Onko luvallista?

hiiruli

saako kesyhiiren ja villihiiren risteyttää keskenään jos aikoo itse pitää kaikki hiiret?
onko luvallista pitää villihiirtä häkissä.Löysin kissalta hiirenpennun suusta se oli kunnossa, häntä oli purtu ja se jäi mutkalle. Hiiri oli niin pieni säälin sitä ja päätin ottaa kaveriksi kesyhiirelleni. Se kasvoi hyvin kesyhiireni kanssa isoksi,ne pärjäsivät hyvin keskenään villihiiri oppi parissa tunnissa juoksemaan juoksupyörää. Tiedän että on varmaan luvatonta pitää villihiirtä lemmikkinä, mutta se on jo niin kesy että sitä ei voi päästää vapaaksi.se osaa paeta tarpeeksi nopeasti pakoon ei osaa pelätä.mitä tehdä? hiiriä on ollut monia vuosia ja olen joskus kasvattanutkin niitä. Minua kiinostaisi kesyn ja villinristeytys? niin onko se laitonta.mitä teennnnn?? villihiiri on poika joten naaras on kesyhiiri.synnyttänyt ennenkin.

7

456

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • heh

      Koeta vaan, mutta ei ne luultavasti risteydy! Ne on eri lajia ja ei onnistu lisääntyminen. Ei luonnossakaan eri hiirilajit lisäänny keskenään. Olen eka poikasten ostaja jos ne saat lisääntymään ja maksan vielä hyvin!

      • marja

        Käsittääkseni luonnonvaraisten eläinten pitäminen vangittuna (häkissä jne) on kiellettyä. Olisko jopa ihan laissa säädettyä.


      • Riippuu...

        Riippuu villihiiren lajista. Jos kyseessä on kotiihiiri, risteytyvät helpostikin.
        En ole varma olisiko risteyttäminen laitonta, mutta ei sitä yleensä suositella, sillä jälkikasu ei välttämättä olisi kovin kesyä. Villihiiren pitäminen vangittuna sensijaan on, kuten moni on jo sanonut (Ja minkä aloitusviestin kirjoittajakin jo tiesi).


    • apua!!

      itse olen saanut kun on maitokylmiöön tippunut kiiri otin itselle koska sen tassu oli nyrjähtänyt ja hoidan sitä saisinko tehdä näin hiiri ei pelkää minua alusta astikkaan ja juoksee juoksupyörääkin syö hyvin antoi pestä itsensä ja harjata leikata kynnet ja on kuin kesyhiiri olen ostanut sille häkinkin eikä se varo papan kissaa kun se on lattialla niin se vain nuuski kissaa en uskalla päästää sitä vapaaksi ja en ikinä lopettaisi sitä se on jo minulle kuin perheenjäsen

    • kokokoko

      Luonnonvaraisten eläinten lemmikkinä pitäminen on laissa kiellettyä.

    • akka vaan

      Juu, periaatteesssa villihiiren hoitaminen on laitonta, mutta sen saa listiä mennen tullen. Joten miksikäs ei, pitää häkissä eikä puhu mitään.
      Villi ja kesyhiiri risteytyvät kyllä ja poikaset on harmaan- valkeankirjavia, tai kumman tahansa vanhemman värisiä. Eivät tahdo kesyyntyä kovin hyvin. Kokeilin penskana joskus 40 vuotta sitten

    • kauppias3

      Villihiirien taudit.Mietis nyt,kissa tuo pellolta hiiren,pistät häkkiin.Ties mitä tauteja sitten kantaa ja saat itsekin jotain niiden mukana.Osta se lemmikkihiiri tuolta oikeasta kaupasta,niin saat sentään puhtaan lemmikin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      574
      3814
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3298
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2781
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2719
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2114
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2071
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1917
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1835
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1770
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1729
    Aihe