englannin kieliset ristiäiset

fiona78

Meillä on tilanne se, että mies on ulkomaalainen ja minä suomalainen. Mies ei kuulu kirkkoon(hänet on kyllä kastettu omassa kotimaassa eri uskontoon, mutta ei ole sitä harjoittanut eikä hänen maassaan kirkkoon kuuluminen ole samanlaista kun suomessa, esim. ei ole kirkollisveroja, rippijuhlia tms.).

Hän ei muutenkaan ole uskovainen, kuten en ole minäkään, mutta haluan liittää lapseni kirkon jäseneksi(kuten minäkin olen), joten ristiäsiet pidämme.

Kysymys siis kuuluu, että saako suomessa sekä suomen- että englanninkielistä ristiäistoimitusta?

5

851

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • toki vain

      osalta papeista.

      Olen ollut ristiäsissä, häissä ja hautajaisissa, jotka on toimitettu kaksikielisesti suomi-englanti.

      • onnistuu

        Olin pari vuotta sitten ristiäisissä, joissa äiti oli suomalainen ja isä australialainen. Isä puhui kyllä melko hyvin suomeakin, mutta toimitus hoidettiin isän australiansukulaisten vuoksi sekä suomeksi että englanniksi. Tällöin muistaakseni pappi puhui asiat peräkkäin molemmilla kielillä, ja isä taisi välillä lisätä englanniksi sukulaisilleen jotain lauseita. Kaunis toimitus kaiken kaikkiaan, lämminhenkinen ja persoonallinen. Heidän kirkkoon kuulumisistaan en tiedä sitten ainakaan isän puolelta, jokin loppuvirsi taisi olla vain suomeksi sitten.


    • ristiäiset.

      minulla ulkomaalainen mies, kristitty mutta ei luterilainen. meillä molempien lasten ristiäiset olleet kaksikieliset, vaikkei muut kuin isä puhu englantia. ensin pappi puhui meillä suomeksi ja sitten lyhyesti englanniksi. virret ja rukoukset olivat suomenkielisiä. kai niitäkin voisi englanniksi saada, mutta meillä muiden kielitaidottomien sukulaisten vuoksi otettiin virret ja rukoukset suomeksi

    • Usko vai ei

      "Hän ei muutenkaan ole uskovainen, kuten en ole minäkään, mutta haluan liittää lapseni kirkon jäseneksi(kuten minäkin olen)"

      Miksi??

      Oletko kommunisti? No ei se mitään, voihan sitä nyt silti kannatuksen vuoksi liittyä jäseneksi ja maksaa Suomen Kommunistiselle puolueelle vuosittain ihan useampi sata euroa...

      En vain pysty mitenkään käsittämään tätä ihmisten ajatusmaailmaa. Eikö uskonnollisen yhteisön PERUSajatus ole että sen jäsenenä ovat ihmiset jotka USKOVAT kyseisen yhteisön oppeihin?

      T. Kirkosta eronnut ja kahdet nimiäiset järjestänyt äiti.

      • ap.

        Olen tapakristitty..uskon tietty johonkin..mutta en raamattuun. Olen itse käynyt uskonnontunnit, rippikoulut yms ja haluan, että lapseni saavat myös sen mahdollisuuden.

        Itse en kuitenkaan halua erota kirkosta, joten haluan myös liittää lapseni siihen, hän voi sitten tulevaisuudessa itse erota, jos haluaa. Mielestäni on helpompi erota, kuin liittyä.

        Voipi olla, että jossain vaiheessa eroankin, mutta en ainakaan vielä. =)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En usko et meistä tulee jotain

      Se ei kuitenkaan estä toivomasta et tulisi. Toivon et voitas suudella ja se sais asioita loksahtamaan paikoilleen. Jutel
      Ikävä
      10
      2830
    2. Kuvaile itseäsi

      Kaivatullesi, niin että hän sinut tunnistaa.
      Ikävä
      104
      2065
    3. Eini paljastaa nuorekkuutensa salaisuuden - Tämä nousee framille: "Se on pakko, että jaksaa!"

      Discokuningatar Eini on täyttänyt upeat 64 vuotta. Lavoilla ja keikoilla nähdään entistä vapautuneempi artisti, joka ei
      Suomalaiset julkkikset
      43
      1554
    4. Huomenta keskipäivää

      Kivaa päivää mukaville ja söpösille. 🐺🫅❤️☕☀️
      Ikävä
      260
      1398
    5. Oletko koskaan katunut kun

      elämäsi tilaisuus jäi käyttämättä? 💔
      Ikävä
      70
      993
    6. Olen J-mies

      Jos kerrot sukunimeni alkukirjaimen, ja asuinpaikkakuntani. Lupaan ottaa yhteyttä sinuun.
      Ikävä
      47
      911
    7. Ei sitten, ei olla enää

      Missään tekemisissä. Unohdetaan kaikki myös se että tunsimme. Tätä halusit tämän saat. J miehelle. Rakkaudella vaalea na
      Ikävä
      77
      880
    8. Sinusta näkee että

      Kaipaat paljon.
      Ikävä
      55
      874
    9. Haluaisin ottaa sinut syleilyyni mies

      Olet suloinen...
      Ikävä
      44
      785
    10. Ma 30.9 tosiko tv klo 18 suorana Tikkalanmäeltä

      Virastolta suorana. Äänestyksistä sitten puhutaan illalla ja huomenna, onko kepuvasemmisto kuntalaisten tahdon mukaan to
      Pyhäjärvi
      93
      726
    Aihe