Mä ja sä, mun ja sun, mitäs tää on?

*murre*

Mihin täältä on oma murre kadonnut?
Vai onko se vaan hienompaa sanoa noin?
Niinhän viisaat totes että mie ja sie muuttuu mä & sä:ksi jo Luumäen kohdalla viimeistään.
Nuoleskellaan hesalaisia, prrkele.
Täällä sanotaan mie ja sie ja miun ja siun.
Omasta murteestä pitää olla ylpeä.
Jos ei ole puhukoon sitten vaikka Venäjää...

15

3377

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kerrankin asiaa

Saatiin ihan oikea murre-poliisi!

• se kenties

johonkin ihan lakipykälällä väännetty miten milläkin paikkakunnalla pitää puhua? Eiköhän se ole jokaisen ihan oma asia mitä murretta vääntää!

• *murre*

perinnelaki.
        Toinen laki on että klo 3-4 kaikkien herranterttujen pitää olla jo nukkumassa...

• muuttuu?

Itte oon ihmetelly kun meillä puhutaan kotona mie ja sie mutta päiväkoti-ikänen lapsi sanoo jo mä ja sä. Telkkariikaan ei meillä nii mahottomasti katota mutta sieltähän tuo ainkin vois tarttuu kun ne lastenohjelmat tehään siellä mäsä-alueella. Tiiä sitten häntä.

• *murre*

Toinen juttu saattas olla että tännehän suorastaan tunkee kaikki tuolta esim. hesan suunnasta, lastentarhaopettajat päiväkoteihin jne. ja näiden ihmisten murre tarttuu sitten lapsiin.
        MUTTA kaikesta huolimatta pidetään mie & sie -lippu korkealla kuten Hanna Pakarinen ja puhutaan sitä murretta mitä parhaiten osataan.

• varmaankaan

kovin paljoa lastenohjelmia kattonu. Ei niissä puhuta mä ja sä vaan suurimmassa osassa puhutaan kirjakieltä.

• määtä ja säätä
        varmaankaan kirjoitti:

kovin paljoa lastenohjelmia kattonu. Ei niissä puhuta mä ja sä vaan suurimmassa osassa puhutaan kirjakieltä.

Kyllähän nuo varsinaiset ohjelmat on oikeakielisiä vaan juonnot ja "live"-jutut yms. lastenvisailut on kyllä täynnänsä vähemmän huolellista kielen käyttöä!

• sisäänpäinkääntyneet

Ette usko miltä kuulostaa teidän miukuminen. Mä tuun aina puhuu norm.suomen kielellä.. Aina vaikka tänne sisäänpäinkääntyneitten ihmisten luo oon muuttanutkin.
      Pitäkää miukumauku kielenne, mut hyväksykää myös normaali suomenkieli!

• mie mie

"Mä tuun puhuun.." Tuoko on sitten sitä NORMAALIA SUOMENKIELTÄ?? Eikös 'minä' ja 'sinä' ole oikeaa kieltä, loput sitten murretta?
        Kyllä ymmärrän jos tänne jostain muualta muuttaa, niin tottakai sitä puhuu sillä murteella johon on tottunut.
        Mutta se ei ihan mee kaaliin kun ruvetaan opettelemalla opettelemaan uusi murre suuhun.. Hohhoijjaa, koittakaa hyväksyä että tällasia myö ollaan.

• *murre*

tuo mäkättäminenkään. Niinkun tossa jo todettiin se ei ole TODELLAKAAN suomen kieltä...
        Luulis tollasen itseään muita fiksumpana pitävän sentään perusasiat ymmärtävän.
        Täältä pääsee myös pois, jos ei ihmiset ja tavat kelpaa.
        Tervemenoa !!
        Tollasia ei täällä kaivata mäkättämässä.

• pilli mukkaa tanssi
        *murre* kirjoitti:

tuo mäkättäminenkään. Niinkun tossa jo todettiin se ei ole TODELLAKAAN suomen kieltä...
        Luulis tollasen itseään muita fiksumpana pitävän sentään perusasiat ymmärtävän.
        Täältä pääsee myös pois, jos ei ihmiset ja tavat kelpaa.
        Tervemenoa !!
        Tollasia ei täällä kaivata mäkättämässä.

mie vetele vaa surutta tätä wiipurilaista karjalaa jot sieluu koskoo,

Mie oon aito ja ehta karjalalaine ja myö ollaan nii sukkelii jot levätääkii sukkelaa,miekii oon viimeiks nukkunt koko yö 23,5,1966 Toijalassa Apteeki seinää vaste nojallaan olless,ol sekkii aikaa ja iha uuve jutu arvonen ,mut olkoo nyt ko täähä taitaa olla PERHE-OHJELMAA jot tääll ei passaa iha kaikkee haastaa.
        Miekii ain mieti enneko ajattelen,silviisii ja täll viisii .,kaikell viisii.

mie mään moi !

• *murre*
        pilli mukkaa tanssi kirjoitti:

mie vetele vaa surutta tätä wiipurilaista karjalaa jot sieluu koskoo,

Mie oon aito ja ehta karjalalaine ja myö ollaan nii sukkelii jot levätääkii sukkelaa,miekii oon viimeiks nukkunt koko yö 23,5,1966 Toijalassa Apteeki seinää vaste nojallaan olless,ol sekkii aikaa ja iha uuve jutu arvonen ,mut olkoo nyt ko täähä taitaa olla PERHE-OHJELMAA jot tääll ei passaa iha kaikkee haastaa.
        Miekii ain mieti enneko ajattelen,silviisii ja täll viisii .,kaikell viisii.

mie mään moi !

Maisteri on ain niin kohteliaskii.
        Tuost mie tykkään, sie oot niin sukkelakii että.
        Sie oot ko sultsina, iha totta.
        oot sie ajatellu silviisii jot ois kauheeta määkii?
        Se se vast kauheeta ois, hyi hitto.
        Onneks lampaat määkii eik meijän tarvii...

• haastelenkin

etelä-karjalan ja pohjois-karjalan murretta sekasin. Siinä vasta sekasotku, jota paikalliset ei aina ole ymmärtävinään. Kysyvät, olenko savolainen. Vastaan että saatan olla tai saatan olla olemattakin. Murteet on rikkaus.Ois aikas tylsää, jos kaikki puhuis samalla nuotilla.

• *murre*

kyl sitä kaikki ymmärtää.

• simmoses

Kui sä ny ni kauhian palj huolestusi murteis katomisest, kato ku ei ne mihkä o kadont. Kummottis me vaa mukavi haasteltasi ja maailma parantasi mil kielel tahans. vaik sit turun murtel.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Jens Ihlen (ex Kukka) poika todistaa oikeudessa

10:49 "Välit ovat olemattomat" Minkälainen isäsi ja sinun välinen suhde on tällä hetkellä? "Minulla ei ole minkäännäkö
      Maailman menoa
      280
      10316
    2. K-kaupassa on mukava käydä, kun ei tarvitse katsella köyhiä

vasemmistolaisia, joista monet myös varastavat. Mielellään maksaa vähän enemmän tuotteista K-kaupassa, jotka ovat paljon
      Maailman menoa
      245
      6006
    3. Suomeen ei kuulu ihmiset jotka ei halua kätellä toisia ihmisiä, koska tämä on vääräuskoinen

Nainen joka ei halunnut kätellä Stubbia on selvästi ääripään muslimi, eli sitä sakkia josta niitä ongelmia koituu. Ulos
      Maailman menoa
      173
      5434
    4. PS:n Purra teki -JÄTTI-VELAT

* * PS:n Purra teki -JÄTTI-VELAT - ! ja jätti MaksuHuolet -Kansan Maksettavaksi -! *
      Maailman menoa
      95
      5048
    5. Vain vasemmistolaiset rakennemuutokset pelastavat Suomen

Kansaa on ankeutettu viimeiset 30+ vuotta porvarillisella minäminä-talouspolitiikalla, jossa tavalliselta kansalta on ot
      Maailman menoa
      19
      3325
    6. Persut huutaa taas: "kato! muslimi!"

Persut on lyhyessä ajassa ajaneet läpi kaksi työntekijöiden oikeuksien heikennystä, joita se on aiemmin vastustanut. Pe
      Maailman menoa
      9
      2714
    7. Ootko sä nainen suuttunut

jostain? Harmi jos tullut väärinkäsityksiä.
      Ikävä
      214
      2622
    8. Nainen, sanotaan että totuus tekee kipeää

Ehkä mutta se voi olla myös se kaikkein kamalin asia kohdata. Kuplassa on turvallista, kun tietää vähemmän on helpompi.
      Ikävä
      17
      2444
    9. Menen nyt koisimaan

Ja en ehkä palaa tänne. Asia on nyt loppuunkäsitelty ja totuus tuli ilmi
      Ikävä
      28
      2294
    10. Valtio lopettaa pienituloisten perheiden kylpylälomien tukemisen

Pienituloiset suomalaiset ovat voineet vuosikymmenten ajan hakea tuettuja lomia terveydellisin, sosiaalisin ja taloudell
      Maailman menoa
      382
      2217
    Aihe