Tutkikaa paikalliset makeiset huolella ennen syöntiä!

proteiinipatukat ;-)

Saavuimme hiljattain Hurghadasta mukanamme läjäpäin egyptiläisiä makeisrasioita tuliaisiksi tuttavillemme. Yhden pakkauksen avatessamme ja "herkkuja" maistellessamme huomasimme, että rasiat olivat puolillaan erilaisia pieniä matoja, muurahaisia ja muita ötököitä.. Päällepäin näitä proteiinipaukkuja ei pakkauksista näkynyt, joten valitettavasti tulimme jakaneeksi tuliaisia jo eteenpäinkin. :(
Eli olkaapa varovaisia, paikallisten myyjien hygieniakäsitykset eivät vastaa ihan länsimaista tasoa. Itse emme osanneet varoa, kun makeispakkaukset olivat siististi minimarketin hyllyllä kaikkien länsimaisten merkkien joukossa.
(Meidän matokarkkimme olivat peräisin Grand-hotellin liepeillä sijainneesta Grand Mallista.)

5

1418

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jeps, en yhtään ihmettele, että suljetussa pussissakin saattaa olla kaikenlaisia ökkömönkiäisiä mutta kyllä ne yleensä ihan ok ovat. Jos hirveästi epäilyttää, kannattaa aina kuitenkin ostaa suljetussa pussissa (ei siis mitään rasioita/pakkauksia, joihin pääsee jostain reiästä jotain sisälle) sekä tarkastaa, että on ehjä. Täällä kun kaikillä elävillä olioilla on tapana hakeutua makean ääreen ja se on ongelma kotonakin, varsinkin kesäaikaan. Jos ei pidä sokeripussia tiukasti kiinni ja vielä purkin sisässä, niin jo kohta on muurahaisarmeija vallannut sen.

      Egyptiläisessä makeistehtaassa on käyty, ei ole kovin kaunista katseltavaa, mutta edelleen näitä tulee joskus syötyä.

      • proteiinipatukat ;-)

        Uuh, kuulostaa ötökkäkammoisen herkkusuun unelmapaikalta.. ;)

        Outoa niissä mainitsemissani rasioissa vaan oli se, että ne karkkipötköt siellä rasian sisällä todella olivat muoviin pakattuja. Ja ei, niissä ei tosiaankaan ollut nähdäkseni mitään ryömimisaukkoja.. :-/ Yöks..


      • :::::::::::;;;;;;;;;;;;;;
        proteiinipatukat ;-) kirjoitti:

        Uuh, kuulostaa ötökkäkammoisen herkkusuun unelmapaikalta.. ;)

        Outoa niissä mainitsemissani rasioissa vaan oli se, että ne karkkipötköt siellä rasian sisällä todella olivat muoviin pakattuja. Ja ei, niissä ei tosiaankaan ollut nähdäkseni mitään ryömimisaukkoja.. :-/ Yöks..

        että olivat myös niin vanhoja, että saattaneet pyöriskellä siellä hyllyssä vuositolkulla. Egyptiläiset eivät noita makeisrasioita varmaan kovinkaan usein osta. Löysitkö parasta ennen päiväystä?

        Olen ostanut Egyptistä juustoa, jossa oli vuosi sitten mennyt parasta ennen leimaus umpeen.

        Pakasteet ovat usein moneen kertaan sulatettuja ja pakatettuja. Esim. eräs tuttava oli supermarketissa töissä ja omistaja käski sulkemaan pakastimen yöksi ettei kulu sähköä. Sitten se taas aamulla avattiin.

        Lehdessä kerrottiin juuri, että ensi kesän hedelmäsadosta noin 60 % ylittää sallitut myrkkypitoisuudet varsinkin, viinirypäleet, melonit ja mansikat. On käytetty torjunta-aineita, jotka voivat aiheuttaa esim. munuaisten pettämisen.

        Viime kesänä oli maitoon lisätty sementtiä, jotta saadaan maidosta täyteläisempää. Lihasta olikin jo puhetta täällä aiemmin.

        Egyptissä hygieniataso on todellakin mitä on ja ruoan ja elintarvikkeiden laatu on parina viime vuotena mennyt kamalasti alaspäin. Täytyy miettiä tarkkaan, mitä suuhunsa pistää.


      • Huomioida.
        :::::::::::;;;;;;;;;;;;;; kirjoitti:

        että olivat myös niin vanhoja, että saattaneet pyöriskellä siellä hyllyssä vuositolkulla. Egyptiläiset eivät noita makeisrasioita varmaan kovinkaan usein osta. Löysitkö parasta ennen päiväystä?

        Olen ostanut Egyptistä juustoa, jossa oli vuosi sitten mennyt parasta ennen leimaus umpeen.

        Pakasteet ovat usein moneen kertaan sulatettuja ja pakatettuja. Esim. eräs tuttava oli supermarketissa töissä ja omistaja käski sulkemaan pakastimen yöksi ettei kulu sähköä. Sitten se taas aamulla avattiin.

        Lehdessä kerrottiin juuri, että ensi kesän hedelmäsadosta noin 60 % ylittää sallitut myrkkypitoisuudet varsinkin, viinirypäleet, melonit ja mansikat. On käytetty torjunta-aineita, jotka voivat aiheuttaa esim. munuaisten pettämisen.

        Viime kesänä oli maitoon lisätty sementtiä, jotta saadaan maidosta täyteläisempää. Lihasta olikin jo puhetta täällä aiemmin.

        Egyptissä hygieniataso on todellakin mitä on ja ruoan ja elintarvikkeiden laatu on parina viime vuotena mennyt kamalasti alaspäin. Täytyy miettiä tarkkaan, mitä suuhunsa pistää.

        Normaali egyptiläinen ostaa ruokatuotteensa tuoreina torilta, jopa elävinä.
        Paikalliset eivät juuri suosi kalliita vakuumipakattuja ja pakastettuja tavaroita.


      • kanat tuoreina
        Huomioida. kirjoitti:

        Normaali egyptiläinen ostaa ruokatuotteensa tuoreina torilta, jopa elävinä.
        Paikalliset eivät juuri suosi kalliita vakuumipakattuja ja pakastettuja tavaroita.

        torilta kuolemanvakavilta sairauksilta välttyäkseen. Jep jep. Suosittelen myös keitettäviksi pieniä kilpikonnia. Niitäkin myydään toreilla kilohintaan koneelle matkailijalle. Turisti saa yhden konnan kymmenen kilon hinnalla.

        Mutta kuitenkin; siitä sitten hotellille ruokaa tekemään toriostoksistanne.... Tuskin näinkään toimien tulette välttymään hirveiltä yrjöpaskataudeilta...

        sanailee 27 x ....


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      91
      1097
    2. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      876
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      103
      855
    4. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      276
      657
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      70
      605
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      73
      583
    7. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      562
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      536
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      33
      493
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    Aihe