalla on kolme paria ei kuus surustelevaa. Kolmasosa luokasta seurustelee
      Ei muuten vaikuta siltä sillä ei ne oo yhes. Puhuvat vaan imelästi
      Yök. Okei haluisin kyl alkaa olee. Vinkkejä poikkeuksen hankkimiseen? Miten saan tietää oonko ihastunut!? Miltä se tuntuu?

    • Anonyymi

      Kaksi kymppisenä

    • Anonyymi

      Nainen on 12-vuotiaana valmis vaimoksi eli palvelijaksi miehelle.

      • Anonyymi

        Pirun typerys. Miehet ne on naisten palvelijoita!!!!

        Idiootto's


    • Anonyymi

      Laissahan ei määritetä seurustelulle ikärajaa mutta seksuaaliselle kanssakäymiselle on ikäraja 16 oon itekki 11 ja en seurustele ainakaan viel oon poika ja oon siis5.lk ja kyllä sielt pari ihastusta löytyy mut en uskalla kysyy.🫠. Mut kyllä nuori voi aloittaa seurustelun milloin on valmis

      • Anonyymi

        Olet ymmärtänyt vähän väärin. Seksin harrastamiselle ei ole ikärajaa, mutta lakikirjan mukaan yli 16-vuotias ei sitä saa tehdä alle 16-vuotiaan kanssa. Sinun iässäsi on aivan laillista ja luvallista harrastaa seksiä muiden lasten (mutta ei yli 16-vuotiaiden) kanssa. Aikuiset eivät siitä tietenkään tykkää kun tykkäävät pelotella ja moralisoida, mutta mikään lakipykälä ei sitä kuitenkaan estä.


    • Anonyymi

      Itse olen 13v tyttö ja ihastunut samanikäiseen tyttöön. Tahtoisin seurustella, mutta koen olevani liian nuori vakavaan seurusteluun.
      Mielestäni 11-vuotiasta ei voi kieltää seurustelemista, se aiheuttaa vain turhaa mielipahaa. Kun olin kuudennella, luokallani olleet tyttö ja poika ”seurustelivat”. Kerran näin heidät käsi kädessä. Pari viikkoa myöhemmin he erosivat. Tyttö pahoitti mielensä ja valitti kaikille, että nyt hänen ”elämänsä rakkaus” oli särkynyt. Se kuulosti aika oudolta sen ikäisen suusta.
      Vaikka minulla ala-asteella pari ihan oikeaakin ihastusta oli, niin en minä silloin oikeastaan tiennyt, millaista on oikeasti ihastua vahvasti. Enkä ehkä tiedä edelleenkään… 14-vuotiaana voi mielestäni aikaisintaan aloittaa vakavan seurustelun, mutta ala-asteella se on vain sellaista harjoittelua, jota ei liian vakavasti pidä ottaa. Ei sen ikäiset vielä kovin ahkerasti SELLAISIA puuhia harrastele, ei itselläni ainakaan tee mieli vielä mineen vuoteen. Joten HUOLI POIS!

    • Anonyymi

      Oon 11v täytän koht 12v ja mulla on poikaystävä ja sillee ollaa hyvii kavereita et hengataa paljon ja halaillaan usein ja ollaa parikertaa pussattukki et mummielest 11v on iha ok Ikä

    • Anonyymi

      Kuunteke mä oon 10v ja oon seurustelllu jo 20 päivää

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      139
      2033
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1918
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1868
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1670
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1468
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1266
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1170
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1163
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1158
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1137
    Aihe