Mitä tehdä, kun pentu on äärimmäisen vastaan kaikkia vieraita?
Pentu on nyt 7kk. Kun vieras tulee kylään, alkaa kova vahtihaukku kun ovikello soi. Sen vielä ymmärtää, mutta haukkuminen jatkuu ja jatkuu. Haukkuminen on todella kovaa rähinää. Kun vieras kävelee, pentu juoksee vieraan taakse ja rähisee, joskus yrittää vähän näykkiä. Kun pentu lopultakin hiljenee ( kun vieras vaikka menee istumaan jonnekin kotiväen kanssa ), pentu rauhoittuu muristessaan jonkin aikaa. Pentu jää ikään kuin vahtimaan vierasta, jos vieras lähtee paikoiltaan, alkaa taas haukkuminen. Joskus pentu uskaltautuu lopulta lähelle vierasta ja vaikuttaa rauhalliselta, mutta saattaa yhtäkkiä alkaa irvistelemään ja näykkimään, haukkumaan ja murisemaan. Häntä on useimmiten koipien välissä, joten murinat ja näykkäisyt ovat pelon takia, ei aggressiivisuuden.
Mutta mitä voimme tehdä? Olemme yrittäneet totuttaa pentua vieraisiin jo ihan pienestä asti. Mitään huonoja kokemuksia pennulla ei ole. Se pelkää vieraita niin paljon, että edes makupalat eivät auta yhtään.
Olisin hyvin kiitollinen neuvoista/kokemuksien jakamisista!
Mitä tehdä
4
429
Vastaukset
remmiin kiinni sillon ku on vieraita tulossa. jos haukkuu nii helppo kieltää yms, ja koira kulkee sinun takana nii voi olla turvassa ku nää suojelet sitä :) ja sanot rauhottelet koiraa tyyliin "ei mittää hättää".. anna sää makupaloja ja kiellät menemästä kokonaa vieraan luo.
- on koiria.
Joo, elikkä meillä on oma kenneli ja sillei,muttei ikinä tällästä oo tapahtunu vuodesta -84 :D
Mä joko pitäisin sitä kiinni sinä aikana kun vieras tulee.Jos koira tekee sitä agresiivisittain syin niin kannattaa koppaasta sitä.
- totuttelu
Rämppää ovikelloa ja postiluukkua mennen tullen, koiran kanssa ja ilman - tottuu todella nopeasti ääneen.
Vain yksi vieras kerrallaan nyt aluksi, ja joku koirakonkari.
Älkää toruko haukkumisesta, älkää liioin kannustako tms. Vieras vain tulee rauhallisesti, ettekä kiinnitä metelöintiin huomiota. Koira saa tottua omaan aikaansa, viettäkää te ihmiset kahvitteluhetki vaikka tulpat korvilla.
Sama uusiksi parin päivän päästä.
Älkää säheltäkö ja hössöttäkö itse.
Myös Fennelin kirjoista löytyy kivoja ja lempeitä johtajuutta vahvistavia tapoja, koira alkaa luottaa sinuun enemmän eikä sen tarvitse pelätä itsekseen kotiin tunkeutujia.
Hae kirjastosta.- 89089089p0
KOkeile lavastaa vierailutilanne eli kutsu kylään joku koirista jonkin verran tietävä henkilö ja tehkää toimintasuunnitelma.
Vieraille voi antaa ovelle namupussin, josta ne (ja vain ja ainoastaan vieraat) antavat namuja koiralle.
Kun ovikello soi, näytä rauhoittavia signaaleja - haukottele äläkä pidä kiirettä oven aukaisuun. Voisi myös tehdä niin, että ovikelloa aluksi soitetaan eikä ketään tule sisälle.
Koiran haukkuessa ovikelloa voisit "harhauttaa" sitä vaikkapa leikkimällä jollain kivalla lelulla ja samalla ohjata koiran jonnekin sille tarkoitettuun paikkaan, jossa se odottaa että ihmiset ensin tervehtivät vieraan.
Koiralle annetaan lupa tervehtiä vierasta ja vasta sitten se saa mennä. Tässä olisi nyt hyvä olla jokin kokenut henkilö ja ihan suunniteltu vierailu. Vieraan tulisi vältää kaikki katsekontaksi koiraan ja näyttää paljon rauhoittavia signaaleja. Vieras voisi vaikka istua eteisessä ja kun koira rauhoittuu haistelemaan niin se saisi vierailta joitain erityisen hyviä namupaloja...
Tässä vain muutama vinkki, meillä ovat jotkut auttaneet aran koiran kanssa.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ikävä sinua
Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k273613- 412459
Otavassa tapahtuu!
Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut362294Tulemmeko hyvin
Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s72057Tiedän kuka sinä noista olet
Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta431572- 381519
- 131309
- 1271302
Pitkäaikaiset työttömät työllisyystöillä takaisin yhteiskuntaan
Vaikka se vähän maksaakin, niin parempi on valtion teettää hanttihommia, jottei yksilöistä tule yhteiskuntakelvottomia.2661275Kesäseuraa
Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t451265