Voisiko joku kertoa

la.ra

ihan järkisyitä siihen, että miksi pentu ei saisi nukkua öitä boksissaan, kiitos. Mikä olisi parempi vaihtoehto?

Kuulisin mielelläni myös perusteluja sille, miksi pentua ei saa/voi jättää päiväksi kylppäriin.

Kiitos.

12

942

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • elli3

      Kyllä pennun voi jättää päiväksi kylppäriin, meillä oli alkuun saunan pesuhuoneessa yksin kotona ollessaan, kunnes tuli sen verran järkeä päähän että tiesi mitä saa tehdä ja mitä ei.
      En usko että koira on kärsinyt koska kyseessä iso lämmin ikkunallinen tila jossa hänellä oli peti ja leluja. Ehkä se tuo pennulle jotain turvallisuuden tunnettakin kun ei tarvitse "hallita" alkuun kovin suurta tilaa?

    • Minä vaan

      Meillä ainakin nukkuu boksissa yöt. Ei pakosta, vaan itse sinne menee. Sillä on tuvassa päiväpaikka ja yöllä makuuhuoneemme vieressä työhuoneessa on boksi, eli yöpeti. Ovet on auki, joten ihan itse paikkansa valitsee. Este on vain makuuhuoneeseen, sillä haluamme nukkua rauhassa. Ehkä joku ajattelee boksia vaaralliseksi oven takia. Petivaatteet pitävät luukun auki ainakin meillä.
      Kylppäri menee mielestäni pahimman yli. Sisäsiisteyden tultua tuskin tarvitsee kylppäriä? Jos on vielä hiljaa, niin tuskin rikkoo paikkojakaan.
      Meidän koiruudet saavat päivät palvelua, sillä olen kotona. Eivät silti komentele... Mutta sen sanon, että koirissa on suuria eroja. Nykyinen pentu on aivan ihana oppimaan. Kokeilee, mutta uskoo sanan. Muutakin on tullut koettua. Tärkeää on valita rauhallinen ja sosiaalinen pentu.

      • la.ra

        rääkkääjäksi haukutaan, vaikka luulin tekeväni oikein, kun pentu sai itse valita makuupaikkansa. Ovea boksissa ei ole, joten pentu saa mennä ja tulla miten haluaa.

        Usein päivälläkin käy boksissa peuhaamassa.

        Tokihan kylppäri on vain tähän alkuun. Minä uskon asiantuntijoita siinä, että pennun on turvallisempi olla rajatussa tilassa. Puhumattakaan siitä, että muualla kämpässä on enemmän vaaranpaikkoja ja tuhottavaa. Pentu selkeästi viihtyy kylppärissä, sillä hakeutuu sinne itsekseenkin.

        Eipä tämä silti mitenkään tuhoamiseen ole mieltynyt. Pehmolelujaan tappaa mielellään, mutta sähköjohdot, sohvat ja kaikki sellaiset jättää rauhaa. Kengännauhat ja kaikki metalliset jutut kiinnostavat.


      • vaan turvaa
        la.ra kirjoitti:

        rääkkääjäksi haukutaan, vaikka luulin tekeväni oikein, kun pentu sai itse valita makuupaikkansa. Ovea boksissa ei ole, joten pentu saa mennä ja tulla miten haluaa.

        Usein päivälläkin käy boksissa peuhaamassa.

        Tokihan kylppäri on vain tähän alkuun. Minä uskon asiantuntijoita siinä, että pennun on turvallisempi olla rajatussa tilassa. Puhumattakaan siitä, että muualla kämpässä on enemmän vaaranpaikkoja ja tuhottavaa. Pentu selkeästi viihtyy kylppärissä, sillä hakeutuu sinne itsekseenkin.

        Eipä tämä silti mitenkään tuhoamiseen ole mieltynyt. Pehmolelujaan tappaa mielellään, mutta sähköjohdot, sohvat ja kaikki sellaiset jättää rauhaa. Kengännauhat ja kaikki metalliset jutut kiinnostavat.

        Toimit aivan oikein ja siinä olis oppia monelle mäykyn omistajalle =) Boksi on hyvä ja turvallinen nukkumapaikka niin kotona (luukku auki) kuten autossa ajonaikana luukku suljettuna.
        Kylppäri tai kodinhoitohuone on aluksi turvallinen ja paras mahdollinen , siten säästyy monelta ikävältä niin pentu kuin kotikin =)
        Hyvä palata töistä kotiin kun koti on "ehjä" eikä pentu ole syönnyt vaarallisia nappeja , kalliita nippeleitä tai lääkkeitä !Kaikkea kuulee miten mäykky avaa kaapin ovia ja laatikoita..??
        Onnea ja kaikkea hyvää sinulle mäykkysi kanssa,
        tuosta on hyvää jatkaa aikuisuuteen !


      • la.ra
        vaan turvaa kirjoitti:

        Toimit aivan oikein ja siinä olis oppia monelle mäykyn omistajalle =) Boksi on hyvä ja turvallinen nukkumapaikka niin kotona (luukku auki) kuten autossa ajonaikana luukku suljettuna.
        Kylppäri tai kodinhoitohuone on aluksi turvallinen ja paras mahdollinen , siten säästyy monelta ikävältä niin pentu kuin kotikin =)
        Hyvä palata töistä kotiin kun koti on "ehjä" eikä pentu ole syönnyt vaarallisia nappeja , kalliita nippeleitä tai lääkkeitä !Kaikkea kuulee miten mäykky avaa kaapin ovia ja laatikoita..??
        Onnea ja kaikkea hyvää sinulle mäykkysi kanssa,
        tuosta on hyvää jatkaa aikuisuuteen !

        Tämä on ensikertalaiselle tarpeeksi jännää ilman sitäkin, että kaikki haukutaan vääräksi.

        Koira vaikuttaa normaalilta ja - uskallanko sanoa - onnelliselta. Ei kärsi eroahdistuksesta, ei siis hauku oikeastaan lainkaan yksin ollessaan, vaikka on ollut täällä vasta vajaan viikon.

        Mä kuitenkin haluan tälle pienelle vain parasta mahdollista elämää. Se on mulle rakkain otus maailmassa. En edes osannut kiintyväni ja rakastavani moista rääpälettä näin nopeasti. Mutta niin vaan se valloitti sydämeni.

        Mä harkitsin koiran hankintaa 25 vuotta. Minulla on ollut hoitokoiria ja olen yrittänyt imeä kaiken mahdollisen tiedon. Odotin myös, että koiran hankinta sopii elämäntilanteeseeni. Ja nyt haluan sille vain kaikkea hyvää, siten minäkin saan enemmän.
        Mutta koska tämä on ensimmäinen koirani, niin tarvitsen tukea ja nyt varsinkin sitä henkistä.

        Kiitos sulle siitä ja toivotuksista! Mä olen varma, että mulla ja poitsulla tulee olemaan aivan mahtava matka yhdessä.


      • Tahveli1
        la.ra kirjoitti:

        Tämä on ensikertalaiselle tarpeeksi jännää ilman sitäkin, että kaikki haukutaan vääräksi.

        Koira vaikuttaa normaalilta ja - uskallanko sanoa - onnelliselta. Ei kärsi eroahdistuksesta, ei siis hauku oikeastaan lainkaan yksin ollessaan, vaikka on ollut täällä vasta vajaan viikon.

        Mä kuitenkin haluan tälle pienelle vain parasta mahdollista elämää. Se on mulle rakkain otus maailmassa. En edes osannut kiintyväni ja rakastavani moista rääpälettä näin nopeasti. Mutta niin vaan se valloitti sydämeni.

        Mä harkitsin koiran hankintaa 25 vuotta. Minulla on ollut hoitokoiria ja olen yrittänyt imeä kaiken mahdollisen tiedon. Odotin myös, että koiran hankinta sopii elämäntilanteeseeni. Ja nyt haluan sille vain kaikkea hyvää, siten minäkin saan enemmän.
        Mutta koska tämä on ensimmäinen koirani, niin tarvitsen tukea ja nyt varsinkin sitä henkistä.

        Kiitos sulle siitä ja toivotuksista! Mä olen varma, että mulla ja poitsulla tulee olemaan aivan mahtava matka yhdessä.

        on mielestäni hyvä juttu. Olen itse harkinnut omaa näyttelyhäkin pistämistä makuuhuoneeseen ovi auki, mut nyt kun poika nukkuu mun vieressä niin en sit ole pistänyt. Sama on auton kanssa. Poika nukkuuu mielellään hanttarin paikalla. En ole raaskinut laittaa enkä tosiaan vielä ole ostanutkaan autoon häkkiä. Se olis turvallisempi vaihtoehto matkustamiselle.
        Joillain varmaan käy kateeksi, kun sulla on ihana pikkku pentu et tarvii sen takia morkata. Mistä tietää onko itse edes kasvattanut.


      • kasvattaja
        la.ra kirjoitti:

        Tämä on ensikertalaiselle tarpeeksi jännää ilman sitäkin, että kaikki haukutaan vääräksi.

        Koira vaikuttaa normaalilta ja - uskallanko sanoa - onnelliselta. Ei kärsi eroahdistuksesta, ei siis hauku oikeastaan lainkaan yksin ollessaan, vaikka on ollut täällä vasta vajaan viikon.

        Mä kuitenkin haluan tälle pienelle vain parasta mahdollista elämää. Se on mulle rakkain otus maailmassa. En edes osannut kiintyväni ja rakastavani moista rääpälettä näin nopeasti. Mutta niin vaan se valloitti sydämeni.

        Mä harkitsin koiran hankintaa 25 vuotta. Minulla on ollut hoitokoiria ja olen yrittänyt imeä kaiken mahdollisen tiedon. Odotin myös, että koiran hankinta sopii elämäntilanteeseeni. Ja nyt haluan sille vain kaikkea hyvää, siten minäkin saan enemmän.
        Mutta koska tämä on ensimmäinen koirani, niin tarvitsen tukea ja nyt varsinkin sitä henkistä.

        Kiitos sulle siitä ja toivotuksista! Mä olen varma, että mulla ja poitsulla tulee olemaan aivan mahtava matka yhdessä.

        Kiitos =)


    • Maarita

      Teet aivan oikein. Älä välitä siitä mitä muut sanovat kun tiedät tekeväsi oikein. Tiedän kyllä tunteesi sillä olin itse aivan samassa tilanteessa. Reilu vuosi sitten meille tuli karkeakarvainen mäyräkoira 10 vuoden mietinnän jälkeen. Otin paljon selvää rodusta ja alun alkaen karkkarimäykky tuntui juuri minulle oikealta koiralta, "pienisuuri" kaveri.

      Minulle oli heti alusta asti selvää että rajaan koiran tilan sen yksin ollessa luodakseni turvallisuuden tunteen pennulle ja hyvin on mennyt tähän asti. Koira jää rauhallisena kotiin, viettää päivät valoisassa kylppärissä pukuhuoneessa josta näkee aidan läpi muualle asuntoon. Nukkuu pedissään koko päivän. Ei touhuile juuri mitään vaan odottaa rauhallisena perhettä kotiin. Ja yöllä tykkää mennä boksiin nukkumaan, ovi auki tietenkin. Luulenpä että boksissa on mukava olla, oma pikku pesäluola (muutenkin osoittaa suurta kiinnostusta kaiken maailman kolojen ja luolien tutkintaan, luolakoira kun on). Käy välillä yöllä makuuhuoneen ovella tarkistamassa että kaikki ok ja juoksee takaisin boksiinsa.

      Mäyräkoira on mäyräkoira ja sillä jolla ei ole ollut kyseistä rotua on turha tulla neuvomaan/arvostelemaan sinua. On kuitenkin aivan omaa luokkaansa. Maailman paras/hauskin/vihastuttavin/rennoin/rajuin/särmikkäin/pehmein/ihanin/uskollisin/herkin ystävä. Paljon hauskoja hetkiä mäykkysi kanssa. Muista aina kuitenkin kuka on pomo.... : ) Minulla välillä unohtuu...

      • la.ra

        Tällä hetkellä meidän yhden ihmisen ja yhden koiran taloudessamme kärsitään eroahdistuksesta. Ja se kärsijä ei ole koira. :)

        Eilen singahdin himaan pian puolen päivän jälkeen, kun oli niin ikävä.

        Aluksi arahkon koiran kanssa ei ollut pomon roolista epäselvyyttä, mutta nyt kaveri on saanut roppakaupalla itseluottamusta ja esiintyy välillä todellisin isännän elkein. Virheitä teen ja tulen varmasti tekemään jatkossakin tässä johtajuusasiassa, tämä on tällaista opettelua meille molemmille.

        Ihanaa kevättä myös teidän koko perheelle!


      • Maarita
        la.ra kirjoitti:

        Tällä hetkellä meidän yhden ihmisen ja yhden koiran taloudessamme kärsitään eroahdistuksesta. Ja se kärsijä ei ole koira. :)

        Eilen singahdin himaan pian puolen päivän jälkeen, kun oli niin ikävä.

        Aluksi arahkon koiran kanssa ei ollut pomon roolista epäselvyyttä, mutta nyt kaveri on saanut roppakaupalla itseluottamusta ja esiintyy välillä todellisin isännän elkein. Virheitä teen ja tulen varmasti tekemään jatkossakin tässä johtajuusasiassa, tämä on tällaista opettelua meille molemmille.

        Ihanaa kevättä myös teidän koko perheelle!

        Pakko kommentoida tuohon ihmisen eroahdistukseen... Käydään molemmat lähellä kotia töissä joten pystyttiin käymään ruokkiksella kotona pissittämässä ja moikkaamassa kaveria, tehtiin näin puolisen vuotta. Paitsi että pari ensimmäistä viikkoa tämän hoiti kokonaan mieheni koska en yksinkertaisesti kyennyt menemään kotiin ja lähtemään melkein heti pois. Aamut samoin, ensin lähdin minä ja sitten mieheni. Sydän ei vain kestänyt pientä rassua joka jäi aidan taakse katsomaan ja alussa tietenkin hieman vikisi " Jääkää nyt kotiin minun kanssa." Työnteostakaan ei tahtonut tulla mitään kun ajattelin toista yksin kotona. Nyt on reilu vuosi takana ja vieläkin joskus töissä rintaa pistää vaikka tiedän että kaveri kuorsaa tyytyväisenä pedissään. Näin sitä ihmismieli toimii...


    • lepo vaan

      kyllä kuulostaa ihan hyvin toimivan sinulla koiranhoito. meillä on mäykky nykyisin päivät takkahuoneessa, ja hyvin menee. koiramme on nyt 2 vuotias. alkuun koiramme sai pentuna olla vapaasti koko huoneistossa, mutta aikanaan huomasimme, että vaikka koira oli jo oikeasti sisäsiisti, niin se aina yksin jäätyään teki pissat sisälle (riitti 10 min. yksinoloa). lopulta päätimme jättää mäykyn takkahuoneeseen päiviksi, ja sisällepissailu loppui siihen. eli, mielestäni rajattu tila tuo koiralle turvallisuuden tunteen. yöt boksissa on ihan ok, boxin ovihan on kuitenkin auki, eikö niin? boksi tuo vain pennulle turvaa, mäykkyhän on luolakoira... hyvää kevään jatkoa sinulle ja mäykyllesi! ps. kannattaa jättää tiettyhen ihmisten mielipiteet omaan arvoonsa

      • la.ra

        Ärsyttää vain, kun esiinnytään muka asiantuntijoina, muttei sitten voida perustella väitteitä mitenkään.

        Koirani vaikuttaa tyytyväiseltä järjestelyihin ja samoin naapurit, joten kai mä jotain sentään oikein teen :)

        Boksista otan toki oven pois aina kun ei olla reissussa. Poika tuntuu tykkäävän olostaan siellä kovasti. Kuten kerroin jo aiemmin, niin menee sinne ihan itsekseen, illalla nukkumaan ja päivällä rauhoittumaan / päikkäreille / peuhaamaan / kun haluaa yksityisyyttä. Vaikea kuvitella, että se aiheuttaisi kärsimystä... Nyt poika koijailee sylissäni niin onnellisen näköisenä, että se riittää mulle todisteeksi.

        Pentuiän jälkeen on tarkoitus kokeilla miten "vapaus" koko asunnossa toimii. Jos ei toimi, niin kylppäri on ainakin tuttu. Ja oikeasti, se on mulla kunnon kokoinen, makuuhuonetta isompi.

        Kiitos samoin, oikein aurinkoista kevättä teille!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Venäjä aikoo yksipuolisesti muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa

      Venäjä aikoo muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa Venäjän saarten eteläpuolella. Ylen jutussa kerrotaan mm.
      Maailman menoa
      176
      1319
    2. Suomi lähettää tarkkailijoita merialueelle

      Venäjä on ilmoittanut aikovansa ylittää Suomen merialueen rajat kysymättä lupaa kertomalla että Suomen merialueen raj
      Maailman menoa
      311
      1050
    3. Jokohan se viimein myöntäisi

      Vai onko vielä jotain epäselvyyttä sen asian suhteen?
      Ikävä
      144
      994
    4. RIP Lauri Paavola

      Kansalaisaktivisti ja freelance-journalisti Lauri Paavola on kuollut vain 31-vuotiaana. Hän tuli tunnetuksi hyvin kärjek
      Maailman menoa
      23
      977
    5. En pidä sinusta, en kirjoita viestejäni sinulle.

      Yritä nyt ymmärtää. En koskaan tule kiinnostumaan sinusta. Jätä minut rauhaan täällä.
      Ikävä
      96
      862
    6. Upea, kaunis ja menestynyt Martina menee onnellisesti naimisiin

      Mitäs palstan vihaajamönkeröt tähän? Kiehuttaako? Kaikki vain eivät ole kauniita ja menestyviä kuten Martina.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      225
      844
    7. Tiedätkö näen

      sinun pelisi hyvin kirkkaasti.
      Ikävä
      59
      835
    8. Asuntojen reaalihinnat alimmillaan 20 vuoteen

      Sääliksi käy niitä jotka pari vuotta sitten maksoivat itsensä kipeäksi. Kohta pankki ottaa asunnon haltuunsa ja huutok
      Maailman menoa
      84
      808
    9. Nyt olis hyvä hetki tavata ja jutella

      Entinen parisuhde on paketoitu, ja nyt olisin vapaa mies sinun käyttöösi. Vieläkö tahdot mua? Aikaa on mennyt liikaa, mu
      Ikävä
      51
      758
    10. Ehdin aamulla

      ajattelemaan sinua. Olit ensimmäisenä mielessäni. Avasin silmäni tähän uneen, jota elämäksi kutsutaan. Kuuntelin lintuje
      Ikävä
      122
      742
    Aihe