Kertokaas fiiliksiä/jaksamista materiaalin kanssa. Ite pääsin lukemiseen kiinni vasta 4.4 ja vieläkin pientä pyristelyä havaittavissa, josko tää kääntys myötävirtaan kohta:) Haen siis Helsinkiin käsityönopettajaksi. Viime vuonna hain samaa mestaan ja parista pisteestä oli kiinni. Saas nährä miten nyt käy kun tuntuu et oon jo tipahtanu urheimpien matkasta tässä urakassa..
VAKAVA
16
1518
Vastaukset
- täälläkin luetaan
eli haen myös käsityönopettajaksi, ekaa kertaa. Itsellänikin lukeminen on vasta puolitiessään. Työssäkäyvälle lukemiseen tahtoo jäädä hieman liian vähän aikaa. Kokeeseen valitut artikkelit ovat mielestäni tosi mielenkiintoisia, mutta nippelitiedon pänttääminen vaatii paljon työtä.
Miten itse luit kokeeseen viime vuonna? Kuinka paljon kokeessa kysyttiin mielestäsi asioiden ymmärtämistä oikeasti ja paljonko kyseltiin niitä nippelitietoa vaativia kysymyksiä?- Jansku -88
Moi.
Minä haen Turkuun aikuiskasvatustieteisiin. Onko muilla tullut sellaista fiilistä, että aikaa on itseasiassa liikaa? Olen jo opiskellut kuusi artikkelia ulkoa ja osaan semiotiikka ja satu-artikkeleistakin kaiken paitsi pikku-yksityiskohdat. Jotenkin vain tuntuu epäreilulta, että nopeita oppilaita rankaistaan pitkällä lukuajalla. Jotenkin koko aineisto vaan tuntui liian helpolta. Onneksi edes semiotiikka vaati hitusen ajattelu. Toivottavasti edes koe olisi vaikea. No onnea myös muille hakijoille. - töissä ja kirjan parissa
Jansku -88 kirjoitti:
Moi.
Minä haen Turkuun aikuiskasvatustieteisiin. Onko muilla tullut sellaista fiilistä, että aikaa on itseasiassa liikaa? Olen jo opiskellut kuusi artikkelia ulkoa ja osaan semiotiikka ja satu-artikkeleistakin kaiken paitsi pikku-yksityiskohdat. Jotenkin vain tuntuu epäreilulta, että nopeita oppilaita rankaistaan pitkällä lukuajalla. Jotenkin koko aineisto vaan tuntui liian helpolta. Onneksi edes semiotiikka vaati hitusen ajattelu. Toivottavasti edes koe olisi vaikea. No onnea myös muille hakijoille.Mielestäni aineisto on helpompi kyllä kuin viime vuonna, mutta ainakin näin työssäkäyvän kannalta se on hyvä asia.
Pitää muistaa että tämä on moniin koulutuksiin vasta ensimmäinen vaihe.. - oikeassa
Jansku -88 kirjoitti:
Moi.
Minä haen Turkuun aikuiskasvatustieteisiin. Onko muilla tullut sellaista fiilistä, että aikaa on itseasiassa liikaa? Olen jo opiskellut kuusi artikkelia ulkoa ja osaan semiotiikka ja satu-artikkeleistakin kaiken paitsi pikku-yksityiskohdat. Jotenkin vain tuntuu epäreilulta, että nopeita oppilaita rankaistaan pitkällä lukuajalla. Jotenkin koko aineisto vaan tuntui liian helpolta. Onneksi edes semiotiikka vaati hitusen ajattelu. Toivottavasti edes koe olisi vaikea. No onnea myös muille hakijoille.Samaa mieltä aineisto on aivan liian helppo. Jotkut vaan eivät millään usko, että täytyy ne lähdeluettelot, nimet ja vuosiluvutkin opiskella. Taitavat vielä kuvittelevansa lukion kurssikokeisiin. Mulla on välillä aina vähän vaikeuksia vuosilukujen kanssa, mutta muuten aineisto jo täysin hallussa. Nyt vaan täytyy sitten kertailla ja rentoutua koetta varten.
VINKKI: Me ystävien kanssa (5-hengen porukka) tehdään eri artikkeleista monivalinta kysymyksiä toisillemme ja sitten mailaillaan niitä. - Lakkiainen
oikeassa kirjoitti:
Samaa mieltä aineisto on aivan liian helppo. Jotkut vaan eivät millään usko, että täytyy ne lähdeluettelot, nimet ja vuosiluvutkin opiskella. Taitavat vielä kuvittelevansa lukion kurssikokeisiin. Mulla on välillä aina vähän vaikeuksia vuosilukujen kanssa, mutta muuten aineisto jo täysin hallussa. Nyt vaan täytyy sitten kertailla ja rentoutua koetta varten.
VINKKI: Me ystävien kanssa (5-hengen porukka) tehdään eri artikkeleista monivalinta kysymyksiä toisillemme ja sitten mailaillaan niitä.Kolme kaveria jotka päässy läpi VAKAVA:sta, kertoi infoa ettei vuosilukuihin kannata käyttää energiaa. Ainuttakaan kysymystä ei ollut. Vuosikymmenet nyt olis ehkä jokatapaukses painettava mieleen, mutta kyllä ne teoriat on helppo jopa päätellä ajan tyylistä... Otetaan riskejä! :D
- puuuuh
Lakkiainen kirjoitti:
Kolme kaveria jotka päässy läpi VAKAVA:sta, kertoi infoa ettei vuosilukuihin kannata käyttää energiaa. Ainuttakaan kysymystä ei ollut. Vuosikymmenet nyt olis ehkä jokatapaukses painettava mieleen, mutta kyllä ne teoriat on helppo jopa päätellä ajan tyylistä... Otetaan riskejä! :D
Emmää edes vaivautunu vastaamaan enää tänne kun provoja tipahtelee ruutuun:) Mutta jes, vuosikymmenet riitti viime vuonnakin ja näin tänä vuonnakin saa luvan tehdä!
Muistakaa pitää järki päässä ku luette näitä viestejä täällä, ei kannata ahdistua jos toinen täällä kehuskelee lukevansa 16h päivässä. Toista kun ei voi itteensä koskaan verrata!:) Tsemiä kaikille saman materiaalin kanssa puurtaville.
P.S. Se vika artikkeli on ihan hanurista :D - Lakkiainen
puuuuh kirjoitti:
Emmää edes vaivautunu vastaamaan enää tänne kun provoja tipahtelee ruutuun:) Mutta jes, vuosikymmenet riitti viime vuonnakin ja näin tänä vuonnakin saa luvan tehdä!
Muistakaa pitää järki päässä ku luette näitä viestejä täällä, ei kannata ahdistua jos toinen täällä kehuskelee lukevansa 16h päivässä. Toista kun ei voi itteensä koskaan verrata!:) Tsemiä kaikille saman materiaalin kanssa puurtaville.
P.S. Se vika artikkeli on ihan hanurista :DIhanaa kun täällä on ihmisiä huojentamaan mun ahistusta(joka tosiaan aiheutui noista lukemista-työkseni-viesteistä). Teen joka päivä 8h äärifyysistä työtä joten ei aikaa eikä voimia ole lukea NOIN paljoa. itseluottamusta lisää vaan! :) Tullut monta AHAA-elämystä tota aineistoa läpikahlatessa. Syventävä lukeminen on mun mielestä tehokkaampaa kun ulkoaopettelu! Jee! toivottavast päästään sisään! :)
- puuuuh2
Lakkiainen kirjoitti:
Ihanaa kun täällä on ihmisiä huojentamaan mun ahistusta(joka tosiaan aiheutui noista lukemista-työkseni-viesteistä). Teen joka päivä 8h äärifyysistä työtä joten ei aikaa eikä voimia ole lukea NOIN paljoa. itseluottamusta lisää vaan! :) Tullut monta AHAA-elämystä tota aineistoa läpikahlatessa. Syventävä lukeminen on mun mielestä tehokkaampaa kun ulkoaopettelu! Jee! toivottavast päästään sisään! :)
Joo, siis tein just edeltävällä viikolla itse saman virheen, lueskelin täällä joidenkin hehkutuksia lukupiireistä ja L:n papereista ja sit kopsautin itteäni lekalla päähän ja kävelin peilille, viesti siellä tuijottavalle takkupäälle oli seuraava: "ei saa antaa muiden kiihkoilun vaikuttaa!".
Hitsi vie, se on kyllä kumma että aina vertaa itseään toiseen. Mutta tästä etiäpäin pysyy tän tyttösen leuka korkealla, tässä urakassa en voi ketään muuta voittaa kuin itseni:) Ja sama vika muuten täälläkin, teen rankkaa ja stressaavaa työtä 3pv(luojan kiitos sain vähennettyä vuoroja noinkin vähään) viikossa. Näinä päivinä lukeminen on lähes yhtä tyhjän kanssa ku olotila on ihan vaimea jo valmiiksi.
Mutta yritystä löytyy ja enempää en voi itestäni antaa kun mitä nyt irtoaa! Näillä mennään, toivottavasti positiivinen energia löytää muidenki urheiden suupieliin:) - Lakkiainen
puuuuh2 kirjoitti:
Joo, siis tein just edeltävällä viikolla itse saman virheen, lueskelin täällä joidenkin hehkutuksia lukupiireistä ja L:n papereista ja sit kopsautin itteäni lekalla päähän ja kävelin peilille, viesti siellä tuijottavalle takkupäälle oli seuraava: "ei saa antaa muiden kiihkoilun vaikuttaa!".
Hitsi vie, se on kyllä kumma että aina vertaa itseään toiseen. Mutta tästä etiäpäin pysyy tän tyttösen leuka korkealla, tässä urakassa en voi ketään muuta voittaa kuin itseni:) Ja sama vika muuten täälläkin, teen rankkaa ja stressaavaa työtä 3pv(luojan kiitos sain vähennettyä vuoroja noinkin vähään) viikossa. Näinä päivinä lukeminen on lähes yhtä tyhjän kanssa ku olotila on ihan vaimea jo valmiiksi.
Mutta yritystä löytyy ja enempää en voi itestäni antaa kun mitä nyt irtoaa! Näillä mennään, toivottavasti positiivinen energia löytää muidenki urheiden suupieliin:)Ajattelin jo et olen ainoa ketä käy töissä 40h/vko ja yrittää silti innolla mukaan! meinasin jo lamaantua noista.. Aina on olemassa jotain kipeitä lukutoukkia jotka jaksaa paahtaa ja tehdä siitä numeron :) ei noi sais sanoo.. :/ siis kunnioitettavaa sinänsä, todellakin, mutta on eri asia opetella ulkoa kun sisäistää. Keskitytään me siihen sisäistykseen niin päästään läpi! :D
- puuuuh3
Lakkiainen kirjoitti:
Ajattelin jo et olen ainoa ketä käy töissä 40h/vko ja yrittää silti innolla mukaan! meinasin jo lamaantua noista.. Aina on olemassa jotain kipeitä lukutoukkia jotka jaksaa paahtaa ja tehdä siitä numeron :) ei noi sais sanoo.. :/ siis kunnioitettavaa sinänsä, todellakin, mutta on eri asia opetella ulkoa kun sisäistää. Keskitytään me siihen sisäistykseen niin päästään läpi! :D
Nimenomaan, pitää sen perimmäisen tavoitteen visusti mielessä niin lukemisestakin on jotain hyötyä. Voisin tähän heittää sen ikuisen vanhan hauki on kala-lorun, mutta tietänet ajatuksen ihan ilman riimittelyäkin:)
Olen itse lukenut tota nyt jonkusen 5kertaa läpi koko aineiston ja vasta nyt kuudetta kertaa lukiessa voin rehellisesti myöntää tajunneeni tietyt seikat. Muistan kyllä lukeneeni aiheesta aikasemmin mutta detaljit uupuu, nyt kokonaiskuva alkaa muodostua ja alan yhdistelemään artikkelin alusta asioita sinne ihan viimeisten sivujen kiemuroihin. Ihan turha paahtaa siis 10krt toi aineisto läpi viikossa jos päässä vaan humisee eikä mikään loksahda.
Oon itse ottanu _kohtuullisen_ tahdin luvussa ja yrittäny mielummin avata niitä vaikeita kohtia ajatuksella kun surrata ohi ja ahmia aakkosia eteenpäin kunnianhimolla. Tää toimii tähän päähän, mitäs muuta siihen lisäisin:)
Ihan mielenkiinnosta jos satut olemaan vielä linjoilla, mihin oot hakemassa?:) - Lakkiainen
puuuuh3 kirjoitti:
Nimenomaan, pitää sen perimmäisen tavoitteen visusti mielessä niin lukemisestakin on jotain hyötyä. Voisin tähän heittää sen ikuisen vanhan hauki on kala-lorun, mutta tietänet ajatuksen ihan ilman riimittelyäkin:)
Olen itse lukenut tota nyt jonkusen 5kertaa läpi koko aineiston ja vasta nyt kuudetta kertaa lukiessa voin rehellisesti myöntää tajunneeni tietyt seikat. Muistan kyllä lukeneeni aiheesta aikasemmin mutta detaljit uupuu, nyt kokonaiskuva alkaa muodostua ja alan yhdistelemään artikkelin alusta asioita sinne ihan viimeisten sivujen kiemuroihin. Ihan turha paahtaa siis 10krt toi aineisto läpi viikossa jos päässä vaan humisee eikä mikään loksahda.
Oon itse ottanu _kohtuullisen_ tahdin luvussa ja yrittäny mielummin avata niitä vaikeita kohtia ajatuksella kun surrata ohi ja ahmia aakkosia eteenpäin kunnianhimolla. Tää toimii tähän päähän, mitäs muuta siihen lisäisin:)
Ihan mielenkiinnosta jos satut olemaan vielä linjoilla, mihin oot hakemassa?:)Luokanopettaja Hämikseen. Turkuunhan oli matikka kakkosessa ja mä oon aina ollu ihan huono siinä, niin en uskalla uhrata kakkosvaihetta jos sinne asti pääsen. en haluais et se kaatuu sit ainakaan siihen.. Ja turha kai noita on enää sit kakkoseks/kolmoseks laittaa kun niihin hakee eniten. :(
- puuuuh4
Lakkiainen kirjoitti:
Luokanopettaja Hämikseen. Turkuunhan oli matikka kakkosessa ja mä oon aina ollu ihan huono siinä, niin en uskalla uhrata kakkosvaihetta jos sinne asti pääsen. en haluais et se kaatuu sit ainakaan siihen.. Ja turha kai noita on enää sit kakkoseks/kolmoseks laittaa kun niihin hakee eniten. :(
Kääk, matikka ois kyllä tällekin likalle tiukka pala. Mutta ei muutakun tsemppiä kovasti ja jaksamista:) Jännää kun samalla aineistolla mennään niin moneen paikkaan, en ees tiedä mihin kaikkialle.. Tiiän vaan että sinne mihin mää tahon!:P Mun täytyy nyt liimata toi kirja mun otsaa että tajuan keskittää silmät sinne enkä tähän ruutuun:D Vielä muutama tunti tehokasta peliaikaa jäljellä ennenkun höyryinen puolisko saapuu, täytyy käyttää ne hyväksi ja keskittyä olennaiseen! Palaa linjoille jonain muunakin päivänä, oli mukava jakaa aatoksia:)
- Jooh...
Jansku -88 kirjoitti:
Moi.
Minä haen Turkuun aikuiskasvatustieteisiin. Onko muilla tullut sellaista fiilistä, että aikaa on itseasiassa liikaa? Olen jo opiskellut kuusi artikkelia ulkoa ja osaan semiotiikka ja satu-artikkeleistakin kaiken paitsi pikku-yksityiskohdat. Jotenkin vain tuntuu epäreilulta, että nopeita oppilaita rankaistaan pitkällä lukuajalla. Jotenkin koko aineisto vaan tuntui liian helpolta. Onneksi edes semiotiikka vaati hitusen ajattelu. Toivottavasti edes koe olisi vaikea. No onnea myös muille hakijoille.Siis...miettikääpä kuinka viisaita me, jotka luemme suht vähän tähän VAKAVA:an, emme edes joka päivä ja pääsemme sisälle siinä missä joku sellainen, joka lukee vähintään 6h per päivä..niin kuinka viisaita olemmekaan! Hei, eihän tää oo maailman tärkein juttu...helpommallakin pääsee :)Sanon minä...
- välivuosia kertynyt
puuuuh2 kirjoitti:
Mutta yritystä löytyy ja enempää en voi itestäni antaa kun mitä nyt irtoaa! Näillä mennään, toivottavasti positiivinen energia löytää muidenki urheiden suupieliin:)Täällä käytävä keskustelu kyl hiukan ahdistaa.. Kiihkoilua.. Oon viimeks lukiossa ahertanu kirjojen parissa ja nyt kun viimein tiedän mitä haluan opiskella niin jo pääsykokeisiin valmistautuminen tuottaa vaikeuksia. Mä suorastaan aluks pelästyin materiaalia mut onneks luettuani sen läpi ymmärsin ettei se lopulta ollutkaan niin hankalaa. Tossa tuli tehtyä (liiankin) perinteinen virhe kun ajattelin etten selviä niin venytin lukemisen aloittamista viikolla...
8 h per päivä lukemiseen on mulle mahdoton tahti. Mun tapani on pohdiskella ja ns. maistella opittavaa asiaa. En tiedä saavutanko antamallani panoksella opiskelupaikan mut tiedän et jos tällanen opiskelu ei sitä paikkaa mulle anna niin mun ei oo tarkotus sinne päästä. Uskon johdatukseen. Nimen omaan NÄILLÄ MENNÄÄN!! Tsemppiä kaikille!! - Opeksi(hope so)
Jooh... kirjoitti:
Siis...miettikääpä kuinka viisaita me, jotka luemme suht vähän tähän VAKAVA:an, emme edes joka päivä ja pääsemme sisälle siinä missä joku sellainen, joka lukee vähintään 6h per päivä..niin kuinka viisaita olemmekaan! Hei, eihän tää oo maailman tärkein juttu...helpommallakin pääsee :)Sanon minä...
Hei,
Ihanan helpottavaa luettavaa. En pystyny tulee tänne viikkon, kun ahdistuin niin kovasti ihmisten luku-kehuskelu viesteistä.
Eiköhän meistä jokainen tee parhaansa ja omalla tyylillään :) ja ne oikeesti 16/h päivässä lukijat eivät ehtisi tänne kirjoitella -sanonpa vaan.
Itse myöskin 40h/vk fyysisessä työssä.
Tsemppiä. - ole olemassa?
Opeksi(hope so) kirjoitti:
Hei,
Ihanan helpottavaa luettavaa. En pystyny tulee tänne viikkon, kun ahdistuin niin kovasti ihmisten luku-kehuskelu viesteistä.
Eiköhän meistä jokainen tee parhaansa ja omalla tyylillään :) ja ne oikeesti 16/h päivässä lukijat eivät ehtisi tänne kirjoitella -sanonpa vaan.
Itse myöskin 40h/vk fyysisessä työssä.
Tsemppiä.Joo oon samaa mieltä, en aio lukea ton aineiston ku yhen kerran. Ei siellä kokeissa mitään pikku jutskui kysellä. Uskon, että läpipääsee jos on lukenu psykaa ja filsaa lukiossa. Turhaa sitä aineistoa edes lähtee "opiskelemaan". Älkää sitten lukeko jos sisään pääsy ei kiinnosta. Meitä on monia, jotka on valmiita panostamaan kokeisiin. Turhaa sitten edes luetti niitä papruja, jos ette edes yritä tosissanne. Ps. Otin töistä kuukauden sapattivapaan, jotta voin lukea tosissani, että silleen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikka Purra leikkasi alimmalta tulodesiililtä 15 %
Muistaako kukaan Riikka Purran kovaäänisen vaalilupauksen ennen eduskuntavaaleja? https://yle.fi/a/74-20221152 "THL o3996894Muistele nainen niitä meidän yhteisiä hetkiä
Miltä ne tuntui? Enkö aina huokunut välittämistä, kiintymystä. Eikö sinulla aina ollut hyvä olo kanssani? Minulla ainaki493994Eroa Orpo! Orpo eroa!
Suomen kansa vaatii viimein ottamaan meidät huomioon, eikä vain ulkomaalaisia pääomasijoittajia. Koska täällä Suomessa01620Odottavan aika on pitkä, Lindtmanin hallitusta tule jo!
Eilisen perusteella nykyinen hallitus epäonnistui kaikissa vaalilupauksissaan, joten olemme ansainneet uudet eduskuntava431558Sillan liikuntasauma haittaa pyöräilijöitä
Voi, voi! Sillan liikuntasauma haittaa pyöräilijöitä! https://yle.fi/a/74-20221468 Aina voi etsiä toisen reitin, jos t941413Naiset ei halua kilttejä miehiä
Näin se vaan on..jos olet ilman tatskoja, et rähjää, sinulla ei ole rikosrekisteriä, olet liian kiltti, et sano pahasti,2581350Riikan vappumiljardin maksavat sairaat, vanhukset ja kuolleiden omaiset
Vappumiljardi, eli Riikan päätös laskea yhteisöveroa kaksi prosenttiyksikköä 18 prosenttiin, vie verotuloja noin miljard641346- 991138
Seiska: Helmi Loukasmäki paljastaa - Näin Danny ja Helmi tapasivat
Helmi Loukasmäki, 25, ja Ilkka Danny Lipsanen, 83, ovat seurattuja julkkiksia. Mutta tiesitkö, miten he tapasivat? Lue221076- 631062