Vatsatautivaara Egyptissä

Uskaltaako?

Ensi talveksi suunnittelemme Egyptin lomaa lasten kanssa, mutta vähän hirvittää, kun lomaoppaiden tai ainakin Aurinkomatkojen tiedoissa se on suunnilleen ainoa paikka, josta varoitetaan erikseen, että erilainen bakteerikanta voi aiheuttaa vatsavaivoja. Sanokaapas viisaat, että onko se nyt muita kohteita pahempi paikka? Jos siis katsoo, mitä syö ja on varovainen veden yms. suhteen. Olemme reissunneet myös muualla kuin ihan perinteisissä lomakohteissa, ja hyvin on mennyt.

38

7704

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ei ole

yhtään sen kummempi paikka kuin mikään muukaan etelän maa.
      Olemme käyneet melkein kaikki Välimeren maat sekä monessa Afrikan ja Aasian maissa,eikä Egypti eroa niistä juurikaan vatsaongelmien vuoksi.
      Egyptissä olemme olleet neljä kertaa kahden viikon jaksot eikä vatsaongelma ole iskenyt kertaakaan.
      Olen itse melko herkkävatsainen eikä minullakaan ole ollut vatsaongelmia.
      Hyvä hygienia ja välttää kraanavettä niin olette jo voiton puolella.
      Tuuleehan vatsatauti joka paikassa,myös Suomessa,jos on tullakseen.

• itsekin

että kaipa sinne uskaltaa lähteä. Silti, erikoista, että matkaesitteessä oikein eriksenn vatseongelmat mainitaan!

• .....e......

kyllä ihan pientä lasta Egyptiin veisi. Oltiin tammikuussa siellä kaksi viikkoa, kiva matka ja kiva maa, mennnään varmasti vielä uudestaan. Neljän hengen porukasta kukaan ei saanut vatsapöpöjä. Samaan aikaan matkalla oli perhe,jossa pieni ehkä vuoden ikäinen lapsi, oli oksentanut ja ripuloinut melkein viikon. Isompien lasten kanssa Egypti on ihan kiva maa.

• hygieniataso

on kyllä todella huono, eikä riitä vaikka kuinka pesee käsiään jos ei henkilö joka on ruoan valmistanut huolehdi hygienian noudattamisesta. Itse en ole missään muualla ole joutunut vatsataudin takia tiputukseen kuin Egyptissä, ja olen sentään kiertänyt tätä palloa melkoisen paljon.

Mahdollinen vatsatauti ei kuitenkaan ole este matkustelulle. Sairastuahan voi missä tahansa paikassa, ja lääkkeitä on aina saatavilla.

• Misty

Nooh, ei kai tuo mikään ihme ole, että matkatoimisto varoittaa vatsaongelmista Afrikan maiden kohdalla? Egypti tai muut Afrikan maat eivät ole kuitenkaan ihan samanlaisia matkakohteita kuin perinteiset Kreikat tms. Afrikan maissa on yleisesti ottaen kuitenkin huonompi hygieniataso ja erilainen bakteerikanta kuin meillä eurooppalaisilla - näin uskaltaisin väittää. Matkailijat siis varmasti saavat näissä eksoottisemmissa maissa USEAMMIN vatsapöpön. Ei aina, mutta useimmat sen saavat.

Mielestäni asiaa (=vatsapöpön mahdollisuutta) on kuitenkin sinällään TURHA PELÄTÄ; se tulee jos on tullakseen. Pöpön tulemista voi mahdollisesti ehkäistä:
      - käsihygienialla
      - syömällä hyvin kypsytettyä ruokaa
      - juomalla pullovettä
      - syömällä esim. sellaista ruokaa, jota ei ole puhdistettu ei-pullovedellä (esim. salaatit)

..ja vaikka tekisi kaiken ns. oikein, voi vatsatauti silti yllättää. Egyptissä ainakin kannattaa tällöin vain mennä apteekkiin ja ilmaista ongelma; paikalliset lääkkeet auttavat kohtuullisen nopeasti. Suomalaisten (ripuli)lääkkeiden vaikutus ei ole ilmeisestikään kovin hyvä verrattaen paikallisiin lääkkeisiin, jotka on spesifioitu tietyille bakteereille jne.

Olin tuossa maalis-huhtikuun vaihteessa Egyptissä viikon lomalla ja sekä minä että avomies saatiin vatsapöpö. Pari viimeistä lomapäivää oli jonkun verran vatsaongelmia vaikka käytettiin käsidesiä aina ennen ruokailua ja likaisen rahan käsittelyn jälkeen jne. ja olimme muutenkin aika varovaisia syömisten yms. suhteen. Ei kyseinen seikka kuitenkaan matkaamme pilannut ja kuten sanoin, asiaa on turha ryhtyä pelkäämään etukäteen.

Ymmärrettävää tietysti on, että jos Egyptissä tekee esim. erilaisia retkiä ja joutuu matkustamaan bussilla paikasta toiseen (siis useiden tuntien matkoja), voi olla aika tukalat oltavat mikäli vatsaongelmat iskevät juuri sillon. Useimmiten vessoissa on varmaankin vessat (retkibusseissa), mutta esim. meidän Luxorin reissulla ei ollut. Onneksi tällöin ei ollut mitään ongelmia.

No niin, nyt menee paasaukseksi :D Mutta siis, uskaltaisin lähteä uudestaankin ja kyllä Egyptiä voi suositella matkakohteena!

• taudit

Kaksi todennäköisintä maata saada ripuli
        näistä joihin Suomesta tehdään pakettimatkoja
        on takuulla Egypti ja Marokko.

Kummassakin hygienia olematonta.
        Asiaan voi itse vähäsen vaikuttaa mutta
        jos vatsataudin jossain saa niin juuri noissa
        maissa.

Olen käynyt yli 60 maassa ja sekä Egyptissä
        että Marokossa kummassakin neljästi.

Kaikki vatsatautini olen saanut juuri noista
        maista ja suunnilleen kolme kertaa kummastakin.

Ei ole sattumaa että aikoinaan tehty vuoden
        kestänyt Suuri suomalainen ripulitutkimus
        tehtiin Marokon Agadirissa. Samoin se olisi
        voitu tehdä Egyptissä.

• tilastotieto
    • rapu

lähteä egyptiin. Olin mieheni kanssa maalis-huhtikuun vaihteessa Sharmissa eikä kumpikaan saanut mitään onglemia vatsan kanssa. Ruokaa voi hyvin syödä hyvin monipuolista, me söimme usein aasialaista. Käsidesiä käytettiin ahkerasti. Ja juotiin paljon nesteitä. Niinkuin moni kirjoittanut tauti tulee missä vain. kuulimme kyllä että porukalla ollut vatsan kanssa ongelmia mutta ne paikalliset lääkkeet ovat tepsineet tosi nopeasti. Tämä näyttää olevan ikuinen aihe. Itse olen saanut masutaudin kanarialla Fuerteventuralla. Menkää ja kokeaa Egyptin ihmeet se on sen arvoista. Edullista ja ihania ihmisiä. Olen itse menossa vuoden päästä uudelleen teini-ikäisen tyttäreni kanssa.

• järkyttävän kovia.

Siinähän suihkuttelet käsidesiäsi WC- maljan ympärille käpertyneenä....

• älä jätä

Kannattaa ennakoida tilanteet ja etukäteen miettiä, mitä suuhunsa pistää. Sinänsä pöpön voi saada vaikka ovenkahvasta, jos niikseen tulee. Käsidesiä on kuitenkin syytä käyttää, varsinkin jos käsittelee rahaa. Ne ovat varsinaisia pöpöpesäkkeitä. Olin vastikään Hurghadassa lomalla, eikä mitään ongelmia ollut, kun vähän katsoo mitä syö ja missä. Salaatit ja muut "raakaruuat" kannattaa jättää väliin. Jos kuitenkin vatsatauti yllättää, hyviä lääkkeitä saa paikallisista apteekeista. Ne tehoavat juuri paikalliseen bakteerikantaan. Ja ovat halpoja.

• juuri näin

kuin edellinen kirjoitti.
        Omalla toimillaan voi paljon edesauttaa vatsataudin saamista.
        Terve varovaisuus on paikallaa,muuten nauttia Punaisesta merestä ja lomasta Egyptissä.

• Taasen.

Ei tullut minkäänlaista mahatautia.
        2 viikkoa luuhasin egyptissä, kahviloissa, jos minköälaisissa ruokapaikoissa, katukeittiöissä.
        Söin salaatit, jäätelöt, hedelmät ja kaikki.
        Vierailin paikallisten kodeissa ja vaikka missä.

Samassa hotellissa oli perhe, joka ei syöstynyt syömään juuri mitää muuta kuin hotellin ruokia, nekin upporasvassa tehtyjä.
        No isä ja tytär oli molemmat mahataudissa, tosin vain muutaman päivän pituisessa, lievässä.
        Ei siis väliä missä syöt ja mitä, se tulee jos tulee.

• Taasen. kirjoitti:

Ei tullut minkäänlaista mahatautia.
        2 viikkoa luuhasin egyptissä, kahviloissa, jos minköälaisissa ruokapaikoissa, katukeittiöissä.
        Söin salaatit, jäätelöt, hedelmät ja kaikki.
        Vierailin paikallisten kodeissa ja vaikka missä.

Samassa hotellissa oli perhe, joka ei syöstynyt syömään juuri mitää muuta kuin hotellin ruokia, nekin upporasvassa tehtyjä.
        No isä ja tytär oli molemmat mahataudissa, tosin vain muutaman päivän pituisessa, lievässä.
        Ei siis väliä missä syöt ja mitä, se tulee jos tulee.

Niin, eihän se ruoka todellakaan ole se ainoa josta se tulee. Bakteerithan ovat _kaikkialla_! Ensin käyt vessassa, sen jälkeen peset kädet mutta sitten vielä suljet hanan sekä avaat oven päästäksesi ulos. Bakteereilta täällä EI voi välttyä, vaikka mitä tekisi. Seuratkaapa vain mitä kätenne tekevät päivän mittaan, tulee ehkä rapsutettua nenän viertä tai suupieltä eikä ole viimeiseen tuntiin hinkannut käsidesiä ;-)

Yksi ripulin aiheuttaja on liian kylmä juomavesi/muu juoma, mutta tätä ei kovin moni kenties tiedä. Nyt varsinkin kun lämpötila on lähennellyt taas neljääkymppiä koko maassa, niin kannattaa suosia ruumiinlämpöisiä nesteitä. Lisäksi nestehukka on yksi syy, täällä se tulee helposti.

Erään matkatoimiston mukaan vatsataudit eivät ole niin yleisiä (vain 5%) kuin yleinen "suusta suuhun" tieto yleensä väittää, mutta enpä tiedä mihin he tämän tiedon perustavat. Tilastoja olisi kyllä kiva nähdä (tosin sellaisia tuskin on Egyptistä tehty?). Mutten usko siihenkään, kun väitetään, että VALTAOSA saa ripulin (tuosta jonkun antamasta linkistä en kerran lukemisen jälkeen löytänyt otsikoista mitään Egyptiin viittaavaa). Netissä on aina helpompi 'avautua' kun jokin on matkalla mennyt pieleen, joten siksi uskon näistä täälläkin monet varoittavat. Itse törmään jatkuvasti turisteihin ja en ole kehenkään törmännyt, kellä olisi oikein kova ripuli ollut, että olisi matkaa haitannut.

Itse olen selvinnyt kaikilta vatsavaivoilta, turistina en jaksanut kovin kauaa hinkata käsidesiä (paitsi ennen ruokailua) ja söin esim. paikallisissa kodeissa. Nythän vatsa on tietysti jo tottunut. Ruokamyrkytys on sitten eri, se tulee jos sen jostain saa.

Mutta ei huolellisuudesta (varsinkin lasten kanssa) mitään haittaa ole, en siis kannata niin huoletonta suhtautumista välttämättä kuin itselläni on ollut.

• isis85

En ole kovin innokkaana vastaamaan tähän, mutta kun täällä liikkuu niin paljon huhuja, ei tietoa, niin tekee mieli osallistua.
      Oma kokemukseni 27.n Egyptinmatkan perusteella ovat seuraavat: Ensimmäisillä noin 10 matkalla ei ollut mukana edes käsidesiä, eikä kertaakaan missään taudissa oltu. Sitten käsidesin kanssa yhtä vähän tautia. Olen ollut myös eri kokoisten ryhmien mukana (omatoimimatkalaisena) ja sieltä muistan pari sairastumistapausta. Jos yrittäisi laskea prosentteja, niin ehkä tuo jossain mainittu 5 % voisi pitää paikkansa. Nyt viimeisimmällä, tämän vuoden matkalla ostin ensimmäistä kertaa Antinal`ia, ja matkakumppanini käyttikin sitä kun junassa alkoi tulla oireita. Lääke auttoi hänellä noin tunnin sisällä.
      Ruokailun suhteen emme ole olleet mitenkään erityisen varovaisia, tosin katukeittiöitä emme ole harrastaneet.
      Toivotan kaikille mukavaa ja antoisaa Egyptin matkaa!

• hanzelmi

Itse reissasin egyptissä monissa paikoissa, kuten hurgadassa, luxorissa ja kairossa perheeni kanssa. Meistä ei kukaan sairastunut mihinkää vaikka epähygienistä paikkaahan se oli. Matkustimme muutenkin paikallis junlla ja busseilla. Uskon, että missä vaan voi sairastua vatsatautiin jos ei itse huolehdi hygieniasta ja katso vähän ympärilleen. En itse kokisi, että se olisi este matkalle :)

• kommentit

jo näyttävät sen mistä päin kana kusee. Noin fanaattiset Egyptin ystävät eivät kyllä totuutta maasta kero. Paskapuhetta; paska lentää seinille siellä !!!!!!!

• oma valinta

Viime vuonna samassa tilanteessa lueskelimme vatsatautiviestejä. Päädyimme 2 lapsen kanssa matkaan Sharmiin.

Matka alkoi hyvin ja paikka tosi ihana kunnes toien lapsista sairastui matkan aikana ja vuorotellen sen jälkeen kotimaassa koko perhe. Noin kuukausi loman jälkeen olimme taas kaikki kunnossa.

No, meidän perhe ei matkusta enää Egyptiin, mutta kaikille sinne matkustaville parempaa onnea ja hyvää matkaa.

• Matkailija73

...mielestäni mennä, kunhan MUISTAA KÄYTTÄÄ KÄSIDESIÄ JA DESINFIOIVIA PYYHKEITÄ, aina rahojen käsittelyn jälkeen ja ennen ruokailua. Ja ennen matkaa jo maitohappobakteereita. Itse olen herkkävatsainen, eikä mitään oireita ilmennyt koko lomalla em ohjeita noudattaen.

• mitä Sinä

käsiisi ruiskuttelet. Arabit vihaavat Sinua; ruiskuttelevat sylkyä ruokiisi...

• Rassukkaa.
        mitä Sinä kirjoitti:

käsiisi ruiskuttelet. Arabit vihaavat Sinua; ruiskuttelevat sylkyä ruokiisi...

Onkohan tuo itsetuntosi ihan kunnossa?

• Saa kyllä

Ihan missä vain.
      Minä olenollut vatsataudissa espanjassa, ruotsissa, vietnamissa, australiassa, singaporessa, egyptissä, ja kaikkein useimmin suomessa omassa kodissani.

• vai syötkö

sitä kotimaassa kun ruikkupaskaloit joka hetki ? Pahvi !

• Ääliö.
        vai syötkö kirjoitti:

sitä kotimaassa kun ruikkupaskaloit joka hetki ? Pahvi !

Etkö ole koskaan kotimaassa ollut mahataudissa?
        Tänävuonnakin on ollut liikkeellä todella sitkeitä epidemioita.
        Monissa sairaaloissa ja hoitokodeissa on ollut pitkiä vierailukieltoja sen takia.
        Luuletko tosiaan että vain egyptissä yrjötään.
        Pitäisko sinunkin joskus käydä josain?
        Mistä teitä idiootteja sikiää?

• vaan..
        Ääliö. kirjoitti:

Etkö ole koskaan kotimaassa ollut mahataudissa?
        Tänävuonnakin on ollut liikkeellä todella sitkeitä epidemioita.
        Monissa sairaaloissa ja hoitokodeissa on ollut pitkiä vierailukieltoja sen takia.
        Luuletko tosiaan että vain egyptissä yrjötään.
        Pitäisko sinunkin joskus käydä josain?
        Mistä teitä idiootteja sikiää?

kirjoittelee kaikilla palstoilla.Saa siitä kuulemma orgasmin.

• chagak_a

Olin omatoimimatkalla Egyptissä 2/08. Matkustimme paikallisilla busseilla ja junilla. Asuimme hostelleissa, söimme myös katugrillistä paikallista fastfoodia. Söimme maitohappobakteereita ja käytimme käsidesiä, emme syöneet salaattia ja pesimme hampaatkin pullovedellä. Viimeisin tuntui toimivan myös aiemmalla reissulla, mikä suuntautui Saharan eteläpuoliseen Afrikkaan. Varsinaisia mahatauteja ei ollut koko reissulla, jos ei suolavedestä ja veneen keinumisesta johtuvaa pahaa oloa lasketa.

• näkee

että puolueetonta höpinää on turha odottaa.
        Maitohappobakteerit nyt eivät vain tehoa Egyptin viruksiin. Ovat tyhjän kanssa.

Valehtelet paitsi jollet ole suntyperäinen Egyptiläinen. Nehän paskantaa kettinkiä. Turistiraukat aivan jotain muuta.

• chagak_a
        näkee kirjoitti:

että puolueetonta höpinää on turha odottaa.
        Maitohappobakteerit nyt eivät vain tehoa Egyptin viruksiin. Ovat tyhjän kanssa.

Valehtelet paitsi jollet ole suntyperäinen Egyptiläinen. Nehän paskantaa kettinkiä. Turistiraukat aivan jotain muuta.

"Puolueetonta höpinää on turha odottaa." Häh? Sama kai se mikä tehosi, kunhan tehosi. Kerroin vain millä tekniikalla mentiin...

• kaikki eivät sairastu

Ollaan tehty kaksi turistimatkaa Egyptiin, ekalla kerralla äiti ja tytär, toisella kerralla koko perhe. Ekan reissun alle syötiin maitohappokapseleita alle jo Suomessa, tokalla reissulla skipattiin nuokin. Ekalla reissulla oli käsidesipullo mukana, mutta ei käytetty sitä lainkaan. Käsidesipyyhkeitä oli kyllä matkassa, ja niitä käytettiin. Tokalla reissulla käsidesiä käytettiin mm. Luxorin retkellä.
      Kukaan meistä ei saanut pienintäkään vatsanväännettä, ei edes perheen laktoosi-intolerantikko.
      Mahatauteja on kyllä sairastettu Turkin Alanyassa ja Kreetalla, noita tyypillisiä "jääkuutio lasissa" -turistiripuleita, kestää yön yli tai puolipäivää.
      En jättäisi Egyptinmatkaa tekemättä vatsatautien pelossa. Ja paikallisiin mahavaivoihin purevat paikalliset lääkkeet, ei suomalaisten apteekkien tuotteet. Antinal on kuulemma merkki, joka tehoaa nopeasti, ja apteekissa varmasti auttavat, jos on tarvetta.

• paskasta.

Egyptissä kaikki turistit ruikkupaskaloivat ja sillä siisti.
        Joka muuta puhuu niin hällä on rahoja kiinni turistibisneksessä.

Tervemenoa Egyptiin veriripuloimaan!

• ainoastaan lentolipuissa
        paskasta. kirjoitti:

Egyptissä kaikki turistit ruikkupaskaloivat ja sillä siisti.
        Joka muuta puhuu niin hällä on rahoja kiinni turistibisneksessä.

Tervemenoa Egyptiin veriripuloimaan!

Olen ihan tavallinen konttorityöläinen, tosin työpaikan kautta jo hygienia-asiat tarkemmin hoidossa kuin sulla. Ja osaan neuvoa perhettänikin.
        Kyllä varmasti sairastutkin, jos et pese käsiäsi paskareissusi jälkeen. Meillä osataan käsien pesut ja muut hygienia-asiat. Ota opiksi, niin pysyt sinäkin terveenä.

• vielä sillä
        ainoastaan lentolipuissa kirjoitti:

Olen ihan tavallinen konttorityöläinen, tosin työpaikan kautta jo hygienia-asiat tarkemmin hoidossa kuin sulla. Ja osaan neuvoa perhettänikin.
        Kyllä varmasti sairastutkin, jos et pese käsiäsi paskareissusi jälkeen. Meillä osataan käsien pesut ja muut hygienia-asiat. Ota opiksi, niin pysyt sinäkin terveenä.

käsidesillä terroristitkin.

• hansu57

Muutama vuosi sitten Hurghadassa käydessäni matkaoppaat ilmoittivat, että yli 90% turisteista saa ripulin,johtuen erilaisesta bakteerikannasta.Tähän auttaa hygienia ja tarkkuus siitä mitä syö/juo.Jos tulee ripulia,niin paikallisilla lääkkeillä vatsa pysyy sitten kunnossa,imodium ei auta välttämättä yhtään.

• hyvin meni

meidän seurueessa kaksi aikuista saivat leivää ripulia matkan aikana. 4vee, joka tuskin tajusi käsihygienian päälle säilyi terveenä. Toki aikuisina häntä ohjasimme, mutta reissussa ei pysty olemaan peinen poliisina. aina ne sormet ehtii jossakin raossa suuhun livahtamaan. fakta on että bakteerikanta on erilainen ja se voi aikaan saada taudin, mutta tuurista on kiinni. espanjassa ja kanarialla olen ollut tipassa, mutta täällä selvisin ilman mitään. tuurista on kiinni ja toki siitä miten toimii, mutta paljon koettiin ja maisteltiin - hyvin meni.

• Infoa.

Kyseessä ei siis ole ruokamyrkytys, vaan eri bakteerikannan aiheuttama "turistiripuli".
      Joillekin se tulee, toisille ei.
      Sen tulemista et voi mitenkään välttä, se on kaikkialla. Toisille se tulee rajuna, toisille lievänä.
      Sitä tulee toisille jo kun menevät euroopan lomakohteisiin.

Brasilialainen ystäväni istuu joka kerta muutaman päivän vessassa, kun tulee luoksemme suomeen, bakteerikanta kun on erilainen.
      Ruokamme ei varmasti ole vanhaa, hygieniataso on normaali, se on vaan näin.

Ruokamyrkytys on sitten asiana eri.

• werty

Palasimme juuri kotiin Niilin-risteilyltä. Olimme viiden tähden laivalla ja opas kehotti syömään ihan kaikkea ja me söimme. Hänen mukaansa 95% turisteista saa vatsataudin. On ihan sama hänen mukaansa mitä syö. Vaikka toisi omat eloveenat mukana saa taudin luultavasti silti. Bakteeri johtuu nimenomaan erilaisesta bakteerikannasta sekä huonosta hygieniasta. Sen saa siis ihan pöydän kulmasta kun hipaisee sen jälkeen limakalvoja. Vähänkin vaikka silmää hieromalla sen voi saada.

Me söimme jo viikon ennen matkaa maitohappobakteereja ja käytimme joka välissä käsidesiä. Mieheni sai taudin ja maha oli ihan sekaisin ja nousi kuume. Tautiin auttaa vain ANTINAL-niminen antibiootti, jota saa paikanpäältä apteekista. Muut ei tepsi. Paketti maksoi euron (tai viisi puntaa eli n. 65senttiä) ja siinä oli 12 tablettia. Opas kehotti ottamaan yhden heti, kun etova olo (se on kuulemma taatusti sitä!) ja kaksi jos oireet ovat rajuina päällä. Neljä sai ottaa päivässä ja niin kauan syödä, kun oireita on. Mieheni oli ihan kunnossa jo samana iltana. Itselläni oli vähän maha löysällä mutta yhdellä tabletilla meni ohi. Kymmenen hengen porukasta käsittääkseni kaksi selvisi ilman mitään oireita.

Antinal on niin hyvä, että sillä saa nopeasti oireet kuriin. Mahataudin pelossa ei kannata jättää matkaa väliin! Sen sijaan lapsia (itsellä 2 v ja 4v) en veisi Egyptiin, ainakaan risteilylle. Rantalomaa voisin harkita mutta en vielä kun pienempi on noin pieni.

Käsidesiä käytimme ihan käsien pesun korvikkeena basaareissa ym missä oli todella likaista!

Suosittelen Egyptiä, pidimme maasta ja risteilystä tosi paljon!! Älä jätä matkaa väliin!

• Lapset.
        werty kirjoitti:

Palasimme juuri kotiin Niilin-risteilyltä. Olimme viiden tähden laivalla ja opas kehotti syömään ihan kaikkea ja me söimme. Hänen mukaansa 95% turisteista saa vatsataudin. On ihan sama hänen mukaansa mitä syö. Vaikka toisi omat eloveenat mukana saa taudin luultavasti silti. Bakteeri johtuu nimenomaan erilaisesta bakteerikannasta sekä huonosta hygieniasta. Sen saa siis ihan pöydän kulmasta kun hipaisee sen jälkeen limakalvoja. Vähänkin vaikka silmää hieromalla sen voi saada.

Me söimme jo viikon ennen matkaa maitohappobakteereja ja käytimme joka välissä käsidesiä. Mieheni sai taudin ja maha oli ihan sekaisin ja nousi kuume. Tautiin auttaa vain ANTINAL-niminen antibiootti, jota saa paikanpäältä apteekista. Muut ei tepsi. Paketti maksoi euron (tai viisi puntaa eli n. 65senttiä) ja siinä oli 12 tablettia. Opas kehotti ottamaan yhden heti, kun etova olo (se on kuulemma taatusti sitä!) ja kaksi jos oireet ovat rajuina päällä. Neljä sai ottaa päivässä ja niin kauan syödä, kun oireita on. Mieheni oli ihan kunnossa jo samana iltana. Itselläni oli vähän maha löysällä mutta yhdellä tabletilla meni ohi. Kymmenen hengen porukasta käsittääkseni kaksi selvisi ilman mitään oireita.

Antinal on niin hyvä, että sillä saa nopeasti oireet kuriin. Mahataudin pelossa ei kannata jättää matkaa väliin! Sen sijaan lapsia (itsellä 2 v ja 4v) en veisi Egyptiin, ainakaan risteilylle. Rantalomaa voisin harkita mutta en vielä kun pienempi on noin pieni.

Käsidesiä käytimme ihan käsien pesun korvikkeena basaareissa ym missä oli todella likaista!

Suosittelen Egyptiä, pidimme maasta ja risteilystä tosi paljon!! Älä jätä matkaa väliin!

Olivat viime reissulla 6kk. 4v. 8v. ja 12v..
        Ei mitään ongelmaa kenelläkään.
        Ensi syksynä mennään taas, sillon lapset 2 vuotta vanhempia.

• kuolemanvaaraan ?
        Lapset. kirjoitti:

Olivat viime reissulla 6kk. 4v. 8v. ja 12v..
        Ei mitään ongelmaa kenelläkään.
        Ensi syksynä mennään taas, sillon lapset 2 vuotta vanhempia.

En ikinä usko että äiti sitä tekisi. Terroristi- ja bakteerivaarat ovat hirvittävät.
        Höpötyksesi on provo.

• Sentään.
        kuolemanvaaraan ? kirjoitti:

En ikinä usko että äiti sitä tekisi. Terroristi- ja bakteerivaarat ovat hirvittävät.
        Höpötyksesi on provo.

Vai että teroristiuhka. HAAAAAAAAH.
        Et taida olla ihan terve, eikö tuo provoominen ala jo kyllästyttää?
        Tervetta ihmistä ainbakin alkais.
        Kierrätkö matkailupalstoja ihan huvikses provoomassa?
        Oletko koskaan oikeasti ollut reissussa?

Eiköhän ole paras hakeutua sunkin hoitoon.

Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ootko nainen jotenkin

Epävarma ulkonäöstäsi
      Ikävä
      219
      5983
    2. Minun rakkaani.

Haluaisin käden mitan päähän sinusta. Silleen, että yltäisin koskettamaan, jos siltä tuntuu. Olen tosi huono puhumaan, m
      Ikävä
      26
      3764
    3. Koska näet seuraavan kerran

Kaivattusi? Onko päivä tiedossa vai sattumasta kiinni?
      Ikävä
      82
      2607
    4. Ootko nainen jotenkin

itseäs täynnä? Mars laihduttamaan. 🫵🏽 K
      Ikävä
      39
      2131
    5. Hyvästi.....

En vain enää jaksa.....
      Ikävä
      33
      1912
    6. Hyvää yötä

Mm❤️
      Ikävä
      45
      1878
    7. Ongelma Ibizalla

Mistä saada triatleetin jalkaan mahtuva kenkä häitä varten?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      107
      1775
    8. Eelle

Huomenta,ajattelen sua..
      Ikävä
      21
      1656
    9. Hauskaa nimipäivää rakkaalle!

On kova ikävä. Rakastan sua ikuisesti ❤️🤗😘
      Ikävä
      27
      1502
    10. Tappajamanne kiinni

Herätys koko Mikkeli! Nyt tietoa kehiin, että saadaan tämä tappaja kiinni!
      Mikkeli
      33
      1488
    Aihe