hämähäkkifobia

lissu

Olen nämä viimeset pari vuotta saanu kylmiä väreitä edes hämähäkin ajattelusta. pitkään aikaan en ole ollut nähnyt, ja viimeksi kun näin niin yritin vain vältellä sitä. (siitä siis, jokunen vuosi?) nykyään en yksinkertaisesti siedä niitä, ja fobiani vahvistui pari päivää sitten kun olin isäni kanssa keittiössä, seisoin lavuaarin vieressä ja yhtä-äkkiä isäni osoitti nurkkaan, katsoin sinne, ja eikös ollukkin varmaan pikkurillinpään kokoinen musta hämähäkki. menin aivan shokkiin, rupesin kiljumaan ja juoksin tuolin päälle, en muista paljoo muuta että huusin vaan "Vie se pois, ota se pois!!" sitten aloitin hysteerisen itkun ja en saanut hekneä. isäni oli onneksi jo vienyt sen pois..
onko kenelläkään samantapaisia kokemuksia ? jos kärsit/ olet kärsinyt hämähäkki fobiasta, niin erro miten sitä voi laimentaa, tai siitä pääsee eroon ! tuntuu että joudun rajoittaa elämääni tämän takia. en esim. pytyisi kuvitella meneväni telttaan nukkumaan, hrr varmasti täynnä hämähäkkejä. viimevuonna kesällä telttaleirillä, nurmikossa kuhisi hämähäkkejä, ja teltan katosta heijastui niitten vrajoja. hyi hitto.. ja vieläpä tänä kesänä menossa samaiselle leirille ! en pysty kuvitella nukkuvani sellä viikkoa, tai sitten vaan suihkutan teltan ja sen ympäristön totaallisesti hyttysmyrkyllä. ka ne siitä kuolee? ainiin, viime vuonna kun purettiin telttaa kasaan, niin siltä paljastui hemmetin iso punainen hämähäkki, olin pyörtyä...
olen siis nyt 14v. toivon että pääsisin tästä eroon, eikä rajoittaisi elämääni. ei väitteliöitä kiitos !!

10

2542

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • asiantuntija

      mutta ajattelisin, että jonkinmoinen "siedätys" voisi auttaa. Itsekin joskus vuosia sitten suhtauduin hämppyihin vähän karsaasti. Lopulta kuitenkin aloin etsimään tietoa niiden elämästä ja käyttäytymisestä, sekä kävin eläinliikkeissä katsomassa tarantulleja ym. hämppyjä. Hyvää tietoa pohjolan hämpyistä saa kirjasta nimeltä "Hämähäkit sukulaisineen". Siinä on niitä hämppyjä joita mm. suomessa esiintyy. Jo pelkästään kirjan luettuani huomasin, että negatiivinen suhtautumiseni harmittomiin hämppyihin oli ollut turhaa.

      Nyt kun kesä on tulollaan hämppyjä löytää metsästä ja joskus sisältäkin asunnosta, niiden touhujen seuraaminen on itselleni nykyisin mieluista puuhaan, eikä entisen toimintatavan mukaista "päiviltäpäästämistä" enää esiinny minun käyttäytymisessä. Olen harkinnut jopa ottaa terraan esim Chilen tarantullan. Mutta toistaiseksi olen pidättäytynyt haaveestani, koska ajattelen, että Chiileläisen paikka on Chiilessä, eikä täällä pohjolassa missä vuorokausi rytmi on toinen kun Etelä-Amerikassa.Toiseksi myös ajattelen, että luonnosta ei eläintä tarvitse pyydystää täyttämään minun erikoisia haaveitani, siksi seuraankin vapaita hämppyjä Suomen metsissä, niityillä ym.. Nähtävää riittää sillä lajeja ja yksilöitä on hyvinkin runsaasti kun hyvän paikan löytää. Onnea sinulle "siedätyksessä", toivottavasti löydät omat sinulle sopivat keinot ja menetelmät hämmpyihin tutustumiseen. Hämppyihin tutustuminen kannattaa, sillä he ovat hienoja ja upeita eliöitä, joilla on suuri merkitys luonnon monimuotoisuudessa.

    • täällä

      Joo sama täällä, just tänään näin katossa hämmärin, ruistutin sitä päin hämmärimyrkkyä (sori hämmäriystävät), no hävin johkiin, no kun vaihdoin lakanoita, miten ihmeessä se hämmäri on sängyssä just mun kohdalla???????? ihan toisella puolella alkuperäistä paikkaa...no viime kesällä olin sienimetsässä, seurasin miestäni että meni ekaksi, tuhos hämmärinseitit, no yhdessä kohtaa en mennytkään mieheni perässä vaan toisesta paikkaa ja annas olla, just siinä kohtaa oli valtava hämmäriverkko mistä menin läpi, ja pari isoa hämmäriä, arvaa tuliko kirkunaa, koko metsä raikui meikäläisen huudosta kun paniikissa lähdin huitoen juoksemaan pois, no yks pvä olin pesulla, niin eikös vain siellä kylppärin nurkassa oli iso hämmäriverkko ja jopa sen alla poikue....ei se hämmärifobia mennä ohi laisinkaan. Vuokrasimme kerran erään mökin, ja se vasta paikka oli, yöllä hämmärit tavallaan valtasivat sen mökin, laskeutuivat alas verkoistaan, ruiskutin Raidia että katoaisivat, eikä siinä vielä kaikki, olin siskoni luona koiravahtina, kun vaihdoin lakanoita, niin siellä sängyn keskikohdassa makoili iso hämmäri, oli kait yönsä siinä viettänyt...tämä tarina on tosi. Pärjäilemisiin.

    • hyiyök

      Tuttu juttu. Pelkään hämähäkkejä ihan älyttömästi. Kuolisin mielummin kun koskisin hämähäkkiin. Minulle kävi kerran niin kun aamulla olin tulossa suihkusta ja olin menossa vessaan kuivaamaan hiuksia. No menin vessaan ihan normaalisti niinkuin joka aamu, sitte ku vilkasin lavuaariin niin siellä oli ihan järkyttävän iso, varmaan joku pikkurillin kynnen kokonen ruskee hämähäkki. No mä säihkähdin niin että puhotin kaikki tavarat käsistä ja juoksin paniikissa herättämään siskoa joka nukku viereisessä huoneessa. Siinä sitte itkin paniikissa et "vessassa on kauhee hämähäkki mee tappamaa se!" No sisko huuhteli sen viemäristä alas. sitte ku menin sinne vessaan niin laitoin hanan valumaan ettei ne varmasti pääse sieltä viemäristä ylös. Kuvottaa edelleen mennä sinne vessaan.

      • ...

        "...ihan järkyttävän iso, varmaan joku pikkurillin kynnen kokonen ruskee hämähäkki."

        No olipa todella "iso", saisit varmaan paskahalvauksen jos näkisit oikeasti ison hämähäkin. Itse olen viettänyt lapsuuteni puutalossa jossa oli paljon isoja hämähäkkejä. Hämikset olivat jalkoineen suunnilleen lukin kokoisia, jalat olivat tietenkin paksumpia ja kroppa iso ja rupinen. Otuksia kammosivat nekin, jotka eivät normaalisti pelänneet hämähäkkejä.


    • hämähäkkikammoinen

      joo mulla on varmasti kanssa hämähäkkifobia. Jos näänkin jossain hämähäkin, niin kiljun kurkku suorana vaikka se olis metrin päässä. En pelkää hiiriäkään niin paljon kun hämähäkkejä. Varsinkin nyt keväällä niitä on ihan liikaa. Se tuntuu ihan hullulta pelätä pientä elukkaa, mutta niin sitä vaan kiljuu ja huutaa aina kun hämähäkin näkee. ja se on tosiaan kauheeta!

    • psykoloogille

      Kai maar siitä kannattaisi jollekkin terapeutille hakeutua, jos pelko oikeasti elämää rajoittaa. Jos halua on, niin kannattaa kyllä tutustua lintuhämähäkkeihin. Moni on aloittanut hämppiharrastuksen, vaikka on ollut aiemmin foobikko ja monella lintuhämppisharrastajalla pikkuhämpit tekevät vieläkin inhotusta. Mutta ehkä se voisi vähän lieventää, jos kuvia katselisi.

      Laitappa googleen kuvahakuun seuraavia sanapareja hakusanoiksi:

      Avicularia versicolor
      Brachypelma smithi
      Brachypelma auratum
      Tapinauchenius purpureus (tämä hävitti minun fobiani kokonaan, kun rakastuin totaalisesti)
      Grammostola rosea
      Psalmopoeus irminia
      Brachypelma emilia
      Avicularia metallica
      Avicularia minatrix
      Poecilotheria metallica

      Siinä nyt joitakin valikoituja hämähäkkejä, jotka ulkonäkönsä puolesta ovat kauniita. Tämä ei nyt ole aivan suorilta mikään aloittelijalle sopivien hämähäkkien lista, vaan suorilta kauniiden hämähäkkien lista. Jos jollekin tulee mieleen lisää lajeja, niin oispahan varmaan hauska jatkaa listaa. Kertokaa nyt foobikot onko tästä apua, vai onko se vaan yhtä tyhjän kanssa.

      • L. parahybana

        Lasiodora parahybana!


    • Mulla oli ennen ihan hillitön hyönteis- ja hämähäkkikammo. Pelkäsin niitä kuollakseni. Pääsin kammosta eroon järkeilyllä. Jos olen oikeasti eläinrakas niin miksen myös rakastaisi näitä? Mitä nämä voivat minulle tehdä? Miksi pelkään? Kumman henki on Suomessa enemmän vaarassa kun esim. ihminen ja hämy kohtaavat? Ja niin pikkuhiljaa pääsin kammosta eroon. sain yläasteella opettajalta sauvasirkkoja, otin niitä koska halusin päästä peloista eroon ja huomasin että ne ovatkin mukavia lemmikkejä ja mielenkiintoisia eläimiä. pelkäsin vielä joitakin vuosia sen jälkeen hämyjä, mutta nyt minulla on sirkkojen lisäksi grammostola rosea-hämy ja sen nimi on jopa Vauva. =) Pelkoni oli hirveä taakka, mutta pääsin siitä eroon ihan sen takia etten halunnut sen vaikuttavan elämääni ja tiesin sen aiheettomaksi.

    • bowser

      olin nuorenpana oikea hämppis fanaatikko. katselin niitä, pidin niitä käsissä ja kerran jopa söin yhden =( mutta eräänä päivänä otin hämähäkin käteen ja usko tai älä, yritti munia käteeni! sen jälkeen olen saanut kohtauksia kaikenlaisista ötököistä. eikä asiaa auta yhtään että talossamme on vertaimeviä hämähäkkejä...

    • IhateThemm

      Mul on iha sama homma ! mun huoneessa on aina välillä hämähäkki varsinki kesällä ni on sillon jo vaikeuksia nukkuu siinä samassa huoneessa ! aina illalla tarkistan ettei oo ku pelko on suuri !!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      93
      6738
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      29
      2676
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      33
      2263
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      80
      1931
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1681
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      6
      1477
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1377
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1351
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      8
      1294
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1243
    Aihe