Toimeentulotukea tms. autovakuutukseen?

ahdistaa

Eli olisko palstalla ketään, joka olis saanu sossusta rahaa autovakuutuksen maksuun? En omista pyörää, joten auto on ainoa vaihtoehto liikkumiselle kun kauppaanki matkaa 5 km ja polvi ei kestä pitkiä matkoja kävellä. Eikä täällä metsässä kulje bussejakaan. Kumman saisi helpommin, autovakuutusrahat, vai pyörän? :D

23

3950

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sun autos

      sossua kiinnostaa, kerro niille niin pakottavat myymään rottosen pois ennenkuin saat mitään avustusta.

      • Skäbä

        Siihenhän toimeentulotuet aikoinaan on laadittuksi, jotta niillä vois ostaa autoja ja vakuuttaa ne.


      • Anonyymi

        Väärin työttömänä ollessasi voit omistaa maksimissaan 5000euron arvoisen auton ja sinun ei sitä tarvitse myydä eikä realisoida rahaksi. Vaikka kuinka sossu uhkailee, auto on työttömällä työnhakua varten koska julkiset eivät todellakaan kulje niinkuin olisi tarve työaikojen mukaan


    • tiedä kenenkään

      saaneen? Päinvastoin, on jopa patistettu myymään auto, ennenkuin saa yleensä mitään tukea.
      Mielenkiinnolla seuraan keskustelua, olisisiko eri kunnissa eri toimintatavat asiaan.

    • täi**

      Jos on rahaa hankkia auto, renkaat ja bensaa, on varaa myös maksaa vakuutukset. Ei todellakaan kuulu yhteiskunnalle maksaa kenenkään kauppamatkoja, jos se on niin vaikeaa, hanki asunto ihmistenilmoilta ja ala elättämään itse itsesi

      • idiootteja

        Kannattais ehkä miettiä, että elämäntilanteet muuttuu. Auto on papalta perintö ja bensat saan kun käytän mun mummoa ja isosetää asioilla pari kertaa viikossa, en tiedä sinusta, mut ainakaan en oo ite vielä huomannu asuntojen kasvavan puissa josta voi sit poimia parhaimmat keskustassa olevat ja kuitenkin halvat, ja ihan infoksi oon laittanu työhakemukset n. 50 paikkaan, mutta kun niitä työpaikkojakaan ei kasva puissa. Että pitäsitkö jatkossa nuo v**un hyvät ja todella hyvin neuvoa antavat kommenttis ihan omana tietonas. Ei kaikki oo syntyny kultalusikka suussa, ja päässy iskän firmaan töihin.


      • Idiootin naapuri
        idiootteja kirjoitti:

        Kannattais ehkä miettiä, että elämäntilanteet muuttuu. Auto on papalta perintö ja bensat saan kun käytän mun mummoa ja isosetää asioilla pari kertaa viikossa, en tiedä sinusta, mut ainakaan en oo ite vielä huomannu asuntojen kasvavan puissa josta voi sit poimia parhaimmat keskustassa olevat ja kuitenkin halvat, ja ihan infoksi oon laittanu työhakemukset n. 50 paikkaan, mutta kun niitä työpaikkojakaan ei kasva puissa. Että pitäsitkö jatkossa nuo v**un hyvät ja todella hyvin neuvoa antavat kommenttis ihan omana tietonas. Ei kaikki oo syntyny kultalusikka suussa, ja päässy iskän firmaan töihin.

        Tarkennus: ei siihen kultalusikkaa tarvita, että on jaksanut ja viitsinyt aikanaan opiskella jotain ja pätevänä ihmisenä sekä hyvänä työntekijänä saanut hyvän työpaikan.
        Ja edelleen elä tulotasosi mukaan.

        Ahkeruus palkitaan ja arvostus pitää ansaita!


        PS. Ala etsiä töitä ja asuntoja muualta kuin puista...


      • kun on noin
        Idiootin naapuri kirjoitti:

        Tarkennus: ei siihen kultalusikkaa tarvita, että on jaksanut ja viitsinyt aikanaan opiskella jotain ja pätevänä ihmisenä sekä hyvänä työntekijänä saanut hyvän työpaikan.
        Ja edelleen elä tulotasosi mukaan.

        Ahkeruus palkitaan ja arvostus pitää ansaita!


        PS. Ala etsiä töitä ja asuntoja muualta kuin puista...

        erinomaisen hyvä ja älykäs.
        Miksi olet yhteiskunnan tukien palstoilla?

        tunteaksesi ylemmyyttäkö,
        luullaksesi itseäsi hyvinkin älykkääksi,

        Ei voi kuin sääliä kaltaisiasi, otan osaa, jos elämä saa pannan kiristymään päässäsi, löysää sitä hieman, niin voit ehkä paremmin.


      • Päivänsäde **
        kun on noin kirjoitti:

        erinomaisen hyvä ja älykäs.
        Miksi olet yhteiskunnan tukien palstoilla?

        tunteaksesi ylemmyyttäkö,
        luullaksesi itseäsi hyvinkin älykkääksi,

        Ei voi kuin sääliä kaltaisiasi, otan osaa, jos elämä saa pannan kiristymään päässäsi, löysää sitä hieman, niin voit ehkä paremmin.

        Kiitos - osa on varmaan älykkyyttä mutta iso osa opittuja/opiskeltuja totuuksia. Minulla ei ole tarvetta kokea ylemmyyttä tämän palstan avunhakijoiden kustannuksella vaan...

        ...olen tällä palstalla kävijänä lähes päivittäin ja suurin syy on siinä, että nämä keskustelut liippaavat niin läheltä työsarkaani, että on hyvä tietää ja ymmärtää yhteiskunnan tukien tarpeessa olijoiden ajatuksenjuoksua. Ja välillä näkee täällä myös sen, miten erilaisia tukia todellakin "opetellaan ja opetetaan" väärinkäyttämään.

        Hyvää päivänjatkoa sinulle ja muille päivänsäteille :)


    • syödä jälkeenpäin...

      Älä nyt hyvä mies mene sossuilta pyytämään rahaa autosi vakuutukseen, kun sossu ei anna toimeentulotukea sinulle, jos autosi on liian tuore.

      Sossu kun saa tiedon että, sinulla liian tuore auto, niin pistää sinut myymään autosi ja syömään autosta saadun rahan, ennen kuin myöntää sinulle toimeentulotukea.

      Vanhat lankapuhelinosakkeetkin piti syödä, ennekuin sossu alkoi myöntämään toimeentulotukea.

      • arvo..

        Samanlaisia autoja saa nettiautosta 200 e:lla, joten tuskin ne minua ainakaan myymään sitä laittaa :) Ei ainakaan vielä ole tullut mitään mainintaa autosta, vaikka oon jokaseen (3)toimeentulohakemukseen autoni ilmoittanut.


      • siis voiko

        joku olla noin avuton että täytyy aina käydä sossulta kyselemässä miten rahojaan käyttää?


      • Kylille...
        arvo.. kirjoitti:

        Samanlaisia autoja saa nettiautosta 200 e:lla, joten tuskin ne minua ainakaan myymään sitä laittaa :) Ei ainakaan vielä ole tullut mitään mainintaa autosta, vaikka oon jokaseen (3)toimeentulohakemukseen autoni ilmoittanut.

        Kerrot että kuljettelet autollasi joitakuita kylillä viikoittain.

        Olisikohan siinä sitten mahdollisuus, että maksatte nuo kulutkin kimpassa.
        Nythän nämä sinun kuljetettavathan maksavat sinulle 'bensarahoja'. Se saatetaan katsoa myös liiketoiminnaksi joten kannattaakin selvittä tuo juttu ihan juurineen, ennen kuin menet sossusta vakuutusmaksuja pyytelee.

        Muistui nimittäin mieleeni tapaus muutaman vuoden takaa. Siinä oli yks eläkelläinen kuljetellut kavereitaan kauppaan juuri tuota kulukorvausta vastaan, mutta kateelliset taksiautoilijat eivät siitä oikeen pitäneet ja eläkelläiskuljettaja haastettiin oikeuteen ja juttu meni lopulta korkeimpaankin oikeuteen jossa sitten määriteltiin tämä eläkelläinen muistaakseni ammatin harjoittajaksi jolloin hän sai muhevan laskun verottajalta maksettavakseen.

        Että ihan vaan varoituksen sana, mietippä tätä.


      • ...
        Kylille... kirjoitti:

        Kerrot että kuljettelet autollasi joitakuita kylillä viikoittain.

        Olisikohan siinä sitten mahdollisuus, että maksatte nuo kulutkin kimpassa.
        Nythän nämä sinun kuljetettavathan maksavat sinulle 'bensarahoja'. Se saatetaan katsoa myös liiketoiminnaksi joten kannattaakin selvittä tuo juttu ihan juurineen, ennen kuin menet sossusta vakuutusmaksuja pyytelee.

        Muistui nimittäin mieleeni tapaus muutaman vuoden takaa. Siinä oli yks eläkelläinen kuljetellut kavereitaan kauppaan juuri tuota kulukorvausta vastaan, mutta kateelliset taksiautoilijat eivät siitä oikeen pitäneet ja eläkelläiskuljettaja haastettiin oikeuteen ja juttu meni lopulta korkeimpaankin oikeuteen jossa sitten määriteltiin tämä eläkelläinen muistaakseni ammatin harjoittajaksi jolloin hän sai muhevan laskun verottajalta maksettavakseen.

        Että ihan vaan varoituksen sana, mietippä tätä.

        Eli siis jos käytän mummoani kaupassa ja katsomassa papan veljeä läheisessä kaupungissa, josta mummo maksaa mulle vähän bensarahaa, koska ei tarvi bussilla lähteä, ja käteisenä, oletatko, että ryntään samantien paikalliseen soskuun kertomaan että nyt tienasin 10 e, lisätkää se ens kuun tuloihin? :D Noh, tämä keskustelu on jo lähtenyt sivupoluille, kiitos ne harvat jotka vastasitte kysymykseeni ja jätitte ASIALLISIA kommentteja. Päivänsäteelle haluan vielä ilmoittaa, että olen kyllä valmistunut ammattiin, ja hyvillä papereilla vielä, mutta aina ei vain töitä löydy, eikä käy niin hyvä tuuri että juuri minut poimitaan 100 muun hakijan joukosta tässä pikkukaupungissa, jossa sukulaisuussuhteet ratkaisee jokaisen työpaikan, rekkakuskiksi varmaan pääsisin, jos olis kortti.


      • vataajien mielen?
        ... kirjoitti:

        Eli siis jos käytän mummoani kaupassa ja katsomassa papan veljeä läheisessä kaupungissa, josta mummo maksaa mulle vähän bensarahaa, koska ei tarvi bussilla lähteä, ja käteisenä, oletatko, että ryntään samantien paikalliseen soskuun kertomaan että nyt tienasin 10 e, lisätkää se ens kuun tuloihin? :D Noh, tämä keskustelu on jo lähtenyt sivupoluille, kiitos ne harvat jotka vastasitte kysymykseeni ja jätitte ASIALLISIA kommentteja. Päivänsäteelle haluan vielä ilmoittaa, että olen kyllä valmistunut ammattiin, ja hyvillä papereilla vielä, mutta aina ei vain töitä löydy, eikä käy niin hyvä tuuri että juuri minut poimitaan 100 muun hakijan joukosta tässä pikkukaupungissa, jossa sukulaisuussuhteet ratkaisee jokaisen työpaikan, rekkakuskiksi varmaan pääsisin, jos olis kortti.

        En todellakaan ymmärrä, miksi suhtaudut noin vihamielisesti vastaukseeni.

        Sattumalta nyt vain tunnen jonkin verran aluetta ja lakia ja sen tulkintaa. Kokemuksesta tiedän, että lain tulkinta voi olla joskus todella ahdasta.

        Jos vihamielisyytesi johtuu vain siitä että, sosiaali ei ehkä ymmärrä sinun autosta koituvia kustannuksia, ei syy ole todellakaan minun.

        Jos tällä palstalla esittää kysymyksiä, niin eikö silloin ole juuri tarkoitus saada myös vastauksia?

        Jos vastaus ei miellytäkään sinua onko se silloin väärin? Pitääkö silloin vastaaja ja vastaajan tiedot mitätöidä?

        Päinvastoin, kuin usein luullaan, monet painiskelevat samanlaisten ongelmien kanssa, joista tällä palstalla puhutaan.

        Sosiaalitoimen päätökset perustuvat lakiin ja tietysti niiden on oltava myös yhtenäisessä linjassa toisiinsa nähden.


      • paha ongelma..
        ... kirjoitti:

        Eli siis jos käytän mummoani kaupassa ja katsomassa papan veljeä läheisessä kaupungissa, josta mummo maksaa mulle vähän bensarahaa, koska ei tarvi bussilla lähteä, ja käteisenä, oletatko, että ryntään samantien paikalliseen soskuun kertomaan että nyt tienasin 10 e, lisätkää se ens kuun tuloihin? :D Noh, tämä keskustelu on jo lähtenyt sivupoluille, kiitos ne harvat jotka vastasitte kysymykseeni ja jätitte ASIALLISIA kommentteja. Päivänsäteelle haluan vielä ilmoittaa, että olen kyllä valmistunut ammattiin, ja hyvillä papereilla vielä, mutta aina ei vain töitä löydy, eikä käy niin hyvä tuuri että juuri minut poimitaan 100 muun hakijan joukosta tässä pikkukaupungissa, jossa sukulaisuussuhteet ratkaisee jokaisen työpaikan, rekkakuskiksi varmaan pääsisin, jos olis kortti.

        Jos sossu saa tietää että otat rahaa vastaan kuljetuspalveluksistasi, niin se voidaan ihan hyvin lukea tuloksesi, vaikka maksu menisikin polttoaineeseen. Tuollainen toiminta voidaan katsoa myös pimeäksi työksi. YLeensäkkään sossun tietoisuuteen ei kannata tuoda sellaisia asioita, joissa sinä otat rahaa vastaan jostain palvelusta. Ja jos otat vastaa rahaa palveluksista, niin sen on tapahduttava salassa, eikä todistajien ollessa paikalla.


      • ...
        vataajien mielen? kirjoitti:

        En todellakaan ymmärrä, miksi suhtaudut noin vihamielisesti vastaukseeni.

        Sattumalta nyt vain tunnen jonkin verran aluetta ja lakia ja sen tulkintaa. Kokemuksesta tiedän, että lain tulkinta voi olla joskus todella ahdasta.

        Jos vihamielisyytesi johtuu vain siitä että, sosiaali ei ehkä ymmärrä sinun autosta koituvia kustannuksia, ei syy ole todellakaan minun.

        Jos tällä palstalla esittää kysymyksiä, niin eikö silloin ole juuri tarkoitus saada myös vastauksia?

        Jos vastaus ei miellytäkään sinua onko se silloin väärin? Pitääkö silloin vastaaja ja vastaajan tiedot mitätöidä?

        Päinvastoin, kuin usein luullaan, monet painiskelevat samanlaisten ongelmien kanssa, joista tällä palstalla puhutaan.

        Sosiaalitoimen päätökset perustuvat lakiin ja tietysti niiden on oltava myös yhtenäisessä linjassa toisiinsa nähden.

        Jos kysyn asiallisen kysymyksen, odotan asiallisia vastauksia, enkä mene töihin sossupummi-v''tuiluja.
        Jos ei asiasta mittään tiedä, niin ei kai sitä tarvi kommentoidakaan? En tiedä näistä toimeentulotuista yms. koska olen tosiaan toista kuukautta asiakkaana. Joten en tiennyt edes, että mitkä laskut sinne soskuun voi kiikuttaa.
        ''Hanki työ, hanki halvempi asunto'' yms. tyyliset kommentit kertoo vain siitä, ettei ole itse koskaan joutunut ongelmiin, koska noita kommentteja kuulen joka päivä isältäni, joka ei ole ollut päivääkään työttömänä. Mieluummin olisin töissä, kuin hiipisin kerran kuussa soskuun varkain ettei kukaan tuttu näe. Mutta kun näillä leveysasteilla ei sitä työtä olekaan joka nurkan takana odottamassa.


    • aina voi kysyä

      Voithan sinä autovakuutuksen toimeentulotukea hakea sosiaalitoimistosta, ei kukaan sitä estä! Autoa tai mitään autoon liittyvää ei kuitenkaan huomioida menona, joten maksat ne menot perusosastasi (olettaen, että saat toimeentulotukea).

      Aikuisten harrastusmenoihin ei yleensä myönnetä toimeentulotukea, vaan nekin, esimerkiksi mainitsemasi polkupyörä, kuuluu samaiseen perusosaan. Mutta hakeahan aina voi! Tuo hymiösi viestin lopussa tosin paljastaa, että taisitpa pikkuisen leikitellä täällä ihmisten kanssa kommentillasi, täällä kun saa tulikivenkatkuista keskustelua aikaiseksi.

    • jos olisit niin

      Jos olisit ollut pitkäaikaisasiakas (noin vuoden) niin voisit saada harrastusmenona pyörään muutaman kympin (tällä saa pyöriä työttömien toimintakeskuksesta). Pyörä tukisi sun omatoimisuutta ja aktivoitumista. Mutta satunnaisena toimeentulotuen saajana kysytään ensin, mikset hankkinut sitä pyörää silloin, kun sinulla oli tuloa. Tyypillisesti kaikki on finito, kun sossun luukulle tullaan, vaikka oltaisiin oltu millaisella palkalla aiemmin. -- Autovakuutukseen ei varmaan myönnetä.

      • halvalla...

        Autovakuutus on kyllä ylellisyyttä. Minä sain 20 euroa takuun silloiselta sosulta kun muutin toiselle paikkakunnalle. Sitten uusi paikallinen sossu uudella paikkakunnalla oli minulle murheissaan, kun liitin tuon 20 euron muuttomaksun heidän maksettavakseen.

        "Kuis sinä tämän maksun meille osoitat" minulle lausuttiin. Minä vastasin, että sopikaa perkele keskenänne kumpi sossu tuon 20 euron AA-kerhon muuttoauton laskun maksaa.

        Kaikki on suhteellista näissä auto-asioissa.


    • Anonyymi

      En usko, että saa autovakuutusta varten vaan se menee perusosasta. Näin myös lähtökohtaisesti polkupyörä, mutta jos jompaa kumpaa hakisi niin polkupyörä on todennäköisempää saada. Sitähän tässä kysyttiin. Nämä joiden mielestä huono-osaisuus on omaa syytä, tulevat todennäköisesti joskus kohtaamaan jollakin tapaa itse heikon tilanteen, joten toivon ettei heitä myöskään silloin auteta. Voihan sen polvileikkauksenkin tehdä ihan itse kun on ollut kaikki mahdollisuudet opiskella kirurgiksi ja todennököisesti ainakin omien luulojen mukaan on siihen kykenevä.

    • Anonyymi

      Semmoisia on takuulla jossain riittävästi vaan kaivaessa.

    • Anonyymi

      En toki varmasti tiedä mutta muutama vuosi sitten kun asuin pienellä paikkakunnalla jossa oli vastaanottokeskus niin. Siellä useilla pakolaisilla oli omat autot käytössä ja siellä vihkoon kuitattiin polttoaineostot huoltoasemalla

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Hyvästi, mies

      Tulen nyt tänne harvoin. Lakkasin unelmoimasta meistä. Päästin irti tästä meidän välisestä tilanteesta. Vaikka mitään ei
      Ikävä
      27
      2351
    2. Sä saisit kenet

      Sä vaan haluaisit
      Ikävä
      79
      1736
    3. Oikein hyvää perjantai päivää

      Hyvää huomenta ja kaikkea hyvää. ☺️🤍🍁✨🧡
      Ikävä
      222
      1062
    4. Hiihtäjälegenda Juha Mieto avautuu Farmin "leidien" käytöksestä - Tämä yllätti: "Me miehet oltiin.."

      Juha Mieto on mukana Farmi Suomi: Revanssi -realityssä. Tsemppiä Farmille, Mietaa! Lue Juha Miedon haastattelu: https:
      Suomalaiset julkkikset
      18
      989
    5. Semmonen juttu, että..

      ..ikävä iski. Mietin kaikkea sitä, mitä sä antaisit mulle ja mitä mä antaisin sulle. Millasta meillä olisi yhdessä, kos
      Ikävä
      28
      934
    6. Nuorempi mies, vanhempi nainen

      Olen aivan sekaisin itseäni n. 20 vuotta vanhemmasta naisesta. En saa häntä mielestäni millään, vaikka olen yrittänyt. E
      Ikävä
      61
      911
    7. Parisuhteettomuus- kyse valinnasta, kelpaamisesta vai siitä ettei osaa hakea

      Parisuhteettomuus- kyse valinnasta, kelpaamisesta vai siitä ettei osaa hakea? Ikivanhan aloituksen provosoimana mietin m
      Sinkut
      122
      891
    8. Mennäänkö sitten mies

      Naimisiin joskus? Haluaisitko?
      Ikävä
      43
      829
    9. Mietin vain sua

      Kuinka saat pään ihan pyörälle. Oltaisiin hyviä yhdessä. Joku uskomaton kemia meidän välillä. Ulkopuolisista varmaan näy
      Ikävä
      11
      771
    10. On ilta jälleen joten

      Uusi iltaketju tähän. Mukavaa iltaa vaan. Susi se täällä aina yksin tallustaa. 😊🐺🌃🌙☕🧡
      Ikävä
      118
      720
    Aihe