Elinikäinen asumisoikeus/oikeudet

Tietoa vailla

Jos leskellä on elinikäinen asumisoikeus asunnossa, jonka tytär omistaa, mitkä ovat velvollisuudet? Perinnön jaossa äiti lahjoitti oman osuutensa tyttärelleen, jotta saisi asumisoikeuden asuntoon..Jos äitillä on asumisoikeus, onko tyttärellä oikeutta kieltää äidiltään rakentamasta asuntoon esim. saunaa. Tai pihalle aitaa tms..Eli onko tyttärellä mitään sananvaltaa, kuin kasa lainaa.

9

12305

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sda+0e90aå3c

      Tarkkaan ottaen leskellä on elinikäinen hallintaoikeus asuntoon. Mikään pakko ei ole siellä asua.
      Leski saa halutessaan hallintaoikeuden pesään kuuluvaan puolisoiden yhetisenä kotina käytettyyn asuntoon, ellei leskellä ole omaa sopvaa asuntoa tai pesässä ei ole muuta sopivaa asuntoa.
      Äidin ei käsittääkseni "normaalitapauksessa" ole ollut tarvis lahjoittaa omaa osuuttaan asunnosta kenellekään.

      Hallintaoikeuden haltijan tulee vastata asunnon kuluista, jotka ovat sen laatuisia, että ne on suoritettava hänen hallinta-aikanaan saatavalla tuotolla.
      Velvollisuudet: vastata kuluista. Eli maksaa hoitovastike, veimaksunsa, sähkölaskunsa, vakuutus. Jos kysessä on kiinteistö, lisäksi kiinteistöveron maksaminen.
      Äiti voi myös laittaa asunnon vuokralle, pitää vuokratuoton (vuokra miinus maksetut vastikkeet ja muut kulut) ja asua muualla.
      Saunan rakentaminen voi mielestäni tapahtua vain asunnon omistajan suostumuksella, samoin aidan rakentaminen. (Pensasaidan voi istuttaa ilman lupaa!).

      • Ketjun aloittaja

        Onko elinikäinen asumisoikeus sama kuin hallintaoikeus? Jos näin on paperilla. Olen ollut luulossa että asumisoikeus raukeaa, kun äiti muuttaa asunnostaan pois, vapaaehtoisesti. Jos muuttaa terveydellisistä syistä, onko syytä tehdä erillinen paperi. Ettei joudu kustantamaan äidille uutta asuntoa?


      • sda+0e90aå3c
        Ketjun aloittaja kirjoitti:

        Onko elinikäinen asumisoikeus sama kuin hallintaoikeus? Jos näin on paperilla. Olen ollut luulossa että asumisoikeus raukeaa, kun äiti muuttaa asunnostaan pois, vapaaehtoisesti. Jos muuttaa terveydellisistä syistä, onko syytä tehdä erillinen paperi. Ettei joudu kustantamaan äidille uutta asuntoa?

        Perintökaaren mukaan leskellä on elinikäinen HALLINTAoikeus pesään kuuluvaan puolisoiden yhteisenä kotina käytettyyn asuntoon, mikäli pesään ei kuulu muuta lesken asunnoksi sopivaa asuntoa tai leskellä ei ole itsellään sopivaa asuntoa. Lesken tulee ilmoittaa hallintaoikeuden pidättämisestä itsellään.

        Mitä te olette oikein sopineet tai mitä leski on ilmoittanut esim. perunkirjoituksessa? Onko ko. asunto asunto-osakeyhtiössä vai kiinteistö (OK-talo)?

        Jos hänellä on hallintaoikeus, hän saa joko asua asunnossa itse tai antaa sen vuokralle ja pitää vuokratuotot, joista on vähennetty mm. hoitovastike. Lesken hallintaoikeus jatkuu, vaikka hän joutuisi muuttamaan hoitokotiin/ vanhainkotiin/ muuhun asuntoon terveydellisistä syistä.
        Lesken hallintaoikeus lakkaa, kun leski kuolee tai kun han luopuu hallintaoikeudestaan vapaaehtoisesti. Poismuutto ei ole luopumista. Uusi avioliitto ei ole luopumista. Luopumisesta on (lesken) syytä tehdä kirjallinen ilmoitus. Jos olet äitisi edunvalvoja, et voi olla avustajana luopumisilmoituksen tekemisessä, koska olet asunnon omistajana jäävi.

        Hallintaoikeus ei ole sama kuin asumisoikeus ja toistan - perintökaaressa puhutaan hallintaoikeudesta.


      • edellinen
        sda+0e90aå3c kirjoitti:

        Perintökaaren mukaan leskellä on elinikäinen HALLINTAoikeus pesään kuuluvaan puolisoiden yhteisenä kotina käytettyyn asuntoon, mikäli pesään ei kuulu muuta lesken asunnoksi sopivaa asuntoa tai leskellä ei ole itsellään sopivaa asuntoa. Lesken tulee ilmoittaa hallintaoikeuden pidättämisestä itsellään.

        Mitä te olette oikein sopineet tai mitä leski on ilmoittanut esim. perunkirjoituksessa? Onko ko. asunto asunto-osakeyhtiössä vai kiinteistö (OK-talo)?

        Jos hänellä on hallintaoikeus, hän saa joko asua asunnossa itse tai antaa sen vuokralle ja pitää vuokratuotot, joista on vähennetty mm. hoitovastike. Lesken hallintaoikeus jatkuu, vaikka hän joutuisi muuttamaan hoitokotiin/ vanhainkotiin/ muuhun asuntoon terveydellisistä syistä.
        Lesken hallintaoikeus lakkaa, kun leski kuolee tai kun han luopuu hallintaoikeudestaan vapaaehtoisesti. Poismuutto ei ole luopumista. Uusi avioliitto ei ole luopumista. Luopumisesta on (lesken) syytä tehdä kirjallinen ilmoitus. Jos olet äitisi edunvalvoja, et voi olla avustajana luopumisilmoituksen tekemisessä, koska olet asunnon omistajana jäävi.

        Hallintaoikeus ei ole sama kuin asumisoikeus ja toistan - perintökaaressa puhutaan hallintaoikeudesta.

        Kuinkas asumisoikeudessa? Mieheni osti äidiltään talon johon äiti pidätti itselleen elinikäisen asumisoikeuden. Voi olla että terveytensä vuoksi hän menettää liikuntakykynsä. Raukeaako asumisoikeus, vai onko omistajalla vastuu asumisoikeutta nauttivasta todella kuolemaan saakka?

        Tällä hetkellä siivoukset, pyykit sekä ruuanlaiton huolehdin minä..kotiapua hän ei saa koska asumme saman katon alla...


      • Oikeus asua
        edellinen kirjoitti:

        Kuinkas asumisoikeudessa? Mieheni osti äidiltään talon johon äiti pidätti itselleen elinikäisen asumisoikeuden. Voi olla että terveytensä vuoksi hän menettää liikuntakykynsä. Raukeaako asumisoikeus, vai onko omistajalla vastuu asumisoikeutta nauttivasta todella kuolemaan saakka?

        Tällä hetkellä siivoukset, pyykit sekä ruuanlaiton huolehdin minä..kotiapua hän ei saa koska asumme saman katon alla...

        Asumisoikeus ja hallintaoikeus ovat siis kaksi täysin eri asiaa. Asumisoikeus ei oikeuta kuin asumiseen, eikä muodosta hallintaoikeutta. Asumisoikeus on niin kuin sanakin kuuluu - saa asua (käyttöoikeus).


    • Paha sisar

      Äitini on myynnyt 60 vuotiaana ex kälylleni tontin ja vanhan kiinteistön halvalla,kauppakirjassa on ehto että uuteen rakennettavaan taloon tulee äidilleme huone,keittiö,wc/kylpyhuoneen käsittävä asunto mihin hänellä on asumisoikeus kuolemaansa saakka.Talo valmistui aikanaan ja heti kättelyssä oli harmistus jo asiasta,Äidillemme oli rakennettu n 18 neliöinen koti.Äitini asui asunnossaan 1986-1992,hän muutti pois kunnan vuokraasuntoon,veljeni alkoholin aiheuttaman epäasiallisen käytöksen vuoksi.Tässä vaiheessa veljeni oli naimississa,no avioero tuli jossain vaiheessa,ja hän jäi asumaan taloon,jossain vaiheessa veljeni huomasi että asunto olikin hänelle liian suuri,niin hän vuorasi oman asuntonsa,mihinkäs velejeni asumaan,seinäntakanahan on äitimme tyhjillään oleva huoneisto,no sinne sitten asumaan tuosta vain,ilman että olisi edes kysynyt äidiltä oikeutta muuttaa asuntoon.Veljelläni on sellainen käsitys että kun äiti on kerran muuttanut asunnosta pois niin asumisoikeus on rauennut,mitään virallista paperia ei asiasta ole laadittu.Äitini on asunnut nyt 27 v vuokra-asunnossa.Onko veljeni toiminut oikein,ja olisiko hänen pitänyt tehdä asiakirja asumisoikeuden purusta.

    • kaksi vastaan yksi

      Omistamme perintönä kotitalomme, äiti elää ja on hallintaoikeus (asuu palvelutalossa).
      Saako meistä kolmesta sisaruksesta yksi muuttaa asumaan kiinteistöön ilman sopimusta, minulta suostumusta kysymättä.

      • HallintaOikeus

        Äidillänne on hallintaoikeus ja äitinne päättää kuka asunnossa asuu. Hän voi vuokrata sen vaikka täysin ulkopuolisille.
        Tämä on jo kerrottu ylläkin, mutta et varmaan viitsinyt lukea.


    • Minulla on asuntoon elinikäinen asumisoikeus, voiko asunnon omistaja periä vuokraa vai pitääkö minun maksaa vain yhtiövastike?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Hyvästi, mies

      Tulen nyt tänne harvoin. Lakkasin unelmoimasta meistä. Päästin irti tästä meidän välisestä tilanteesta. Vaikka mitään ei
      Ikävä
      27
      2351
    2. Sä saisit kenet

      Sä vaan haluaisit
      Ikävä
      79
      1736
    3. Oikein hyvää perjantai päivää

      Hyvää huomenta ja kaikkea hyvää. ☺️🤍🍁✨🧡
      Ikävä
      222
      1062
    4. Hiihtäjälegenda Juha Mieto avautuu Farmin "leidien" käytöksestä - Tämä yllätti: "Me miehet oltiin.."

      Juha Mieto on mukana Farmi Suomi: Revanssi -realityssä. Tsemppiä Farmille, Mietaa! Lue Juha Miedon haastattelu: https:
      Suomalaiset julkkikset
      18
      989
    5. Semmonen juttu, että..

      ..ikävä iski. Mietin kaikkea sitä, mitä sä antaisit mulle ja mitä mä antaisin sulle. Millasta meillä olisi yhdessä, kos
      Ikävä
      28
      934
    6. Nuorempi mies, vanhempi nainen

      Olen aivan sekaisin itseäni n. 20 vuotta vanhemmasta naisesta. En saa häntä mielestäni millään, vaikka olen yrittänyt. E
      Ikävä
      61
      901
    7. Parisuhteettomuus- kyse valinnasta, kelpaamisesta vai siitä ettei osaa hakea

      Parisuhteettomuus- kyse valinnasta, kelpaamisesta vai siitä ettei osaa hakea? Ikivanhan aloituksen provosoimana mietin m
      Sinkut
      122
      891
    8. Mennäänkö sitten mies

      Naimisiin joskus? Haluaisitko?
      Ikävä
      43
      829
    9. Mietin vain sua

      Kuinka saat pään ihan pyörälle. Oltaisiin hyviä yhdessä. Joku uskomaton kemia meidän välillä. Ulkopuolisista varmaan näy
      Ikävä
      11
      771
    10. On ilta jälleen joten

      Uusi iltaketju tähän. Mukavaa iltaa vaan. Susi se täällä aina yksin tallustaa. 😊🐺🌃🌙☕🧡
      Ikävä
      118
      720
    Aihe