Focusen pultit katkeilevat

mikä syynä?

Meillä on Ford Focus farmari vm. 2004. Nyt pyörien pulteista on jo kolme katkennut. Ajoa tähän mennessä 60 000 km.

Ensimmäisen kerran pultti katkesi moottoritiellä, onneksi ohiajanut autoilija vilkutti valoja, jolloin tiesimme jotain olevan vialla. Siihen katkesi se mökkimatka.

Korjaamolle menee taas, mutta uskaltaako sillä korjauksen jälkeenkään enää ajaa. Luottamus on mennyt. Onko maanantaikappale kyseessä vai tyyppivika?

23

4365

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vaan missä

      Miten se ohiajanut sen sattuikaan huomaamaan? Onneksi sentään (kääntyi? moottoritiellä! ja) vilkutteli valoja.

      Tarjosivatko Fordilla vaihdossa liian vähän?

    • jos oikeasti näin on käynyt, niin syy on selvitettävä perinpohjin.
      Syitä voisivat olla: Pulttien ylikiristys jolloin myötöraja on ylitetty, vanteen keskiöreikä liian suuri.
      Uskoisin, että syy selviää korjaamolla viimeistään. Tyyppivikaan en uskoisi mutta nyt on kyllä syytä uusia kaikki pyöränpultit, muuten kierre varmasti jatkuu.

    • TMTMTM

      En ole koskaan kuullut että menis poikki,olen kyllä yhteen autoon vaihtanut pitemmät pultin ne on helppo vaihtaa.Taitaa olla aprillijuttuja.

    • sitten päässyt

      jos ei fiicuksessas tuon pahempia vikoja.
      Olisinpa minäkin päässyt noin "vähäl"!

      • mustang focus

        siinä tietty niin tehokas ja iso mylly pellin alla että menee ihan ilmansuunnatkin sekaisin motarilla ja katkeileehan ne pultit kun tonnikuussataselle antaa hanaa...


    • ompi

      kumma! olen itse asentanut satoja focusten renkaita eikä yhdessäkään ole ollut mitään valittamista, vika on 99% varmuudella jossakin muuhalla kuin itse autossa, eli tod.näk. vanteissa, muttereissa tai asennuksessa.

      • ap.

        Kiitos vastauksista, tässä kysyjä.
        Niin, provo tämä ei ole vaan totisinta totta. Sitä minä (renkaanvaihtajan puoliso) mietin, olisiko syytä vaihtaa renkaat liikkeessä, ettei tällaista tapahdu. Mieheni myönsi, ettei vaihdossa kaikki mennyt kohdalleen... Mutta hän on nuuka ja haluaa kaiken tehdä itse.

        Apua, uskallanko enää mennä kyytiin.


      • Kokemusta on
        ap. kirjoitti:

        Kiitos vastauksista, tässä kysyjä.
        Niin, provo tämä ei ole vaan totisinta totta. Sitä minä (renkaanvaihtajan puoliso) mietin, olisiko syytä vaihtaa renkaat liikkeessä, ettei tällaista tapahdu. Mieheni myönsi, ettei vaihdossa kaikki mennyt kohdalleen... Mutta hän on nuuka ja haluaa kaiken tehdä itse.

        Apua, uskallanko enää mennä kyytiin.

        "Mieheni myönsi, ettei vaihdossa kaikki mennyt kohdalleen..."
        Mikähän siinä vaihdossa meni pieleen? Jos vanteen keskiöreikä on väärän kokoinen tai pulttijako väärä tai et-arvo väärä, niin toki siitä voi tulla ongelmia...

        "Mutta hän on nuuka ja haluaa kaiken tehdä itse. "
        Suomalainen mies osaa aivan kaiken, varsinkin jos on kyse autoista.
        Ehkä kuitenkin joskus kannattaisi unohtaa se nuukailu ja miettiä enemmän turvallisuutta. Varsinkin kun ette ole yksin maantiellä...
        Liian usein kolahtaa viattomaan.


      • ap.
        Kokemusta on kirjoitti:

        "Mieheni myönsi, ettei vaihdossa kaikki mennyt kohdalleen..."
        Mikähän siinä vaihdossa meni pieleen? Jos vanteen keskiöreikä on väärän kokoinen tai pulttijako väärä tai et-arvo väärä, niin toki siitä voi tulla ongelmia...

        "Mutta hän on nuuka ja haluaa kaiken tehdä itse. "
        Suomalainen mies osaa aivan kaiken, varsinkin jos on kyse autoista.
        Ehkä kuitenkin joskus kannattaisi unohtaa se nuukailu ja miettiä enemmän turvallisuutta. Varsinkin kun ette ole yksin maantiellä...
        Liian usein kolahtaa viattomaan.

        Kysymys (tilastoon liittyvä):
        kuinka monta prosenttia autonomistajista vaihtaa itse renkaat, moniko vie korjaamolle tms. paikkaan?

        Ja oikeasti: onko tämä tällainen pultin katkeaminen hyvin harvinaista? Onko kuitenkin osasyynä auto itsessään.

        (Moni suomalainen mies ei mene lääkäriin ajoissa, moni ei tunnusta autonsa ollessa kyseessä: tätä en osaa itse, vaan jatkaa ja jatkaa, kunnes auto suuttuu.)

        Silloin kun ajoimme moottoritietä ja pultin katkeaminen tapahtui ensimmäisen kerran, takana oleva auto vilkutti valoja, ajoi ohitse ja kuski tööttäili, huitoi käsillään, osoitteli - jolloin tajusimme että jotain on vialla ja poikkesimme parkkipaikalle. No pyörä oli vipottanut uhkaavasti. En halua enää tämän toistuvan. Siirryn käyttämään junaa jos mies ei suostu luopumaan renkaitten vaihtamisesta omin voimin. Muuten hyvä mies mutta jäärä.

        tietysti voisi miettiä, miksen itse opettele. No kun en luota itseeni – autoasioissa.


      • ap. kirjoitti:

        Kysymys (tilastoon liittyvä):
        kuinka monta prosenttia autonomistajista vaihtaa itse renkaat, moniko vie korjaamolle tms. paikkaan?

        Ja oikeasti: onko tämä tällainen pultin katkeaminen hyvin harvinaista? Onko kuitenkin osasyynä auto itsessään.

        (Moni suomalainen mies ei mene lääkäriin ajoissa, moni ei tunnusta autonsa ollessa kyseessä: tätä en osaa itse, vaan jatkaa ja jatkaa, kunnes auto suuttuu.)

        Silloin kun ajoimme moottoritietä ja pultin katkeaminen tapahtui ensimmäisen kerran, takana oleva auto vilkutti valoja, ajoi ohitse ja kuski tööttäili, huitoi käsillään, osoitteli - jolloin tajusimme että jotain on vialla ja poikkesimme parkkipaikalle. No pyörä oli vipottanut uhkaavasti. En halua enää tämän toistuvan. Siirryn käyttämään junaa jos mies ei suostu luopumaan renkaitten vaihtamisesta omin voimin. Muuten hyvä mies mutta jäärä.

        tietysti voisi miettiä, miksen itse opettele. No kun en luota itseeni – autoasioissa.

        Ostipa naapuri muutama vuosi sitten uudemman auton ja kutsui helmeä katsomaan. Aikani pyörin auton ympärillä kun huomasin, että kaikki pyöränmutterit oli asennettu väärinpäin. Auton mukana oli oikein hallitunkki jolla oli sitten raapaistu nostaessa helmapellit ruttuun, oli nostettu keskeltä autoa.
        Omallekin kohdalle osui aivan hiljattain vajaa 5 tkm ajetussa Fiestassa väärille kierteille pakotettu pyöränmutteri. Oliko rengasliikkeen jäljiltä, sitä ei tarina kerro mutta mahdollista sekin on.
        Ihan tiedoksi vaan jos joku ei selviydy renkaanvaihdosta niin ei pitäisi autossa muuallekaan koskea, tankata vain.


      • ap.
        Faari45 kirjoitti:

        Ostipa naapuri muutama vuosi sitten uudemman auton ja kutsui helmeä katsomaan. Aikani pyörin auton ympärillä kun huomasin, että kaikki pyöränmutterit oli asennettu väärinpäin. Auton mukana oli oikein hallitunkki jolla oli sitten raapaistu nostaessa helmapellit ruttuun, oli nostettu keskeltä autoa.
        Omallekin kohdalle osui aivan hiljattain vajaa 5 tkm ajetussa Fiestassa väärille kierteille pakotettu pyöränmutteri. Oliko rengasliikkeen jäljiltä, sitä ei tarina kerro mutta mahdollista sekin on.
        Ihan tiedoksi vaan jos joku ei selviydy renkaanvaihdosta niin ei pitäisi autossa muuallekaan koskea, tankata vain.

        Kiitos viestistä!
        Ilmeisesti pyörien vaihtamisessa voi tehdä pahojakin mokia. Tämä on vain nyt sen verran arka aihe kotonamme, ettei keskustelua synny. Sen verran mies sanoi, että syy voi olla tiesuolassa, jolloin pultti juuttuu tiukkaan... Ja että jatkossa pitänee pulttia kerran kuussa löysätä (?) tai rasvata (?). Kamala tunne, jos autoon ei voi luottaa. Olen aina nähnyt painajaisia, että rengas irtoaa. Ja ollut onnellinen, kun vihdoin ostimme uuden auton vuonna 2004. Ja tässä ollaan.


      • seuraus
        ap. kirjoitti:

        Kysymys (tilastoon liittyvä):
        kuinka monta prosenttia autonomistajista vaihtaa itse renkaat, moniko vie korjaamolle tms. paikkaan?

        Ja oikeasti: onko tämä tällainen pultin katkeaminen hyvin harvinaista? Onko kuitenkin osasyynä auto itsessään.

        (Moni suomalainen mies ei mene lääkäriin ajoissa, moni ei tunnusta autonsa ollessa kyseessä: tätä en osaa itse, vaan jatkaa ja jatkaa, kunnes auto suuttuu.)

        Silloin kun ajoimme moottoritietä ja pultin katkeaminen tapahtui ensimmäisen kerran, takana oleva auto vilkutti valoja, ajoi ohitse ja kuski tööttäili, huitoi käsillään, osoitteli - jolloin tajusimme että jotain on vialla ja poikkesimme parkkipaikalle. No pyörä oli vipottanut uhkaavasti. En halua enää tämän toistuvan. Siirryn käyttämään junaa jos mies ei suostu luopumaan renkaitten vaihtamisesta omin voimin. Muuten hyvä mies mutta jäärä.

        tietysti voisi miettiä, miksen itse opettele. No kun en luota itseeni – autoasioissa.

        "No pyörä oli vipottanut uhkaavasti"

        Tais pultti kateketa siksi että rengas oli huonosti paikallaan, eikä päin vastoin.

        Kyllä pitää olla melko tumpelo, jos onnistuu ryssimään renkaanvahdossa useamman kerran.


      • Kokemusta on
        ap. kirjoitti:

        Kiitos viestistä!
        Ilmeisesti pyörien vaihtamisessa voi tehdä pahojakin mokia. Tämä on vain nyt sen verran arka aihe kotonamme, ettei keskustelua synny. Sen verran mies sanoi, että syy voi olla tiesuolassa, jolloin pultti juuttuu tiukkaan... Ja että jatkossa pitänee pulttia kerran kuussa löysätä (?) tai rasvata (?). Kamala tunne, jos autoon ei voi luottaa. Olen aina nähnyt painajaisia, että rengas irtoaa. Ja ollut onnellinen, kun vihdoin ostimme uuden auton vuonna 2004. Ja tässä ollaan.

        "Tämä on vain nyt sen verran arka aihe kotonamme, ettei keskustelua synny."
        Kannattaisi kyllä jutella, ennenkuin kolahtaa pahasti.

        "Sen verran mies sanoi, että syy voi olla tiesuolassa, jolloin pultti juuttuu tiukkaan..."
        Tämä voi olla mahdollista...

        "Ja että jatkossa pitänee pulttia kerran kuussa löysätä (?) tai rasvata (?)."
        ...mutta tämä on täyttä puppua.

        Alkaa tämä juttu tuntua niin oudolta, että ei oikein tiedä mitä ajattelisi.
        Väität kovasti, että juttu on totta. En voi sitä kiistää, vaikka kovasti mieli tekisi.

        Sen kuitenkin sanon näin lopuksi, että ota järki käteen, ja aja se auto korjaamolle. Sano, että tutkivat pyörien kiinnitykset tarkasti, ja pistävät kuntoon vähänkin epäilyttävät jutut.


    • selvästi

      a) moottoritiellä rengas pyörii niin kovaa, ettei pulttia ehdi näkemään, kun se lentää pois.
      b) jos oikeasti olisi katkennut useampia pultteja, olisi takuuvarmasti huollossa vaihdettu uudet pultit kaikkiin pyöriin

      • ap.

        a) En tiedä, mitä takana-ajava pyörästä näki (se minuakin kiinnostaa: vaapottiko rengas) vai mikä oli syynä että hän merkeillä ja torvea soittamalla osoitti, että jotain on vialla. Mieheni, joka vaihtaa renkaat, ei paljon puhua pukahtanut (häntä harmitti).
        Tämä tapahtui viime vuonna.

        Ja uusin tapaus eli kaksi pulttia meni poikki toissailtana, kun mies vaihtoi talvirenkaita. Niin, tämä tapahtui autohallissa, ei ajossa.

        b)
        Hän ei suostu käyttämään autoa huollossa sen määräaikaisvaiheen jälkeen, kun maksaa niin paljon.

        Ei ole provo. Mutta jos joku ei usko, että puhun totta, niin sille en voi mitään.


      • vielä...
        ap. kirjoitti:

        a) En tiedä, mitä takana-ajava pyörästä näki (se minuakin kiinnostaa: vaapottiko rengas) vai mikä oli syynä että hän merkeillä ja torvea soittamalla osoitti, että jotain on vialla. Mieheni, joka vaihtaa renkaat, ei paljon puhua pukahtanut (häntä harmitti).
        Tämä tapahtui viime vuonna.

        Ja uusin tapaus eli kaksi pulttia meni poikki toissailtana, kun mies vaihtoi talvirenkaita. Niin, tämä tapahtui autohallissa, ei ajossa.

        b)
        Hän ei suostu käyttämään autoa huollossa sen määräaikaisvaiheen jälkeen, kun maksaa niin paljon.

        Ei ole provo. Mutta jos joku ei usko, että puhun totta, niin sille en voi mitään.

        c) äsken tuli ohi (vastaan), mutta nyt tarina on muuttunut niin, että ajoikin takana. :D


      • ap.
        vielä... kirjoitti:

        c) äsken tuli ohi (vastaan), mutta nyt tarina on muuttunut niin, että ajoikin takana. :D

        En käy enemmän todistelemaan, että tarinani on tosi, sillä tiedän, että se sitä on – valitettavasti. Pyydän loupksi, jos asia yhä jotakuta mietityttää, tarkistamaan viestiketjusta, etten minä, ap., kirjoittanut viestiä, jossa mainittiin vastaantulevasta autosta. En enää jatka keskustelua, onko provo vai ei koska tiedän, että puhun asiaa ja totta.

        Kiitos kaikille asiallisesti vastanneille!


      • lkjuy
        ap. kirjoitti:

        En käy enemmän todistelemaan, että tarinani on tosi, sillä tiedän, että se sitä on – valitettavasti. Pyydän loupksi, jos asia yhä jotakuta mietityttää, tarkistamaan viestiketjusta, etten minä, ap., kirjoittanut viestiä, jossa mainittiin vastaantulevasta autosta. En enää jatka keskustelua, onko provo vai ei koska tiedän, että puhun asiaa ja totta.

        Kiitos kaikille asiallisesti vastanneille!

        Olet täyspaska valehtelija !


    • nainen hyvä

      miestä äkkii ennenk tapahtuu kauheita!
      Sitäpaitsi,tuskin tuollainen tumpelo missään muussakaan tyydyttää!?
      Niink. tuossa yks jo selittikin niin ei pyörä ala vispaan kun 1/5 pultista katkee vaan pultti katkee kosk pyörä huonosti kiinni!
      Tule jo nainen järkiis ja tee siirto.

      • kookkeli

        Eikä vispaa vaikka olis kiinni 2½ pultillakaan.
        Joskus kauan sitten, kun ei ollut varaa rempata takapäätä (siis auton), oli rönössä jarrurummun kierteet ja pultit vähän heikossa hapessa, kaksi pulttia veti ihan hyvin, yhen uskalsi pistää kevyesti kiinni ja viimeisen vaan sormilla ja äkkiä pölykapseli päälle jottei tipu tielle. Hyvin pysyi eikä vipottanut minnekään, nuo kaksi jotka pitivät oliva onneksi keskiön vastakkaisilla puolilla.
        Aikanaan aika monella ranskalaisella oli vanne vain kolmella pultilla kiinni jo alkujaankin...

        Mutta jos toi ukko tosiaan katkoo pultteja niin millä helevetin kiristysmomentilla niitä oikein kiristelee, ei niitä hampaat irvessä kiristetä. Kaikki pultit katkeaa liiallisella voimalla tai sitten menee kierteet sileiksi ja pultti on löysällä, se on fakta.


    • Funduro

      Jotain autossasi on vialla. Kannattaa käyttää auto merkkikorjaamolla tarkistuksessa. Se on pieni hinta turvallisuudesta.

      Ainut tilanne, jolloin itsellä on mennyt pultti poikki, aiheutui epäsopivasta aluvanteesta. Vaikka pulttijako oli sopiva niin vanteen keskiö oli liian suuri, jolloin kaikki kuorma jäi pulteille. Lisäksi vanteen pultinreiän kartio ole eri kuin pultissa, joten pulttit eivät pitäneet kunnolla vaan löystyivät ajaessa, kun vanne antoi periksi. Kun tämän huomasin, niin vanteet vaihtuivat salamana peltivanteisiin.

    • Liikenneopettaja

      Katkesi juuri Focucsesta kaksi pulttia opetusajossa. Samasta renkaasta, mutta ei vierekkäiset pultit. Ikinä ennen ei ole henkilöautosta ajossa pultteja katkeillu. Ja tässä tapauksessa varmasti oikein vaihdettu ihan kiristysmomentteja myöten.

      • kuismunavoi

        Opella katkesi verisuoni, mulkusta kun stondas liikaa ajossa?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nainen, tervetuloa

      Tule luokseni eka vaikka viikoks tai pariksi. Saisin helliä, kannustaa ja tukea sua ja kokata lempi herkkujasi. Pääsisit
      Ikävä
      41
      7894
    2. Olisit ollut varovaisempi

      Nyt jos minut hylkäät ja et meidän asiasta minulle mitään ilmoita niin ettet edes anteeksi pyydä, niin tiedä että minä e
      Ikävä
      83
      4646
    3. Mies sinä olet kaunis katsella

      Olet myös rauhallinen, tavallinen, varovainen, lämmin, poikamainen, komea, ryhdikäs, rentotyylinen, kiva, mukava... jne
      Ikävä
      67
      3321
    4. Vastenmielisyys

      Kuvaa sinua parhaiten
      Ikävä
      55
      2176
    5. Sinulle, tahtoisin kertoa mitä

      ajattelen siitä. Ehkä olen väärässä, mutta minusta kuulostaa jonkin alulta, mutta ei kerro minkä. Se selvinnee myöhemmi
      Ikävä
      28
      1719
    6. Ensitreffit alttarilla Jyrki paljastaa hääyön intiimiasioista kameroiden sammuttua: "Fyysinen..."

      Ooo-la-laa… Ensitreffit alttarilla -sarjassa alkaa hääparien välillä ns. tunteet kuumenemaan. Lue lisää: https://www.s
      Ensitreffit alttarilla
      7
      1687
    7. Miksi suomussalmelaiset haisee niin pahalle?

      Kaupassa käydessä huomaa, miten monet ihmiset haisee todella kammottavalle. Eikö täällä osata käydä pesulla tarpeeksi us
      Suomussalmi
      17
      1546
    8. Persut tyrmäsivät Suomen osallistumisen Ukrainan jälleenrakentamiseen

      Siinä meni sitten kokoomusyrittäiltä bisnekset sivun suun putinistipersujen takia. Jälleenrakentamiseen osallistuvat mu
      Maailman menoa
      358
      1518
    9. Miksi miehet pelkäätte jotain naista?

      Iskeekö ujous, paniikki ja hävetys. En ole niin pelottava miltä vaikutan vink vink.
      Ikävä
      58
      1199
    10. Nuorisojoukko ryösti merkkikengät teinipojan jalasta Helsingin Itäkeskuksessa.

      https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010709501.html Muun muassa näidenkin rikosten huomattavan suurista kasvamismääristä vi
      Maailman menoa
      279
      1108
    Aihe