wc tukossa koko ajan

Kyllästynyt

mitä tehdä? Meillä on vuonna -66 rajennettu omakotitalo täällä Hollolassa. Meidän ongelmaksi on muodostunut koko ajan tukossa oleva wc- istuin. Vaikka olemme tällä "tulisuudelmalla", siis viemäripumpulla saaneet tukoksen auki, niin sitten seuraavana päivänä vessa tulvii jälleen. Voisiko joku auttaa?

13

29273

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • apua tulee

      a) lopeta liharuokien syöminen
      b) tee ainoastaan ns. "kyykkypaskoja" takapihalle
      c) tee isommat tarpeet töissä tai kaverin luona
      VARMASTI EI MENE WC-PÖNTTÖ TUKKOON jos heität sinne vain ureat

      • tapsa

        saada huuhteluveden kerta-annosta
        nostettua niin että tavara huuhtoutuu
        helpommin.


      • putkimies
        tapsa kirjoitti:

        saada huuhteluveden kerta-annosta
        nostettua niin että tavara huuhtoutuu
        helpommin.

        onko viemärissäsi tuuletusputkea,toimii parhaiten jos menee katolle asti.
        Mikään jos ei auta niin isoimmilta putki firmoilta löytyy viemärin kuvaus laitteet(=meiltäkin)josta näkyy sitten onko tukoksia ja kaadot kunnossa.


    • roope

      Sinulla on luultavasti pöntön mutkassa tai pöntön ja viemärin liitoskohdassa roinaa. Esim. pyykkipoika ei lähde tulisuudelmalla mihinkään, vaan ainoastaan röynät sen ympäriltä, jolloin pönttö tukkeutuu uudestaan.

      Tee näin:
      -Ota pönttö irti. Varovasti, jos vessassa ei ole lattiakaivoa. Lattiakaivollisessa tilassa tai ulkona käännät pytyn ylösalaisin ja ronkit mutkan tyhjäksi. Luulisin sieltä löytyvän jotain yllättävää.

      • Putkias. 30v.ura

        Roope ja Niina tekivät parhaat "diak,noosit".
        Yleisin syy kuvaamaasi ongelmaan löytyy wc-laitteen hajulukosta. Minä olen kaivanut kymmeniä kertoja potan hajulukosta näitä "hajunsyöjiä", jotka ovat ripustettu istuimen reunaan. Sen poistaminen voi onnistua pehmeällä,taipuisalla rautalangalla. (2-3 mm halk.)Väännä pieni "ongenkoukku" langan päähän ja sitten onkimaan. Ilmaputkesta vika ei johdu, niinkuin joku putkimiehenä esiintyvä kirjoitti.
        Wc potan irroittaminen ei ole aivan pikkujuttu, koska talossasi on ilmeisesti valurautaviemärit, siis sisäpuoliset. Samoin kylmävesiputki on galvanoitua ja syöpynyttä. Jättäisin putkimiehen hommaksi.
        -Testaa ensin muut viemärit laittamalla kaikki mahdolliset hanat auki ja katso vetääkö runkoviemärit kunnolla. Ellei vedä, löytyy syy todennäköisesti puunjuurista jotka kasvavat betoniviemärin rapautuneista saumoista itse putken sisään. Siihen eivät enää omat konstit riitä.
        -Itse kyllä ronkkisin ensin potan hajulukon auki, jos se ei onnistu, potta irti.


      • patu
        Putkias. 30v.ura kirjoitti:

        Roope ja Niina tekivät parhaat "diak,noosit".
        Yleisin syy kuvaamaasi ongelmaan löytyy wc-laitteen hajulukosta. Minä olen kaivanut kymmeniä kertoja potan hajulukosta näitä "hajunsyöjiä", jotka ovat ripustettu istuimen reunaan. Sen poistaminen voi onnistua pehmeällä,taipuisalla rautalangalla. (2-3 mm halk.)Väännä pieni "ongenkoukku" langan päähän ja sitten onkimaan. Ilmaputkesta vika ei johdu, niinkuin joku putkimiehenä esiintyvä kirjoitti.
        Wc potan irroittaminen ei ole aivan pikkujuttu, koska talossasi on ilmeisesti valurautaviemärit, siis sisäpuoliset. Samoin kylmävesiputki on galvanoitua ja syöpynyttä. Jättäisin putkimiehen hommaksi.
        -Testaa ensin muut viemärit laittamalla kaikki mahdolliset hanat auki ja katso vetääkö runkoviemärit kunnolla. Ellei vedä, löytyy syy todennäköisesti puunjuurista jotka kasvavat betoniviemärin rapautuneista saumoista itse putken sisään. Siihen eivät enää omat konstit riitä.
        -Itse kyllä ronkkisin ensin potan hajulukon auki, jos se ei onnistu, potta irti.

        Näin juuri ammattimies puhuu totta .

        WC- raikastaja on 95% varmuudella ongelmaman syy
        taikka onko teillä lapsia .Lapset saattavat monesti laittaa esim . jäätelötikku on löydetty wc-mansetista= on kappale pytyn ja viemärin välissä .


    • riina

      Heippa !
      Meillä oli puiden rungot tunkeutuneet putkistoon talon ja kaivojen välillä, loka.auto kävi kuulaamassa putket painevedellä, et kertonut vetääkö kylppäri hyvin, meillä nosti myös vettä siellä.
      Oireilu alkoi juuri noin.Talo jossa asumme on rakenettu vuonna -64, eli sinullakaan ei varmaan ole muoviputkia, vai onko putket uusittu ?

    • rassaaja

      meillä oli mennyt tarkastuskaivoon asti uudehkossa talossa roinaa, siinä se vesi seisoi mutta kun aikani rassailin sitä lietettä kepillä niin johan aukesi. Mitkään kemikaalit tms eivät ole riitäviä avaamaan noin isoja tukoksia. siellä oli jotain kiiinteää tavaraa joka ei kuulu pönttöön. Voi olla eri juttu jos on betoniputkista tehty viemäri, Mahdollisesti putkimiehelle asiaa.

    • ohi...!

      Meillä oli vessanputket muutaman kuukauden välein tukossa, syy keräilykaivo ja veden säästämiseksi rakennettu vähävesi viemäröinti.
      Nyt, kun liityttiin kunnan putkeen ja saatiin viemäreihin oikeat laskut on pottaputket toiminut.

      Vähävesiviemäröinnin aikana putkiston aukaisu muodostui melkein taiteeksi, jossa sitten vettä ei säästelty.
      Konetiskiaineesta tai Haaparannasta tuotua lipeää sulatettiin kuumaan veteen ja sitä imetetiin kaikista mahdollisista reiistä viemäriin ja näin se pysyi auku muutaman viikon, jopa kuukauden.

      Viemärihuolloilla on painepesulaitteita, joilla pystyvät pesemään viemärilinjoja ,,,, jopa 50 metrisiä.

      Sinun tapauksessasi, jos on vanhat valurauta- tai betoniputket on ennen lumia muutama viikko kaivaa putki pihalla auki talon seinästä kunnan liittymään asti ja uusia putki, ei se kohtuuttoman kallis ole nyt tehtynä, kuin että joutuisit sen talvella tekemään.
      Kuitenkin joudut jotain tekemään....
      Parhaat neuvot saanet ammattinsa osaavalta viemärihuollolta.

    • kimmo puhesynteesi

      anna sen olla tukossa. Kun velli alkaa nousta, teet paskahuussista "turkkilaisen" vessan. Sehän on äärimmäisen helppo hoitoinen koska viimekädessä tarpeet roiskastaan ovelta "sinne päin" niin paskat kuin kusetkin.

    • puuhA-PETE

      meillä kanssa ongelma vessan toimimisen kanssa. Viimisin hyväksi havaittu toimintatapa on drop-n-flush eli pyyhkii vasta vedon jälkeen. Jos menee tukkoon niin astianpesuainetta kuumaan veteen liuotettuna ja tulisuudelmalla kiivaasti kimppuun. Kannattaa laittaa jokin hanska/muovipussi käden ympärille siinä touhussa jos on lyhyt varsi tulisuudelmassa.

    • Anonyymi

      Onko kellään muulla kokemuksia IDOn uusien vettä säästävien wc-istuinten taipumuksesta tukkeutua. Meillä on tehty viime vuosina remontteja ja uudehko IDO glow tukkeutuu herkästi kun taas vähän vanhempi IDO Seven D ei niinkään. Ovato muut todenneet saman asian?

      • Anonyymi

        Ei ole Glow mennyt kertaakaan tukkoon. Uskomattoman tehokas huuhtelu jo pienelläkin (2l) huuhtelulla. Vanha IDO59 roiskaisi 9l yhdellä vedolla ja silti se oli välillä tukossa. Vanhemmat "uudemmat" IDO:t soikealla napilla oli yhtenään tukossa. Onneton huuhteluteho.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      67
      4689
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2279
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1804
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      13
      1526
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      32
      1461
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1318
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1237
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1156
    9. 23
      1092
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1024
    Aihe