täällä huolestunut äiti kysyy,että kuinka toimia,jos tosi paha tilanne tulee,eikä lapsi saa henkeä. 112 pitää tietenkin soittaa,mutta olen kuullut että jos ihminen ei saa henkeä,niin kurkuun voi tehdä viillon ja keuhkoihin menee happea.kuinka se toimii?
lapsen tukehtuminen
9
5781
Vastaukset
- sairaan lapsen äiti
Kuuntele rauhallisesti mitä hätäkeskuksen neuvot ja toimi niiden mukaan. Ambulanssi kyllä tulee nopeasti.
Kun pysyt itse rauhallisena, se rauhoittaa lasta. - Sisely
ennen viillon tekoa käytetään muita keinoja hengitysteiden avaamiseen! viillon tekeminen oikeaan paikkaan on hankalaa jos ei tiedä tarkalleen mitä on tekemässä. pelkkä viilto ei saa happea menemään keuhkoihin, vaan kyse on muustakin. viilto tehdään esim. mustekynän ulko-osalla, eikä ole todellakaan helppo tehtävä. suosittelen lämpimästi että hakeudut spr:n järjestämälle ensiapu-kurssille, ja pikemmiten.
tässä muutamia jos hengitystä estää jokin virasesine eikä kyse ole esim. allergisesta reaktiosta; tunnustelet sormin onko lapsen kurkussa jotain joka estää hengityksen, poistat jos löytyy.
vauvaa jaloista kiinni, pää alaspäin ja muutama napakka isku lapaluiden väliin. hengitystä estävä esine saattaa poistua näin.
jos henki ei vieläkään kulje, voit puhaltaa lapsen suuhun saadaksesi hengityksen tukkivan esineen liikkumaan.
osaathan elvyttää, vauvaakin? - Yksi vain
Opettele haimlichin ote, jolla henkitorveen joutunut vierasesine poistetaan. Suurin osa tukehtumisista johtuu henkeen menneistä esineistä.
Henkitorveen tehty viilto on hätävarana vain jos tukehtuminen johtuu esimerkiksi kielen turpoamisesta ampiaisen piston takia. Tuo viilto pitää osata tehd ä oikein ja oikeaan paikkaan, sitä ei maallikko mitenkään pysty hoitamaan. Henkeen menneen tavaran yhteydessä ei viillosta ( putki) ole iloa, jos tavara on viiltokohtaa alempana.- vaan
että tuotanoin, miten vauvalle tehään toi haimlicin ote? kyllä mä sen aikuiselle osaan mut mite tommosel rääpäleel..
meillä neuvottu kans silleen et vauva polvien päälle ja pää alaspäin ja sit lyödää lapaluiden väliin.. - heimlichiä!!
vaan kirjoitti:
että tuotanoin, miten vauvalle tehään toi haimlicin ote? kyllä mä sen aikuiselle osaan mut mite tommosel rääpäleel..
meillä neuvottu kans silleen et vauva polvien päälle ja pää alaspäin ja sit lyödää lapaluiden väliin..Vauva tosiaan povien päälle niin että pää roikkuu vartaloa alempana ja 5 napakkaa iskua lapaluitten väliin.. Alle 1-vuotiaalle ei varsinaista heimlich-otetta käytetä, vaan jos iskut lapaluiden väliin eivät auta, käännetään vauva selälleen ja parillaa sormella painetaan rintalastan alapuolelta myös 5 kertaa. Tämän jälkeen taas jatketaan iskuilla lapaluiden väliin jne.. Jos vauva lakkaa hengittämästä, aloitetaan ppe.
- hajahuomioita
Miksiköhän kaikki tämmöiset piiloprovosoivat viestit on useimmiten kirjoitettu samantyylisesti... Johonkin aiempaan viestiin jo kettuilin välilyönnin ja isojen alkukirjaimien puuttumisesta, sama pistää tässäkin silmään. Henkilökohtaisesti en ymmärrä, mitä ihmiset trollaamisesta saavat, mutta ehkä ap kirjoittaja voisi sitä meille selventää?
- hehheh....
kristal-li kirjoitti:
EN NYT OIKEIN TAJUNNU??
Mua alkaa naurattamaan noi provopoliisit, jotka on jokaikisessä viestiketjussa väittämässä ja kyseenalaistamassa, että kirjoittaja on provosoiva ja ettei kukaan voi tosissaan kysyä jotain tiettyä asiaa! Onhan se hyvä, jos jotkut meistä ovat suunnattoman älykkäitä ja tietävät itse vastauksen kaikkiin mieltä askaruttaviin kysymyksiin, mutta hyvät älyköt, meitä on niin moneen junaan. Kaikki eivät omaa maalaisjärkeä, joillakin ei ole muuta paikkaa kysyä tavallisilta ihmisilta, jos esim lääkärille soittaminen tuntuu liian isolta. Minusta tälläinen palsta on juuri sitä varten, että voidaan jakaa kokemuksia, tietoa ja kysymyksiä, joihin ei itse keksi vastausta.
Ajatelkaapa, jos ap olisi jättänyt kurkkuviillon miettimisen vain omaan päähänsä ja lapsen tukehtuessa tuikannut samantien veitsellä lasta kurkkuun! ja tämä heimlichin otteen käyttäjäkin sai nyt fiksumpaa tietoa, ettei alle vuodenm ikäiselle vielä tehdä niin.
Ja vielä huomautukseksi, minulla ei missään nimessä ole tarkoitus leimata teitä (ap ym) tyhmiksi, tai että kukaan nyt oikeasti olisi tehnyt reikää lapsen kurkkuun ensimmäisenä, vaan oli fiksua kirjoittaa ja kysyä.
Minä myös sitä mieltä, että hätäpuhelimessa kyllä kerrotaan mitä sinun pitää tehdä, en lähtisi kokeilemaan tv:stä nähtyjä kurkkuviiltoja. Myös lapaluiden väliin kannattaa ihan ensimmäisenä tehdä ne napakat taputukset, täällä tuli kyllä fiksut ohjeet!
- tellu80
alaspäin käännettynä ja lapaluiden väliin napakoita lyontejä. Äitini joskus sai kurkkuun juuttuneen karkin pois roikottamalla siskoani jaloista.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1482473
- 1761694
- 921588
- 691543
- 79914
Kesä, kesä!
Veikkaan, ettet juuri nyt ikävöi minua, ehket enää koskaan? Näkemättömyys on laimentanut tunteet, ja katselet iloisena k6895- 68861
- 59825
- 61798
Miksi sanotaan että Suomella on suuri armeija, tykistö jne.
Asioita tarkemmin seuranneet tietävät että tuolla Ukrainassa palaa kuukaudessa sen verran mitä Suomella on kokonaisuudes152755