Opettaja vs. avustaja, mikä tässä on reilua?

kysynvaan0

Erityisluokalla voi olla avustaja opettajan sijaisena vaikka koko päivän, ihan yksin, mutta ope ei pärjää ilman avustajaa.
Avustajia revitään aina sijaiseksi, kun joku ope on poissa, eli viikoittain.
Itse olin pari tuntia erityisluokassa koska ope ei tullut töihin, sen jälkeen sinne marssi kaksi laaja-alaista erityisopea jotka eivät pärjänneet luokassa vaan kieltäytyivät menemästä sinne enää...
Miten voi olla, että tällaisia opettajia on koulumaailmassa nykyään?
Mitään ei voi tehdä ilman avustajaa, mutta avustaja kyllä pärjää yksin.

42

4338

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tosiasia on...

      näin se monesti käy.
      Viikoittain minäkin sijaistan ja mikäs siinä,palkassahan se näkyy.
      Harmi piilee siinä,että se hajoittaa omaa työtä minkä kuitenkin on suunnitellut ja jatkumoksi ajatellut.
      Tämä avustavan henkilökunnan arvostus tai siis sen olemattomuus alkaa minusta olla jo aika kulunut juttu.
      Kuinka moni opettaja aivan käsi sydämmellä kokee avustajien työn niin arvottomaksi että lokaa oman ammattikuntansa kuvaa täälläkin palstalla näillä äärimmäisen lapsellisilla kommenteilla?
      Minulla on yli kymmenen vuoden avustajakokemus ja se kyllä näkyy miten sitä arvostetaan. Olen luokkamme toinen aikuinen,molempia meitä kutsutaan opeksi.
      Minä nautin tästä työstä ja tiedän olevani tarpeellinen. Onko täällä sitten niin paljon avustajia ja opettajia joilta tämä tieto puuttuu ja käytös on sen mukaista.

      • kysynvaan0

        että me avustajat ei kehdata kieltäytyä haastavista töistä?
        Tosin eihän tästä työstä tulisi mitään, jos päivittäin sanoisi pomolle eitä.
        Koulu on haastava työpaikka nykyään, sille ei voi mitään.
        Mutta ihailtavaa että jotkut jaksavat päivästä toiseen, niin opet kuin avustajatkin!


      • aikaisempi avu
        kysynvaan0 kirjoitti:

        että me avustajat ei kehdata kieltäytyä haastavista töistä?
        Tosin eihän tästä työstä tulisi mitään, jos päivittäin sanoisi pomolle eitä.
        Koulu on haastava työpaikka nykyään, sille ei voi mitään.
        Mutta ihailtavaa että jotkut jaksavat päivästä toiseen, niin opet kuin avustajatkin!

        Tottahan se on että ei tästä mitään tulisi jos eitä aletaan hokea.
        Itsellä ainakin voimat loppuisi jos aikuisten kanssa pitäisi vääntää kun oppilaitten käytös on niin haasteellista nykyään.
        Epäkohtahan se toki on että avustajat sijaistaa erityisluokkia yksinään,mutta siitä pitää vain onnitella itseään että pärjää,eikös;)


      • korjaus

        Niin no ongelma ei ole se, etteikö opettajat arvostaisi avustajia. Ongelma on se, että avustajat eivät arvosta itseään, he tuntevat alemmuutta ja se mm. tämänkin palstan kirjoituksissa paistaa läpi.


      • mielenkiinnosta jokunen
        korjaus kirjoitti:

        Niin no ongelma ei ole se, etteikö opettajat arvostaisi avustajia. Ongelma on se, että avustajat eivät arvosta itseään, he tuntevat alemmuutta ja se mm. tämänkin palstan kirjoituksissa paistaa läpi.

        näitä kka keskusteluja täällä. Varmasti on vikaa molemmilla puolilla,mutta kyllä perskules jos joku opettaja naamakkain tulisi moisia miulle puhumaan niin nauru pääsisi.
        Ei sellaisella linjalla päästä minnekään.


      • ja...
        mielenkiinnosta jokunen kirjoitti:

        näitä kka keskusteluja täällä. Varmasti on vikaa molemmilla puolilla,mutta kyllä perskules jos joku opettaja naamakkain tulisi moisia miulle puhumaan niin nauru pääsisi.
        Ei sellaisella linjalla päästä minnekään.

        Opettaja on opettaja ja avustaja on nimensä mukaisesti avustaja. Eri roolit joista on turha kinata. Se nyt vain on fakta, että opettaja on korkeammalla hierarkiassa. Ei siitä pidä ottaa nokkiinsa. Tämä on vain joillekin avustajille itsetunto-ongelma.


      • aivan pakko
        ja... kirjoitti:

        Opettaja on opettaja ja avustaja on nimensä mukaisesti avustaja. Eri roolit joista on turha kinata. Se nyt vain on fakta, että opettaja on korkeammalla hierarkiassa. Ei siitä pidä ottaa nokkiinsa. Tämä on vain joillekin avustajille itsetunto-ongelma.

        Tehdä hierarkiakysymys niin tee!
        Avustajat tässä ketjussa ovat pohtineet asiaa molemmilta puolilta,ainoa jolla se itsetunto kaipaa korjaamista tuollaisella tekstillä tunnut olevan sinä.


      • lapsiraukkoja
        ja... kirjoitti:

        Opettaja on opettaja ja avustaja on nimensä mukaisesti avustaja. Eri roolit joista on turha kinata. Se nyt vain on fakta, että opettaja on korkeammalla hierarkiassa. Ei siitä pidä ottaa nokkiinsa. Tämä on vain joillekin avustajille itsetunto-ongelma.

        Silloinkin kun opettajaksi sattuu "minä olen ylempi" -tyyppi, niin voi lapsi raukkoja. Suosittelen menemään normiopetukseen, ei sellainen ylenkatsoja sovi erkkalasten pariin, heidän kanssaan tulee muitakin ongelmia. Näillä on taipumus myös vähätellä lapsen vanhemipien mielipiteitä. Pahimmat tapaukset, joita olen kuullut, on että "ei tätä tarvitse opettaa kunnolla, koska tämä on erkkalapsi". Opettaja opettaa ja avustaja avustaa, mutta monelle lapselle se avustaja on tärkeämpi, varsinkin jos avustaja on henkilökohtainen. Meillä oli molemmat ihania ja toimivat työparina yhdessä. Kun nämä opettivat samaa luokkaa pitkään ja keskinäinen kunnoitus pelasi, siitä luokasta tuli hyviä lapsia ja monesta tuli murrosiässä normimurkkua fiksumpi.

        Yksi missä ei avustajia arvosteta, on palkkaus. Siksi avustajista on pulaa. Kunnista voisi muutaman turhan virkamiehen heittää pellolle ja palkata avustajia lisää ja nostaa palkkaa. Virkamiehiä ilman pärjää, avustajat ovat välttämättömiä.

        t. erkkalapsen äiti, josta tuli ainakin toistaiseksi kunnon kansalainen ja nykyään menestyvä opiskelija.


      • juttua kyllä
        lapsiraukkoja kirjoitti:

        Silloinkin kun opettajaksi sattuu "minä olen ylempi" -tyyppi, niin voi lapsi raukkoja. Suosittelen menemään normiopetukseen, ei sellainen ylenkatsoja sovi erkkalasten pariin, heidän kanssaan tulee muitakin ongelmia. Näillä on taipumus myös vähätellä lapsen vanhemipien mielipiteitä. Pahimmat tapaukset, joita olen kuullut, on että "ei tätä tarvitse opettaa kunnolla, koska tämä on erkkalapsi". Opettaja opettaa ja avustaja avustaa, mutta monelle lapselle se avustaja on tärkeämpi, varsinkin jos avustaja on henkilökohtainen. Meillä oli molemmat ihania ja toimivat työparina yhdessä. Kun nämä opettivat samaa luokkaa pitkään ja keskinäinen kunnoitus pelasi, siitä luokasta tuli hyviä lapsia ja monesta tuli murrosiässä normimurkkua fiksumpi.

        Yksi missä ei avustajia arvosteta, on palkkaus. Siksi avustajista on pulaa. Kunnista voisi muutaman turhan virkamiehen heittää pellolle ja palkata avustajia lisää ja nostaa palkkaa. Virkamiehiä ilman pärjää, avustajat ovat välttämättömiä.

        t. erkkalapsen äiti, josta tuli ainakin toistaiseksi kunnon kansalainen ja nykyään menestyvä opiskelija.

        Kyllä kyllä... Opettajathan ne perinteisesti on juuri se ylpeä, koppava ja ylimielinen ammattiryhmä. Hehän aina jonossakin huutavat "eksä tiä kuka mä oon". Opettajat ovat juuri se ammattiryhmä jolta ei perinteisesti löydy empatiaa, ymmärrystä, eikä mitään pehmeitä arvoja. Toista ovat onneksi lakimiehet, dippainssit ja ekonomit.

        Opettajankoulutukseenkin hakeutuu pääasiassa sadistit, itsekkäät ja oman edun tavoittelijat. Heille inhimillisyys jää rahan ja vallan jalkoihin ja joille ihmisarvo on vain tuntematon termi oppikirjassa.

        Tuolla ihmistuntemuksella sinusta pitäisi mielestäni kruunata psykologi tai itse opettaja. Onneksi olkoon!


      • Anonyymi

        Näkyisikin paljastaa vaan eipä näy!


    • kysynvaan0

      antamalla yksityisopetusta oppilaalle, ilman open palkkaa. Arvostan kyllä itse itseäni, mutta opet eivät arvosta minua. Tämänkin erityistapauksen oma ope vain halusi pois omasta luokastaan.

      • oopee

        Miten se näkyy, etteivät muut opettajat Sinua arvosta ? Ei kai se heidän päätösvallassaan ole, millaista palkkaa saat ?


      • koulutus joten palkka
        oopee kirjoitti:

        Miten se näkyy, etteivät muut opettajat Sinua arvosta ? Ei kai se heidän päätösvallassaan ole, millaista palkkaa saat ?

        on aivan kohdallaan. Avustajat tienaavat melkein saman verran kuin lastentarhaopettajat, vaikka heillä ei tarvitse peruskoulun jälkeen olla kuin vuoden ammatillinen koulutus.

        Heidän työnsä on tärkeää, mutta mielestäni opettajien ja avustajien muutama sata euroa palkkaeroa kuussa on vähän, kun vertaa että opettajat käyvät lukion 3 vuotta ja yliopiston 5 vuotta, avustajat joko kka-tutkinnon 1 vuotta tai käyvät sen lukion päälle. On aikamoinen ero kahdeksassa vuodessa ja yliopisto-opinnoissa kuin
        kka-tutkinnossa.

        Tämä on fakta josta kenenkään ei tarvitse loukkaantua. Avustajien työ on kuitenkin nykymaailmassa tärkeää!

        Ennen vanhaan erityisoppilaita ei ollut niin paljoa ja opettajat olivat yksin luokiken kanssa, mutta nykyään kun lapset ovat vaikeita avustajat tekevät kullanarvoista työtä.


      • eritt. avustaja
        koulutus joten palkka kirjoitti:

        on aivan kohdallaan. Avustajat tienaavat melkein saman verran kuin lastentarhaopettajat, vaikka heillä ei tarvitse peruskoulun jälkeen olla kuin vuoden ammatillinen koulutus.

        Heidän työnsä on tärkeää, mutta mielestäni opettajien ja avustajien muutama sata euroa palkkaeroa kuussa on vähän, kun vertaa että opettajat käyvät lukion 3 vuotta ja yliopiston 5 vuotta, avustajat joko kka-tutkinnon 1 vuotta tai käyvät sen lukion päälle. On aikamoinen ero kahdeksassa vuodessa ja yliopisto-opinnoissa kuin
        kka-tutkinnossa.

        Tämä on fakta josta kenenkään ei tarvitse loukkaantua. Avustajien työ on kuitenkin nykymaailmassa tärkeää!

        Ennen vanhaan erityisoppilaita ei ollut niin paljoa ja opettajat olivat yksin luokiken kanssa, mutta nykyään kun lapset ovat vaikeita avustajat tekevät kullanarvoista työtä.

        "Avustajat tienaavat melkein saman verran kuin lastentarhaopettajat,"

        HÖPÖ HÖPÖ !!!

        Minä olen jatkanut opiskelua vielä erityistutkinnon verran ja silti saan saman palkan kuin vasta valmistunut avustaja...enkä varmasti saa samaa kuin lastentarhaopettaja.

        Pointti on kuitenkin se että tunnen olevani työssäni tarpeellinen. ; ))


      • taida ihan samalla tasolla
        eritt. avustaja kirjoitti:

        "Avustajat tienaavat melkein saman verran kuin lastentarhaopettajat,"

        HÖPÖ HÖPÖ !!!

        Minä olen jatkanut opiskelua vielä erityistutkinnon verran ja silti saan saman palkan kuin vasta valmistunut avustaja...enkä varmasti saa samaa kuin lastentarhaopettaja.

        Pointti on kuitenkin se että tunnen olevani työssäni tarpeellinen. ; ))

        liikkua:)

        Mutta on se avustajan palkka täysillä päivillä ja kaikilla ikälisillä ihan ok.
        Ja palkkaus on tosiaan kaikilla tiedossa heti alalle aikoessa.


      • erilainen nuori
        koulutus joten palkka kirjoitti:

        on aivan kohdallaan. Avustajat tienaavat melkein saman verran kuin lastentarhaopettajat, vaikka heillä ei tarvitse peruskoulun jälkeen olla kuin vuoden ammatillinen koulutus.

        Heidän työnsä on tärkeää, mutta mielestäni opettajien ja avustajien muutama sata euroa palkkaeroa kuussa on vähän, kun vertaa että opettajat käyvät lukion 3 vuotta ja yliopiston 5 vuotta, avustajat joko kka-tutkinnon 1 vuotta tai käyvät sen lukion päälle. On aikamoinen ero kahdeksassa vuodessa ja yliopisto-opinnoissa kuin
        kka-tutkinnossa.

        Tämä on fakta josta kenenkään ei tarvitse loukkaantua. Avustajien työ on kuitenkin nykymaailmassa tärkeää!

        Ennen vanhaan erityisoppilaita ei ollut niin paljoa ja opettajat olivat yksin luokiken kanssa, mutta nykyään kun lapset ovat vaikeita avustajat tekevät kullanarvoista työtä.

        väitetään,että avustajalla on vain vuoden koulutus. Minulla oli kyllä pidempi, enkä oleta sen johtuneen tyhmyydestäni, koska muutkin ryhmässäni kävivät saman verran.


      • ei ole kohdallaan
        koulutus joten palkka kirjoitti:

        on aivan kohdallaan. Avustajat tienaavat melkein saman verran kuin lastentarhaopettajat, vaikka heillä ei tarvitse peruskoulun jälkeen olla kuin vuoden ammatillinen koulutus.

        Heidän työnsä on tärkeää, mutta mielestäni opettajien ja avustajien muutama sata euroa palkkaeroa kuussa on vähän, kun vertaa että opettajat käyvät lukion 3 vuotta ja yliopiston 5 vuotta, avustajat joko kka-tutkinnon 1 vuotta tai käyvät sen lukion päälle. On aikamoinen ero kahdeksassa vuodessa ja yliopisto-opinnoissa kuin
        kka-tutkinnossa.

        Tämä on fakta josta kenenkään ei tarvitse loukkaantua. Avustajien työ on kuitenkin nykymaailmassa tärkeää!

        Ennen vanhaan erityisoppilaita ei ollut niin paljoa ja opettajat olivat yksin luokiken kanssa, mutta nykyään kun lapset ovat vaikeita avustajat tekevät kullanarvoista työtä.

        Tuo koulutus lasketaan opintoviikoissa, joita kertyi 40 kappaletta. Aikaa saa käyttää vaikka viisi vuotta, jos siltä tuntuu.



        Opettajankoulutus antaa heikot eväät koulun arkeen, ja siksi opettajat ovat aika raakileita aloittaessaan uraansa.

        Mielestäni ei ole oikein, että olen koulumme huonoiten palkattu työntekijä.

        T: kka/32 tuntia ja tonnilla työelämä tutuksi kuuluisi teineille, eikä aikuisille.


      • ilona2
        ei ole kohdallaan kirjoitti:

        Tuo koulutus lasketaan opintoviikoissa, joita kertyi 40 kappaletta. Aikaa saa käyttää vaikka viisi vuotta, jos siltä tuntuu.



        Opettajankoulutus antaa heikot eväät koulun arkeen, ja siksi opettajat ovat aika raakileita aloittaessaan uraansa.

        Mielestäni ei ole oikein, että olen koulumme huonoiten palkattu työntekijä.

        T: kka/32 tuntia ja tonnilla työelämä tutuksi kuuluisi teineille, eikä aikuisille.

        Koulutus kesti 52ov ja kävin sen päiväkouluna.Palkkahan riippuu kunnasta meillä se on nyt korotusten jälkeen 1540 euroo ennen sitä jotain 1480 euroo ja kun tunteja on tosi vähän niin ei siinä saa kun "työnilon" tosin meillä ei saa sitäkään kun tuppaa tuo kouluttamaton viemään nuo open sijaisuudetkin...ja lisä tunnitkin niinkuin mulle esim.on nyt käynyt ei ees pomo kysynyt tekisinkö(ne sai tää yksinelävä päälle nelikymppinen jolla ei oo mitään ammattitutkintoo itelläni on perhettä) mutta on se vaan tuo naamavärkki ja ruskee kieli meillä se jolla pärjää!!!


      • palkkahan
        taida ihan samalla tasolla kirjoitti:

        liikkua:)

        Mutta on se avustajan palkka täysillä päivillä ja kaikilla ikälisillä ihan ok.
        Ja palkkaus on tosiaan kaikilla tiedossa heti alalle aikoessa.

        on oikeesti ihan lapsellisen anurettavan pieni. JA vielä hassummaksi se menee, kun ajattelee koulutusta vastuuta siinä työssä.

        Koulunkäyntiavustajien palkka saisi riippua myös työn vaativuudesta. siinäkin on eroja.


      • mää ja mää mää
        ilona2 kirjoitti:

        Koulutus kesti 52ov ja kävin sen päiväkouluna.Palkkahan riippuu kunnasta meillä se on nyt korotusten jälkeen 1540 euroo ennen sitä jotain 1480 euroo ja kun tunteja on tosi vähän niin ei siinä saa kun "työnilon" tosin meillä ei saa sitäkään kun tuppaa tuo kouluttamaton viemään nuo open sijaisuudetkin...ja lisä tunnitkin niinkuin mulle esim.on nyt käynyt ei ees pomo kysynyt tekisinkö(ne sai tää yksinelävä päälle nelikymppinen jolla ei oo mitään ammattitutkintoo itelläni on perhettä) mutta on se vaan tuo naamavärkki ja ruskee kieli meillä se jolla pärjää!!!

        120 opintoviikkoo.Eli oon siis kka.Ihan ok palkka kun on ollu yli 10 v talossa. Teen kyllä vain 30h työviikkoa.Pomo ei suostu antamaan enempää tunteja. Ei kuulema oo töitä.:)


      • se ei ole
        mää ja mää mää kirjoitti:

        120 opintoviikkoo.Eli oon siis kka.Ihan ok palkka kun on ollu yli 10 v talossa. Teen kyllä vain 30h työviikkoa.Pomo ei suostu antamaan enempää tunteja. Ei kuulema oo töitä.:)

        Tuo ei ole enää pelkkä KKA:n koulutus. Voihan KKA:na toimia vaikka lääketieteentohtori, mutta se ei silti tarkoita sitä, että tohtorintutkinto olisi pätevyysvaatimus. KKA:n tutkinto on 40 ov ammattitutkinto ja yksi vuosi päätoimista opiskelua tai kaksi vuotta oppisopimuksella. Yhtä laaja koulutus on mm. laitoshuoltajilla, eli niillä siivoojilla, joita KKA:t meidän koulussa kyykyttävät...


      • lto: työtä
        palkkahan kirjoitti:

        on oikeesti ihan lapsellisen anurettavan pieni. JA vielä hassummaksi se menee, kun ajattelee koulutusta vastuuta siinä työssä.

        Koulunkäyntiavustajien palkka saisi riippua myös työn vaativuudesta. siinäkin on eroja.

        Aineenopen koulutuksella olen pitänyt sapattivuotta ja työskennellyt päiväkodissa.
        Ja nyt täytyy kyllä sanoa, että työhönsä nähden lto saa ihan sopivaa palkkaa!
        Tosin koulutukseen nähden palkka on pieni.

        Lastentarhan opejakin on tietysti moneen lähtöön, mutta näkyy siinä hommassa hyvin vähälläkin panostuksella palkkansa ansaitsevan! Ja silloin palkka on kyllä täysin riittävä.

        Alle kakskymmentä lasta ja pari hoitajaa ja ehkä vielä avustajakin jakamassa työtä.
        Ei voi verratakaan peruskoulun opettajaan (luokan- tai aineenope).

        Mitään erityistä korkeatasoista kasvatusta en ole havainnut, enimmäkseen vain pukemista, riisumista ym. perushoitotoimia. Vastuu on sama kuin hoitajillakin.

        Pari 5 min. ryhmähetkeä päivässä, max. 1-2 kertaa viikossa joku ohjattu aktiviteetti (askartelu, jumppa, lukuhetki tms.)Näitäkin ryhmän aikuiset vetävät vuorotellen.
        Enimmäkseen lapset vain leikkivät keskenään sekä sisällä että ulkona (kertaakaan ei ohjattuja ulkoleikkejä!).
        Tuokiot huonosti jos ollenkaan suunniteltuja (lapsethan eivät mitään huomaa...) - ei kyllä koulussa onnistuisi.

        Kaavakkeiden täyttämistä ja OPSin tekemistä lisäksi - ne lienevät haasteellisimmat koulutusta vaativat työt.

        Olen aika tavalla järkyttynyt asioiden laidasta. Samalla olen tullut siihen tulokseen, että lto saa palkkaa ihan sopivasti - sori vaan!


      • kuin yliopistossa
        se ei ole kirjoitti:

        Tuo ei ole enää pelkkä KKA:n koulutus. Voihan KKA:na toimia vaikka lääketieteentohtori, mutta se ei silti tarkoita sitä, että tohtorintutkinto olisi pätevyysvaatimus. KKA:n tutkinto on 40 ov ammattitutkinto ja yksi vuosi päätoimista opiskelua tai kaksi vuotta oppisopimuksella. Yhtä laaja koulutus on mm. laitoshuoltajilla, eli niillä siivoojilla, joita KKA:t meidän koulussa kyykyttävät...

        Jo ammattikorkean ja yliopiston opintoviikot eroavat suuresti toisistaan. Esim insinööri opiskelee 180ov amkissa, ja "samat" 180ov on dippa-inssi yliopistossa.

        Määrät voi olla samoja, mutta sisällöiset erot on niin erit, että ei voi edes vertailla.

        Eli ei voi rinnastaa niin, että opettaja opiskelee vaikka ensimmäisen opintovuotensa aikana 40ov ja KKA saman verran, että heidän tieto-taitotasonsa olisi samantasoista.


    • arkea

      Kouluissa varsin vähän työväkeä, ja kun joku poissa, työt vain järkättävä. Ulkopuolisia sijaisia on monesti mahdoton löytää lyhyellä varoitusajalla. Jos ope poissa, avustaja sijaistaa, jos avustaja poissa, ope klaaraa ilman avustajaa. Usein myös luokan oma avustaja jossain toisessa luokassa sijaisena... Tämähän toimii molemmin päin. Varmasti ilman toista aikuista hankalampaa, mutta mitäs teet? Monissa muissa töissä työntekijän ollessa poissa työt kasaantuu, mutta ei sen pahempaa. Luokkaa ei koskaan voi jättää ilman aikuista, siinä se hankalus.

      Sitä en ymmärrä, miksi jos jokin ns. "hierarkia" on olemassa, esim. rehtori-opettaja-kka, niin miksi sen joillekin kuin punainen vaate? Järkevä työnteko ilman hierarkiaa toimii HYVIN HARVOIN jos koskaan. Tutkinnot kertovat jostain sitoutumisesta alaansa, ja se on pohja jolta toimitaan.

      Mistä kertoo, että vähemmän koulutetut usein vähättälevät koulutuksen merkityksellisyyttä? Eräs kunnanjohtaja merkonimipohjalta sanoi, että ei töitä papereilla tehdä, kun asiasta nousi puhetta. Mutta samainen kirstunvartija torppasi työntekijöidensä tehtävien vaativuuteen ja paljouteen perustuvat palkankorotuspyynnöt, koska kyseisillä henkilöillä ei ollut "virallista pätevyyttä" kyseisiin tehtäviin... Että sellaista.

      Minulla on ollut aivan mahtavia avustajia luokassa, vastuuta on jaettu, ideoita vaihdettu puolin toisin, ja homma toimii! Aina on tiedetty tehtävämme, mutta siitä ei ole tehty numeroa.

      Mikäli kka tuntee, että vastuuta liikaa, palkkaa ja arvostusta liian vähän ja jatkuvina sijaisuuksina tekee jo varsinaisen open hommia, niin eikun koulun penkille ja maisterin paperit taskuun, luokan eteen ja arvostamaan omia avustajiaan lisäkäsinä ja tasavertaisina aikuisina oppilaiden opetuksessa ja kasvatuksessa ;)

      • olisi näin

        Kyllä on hierarkia, jossa rehtori johtaa ja opettajat, avustajat yms. tottelevat. Opettaja ei siis ole avustajan johtaja. Aika harva opettaja pomputtaa terveydenhoitajia tai keittäjiä, miksi siis luulette olevanne avustajien pomoja?


      • näinnikkään
        olisi näin kirjoitti:

        Kyllä on hierarkia, jossa rehtori johtaa ja opettajat, avustajat yms. tottelevat. Opettaja ei siis ole avustajan johtaja. Aika harva opettaja pomputtaa terveydenhoitajia tai keittäjiä, miksi siis luulette olevanne avustajien pomoja?

        Ontuu... Opettaja vastaa luokassa opetustyöstä ja muistakin asioista myös lakiteknisestä näkökulmasta. Avustaja avustaa opetustyötä luokassa OPETTAJAN ohjeiden mukaisesti. Miten ne työt tehdään, jos ei opettaja saisi avustajaa pyytää tai tarvittaessa käskeä tekemään jotain? Mistä tämä luulo tulee, että avustaja on määräysvallassa tms. tasavertainen opettajan kanssa eikä opettaja päättäisi? Mikäli jotain odottamatonta sattuu, niin opettaja yksioikoisesti vastuussa, siitä ei ole mutinoita! Enkä suinkaan tarkoita kyykytystä, vaan normaalia työnjakoa. Jos marssijärjestys näin hukassa, ottakaa puhekksi reksin kanssa ja määritelkää ns. komentopolku! Miksi se on joki mörkö, että joku saa ihan luvalla komentaa? Komentaahan se reksikin minua siihen ja tähän, enkä pidä sitä ihmeenä...

        PS. Ei opettaja työskentele luokassa terkkarin tai keittäjän kanssa...


      • käteen!
        olisi näin kirjoitti:

        Kyllä on hierarkia, jossa rehtori johtaa ja opettajat, avustajat yms. tottelevat. Opettaja ei siis ole avustajan johtaja. Aika harva opettaja pomputtaa terveydenhoitajia tai keittäjiä, miksi siis luulette olevanne avustajien pomoja?

        Miten ihmeessä kuvittelet avustajan työtään tekevän, jos hän ei saa luokasta VASTUUSSA olevalta opettajalta ohjeita luokassa toimimiseen?!Nyt on kyllä mennyt työnkuvat aivan päälaelleen näissä keskusteluissa jos ne tälle raiteelle lähtevät..itse en osaa telepatialla ohjeistaa luokassa olevia avustajia, että joskus on pakko pyytää tai jopa käskeä ja jos se ottaa koville niin kyllä on itsetunto nollilla kyseisellä henkilöllä.


      • mahdottomalta ajatukselta
        näinnikkään kirjoitti:

        Ontuu... Opettaja vastaa luokassa opetustyöstä ja muistakin asioista myös lakiteknisestä näkökulmasta. Avustaja avustaa opetustyötä luokassa OPETTAJAN ohjeiden mukaisesti. Miten ne työt tehdään, jos ei opettaja saisi avustajaa pyytää tai tarvittaessa käskeä tekemään jotain? Mistä tämä luulo tulee, että avustaja on määräysvallassa tms. tasavertainen opettajan kanssa eikä opettaja päättäisi? Mikäli jotain odottamatonta sattuu, niin opettaja yksioikoisesti vastuussa, siitä ei ole mutinoita! Enkä suinkaan tarkoita kyykytystä, vaan normaalia työnjakoa. Jos marssijärjestys näin hukassa, ottakaa puhekksi reksin kanssa ja määritelkää ns. komentopolku! Miksi se on joki mörkö, että joku saa ihan luvalla komentaa? Komentaahan se reksikin minua siihen ja tähän, enkä pidä sitä ihmeenä...

        PS. Ei opettaja työskentele luokassa terkkarin tai keittäjän kanssa...

        että meidän tiimissä ketään ruvettaisiin käskemään yhtään mihinkään.Muut toki saavat hoitaa työpäivänsä , niin kuin itse haluavat.


      • pimpelipommm
        käteen! kirjoitti:

        Miten ihmeessä kuvittelet avustajan työtään tekevän, jos hän ei saa luokasta VASTUUSSA olevalta opettajalta ohjeita luokassa toimimiseen?!Nyt on kyllä mennyt työnkuvat aivan päälaelleen näissä keskusteluissa jos ne tälle raiteelle lähtevät..itse en osaa telepatialla ohjeistaa luokassa olevia avustajia, että joskus on pakko pyytää tai jopa käskeä ja jos se ottaa koville niin kyllä on itsetunto nollilla kyseisellä henkilöllä.

        Itse työskentelen avustajana, usemmiten vain kahdessa luokassa, mutta silloin tällöin myös ns. vieraammissa luokissa.

        Kun "Oman luokan" opettajan rutiinit oppii tuntemaan, ei opettajan tarvitse juurikaan "käskyttää". Eli siis ensin on open kanssa juteltu miten hän tykkää että tunti sujuu, ja mikä on siinä avustajan rooli. Yleensä tämä selkiää myös tuntien ohessa. Avustajankin on helppo olla luokassa, kun tietää mitä tapahtuu. Ja jos opettaja joutuu lähtemään yhtäkkiä luokasta esim. puhelimeen, osaa avustaja sen aan tuurata opettajaa, eli periaatteessa jatkaa lausetta siihen mihin hän jäi.. (karrikoiden..)

        Mutta jos menen vieraampaan luokkaan, olen usein aika hukassa. Eri opeilla on erilaiset tavat käytttää avustajaa tunnilla, se yksi tukea tarvitseva oppilaskaan ei sitä välttämättä koko tunnin ajan tarvitrse. Siis olen kyllä ihan mielissäni, että tässä tilanteessa opettaja sanoo selkeästi mitä teen, tai jos jotain täytyy hakea tms. Jos vain olisi hiljaa, minun pitäisi vaan yrittää arvailla, miten lapsen kanssa on paras työskennellä..

        Siis ainakin itse olen mieluusti siinä tilanteessa, ettäö opettajan kanssa yhteistyössä sovitaan mitkä hommat kuuluu avustajalle, ja miten tunti sujuu, näin ei tarvitse käyttää 45 min siihen, että joutuu miettimään teinköhän jotain väärin..


      • emppunen
        pimpelipommm kirjoitti:

        Itse työskentelen avustajana, usemmiten vain kahdessa luokassa, mutta silloin tällöin myös ns. vieraammissa luokissa.

        Kun "Oman luokan" opettajan rutiinit oppii tuntemaan, ei opettajan tarvitse juurikaan "käskyttää". Eli siis ensin on open kanssa juteltu miten hän tykkää että tunti sujuu, ja mikä on siinä avustajan rooli. Yleensä tämä selkiää myös tuntien ohessa. Avustajankin on helppo olla luokassa, kun tietää mitä tapahtuu. Ja jos opettaja joutuu lähtemään yhtäkkiä luokasta esim. puhelimeen, osaa avustaja sen aan tuurata opettajaa, eli periaatteessa jatkaa lausetta siihen mihin hän jäi.. (karrikoiden..)

        Mutta jos menen vieraampaan luokkaan, olen usein aika hukassa. Eri opeilla on erilaiset tavat käytttää avustajaa tunnilla, se yksi tukea tarvitseva oppilaskaan ei sitä välttämättä koko tunnin ajan tarvitrse. Siis olen kyllä ihan mielissäni, että tässä tilanteessa opettaja sanoo selkeästi mitä teen, tai jos jotain täytyy hakea tms. Jos vain olisi hiljaa, minun pitäisi vaan yrittää arvailla, miten lapsen kanssa on paras työskennellä..

        Siis ainakin itse olen mieluusti siinä tilanteessa, ettäö opettajan kanssa yhteistyössä sovitaan mitkä hommat kuuluu avustajalle, ja miten tunti sujuu, näin ei tarvitse käyttää 45 min siihen, että joutuu miettimään teinköhän jotain väärin..

        Minä taasen en viitsi hakea esim. kopioita itseäni 10- vuotta nuoremmalle opettajalle, jolla on kopiokone 10-metrin päässä luokastaan. Tässä tapauksessa ei ole kyse avustaja-opettaja vallasta, vaan katson, että jaksaa tuo nuoremmakseen itsekin.


      • et ole avustajani
        emppunen kirjoitti:

        Minä taasen en viitsi hakea esim. kopioita itseäni 10- vuotta nuoremmalle opettajalle, jolla on kopiokone 10-metrin päässä luokastaan. Tässä tapauksessa ei ole kyse avustaja-opettaja vallasta, vaan katson, että jaksaa tuo nuoremmakseen itsekin.

        Mitä tekemistä iällä on asian kanssa? Minä en ainakaan katso avustajan ikää pyytäessäni häntä jotain tekemään, työikäisiä ja työkykyisiä avustajienkin pitäisi olla! Ei koulussa työtehtäviä jaeta ikävuosien mukaan vaan koulutuksen, ammattitaidon ja ammattinimikkeen mukaan. Jos kesken oppitunnin on jotain kopioitava (yleensä kirjansa unohtaneelle oppilaalle tehtäviä), niin kyllä minä ainakin pyydän avustajaa tekemään sen, sillä jos itse lähden kesken tunnin kopioimaan, niin koko ryhmän työskentely häiriintyy ja muut oppilaat joutuvat odottamaan. Ei kyse ole siitä etten viitsisi itse kopioida, on vaan kaikkien kannalta järkevämpää, että avustaja sen tekee. Lisäksi kyse on vastuusta. Minä olen oppilaista vastuussa myös poistuttuani luokasta kopioimaan, avustaja ei. Sitä paitsi eikös tuollainen kopiointi ole juuri sitä oppilaiden avustamista? Opettajan avustamista olisi, jos avustaja kopiosi opettajalle ruokaohjeita. Onneksi luokkani avustaja on sen verran fiksu, että ymmärtää tämän, vaikka minua vanhempi onkin.


      • ela-ope
        et ole avustajani kirjoitti:

        Mitä tekemistä iällä on asian kanssa? Minä en ainakaan katso avustajan ikää pyytäessäni häntä jotain tekemään, työikäisiä ja työkykyisiä avustajienkin pitäisi olla! Ei koulussa työtehtäviä jaeta ikävuosien mukaan vaan koulutuksen, ammattitaidon ja ammattinimikkeen mukaan. Jos kesken oppitunnin on jotain kopioitava (yleensä kirjansa unohtaneelle oppilaalle tehtäviä), niin kyllä minä ainakin pyydän avustajaa tekemään sen, sillä jos itse lähden kesken tunnin kopioimaan, niin koko ryhmän työskentely häiriintyy ja muut oppilaat joutuvat odottamaan. Ei kyse ole siitä etten viitsisi itse kopioida, on vaan kaikkien kannalta järkevämpää, että avustaja sen tekee. Lisäksi kyse on vastuusta. Minä olen oppilaista vastuussa myös poistuttuani luokasta kopioimaan, avustaja ei. Sitä paitsi eikös tuollainen kopiointi ole juuri sitä oppilaiden avustamista? Opettajan avustamista olisi, jos avustaja kopiosi opettajalle ruokaohjeita. Onneksi luokkani avustaja on sen verran fiksu, että ymmärtää tämän, vaikka minua vanhempi onkin.

        Itse olen työpaikallani nuorempi kuin avustaja. Avustajan töiden hoitaminenko riippuu siis siitä, minkä ikäinen kukin on. Eli toisin sanoen en voi ohjeistaa tai antaa tehtäviä avustajalle, koska olen nuorempi? Huh, onneksi myös meillä on upeat avustajat, ketkä eivät tee työn tekemisestä ikäkysymystä. Outoa suorastaan tuollainen ajattelutapa!


      • harmi.
        emppunen kirjoitti:

        Minä taasen en viitsi hakea esim. kopioita itseäni 10- vuotta nuoremmalle opettajalle, jolla on kopiokone 10-metrin päässä luokastaan. Tässä tapauksessa ei ole kyse avustaja-opettaja vallasta, vaan katson, että jaksaa tuo nuoremmakseen itsekin.

        Sinulla on paha auktoriteettiongelma. Et sovellu työyhteisöihin tuolla ajattelutavalla. Hae jollekin työväenopiston kurssille, jossa voisit käsitellä tuota ongelmaasi. Tuo saattaa heijastua sinun siviilielämääsikin.


      • emppunen
        et ole avustajani kirjoitti:

        Mitä tekemistä iällä on asian kanssa? Minä en ainakaan katso avustajan ikää pyytäessäni häntä jotain tekemään, työikäisiä ja työkykyisiä avustajienkin pitäisi olla! Ei koulussa työtehtäviä jaeta ikävuosien mukaan vaan koulutuksen, ammattitaidon ja ammattinimikkeen mukaan. Jos kesken oppitunnin on jotain kopioitava (yleensä kirjansa unohtaneelle oppilaalle tehtäviä), niin kyllä minä ainakin pyydän avustajaa tekemään sen, sillä jos itse lähden kesken tunnin kopioimaan, niin koko ryhmän työskentely häiriintyy ja muut oppilaat joutuvat odottamaan. Ei kyse ole siitä etten viitsisi itse kopioida, on vaan kaikkien kannalta järkevämpää, että avustaja sen tekee. Lisäksi kyse on vastuusta. Minä olen oppilaista vastuussa myös poistuttuani luokasta kopioimaan, avustaja ei. Sitä paitsi eikös tuollainen kopiointi ole juuri sitä oppilaiden avustamista? Opettajan avustamista olisi, jos avustaja kopiosi opettajalle ruokaohjeita. Onneksi luokkani avustaja on sen verran fiksu, että ymmärtää tämän, vaikka minua vanhempi onkin.

        Laitoin tuon mielipiteeni sen vuoksi, että katsoin hyökätäänkö ensimmäiseksi minun kimppuuni ja niinhän siinä kävi. Muutamat vastanneista eivät edes kysyneet mitä opettaja pyytää minua kopioimaan.Vastaus olisi ollut, että omia yksityisiä juttujaan joskus jopa useita satoja sivuja. Eikä kukaan teistä vaivautunut kysymään paljonko teen työtä luokassa ja kuinka paljon opettaja tekee ja on yleensäkin paikalla luokassa. Ja neuvooko hän itse oppilaita yhtään. Olet oikeassa onneksi en ole teidän luokassanne avustajana. Hyvää kevättä ja kesää vaan kaikille täydellisille ja vähemmän täydellisille ihmisille.


      • !!!
        emppunen kirjoitti:

        Laitoin tuon mielipiteeni sen vuoksi, että katsoin hyökätäänkö ensimmäiseksi minun kimppuuni ja niinhän siinä kävi. Muutamat vastanneista eivät edes kysyneet mitä opettaja pyytää minua kopioimaan.Vastaus olisi ollut, että omia yksityisiä juttujaan joskus jopa useita satoja sivuja. Eikä kukaan teistä vaivautunut kysymään paljonko teen työtä luokassa ja kuinka paljon opettaja tekee ja on yleensäkin paikalla luokassa. Ja neuvooko hän itse oppilaita yhtään. Olet oikeassa onneksi en ole teidän luokassanne avustajana. Hyvää kevättä ja kesää vaan kaikille täydellisille ja vähemmän täydellisille ihmisille.

        Halusit siis tarkoituksella provosoida ja onnistuit siinä. Turha itkeä jos kukaan tai joku ei siis kysellyt tarkemmin taustoja. Viestisi on joka tapauksessa sen luonteinen, että sinulla todella on ongelmia iän ja auktoriteettien suhteen työelämässä.Kannataa vähän tutkailla omaa ajatusmaailmaan ja miettiä sovellutko kyseiselle alalle ollenkaan..


      • totta.....
        emppunen kirjoitti:

        Laitoin tuon mielipiteeni sen vuoksi, että katsoin hyökätäänkö ensimmäiseksi minun kimppuuni ja niinhän siinä kävi. Muutamat vastanneista eivät edes kysyneet mitä opettaja pyytää minua kopioimaan.Vastaus olisi ollut, että omia yksityisiä juttujaan joskus jopa useita satoja sivuja. Eikä kukaan teistä vaivautunut kysymään paljonko teen työtä luokassa ja kuinka paljon opettaja tekee ja on yleensäkin paikalla luokassa. Ja neuvooko hän itse oppilaita yhtään. Olet oikeassa onneksi en ole teidän luokassanne avustajana. Hyvää kevättä ja kesää vaan kaikille täydellisille ja vähemmän täydellisille ihmisille.

        Minä joudun työssäni olemaan aika paljon erään opettajan juoksutyttönä. Milloin pitää hakea kahvia, kopioida henkilökohtaisia juttuja jne. Olen huomannut, miten opettajat ovat ottaneet avustajia "orjikseen". Enään ei jakseta/kehdata hakea omia tarviketilauksia/oppikirjoja luokkaan, vaan avustaja joutuu nekin kantamaan. Kahvikupitkin pitää pestä puolesta ja huolehtia muutenkin "jätökset" roskiin. Onneksi ei kaikki ole tälläisiä laiskiasia, mutta suuri osa kuitenkin...huoh...
        Mihin tämä maailma on menossa....


    • satut olemaan

      niin hyvä, että pärjäät yksinkin luokassa. Mitäs siitä valittamaan..

    • hommat

      ne on opettajallakin. Työskentelen pienehkössä koulussa, ja opettajan työni ohella voisin luetella muutaman tämänkin talven aikana tekemäni oman työni ulkopuolisen homman:
      - lumitöitä pihalla ja esim. kaukalo ja hiekoitusta, kun talkkari ei ehdi aamuksi (vastuut)
      - jäädyttänyt kaukaloa
      - sähkötyötä, lampunvaihtoa, sulakkeenvaihtoa
      - asentanut hiirenlitskuja keittiöön
      - käynyt työmatkalla kaupasta keittäjien tavaroita
      - käynyt kaupungilla mustekasetteja, kirjoja, mitä milloinkin
      - paketteja postista ja postiin
      - papruja koulutoimistoon ja sieltä, postissa menee joskus liian pitkään
      - noutanut puutavaraa yms. tekniseen työhön peräkärryllä, kun joku hyväsydäminen isäntä lahjoittanut (rahat tiukalla)
      - korjannut tuoleja, tehnyt pari liitutaulua, ripustanut tauluja yms. sälää

      Siinä vain osviittaa, kuinka paljon varsinaisen työn ulkopuolista hommaa opellekin voi kuulua. Mitään ei makseta näistä, mutta näkyvät heti, jos ei tehdä. Ikinä ei ole ollut puhe, kuinka kaikki tämä toimisi, jos esim. minä en näitä tekisi. Aina joku ulkopuolinen ostopalveluna? Onko kaukalo aurattu, kun liikkatunti? Tilaa kaikki jostain Printeliltä, ja maksa paljon enemmän, pienet määrärahat ei riitä? Mukisematta teen, kun ainoa mies koululla olen. Hyvin voisi kysyä: Miksi ei tämä koulu pärjää ilman miestä?

      Kouluissa työ on hyvin laaja-alaista muutoksia tapahtuu hyvinkin äkkiä. Tilanteista vain tulee selvitä parhaalla mahdollisella tavalla. Liika napina tai reviiriajattelu minun-hommat-sinun-hommat repii vain työyhteisöä...

      • avustaja minäkin

        Kyllä minä myös haluan saada ohjeet opettajalta miten toimitaan tunnilla. Mulle ope saa myös sanoa ja "käskyttää", mitä hän haluaa minun tekevän tuntien valmisteluksi tai jos tunnin aikana täytyy hakea/viedä jotain.
        En ole oppinut ajatustenlukua vaikka ikää onkin jo tullut. Joten eikös ole vain hyvä saada selkeät ohjeet? Ihmettelen jos joku sellaisesta ottaa nokkiinsa.


      • kieltenope
        avustaja minäkin kirjoitti:

        Kyllä minä myös haluan saada ohjeet opettajalta miten toimitaan tunnilla. Mulle ope saa myös sanoa ja "käskyttää", mitä hän haluaa minun tekevän tuntien valmisteluksi tai jos tunnin aikana täytyy hakea/viedä jotain.
        En ole oppinut ajatustenlukua vaikka ikää onkin jo tullut. Joten eikös ole vain hyvä saada selkeät ohjeet? Ihmettelen jos joku sellaisesta ottaa nokkiinsa.

        että kouluun liittyvissä opettajan ohjeissa avustajan pitää avustaa, mut älkää suostuko opettajan henkilökohtaisten juttujen tekijäksi, siis sellaisten mitkä on open yksityiselämää eikä kuulu kouluun. Kenenkään ei kuulu tiskata open kuppeja ym. Itse arvostan avustajia suuresti, ovat suuri apu. Joskus kyllä mietin miksi jotkut avustajat on niin katkeria opettajille. Enhän tietysti näe miten kollegat luokassa heitä kohtelevat mut joskus olen miettinyt johtuuko osa katkeruudesta siitä, että toisella on korkeakoulukoulutus. Mielestäni me ollaan luokassa yhtä tärkeitä. Opettaja on kyl kuitenkin se, joka luokkaa johtaa ja avustajaa ohjeistaa.


    • ja ollaan samassa

      duunipaikassakin..ja oikein hyvin tullaan toimeen ilman mitään ylemmyys/alemmuus-komplexeja.Siinä on lapsilla ihmettelemistä kun avustaja kävelee open kanssa käsi kädessä..suosittelen lämpimästi =DDD hih*

    • Anonyymi

      Minä olen avustajana näkövammaisille koululla,en opettaja. Mutta jotenkin tuntuu,että mimulle työnnetään opettajan vastuuta. Minulla ei ole sellaiseen taitoa. Pitäisikö irtisanoa itsensä Ei minulle makseta opettajan palkkaakaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      66
      4552
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2239
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1754
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1498
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      27
      1433
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1298
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1217
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      13
      1136
    9. 22
      1086
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1014
    Aihe