Vanhempien tulot ei saisi vaikuttaa

Minnnnna

Tällä hetkellä vanhempien tulot vaikuttavat 20-vuotiaaksi asti toisen asteen perheettömän opiskelijan opintorahaan. Mielestäni vanhempien tulojen ei pitäisi vaikuttaa enää 18 vuotta täyttäneiden opintorahaan, sillä tuloraja on pieni. Vaikka vanhempien tulot ylittäisivät rajan, se ei tarkoita, että he pystyisivät/haluaisivat antaa rahaa opiskeluun ym. 18-vuotiaana on täysi-ikäinen, jolloin ei mielestäni pitäisi olla enää riippuvainen vanhempien tuloista.

22

3562

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • samaa

mieltä!

• ja heti

Olen samaa mieltä, varsinkin itsenäisesti asuvan opiskelijan opintorahaan ei tulisi vaikuttaa enää vanhempien tulot, Nythän on näin että yläasteen jälkeen kun nuori lähtee vaikka toiselle paikkakunnalle opiskelemaan niin vanhempien tulot vaikutta asumistukeen ja opintotukeen (jota saa lapsilisän jälkeen).

• asumistukeen

Vanhempien tulot eivät vaikuta asumistukeen. Asumistukea haetaan yhtenä ruokakuntana (=taloudessa asuvat hlöt) ja jos asuu yksin, ei vanhempien tulot siinä mitään vaikuta.

• Minnnnna
        asumistukeen kirjoitti:

Vanhempien tulot eivät vaikuta asumistukeen. Asumistukea haetaan yhtenä ruokakuntana (=taloudessa asuvat hlöt) ja jos asuu yksin, ei vanhempien tulot siinä mitään vaikuta.

Ainakin Kelan sivuilla sanotaan vanhempien tulojen vaikuttavan alle 20-vuotiaan perheettömän opiskelijan opintorahaan, joka on siis osa opintotukea.

• edellinen
        Minnnnna kirjoitti:

Ainakin Kelan sivuilla sanotaan vanhempien tulojen vaikuttavan alle 20-vuotiaan perheettömän opiskelijan opintorahaan, joka on siis osa opintotukea.

Niin sanotaan, mutta siellä ei sanota, että vanhempien tulot vaikuttaisivat asumistukeen kuten tuossa edellä joku väitti. Opiskelija harvemmin edes saa asumistukea.

• tuet pielessä

Aikuistuva 17 v lapseni katsoi eilen netistä saavansa noin 58 euroa opitukea kun täyttää 18v. Naurahti itsekin, että saahan hän sillä yhden kirjan kuukaudessa. Vastasin, että millä syöt, asut, matkustat ja harrastat.
      Vielä kehtaa maan hallitus puhua sosiaalisuudestaan. Itsellään ministereillä kun on niin kovat tulot, etteivät tiedä todellisuudesta mitään!

• opiskelija 19v

Olen 19-vuotias opiskelija, enkä saa yhtään opintotukea. Jos nyt kevään haussa pääseen ammattikorkeaan, saan jopa 38€/kk. Eli mun mielestä nää opintotuki asiat on ihan retuperällä. Puhutaan että pitäisi opiskella ja avoimissa työpaikoissa on kovat vaatimukset koulutuksen suhteen, mutta kuitenkaan opiskelua ei tueta.. Ihmettelen kovasti.

• Walerina
        opiskelija 19v kirjoitti:

Olen 19-vuotias opiskelija, enkä saa yhtään opintotukea. Jos nyt kevään haussa pääseen ammattikorkeaan, saan jopa 38€/kk. Eli mun mielestä nää opintotuki asiat on ihan retuperällä. Puhutaan että pitäisi opiskella ja avoimissa työpaikoissa on kovat vaatimukset koulutuksen suhteen, mutta kuitenkaan opiskelua ei tueta.. Ihmettelen kovasti.

Jos pääset ammattikorkeaan, niin ei niihin tukiin enää vaikuta vanhempien tulot, vaan saat täydet tuet, opintotuen ja asumislisän!

Kun itse olin ammattikoulussa, niin eipä tosiaan tuilla hurrattu. Vanhempieni oli pakko tukea opiskelua. Nyt kun olen ammattikorkeassa, jonka siis aloitin heti amiksen jälkeen sinun ikäisenä, sain kaikki tuet! Eka vuosi amk:ssa oli aika rankka rahallisesti, koska säästin samaan aikaan rahaa. Mutta sitten kun löyty vakituinen työ extraajana, niin johan helpotti mukavasti. Ja nyt kesäksi ulkomaille. :)

• hohlaaki
        Walerina kirjoitti:

Jos pääset ammattikorkeaan, niin ei niihin tukiin enää vaikuta vanhempien tulot, vaan saat täydet tuet, opintotuen ja asumislisän!

Kun itse olin ammattikoulussa, niin eipä tosiaan tuilla hurrattu. Vanhempieni oli pakko tukea opiskelua. Nyt kun olen ammattikorkeassa, jonka siis aloitin heti amiksen jälkeen sinun ikäisenä, sain kaikki tuet! Eka vuosi amk:ssa oli aika rankka rahallisesti, koska säästin samaan aikaan rahaa. Mutta sitten kun löyty vakituinen työ extraajana, niin johan helpotti mukavasti. Ja nyt kesäksi ulkomaille. :)

OpintoRAHAN ja asumislisän, ei opintoTUKEA ja asumislisää, koska asumislisä kuuluu jo sanaan "opintotuki".

• .....

Asut siis ilmeisesti vielä kotona etkä omillasi? Vanhempien tulot nimittäin eivät vaikuta sinulla asumislisään. Joten mikä syy on ettet saa asumislisää?

• Opiskelija 19v
        Walerina kirjoitti:

Niin, siis tuon luvun sain kun laskin sitä opintotukea Kelan sivuilta ja tosiaan, asun vielä kotona. Eli saanko joka tapauksessa opintorahan, vaikka asun kotona?

• elättää niitä
        ..... kirjoitti:

Asut siis ilmeisesti vielä kotona etkä omillasi? Vanhempien tulot nimittäin eivät vaikuta sinulla asumislisään. Joten mikä syy on ettet saa asumislisää?

Jättäkää lapset tekemättä, jos teillä ei ole varaa elättää niitä.

• paljon noita
        elättää niitä kirjoitti:

Jättäkää lapset tekemättä, jos teillä ei ole varaa elättää niitä.

veroja, että kyllä sille jotain vastinettakin täytyy saada!

Pienituloisillakin on muuten täällä Suomessa oikeus lisääntyä ja kouluttaa lapsensa ilman syyllistämistä, tiesitkös?

• ...........................
        paljon noita kirjoitti:

veroja, että kyllä sille jotain vastinettakin täytyy saada!

Pienituloisillakin on muuten täällä Suomessa oikeus lisääntyä ja kouluttaa lapsensa ilman syyllistämistä, tiesitkös?

Niin valitettavasti.

• siitetään
        ........................... kirjoitti:

Niin valitettavasti.

myös, juu.

Mitä paksumpi lompsa isällä, sen elämää kokemattomampi kakara.

• opiskelija 19v

Laskin Kelan sivuilla olevasta laskurista opintotuen, siinä kysyttiin asumismuoto sun muut ja täytin sen omilla tiedoillani. Arvioksi laskuri antoi minulle seuraavat tiedot: Opintoraha 38,68€/kk, asumislisä 0,00€/kk ja opintolaina 300€/kk. Eli siitä päättelin, että en saa asumislisää, ellei se sitten kuulu tuohon opintorahaan, mutta tuossa laskurissa se oli erikseen. Ja asun vielä vanhempien luona, koska vielä ei ole ollut tarvetta muuttaa omilleen. Saa sitten nähdä mitä tulevaisuus tuo tullessaan, eli voi hyvinkin olla, että tässä jossakin vaiheessa muutan pois kotoa.

• ....

Asut kotona ja ihmettelet miksi et saa asumislisää tai enemmän opintorahaa? Voi hyvänen aika sentään. Miksiköhän sulle pitäis maksaa mitään asumisen tukea tai opintoihin käytettäväksi tarkoitettua opintorahaa?

• opiskelija 19v
        .... kirjoitti:

Asut kotona ja ihmettelet miksi et saa asumislisää tai enemmän opintorahaa? Voi hyvänen aika sentään. Miksiköhän sulle pitäis maksaa mitään asumisen tukea tai opintoihin käytettäväksi tarkoitettua opintorahaa?

Sitä aloin ihmettelemään, kun mulle alettiin puhua asumislisästä, vaikka tietenkään en tarvitse sitä, kun asun kotona. Ja opintoraha asiassa olen lähinnä huvittunut, kun mun mielestä se on periaatteessa sama, saako muutaman kympin kuussa vai ei, kun kuitenkaan en sillä saisi kaikkia tarvittavia kirjoja hankittua.
        Ja sit sellanen kysymys, että vaikuttaako ne vanhempien tulot kun opiskelee korkeakoulussa?

• lapsensa on elätettävä

Sitä aloin ihmettelemään, kun mulle alettiin puhua asumislisästä, vaikka tietenkään en tarvitse sitä, kun asun kotona. Ja opintoraha asiassa olen lähinnä huvittunut, kun mun mielestä se on periaatteessa sama, saako muutaman kympin kuussa vai ei, kun kuitenkaan en sillä saisi kaikkia tarvittavia kirjoja hankittua.
        Ja sit sellanen kysymys, että vaikuttaako ne vanhempien tulot kun opiskelee korkeakoulussa?

Vaikuttaa JOS JA KUN asut kotona ja syöt iskän ja äiskän ostamaa safkaa.

• opiskelija 19v
        lapsensa on elätettävä kirjoitti:

Vaikuttaa JOS JA KUN asut kotona ja syöt iskän ja äiskän ostamaa safkaa.

Selvä juttu. Nyt olen taas viisaampi. :)

• ....

Mikäli et asu kotona niin vanhempien tulot eivät vaikuta jos opiskelet korkeakoulussa.

• 0000

Olen aloittajan kanssa samaa mieltä siitä,että on todella epäreilua,että täysi-ikäisen ihmisen opintotukeen vaikuttavat vanhempien tulot!
      Itseäni sapettaa näiden papereiden epäselvyys ja kauhean kankea kieli.Lauseista ei ymmärrä mummokaan ellei käy kysymässä apua itse virkailijalta.Olisi kiva kun papereita saisi kieliasultaan selkeämmäksi.En halua edes kuvitella miltä lukihäiriön omaavasta ihmisestä tuntuu lukea niitä papereita.

Menen tekemään koulun työharjoittelua nyt kesällä ja saapas nähdä saanko opintotukea kun asun vanhempien luona harjoittelun ajan.Toivon hartaasti,että asia on Kelalle ok eikä tarvitsisi antaa lisäselvitystä asumisesta yms.asioista.Paperit lähti torstaina.Jännityksellä odotan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      96
      1886
    2. Ei se mene ohi ajan kanssa

Näin se vaan on.
      Ikävä
      88
      1340
    3. Tavoitteeni onkin ärsyttää

Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      110
      1143
    4. Tunnistebiisi

Laita joku tunnistebiisi, niin tiedän ett oot täällä ja kaipaat ehkä mua
      Ikävä
      76
      1037
    5. Taidat tykätä linnuista paljon

Mikä on sun lemppari ☺️😉🥹🦢🐦‍⬛🦉🦜🦚
      Ikävä
      119
      1010
    6. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      57
      873
    7. Miks käyttäydyt noin?

Välttelet kaikkia kohtaamisia...
      Ikävä
      47
      791
    8. Ei sun tarvi jännittää enää

en yritä enää mitään. Tiedän että olin mauton ja sössin kaiken.
      Ikävä
      36
      782
    9. Olen huolissani

Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      48
      741
    10. Minkälainen ääni mulla on mies

Sinun mielestä?
      Ikävä
      33
      693
    Aihe