Millä ihmeellä saamme kissanvessasta hajuttoman- käytössä on laatikko, jonka reunat ovat reilut 10cm.
Koppivessaan ei olisi varaa, joten neuvot "avovessaan" ovat kultaakin kalliimmat!
Joka päivä veski putsataan aamulla ja ohimennen iltapäivälläkin, hiekka vain haisee jo kahden päivän päästä astian pesusta ja kokonaan uuden hiekan vaihdosta kuin rankkitynnyri =(.
Kissanhiekkaa on se 5cm ja olemme kokeilleet useita eri marketti hiekkoja ihan kissamaailma.fi keskustelun perusteella-kuitenkin niitä kehuttuja sieltä edullisemmasta päästä.
Tuntuu käsittämättömältä miten jollakin kissanhiekka säkki voi kestää kuukaudenkin, meillä 10kgn säkki kestää viikon-puolitoista ja haisee silti. Neuvoista kiitän!
miten hajuton kissanvessa?!
50
13637
Vastaukset
- Merkillä ei juuri väliä
Viisi senttiä on liian ohut kerros, pissa valuu pohjalle ja rupeaa haisemaan. Hiekkaa pitää olla astiassa ainakin yksi pussillinen kerrallaan, mieluummin puolitoista, jolloin pissa möykkyyntyy ja kokkareet voi kerätä pois lapiolla. Hiekkaa lisätään vastaavasti tarpeen mukaan.
Kymmenen sentin astia on liian matala, kissan kaapimukset lentävät siitä lattialle. Ellette halua ostaa katollista lootaa, laittakaa nykyinen korkealaitaiseen pahvilaatikkoon ja leikatkaa siihen vain kissanmentävä aukko. Silloin voitte pitää astiassa enemmän hiekkaa, eikä murut lennä lattialle.
Toisaalta, kun ajattelette miten monta tulevaa vuotta kissanne tulee vessaa käyttämään, niin kannattaisiko kuitenkin satsata kerralla kunnon laatikkoon?- kissamami
Kiitos neuvosta, oli tosi hyvä käytännön neuvo, otettiin välittömästi käytäntöön =)
Ei tässä nyt ajateltu 15v. imuroida hiekkoja "nauraa katketakseen" , mutta uuden koppivessan hankintaan täytyy säästää kun on tarkan euron talous =/. - nuta
kissamami kirjoitti:
Kiitos neuvosta, oli tosi hyvä käytännön neuvo, otettiin välittömästi käytäntöön =)
Ei tässä nyt ajateltu 15v. imuroida hiekkoja "nauraa katketakseen" , mutta uuden koppivessan hankintaan täytyy säästää kun on tarkan euron talous =/.Moikka!
En tiedä mitä yleisesti ottaen kissavessat maksaa,esim lemmikkiliikkeissä, mutta ainakin meidän kisulle löytyi todella hyvä ja tilava kannella ja luukulla varustettu kisu-wc ihan tavallisesta halpamarketista. Katon ja luukun siitä saa irroitettua jos kisu ei viihdy suljetussa vessassa. Alaosan laidat ovat kuitenkin todella korkeat, joten vaikka sitä käyttäisi ilman kattoa ei hiekat silti lentele kisun kuopsuttaessa laidan yli. Eikä ole ollenkaan mistään ns. "lötkö-muovista" valmistettu, vaan ihan paksua ja jämäkkää muovia, värejäkin oli useita ja hinta oli vain 16,95e! Meidän veski ostettiin hong kong -tavaratalosta, kannattaa käydä katsomassa. Olemme ainakin todella tyytyväisiä eikä hinta kovin paljon taloutta horjuttanut :)
Olemme hankkineet myös vessamaton, sellaisen muovisen mikä on nimenomaan tarkoitettu kissa vessan eteen. Siinä on pieniä kumisia nystyröitä jotka pudottavat suurinmman osan tassuissa roikkuvista hiekoista siihen. - heli_kopteri
nuta kirjoitti:
Moikka!
En tiedä mitä yleisesti ottaen kissavessat maksaa,esim lemmikkiliikkeissä, mutta ainakin meidän kisulle löytyi todella hyvä ja tilava kannella ja luukulla varustettu kisu-wc ihan tavallisesta halpamarketista. Katon ja luukun siitä saa irroitettua jos kisu ei viihdy suljetussa vessassa. Alaosan laidat ovat kuitenkin todella korkeat, joten vaikka sitä käyttäisi ilman kattoa ei hiekat silti lentele kisun kuopsuttaessa laidan yli. Eikä ole ollenkaan mistään ns. "lötkö-muovista" valmistettu, vaan ihan paksua ja jämäkkää muovia, värejäkin oli useita ja hinta oli vain 16,95e! Meidän veski ostettiin hong kong -tavaratalosta, kannattaa käydä katsomassa. Olemme ainakin todella tyytyväisiä eikä hinta kovin paljon taloutta horjuttanut :)
Olemme hankkineet myös vessamaton, sellaisen muovisen mikä on nimenomaan tarkoitettu kissa vessan eteen. Siinä on pieniä kumisia nystyröitä jotka pudottavat suurinmman osan tassuissa roikkuvista hiekoista siihen.myydään kyseisiä mattoja jotka on tarkoitettu kissan vessan eteen? ja paljonko maksaa?
- nuta
heli_kopteri kirjoitti:
myydään kyseisiä mattoja jotka on tarkoitettu kissan vessan eteen? ja paljonko maksaa?
Ostettiin ihan eläinkaupasta, oli hieman kallis, muistaakseni 12,95e mutta ollaan tyytyväisiä. Meillä käytössä paakkuntuva pelletti,niin ne ainakin jää kylppäriin eikä sieltä kulkeudu vaikka onkin pitkäkarvainen kisuli, ja siitä matolta ne on helppo kopistaa pois. Tietysti saman asian varmasti ajaa pala jonkinlaista kumimattoa, jonka varmasti löytää halvemmalla, mutta me ja kisu olemme tuohon tytyväiset :)
- Siiri&Valtteri
Kipitä kiltisti lemmikkikauppaan ja osta mieleistäsi hiekkaa (myyjät auttavat valinnassa ja siellä on usein näytteitä)niitä on moneen makuun ja ovat erittäin riittoisia, parin kympin (€)hiekkasäkki kestää meillä kahdella kissalla reilusti yli kuukauden. Ovat siis lopulta ihan saman hintaisia kuin marketrtihiekat tai jopa halvempia. Mikrohiekat sitovat hajut hyvin myös löysistä ulosteista joita meillä on alvariinsa. Haittana on kulkeutuvuus tassuissa jonka takia ajattelin juuri vaihtaa takaisin pellettiin joka myös sitoo hajut loistavasti, ainoa huono puoli on että paska haisee kun tulee töistä kotiin mutta haju häviää vessasta alas kikkareen mukana=) ja hajunsyöjäsuihke on silloin loistokeksintö. Pelletti tulee myös kalliimmaksi kun sitä kuluu se 10 l viikossa. Köyhän ei kannata ostaa halpaa muista ain=)
- on väliä!
Olen kokeillut monet markettimerkit, mutta järjestäin eläinkaupan hiekat on vieneet selkeästi voiton. Eläinkauppojenkin hiekoissa on tietysti eroja ja sen itselle ja kissoille sopivan löytää kokeilemalla.
Minä voin suositella paakkuuntuvaa puupurua, Ökoplussaa. Kaikki hajuhaitat jäi. Käytössä on todella paljon edullisempaa, kuin mikään markettihiekka. Yksi iso säkki riittää meillä useita kuukausia(3-4kk ainakin) kahdella kissalla. Koko hiekka vaihdetaan kuukauden välein tai harvemminkin, tarvittaessa vain lisätään. Ja avovessat käytössä ja vielä olohuoneen nurkassa..
Jos laadukas hiekka ei auta, kannattaa miettiä onko virtsa ja uloste normaalia? Liian väkevä pissa (tulehdus tms.)voi haista todella pahalle. Samoin huonolaatuista ruokaa syövän kissan uloste voi haista todella pahalle, kun taas hyvällä, kyseiselle kissalle sopivalla ruualla, uloste voi olla lähes hajutonta.
Ulosteen pahaa hajua ei kissanhiekka välttämättä peitä, koska haju ehtii leviämään jo ennen peittoamista. - Anzelmuz..
Hei kokeile Rainbow merkkistä paakkuuntuvaa valkoista kissanhiekkaa(Paakkuntuva kaikkein parasta, saa pissakikkareet kunnolla pois)
Meillä kaksi vauvaa eikä pissa haise kun siivoaa päivittäin.- kissanmami
Rainbow valkoista paakkuuntuvaa meillä just on toinen säkki menossa, mutta on haisut aika muhkeat.
Katsoin tosta ylempää että terve kissa ei haise ja että ruoallakin on merkitystä-meidän kissa saa pian viimeisen Zitromax-lääkkeen kun oli kissaflunssassa... ja ruokana on kyllä ostettu kalliimpia markettiruokia, ja seitä keitelty ja raakaa lihaakin (aina nautajauhelihasta kissalle palaset) annettu, raksuina kyllä sitten se vajaan kolmen ja puolen euron Latzi tai kitekatti.
Kissaa kyllä leikitetään joka päivä, ja käytetään ulkonakin (ainoa vain etten paljon portaita kauemmas uskalla päästää edes narussa kun ei ole rokotettu ja niitä ei saatu kuntoon kun on löytöeläintalosta tämä meidän timantti...oli sairas jo kun tuli ja kuurihan jatkuu sen kuukauden ekan viikon jälkeen. Joten ehkä ensi viikolla saadaan kissa rokotettua. Onneksi kuitenkin kissakodilla on sääntönä että ostetun kissan ensimmäinen rokotus (yleensä tehosterokotus, meidän tapauksessamme ensimmäinen rokotus) tulee myyjän piikkiin, eli on vastuullinen myyjä löytöeläimille tai allergian tms. takia kodistaan luopumaan joutuneille eläimille.
No, jopas tuli tarina tähänkin väliin... Olen vähän huono välillä näissä linkkijutuissa kun ajattelen että no samaa keskusteluahan tässä käydään kun otsikon alla ollaan...
Eli asiasta vielä-rainbow on kyllä parempi kuin moni muu kokeilun alla ollut kissanhiekka, mutta meidän täytyy tehdä vessan suhteen muutoksia. Oli hyvä pikakorjausohje ylempänä pahvilaatikko vessan alle ettei hiekat lentele siihen asti kun saadaan parempi veski herralle.
Ja noista ruokien aiheuttamista hajuhaitoista luin joskus kuukausi sitten kissamaailma.fi stä ja nyt kyllä alan uskomaan.
Tarvii varmaan kirjautua sinne =) - ....
kissanmami kirjoitti:
Rainbow valkoista paakkuuntuvaa meillä just on toinen säkki menossa, mutta on haisut aika muhkeat.
Katsoin tosta ylempää että terve kissa ei haise ja että ruoallakin on merkitystä-meidän kissa saa pian viimeisen Zitromax-lääkkeen kun oli kissaflunssassa... ja ruokana on kyllä ostettu kalliimpia markettiruokia, ja seitä keitelty ja raakaa lihaakin (aina nautajauhelihasta kissalle palaset) annettu, raksuina kyllä sitten se vajaan kolmen ja puolen euron Latzi tai kitekatti.
Kissaa kyllä leikitetään joka päivä, ja käytetään ulkonakin (ainoa vain etten paljon portaita kauemmas uskalla päästää edes narussa kun ei ole rokotettu ja niitä ei saatu kuntoon kun on löytöeläintalosta tämä meidän timantti...oli sairas jo kun tuli ja kuurihan jatkuu sen kuukauden ekan viikon jälkeen. Joten ehkä ensi viikolla saadaan kissa rokotettua. Onneksi kuitenkin kissakodilla on sääntönä että ostetun kissan ensimmäinen rokotus (yleensä tehosterokotus, meidän tapauksessamme ensimmäinen rokotus) tulee myyjän piikkiin, eli on vastuullinen myyjä löytöeläimille tai allergian tms. takia kodistaan luopumaan joutuneille eläimille.
No, jopas tuli tarina tähänkin väliin... Olen vähän huono välillä näissä linkkijutuissa kun ajattelen että no samaa keskusteluahan tässä käydään kun otsikon alla ollaan...
Eli asiasta vielä-rainbow on kyllä parempi kuin moni muu kokeilun alla ollut kissanhiekka, mutta meidän täytyy tehdä vessan suhteen muutoksia. Oli hyvä pikakorjausohje ylempänä pahvilaatikko vessan alle ettei hiekat lentele siihen asti kun saadaan parempi veski herralle.
Ja noista ruokien aiheuttamista hajuhaitoista luin joskus kuukausi sitten kissamaailma.fi stä ja nyt kyllä alan uskomaan.
Tarvii varmaan kirjautua sinne =)Pahinta mahdollista ruokaa kissalle on juuri nuo markettien kuivaruuat.
Ja markettien laadukkaimmat ruuat ovat taas kovin kalliita, samalla hinnalla tai halvemmalla saa eläinkaupoista laadukkaampaa.
Markettien laadukkaammat kuivaruuat varsinkin ovat kalliita, eikä laatu ole kuitenkaan kovin kummoista.
Eli huonosta ruuasta seuraa helposti muitakin haittoja, kuin hajuja. Tuoretta raakaa lihaa ym. kannattaa tosiaan antaa usein, mielellään joka päivä.
Lisää hyviä kissasivuja:
http://www.incat.fi/
http://personal.inet.fi/koti/maaru/
- näin:
Eläinkaupan hajustettua mikrohiekkaa, mallia Eurolitter. En väitä että juuri tuo merkki olis parasta mutta meille ainakin sopinyt hyvin.
Hiekkaa laatikkoon noin 8 cm, sitten päivittäin siivotaan vain pissat ja kakat reikälapiolla pois. Hiekan määrä vähenee hiljalleen ja aina tarvittessa kaadetaan lisää, että se hiekan määrä pysyy suunnilleen siinä kahdeksassa sentissä, siis tuo nyt vain arvioitu määrä, ei se nyt sentilleen niin tarkkaa ole. Noin kerran kuussa tai 1,5 kuussa vaihdan hiekat kokonaan uusiin ja pesen laatikon, eli yhdellä säkillä mennään reippaasti yli kuukausi ja siksi ei tule sen kalliimmaksi kuin markettien hiekatkaan.
Ja lisään vielä että kissan ruualla ja ulosteen laadulla on merkitystä. Löysävatsaisen kissan hiekkoja on huomattavasti vaikeampi siivota kun kakka menee murusiksi hiekan sekaan, samoin haju on paljon voimakkaampi. Meillä kissanlaatikko ei juurikaan haise muulle kuin hiekan hajusteelle, joka sekin välillä tuntuu todella voimaakkalta hajulta kyllä, mutta ainakin on parempi haju kuin kakan haju. :)
Tsemppiä laatikko-ongelmaan, meitäkin se vaivasi ennen mutta mikrohiekkaan siirtymisen ja oikeiden käyttöohjeiden saamisen jälkeen ongelmia ei ole ollut!- saapasjalka_kisu
tuollainen hajustettu kissanhiekka on?
- tarkkaa hintaa
saapasjalka_kisu kirjoitti:
tuollainen hajustettu kissanhiekka on?
En ole koskaan miettinyt tuota hintaa kun ostan sitä vaikka maksaisi mitä, mutta pyöreästi tuollaiset maksaa 20e ja säkit on n. 15 kg. hajustettuja mikrohiekkoja on muunkin merkkisiä ja ihan makuasia mikä kenellekin sopii. Eurolitterin huono puoli on, että se pölisee melko paljon ja jonkun verran kulkeutuu kissojen tassuissa, mutta meillä suurin osa jää karkeaan mattoon joka on hiekkalaatikon ympärillä, hiekkaa ei koskaan ole muualla kuin kodinhoitohuoneen välittömässä läheisyydessä, ei kulkeudu edemmälle taloon.
- Siiri&Valtteri
Kokeile Odour Busteria siinä ei oo hajustetta ja se ei pölyä ollenkaan jos siis nenääsi ottaa eurolitterin hajuste:) On aika uusi merkki ja monent sanonu että tuotekehittely on kannattanut ja samaa mieltä olen.
- tehtiin
kotiin tuli kissa löytöeläintalosta
ei mitään tietoa miten hän oli elänyt ennen
ensimmäinen yö meni jalat ristissä , kun olin varannut vain puupellettejä ihan tavalliseen neliskulmaiseen vatiin ( harmaa, reunoja 10cm)
Kipaisin lähikauppaan ja sekoitin hiekkaa mukaan , johan kelpasi...
Mutta sitkeästi vain jätin puupelletit mukaan ja vähensin hiekan määrää joka vaihdolla (noin 2vko)
ja nyt puoli vuotta kulunut, meillä käytetään puupellettejä, jotka ei haise,
kakkakikaleet voi heittää wessan pöntöön suoraan päivittäin, poistan välillä puumoskaa ja lisään pellettejä, jotka hajoavat,laatikko pestään noin 2-3vkon välein ja tavara menee bioroskiin
purua kyllä leviää lattialle hiukan, mutta ei se iso ongelma ole, vadin alla on matto johon enimmät purut jää ja loput saa harjalla kätevästi- tätä
Meillä kyllä suositaan näitä eläinkauppojen mikrohiekkoja. Vaikka ovat kalliimpia, niin ovat kuitenkin selvästi laadukkaampia kuin ns. perushiekat. Itse suosin Odour buster-nimistä hiekkaa, maksaa yli 20e (10kg), mutta kestää tosi pitkään, vähintäänkin kuukauden! Ja vaikka kissoja on 3, niin suht hajuttomana hiekka pysyy.
- maariaTM
..kristalli hiekkaa, (ovat sellaisia silikonin näköisiä pieniä rakeita), meillä se käytössä. kolme kisua käy tarpeillaan, eikä haise lainkaan. paketissa luvataan 1kissa/kk, mutta meillä riittää 3vkoksi. kakat tietty pitää kerätä pois :)
olen kyllä kuullut, että kaikki kissat ei suostu käymään, mutta kannattaa ehdottomasti kokeilla.- viiru_pesonen
mahtaa olla edellä mainittu hajunsyöjä suihke?
itsekin olen pohtinut mitä hiekkaa alkaisi käyttämään että hajut pysyisi loitolla. puupelletteihin kissa ei suostunut astumaan jallaankaan, joten en uskalla enää kokeilla mitään muuta kuin hiekkaa.
ja siitä koppimallisesta astiasta vielä, että todellakin halvalla saa todella hyvän kissan vessan kattoineen, seinineen ja ovineen päivineen, ihan halpais marketista (hongkong, keltainen pörssi, robinhood, sittari..)
meillä maksoi muistaakseni jotain kympin luokkaa.
- sanotaan olevan syy
...hajuhaittoihin, mutta entä jos vessan hajuhaittoihin on syynä huono ilmanvaihto? Ei nimittäin auta minkään valtakunnan hiekat. Kokemus puhuu, entisissä kämpissä hiekka kuin hiekka (ja kaikki muukin) on haissut, nykyjään ei haise mikään, kun ilmanvaihto kylpyhuoneessa/wc:ssä on kohdillaan.
ja jos hyvää hiekkaa kysytään, itse käytän kahdelle pojalle rautakaupan pellettejä 5kg n.6e. Halpaa ja hyvää.- ............
Itse olen kanssa miettinyt, että miksi jotkut sanovat kissanvessan haisevan niin pahalle. Meillä on kaksi leikattua kisua, joiden veskit ei ole ikinä haisseet, vaikka käytössä on ollut monenlaisia halpoja markettihiekkoja ja tällä hetkellä Fresh&easy-kristallihiekka.
Kristallihiekkaan olen ollut tyytyväinen, tosin kyllähän sekin käytön loppuvaiheessa haiskahtaa, jos työntää nenänsä kiinni hiekkaan. Mutta ei siis lemua muuten. - MaRiaHH^^
............ kirjoitti:
Itse olen kanssa miettinyt, että miksi jotkut sanovat kissanvessan haisevan niin pahalle. Meillä on kaksi leikattua kisua, joiden veskit ei ole ikinä haisseet, vaikka käytössä on ollut monenlaisia halpoja markettihiekkoja ja tällä hetkellä Fresh&easy-kristallihiekka.
Kristallihiekkaan olen ollut tyytyväinen, tosin kyllähän sekin käytön loppuvaiheessa haiskahtaa, jos työntää nenänsä kiinni hiekkaan. Mutta ei siis lemua muuten.Itsellä on 4kissaa, 3naarasta ja 1uros, olen huomannut että uroksen virtsa haisee erittäin pisteliäältä, ja sitä ei oo ees leikattu.
Kristallihiekka säkki kestää 2-3päivää kun rupee jo kusi haisee lootassa.. Puupelletit kestää peräti 5päivää hyvällä tuurilla kun rupee sitten haisee jo pissa.
Oon harkinnut pojan leikkauttamista,se voisi auttaa asiaa jollain lailla.Mutta toisaalta en taas raaski kun on sen verran kallista puuhaa.
kaksi neideistä ei sitten suostu enää käymään lootassa kun poju on virtsaillut hiekkaan,niin kusee välillä lattialle..
Eläinkaupan hiekkaaki olen kokeillut,en muista nyt merkkiä mutta sininen laatikko maksaa yli 20euroa,eikä ollut sen tehokkaampaa kun marketinkaan hiekat.
Olen myös kokeillut sitä jauhetta mitä laitetaan hiekkaan joka poistaa hajun,se on auttanut vähän aikaa.
Onkohan hajuongelmat siis täysin pojan syytä? kun sitä ei ole leikattu,olen lukenut jostain että poikakissan virtsassa on niin paljon ammoniakkia tai jotain jonka takia myös haisee pisteliäämältä kuin naaraan.. - Hälläpyörä
MaRiaHH^^ kirjoitti:
Itsellä on 4kissaa, 3naarasta ja 1uros, olen huomannut että uroksen virtsa haisee erittäin pisteliäältä, ja sitä ei oo ees leikattu.
Kristallihiekka säkki kestää 2-3päivää kun rupee jo kusi haisee lootassa.. Puupelletit kestää peräti 5päivää hyvällä tuurilla kun rupee sitten haisee jo pissa.
Oon harkinnut pojan leikkauttamista,se voisi auttaa asiaa jollain lailla.Mutta toisaalta en taas raaski kun on sen verran kallista puuhaa.
kaksi neideistä ei sitten suostu enää käymään lootassa kun poju on virtsaillut hiekkaan,niin kusee välillä lattialle..
Eläinkaupan hiekkaaki olen kokeillut,en muista nyt merkkiä mutta sininen laatikko maksaa yli 20euroa,eikä ollut sen tehokkaampaa kun marketinkaan hiekat.
Olen myös kokeillut sitä jauhetta mitä laitetaan hiekkaan joka poistaa hajun,se on auttanut vähän aikaa.
Onkohan hajuongelmat siis täysin pojan syytä? kun sitä ei ole leikattu,olen lukenut jostain että poikakissan virtsassa on niin paljon ammoniakkia tai jotain jonka takia myös haisee pisteliäämältä kuin naaraan..mitä se sellainen jauhe oikeen on ja mistä sitä on saatavilla?
- kisssanmami
MaRiaHH^^ kirjoitti:
Itsellä on 4kissaa, 3naarasta ja 1uros, olen huomannut että uroksen virtsa haisee erittäin pisteliäältä, ja sitä ei oo ees leikattu.
Onkohan hajuongelmat siis täysin pojan syytä? kun sitä ei ole leikattu,olen lukenut jostain että poikakissan virtsassa on niin paljon ammoniakkia tai jotain jonka takia myös haisee pisteliäämältä kuin naaraan..Meidän kissamme on 2kk sitten leikattu poikakissa, voisiko olla että pissa haisee vielä "kollille" ?
- .....
MaRiaHH^^ kirjoitti:
Onkohan hajuongelmat siis täysin pojan syytä? kun sitä ei ole leikattu,olen lukenut jostain että poikakissan virtsassa on niin paljon ammoniakkia tai jotain jonka takia myös haisee pisteliäämältä kuin naaraan..Kyllähän leikkaamattoman kollin virtsa haisee väkevältä, eli leikkuuttaminen voisi auttaa. Meillä tosiaan kestää tuo F&E-kristallihiekka kahdella kisulla sen kuukauden, niinkuin pussi lupaa. Ja hiekka ei varmasti haise, ellei sitten tunge nenäänsä kiinni hiekkaan ja nuuski. Ja kai tässäkin voi olla kissakohtaisia eroja, ehkä joillain kissoilla virtsa on haisevampaa sorttia (?).
- kissanmami
..... kirjoitti:
Kyllähän leikkaamattoman kollin virtsa haisee väkevältä, eli leikkuuttaminen voisi auttaa. Meillä tosiaan kestää tuo F&E-kristallihiekka kahdella kisulla sen kuukauden, niinkuin pussi lupaa. Ja hiekka ei varmasti haise, ellei sitten tunge nenäänsä kiinni hiekkaan ja nuuski. Ja kai tässäkin voi olla kissakohtaisia eroja, ehkä joillain kissoilla virtsa on haisevampaa sorttia (?).
Taidamme kyllä testata kristallihiekkaa kun on nämä jo ostetut hiekat kokeiltu. Huomasin kyllä että olen siivonnut kissan laatikkoa väärällä tavalla-eli olen yrittänyt saada kaiken pissankin aina pois vaikka se olis pohjalle valunutta. Tänään kaupassa käydessä kävin lukemaan ohjeita juuri kristallihiekan kyljestä (ja tässäkin ketjussa on kerrottu vastaavaa ohjetta) että antaa pissan valua pohjalle ja otetaan vain paukut pois siis kakat... Joten käyttö-ohjeen olisin minäkin tarvinnut kissanhiekkapussin kylkeen tyyliin ameriikanmeininki "tee näin äläkä noin kun kissanhiekkaa käytät" =) =)
Kiitos neuvosta =) - vielä...
kissanmami kirjoitti:
Taidamme kyllä testata kristallihiekkaa kun on nämä jo ostetut hiekat kokeiltu. Huomasin kyllä että olen siivonnut kissan laatikkoa väärällä tavalla-eli olen yrittänyt saada kaiken pissankin aina pois vaikka se olis pohjalle valunutta. Tänään kaupassa käydessä kävin lukemaan ohjeita juuri kristallihiekan kyljestä (ja tässäkin ketjussa on kerrottu vastaavaa ohjetta) että antaa pissan valua pohjalle ja otetaan vain paukut pois siis kakat... Joten käyttö-ohjeen olisin minäkin tarvinnut kissanhiekkapussin kylkeen tyyliin ameriikanmeininki "tee näin äläkä noin kun kissanhiekkaa käytät" =) =)
Kiitos neuvosta =)Niin pissaa ei tosiaan kristallihiekasta poisteta. Hiekkaa kannattaa käännellä ja väännellä päivittäin useampaan kertaan, jotta pissat kuivuvat kunnolla. Joku neuvoi myös, että esim. näin keväällä ja kesälläkin sitten voi hiekkalaatikon välillä nostaa ulos aurinkoon "kuivumaan" ja tuulettumaan vähäksi aikaa. Tätä pitää itsekin kokeilla.
- joka sanoin ilmanvaihdon va...
...Rautakaupasta pellettisäkki oli siis 20kg, ei 5kg. :) Hinta kuitenkin n. 6e. Säkki kestää tajuttoman kauan, suosittelen kokeilemaan jos joku ei pellettiä ole vielä kokeillut. On myös luontoystävällistä.
- kristallihiekkaa
vielä... kirjoitti:
Niin pissaa ei tosiaan kristallihiekasta poisteta. Hiekkaa kannattaa käännellä ja väännellä päivittäin useampaan kertaan, jotta pissat kuivuvat kunnolla. Joku neuvoi myös, että esim. näin keväällä ja kesälläkin sitten voi hiekkalaatikon välillä nostaa ulos aurinkoon "kuivumaan" ja tuulettumaan vähäksi aikaa. Tätä pitää itsekin kokeilla.
Kävisitkö itse moisessa vessassa? :) Käänteletkä hiekkaa käsilläsi tai ilkeäsitkö eds kävellä kuukauden käytössä olleessa kristallissa? Kissa kun joutuu mokomaa tallomaan siellä asioidessaan. Kissalla on vielä tarkempi nenä ja erittäin siististä eläimestä kyse, niin tuntuu aika hurjalta.
Monet kissa on saatu epäsiisteiksi, eli pissailemaan nurkkiin (tai panttailemaan pissaa -> pissatulehdus) epäsiistin hiekkiksen takia.
Samalla vaivalla kun kerää kakat, luulisi menevän pissat.
Toivottavasti ei tule ongelmia jatkossakaan. - ....
kristallihiekkaa kirjoitti:
Kävisitkö itse moisessa vessassa? :) Käänteletkä hiekkaa käsilläsi tai ilkeäsitkö eds kävellä kuukauden käytössä olleessa kristallissa? Kissa kun joutuu mokomaa tallomaan siellä asioidessaan. Kissalla on vielä tarkempi nenä ja erittäin siististä eläimestä kyse, niin tuntuu aika hurjalta.
Monet kissa on saatu epäsiisteiksi, eli pissailemaan nurkkiin (tai panttailemaan pissaa -> pissatulehdus) epäsiistin hiekkiksen takia.
Toivottavasti ei tule ongelmia jatkossakaan.No hygienista voidaan olla montaa mieltä, mutta meillä kristallihiekka on toiminut jo pitkään hyvin, olen ollut siihen tyytyväinen ja mikä tärkeintä kissatkin ovat siihen olleet tyytyväisiä.
Virtsahan on suurimmaksi osaksi vettä, vain muutama prosentti siitä on ureaa sekä erilaisia mineraaleja. Virtsa ei siis itsessään ole epähygieenista tai myrkyllistä, kuten jotkut tuntuvat ajattelevan. Kristallihiekkalaatikosta neste eli virtsan sisältämä vesi haihtuu ja muut aineet imeytyvät kiteisiin. En koe, että kristallihiekka olisi sen epähygieenisempää tai hygieenisempää kuin mikään muukaan hiekka.
Nuo kissojen pissaongelmat on tiedossa ja toki jos kissoilla sellaisia alkaa esiintyä, hoidetaan asia kuntoon, eli viedään kisu lääkäriin ja vaihdetaan mahdollisesti hiekka toisenlaiseksi. Toistaiseksi mitään tuollaisia ongelmia ei ollut.
Ja olen sitten varmaan kauhean laiska ihminen, jolla ei kissoja pitäisi olla ollenkaan, mutta kyllä minusta jatkuva pissipaakkujen poisto on aikaavievää ja aiheuttaa ylimääräistä vaivaa. Toisekseen esim. savihiekkamuruset ovat ihan mahdottomia leviämään ympäri asuntoa, kristallihiekassa sitä ongelmaa ei oikeastaan ole. - .....
.... kirjoitti:
No hygienista voidaan olla montaa mieltä, mutta meillä kristallihiekka on toiminut jo pitkään hyvin, olen ollut siihen tyytyväinen ja mikä tärkeintä kissatkin ovat siihen olleet tyytyväisiä.
Virtsahan on suurimmaksi osaksi vettä, vain muutama prosentti siitä on ureaa sekä erilaisia mineraaleja. Virtsa ei siis itsessään ole epähygieenista tai myrkyllistä, kuten jotkut tuntuvat ajattelevan. Kristallihiekkalaatikosta neste eli virtsan sisältämä vesi haihtuu ja muut aineet imeytyvät kiteisiin. En koe, että kristallihiekka olisi sen epähygieenisempää tai hygieenisempää kuin mikään muukaan hiekka.
Nuo kissojen pissaongelmat on tiedossa ja toki jos kissoilla sellaisia alkaa esiintyä, hoidetaan asia kuntoon, eli viedään kisu lääkäriin ja vaihdetaan mahdollisesti hiekka toisenlaiseksi. Toistaiseksi mitään tuollaisia ongelmia ei ollut.
Ja olen sitten varmaan kauhean laiska ihminen, jolla ei kissoja pitäisi olla ollenkaan, mutta kyllä minusta jatkuva pissipaakkujen poisto on aikaavievää ja aiheuttaa ylimääräistä vaivaa. Toisekseen esim. savihiekkamuruset ovat ihan mahdottomia leviämään ympäri asuntoa, kristallihiekassa sitä ongelmaa ei oikeastaan ole.ei tekisi häijyä kävellä kuukauden käytetyllä kristallihiekalla. samoin käsien pesu vessassa käynnin jälkeen on yliarvostettua?
- ...........
..... kirjoitti:
ei tekisi häijyä kävellä kuukauden käytetyllä kristallihiekalla. samoin käsien pesu vessassa käynnin jälkeen on yliarvostettua?
En jaksa alkaa tästä asiasta nyt vänkäämään. Olen edelleen sitä mieltä, että terveen kissan virtsassa ei ole sellaisia bakteereja, mikrobeja tai muita epäpuhtauksia, jotka tekisivät kristallihiekan käytöstä epähygieenistä. Jos jollakin on eri hiekkojen hygieenisyydestä jotain tutkimustuloksia tiedossa, kertokoon niistä täällä tai laittakoon linkkejä tulemaan.
PS. tiesitkö, että esim. vessassa käynnin jälkeen pelkkä käsien vesipesukin on ihan yhtä tyhjän kanssa bakteerien yms. leviämisen kannalta. - meilläkin
kristallihiekkaa kirjoitti:
Toivottavasti ei tule ongelmia jatkossakaan.kissat kertoivat hyvin nopeasti, että vessa on niin pissainen, ettei siellä voi käydä.
- litterdeo
Hälläpyörä kirjoitti:
mitä se sellainen jauhe oikeen on ja mistä sitä on saatavilla?
itse olen tuonut ulkomailta, pitää takuuulla hajut pois.
Pohjana baking soda ja päällä hajustetta.
Leivinjauhe on pikkasen tyyristä ostaa kaupasta, mutt toi on kait jotain tehdas painosta....
kannattaa kysyy eläinkaupoista.
- Sae
Meillä on viisi kissaa ja seitsemän laatikkoa. Vessat eivät haise millekään edes täynnä ollessaan. Vieraatkin usein kyselevät, että eikö meillä ole ollenkaan laatikoita kun ei haise. ;)
Laatikoina meillä on 25 senttiä korkeita isoja varastolaatikoita, joita löytyy halvalla sekatavarakaupoista (esim nämä meillä olevat 3kpl/10e). Hiekkana käytämme Ököplussaa (n. 27e/40 litraa, riittää meillä yli 4kk), jota on laatikoissa vähintään 15 senttiä paksu kerros. Kun hiekkaa on tarpeeksi, pissa ei pääse valumaan pohjalle haisemaan vaan paakkuntuu kuten pitääkin. Näin hiekkaa kuluukin vähemmän.
Hyvä hiekka on kaiken a ja o. Marketin hiekat kannattaa unohtaa, jos haluaa hajuttoman ja muuten toimivan hiekan. Marketin hiekoista toimivin on Rainbow:n valkoinen hiekka mutta se pölyää tuhottomasti eivätkä paakut tahdo pysyä kasassa (jonka seurauksena koko hiekka likaantuu nopeasti). Kannattaa käydä tutustumassa eläinkaupan valikoimiin, tosin sielläkin on joitakin huonoja ja kalliita hiekkoja. Itse suosittelen Ököplussaa, joka on erittäin riittoisaa (yhdellä-kahdella kissalla iso säkki voi kestää puolikin vuotta, voiko enää halvempaa olla?), paakkuuntuu hyvin, sitoo hajun täysin, ei pölise kuin kaataessa ja jätettä tulee todella vähän (hiekkaan verrattuna siivousjätteen määräksi jää vain 1/3). Ökö on puupohjaista mutta rakenteeltaan täysin hiekkaa vastaavaa, pellettejä vieroksuva kissa hyväksyy tämän. - meidän kissa
...jotenkin erikoinen, kun vessa ei haise lainkaan, vaihdan hiekan ( milloin mitäkin )kerran viikossa eikä sitä ole paljoakaan, koska olen huomannut että kissani haluaa tehdä aina sellasen ison kasan ja vielä raapia muovista laatikonpohjaa, jos laitan hiekkaa laatikkoon paljon, niin kissa teke keskelle taas sen ison keon ja ylimääräiset lentää reunojen yli. Kakat otan päivittäin pois.
- myös ns. hajuton
Meilläkin hajuton kissa, tekee pelleteille asiat, kakat siivoan päivittäin.
Joskus alkuaikoina teki ilm, pissat laatikon viereen, muttei sekään neste haissut?!! ihan oikeesti haistelin, ei pissan hajua.
Nykyään tuoksahtaa koko kisu ihan miesten partavedelle tai jollekin hyvälle?!! en ymmärrä, toki nukkuu päivätunet miehen kainalossa.
Mutta kurapylly on toisinaan, ei jaksa / ylety pesemään housujaan, no mamma sitten pyyhkäsee - sepeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee
myös ns. hajuton kirjoitti:
Meilläkin hajuton kissa, tekee pelleteille asiat, kakat siivoan päivittäin.
Joskus alkuaikoina teki ilm, pissat laatikon viereen, muttei sekään neste haissut?!! ihan oikeesti haistelin, ei pissan hajua.
Nykyään tuoksahtaa koko kisu ihan miesten partavedelle tai jollekin hyvälle?!! en ymmärrä, toki nukkuu päivätunet miehen kainalossa.
Mutta kurapylly on toisinaan, ei jaksa / ylety pesemään housujaan, no mamma sitten pyyhkäseeOlen tosi tyytyväinen ÄÄS-kaupasta saatavaan Rainbown kristallihiekkaan. Se vaan että helmet pyörii lattioilla. Eipä haise, kolmelle kestää runsaan 2viikkoa. Eikä pissa haise. Pesen 2laatikkoani kloritella siis 2xkuussa
- hemu
sepeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee kirjoitti:
Olen tosi tyytyväinen ÄÄS-kaupasta saatavaan Rainbown kristallihiekkaan. Se vaan että helmet pyörii lattioilla. Eipä haise, kolmelle kestää runsaan 2viikkoa. Eikä pissa haise. Pesen 2laatikkoani kloritella siis 2xkuussa
Juuri tuon pyöreän muodon takia suosin itse muita kristallimerkkejä (rakeisia), eivät pyöri pitkin asuntoa niin pahasti.
Ja mitä kristallin hygieniaan tulee, niin kissa nuolee oman takapuolensakin, ei luulisi paljoa bakteereita kammoavan! :D Ihan yhtä hygieeninen se kristalli on kun muutkin hiekat. Ihme vänkääminen aiheesta aina. - MissAdolf
hemu kirjoitti:
Juuri tuon pyöreän muodon takia suosin itse muita kristallimerkkejä (rakeisia), eivät pyöri pitkin asuntoa niin pahasti.
Ja mitä kristallin hygieniaan tulee, niin kissa nuolee oman takapuolensakin, ei luulisi paljoa bakteereita kammoavan! :D Ihan yhtä hygieeninen se kristalli on kun muutkin hiekat. Ihme vänkääminen aiheesta aina.EverClean on ehd. paras hiekka, löytyy hajutonta, hajullista, mikroraetta, isoa raetta........
Kestää loota tosi pitkään vaikka nyt aika suolasen hintasta onkin.
Huonoksi koettuja on pelletit ja kristallit, ihme vänkäämistä niiden kans on joka päivä kun helpommallakin pääsee vaikka joutuu vähän enemmän maksamaankin.
Ja maine coon uros on kissa.
- catgenie
tässä olisi täydellinen ratkaisu:
www.kissanvessa.fi
pesee automaattisesti! - catgenie
tässä olisi huipputekninen ratkaisu:
www.kissanvessa.fi
pesee ja kuivaa hiekat -- kissatkin tykkää! - moivaan123
Koppivessaan ei varaa?? http://www.petenkoiratarvike.com/tuote/kissanvessa-ferplast-prima-525-x-395-x-38-cm/11256/
22e ei varaa mutta kissanpitoon kyllä? hmmmm - anne134
Kuomuvessan voi tehdä itse vaikka Bilteman säilytyslaatikosta. Reikä vaan kylkeen. Meillä on laastinsekoitussanko saunassa kissalle ja on hyvä. Kissalle laadukasta ruokaa, mielellään raakaravintoa. Kakat ei edes haise kun ruoka on kohdallaan, eikä kissa piereskele. Sit hiekkaan kannattaa panostaa niin säästää hermoja. Esim. Tigerino canada zooplussalta.
- eläinlaijiamuuttava
Halvinta on kyllä ottaa kissan jälkeen pieni koira, ja opettaa se sisäsiistiksi.Ei tarvetta kalliille hiekoille, eikä haiskahda kus eikä paska sisällä,niinku aina usein niillä kissan om .Muut kulut samat,ja lisäksi seuraa ulkoillessakin.
- hajuherkkänenä
Ehkäpä se taikasana on markettihiekka.
Kannattaa käväistä hakemassa eläinkaupan hiekkaa, kysy vaikka sitä suosituinta ostettua hinnasta piittaamatta.
Ostat korkeampireunaisen astian, mielestäni vähintään 15 cm reuna.
Hiekkaa pohjalle reilusti.
Markettihiekka on shit. Itsellä jopa kollikissan kestänyt eläinkaupan hiekka, eikä todellakaan tarvitse joka viikko vaihtaa. Eikä ole kattoa, vaan tilava kaupasta ostettu iso vati. Ja astioita riittävästi eli yksi per kissa.
Jatkossa voit tilata eläinkaupan valitsemaasi hiekkaa kotiinkuljetuksella, isommissa erissä edullisemmin.
Nytkin on katteja talo täysi, joista osa omia ja loput "lainattuja" eli tilapäisesti hoidossa, ja kissan vateja noin 10 ympäri taloa, eikä haise.- hajuanaapureillekkin
Jokainen kissan omistaja luulee ettei kissansa tuoksu pahasti, siihen tuoksuun itse näes tottuu.Kaverilla hais niin,et naapurit valitti, porttikongissakin kissanpissa haisi.Itse intti vastaan,väitti ettei yhtään haise, nenä sillä olis niin tottunut,ettei millään sitä olis uskonut, että kissansa kus, hais koko kerrpstalon porrttikongissa asti.
Kissat on niin voimakastuoksuisia, leikatutkin,että kyllä ne aina haisee.Sen huomaa sellainen, jolla ei itellään kissaa ole.
- PowAir
Kokeileppa luonnollista hajunpoistoa penetratorilla. Toimii kuin junanvessa :)
Oikeesti toimiva aine kaikkeen hajunpoistoon, eikä oo myrkkyjä mukana. - Kisupisu
Kokeilin ona-geelipurkkia avattuna eteisessä missä kissan laatikkokin ja ei kyllä haise kissan jätökset. Samalla tuli hyvä tuoksu tilalle.
- Kokeilemaan-
Minä käytän pieniä puuprikettejä joita myydään Tarjoustalossa hintaan alle 4 € iso säkki. Ei haise ja jätökset voi heittää viemäriin kuten sen prikettiaineksenkin koska se ei tuki viemäriä koska se on puuta ja puu kelluu pinnalla. Hiekka tukkii ajanoloon viemärit. Kätevää, halpaa, hajutonta ja nopeaa.
https://encrypted-tbn3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQ0SZUiFzX7dUJvseX-huC30IFg5JWW8Cs_868ALs5RnGD3Ik5Y - puhdashikkajakissa
Hiekkalaatikko ei haise, kun sen pitää puhtaana! Pissapaakut ja kakkakikkareet poistetaan päivittäin! Koirankakkapussiin vaan ja ulos, sekajätteisiin. Jos lemmikistään välittää, ja sen elämää seuraa, oppii tietämään, milloin se käy tarpeillaan, korjaa tuloksen heti pois, niin ei kissallakaa ole tarvetta hiekkoja penkoa. Lemmikin pito vaatii pieniä hommia ja siisteyttä, se pitäisi tajuta jo lemmikkiä ottaessa!!
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman491526Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!761355Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua
Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊871016- 191013
- 86946
Ai miehillä ei ole varaa maksaa
Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee187886Olet mielessäni
viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s20841Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta
Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi99815- 82811
Hei rakas mies. Olisi yksi kysymys, mielellään rehellinen vastaus edes täällä..
Mitä sinä minusta haluat?66742