Luin rakentaja.fi sivuja saumanauhan laittamisesta ja huomasin että siellä sanotaan:
" Pidä nauhan taiteaihion selkä seinään päin jolloin nauha juoksee rullalta luontevasti. Levitä nauhan alta pursuava tasoite nauhan päälle."
Eli kumpi puoli on tämä taiteaihio?
Tulin laittaneeksi saumanauhaa niin että "nukkainen puoli" seinää vasten!
Laitonko väärin???
Jos laitoin, kuinka nauhan käy? tippuuko alas ja koska? Ja onko tarkoitus peittää nauha tasoitteella kokonaan ettei sitä näy ollenkaan ennen maalausta?
Kiitos vastauksista jo etukäteen
Laitoinko väärin päin?
5
7250
Vastaukset
siten, että rulla purkautuu seinän puolelta.
Itse tosin tehnyt kuten sinä, eli karvapuoli seinään päin.
Terkoitit varmaan tätä sivua
http://www.rakentaja.fi/index.asp?s=/artikkelit/2158/gyproc -kipsilevyjen saumaus.htm
Myöhemmin samalla sivulla kehoitetaan tasoittamaa vähintään 200 mm lastalla sauman molemmin puolin.
Itse teen:
-saumaan pohjakitti
-saumanauha
-päällekittaus
-kuivuminen
-hionta
-saumalastin levitys leveämmällä lastalla
tai
tuolla mainitulla 200 mm lastalla sauman molemmin puolin kittiä.
Riippuen tietysti tarvitaanko tasoitetta sauman ulkopuolella ja miten tasaisen seinän haluaa.- ap.
eli nauhaa voi laittaa seinään kumminpäin vain?
Entä jos laittaa nauhan vinoon, voiko saman nauhan ottaa irti ja laittaa uudestaan vai pitääkö laittaa uusi nauha? Mitkä tekijät vaikuttavat siihen irtooko nauha tulevaisuudessa seinästä?
Kauheesti kysymyksiä.. :D ap. kirjoitti:
eli nauhaa voi laittaa seinään kumminpäin vain?
Entä jos laittaa nauhan vinoon, voiko saman nauhan ottaa irti ja laittaa uudestaan vai pitääkö laittaa uusi nauha? Mitkä tekijät vaikuttavat siihen irtooko nauha tulevaisuudessa seinästä?
Kauheesti kysymyksiä.. :Dsen päälle kittinauhan teräslastalla painaen, sitten samantien kittiä päälle.
Mikäli nauha menee kitatessa vinoon, sen voi irroittaa ja painaa takaisin.
Mikäli kitti ehtii kuivua, uusi nauha.
Itse olen ensin leikellyt sopivanpituiset saumanauhapätkät ja ennen aloitusta upottanut pätkät veteen.
Kuiva saumanauha imee kitistä veden ja siksi ei kiinnity hyvin.
Myös Rakentaja.fi suosii samaa:
"Saumanauhan tulee olla hieman kosteaa. Kuiva saumanauha imee saumatasoitteessa olevan veden ja muodostaa alleen ilmapusseja. Kuivaa saumanauhaa säilytetään siksi ennen saumausta kosteassa huonetilassa tai ulkoilmassa. Rullan saa kosteaksi upottamalla sen vesiämpäriin ja ravistamalla siitä liiat vedet pois tai pitämällä rullaa talviaikana yön yli lumihangessa."
Omalla kohdalla joskus on tullut noita laidan irtoamisia, olen leikannut kohdan pienimpien pois ja täyttänyt kitillä.
Mikäli irtoama koko saumanauhan leveydeltä, niin olen leikannut puolestavälistä poikki ja laittanut liimalla tai kitillä kiinni.
Minä laitan edelleen nauhan karvaisempi puoli seinään päin.
- Taso-ite Massa
...on siis se keskellä olevan taiteuran VASTAKKAINEN puoli. Nauha taitetaan uraa pitkin silloin kun nauhoitetaan sisäkulmaa. Ura jää siten päälle päin.
Sen sijaan että kostutat tai kastelet sitä saumanauhaa, niin notkista mieluimmin sitä saumatasoitetta. Kostea nauha ei kestä käsittelyä. Levitä notkeaa saumatasoitetta uran yli runsaasti ja paina nauha VOIMAKKAASTI 50-millisellä teräslastalla syvälle tasoitteeseen. Sen jälkeen levitä tasoite nauhan päälle niin että peittyy. Ei takuulla irtoile eikä kupruile.
Unohda tosiaan se nauhan kastelu, se on amatöörien puuhastelua. Aukinaisessa pöntössä tasoite kuivuu työn aikana niin, että veden lisääminen on kyllä tarpeen. Vältä myöskin tasoitteen lääppimistä edes takaisin kipsilevyn pinnalla, koska silloinkin se kuivuu ja jähmettyy. Nauha uppoaa notkeaan massaan helposti, huomaat sen itsekin.- kokemukset
täälläkin, en ole koskaan kostuttanut, yhden okt:n olen levyttänyt saneerauslevyillä ynnä muuta pientä, ja hyvin on toiminut.
Yksi virhe jonka näkee usein, että laitetaan liian vähän tasoitetta, sitä kannattaa laittaa todella runsaasti eli leveästi noin puoli metriä, niin saumat ei paista läpi. Mutta ei kuitenkaan liian paksusti kerralla, muuten liikaa hiomista, mieluummin yhden kerran enemmän
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Epäily: Oppilas puukotti kolmea Pirkkalan koululla
Tämänhetkisen tiedon mukaan ainakin kolme oppilasta on loukkaantunut puukotuksessa Pirkkalan Vähäjärven koululla. Myös e3027661Jos yhdistät nimikirjaimet
Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne855989Jos olisit täällä
Tosin en tiiä miks oisit. (Ja hävettää muutenkin kun ei muka muulla tavoin osaa kertoa tätäkään) Jos jollain pienellä1673548Kyllä se taitaa olla nyt näin
Minusta tuntuu et joku lyö nyt kapuloita rattaisiin että meidän välit menisi lopullisesti. Sinä halusit että tämä menee322007Pirkkalan koulussa puukotus, oppilas puukotti kolmea
Ilmeisesti tyttöjä ollut kohteena.1921885Odotan että sanot
Sitten siinä että haluaisit vielä jutella kahdestaan kanssani ja sitten kerrot hellästi että sinulla on ollut vaikea san201733- 361599
- 441484
- 221431
Heih! Vieläkö ehtii laittaa auringonkukat kasvamaan?
Kerkeekö auringonkukat kukkimaan, kun upottaa auringonkukan siemenet kävelyreittien varrella multiin? Vai onko jo ihan661406