Olavinlinnan kummitukset

Onko siellä niitä?

Kaverini kertoi että ollessaan kierroksella olavinlinnassa Opas kertoi jotain kummituksista, hän ei muistanut tarkemmin minkälaisia juttuja. Kun olimme itse kierroksella opas ei kertonut niistä mitään (johtunee lapsista joita oli myös kierroksella) Tietääkö joku että mnkälaista kummittelua siellä mahdollisesti on...?

35

8735

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • linnanneito ja upseeri

      linnanneito ja venäläinen upseeri tapailee täydenkuun aikaan siellä. Linnanneito muurattiin elävältä linnan muuriin. Tämä linna on kokenut paljon historiassa tapahtumia, joten ei ihme, että linnanneidon ja upseerin lisäksi siellä kävisi kova vilinä kummituksista muutenkin...

      Kantsii tutustua linnaan, siellä on paljon nähtävää ja se jo näyttääkin mystiseltä ja jylhältä linnalta.

      Kyllä ne oppaat kertoo sen vaikka olisikin lapsia,, on tainnut vain siltä oppaalta unohtua kertoa se tarina.

      • liekö osaava

        Tämä opas sanoi esitellessään naisten tornia ettei linnassa koskaan ole asunut naisia (epäilin kyllä vähän) sillä se on aina ollut sotalinnana ja näinollen siellä oli vain miehiä...


      • opas on ollut ihan pihalla
        liekö osaava kirjoitti:

        Tämä opas sanoi esitellessään naisten tornia ettei linnassa koskaan ole asunut naisia (epäilin kyllä vähän) sillä se on aina ollut sotalinnana ja näinollen siellä oli vain miehiä...

        siellähän ollaan ihan asuttu!! Sotalinna tosiaan, mutta sillä on todella pitkä historia ja siellä on eletty välillä ilman sotaakin. (minun mielestä,, voin toki olla väärässä)

        Harmi kyllä, huomasin viimeksi kun käytin kummilapsia siellä kierroksella niin opas oli ihan muissa maailmoissa ja ne hurjat tarinat mitä itse nuorena siellä kouluretkellä kuultiin jäi nyt kokonaan pois. Vähän se jotain kirkkohuoneesta siellä mumisi ja siitä pässistä. Harmi että oppaat alkaa sitten olemaan vain siellä vetäjinä paikasta toiseen eikä keskity historiaan ja tarinoihin. Oli muuten myös todella hankala pysyä sen perässä nuorten lasten kanssa kun se meni niin vimmattua juoksua ne portaat siellä ja aloitti heti puhumaan kun se itse vaan pääsi kuhunkin huoneeseen, että kun itse pääsi nostelemasta lapsia portaissa koko väkilauman jälkeen niin jutut oli jo alkanut. Tosin, kiirettä siellä pitääkin pitää, että tunnissa ehtii käydä paikkoja katsomassa siellä... Mutta mutta,, enää en ota opastettua kierrosta vaan kierrätän itse sukulaiset siellä.. Katsoo vaikka että lähtee jonkin lauman perään niin pysyy vähän "kartalla".


      • Oppaat
        opas on ollut ihan pihalla kirjoitti:

        siellähän ollaan ihan asuttu!! Sotalinna tosiaan, mutta sillä on todella pitkä historia ja siellä on eletty välillä ilman sotaakin. (minun mielestä,, voin toki olla väärässä)

        Harmi kyllä, huomasin viimeksi kun käytin kummilapsia siellä kierroksella niin opas oli ihan muissa maailmoissa ja ne hurjat tarinat mitä itse nuorena siellä kouluretkellä kuultiin jäi nyt kokonaan pois. Vähän se jotain kirkkohuoneesta siellä mumisi ja siitä pässistä. Harmi että oppaat alkaa sitten olemaan vain siellä vetäjinä paikasta toiseen eikä keskity historiaan ja tarinoihin. Oli muuten myös todella hankala pysyä sen perässä nuorten lasten kanssa kun se meni niin vimmattua juoksua ne portaat siellä ja aloitti heti puhumaan kun se itse vaan pääsi kuhunkin huoneeseen, että kun itse pääsi nostelemasta lapsia portaissa koko väkilauman jälkeen niin jutut oli jo alkanut. Tosin, kiirettä siellä pitääkin pitää, että tunnissa ehtii käydä paikkoja katsomassa siellä... Mutta mutta,, enää en ota opastettua kierrosta vaan kierrätän itse sukulaiset siellä.. Katsoo vaikka että lähtee jonkin lauman perään niin pysyy vähän "kartalla".

        No juu, itsekkin tosiaan olen hiukan keskiaikaan perehtynyt joten en ihan uskonut sitä oppaan selitystä että linnassa ei olisi asunut naisia(mistä ruoka ja olut seinävaatteet ja muut vastaavat) Harmittaa kun ei niitä juttuja kuullut. Pitäisikö pitää kyselyä museovirastolle että mitäs porukkaa oikein palkkaavat. Mut nyt jos joku tietää ne tarinat niin mielelläni lukisin niitä täältä.


      • minä taas jatkan
        Oppaat kirjoitti:

        No juu, itsekkin tosiaan olen hiukan keskiaikaan perehtynyt joten en ihan uskonut sitä oppaan selitystä että linnassa ei olisi asunut naisia(mistä ruoka ja olut seinävaatteet ja muut vastaavat) Harmittaa kun ei niitä juttuja kuullut. Pitäisikö pitää kyselyä museovirastolle että mitäs porukkaa oikein palkkaavat. Mut nyt jos joku tietää ne tarinat niin mielelläni lukisin niitä täältä.

        kuulee siellä ainankin sen pässijutun mikä nyt ei ole kummitustarina. Siellä linnan edustalla onkin tehty sitten se musta-pässi patsas (savonlinnassa oli baarikin nimetty sen mukaan ,, hih,,)

        Niin siellä linnassa oli tapana pitää pässi-elättiä juoksentelemassa pitkin linnaa. Eräänä kertana sitten kun venakot oli yrittämässä hyökkäystä salaa yöllä linnaan niin venäläiset sai pahemman kerran säikähtää. Silloin kun ne yöllä yritti kavuta linnaan niin samaan aikaan alkoi ukkostaa ja kun kerran salama löi, niin linnan muuriin ilmestyi salaman leimauksessa suuri sarvipään figuuri mikä kopautteli kavioitaan. Venäläiset eivät tienneet pässi-elätistä, vaan lähtivät minkä jaloistaan pääsivät kirkuen karkuun paholaista. Heh! Pässi se vaan tuli katsomaan niitä että ketä sieltä tähän aikaan yöllä tulee ja salamasta tuli siitä varjo seinään.

        Sitten se linnanneito haudattiin elävältä sinne muuriin kun se oli päästänyt salarakkaan venäläisen upseerin salaa yöllä sisään ja se olikin huijauspuijaus ja venäläiset teki rynnäkön samalla sisään. Siitä neidon kavalluksesta se muurattiin elävältä linnan muurin sisään. Siitä onkin sitten se kummitustarina että ne kummittelee täyden kuun aikaan kun tapaavat toisiaan siellä muureilla.

        Siellä linnassa on tosi paljon kesätyöntekijöitä ja kova hulina. Harmi kun kaikkea ne ei ehdi tai muista tai jopa -tiedä- kertoa siellä. Mutta jälleen tulee mieleen se kuinka kovaa vauhtia se opas paino menemään siellä kun lapsien kanssa yritti pysyä perässä isoissa portaissa.


      • ...
        minä taas jatkan kirjoitti:

        kuulee siellä ainankin sen pässijutun mikä nyt ei ole kummitustarina. Siellä linnan edustalla onkin tehty sitten se musta-pässi patsas (savonlinnassa oli baarikin nimetty sen mukaan ,, hih,,)

        Niin siellä linnassa oli tapana pitää pässi-elättiä juoksentelemassa pitkin linnaa. Eräänä kertana sitten kun venakot oli yrittämässä hyökkäystä salaa yöllä linnaan niin venäläiset sai pahemman kerran säikähtää. Silloin kun ne yöllä yritti kavuta linnaan niin samaan aikaan alkoi ukkostaa ja kun kerran salama löi, niin linnan muuriin ilmestyi salaman leimauksessa suuri sarvipään figuuri mikä kopautteli kavioitaan. Venäläiset eivät tienneet pässi-elätistä, vaan lähtivät minkä jaloistaan pääsivät kirkuen karkuun paholaista. Heh! Pässi se vaan tuli katsomaan niitä että ketä sieltä tähän aikaan yöllä tulee ja salamasta tuli siitä varjo seinään.

        Sitten se linnanneito haudattiin elävältä sinne muuriin kun se oli päästänyt salarakkaan venäläisen upseerin salaa yöllä sisään ja se olikin huijauspuijaus ja venäläiset teki rynnäkön samalla sisään. Siitä neidon kavalluksesta se muurattiin elävältä linnan muurin sisään. Siitä onkin sitten se kummitustarina että ne kummittelee täyden kuun aikaan kun tapaavat toisiaan siellä muureilla.

        Siellä linnassa on tosi paljon kesätyöntekijöitä ja kova hulina. Harmi kun kaikkea ne ei ehdi tai muista tai jopa -tiedä- kertoa siellä. Mutta jälleen tulee mieleen se kuinka kovaa vauhtia se opas paino menemään siellä kun lapsien kanssa yritti pysyä perässä isoissa portaissa.

        "Hieman" ristiriitaista, venäläinen salarakas olikin pelkkä huijari ja silti "kuolleet rakastavaiset" muka tapaavat täydenkuun aikaan...


      • stirling
        Oppaat kirjoitti:

        No juu, itsekkin tosiaan olen hiukan keskiaikaan perehtynyt joten en ihan uskonut sitä oppaan selitystä että linnassa ei olisi asunut naisia(mistä ruoka ja olut seinävaatteet ja muut vastaavat) Harmittaa kun ei niitä juttuja kuullut. Pitäisikö pitää kyselyä museovirastolle että mitäs porukkaa oikein palkkaavat. Mut nyt jos joku tietää ne tarinat niin mielelläni lukisin niitä täältä.

        En ole, valitettavasti, koskaan päässyt käymään Olavin linnassa. Asun sen verran etäällä, mutta ehkäpä sentään joskus vielä?
        Haluaisin vain sanoa noista oppaista sen verran, että varsinkin kesäaikaan palkataan oppaiksi halvalla opiskelijoita, joilla ei ole mitään kiinnostusta koko asiaan.
        Esim. Kaarlelan keskiaikaisessa kirkossa. Kokkola. Kerran vierailessani minä koetin kysellä oppaalta kaikenlaista, mutta vastauksena oli suurenpiirtein: Lue itse siitä esitteestä. Kirkossa oli seiniin ja myös lattiaan haudattuina aikoinaan, kenties, hyvinkin vallassa ollutta väkeä, mutta, kun kysyin eräästäkin haudasta, jossa oli kulunut vaakuna.
        Mitä sukua muurin takana on?
        Vastaus oli: En tiedä. Seuraavalla kerralla kiertelinkin yksikseni.


      • Qwerta
        liekö osaava kirjoitti:

        Tämä opas sanoi esitellessään naisten tornia ettei linnassa koskaan ole asunut naisia (epäilin kyllä vähän) sillä se on aina ollut sotalinnana ja näinollen siellä oli vain miehiä...

        "esitellessään naisten tornia ettei linnassa koskaan ole asunut naisia"

        Olin muutama vuosi sitten Olavinlinnassa hienolla 'pitkän kaavan' lounaalla siinä pyöreässä huoneessa, jossa oli kiviseinät. Kerrottiin, että aikoinaan siinä huoneessa ei ollut ovea lainkaan, katossa oli reikä. Huoneessa säilytettiin aseita, olutta ja NAISIA, tärkempiä suojeltavia. Liikenne sujui siis katosta laskettavilla koreilla tai telineillä.


    • ghostgirlll

      meillekin se kertoi jotai kummittelusta!

    • et:

      siel ois välillä oikein juhlat pystyssä aaveilla, vai muistanko oikein, vai oliks se turun linnast tää juttu?....


      Niin ja tietääkö joku semmosesta kartano vissiin jonka alueella nähdään joskus vaaleahko nainen ja sekin on ihan matkailu kohe suomes.

      • mannerheimin kartano

        Mannerheimin kartanossa asui ennen mannerheimiä mies joka oli hyvin mustasukkainen vaimostaan ja piilotti hänet aina pieneen puolen metrin kerkeuseen huoneeseen jonne palvelijat aina hänet ruokki. Kerran tämä mies unohti kertoa palvelus väelle että vaimo on sielä ja näin kuoli ssinne.syytä en tiä mutta näin opas kertoi nainen kuulemma kummittelee sielä.


      • JokuVaatyyppi

        Juu. turussa bringhallin kartano siellä kävelee vaaleahko nainen pihalta lastenhuoneseen


      • AtteAateisti
        mannerheimin kartano kirjoitti:

        Mannerheimin kartanossa asui ennen mannerheimiä mies joka oli hyvin mustasukkainen vaimostaan ja piilotti hänet aina pieneen puolen metrin kerkeuseen huoneeseen jonne palvelijat aina hänet ruokki. Kerran tämä mies unohti kertoa palvelus väelle että vaimo on sielä ja näin kuoli ssinne.syytä en tiä mutta näin opas kertoi nainen kuulemma kummittelee sielä.

        Kuka idiootti rakentaa puolen metrin korkuisia huoneita?


    • aaveet

      kilttejä, vai onks vaan joku niist kiltti

      • Ja Höpsis

        Miltei kaikista linnoista liikkuu samankaltaisia juttuja seinään muuraamisesta mutta ne kuuluvat vain taruihin.

        Toinen suosittu on nuori rakkaustarina jossa mies tapetaan ja JUURI TÄMÄ NAINEN MUURATAAN SEINÄÄN.

        Ne ovat juttuja jotka kulkevat käsi kädessä eikä totuuden kanssa ole mitään tekemistä.


      • seinään muurattu
        Ja Höpsis kirjoitti:

        Miltei kaikista linnoista liikkuu samankaltaisia juttuja seinään muuraamisesta mutta ne kuuluvat vain taruihin.

        Toinen suosittu on nuori rakkaustarina jossa mies tapetaan ja JUURI TÄMÄ NAINEN MUURATAAN SEINÄÄN.

        Ne ovat juttuja jotka kulkevat käsi kädessä eikä totuuden kanssa ole mitään tekemistä.

        siinä sinulle höpsis -> http://www.nba.fi/fi/olinna_tarinoita

        museoviraston höpsistarinaa sulle


    • Kekkonen

      Siellä kummittelee Iso-Olavi ja sen frendit.

    • alina/allu oon kuitenki tyttö

      Moi!! mä luin just äske ton jutun mist oot kertonu. niin epäilen et siel on voinu murhattu joku! mut en oo varma... t:alina

    • Iso Olavi

      mulle se ei kertonu mitää kummitus juttuja mutta oon lukenu netist sen upseeri jutun ja pässi tarinan

    • jo lähti Tähti
    • olavinlinnankummitus
    • Pröötsanoperse

      Minäkin olen ollut linnassa.

    • kontaktihenkilö

      Näin speden haamun olavinlinnassa. Käveli vastaan kalju ja partainen mies. Huusin "oletko speden haamu?". Spede näytti minulle keskaria ja jupisi jotain hullusta. Sain siis haamuun kontaktin. Vieläpä speden haamuun.

      • uskotoivojalapamato

        Ilmankos sanoi sinua hulluksi, eihän se nyt Speden haamu ollut tokikaan vaan Vladimir Leninin. Tyystin eri mies. Vai oletko joskus muka katsonut Leninin Spelejä?


    • SkepMuukkonen

      Kummitukset perustuu tarinoihin, joita villi mielikuvitus ja harhat on luonut. Kummituksen voi todellakin "nähdä" varsinkin paikassa, jossa kerrotaan kummittelevan, jonka mielikuvitus, tarinat, odotus, pelko, jännitys jne. saa "näkemään". Lisäksi tässä harhassa on myös kollektiivinen vaikutus. Jos yksi näkee kummituksen niin useampi paikallaolija voi "nähdä" saman kummituksen.

      Olen itse täysi skeptikko ja käynyt useissa "kummittelupaikoissa" useita kertoja. Koskaan, korostan KOSKAAN, en ole nähnyt enkä kuullut oikeaa kummitusta. Kaikenlaisia sihinöitä, rahinoita, rasahduksia yms. on kuulunut, mutta täysi skeptinen mieli ei anna mielikuvitukselle tilaa luoda näkyä. Ei mene edes iho kananlihalle. Toki pieni jännitys on päällä, jos kuitenkin joskus joku Kasperi pomppaa jostain nurkan takaa.

    • Fat.lady.sings

      Kerrotaan, että joskus Oopperajuhlien aikana saattaa puhallella raskaasti. Ikäänkuin linnan muurit huokailisivat syvästi.

      - Huhhuh... huhhuh...

      Mitä se tietää?

      • looginenselitys

        Ne on ne ukot jotka siellä puhaltelee raskaasti. Ne joiden muijat on raahannu ne väkisin oopperaan.


      • kkkkkkkkkkkkkk

        haette vain huomiota !!!!!!!!


    • Efraim_Sahlberb

      Nettikummitus joskus näyttäytyy.

    • Hajajkakajak

      Itse olin pari päivää sitten Olavin linnassa, Meillä oli kiireestä huolimatta todella hyvä opas. Hän kertoi kaiken mitä tiesi ja muisti ja kertoi myös siitä haamusta, kuulemma kun linna oli tyhjillään Savonlinnalaiset näki linnassa valoja menevän auki ja kiinni vaikka siellä ei ollut ketään ?? Ja kun luin teidän juttuja että Lapsia pitää raahata portaissa ja mennä todella hitaasti. Itse menin portaat todella hitaasti ja lapset juoksi niitä portaita ihan niiku ne olisivat perus portaat, mutta onneksi opas odotti että kaikki tulee ennen kun alkaa puhua.

    • Kaspar_Sahlberg

      Nettikummitus on usein vieraillut Olavin linnassa kun on saanut oopperassa merkittävän roolin.

    • ana833

      Itse aikoinaan kuulut ton huokailun aika pelottavaa.

    • olavimäenpää

      Onko Turun mustalaisruhtinas kyseeessä?

    • Anonyymi

      Tuomas Mäkelä on oikea kummitus

    • Anonyymi

      On siellä jotain aktiviteettia. Eikös tämä valkeakosken poikien aaveryhmä käynyt tekee siellä tutkimuksen?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      166
      2819
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      22
      2021
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2016
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      89
      1825
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      69
      1567
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1313
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1222
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      10
      1211
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1193
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      9
      1171
    Aihe