Hygienia

nuori nainen

Pesen alapääni yleensä kahdesti päivässä (menkkojen aikaan hieman useammin), silloin tällöin "pesen" myös sisältä, pyöräytän sormella enimmät valkovuodot pois. En käytä saippuaa.

Onko pesutapani ihan ok?
Jotkut sanovat että alapää pitäisi pestä vain kerran päivässä, ja vain häpyhuulet, ei sisältä. MUTTA ei minulle ainakaan tuo riitä... joskus on pakko pestä myös sisältä, muuten valkovuoto "kerääntyy" sinne ikävästi, ja esimerkiksi seksin yhteydessä miehen penikseen jää ällöttäviä valkovuotoklönttejä. Melko epäseksikästä. Muulloin valkovuotoa kerääntyy häpyhuulten väleihin, ja on inhottavan "märkä" ja likainen olo koko ajan.
Toisekseen minä ainakin alkaisin haisemaan jos vain kerran päivässä peseytyisin.. ei millekään kalalle, mutta muuten vaan epämiellyttävälle. Ja sanottakoon että hiivaa, tai muitakaan tulehduksia ei ole löytynyt.

joten onko tämä mielestäni "paha haju" sittenkin emättimen normaali haju? Ei haise voimakkaalle, mutta ikävälle mielestäni kuitenkin. Olenko vaan vainoharhainen ja kuvittelen haisevani pahalle?

Vai olisiko jokin tulehdus saattanut jäädä huomaamatta koska "pesen" myös sisältä, olisiko se saattanut vaikuttaa, ja olisin saanut väärän tuloksen?

7

1106

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • gyne

      voi jopa lisätä hajua ja talinerityksen määrää. Emättimen ja ulkosynnyttimien ihon eritteiden tehtävänä kun on suojata ohutta ihoa ja limakalvoa. Emättimen suihkuttelun tai pesemisen on todettu lisäävän emätintulehdusten määrä muuttamalla normaalia maitohappobakteerikantaa. Poikkeava bakteerikanta voi myös aiheuttaa poikkeavaa hajua. Normaalisti emättimen pH on alle 4,7 eli hapan, joten "normaali" emätineritteen haju on happamehko, ei kalamainen tai makea.

      Kerran päivässä pesu (menkkojen aikaan pari kertaa) ilman pesuaineita riittää, ja mielellään mahdollisimman viileällä vedellä. Vältä "kuuraamista", kevyen pyyhkäisyn pitäisi riittää. Jatkuva pikkuhousunsuojien pitäminen aiheuttaa usein ärsytystä samoin kuin tiukkojen keinokuituisten pikkuhousujenkin (etenkin stringit saattavat ärsyttää). Sorry jos ei kuulosta kovin seksikkäältä, mutta seksikkyyshän tuntuu olevan enemmänkin muodista riippuvaista. Sillä ei valitettavasti tunnu olevan mitään yhteistä terveellisyyden tai normaaliuden kanssa. Mainosmiestenhän mukaan naisen ei kuulu haista muulle kuin parfyymille (vrt. hajunsyöjäpikkuhousunsuojat...), vaikka todennäköisesti näin tuhotaan ne viimeisetkin feromonit (hajuhormonit) joilla vastakkaista sukupuolta houkutellaan...

      Jos epäilet emättimen normaalin bakteerikannan muuttuneen, löytyy apteekista useita itsehoitolääkkeitä. Maitohappobakteerit voivat korjata bakteerikantaa, emättimeen laitettava C-vitamiinivalmisea Vagi-C laskee pH:ta (jolloin mm. suolibakteerit eivät viihdy) ja Cicatridina (hyaluronihappo) suojaa limakalvoja luontaisella tavalla. Toistuva käsikauppahiivalääkkeiden käyttö sen sijaa saattaa aiheuttaa ärsytysoireita.

    • Hygienia..

      Itse pesen alapääni pelkällä vedellä aamuin ja illoin. Menkkojen aikaan putsaan, joka siteen vaihdon yhteydessä vauvan hoitoon tarkoitetulla Natusan puhdistuspyyhkeellä. Veri alkaa nopeasti haista, kun se joutuu ilman kanssa kosketuksiin. Sen takia suoritan putsauksen, joka vaihdon yhteydessä. Mulla ei ainakaan onnistuis, että menkkojen aikaan pesis vain pari kertaa päivässä.

      Mielestäni sisältäpäin puhdistus on tarpeeton, koska eritteet joka tapauksessa tulevat ulos ja silloin riittää, kun ulkopuolelta pesaisee pelkällä vedellä.

      Luultavasti sulla voi olla emätintulehdus, jos valkovuotosi on klimppistä ja haisee mielestäsi pahalle. Normaali alapää ei haise pahalle, vaan siinä on mieto oma tuoksunsa.

      • nuori nainen

        kun mitään tulehdusta ei koskaan ole löytynyt!!? Itsekin epäilin jotain sellaista, mutta papa on aina ollut luokkaa 1, ja gyne aina sanonut että valkovuoto/ limakalvot näyttää normaalilta.

        "Mielestäni sisältäpäin puhdistus on tarpeeton, koska eritteet joka tapauksessa tulevat ulos.."

        Ei minulla ainakaan... tai osittain kyllä, mutta sisälle jää kyllä paljon... ja ne sitten tulevat ulos juuri yhdynnässä, miehen sormien mukana tms. ...eikä valkovuotoni nyt kovin kokkareista ole, jonkin verran... tai mistä minä edes tiedän millaiselta näyttää normaali valkovuoto. Omani ainakin vaihtelee suorastaan vetisestä, tuollaiseen hieman kokkareisempaan.

        "Normaali alapää ei haise pahalle, vaan siinä on mieto oma tuoksunsa."

        No voiko olla että tämä "mieto oma tuoksunsa" haisee minun mielestäni pahalta? Kuten sanottua, haju on mieto, eikä mitenkään hirveä, mielestäni kuitenkin haisen epämiellyttävälle jos esimerkiksi illalla olen peseytynyt, ja aamulla sitten sormella kokeilee.


      • en oikein
        nuori nainen kirjoitti:

        kun mitään tulehdusta ei koskaan ole löytynyt!!? Itsekin epäilin jotain sellaista, mutta papa on aina ollut luokkaa 1, ja gyne aina sanonut että valkovuoto/ limakalvot näyttää normaalilta.

        "Mielestäni sisältäpäin puhdistus on tarpeeton, koska eritteet joka tapauksessa tulevat ulos.."

        Ei minulla ainakaan... tai osittain kyllä, mutta sisälle jää kyllä paljon... ja ne sitten tulevat ulos juuri yhdynnässä, miehen sormien mukana tms. ...eikä valkovuotoni nyt kovin kokkareista ole, jonkin verran... tai mistä minä edes tiedän millaiselta näyttää normaali valkovuoto. Omani ainakin vaihtelee suorastaan vetisestä, tuollaiseen hieman kokkareisempaan.

        "Normaali alapää ei haise pahalle, vaan siinä on mieto oma tuoksunsa."

        No voiko olla että tämä "mieto oma tuoksunsa" haisee minun mielestäni pahalta? Kuten sanottua, haju on mieto, eikä mitenkään hirveä, mielestäni kuitenkin haisen epämiellyttävälle jos esimerkiksi illalla olen peseytynyt, ja aamulla sitten sormella kokeilee.

        osaa sanoa mitään uutta. Jos tulehduksia ei ole todettu hajusta huolimatta, niin niitä ei sitten ole. Ph-tasapaino voi vaikuttaa hajuun, eikä sen tila (välttämättä) näy tulehdustesteissä eikä silmämääräisesti. Apteekissa taitaa olla saatavilla ph-testereitäkin, joten ph-tason saat tarkistettua halutessasi (hintaa en tiedä kertoa, voi olla hintavakin).

        Myös ruokavalio vaikuttaa hajuihin (hien, emättimen, sperman), samoin alkoholi ja tupakka. Riippuu sitten taas yksilöstä, miten huomattava se vaikutus hajuun on. Rasvaiset tai hyvin sokeriset ruoat (herkut) voivat haista toisen eritteistä, vaikka toiselle niillä ei ole mitään vaikutusta. Toisella haisee sipuli tai voimakkaat mausteet, toisella ne eivät vaikuta mitään. Jne.

        Hormonitasapaino voi myös vaikuttaa hajuihin. Hormonit voivat olla jatkuvasti epätasapainon tilassa ja vaikuttavat siten koko elimistön toimintaan. Käytätkö hormonaalista ehkäisyä? Myös kuukautiskierto vaikuttaa hajuihin (ja niiden aistimiseen!). Kuukautiskierron myötä myös valkovuodon olemus muuttuu 'olemattomasta' paksuhkoon ja valkoiseen möhmään (tai miten sitä haluaakaan kuvailla).

        Joillakin on vain herkempi nenä hajuille, ja kriittisyyttä omille tuoksuille ja hajuille, näin voi olla sinullakin. Eli onko mies valittanut hajusta, tai kun epäilet haisevasti, niin oletko kysynyt häneltä, että haisetko hänen mielestäänkin? Sillä tavalla saisit toisenkin mielipiteen, eikä haju olisi ainakaan vilkkaan mielikuvituksesi syytä :) . Tuntuu ehkä nololta kysyä, mutta jos ilkeää sekstailla ja sormileikitellä miehen kanssa, niin kai sitä voi tuollaisenkin asian kysyä? :)

        Toivottavasti tästä löytyy jotain vinkkiä sinulle. Jos haju edelleen vaivaa mieltäsi, niin käy uudelleen lääkärissä puhumassa siitä.


      • nuori nainen
        en oikein kirjoitti:

        osaa sanoa mitään uutta. Jos tulehduksia ei ole todettu hajusta huolimatta, niin niitä ei sitten ole. Ph-tasapaino voi vaikuttaa hajuun, eikä sen tila (välttämättä) näy tulehdustesteissä eikä silmämääräisesti. Apteekissa taitaa olla saatavilla ph-testereitäkin, joten ph-tason saat tarkistettua halutessasi (hintaa en tiedä kertoa, voi olla hintavakin).

        Myös ruokavalio vaikuttaa hajuihin (hien, emättimen, sperman), samoin alkoholi ja tupakka. Riippuu sitten taas yksilöstä, miten huomattava se vaikutus hajuun on. Rasvaiset tai hyvin sokeriset ruoat (herkut) voivat haista toisen eritteistä, vaikka toiselle niillä ei ole mitään vaikutusta. Toisella haisee sipuli tai voimakkaat mausteet, toisella ne eivät vaikuta mitään. Jne.

        Hormonitasapaino voi myös vaikuttaa hajuihin. Hormonit voivat olla jatkuvasti epätasapainon tilassa ja vaikuttavat siten koko elimistön toimintaan. Käytätkö hormonaalista ehkäisyä? Myös kuukautiskierto vaikuttaa hajuihin (ja niiden aistimiseen!). Kuukautiskierron myötä myös valkovuodon olemus muuttuu 'olemattomasta' paksuhkoon ja valkoiseen möhmään (tai miten sitä haluaakaan kuvailla).

        Joillakin on vain herkempi nenä hajuille, ja kriittisyyttä omille tuoksuille ja hajuille, näin voi olla sinullakin. Eli onko mies valittanut hajusta, tai kun epäilet haisevasti, niin oletko kysynyt häneltä, että haisetko hänen mielestäänkin? Sillä tavalla saisit toisenkin mielipiteen, eikä haju olisi ainakaan vilkkaan mielikuvituksesi syytä :) . Tuntuu ehkä nololta kysyä, mutta jos ilkeää sekstailla ja sormileikitellä miehen kanssa, niin kai sitä voi tuollaisenkin asian kysyä? :)

        Toivottavasti tästä löytyy jotain vinkkiä sinulle. Jos haju edelleen vaivaa mieltäsi, niin käy uudelleen lääkärissä puhumassa siitä.

        Käytän kyllä hormonaalista ehkäisyä, e-pillereitä olen syönyt yli kaksi vuotta.
        Hajuihin aloin kiinnittämään huomiota samoihin aikoihin pillereiden aloituksen kanssa, niihin aikoihin kun aloitin parisuhteen, ja seksielämän.

        Nyt tämä suhde on jo kariutunut, mutta ei mies silloin ainakaan koskaan hajusta valittanut. Mutta enpä usko että monikaan edes kehtaisi tuollaisesta asiasta huomauttaa!
        Nyt olen sinkku, ja seksiä tulee harrastettua epäsäännöllisesti, ja harvoin. Joten en voi asiasta kumppaniltani kysyä, kun sellaista ei ole. (enkä kyllä muutenkaan varmaan edes kehtaisi tuollaista kysyä :) on se nyt sen verran "nolo" kysymys, tai ainakin jos vastaus ei miellyttäisi, niin ainakin sitten nolottaisi, ja paljon!) ;)


        Hmm, olisikohan kyse sitten vain siitä ruokavaliosta, nimittäin myönnettäköön että se ei ole kyllä oikein kohdallaan. Tulee syötyä aika epäterveellisesti.


        Mä olen todella huono puhumaan tällaisista "noloista" ongelmista, en koskaan ole lääkärissä asiasta kehdannut kysyä, enkä puhua muistakaan noloista ongelmistani (kuten kuukautisten aikaisista pahoista ulostuskivuista yms.).. en vaan saa suutani auki :(, vaikka kyllä tiedän että lääkärit tekevät vaan työtään, ja ovat varmasti kuulleet, ja nähneet kaikenlaista.
        Yksityisellä puolella olisi ehkä helpompi puhua, (ja muutenkin mukavampi käydä), onhan siellä sentään ihan oikea gynekologi, eikä mikään tk-lääkäri, mutta yksityiselle ei valitettavasti ole varaa mennä :(


      • täällä..
        nuori nainen kirjoitti:

        kun mitään tulehdusta ei koskaan ole löytynyt!!? Itsekin epäilin jotain sellaista, mutta papa on aina ollut luokkaa 1, ja gyne aina sanonut että valkovuoto/ limakalvot näyttää normaalilta.

        "Mielestäni sisältäpäin puhdistus on tarpeeton, koska eritteet joka tapauksessa tulevat ulos.."

        Ei minulla ainakaan... tai osittain kyllä, mutta sisälle jää kyllä paljon... ja ne sitten tulevat ulos juuri yhdynnässä, miehen sormien mukana tms. ...eikä valkovuotoni nyt kovin kokkareista ole, jonkin verran... tai mistä minä edes tiedän millaiselta näyttää normaali valkovuoto. Omani ainakin vaihtelee suorastaan vetisestä, tuollaiseen hieman kokkareisempaan.

        "Normaali alapää ei haise pahalle, vaan siinä on mieto oma tuoksunsa."

        No voiko olla että tämä "mieto oma tuoksunsa" haisee minun mielestäni pahalta? Kuten sanottua, haju on mieto, eikä mitenkään hirveä, mielestäni kuitenkin haisen epämiellyttävälle jos esimerkiksi illalla olen peseytynyt, ja aamulla sitten sormella kokeilee.

        Kyllä minäkin joskus suihkussa ollessani "pyyhkäisen" puhtaalla sormellani myös emättimen sisältä. Muuten sieltä pian suihkun jälkeen saattaa ärsyttävästi valua valkovuotoa juuri vaihdettuihin puhtaisiin pikkuhousuihin.
        Minulla ainakin valkovuotoa kertyy sisään ihan tarpeeksi ja kerralla sitten tulee ulos isompi määrä. Erityisesti kuukautiskierron puolivälin jälkeen. En koe että tuollainen lasketaan "sisältä pesemiseksi".
        En kärsi pahoista hajuista tai tulehduksista.


      • Anonyymi
        täällä.. kirjoitti:

        Kyllä minäkin joskus suihkussa ollessani "pyyhkäisen" puhtaalla sormellani myös emättimen sisältä. Muuten sieltä pian suihkun jälkeen saattaa ärsyttävästi valua valkovuotoa juuri vaihdettuihin puhtaisiin pikkuhousuihin.
        Minulla ainakin valkovuotoa kertyy sisään ihan tarpeeksi ja kerralla sitten tulee ulos isompi määrä. Erityisesti kuukautiskierron puolivälin jälkeen. En koe että tuollainen lasketaan "sisältä pesemiseksi".
        En kärsi pahoista hajuista tai tulehduksista.

        Mä teen alapesut sellai että istun pöntölle ja otan suihke pullon ja sillä suhautelen alapäähän niin kyllä valkovuodot valuu sinne pönttöön


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 111
      2188
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      60
      2046
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      16
      1951
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1687
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1618
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      13
      1412
    7. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      27
      1353
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      12
      1344
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1337
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1262
    Aihe