Miksi KIUSATA

läheisiään

nimittäin näillä muka kunniakkailla vastuutehtävillä kuten kaaso ja parasmies.

Itse olin aikoinani siskoni kaaso, enkä muista hänen häistään muuta kuin taustalla järjestelyn. En päässyt nauttimaan juhlasta mitenkään. Ja nyt niitä häämuistoja herätellessä on mielessäni vain sukulaisedän oksennuksen korjaaminen, pitopalvelun tahdittaminen, lasten paimentaminen ja juhlajuomien kaataminen muille. En ehtinyt edes syödä kuin vasta yön rääppijäisissä. Joten kertakaikkiaan upeat häät!

Niinpä olen päätynyt omissa häissäni hankkimaan avun ulkopuolelta. Seremoniamestarin ja juhlien emännän. Haluan että ne läheiseni juhlivat mukana hääpäivääni, eivätkä hääri työmuurahaisina taustalla. Niin paljon en sentään perhettäni ja rakkaita ystäviäni halveksi.

Kunniakas ja arvokas tehtävä? Ei vaan ilmaista työvoimaa...

32

13145

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • bulletproof

      En ole itse ajatellut "vaivata" joko kaasoani tai isännän bestmania hää-juhlassamme millään muulla tavalla kuin pelkällä symboolisella edustamisella. Juomien kaatoa sun muuta varten hommataan henkilökuntaa ja mitä varten sitä pitopalvelua pitää tahdittaa? Eikö niillä ole silmiä päässä vai onko ammattitaidossa puutteteita?

    • kaason syytä

      osata delegoida niitä hommia myös muille...
      Kurjaa,että sinulle jäi häistä niin kurja maku!

      • kaaso delegoisi

        Kenelleköhän kaason pitäisi morsiamen hänelle nakittamia tehtäviä delegoida? Pitäisköhän kaason palkata itselleen omalla kustannuksellaan apulainen? Monella morsiamella tuntuu valitettavasti olevan se käsitys, että he ovat maailman napoja ja sen ystävättären pitäisi olla äärimmäisen iloinen, kun morsian on armollisesti pyytänyt hänet kaasokseen.

        Kaasona oleminen ei todellakaan ole välttämättä mitään herkkua. Olen itse ollut siinä hommassa kaksi kertaa ja ekan kerran jälkeen vannoin, että ei koskaan enää. Jälkimmäisellä kerralla onneksi morsian oli täyspäinen ja kaasonan toimiminenkin oli ihan kivaa.


      • ihmisiä,
        kaaso delegoisi kirjoitti:

        Kenelleköhän kaason pitäisi morsiamen hänelle nakittamia tehtäviä delegoida? Pitäisköhän kaason palkata itselleen omalla kustannuksellaan apulainen? Monella morsiamella tuntuu valitettavasti olevan se käsitys, että he ovat maailman napoja ja sen ystävättären pitäisi olla äärimmäisen iloinen, kun morsian on armollisesti pyytänyt hänet kaasokseen.

        Kaasona oleminen ei todellakaan ole välttämättä mitään herkkua. Olen itse ollut siinä hommassa kaksi kertaa ja ekan kerran jälkeen vannoin, että ei koskaan enää. Jälkimmäisellä kerralla onneksi morsian oli täyspäinen ja kaasonan toimiminenkin oli ihan kivaa.

        jotka mielellään hoitavat kaason puolesta jonkun pienen tehtävän. Ja kun näitä pienten asioiden tekijöitä on tarpeeksi,niin varmasti taakkaa helpottaa kaasoakin.
        Onhan niitä hääparin sisaruksia,äitejä,tätejä,ystäviä jne.


      • mttthhäh
        ihmisiä, kirjoitti:

        jotka mielellään hoitavat kaason puolesta jonkun pienen tehtävän. Ja kun näitä pienten asioiden tekijöitä on tarpeeksi,niin varmasti taakkaa helpottaa kaasoakin.
        Onhan niitä hääparin sisaruksia,äitejä,tätejä,ystäviä jne.

        Kyllä tuo delegointi taitaa kuulua alunperinkin morsiammelle ja sulhaselle. Heidänhän tässä pitäisi se työn johto olla.

        Vai oletko todella niin hyväksikäyttävää laatua, että kasaat kaason päälle kaiken ajattelematta kuinka tämä jaksaa? Kenenkään läheisen tehtävä ei ole noin alhainen, vaan sitä varten on ulkopuolista työvoimaa.


    • iiittuuuu

      Minulla on tulevissa häissä 3 kaasoa. Itse olen tehnyt suurimman osan hommista jo valmiiksi, koska en halua rasittaa kaasojani liikaa. Yksi kaaso järjestää polttarit, toisen tehtävänä on hoitaa lahjapöytä ja kolmannen kaason kanssa keksimme leikit yms. Eli kaikki pääsevät nauttimaan juhlasta täysin rinnoin. Olen ollut häissä, joissa on ollut vain yksi kaaso ja tämä kaaso oli jo alkuillasta aivan puhki yrittäessään järjestää ohjelmaa ja saada ihmisiä seuraamaan yms. Arvostan ystäviäni ja sukulaisiani liikaa kuormittaakseni heidät työllä. Siitä olen onnellinen,että moni on tullut tarjoamaan apuaan esim.leipomaan, kukkia laittamaan jne.

      • Jeppess

        katsella. Ovat useammin nätimpiä kuin itse morsiammet. Ainakin rohkeammin ovat pukeutuneet :) Mukava arvailla, että millaista pientä kivaa siellä mekon alla on sulavalinjaisten reisien välissä, hih.


    • entinen kaaso

      Samaa mieltä ap:n kanssa. Olin itse aikoinaan parhaan ystäväni kaasona ja työmäärä oli ahdistava. Minun vastuullani oli järjestää polttarit, hääjuhlien ohjelma sekä sen juontaminen ja näihin molempiin tarvittavien tarvikkeiden haaliminen/askarteleminen, omalla kustannuksellani tietenkin! En kyllä nauttinut häistä pätkääkään ennenkuin aivan loppumetreillä, sen jälkeen kun ohjelmanumerot loppuivat ja ilta oli vapaata seurustelua. Morsian käytti minua myös kursailematta pitopalvelun komenteluun, tyyliin "tee niille selväksi miten se ja se asia pitää tehdä". Luonteeltani kun en ole mitenkään komentelevaa tyyppiä, oli minusta ahdistavaa joutua toimimaan tälläisenä välikätenä ja puuttumaan pitopalvelun henkilökunnan toimiin. Enää en lupautuisi kenenkään kaasoksi, koska kaasohan käytännössä järjestää koko häät!

      • thella

        Näin ei ainakaan meillä ole... Kyllä me hääparina kannamme vastuun häiden järjestämisestä ja kustannuksista. Kaasoni on lähinnä henkinen tuki ja morsiuspukua valittaessa hän oli makutuomari -hyvä olikin. Hän on ollut vapaaehtoisesti miettimässä muutakin, ja hyviä ideoita häneltä on tullutkin. Sanoin hänelle jo ensi alkuun, että hänen tehtävänsä on huolehtia minun huulipunastani :) - muuta en odota. Luulen, että vapaaehtoispohjalta kaaso mieluusti tekee enemmäkin - onhan se kunniatehtävä, ei siihen ketä tahansa pyydetä.

        Mitä ohjelmaan tulee, siitä olemme jättäneet vastuun häävieraille... aina sieltä joku puhuja tms löytyy. Ohjelmaehdotuksia ottaa vastaan seremoniamestari, jolla on suurin vastuu illan sujumisesta, jollainhan se on pakko olla, hääparin tehtävä ei liene murehtia sellaisista sen päivän aikana - hänen omia sanoja lainatakseen. Pitopalvelun luotan hoitavan oman osuutensa - siitähän heille maksetaan. Häissä pitää aikataulullisesti varautua myöhästymisiin ja muihin kömmähdyksiin...Jos hääjuhla on kellontarkkaa ohjelmatykitystä, voi olla melko varma, että rentous kärsii. Kenellä olisi kiire mihinkään.

        Hääapareille ja avustaville henkilöille : Pitäkää huoli siitä, että vastuut on jaettu kaikille sopivalla tavalla. Ja kaasot, pitäkää huoli omasta jaksamisestanne, minä morsiamena en pahastuisi, jos oma kaasoni sanoisi, että nyt on mulle ajateltu vähän turhan paljon vastuuta - tervettä itsekkyyttä peliin! Tuskin kukaan hääpari haluaa, että olette päivän jälkeen ihan lopussa.


    • 4sti naimisissa

      Mieluusti valjastan muunkin lähipiirin palvelemaan tarkoitusperiäni. Näin Oulussa. t.Rva 31v.

    • on sulla ollut häät siskosi kaasona. Siskosi olisi saanut kyllä vähän järjestellä apua sulle. Hyvin olet päättänyt omien häidesi suhteen. Minulla ei itselläni ole ikinä tarkoitus mennä naimisiin, enkä ole edes miettinyt häitä. Ystävien häissä ollessa olen kyllä huomannut kaasojen työtaakan. Itsekkin olen autellut muutamaa kaasoa järjestelyissä ihan säälistä :)
      Paljon onnea sinulle kaiken häähulinan keskellä :)

    • pirkko

      kyllähän se on niin, että hääpari itse aiheuttaa monesti nämä ongelmat. Itse ainakin olen jo syyshääni hyvin pitkälti suunnitellut, eikä kaasot/bestman työllä rasitu. Ajoissa kun tekee,niin ei tarvitse kenenkään ahdistua. Kaasojeni suurin työ tulee olemaan polttarit, juhlapäivä tulee sujumaan muitta mutkitta heidän nauttiessaan juhlista yhtä paljon kuin mekin.

      • ihmii

        Vaan kuka huolehtii hääjuhlatilaisuudessanne sen työn, että kertoo, mitä milloinkin tapahtuu... Vaikka se lukeekin todennäköisesti juhlaohjelmassa, on varmaan helpompaa, jos joku vielä suusanallisesti kertoo, mitä milloinkin tapahtuu..."Muitta mutkitta" kuulostaa kyllä vahvasti positiiviselta, mutta epäilen sen toimimista käytännössä. Ellei sitten satu olemaan pienet, oman perheen kesken järjestetyt juhlat.


      • pirkko
        ihmii kirjoitti:

        Vaan kuka huolehtii hääjuhlatilaisuudessanne sen työn, että kertoo, mitä milloinkin tapahtuu... Vaikka se lukeekin todennäköisesti juhlaohjelmassa, on varmaan helpompaa, jos joku vielä suusanallisesti kertoo, mitä milloinkin tapahtuu..."Muitta mutkitta" kuulostaa kyllä vahvasti positiiviselta, mutta epäilen sen toimimista käytännössä. Ellei sitten satu olemaan pienet, oman perheen kesken järjestetyt juhlat.

        Sen homman hoitaa bestman, mutta meillä ei olekaan "tiukkapipoisten" kemut. Hääohjelmassa lukee illan kulku noin suurinpiirtein, sillä yllätysohjelmaan sun muuhun täytyy aina varautua. Kaasojen tehtävä on "huolehtia" toki asioiden sujumisesta noin yleensä, mutta olen luottavainen ammattitaitoiseen pitopalveluun, että ainakaan tarjoilujen osalta heidän työhönsä ei tarvitse puuttua.
        ja ehkä asiaan vaikuttaa sekin, että ravintola-alalla itse työskentelevänä olen oppinut sen, että mitä paremmin asiat valmistelee etukäteen, sen helpompaa juhlapäivänä on.
        itse en aio juhlapäivänäni stressata järjestelyjen osalta, eikä sitä tarvitse kaasojen eikä bestmanninkaan tehdä;)


      • se ihmijä
        pirkko kirjoitti:

        Sen homman hoitaa bestman, mutta meillä ei olekaan "tiukkapipoisten" kemut. Hääohjelmassa lukee illan kulku noin suurinpiirtein, sillä yllätysohjelmaan sun muuhun täytyy aina varautua. Kaasojen tehtävä on "huolehtia" toki asioiden sujumisesta noin yleensä, mutta olen luottavainen ammattitaitoiseen pitopalveluun, että ainakaan tarjoilujen osalta heidän työhönsä ei tarvitse puuttua.
        ja ehkä asiaan vaikuttaa sekin, että ravintola-alalla itse työskentelevänä olen oppinut sen, että mitä paremmin asiat valmistelee etukäteen, sen helpompaa juhlapäivänä on.
        itse en aio juhlapäivänäni stressata järjestelyjen osalta, eikä sitä tarvitse kaasojen eikä bestmanninkaan tehdä;)

        eli vastuuta on sittenkin muilla myös. Ei ihan muitta mutkitta meiningillä sittenkään.Ei tarvitse olla tiukkapipoisten kemut, kyllä vastuunjakaminen selkiyttää rennompiakin juhlia.


      • pirkko
        se ihmijä kirjoitti:

        eli vastuuta on sittenkin muilla myös. Ei ihan muitta mutkitta meiningillä sittenkään.Ei tarvitse olla tiukkapipoisten kemut, kyllä vastuunjakaminen selkiyttää rennompiakin juhlia.

        tottakai vastuuta on jaettu myös muille mutta edelleenkin asiat etukäteen järkkäämällä saadaan asiat sujumaan jouhevasti. Ei vastuu tarkoita todellakaan taakkaa hartioilla. Yhdessä vain katsotaan,että asiat menevät sovitulla tavalla.NIIN.
        mutta jos itse vastuun ottaa suurena taakkana, voi hyvinkin sitten heittää hyvästit rennolle meiningille. Itse en halua panikoivia/stressaavia kaasoja, eikä niitä minulla olekaan.Sellaisia ihmisiä ei yksinkertaisesti valita siihen tehtävään.
        mutta jokainen tehkööt päivästään millaisen haluaa. MUKAVAA JUHLAA KUITENKIN KAIKILLE! tää on vain miun näkemys asiasta:)


    • mikään orja

      Kaason tehtävä on olla henkisenä tukena, ja työvoimaksi palkataan esim pitopalvelu, seremoniamestari, somistaja ja mitä vain tarvitaan. On moukkamaista teettää kaasolla ilmaista työtä!
      Kaaso voi tehtävään suostuessaan tarkentaa että suostuu vain henkiseksi tueksi, ja häitten järjestelyyn on hankittava joku muu, joko palkalla tai ilman. Jos se ei sovi hääparille, voi kaason tehtävästä kieltäytyä niin kuin mistä tahansa palkattomasta työstä.

    • 1kk rouvana

      Meillä oli häät kuukausi sitten. Tein itse suurimman osan valmisteluista, 2 siskoani ja kaverit auttoivat hääkutsujen teossa yhtenä päivänä ja minä tein ne loppuun ja lähetin mieheni kanssa. Siskoni ja 1 kaverini (eli 3 kaasoani) saivat vastuulleen ohjelman suunnittelun ja juonnon, ohjelmaankin annoin guidelinet että mitä haluan. Juonto meni hyvin, 3 kaasoani ehtivät syödä, pitopalvelu kun huolehti koko tarjoilun ja hyvin hoisivatkin,siitähän heille maksettiin. Ohjelma oheisineen kesti noin tunnin, ruoka ja kahvit veivät oman osansa. Kaikkeen jäi aikaa ja tunnelma oli leppoisa. Emme tarkoituksella keksineet häihin liikaa ohjelmaa tai mitään muutakaan ylimääräistä, tarkoitus oli että kaikki saavat nauttia päivästä ilman turhaa paniikkia! Kaasoillanikaan ei ollut paineita, heillä tuntui sen sijaan olevan todella hauskaa. ;) Mitä tarkalleen ottaen sisältää pitopalvelun tahdittaminen? Siskosi joko vaati sinulta liikaa tai sitten itse otit sen vastuun. Meillä ruokailu oli ja kaikki söivät ja sitten alkoi ohjelma. Ei paniikkia :)
      Lapsia paimensivat meidän häissä omat vanhemmat, kaason tehtävä se ei ole. Lapsia ei kannata vanhempien tuoda häihin jos niitä ei aio vahtia! Miksi sinä jouduit siihen tehtävään?
      Ystävät ovat sitä varten että auttavat kun pyydetään, vapaaehtoisesti. Ei olekaan tarkoitus vaatia ja pakottaa liikaan hommaan etteivät ehdi nauttia häistä. Siinä on se hyöty ettei heille tarvitse maksaa palkkaa. Me palkitsimme kyllä kaasot kiitokseksi. Teit ihan oikein kun pyydät ulkopuolista apua kun oma kokemuksesi kaasona on ikävä :( harmi :(

      • pirkko

        Olen kanssasi täysin samaa mieltä.


      • yksi siskoistasi

        mutta en kehdannut valittaa. Tein viikon töitä - oikeasti, 7 päivää, noiden vitun häittesi takia.

        Ja et edes huomaa.


      • mun häideni takia
        yksi siskoistasi kirjoitti:

        mutta en kehdannut valittaa. Tein viikon töitä - oikeasti, 7 päivää, noiden vitun häittesi takia.

        Ja et edes huomaa.

        että ole vittuilematta siellä.
        on kyse ihan eri häistä.
        t. sen 100 vierasta- kirjoittaja


    • Morssein08

      En odota omilta kaasoiltani muuta kuin henkistä tukea juhlapäivänä, ja sitä että saan puuterin survottua jommankumman laukkuun koska itselleni en mitään typerää pussukkaa tai laukkua halua perässä roikotettavaksi.
      Polttarit he kuulemma järjestävät, itseäni ei haittaisi tippaakaan vaikkei niitäkän olisi. Inhoan kaikkia siirappisia rituaaleja muutenkin.

      En usko että noilla hommilla ihan hirveesti saa stresiä ja päivän pilalle, ja eiköhän tuossa syömäänkin ehdi.

      • ja......

        olet varmaan myös ilmoittanut riittävän selkeästi kaasolle tehtävänsä?? Koska, joka tehtävän ottaa, kantaa helposti liikaa vastuuta, ellei toisin määrätä...


    • valitaan

      yleensä ihminen johon lotetaan ja jonka EI pitäiso valittaa jos joutuu tekee paöjon duunii!Olisko morsiammen pitänyt hoitaa kaikki jotta olisit saanut naiuttia kaikesta? Minä ainakin valitsin kaasot sen perusteella että tiesin että se on minun päivä ja jos kaasot joutuu tekee paljon hommia niin he eivät rutise siitä koska tietävät että tekisin saman heidän puolesta

      • no rinsessa

        Näitä itsekkäitä auringossa paisttelijoita maailama on tulvillaan. Tekisin kaiken myös heille...juupa juu...

        Kuinkahan lämpöiset muistot on kaasoillasi hääpäivästäsi?


    • miten hommat hoituu

      Häitä on niin monenmoisia, että ei voi yleistää, miten hommat hoituu.

      Jotkut on sellaisia "täitä", että aina pitää toisten tehdä kaikki ilmaiseksi ja melkein omilla eväilläkin...

      Pidimme vaimoni kanssa pari vuotta sitten häät ja varasimme riittävästi maksettua väkeä hoitamaan tehtäviä, myös lastenhoitaja oli varattu. No, bestman oli hieman oveluutta käyttäen haastettu mukaan järjestämään kuljetuksia ym. tehtäviä, mutta hänkin sai korvauksen tehtävistään (tarkoituksemme oli tutustuttaa tämä bestman häidemme aikana mielestämme häntä kiinnostavaan henkilöön, tässä kuitenkaan onnistumatta työkiireen vuoksi).

      Emme myöskään kupanneet vieraitamme kohtuuttomilla lahjalistoilla ym. vaateilla, meille riitti, kun vieraamme saapuvat häihimme ja viihtyvät. Meille jäi sellainen tunne, että kaikki viihtyivät!!

    • Teikku

      Mulle kävi aivan samoin oman siskoni häissä..paitsi, että minulla piti olla apuna myös toinen kaaso ja bestman, mutta loppujen lopuksi hoidin koko homman yksin. Ei hirveesti mitään muistikuvia koko illasta ja kun pääsin juhlista kotiin, olin niin rättipoikki väsynyt, että en jaksanut edes vaatteita riisua...Jos olisin alkujaan tiennyt millaseen hommaan suostuin, niin en ois ikinä suostunu...

    • jukka tee

      no huh huh. onneksi maailmasi ei sentään loppunut siihen että sait auttaa siskoasi häissä. olisiko se auttanut että siskosi olisi maksanut sinulle palkkaa niin et olisi ollut ilmaista työvoimaa? ehkä siskosi voi toimia sinun kaasona kun itse menet naimisiin tai jos jo olet naimisissa, mikä on epätodennäköistä koska olet tuollainen tyhjän narisija, niin siskosi voi auttaa jossain muussa asiassa. vaikka vahtia lapsia ym...

      • ehkä näinni

        Köyhä köyhää kyykyttää.....ja vatoaa perinteisiin, niin.


    • Mukavaa oli bestmanina

      Ettet vaan itse rohmunnut itsellesi kaikkia mahdollisia hommia ja sitten jälkeenpäin valitat miten hirveetä oli...

      • minämeikämie

        Tyypillinen miehen asenne! Haalia hommia...paiskia töitä...kantaa vastuuta? Mitä ne on?


    • Eppo

      Olemme valmistelleet häät lähinnä kolmestaan; minä, mies ja äitini. Kaaso ei asu samalla paikkakunnalla, ei edes kovin lähellä, joten mitään kovin konkreettista hän ei ole voinut juhlan hyväksi tehdä. Ollaan sovittu että hän "juontaa" häät ja tietysti pitelee kimppua vihkimisen ajan, mutta mitään muuta en edes odota.

      Äitini kyllä kyseli että kai se kaaso tulee tänne viikoksi ennen häitä auttamaan. Täytyy kyllä myöntää että silloin menin vähän sanattomaksi, äiti kun on muuten niin fiksu ja ajattelevainen, mutta sitten ehdottaa tuommoista. Kaasoni on opiskelija ja varmasti töissä suurimman osan kesää, enhän minä millään voi pyytää vähävaraista opiskelijaa jättämään työnsä viikoksi. Ja tuskimpa häntä huvittaa pyöriä nurkissamme koko viikkoa (ei sillä että itse jaksaisin häntä ympärivuorokautisesti koko viikon katsella).

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 115
      2396
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      65
      2237
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      16
      2001
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1707
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1638
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      13
      1442
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      13
      1378
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      27
      1373
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1357
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1282
    Aihe