Hei!
Nyt näyttää vahvasti siltä, että en saa mistään töitä kesälomaksi. Opiskelen AMK:ssa. Minulla on myös ammatillinen koulutus. Voinko saada kesällä työttömyyskorvausta?
Työtön opiskelija kesälomalla
17
11963
Vastaukset
- Voi...
Jos on talvella päätoiminen opiskelija, on sitä työkkärin näkökulmasta kesälläkin.
- ...jo usko
...että tänä työvoimapulan aikana mikään ei ole niin vaikeaa kuin PALKALLISEN työn saanti.
Palkattomat tekijät kelpaavat kyllä ja siksipä muunlaista ei enää ole tarjollakaan. Edes niille, jotka ovat jo opiskelunsa opiskelleet. - amk-apina
Olen aikeissa jatkaa opiskelua toisessa korkeakoulussa syksyllä, mutta tähän nykyiseen en ole palaamassa kesän jälkeen. Kannattaisiko minun siis sanoa itseni irti nykyisestä kolustani, jotta en olisi enää opiskelija? Saisinko korvausta silloin, vai napsahtaako joku kesäloman pituinen karenssi päälle?
"Jos on talvella päätoiminen opiskelija, on sitä työkkärin näkökulmasta kesälläkin." Onko tämä nyt sitten aivan varmaa tietoa? Voiko joku vahvistaa? - amk-apina
Olen aikeissa jatkaa opiskelua toisessa korkeakoulussa syksyllä, mutta tähän nykyiseen en ole palaamassa kesän jälkeen. Kannattaisiko minun siis sanoa itseni irti nykyisestä kolustani, jotta en olisi enää opiskelija? Saisinko korvausta silloin, vai napsahtaako joku kesäloman pituinen karenssi päälle?
"Jos on talvella päätoiminen opiskelija, on sitä työkkärin näkökulmasta kesälläkin." Onko tämä nyt sitten aivan varmaa tietoa? Voiko joku vahvistaa? amk-apina kirjoitti:
"Jos on talvella päätoiminen opiskelija, on sitä työkkärin näkökulmasta kesälläkin." Onko tämä nyt sitten aivan varmaa tietoa? Voiko joku vahvistaa?Jos et enää aio jatkaa nykyisessä koulussasi niin sinulla on mahdollisuus saada kesäloman ajaksi työttömyyskorvausta karenssin jälkeen edellytyksenä kuitenkin on, että joko olet yli 25 vuotias tai sinulla on suoritettu vähintään toisen asteen tutkinto. Ja tietysti pitää irtisanoutua nykyisestä koulustasi.
Mikäli edellytykset eivtä täyty niin voit kuitenkin saada toimeentulotukea myös karenssin ajalta mutta opintolaina lasketaan tuloksi mikäli sitä voit saada etkä ole sitä nostanut - paitsi jos olet opiskeluaikana jo hakenut tt-tukea ja laina on jo kertaalleen otettu tulona huomioon.
http://vvv.valtakunta.info- Tietoa...
amk-apina kirjoitti:
"Jos on talvella päätoiminen opiskelija, on sitä työkkärin näkökulmasta kesälläkin." Onko tämä nyt sitten aivan varmaa tietoa? Voiko joku vahvistaa?''"Jos on talvella päätoiminen opiskelija, on sitä työkkärin näkökulmasta kesälläkin." Onko tämä nyt sitten aivan varmaa tietoa? Voiko joku vahvistaa? '''
Olen tuon kirjoittaja. Varmaa tietoa on. Olen työskennellyt alalla, joten on ihan tuttua juttua. Joskus 1990-luvulla opiskelijoiden oli mahdollista saada kesäaikaan työttömyyskorvausta, mutta tuo mahdollisuus tukittiin.
...mutta tähän nykyiseen en ole palaamassa kesän jälkeen. Kannattaisiko minun siis sanoa itseni irti nykyisestä kolustani, jotta en olisi enää opiskelija?...
Jos eroat koulusta, niin se on iästäsi riippuen joko 5 kk:n rangaistustyössäoloehto tai sitten 2 kk:n karenssi. Nuo riippuen siitä, oletko yli vai alle 25-v.
Koska sinulla ei ole ilmeisesti työuraa takana väh. 10 kk 28 kk:n aikana, niin sinulla on oikeus vain työmarkkinatukeen. Tuo tietää koulusta eroamisen aiheuttaman rangaistuksen lisäksi 5 kk:n odotusaikaa. Joten kesän osalta voit työttömyystuet unohtaa.
Tuossa vähän lakia:
Koulutuksesta kieltäytyminen ja eroaminen
Työnhakijalla, joka ilman 17 §:ssä tarkoitettua tai siihen rinnastettavaa pätevää syytä kieltäytyy työvoimaviranomaisen osoittamasta hänelle soveltuvasta koulutuksesta, jonka aikana hänen ja hänen huollettaviensa toimeentulo on kohtuullisesti turvattu, tai joka aloitettuaan tällaisen koulutuksen ilman pätevää syytä on eronnut tai omasta syystään erotettu tällaisesta koulutuksesta, ei ole oikeutta työttömyysetuuteen 60 päivän ajalta koulutuksesta kieltäytymisestä, eroamisesta tai erottamisesta lukien. Jos työnhakija omalla menettelyllään aiheuttaa, ettei tule valituksi koulutukseen, hänen katsotaan kieltäytyneen siitä.
Odotusaika
Työmarkkinatukea maksetaan vasta viiden kuukauden odotusajan jälkeen työnhakijalle, joka ei ole täyttänyt työssäoloehtoa, eikä ole suorittanut peruskoulun tai lukion jälkeistä tutkintoon johtavaa, ammatillisia valmiuksia antavaa koulutusta. Odotusaika alkaa työttömäksi työnhakijaksi rekisteröitymisestä, korvauksettoman määräajan päättymisestä tai työssäolovelvoitteen täyttymisestä lukien.
Odotusaika täyttyy, kun työnhakija on työttömäksi työnhakijaksi rekisteröidyttyään ollut yhteensä viisi kuukautta työssäoloehdon täyttävässä työssä, yrittäjänä tai työttömänä työnhakijana työvoimatoimistossa taikka työvoimapoliittisessa toimenpiteessä.
Odotusajasta vähennetään aika, jona työnhakija on työttömäksi työnhakijaksi rekisteröitymistä edeltävien kahden vuoden aikana ollut edellä 2 momentissa tarkoitetulla tavalla työmarkkinoilla.
Poiketen 2 ja 3 momentista odotusaikaan ei lueta aikaa, jonka työnhakija on ollut työmarkkinoilla päätoimisen opiskelun tai siihen liittyvän lomajakson tai eri oppilaitosten välisen lomajakson taikka korvauksettoman määräajan tahi työssäolovelvoitteen aikana.
Lähde: http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2002/20021290 - tarkoittaa
Tietoa... kirjoitti:
''"Jos on talvella päätoiminen opiskelija, on sitä työkkärin näkökulmasta kesälläkin." Onko tämä nyt sitten aivan varmaa tietoa? Voiko joku vahvistaa? '''
Olen tuon kirjoittaja. Varmaa tietoa on. Olen työskennellyt alalla, joten on ihan tuttua juttua. Joskus 1990-luvulla opiskelijoiden oli mahdollista saada kesäaikaan työttömyyskorvausta, mutta tuo mahdollisuus tukittiin.
...mutta tähän nykyiseen en ole palaamassa kesän jälkeen. Kannattaisiko minun siis sanoa itseni irti nykyisestä kolustani, jotta en olisi enää opiskelija?...
Jos eroat koulusta, niin se on iästäsi riippuen joko 5 kk:n rangaistustyössäoloehto tai sitten 2 kk:n karenssi. Nuo riippuen siitä, oletko yli vai alle 25-v.
Koska sinulla ei ole ilmeisesti työuraa takana väh. 10 kk 28 kk:n aikana, niin sinulla on oikeus vain työmarkkinatukeen. Tuo tietää koulusta eroamisen aiheuttaman rangaistuksen lisäksi 5 kk:n odotusaikaa. Joten kesän osalta voit työttömyystuet unohtaa.
Tuossa vähän lakia:
Koulutuksesta kieltäytyminen ja eroaminen
Työnhakijalla, joka ilman 17 §:ssä tarkoitettua tai siihen rinnastettavaa pätevää syytä kieltäytyy työvoimaviranomaisen osoittamasta hänelle soveltuvasta koulutuksesta, jonka aikana hänen ja hänen huollettaviensa toimeentulo on kohtuullisesti turvattu, tai joka aloitettuaan tällaisen koulutuksen ilman pätevää syytä on eronnut tai omasta syystään erotettu tällaisesta koulutuksesta, ei ole oikeutta työttömyysetuuteen 60 päivän ajalta koulutuksesta kieltäytymisestä, eroamisesta tai erottamisesta lukien. Jos työnhakija omalla menettelyllään aiheuttaa, ettei tule valituksi koulutukseen, hänen katsotaan kieltäytyneen siitä.
Odotusaika
Työmarkkinatukea maksetaan vasta viiden kuukauden odotusajan jälkeen työnhakijalle, joka ei ole täyttänyt työssäoloehtoa, eikä ole suorittanut peruskoulun tai lukion jälkeistä tutkintoon johtavaa, ammatillisia valmiuksia antavaa koulutusta. Odotusaika alkaa työttömäksi työnhakijaksi rekisteröitymisestä, korvauksettoman määräajan päättymisestä tai työssäolovelvoitteen täyttymisestä lukien.
Odotusaika täyttyy, kun työnhakija on työttömäksi työnhakijaksi rekisteröidyttyään ollut yhteensä viisi kuukautta työssäoloehdon täyttävässä työssä, yrittäjänä tai työttömänä työnhakijana työvoimatoimistossa taikka työvoimapoliittisessa toimenpiteessä.
Odotusajasta vähennetään aika, jona työnhakija on työttömäksi työnhakijaksi rekisteröitymistä edeltävien kahden vuoden aikana ollut edellä 2 momentissa tarkoitetulla tavalla työmarkkinoilla.
Poiketen 2 ja 3 momentista odotusaikaan ei lueta aikaa, jonka työnhakija on ollut työmarkkinoilla päätoimisen opiskelun tai siihen liittyvän lomajakson tai eri oppilaitosten välisen lomajakson taikka korvauksettoman määräajan tahi työssäolovelvoitteen aikana.
Lähde: http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2002/20021290työvoimakoulutusta tuo sinun lainauksesi. Siis jos yli 25 tai ammatti hankittuna, niin ei tule sanktioita. Koska ei ole työvoimakoulutusta vaan ns. omaehtoista koulutusta.
Mutta 5 kk odotusaika toki voi tulla, ellei ole ammattia. - amk-apina
tarkoittaa kirjoitti:
työvoimakoulutusta tuo sinun lainauksesi. Siis jos yli 25 tai ammatti hankittuna, niin ei tule sanktioita. Koska ei ole työvoimakoulutusta vaan ns. omaehtoista koulutusta.
Mutta 5 kk odotusaika toki voi tulla, ellei ole ammattia.Minulta löytyy sekä ammatti että työkokemusta muutama vuosi. Olen myös nostanut opintolainaa.
Toivottavasti asia ei ole näin kurja. Miten ihmeessä selviän kesän rahatta? Minun ihonikin on valkoinen. En rehellisenä ihmisenä haluaisi tehdä töitä pimeänä... - Sorry---
tarkoittaa kirjoitti:
työvoimakoulutusta tuo sinun lainauksesi. Siis jos yli 25 tai ammatti hankittuna, niin ei tule sanktioita. Koska ei ole työvoimakoulutusta vaan ns. omaehtoista koulutusta.
Mutta 5 kk odotusaika toki voi tulla, ellei ole ammattia....Siis jos yli 25 tai ammatti hankittuna, niin ei tule sanktioita...
Olet täysin oikeassa. Lipsahti.
...Mutta 5 kk odotusaika toki voi tulla...
Odotusaika tulee, jos ei ole päivärahaan oikeuttavaa työssäoloehtoa täynnä tai sitten ammattikoulutus. - Tilanne...
amk-apina kirjoitti:
Minulta löytyy sekä ammatti että työkokemusta muutama vuosi. Olen myös nostanut opintolainaa.
Toivottavasti asia ei ole näin kurja. Miten ihmeessä selviän kesän rahatta? Minun ihonikin on valkoinen. En rehellisenä ihmisenä haluaisi tehdä töitä pimeänä......Minulta löytyy sekä ammatti että työkokemusta muutama vuosi...
Tuo saattaa muuttaa tilanteen täysin.
Kuinka vanhaa tuo työkokemus on? Kertyykö vähintään 10 kk viimeisen 28 kk:n ajalta työssäoloa sellaisessa työssä, jossa työaika on vähintään 18 h/kalenteriviikko. Sillä ei ole mitään väliä, vaikka työssäolo olisi yhtäaikaista opiskelun kanssa. Jos kertyy, niin sinulla on oikeus peruspäivärahaan, sillä työttömyyskassaan et kuulune.
Päivärahaan oikeutettua ei koske nuo edellä kerrotut rajoitukset. Vaikka ikäsi olisi alle 25 v, niin silläkään ei olisi mitään merkitystä tilanteessa, jos päivärahaan oikeuttava työssäoloehto täyttyy.
Jos ei työttömyysturva nappaa, niin sitten ainut paikka on sosiaalitoimi ja siellä toimeentulotuen haku. - Vielä...
Tilanne... kirjoitti:
...Minulta löytyy sekä ammatti että työkokemusta muutama vuosi...
Kuinka vanhaa tuo työkokemus on? Kertyykö vähintään 10 kk viimeisen 28 kk:n ajalta työssäoloa sellaisessa työssä, jossa työaika on vähintään 18 h/kalenteriviikko. Sillä ei ole mitään väliä, vaikka työssäolo olisi yhtäaikaista opiskelun kanssa. Jos kertyy, niin sinulla on oikeus peruspäivärahaan, sillä työttömyyskassaan et kuulune.
Päivärahaan oikeutettua ei koske nuo edellä kerrotut rajoitukset. Vaikka ikäsi olisi alle 25 v, niin silläkään ei olisi mitään merkitystä tilanteessa, jos päivärahaan oikeuttava työssäoloehto täyttyy.
Jos ei työttömyysturva nappaa, niin sitten ainut paikka on sosiaalitoimi ja siellä toimeentulotuen haku.Jotta ei tule väärinkäsitystä, niin vaikka olisitkin oikeutettu peruspäivärahaan työssäolon vuoksi, niin et ole oikeutettu työttömyystukeen, jos olet koulun kirjoilla.
- Vielä....
Tilanne... kirjoitti:
Jos ei työttömyysturva nappaa, niin sitten ainut paikka on sosiaalitoimi ja siellä toimeentulotuen haku.Jotta ei tule väärinkäsitystä, niin vaikka olisitkin oikeutettu peruspäivärahaan työssäolon vuoksi, niin et ole oikeutettu työttömyystukeen, jos et ole eronnut opinahjostasi.
- Vielä...
Tilanne... kirjoitti:
Jos ei työttömyysturva nappaa, niin sitten ainut paikka on sosiaalitoimi ja siellä toimeentulotuen haku.Vaadittu 10 kk työssäoloa on viikoiksi muutettuna 43 viikkoa. Nuo viikot ei tarvitse kertyä yhdenjaksoisesti.
tarkoittaa kirjoitti:
Mutta 5 kk odotusaika toki voi tulla, ellei ole ammattia.Joka tapauksessa saat ainakin toimeentulotukea jos muita tuloja ei ole ja lainat on nostettu ja käytetty.
Tukea voidaan kuitenkin alentaa 20/40% jos et ota vastaan työtä. Sen sijaan opiskelun päättämien tai opiskelijana oleminen ei oikeuta toimeentulotuen alentamiseen.
Eli 399,10 €/kk vuokra sähkö vesi lääkäri ja lääkkeet yms.
Petri Nurminen
julkishallinnon asiantuntija
datanomi- kieliope
amk-apina kirjoitti:
"Jos on talvella päätoiminen opiskelija, on sitä työkkärin näkökulmasta kesälläkin." Onko tämä nyt sitten aivan varmaa tietoa? Voiko joku vahvistaa?Korkeakoulussa sinä et ole, olethan vain ammattikorkeakoulussa. Korkea aika oppia ero ettei tuu kylällä turpiin!
- Nimetön
Opiskelija on opiskelija. Ei työtön.
Kesällä ei siis tipu työttömyyskorvausta tai ylipäätänsä mitään korvausta automaattisesti. Ei edes asumislisää tule kesäkuukausilta.
Jos et siis ole kesätöitä, niin voit hakea vain toimeentulotukea sosiaalitoimistosta.
Toimeentulotuen saanti opiskelijalle vaatii yleensä että olet ottanut kaiken mahdollisen myönnetyn* opintolainan.
*) Koska opintolainaa ei voi nostaa tietyn päivämäärän jälkeen (Selviää opintolaina papereista), niin toimeentulotukea voi sen jälkeen hakea kesällä ilman että joudut ottamaan opintolainaa (ainakin kesä-, heinäkuu)) ilman mitään opintolainan nostoa.- faktat ennenkuin kirjoitat
Jos opintolainan valtiontakaus on myönnetty vaikkapa 31.5.08 saakka, on opintolainan nosto-oikeus 31.7.08 saakka!! Ja seuraavan lukuvuoden laina on nostettavissa 1.8.08 alkaen. Kesä-heinäkuussa on vielä siis mahdollisuus nostaa nostamatta olevat opintolainat, että näin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa
En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod202293Nainen, sellaista tässä ajattelin
Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost2281714Seiska: Anne Kukkohovi myy pikkuhousujaan ja antaa penisarvioita
Melko hupaisaa: https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ex-huippumalli-anne-kukkohovin-amerikan-valloitus-vastatuulessa-myy3061262- 65959
Kulujen jako parisuhteessa
Hei, miten teillä jaetaan kulut parisuhteessa? Työttömyyttä ja opiskelua tulee omalla kohdalla jatkumaan vielä jonkin ai53915- 39834
Missä olit kun tajusit, että teistä tulee joskus pari?
Kuvaile sitä paikkaa, hetkeä ja tilannetta.53825J miehelle viesti menneisyydestä
On jo useampi vuosi, kun ollaan oltu näköyhteydessä. Jäi tyhjä olo, koska rakastin. En tietenkään sitä kertonut. Mutta e35737Valitse, kenen kanssa seurustelet
Seura turmelee, ja huono seura turmelee täysin. Vähän niin kuin valta turmelee, ja absoluuttinen valta turmelee kokonaan273673Paikat tapeltu
Ei mennyt ihan persujen toiveiden mukaan Ei kait nyt 20 ääntä ja arpajais voitolla voi olla Ähtärin kaupungin puheenjoh33662