Onko minulla täällä kohtalotovereita, jotka ovat saaneet silmälaseista apua tällaiseen pulmaan:
Olen 30-v. toistaiseksi vielä silmälasiton nainen, ja silmäni ovat ihan eri paria: Toinen näkee hyvin kauas (lähelle huonommin) ja toinen erityisen hyvin lähelle (kauas tosi huonosti).
Näin on ollut aina, ja näöntarkastuksissakin lääkärit ovat vain naureskellen ihmetelleet, miten voin toisella silmällä erottaa E-taulusta pienemmätkin kirjaimet ja toisella taas näen hädintuskin muutaman rivin taulussa. Lähinäköä testattaessa taas tapahtui päinvastoin, ja sekös lääkäreitä huvitti.
Yhteisnäkö on kuitenkin vielä ollut ihan siedettävä, joten laseja ei siksi vielä ole, sillä dominoiva silmä ottaa aina vallan riippuen katsonko lähelle vai kauas. Huonoimmillaan yhteisnäköni on n. metrin etäisyydellä, siinä kohtauspisteessä, jossa kaukonäkösilmän teho loppuu ja lähinäkösilmän teho ei aivan vielä riitä.
Olen käsittänyt, että luonnollinen tilani on juuri ns. mononäkö, jollaisiksi vanhojen ihmisten silmiä voidaan leikkauksilla korjata. Auttaisiko minua mitkään lasit (koska en haluaisi "huonontaa" kummankaan silmän vahvoja ominaisuuksia) tai silmäleikkaukset? Onko muilla kokemuksi?
Muita monovisioisia?
6
1199
Vastaukset
- laseroimaan
mielenkiintoinen silmäpari, tilanne kuulostaa samalta jos toisessa silmässä on harmaakaihi joka heikentää näköä ja toinen silmä on terve
- Lasien hankintaanko
Kun minua se vain pelottaa (sekä laseissa että leikkauksissa), että jos hyvä lähinäkösilmäni korjataan hyväksi kaukonäkösilmäksi, näenköhän enää näinkään hyvin lähelle (alle metrin etäisyydelle, kuten tietsikan ruudulle...)?
Tämä "normaalimpi" kaukonäkösilmä nimittäin ei tarkenna niin terävästi ja tarkasti lähelle :( Esim. kun katson tätäkin ruutua pelkästään kaukonäkösilmälläni, näissä kirjaimissa on pahoja varjoja ja jotenkin on sumeaa muutenkin. En voisi kuvitella pärjääväni päivätyössänikään pelkästään tuon tasoisella lähinäöllä...
- Paljon nähnyt., -monta nähnyt.
Ehjää ei kannata korjata!
Tilannehan on loistavasti hanskassa. Älä ystävä hyvä usko näitä "nettiviisaita" leikkausten sun muiden puolestapuhujia.
Kolmekymppisenä mukauttamiskykysi toimii vielä, joten neljäkymppiä ja risat ollessa mittarissa tilanteesi on huonoimmillaan. Katso sitten mitä olis korjattavissa...-laseilla! - toi naurata yhtään...
"Näin on ollut aina, ja näöntarkastuksissakin lääkärit ovat vain naureskellen ihmetelleet, miten voin toisella silmällä erottaa E-taulusta pienemmätkin kirjaimet ja toisella taas näen hädintuskin muutaman rivin taulussa. Lähinäköä testattaessa taas tapahtui päinvastoin, ja sekös lääkäreitä huvitti."
Tarkoitat kai muita kuin silmälääkäreitä?- Lasien hankintaanko
Joo, näitä "tavis"-lääkäreitä hieman kummastelin, pelkällä silmälääkärillä/optikolla siis en ole vielä käynyt - kun pelkään että onnistuvat myymään ajatuksen laseista mulle vaikken vielä ehkä niitä tarvisikaan.
Ajokorttia varten aikoinaan näöntarkastuksen suorittanutta lääkäriä silmäparini vastakohtaisuus ihmetytti ja hän naureskellen heitti, että "no ainakin taksikuskin uran voit sitten ilman laseja unohtaa" (ikäänkuin olisin autoilijaksi halunnut ryhtyä).
Työhöntulotarkastuksen suorittanutta lääkäriä taas huvitti enemmän, varsinkin kun lähinäköä testattiin kurkkimalla sen mikroskoopin kaltaisen laitteen läpi silmä kerrallaan. Hoki monta kertaa puoliksi nauraen, että oletko tosissasi, onpa ihme juttu, miten voi olla niin eriparia silmät.
Itselle se nyt ei mikään jännä juttu ole, vaan sukuvika, joten seuraan varmaan isäni esimerkkiä ja hankin sitten ne lasit viiskymppisenä kun ei enää liikenteessä ilman pärjää :)
- AnonyymiUUSI
Ei silmälasit auta vaivaan. Olen koko ikäni (olen 70v) katsonut vain toisella silmällä kerrallaan. Kuitenkin jos käytän 3D laseja, niin näen kaiken kolmiulotteisena :) Näköni voi vuosien myötä huonontunut tai nyt myöhemmin parantunut, mutta näen edelleen vaan toisella silmällä kerralla. Voi kyllä näppärästi vaihtaa silmää, jolla katson...
Tähän on kuulema syynä aivot, jotka jostain syystä toimivat oudosti. Terkuin Marjo
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 285551
Olit ihan
Kiihkona silloin. Sen näki ja lähes tunsi. Ei tainnut olla kaukana et olisit vetänyt lähellesi jos siihen olisi hetki tu333603Oletko keskustellut kaivatustasi muiden
Kanssa lähiaikoina? Jos, onko keskustelu ollut positiivista tai negatiivista? Vaikuttaako keskustelut mielipiteeseesi ka533522Ennen ei ollut persuja ja työttömyyttä, lääkäriinkin pääsi
Ennen oli kaikilla töitä Kauppiaille kelpasi kun saivat voittoa Yritystukia ei ollut Lääkäriin pääsi kaikki haluklaat Nu263417Trump huonommassa kunnossa kuin Usasta virallisesti sanotaan?
"Terveys on vakaa mutta ei normaali".Uskallan melkein sanoa,että Trumpin terveydentilaa kaunistellaan.Myös se että se nu1243006Kyllä on Vasemmistoliitosta Koskelan johdolla tullut todellinen ääripuolue
se on niin tulipunainen kuin olla voi, ja selvästi haluaa jatkuvasti eripuraa, ja repiä kansaa kahtia. Siinä on jo vuod322727Antifasismi - mitä se on?
Se on äärivasemmistolaista anarkistista toimintaa joka käyttää fasisminvastaisuutta keppihevosena oikeuttaakseen toimint222419Suomen veroaste 5 %-yks liian matala
Palauttamalla kokonaisveroaste 1990-luvun tasolle saadaan hyvinvointivaltion palvelut rahoitettua ilman velan ottoa.1212392- 442340
MTV: Harvinainen haastattelu! Vappu Pimiä kommentoi vihdoinkin uutta TTK-juontajaa
TTK-juontajaspekuloinnit käyvät edelleen kuumana. Kenet sinä haluaisit uudeksi TTK-juontajaksi? Kommentoi alle! Lue,142205