Rintakehä

Monster90

Joo eli olen 17v poika ja mulla on lievä Rintakehän epämuodostuma eli harjarinta (Pectus Carinatum)ja haluisin tietää kuinka vastenmieliseltä se teidän mielestä näyttää. Mulla se siis on melko lievä ja koska mulla on myös vähän lihasta se ei erotu niin kovin selvästi.Sanokaa vaikka asteikolla 1-10... Ja tässä vielä vähän suuntaa antava kuvalinkki

http://www.wirbelsaeule-charite.de/bilder/kiel_2.jpg

69

13093

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tyttööööööö..............

      toi kuva on tavallaan söötti

      • Monster90

        Enpä ole tossa kuvassa:). Ei mulla tosiaankaan näy noin selvästi mutta itse kuvittelen sen sitten ehkä paljon suuremmaksi asiaksi kuin onkaan.


      • asdsas
        Monster90 kirjoitti:

        Enpä ole tossa kuvassa:). Ei mulla tosiaankaan näy noin selvästi mutta itse kuvittelen sen sitten ehkä paljon suuremmaksi asiaksi kuin onkaan.

        ei minusta mitenkään hirveä juttu, jos ei ihan noin luuranko ole, että sairaus vai mikä se nyt on, korostuu tuolla lailla..... ju nou??


      • Poikaa
        asdsas kirjoitti:

        ei minusta mitenkään hirveä juttu, jos ei ihan noin luuranko ole, että sairaus vai mikä se nyt on, korostuu tuolla lailla..... ju nou??

        Tua ei ole niin paha juttu. Minulla kun on vain toinen puoli rintakehästä samanlailla niinkuin kuvassa niin se on jo vähän harmittavampi juttu :S


    • fdsaf

      Mun mielestä tuo on ihan järkyttävän näkönen. Mutta otetaan huomioon, että kuvan jätkällä on rasvaprosentti tyyliin miinuksen puolella, eikä rintalihaksista tietoakaan.

      Eli kunhan sulla on vähän rasvaa ja paljon lihaa, niin ei tuo näy niin pahasti.

      • aikaisempien kanssa

        Nii, samaa mieltä. Todennäköisesti, kun olet jo mitä... 17, et ole noin luiseva ja sinulla on noita lihaksiakin jo ehtinyt tulla. Ja jos sinulla on vielä pienempi muodostuma kuin poitsulla kuvassa niin en usko että se näyttää niin pahalta. :) Etköhän sä oo iha komias poika. :D


    • Minullakin

      Hei, olen hiukan yli parikymppinen tyttö ja minulla on aivan sama epämuodostuma. Jostain luin että sellainen on yhdellä neljästäsadasta, joten Suomessa täytyy olla tosi monella muullakin. En tiedä mistä se on tullut, vanhemmillani eikä sisaruksillani ei ole sitä. Halusin vain sanoa, ettei asia ole vaikuttanut elämääni millään tavalla, vaikka sinun iässäsi se tuntui häiritsevältä. Ihmiset ovat ihastuneet ja rakastuneet minuun kuten kehen tahansa muuhunkin ja olen kihloissa elämäni miehen kanssa, jota asia ei ole ikinä liikuttanut laisinkaan. Kaikilla ihmisillä on jotain vastaavaa, huono iho tai keltaiset hampaat tai selkäkipuja tai jotain paljon vakavampaa, me olemme terveitä ja luun saa halutessaan melkein peittoon. Älä turhaan vaivaa päätäsi asialla! Lisähuomautuksena voin kertoa, että muistaakseni Wäinö Aaltosella (yksi Suomen kuuluisimmista kuvanveistäjistä) oli sisko, jolla oli sama piirre - taiteilija teki käsittääkseni samanlaisen rintakehän kaikille naisveistoksilleen. Ajattele sitä jonain uniikkina piirteenä, kaikilla meillä on omamme. Hyvää ja huoletonta loppuelämää!

      • huonoitsetunto

        Minulla on sama ongelma.. ja kaiken lisäksi rintani ovat pienet jotain kirjaimellisesti minulla ei ole tissivakoa. Mitä voisin tehdä asialle? Voiko tämä epämuodostuma hävitä itsekseen? Haluaisin vain painaa sen kohouman pois, mutta ei ihan niin helppoa kuitenkaan.


      • joillaongelma
        huonoitsetunto kirjoitti:

        Minulla on sama ongelma.. ja kaiken lisäksi rintani ovat pienet jotain kirjaimellisesti minulla ei ole tissivakoa. Mitä voisin tehdä asialle? Voiko tämä epämuodostuma hävitä itsekseen? Haluaisin vain painaa sen kohouman pois, mutta ei ihan niin helppoa kuitenkaan.

        Ketään muita tyttöjä tän ongelman kanssa?


      • :)
        huonoitsetunto kirjoitti:

        Minulla on sama ongelma.. ja kaiken lisäksi rintani ovat pienet jotain kirjaimellisesti minulla ei ole tissivakoa. Mitä voisin tehdä asialle? Voiko tämä epämuodostuma hävitä itsekseen? Haluaisin vain painaa sen kohouman pois, mutta ei ihan niin helppoa kuitenkaan.

        Yliopistonkadulla sijaitsee Turun ainoa gay-baari Suxes. Aika mukava mesta :)


    • 17-year-old girl

      *Otsikko*

      Ei mua ainakaan haittaisi jos kerta niin lievä on (kuvalinkki ei muuten enää toimi? googlasin tolla "Pectus Carinatum"). Voi jopa olla jossain määrin söpöä :)

      • mäoontyttö

        en tiedä mitä tekisin.. mulla on niin huono itsetunto tän takia! auttakaa pliis mua, onko ketään muita joilla on tämä ongelma? tuntuu, että en minä voi ikinä olla tarpeeksi hyvä kellekkään pojalle, koska olen pienirintainen ja kaiken lisäksi tämä hajarinta juttu..


      • nostannostan
        mäoontyttö kirjoitti:

        en tiedä mitä tekisin.. mulla on niin huono itsetunto tän takia! auttakaa pliis mua, onko ketään muita joilla on tämä ongelma? tuntuu, että en minä voi ikinä olla tarpeeksi hyvä kellekkään pojalle, koska olen pienirintainen ja kaiken lisäksi tämä hajarinta juttu..

        pliis, auttakaa. sori, mut oon oikeesti ihan epätoivonen.


      • maailmanpyörä
        nostannostan kirjoitti:

        pliis, auttakaa. sori, mut oon oikeesti ihan epätoivonen.

        16 vuotta oon ja tyttö ja pienirintainen eli se näkyy ihan kiitettävästi ja mua pelottaa mitä mieltä pojat on siitä... kiva kuulla että toisillakii on ku oon ollu koko elämäni itekseni tän asian kanssa!


    • P 14v

      Mul on sama juttu. Kyll se joskus vituttaa mut onneks sen saa piiloo jos on lihakset.

    • josoismyös

      tyttöjä tän ongelman kaa? oonko ainut? itsetunto on ihan huono tän takia, apua!

    • josoismyös

      tyttöjä tän ongelman kaa? oonko ainut? itsetunto on ihan huono tän takia, apua!

      • eienäämitään

        jäljellä


      • maailmanpyörä

        ihanaa kuulla vihdoin toisista ihmisistä joilla on tämä sama!! oon itkeny ja inhonnu itteeni miljoona kertaa harjarinnan takia, kun mullakin tuo ihan selvästi erottuu... tosi mielelläni juttelisin jonku semmosen kaa jolla on tämä sillä varmaan semmoset jolla ei oo tätä ei voi tajuta kunnolla... ite oon kertonu tosi harvalle ku en halua kuulla jos joku pitää tätä ihan kamalana, mutta toisaalta, tuleehan sekin aika ku tämän joutuu näyttämään jollekin pojalle...


    • hjhfj

      Itse olen 20-vuotias poika ja minulla on kuopparinta (Pectus Excavatum) eli keskellä rintakehää kuoppa jota on myös leikkauksella yritetty korjata mutta kuoppa on silti selvästi nähtävissä. Se häirittee elämääni koska en voi tehdä mitään jossa täytyisi olla ilman paitaa esim. käydä uimassa. käyn salilla 5 kertaa viikosssa ja yritän treenata rintalihaksia sen takia että kuoppa peittyisi mutten itse huomaaa attä olis tuo kuoppa yhtään pienentyny. onko kellään muulla kuopparintaa?

    • wertyu

      Olen itse tyttö, 16w. ja minulla on tuo pectus carinatum. Rinnat on pienet ja ongelma onkin, kun se on HAJARINTA. Se siis erottuu rintojen välistä selvästi.
      Olisi mukava kuulla, jos jollain tytöllä olisi myös tämä ongelma? Tämä haittaa elämääni huomattavasti, koska silla on niin suuri vaikutus itsetuntooni.

      • 58-vuotias täti

        hei minulla on ollut pikkulapsesta lähtien- murrosiässä oli vaikeeta kun ei oikein ilennyt uimaranalla bikineissä olla,pienet rinnat vielä lisänä..mutta ykskään poikaystävä eikä myöhemmin aviomieskään kiinnittänyt siihen huomiota..mutta itse tietysti näin sen kun vähän peiliinkin katsoin.mutta ihan hyvin on mennyt ja lapsenkin olen jo aikuiseksi saanut. luulen että se on se d-vitamiinin puute mikä tämän on silloin pienenä aiheuttanut. ns. riisitauti, kupurinta. ja vielä vino rinta ranka ,toinen puolikas on korkeempi.hyvät rintsikat ja kuntosalilla säännöllinen käynti on jonkun verran auttanut asiaa. olen saanut rintalihakseni kasvamaan ja se kyhmy ei niin pahasti näy .kaikilla ihmisillä on jotain vikaa ei kukaan ole täydellinen.pidät vaan huolen että elät terveellisesti,myös ruuan suhteen.ja kuntoilet erilaisia ,esim.kuntosali ja uimahallikäynnit tai juokseminen hölkkääminen. mun miesystävällä on kuopparinta eikä sekään minua ole mitenkään haitannut. tsemppiä vaan kaikille,ja iloa elämään. hei meillä on vaan tämä yks elämä.nautitaan siitä.


      • Voihan kuoppa
        58-vuotias täti kirjoitti:

        hei minulla on ollut pikkulapsesta lähtien- murrosiässä oli vaikeeta kun ei oikein ilennyt uimaranalla bikineissä olla,pienet rinnat vielä lisänä..mutta ykskään poikaystävä eikä myöhemmin aviomieskään kiinnittänyt siihen huomiota..mutta itse tietysti näin sen kun vähän peiliinkin katsoin.mutta ihan hyvin on mennyt ja lapsenkin olen jo aikuiseksi saanut. luulen että se on se d-vitamiinin puute mikä tämän on silloin pienenä aiheuttanut. ns. riisitauti, kupurinta. ja vielä vino rinta ranka ,toinen puolikas on korkeempi.hyvät rintsikat ja kuntosalilla säännöllinen käynti on jonkun verran auttanut asiaa. olen saanut rintalihakseni kasvamaan ja se kyhmy ei niin pahasti näy .kaikilla ihmisillä on jotain vikaa ei kukaan ole täydellinen.pidät vaan huolen että elät terveellisesti,myös ruuan suhteen.ja kuntoilet erilaisia ,esim.kuntosali ja uimahallikäynnit tai juokseminen hölkkääminen. mun miesystävällä on kuopparinta eikä sekään minua ole mitenkään haitannut. tsemppiä vaan kaikille,ja iloa elämään. hei meillä on vaan tämä yks elämä.nautitaan siitä.

        Hei! olen 20 vuotios mies. Jep tutun kuuloista settiä.. itsellani on tuo sama kuopparinta ollut syntymästä asti ja sitä kuvailtu ja testailtu pitkin nuoruus iän... aiheutti lievän sydämmen siirtymisen vasemmalle mutta ei vakavaa. Lääkari suositteli leikkausta ja se tehtii... nohhh.. Leikkaus sujui hyvin olin leikkauksen jälkeen kyseisessä sairaalassa pari viikkoa kunnes pääsin kotiutumaan.. (leikkaus menetelmä oli muuten tuo missä rintakehään laitetaan tähystysleikkauksella metallinen tanko joka työntää kuoppaa ylös päin) oltuani kotona reilun viikon huomasi äitini hengitykseni vaikeutuneen ja eikun sairaalaan..Taas kuvia ja testejä tuloksena keuhkokuume tulehdus arvot: todella korkealla ja vaemmassa keuhkopussissa 800ml nestettä. Sairaalassa menikin siten vajaa kuukausi. Tanko oli rintakehässäni vajaa 3 vuotta ja poisto operaatio sujui hyvin ilman jälki oireita... noh mitäs tästä jäi käteen... ei mitään siinä se kuoppa on ja nyt alkanut kuntosali harjoitusten aikana koskemaan oikean rintalihaksen alle jossa lääkäri epäili hormon menneen kylkiluiden väliin.. kiusallista.


      • nuori mies 17v
        Voihan kuoppa kirjoitti:

        Hei! olen 20 vuotios mies. Jep tutun kuuloista settiä.. itsellani on tuo sama kuopparinta ollut syntymästä asti ja sitä kuvailtu ja testailtu pitkin nuoruus iän... aiheutti lievän sydämmen siirtymisen vasemmalle mutta ei vakavaa. Lääkari suositteli leikkausta ja se tehtii... nohhh.. Leikkaus sujui hyvin olin leikkauksen jälkeen kyseisessä sairaalassa pari viikkoa kunnes pääsin kotiutumaan.. (leikkaus menetelmä oli muuten tuo missä rintakehään laitetaan tähystysleikkauksella metallinen tanko joka työntää kuoppaa ylös päin) oltuani kotona reilun viikon huomasi äitini hengitykseni vaikeutuneen ja eikun sairaalaan..Taas kuvia ja testejä tuloksena keuhkokuume tulehdus arvot: todella korkealla ja vaemmassa keuhkopussissa 800ml nestettä. Sairaalassa menikin siten vajaa kuukausi. Tanko oli rintakehässäni vajaa 3 vuotta ja poisto operaatio sujui hyvin ilman jälki oireita... noh mitäs tästä jäi käteen... ei mitään siinä se kuoppa on ja nyt alkanut kuntosali harjoitusten aikana koskemaan oikean rintalihaksen alle jossa lääkäri epäili hormon menneen kylkiluiden väliin.. kiusallista.

        Hei, kuten elämässä tärkeämpiäkin asioita -nickin viestistä voi lukea, noin joka 400 ihmisellä on tämä kyseinen "vaiva". Ulkonäköä ihailevassa maailmassa kun tällä hetkellä eletään, omanikin on hieman alkanut tulla häiritseväksi, kuten esimerkiksi en mielellään esiinny tiukahkoissa paidoissa tai tavallisissa t-paidoissa. Aiemmin se ei minua vaivannut, kunnes sitten yläasteella eräs "minätiedänkaiken" -poika yhdeksännellä luokalla kysyi "mitäs sulla tossa on?" - "Rintalasta" vastasin, "mun on kyl ihan normaali". Että nuoret osaavatkin olla ihania! :)

        Olen lukenut aiheesta, ja törmäsin erääseen englannin-kieliseen sivustoon, joka on tarkoitettu ihmisille, joilla on kyseinen vaiva. Leikkauksista siellä on mm. ollut. Sattuisiko kukaan tietämään, mitä sellainen Suomessa maksaa? Bongasin ainakin luvun 20-30.000 $. Ei ihan tavallisella tallaajalla varaa. ;/


      • Ymmärrän

        itsekin olen 16v ja täysin sama ongelma. Itselläni aina ollut sen takia huono itsetunto ja sairastuin sen takia bulimiaan. Olen harkinnut vakavasti leikkausta koska muuten en tunnu pääsevän eroon bulimiasta.


    • tyttötyttötyttö

      Mäkin olen miettinyt kuinka vastenmieliseltä näytän kun olen hoikka tyttö, eikä sitä tissivakoa sitten tosiaankaan ole tämän harjarinnan takia :< Rinnat on kuitenkin aika oleellinen osa naista, joten tämä epämuodostunut rintakehäni on kyllä aikamoinen itsetunnon latistaja. Voisiko kukaan poika edes seurustella tytön kanssa, jolla on tällainen "ominaisuus"?! En tiedä onko sitä vain itseään kohtaan niin paljon kriittisempi, sillä olen nähnyt miehen jolla oli sama ominaisuus ja vaikka sen huomasinkin paidan läpi niin ei tullut mitenkään sellainen olo, että hänessä olisi ollut jotakin vastenmielistä... Pojilla on siitä hyvä tilanne tämän kanssa, että treenaamalla sitä saa varmasti aika hyvin piiloon, mutta entäs tytöt? Oon ajatellu alkaa käymään salilla, kehittää rintalihaksia, mutta voiks käydä sitten sillai että rinnat pienenis entisestään? onko kellään tytöllä kokemuksia?!

      • maailmanpyörä

        mulla on myös harjarinta ja se todellakin on tuottanut päänvaivaa mm rintsikoita ostaessa, sillä vaikka toiset ei sitä tajuakaan niin kyllä sen ite huomaa paidankin läpi, koska toinen kuppihan jää tyhjemmäksi, ellei käytä jotain toppauksia.. ja kun olen pienirintainen niin ei ole oikein sitäkään vaihtoehtoa, että toista rintaa pienennettäisiin.. :/ eikä silikonikaan toisessa rinnassa houkuttele, tämän kanssa on siis vain pakko tottua elämään...
        ja tämä todellakin on kolhinut naisellisuutta, kun itse koen tämän inhottavan näköiseksi, mutta toisinaan olen sujut asian kanssa.. mutta silti tämän näyttäminen jollekin pojalle pelottaa, vaikka voihan asia olla niin, että hän suhtautuu siihen ihan hyvin..
        ja itse ajattelen, että poika on idiootti jos näkee tämän ongelmana, sillä jos se olisi minusta itsestäni kiinni, minulla ei olisi tätä riesana..
        oon laittanu jo monta viestiä, mutta on niin inhottavaa olla tämän asian kanssa yksin


      • tyttötyttötyttö
        maailmanpyörä kirjoitti:

        mulla on myös harjarinta ja se todellakin on tuottanut päänvaivaa mm rintsikoita ostaessa, sillä vaikka toiset ei sitä tajuakaan niin kyllä sen ite huomaa paidankin läpi, koska toinen kuppihan jää tyhjemmäksi, ellei käytä jotain toppauksia.. ja kun olen pienirintainen niin ei ole oikein sitäkään vaihtoehtoa, että toista rintaa pienennettäisiin.. :/ eikä silikonikaan toisessa rinnassa houkuttele, tämän kanssa on siis vain pakko tottua elämään...
        ja tämä todellakin on kolhinut naisellisuutta, kun itse koen tämän inhottavan näköiseksi, mutta toisinaan olen sujut asian kanssa.. mutta silti tämän näyttäminen jollekin pojalle pelottaa, vaikka voihan asia olla niin, että hän suhtautuu siihen ihan hyvin..
        ja itse ajattelen, että poika on idiootti jos näkee tämän ongelmana, sillä jos se olisi minusta itsestäni kiinni, minulla ei olisi tätä riesana..
        oon laittanu jo monta viestiä, mutta on niin inhottavaa olla tämän asian kanssa yksin

        Maailmanpyörä, oletko käynyt tämän kanssa lääkärissä?
        Minä en ole, laitoin nuorempana äitini soittamaan ja kysymään asiasta ja lääkäri vain totesi tämän ominaisuuden näkyvän hoikilla ihmisillä ja siihen perään, että lihomalla siitä pääsee. Tähän asti harjarintani on vain kasvanut, eikä se ole rintojen kehittymisen myötä mennyt yhtään piiloon :< Kun rintani eivät enää todennäköisesti kasva, niin onko kuitenkin mahdollista harjarinnan jatkaa kasvamistaan?!
        Voi kyllä, rintsikat aiheuttavat niin suurta päänvaivaa ettei mitään rajaa. En ole ikinä käyttänyt mitään muita kuin push-up rintsikoita ja tämä vain siksi ettei harjarintani näkyisi niin paljon... mutta siltikin se näkyy. Lisäksi mulla on vielä sellanen ongelma, että rintsikat painaa ikävästi harjarintaa ja on tosi vaikeeta löytää topattuja rintsikoita, jotka eivät satu niin paljon päällä.

        Minullakin on välillä hyviä päiviä, mutta niitä huonoja on erittäin usein harjarinnan suhteen. En ole kertonut kuin muutamalle läheiselle kaverille tästä ohimennen, eivätkä varmaan edes ole tajunneet mitä tarkoitin... Sitten kun tulee näitä tilanteita: "hei läheks uimaan?" tai "mennään ostaa kivoi alusvaatteita, mä voin toimia sun makutuomarina ;)" niin on sääli kun ei voi sanoa "tottakai tulen!" Pelkään vaan ehkä niin paljon ihmisten reaktiota jos näkisivät tämän.
        Joinakin päivinä ajattelen ettei kukaan halua koskettaa mun rintoja, kun koko rintakehä näyttää ja tuntuu niin oudolta :< mutta toisinaan ajattelen olleeni turhamainen ja paisutelleen asiaa, kyllähän vaikka minkä näköiset naiset ovat löytäneet unelmiensa miehen.


      • maailmanpyörä
        tyttötyttötyttö kirjoitti:

        Maailmanpyörä, oletko käynyt tämän kanssa lääkärissä?
        Minä en ole, laitoin nuorempana äitini soittamaan ja kysymään asiasta ja lääkäri vain totesi tämän ominaisuuden näkyvän hoikilla ihmisillä ja siihen perään, että lihomalla siitä pääsee. Tähän asti harjarintani on vain kasvanut, eikä se ole rintojen kehittymisen myötä mennyt yhtään piiloon :< Kun rintani eivät enää todennäköisesti kasva, niin onko kuitenkin mahdollista harjarinnan jatkaa kasvamistaan?!
        Voi kyllä, rintsikat aiheuttavat niin suurta päänvaivaa ettei mitään rajaa. En ole ikinä käyttänyt mitään muita kuin push-up rintsikoita ja tämä vain siksi ettei harjarintani näkyisi niin paljon... mutta siltikin se näkyy. Lisäksi mulla on vielä sellanen ongelma, että rintsikat painaa ikävästi harjarintaa ja on tosi vaikeeta löytää topattuja rintsikoita, jotka eivät satu niin paljon päällä.

        Minullakin on välillä hyviä päiviä, mutta niitä huonoja on erittäin usein harjarinnan suhteen. En ole kertonut kuin muutamalle läheiselle kaverille tästä ohimennen, eivätkä varmaan edes ole tajunneet mitä tarkoitin... Sitten kun tulee näitä tilanteita: "hei läheks uimaan?" tai "mennään ostaa kivoi alusvaatteita, mä voin toimia sun makutuomarina ;)" niin on sääli kun ei voi sanoa "tottakai tulen!" Pelkään vaan ehkä niin paljon ihmisten reaktiota jos näkisivät tämän.
        Joinakin päivinä ajattelen ettei kukaan halua koskettaa mun rintoja, kun koko rintakehä näyttää ja tuntuu niin oudolta :< mutta toisinaan ajattelen olleeni turhamainen ja paisutelleen asiaa, kyllähän vaikka minkä näköiset naiset ovat löytäneet unelmiensa miehen.

        Olen käynyt tämäna harjarinnan takia yhteensä 3 kertaa lääkärissä: neuvolassa hoitaja sanoi, että "me kaikki olemme erilaisia ja sitä on turha surra". Noin 11 vuotiaana menin terveyskeskukseen, jossa mieslääkäri paineli rintakehää ja antoi muutaman lihaskuntoliikkeen, joita voisin tehdä... -.-
        Viime syksynä kävin kolmannen kerran lääkärissä ja pyysin saada itselleni naislääkärin, joka ehkä voisi ymmärtää ongelmaani paremmin. Hän ei ollut koskaan kuullutkaan moisesta, joten hän paineli rintakehää ja lähetti minut röntgenkuviin ja lupasi ottaa vaivastani selvää ja mahdollisesti laittaa lähetteen jonnekin, jos tämä olisi mahdollista leikata. Olin tyytyväinen, sillä viimeinkin joku otti tämän todesta. Kävin röntgenissä ja odotin tuloksia, joista soitettaisiin minulle.
        Yllätys yllätys, soittaja oli tuo inhottava mieslääkäri, joka sanoi arvionsa suurinpiirtein näillä sanoilla: Se on suhteellisen pieni vaiva, jota on JÄRJETÖN leikata. Suosittelen sinua totuttelemaan elämään tämän kanssa eikä haaveilemaan leikkauksesta...
        Voit kuvitella reaktioni, koska mies oli todella vähättelevä tämän suhteen eikä tajunnut miten iso ongelma tämä on..
        Minäkin käytän push-uppeja, joista otan toisen täytteen pois ja se on toiminut melko hyvin, mutta välillä peiliin katsoessani en huomaa muuta kuin epämuodostuneen rintakehäni ja välillä minun tekisi mieli särkeä koko peili sirpaleiksi. Muistan myös, kuinka monet kerrat olen alkanut itkemään sovituskopissa, koska mikään muuten kaunis paita ei näytä hyvältä päälläni...
        Oli aivan uskomatonta lukea kirjoituksesi, koska minusta tuntuu aivan samalta. Joskus saatan vain itkeä ja miettiä, millasia vaatteita en voi käyttää tämän takia ja missä tilanteissa joudun peittelemään tätä, mutta toisinaan tämä ei haittaa yhtään ja pystyn olemaan melko sinut sen kanssa ja uskon, ettei tämä vaikuta poikien suhtautumiseen tai mihinkään... Kun enhän minä voi vaikuttaa tähän mitenkään ja tietenkin, jos saisin valita minulla ei olisi tätä vaivaa!
        En osaa sanoa kasvaako rintakehä vanhempana, itselläni tämä on pysynyt samana noin 10 vuotta. Enkä valitettavasti usko, että rintanikaan kasvavat enää, joten niin kuin lääkäri sanoin"tämän kanssa on vain pakko tottua elämään" koska silikonejakaan en mielelläni hankkisi.


      • kanapoika
        maailmanpyörä kirjoitti:

        Olen käynyt tämäna harjarinnan takia yhteensä 3 kertaa lääkärissä: neuvolassa hoitaja sanoi, että "me kaikki olemme erilaisia ja sitä on turha surra". Noin 11 vuotiaana menin terveyskeskukseen, jossa mieslääkäri paineli rintakehää ja antoi muutaman lihaskuntoliikkeen, joita voisin tehdä... -.-
        Viime syksynä kävin kolmannen kerran lääkärissä ja pyysin saada itselleni naislääkärin, joka ehkä voisi ymmärtää ongelmaani paremmin. Hän ei ollut koskaan kuullutkaan moisesta, joten hän paineli rintakehää ja lähetti minut röntgenkuviin ja lupasi ottaa vaivastani selvää ja mahdollisesti laittaa lähetteen jonnekin, jos tämä olisi mahdollista leikata. Olin tyytyväinen, sillä viimeinkin joku otti tämän todesta. Kävin röntgenissä ja odotin tuloksia, joista soitettaisiin minulle.
        Yllätys yllätys, soittaja oli tuo inhottava mieslääkäri, joka sanoi arvionsa suurinpiirtein näillä sanoilla: Se on suhteellisen pieni vaiva, jota on JÄRJETÖN leikata. Suosittelen sinua totuttelemaan elämään tämän kanssa eikä haaveilemaan leikkauksesta...
        Voit kuvitella reaktioni, koska mies oli todella vähättelevä tämän suhteen eikä tajunnut miten iso ongelma tämä on..
        Minäkin käytän push-uppeja, joista otan toisen täytteen pois ja se on toiminut melko hyvin, mutta välillä peiliin katsoessani en huomaa muuta kuin epämuodostuneen rintakehäni ja välillä minun tekisi mieli särkeä koko peili sirpaleiksi. Muistan myös, kuinka monet kerrat olen alkanut itkemään sovituskopissa, koska mikään muuten kaunis paita ei näytä hyvältä päälläni...
        Oli aivan uskomatonta lukea kirjoituksesi, koska minusta tuntuu aivan samalta. Joskus saatan vain itkeä ja miettiä, millasia vaatteita en voi käyttää tämän takia ja missä tilanteissa joudun peittelemään tätä, mutta toisinaan tämä ei haittaa yhtään ja pystyn olemaan melko sinut sen kanssa ja uskon, ettei tämä vaikuta poikien suhtautumiseen tai mihinkään... Kun enhän minä voi vaikuttaa tähän mitenkään ja tietenkin, jos saisin valita minulla ei olisi tätä vaivaa!
        En osaa sanoa kasvaako rintakehä vanhempana, itselläni tämä on pysynyt samana noin 10 vuotta. Enkä valitettavasti usko, että rintanikaan kasvavat enää, joten niin kuin lääkäri sanoin"tämän kanssa on vain pakko tottua elämään" koska silikonejakaan en mielelläni hankkisi.

        Minulla on ollut tämä pectus carinatum eli harjurinta jo vissiin syntymästä asti mutta todettiin vasta noin 14 vuotiaana... Nyt olen 18v. Tosin lieväs muodos. Silti häiritsee paljon ja en uskalla käyttää muita kuin löysiä paitoja tai huppareita enkä ole käynyt uimassa moneen vuoteen tai edes saunassa...enkä uskalla edes seurustella.


        Tosin olen ¨EDELLEENKIN¨ kiinnostunut leikkauksesta haluaisin tietoa tai kuvia siitä ennen ja jälkeen.
        Olisi mukava tietää se hintakin...vaikka olen löytänyt http://www.vsshp.fi/fi/hinnat/30069 Tosin toi on lapsille tarkoitettu hinta vai?

        Harjurinnan korjaus - 2350€


      • tyttötyttötyttö
        maailmanpyörä kirjoitti:

        Olen käynyt tämäna harjarinnan takia yhteensä 3 kertaa lääkärissä: neuvolassa hoitaja sanoi, että "me kaikki olemme erilaisia ja sitä on turha surra". Noin 11 vuotiaana menin terveyskeskukseen, jossa mieslääkäri paineli rintakehää ja antoi muutaman lihaskuntoliikkeen, joita voisin tehdä... -.-
        Viime syksynä kävin kolmannen kerran lääkärissä ja pyysin saada itselleni naislääkärin, joka ehkä voisi ymmärtää ongelmaani paremmin. Hän ei ollut koskaan kuullutkaan moisesta, joten hän paineli rintakehää ja lähetti minut röntgenkuviin ja lupasi ottaa vaivastani selvää ja mahdollisesti laittaa lähetteen jonnekin, jos tämä olisi mahdollista leikata. Olin tyytyväinen, sillä viimeinkin joku otti tämän todesta. Kävin röntgenissä ja odotin tuloksia, joista soitettaisiin minulle.
        Yllätys yllätys, soittaja oli tuo inhottava mieslääkäri, joka sanoi arvionsa suurinpiirtein näillä sanoilla: Se on suhteellisen pieni vaiva, jota on JÄRJETÖN leikata. Suosittelen sinua totuttelemaan elämään tämän kanssa eikä haaveilemaan leikkauksesta...
        Voit kuvitella reaktioni, koska mies oli todella vähättelevä tämän suhteen eikä tajunnut miten iso ongelma tämä on..
        Minäkin käytän push-uppeja, joista otan toisen täytteen pois ja se on toiminut melko hyvin, mutta välillä peiliin katsoessani en huomaa muuta kuin epämuodostuneen rintakehäni ja välillä minun tekisi mieli särkeä koko peili sirpaleiksi. Muistan myös, kuinka monet kerrat olen alkanut itkemään sovituskopissa, koska mikään muuten kaunis paita ei näytä hyvältä päälläni...
        Oli aivan uskomatonta lukea kirjoituksesi, koska minusta tuntuu aivan samalta. Joskus saatan vain itkeä ja miettiä, millasia vaatteita en voi käyttää tämän takia ja missä tilanteissa joudun peittelemään tätä, mutta toisinaan tämä ei haittaa yhtään ja pystyn olemaan melko sinut sen kanssa ja uskon, ettei tämä vaikuta poikien suhtautumiseen tai mihinkään... Kun enhän minä voi vaikuttaa tähän mitenkään ja tietenkin, jos saisin valita minulla ei olisi tätä vaivaa!
        En osaa sanoa kasvaako rintakehä vanhempana, itselläni tämä on pysynyt samana noin 10 vuotta. Enkä valitettavasti usko, että rintanikaan kasvavat enää, joten niin kuin lääkäri sanoin"tämän kanssa on vain pakko tottua elämään" koska silikonejakaan en mielelläni hankkisi.

        Tässä vierähti taas muutama viikko, kun harjarinta ahdisti minua, halusin vain unohtaa sen ja pysyä kaukana tältä keskustelupalstalta... välillä on vaan niin vaikea hyväksyä sitä, että tilanne on mikä on, ettei harjarinta ole häviämässä minnekään vaikka kuinka toivoisin.
        Masentavaa lukea lääkärikokemuksistasi :< jos leikkauksesta on turha haaveilla, niin onko sitten yhtään mitään tehtävissä, että tämän saisi piiloon?! Mainitsit aiemmin lihaskuntoliikkeet, oletko kokeillut ja huomannut jotain muutosta positiivisempaan suuntaan?
        Minäkään en silikoneja halua hankkia, olisi kiva löytää joku muukin keino kuin lihominen harjarinnan piilottamiseksi...

        Näin ei saisi sanoa, mutta tavallaan en miellä itseäni poikaystävän arvoiseksi, enkä halua tuottaa kenellekään pettymystä tyttöystävänä, jolla on oudot rinnat... En voi antaa kenenkään pojan kiintyä itseeni, sillä pelkään, että jos suhde etenisi pidemmälle, tuottaisin hänelle ja samalla itselleni pettymyksen. Söpön pojan jutellessa tai jo katsoessakin minua alitajunnasta tunkee mieleen muistutus siitä, etten saa poikaystävää, koska minulla on tämä harjarinta. On niin ristiriitaista haluta poikaystävä ja "normaali" elämä, mutta kuitenkin pakottaa itsensä kieltämään sellainen itseltään.
        Joku voisi sanoa tähän väliin, että turha rypeä itsesäälissä, kun on itse oman onnensa esteenä. On vain niin hämmentävää ja ahdistavaa harjarinnan kanssa, kun ei voi täysillä olla oma itsensä.

        Onneksi on kuitenki tämä keskustelupalsta, ettei tarvitse ihan yksin elää tämän asian kanssa. On tärkeää tietää, että joku ymmärtää miltä tuntuu... Vaikeimpina itseinhon hetkinä muistan, etten ole yksin tässä tilanteessa. Koitan ajatella, että muutkin selviävät joka päivä tämän kanssa, niin miksen minäkin...


    • drtdi

      En nää tota kuva (sanoo, että antamaani osoitetta ei löydy..?) mutta katoin googlesta kuvia..
      Ei se epämuodostuma kovin vastenmielistä ole, ainakaan jos on lihastakin.. Laihoilla se erottui paremmin, mutta älä ota mitään paineita tosta, jooko? Tytöt ei tosiankaan välitä tollasista pikkuseikoista, kun luonne on kunnossa :) Ja jos et kelpaa tuon takia, niin sitten vika on tytössä!

      • päänvaiva

        Toi epämuodostuma haittaa hengitystäkin ja on vaikeaa saada hyvä kunto tämän takia... ja muutenkin monet eivät edes uskalla mennä harrastamaan kireissä vaatteissa liikuntaa, kun pelottaa että muut huomaa että on erilainen.


    • itkenitken

      Olen aivan kohta 17-vuotias tyttö. Tämä asia on todellakin vaivannuut minua!
      Minullakin on tämä ns. hajarinta. Näytin sitä joskus lääkärille, mutta hän sanoi ettei leikkaukseen kannattaisi mennä.
      Olen hoikka ja rintani ovat pienet, joten "kohouma" erottuu myös selvästi. Tämä laskee itsetuntoani huimasti, vaikka tiedän ettei ulkonäön pitäisi olla niin tärkeä asia, mutta minusta tämä on suuri virhe ihmisessä, etenkin itsessäni.
      Häpeän pieniä rintojani, mutta ennen kaikkea tissivaottomuuttani! Mietin, että tulenkohan koskaan löytämään arvoistani poikaa, joka voisi hyväksyä tämän. Miten ikinä voin olla pojan kanssa ILMAN PAITAA?!
      Tämä musetraa elämäni täysin.

    • tyttötyttötyttö

      Tää on kohdistettu lähinnä miespuolisille lukijoille (mut ois ihan kiva tietää mitä tytötkin ajattlee)
      pliis vastatkaa jotain

      Eli kysymys kuuluu:
      Kuinka vastenmielinen tämä rintakehän epämuodostuma on esiintyessään tytöllä?

      En ole missään kuvaa nähnyt, mutta osaatte ehkä kuvitella mitä haen takaa

      1. pienet rinnat AA- tai A-kuppikoko
      2. Rinnat erikokoiset (harvoilla samankokoiset), mutta näkyvä erikokoisuus esim. toinen A, toinen lähempänä AA-kuppia
      3. harjarinta (kuvia löytyy siis ainakin miespuolisten rintakehistä googlettamalla)

      eli kaikki nämä yhdessä :/

      • kananpoika

        http://www.youtube.com/watch?v=TFZdDoV316c tää näyttää jotenki toivolta, ilman leikkausta ja pectus pois. tai sit leikkaus...mut suomesta on vaikea löytää tietoa tosta hoidosta.

        Ja siis riippuu kuinka paha epämuodostumasi on...onko se todella suuri vai? Ja itse olen sitä mieltä että luonne on 70% ja ulkonäkö 30% siis sillein tärkeydeltään. Ja sit EI se rintakehä oo kaiken aa ja öö..jos jätkä valkkaa vaan ulkonäön takia niin se on sille huono juttu ei sulle.


      • maailmanpyörä

        Mä ymmärrän sua todella, etenkii muutama vuos sitte inhosin itteeni tän takia ja pidin itteeni täysin arvottomana, mut viime aikoina oon oppinu jotenkii elämään tämän kanssa. Enkä oo itekään rintava, 75AA tai 75A muuta silti rintsikat päällä tämä ei näytä mielestäni kauhealta, ennen inhosin peiliin katsomista, mutta olen totutellut rintakehääni olemalla mahdollisimman paljon peilin edessä rintsikat päällä ja katsonut itseäni arvostaen, sillä jos en itse arvosta itseäni, ei kukaan muukaan voi tehdä sitä... Olen puhunut kaverini kanssa tästä ja hän on nähnyt minut monesti alasti ja sanoo vilpittömästi, ettei se ole niin paha kuin itse kuvittelin sen olevan.
        Toivon sullekii oikeesti sitä et pystyt hyväksymään tämän, mieleeni tulee yksi aivan tajuttoman kauniisti sanottu asia tästä rintakehästä, joka sai minut huonoina aikoina itkemään, koska se oli niin koskettava. Lause menee jotenkin näin, en muista enää tarkalleen: Harjarintasilla ihmisillä on niin kultainen ja suuri sydän, ettei se sopinut rintakehän sisälle ja on siksi aiheuttanut kohoaman.. Itseäni tämä on lohduttanut ja ajatus siitä, että toiset, joilla on myös tämä sama ongelma, ovat ikäänkuin palapelin toisia palasia.. Koska onhan tämä ongelma sellainen, että tämän tajuaa todella vasta sitten, kun itsellä on jokin epämuodostuma.
        Joinakin päivinä olen jopa tyytyväinen, että juuri minulla on tämä, sillä vaikka olen itkenyt tämän takia monesti ja tämä on rajoittanut elämääni, olisin luultavasti paljon pinnallisempi ilman tätä. Minulle riittää se, että mies viehättää ulkoisesti, pituudelta ja ruumiinrakenteeltaan minua, ja kaikki muukin onkin vain bonuksia ja persoonallisuuksia ja uskon, että on olemassa niin ihania ja kultaisia poikia, joita tämä ei haittaa millään muotoa, ellemme tee tästä itse mitään ongelmaa, sillä itsensä häpeäminen ei ole seksikästä, vaan se että on tyytyväinen itseensä, onpa millainen tahansa.. ;)
        Toivottavasti tajusit jotain tästä selityksestä ja palapeliteoriasta :D Tsemppiä ja opi rakastamaan ittees, hyvillä rintsikoilla tätä ei ees välttämättä tajua paidan läpi kovin selväti ja mä voin sanoo et tää harjarinta ei oo ainut "rumuus" tai poikkeava vika, mut en viiti paljastaa niitä tässä, mut niitten kanssa oon myös oppinut olemaan sinut ku en mä oikein muutakaan mahda :D


      • tyttötyttötyttö
        kananpoika kirjoitti:

        http://www.youtube.com/watch?v=TFZdDoV316c tää näyttää jotenki toivolta, ilman leikkausta ja pectus pois. tai sit leikkaus...mut suomesta on vaikea löytää tietoa tosta hoidosta.

        Ja siis riippuu kuinka paha epämuodostumasi on...onko se todella suuri vai? Ja itse olen sitä mieltä että luonne on 70% ja ulkonäkö 30% siis sillein tärkeydeltään. Ja sit EI se rintakehä oo kaiken aa ja öö..jos jätkä valkkaa vaan ulkonäön takia niin se on sille huono juttu ei sulle.

        Kiitos vastauksesta :)
        En oikein tiedä onko tää paha vai ei sillä en ole tämän kanssa käynyt lääkärissä... mutta kyllä tää paljon näkyy johtuen siitä, että oon hoikka tyttö...

        Toi linkki oli kyllä hyvä, näytti tosiaankin toivolta! Ehkä nyt vaan pitäis säännöllisesti alkaa käymään salilla. Mut mistä tollasen -mikä toi nyt sit onkaan nimeltään- rintalastaa ilmeisesti sisään painavan (?) jutun vois saada, saako ees suomesta? Suomest on tosiaanki vaikee löytää tietoa tosta hoidosta...


      • tyttötyttötyttö
        maailmanpyörä kirjoitti:

        Mä ymmärrän sua todella, etenkii muutama vuos sitte inhosin itteeni tän takia ja pidin itteeni täysin arvottomana, mut viime aikoina oon oppinu jotenkii elämään tämän kanssa. Enkä oo itekään rintava, 75AA tai 75A muuta silti rintsikat päällä tämä ei näytä mielestäni kauhealta, ennen inhosin peiliin katsomista, mutta olen totutellut rintakehääni olemalla mahdollisimman paljon peilin edessä rintsikat päällä ja katsonut itseäni arvostaen, sillä jos en itse arvosta itseäni, ei kukaan muukaan voi tehdä sitä... Olen puhunut kaverini kanssa tästä ja hän on nähnyt minut monesti alasti ja sanoo vilpittömästi, ettei se ole niin paha kuin itse kuvittelin sen olevan.
        Toivon sullekii oikeesti sitä et pystyt hyväksymään tämän, mieleeni tulee yksi aivan tajuttoman kauniisti sanottu asia tästä rintakehästä, joka sai minut huonoina aikoina itkemään, koska se oli niin koskettava. Lause menee jotenkin näin, en muista enää tarkalleen: Harjarintasilla ihmisillä on niin kultainen ja suuri sydän, ettei se sopinut rintakehän sisälle ja on siksi aiheuttanut kohoaman.. Itseäni tämä on lohduttanut ja ajatus siitä, että toiset, joilla on myös tämä sama ongelma, ovat ikäänkuin palapelin toisia palasia.. Koska onhan tämä ongelma sellainen, että tämän tajuaa todella vasta sitten, kun itsellä on jokin epämuodostuma.
        Joinakin päivinä olen jopa tyytyväinen, että juuri minulla on tämä, sillä vaikka olen itkenyt tämän takia monesti ja tämä on rajoittanut elämääni, olisin luultavasti paljon pinnallisempi ilman tätä. Minulle riittää se, että mies viehättää ulkoisesti, pituudelta ja ruumiinrakenteeltaan minua, ja kaikki muukin onkin vain bonuksia ja persoonallisuuksia ja uskon, että on olemassa niin ihania ja kultaisia poikia, joita tämä ei haittaa millään muotoa, ellemme tee tästä itse mitään ongelmaa, sillä itsensä häpeäminen ei ole seksikästä, vaan se että on tyytyväinen itseensä, onpa millainen tahansa.. ;)
        Toivottavasti tajusit jotain tästä selityksestä ja palapeliteoriasta :D Tsemppiä ja opi rakastamaan ittees, hyvillä rintsikoilla tätä ei ees välttämättä tajua paidan läpi kovin selväti ja mä voin sanoo et tää harjarinta ei oo ainut "rumuus" tai poikkeava vika, mut en viiti paljastaa niitä tässä, mut niitten kanssa oon myös oppinut olemaan sinut ku en mä oikein muutakaan mahda :D

        Muutamassa päivässä voi tapahtua näköjään paljon, sillä kuten tosta aiemmasta kirjoituksestani näkee, niin oli aika lailla huonossa jamassa tää mun itsekunnioitus... tässä pari päivää taaksepäin juttelin kaverini kanssa harjarinnastani ihan perusteellisesti, eikä hän reagoinut mitenkään kauhistumalla, vaan totesi ettei tämä ole niin paha juttu ja kaiken lisäksi hänen äidillään on myös harjarinta mikä näkyi nuorempana! Mieli ihan selvisi, eikä tää sen jälkeen tunnu enää niin pahalta.

        Kiitos kun vastasit mulle, sun kirjotus sai mut hymyilemään :) Kyllä ymmärsin palapeliteorian ja muunkin ;) Toi lause oli aivan ihana...
        Toi on niin totta, että ensin täytyy itse hyväksyä itsensä, olen sen huomannut muissakin "ominaisuuksissani" nuorempana, että kun tein itse jostakin ongelman, niin se oli ongelma vaikka muut eivät mitään vikaa nähneetkään (no tästä ei nyt ehkä ymmärrä yhtään mitään :D ).
        Tän keskustelupalstan löytäminen on auttanu ihan hurjasti ( vaikka myös ahdistanukki) matkalla kohti hyväksymistä :) Varsinkin tän sun viimeisimmän kirjoituksen luettuani mä ihan oikeesti tajusin, että eihän tästä elämästä tuu mitään, jos en hyväksy tätä ominaisuutta osana itseäni! Toi nimimerkki kananpojan linkittämä video anto kans lisää toivoa.

        Sain sen käsityksen, että olet nyt aikalailla sinut tämän kanssa, ihana kuulla :) Varsinkin kun tietää, miten hirveältä tuntuu, kun tuntuu hirveältä tämän takia. Kaikki nuo sinun lääkäri- ja sovituskoppikokemukset näkyvät niin elävästi mielessä, että tulee oikeesti hyvä mieli lukiessa viimeisintä kirjoitustasi, huomatessa sinun "selvinneen" ja voivan paremmin. On todella hyvä, että olet voinut näyttää harjarintasi ystävällesi ja puhua siitä. Mä en oo vielä "siinä vaiheessa" että oisin valmis näyttämään tätä kenellekään ilman rintsikoita, mutta kaikki aikanaan...

        Kiitos viel tsemppauksesta, oikeesti sait mut hymyilemään :) Jatka samaan malliin ja koita pysyä myönteisenä! Sulla on aivan ihana asenne harjarintaan, vielä jonain päivänä mä oon sisäistäny ton asenteen ja ajattelen samanlailla! :D


      • maailmanpyörä
        tyttötyttötyttö kirjoitti:

        Muutamassa päivässä voi tapahtua näköjään paljon, sillä kuten tosta aiemmasta kirjoituksestani näkee, niin oli aika lailla huonossa jamassa tää mun itsekunnioitus... tässä pari päivää taaksepäin juttelin kaverini kanssa harjarinnastani ihan perusteellisesti, eikä hän reagoinut mitenkään kauhistumalla, vaan totesi ettei tämä ole niin paha juttu ja kaiken lisäksi hänen äidillään on myös harjarinta mikä näkyi nuorempana! Mieli ihan selvisi, eikä tää sen jälkeen tunnu enää niin pahalta.

        Kiitos kun vastasit mulle, sun kirjotus sai mut hymyilemään :) Kyllä ymmärsin palapeliteorian ja muunkin ;) Toi lause oli aivan ihana...
        Toi on niin totta, että ensin täytyy itse hyväksyä itsensä, olen sen huomannut muissakin "ominaisuuksissani" nuorempana, että kun tein itse jostakin ongelman, niin se oli ongelma vaikka muut eivät mitään vikaa nähneetkään (no tästä ei nyt ehkä ymmärrä yhtään mitään :D ).
        Tän keskustelupalstan löytäminen on auttanu ihan hurjasti ( vaikka myös ahdistanukki) matkalla kohti hyväksymistä :) Varsinkin tän sun viimeisimmän kirjoituksen luettuani mä ihan oikeesti tajusin, että eihän tästä elämästä tuu mitään, jos en hyväksy tätä ominaisuutta osana itseäni! Toi nimimerkki kananpojan linkittämä video anto kans lisää toivoa.

        Sain sen käsityksen, että olet nyt aikalailla sinut tämän kanssa, ihana kuulla :) Varsinkin kun tietää, miten hirveältä tuntuu, kun tuntuu hirveältä tämän takia. Kaikki nuo sinun lääkäri- ja sovituskoppikokemukset näkyvät niin elävästi mielessä, että tulee oikeesti hyvä mieli lukiessa viimeisintä kirjoitustasi, huomatessa sinun "selvinneen" ja voivan paremmin. On todella hyvä, että olet voinut näyttää harjarintasi ystävällesi ja puhua siitä. Mä en oo vielä "siinä vaiheessa" että oisin valmis näyttämään tätä kenellekään ilman rintsikoita, mutta kaikki aikanaan...

        Kiitos viel tsemppauksesta, oikeesti sait mut hymyilemään :) Jatka samaan malliin ja koita pysyä myönteisenä! Sulla on aivan ihana asenne harjarintaan, vielä jonain päivänä mä oon sisäistäny ton asenteen ja ajattelen samanlailla! :D

        Oi, ihanaa et säkii oot nyt paremmalla mielellä, se todellakii kannattaa :)
        Maailmassa on vaikka mitä ongelmia eikä tää ominaisuus tee teistä yhtään huonompaa tai vähemmän rakastetttvaa ihmistä! Koko maailma on auki meille eikä tää rajota meitä ellei me ite tehä siitä ongelmaa!


    • ...

      taitaa olla ns. "geeni-virhe". jommal kummal vanhemmista saattaa olla se myös.

      • entinenruipelo

        treenaan pullover liikettä laajentaa rintakehää


      • zxcvbnnmm,

    • syö

      Minun mielestäni harjarinta tai kuopparinta ei saa ketään näyttämään rumalta. Voisin hyvin kuvitella seurustelevani sellaisen kanssa jolla jompikumpi näistä on. Se on vain yksi persoonallinen kohta kehossa.

      Mikä taas saa ihmisen näyttämään rumalta: omahyväinen ja liian itsetietoinen olemus, liian vartaloa korostava pukeutuminen, liian muodikas pukeutuminen, äärimmäisen huonon itsetunnon näkyminen olemuksessa, äärimmäisen huomionkipeä persoona. Tunnen erään jolla on nämä kaikki ;)

      • Jormakeijopetteri

        Itellä todettiin pectus carinatum joskus ~10v ja leikattiin 14-vuotiaana pois, itse en juuri leikkaukseen johtaneesta prosessista muista koska aikaa tuosta on jo 15 vuotta, mutta yksityisen lääkärin kautta sain lähetteen julkiselle puolelle leikkaukseen.

        Itse leikkaus meni ok, ja vuoden päästä ensimmäisestä leikkausesta poistettiin rintakehän ympärille laitetut tukiraudat. Nykyään rintakehää komistaa arpi, eikä tuo rintakehä nyt _täysin_ sileä ole, mutta eipä ainakaan ns. kananrintaa/harjurintaa ole.

        Vaikkakin tuota leikkausta sanotaan "kosmeettikseksi" niin itselläni kyseinen ongelma oli työntänyt sydäntä hieman syrjään... ja varmasti tämä on suurempi ongelma kuopparinnan kanssa eläville.

        Nykyään tulee huomattua uimahallissa/rannalla, että kyllä noita rintakehäongelmaisia on muitakin.. silloin 14-vuotiaana niitä ei tosin juuri näkynyt kun keskittyi lähinnä omaan ongelmaansa. ;)


    • trallalllaaa

      Oletteko huomannu, että tuo harjarinta vaikuttaisi jotenkin liikuntaan ja etenkin hengästymiseen? Musta tuntuu että se vaikuttaa hengitykseen liikunnan aikana, mutten ole varma johtuuko se just tuosta...

    • Se on...

      HARJURINTA eikä harjarinta.

    • hölmö minä

      meiän luokan yhel tytöll on tommone ja kai semmosen "sairauksen" takia voi hengästyä helpommin... luulisin...

    • Pectus X

      Harjurinta ei kyllä voi käsittääkseeni vaikuttaa fyysiseen suorityskykyyn. Keuhkoilla ja sydämellä on enemmän tilaa ja sitä kautta keuhkot voivat olla jopa isommat. En sitten tiedä voisiko estää rintakehää "laajenemasta" hengittäessä..? No mutta joka tapauksessa en usko, että voisi vaikuttaa hengästymiseen ainakaan paljoa.

      Kuopparinta on taas vähän ikävämpi juttu liikunnan kannalta. Nimim. Kokemusta on. Tosin kuopparinta vaikuttaa monella muullakin tavalla terveyteen, ja tätä ongelmaa ei kai harjurinnan kanssa ole. Sitten taas tämän takia kuopparinta on mahdollista leikkauttaa julkisella puolella. En usko, että harjurintaa leikataan Suomessa muualla kuin yksityisellä (jos sielläkään), koska se on kosmeettinen. Tai jos useimmat lääkärit väittää kuopparintaakin kosmeettiseksi, olisi vaikea uskoa, että he ymmärtäisivät harjurinnan leikkausta. Tosin yleensä lääkärit, jotka eivät itse joudu elämään em. vaivojen kanssa eivät ymmärrä niiden vaikutusta. Hoidetaanhan mielenterveysongelmiakin julkisella puolella. On turha väittää etteikö epämuodostuma vaikuttaisi henkilöön myös psyykkisesti, joten itse ymmärrän erittäin hyvin jos joku harjurinnan takia haluaa leikkaukseen.

    • huolestunut odottava

      Huomattiinko teillä tuo harjurinta minkä ikäisenä? Onko ollut teillä jo syntymästä lähtien?

      Itse olen raskaana ja ultraäänikuvassa sikiölläni näyttäisi olevan jokin kohouma juuri rintalastan kohdalla. Terveydenhoitajan mukaan kyse voi olla kuvakulman aiheuttamasta vääristymästä, sillä alapuolelta katsottuna kohoumaa ei erottanut, mutta mielestäni printatusta kuvasta on havaittavissa luustoa koouman kohdalla. Nyt siis epäilen että kyseessä saattaisi olla harjurinta...selvitystä saanee muutaman viikon päästä rakenneultrasta. Mutta epäilen että rintakehän kohouma voisi "peittyä" lihasten alle sikiön kasvaessa, eikä näkyisi enää ultrassa, jos se teillekin ilmestynyt vasta lähempänä murrosikää...

    • Daeline

      Itselläni on ns. harjurinta, joka on huomattu jo syntyessä lähtien. Kyseistä ongelmaa olen "sairastanut" jo siis pienestä pitäen, muttei kukaan ole sitä oikeastaan edes huomannut, ellen ole kyseistä heille edes maininnutkaan... (kohouma todellakin rintalastassa helposti näkyvissä.)
      Ja niille tytöille siellä, jotka huolehditte "tissivaostanne" - on olemassa myös miehiä, paljon niitä, jotka eivät sillä tavalla "povipommeja" katsele; tiedän sen kokemuksesta. En muuten olisi elämäni miehen kanssa ollut lähes 4 vuotta yhdessä. :) Hänelle olen aina kaunis, millaisena tahansa. Toivottavasti tekin löydätte sellaisen ihmisen, joka osaa arvostaa sinua sellaisena kuin olet!

    • antaa soida vaan.

      itselläni on harjurinta joka on ollut syntymästä asti mutta se tosiaan huomattiin vasta kun alkoi kasvupyrähdys. Harrastin nuorena kestävyysurheilua yli kymmenen vuotta joista viimeiset 7 vuotta sm-tasolla ja mitalleille asti myös ylsin enkä kyllä koskaa huomannut sen hengitystä haittaavan ja testeissä ja tutkimuksissa todettiin että minulla oli normaalia isommat keuhkot ja ulospuhallus normaalia vahvempi. ainoa vaan oli penkkipunnerruksessa ei kestänyt pudottaa painoja aivan rintaa vasten jolloin se kipeytyi todella helposti ja aiheutti mustelman. sinut olen kyllä tämän asian kanssa nykyään eikä se elämää mitenkää haittaa ja parempi on ku sitä ei edes ajattelekkaan.

    • 21vbvbvbv

      Joo-o, itellänikin on tämä. 21-vuotias kolli olen... Kyllä sain sen melkein kokonaan peittoon rintalihaksilla ja mahaläskeillä. Ei sitä enää paidan läpi enää huomaa yhtään. Suosittelen pojille lihastreeniä. Tytöille en osaa sanoa mitään... Itseäni ei se tytössä varmaankaan haittaisi, jos siis muuten miellyttää omaa silmää. En usko, että kananrinta voisi olla minulle muijassa joku ongelma. Ns. normaalirintaisten kundien puolesta en voi puhua. :)

    • jeppppppppppppp

      Mun poikaystävällä on harjurinta, eikä se haittaa mua yhtään, vaikka näkyykin aika selvästi :D ainoo miinus on se että mä harrastan ( ja rakastan ) just sitä uintia, ja se ei uskalla tulla mun kanssa uimahalliin.. :( vaikka ymmärrän sen, mutta silti se on harmittavaa :(

      Seki kyllä luuli ku meillä alko olee juttua, että mä en halua olla sen kanssa ton rinnan takia, mutta ei sillä mun mielestä oo mitään väliä kun se on muuten maailman ihanin :) ja ollaan siis 19 vuotiaita.

      jotkut peruskoulu ikäset aina jaksaa huomautella toisten ulkonäkö "virheistä" ja itteäki on kiusattu hörökorvien takia, niin ei kannata välittää. Aikuiset ihmiset ei oo niin lapsellisia että huomauttais jostain, mille toinen ei vaan voi mitään. :)

    • rjjjkkk

      Millasilla perusteilla tohon leikkaukseen on muuten mahdollista päästä? Itellä toispuolenen kuopparinta, kivut on rintarustossa melko kovat ja hengitys todettu spirometrisellä kokeella selvästi heikentyneeksi. Sydän myös siirtynyt paikaltaan, mutta ei ilmeisesti haittaa sydämen toimintaa. Silti lääkäri sanoi kysyttäessä, ettei noin iso leikkaus tule tällaisessa tapauksessa vielä kysymykseenkään. Kannattaako tyytyä tähän lääkärin mielipiteeseen ja yrittää elää ton kanssa vai mennä kysymään vielä toisen lääkärin mielipide?

    • rjjjkkk

      Niin ja tosiaan tuosta spirometrisestä kokeesta, ulospuhallus oli n. 8 m/s, mikä siis on kokoiselleni tosi huonosti..

      • glögi

        Itse olen 20-vuotias nuori nainen, jolla on kuopparinta ollut koko pienen elämän. Kuoppa oli nuorempana hieman nykyistä syvempi, mutta vieläkin hyvin selvä. Asia ei ole minua koskaan suuremmin ahdistanut, vaikka kuopan ihan selkeästi hengittäessä tuntee. Jos liikutan ylävartaloa sivuttain (selkärangan niksautusliike) painuneet kylkiluut osuvat keuhkoihini ja kuuluu kovaa rahinaa aivan kuin keuhkot voisivat tuon liikkeen takia puhjeta. Tunne on tosi ikävä, mutta sitä voi välttää.
        Leikkausta mietittiin kun olin 12, mutta koska hengitysvaikeudet ja muut vaikutukset olivat niin pieniä, ei tarvinnut leikkaukseen mennä. Minua rupeaa huimaamaan todella helposti, koska rintalastan takia vedän normaalia vähemmän ilmaa keuhkoihin ja välillä onkin pakko hengittää oikein syvään että keho saa happea.

        Mutta on tästä kuopasta nyt vanhempana ollut "hyötyäkin". Pienirintaisena (70AA) ihmisenä kuoppa rintojen välissä saa rinnat näyttämään isommilta, eikä esim. bikinien käyttö ole koskaan häirinnyt muuten kuin rintojen pienuuden takia. Tuona kuopan takia rintaliivejä on tosin vaikea löytää, koska liivien keskiosa on ilmassa eikä osu rintojen väliseen kohtaan ollenkaan.


    • harjurinta vaivaa

      miulakin on toi harjurinta kuulostaa lohduttavalta kuin luin että täälläkin oli pienirintaisia tyttöjä joilla oli tu harjurinta. itelläni on pienet tissit mut ne on muuten iha kivat mut ne on pienet samankokoset on näyttää vaa tyhmälle jos pitää jotai paitaa ku o semmonen ihme patti mut oon siis 16vuotias tyttö tää viesti on hiukkasen sekava koska kirjoitin tön puolinukuksissa. kiitos teille hyväksyn itseni jo paremmin :)

    • Älkää tytöt huoliko

      Oon 20 vuotias nainen. Teidän iässänne itkin samasta vaivasta. 18 vuotta täytettyäni hankin tämän harjarintani lisäksi silikonit. Söin terveellisemmin jotta lihoisin hiukan , olen aina ollut hoikka. Uudet rinnat ovat kohottaneet itsetuntoa kovasti:) ja joo tiedän että teidän ikäiset ei silikoneja oikeastaan saa mutta oottakaa vaan täysikää;)

    • Oon 11v ja minulla on oikealla puolen rintaa semmonen "pallea" kohta joka on ollut jo 1-2vuotta en pitänyt tätä vakana. Voiko joku sanoo onko nää "vakavii"?

    • twetwete

      Voi muuten mahtua isot keuhkot tommoseen. Kantsii huvikseen testauttaa keuhkojen tilavuus, voi olla aika messevä

    • vitutusrinta

      Oon 15v poika ja kyllä tämä harjurinta alkaa vituttamaan kun tuo epävarmuutta omatuntoa kohtaan yms, kaiken maailman liikkeitö yritetty tehä päivät pitkät, kuulkaas, harjurinta vei voiton, rip vaan muille harjurintalaisill, ei tätä saa tosta noinvaa pois, ei meistä keistään tuu koskaan tulemaan olemaan kukaan mtn supermalleja harjurinnan kanssa.

    • yksinainennn

      Täällä ilmoittautuu taas yksi kuopparinnan omaava. Onko mielestänne rumaa kun tissit on sen takia eri kokoiset??

    • Pectus-potilas

      Oon 30 ja pectus carinatun on ollu 6-vuotiaasta ainakin. Löydettiin vasta kun olin 15 v. Kannattaa ottaa selvää ei-kirurgisesta hoitovaihtoehdosta. Sekä ulkonevan (pectus carinatum) että kuopparinnan (pectus excavatum) ja kaikenlaisten muunnelmien hoito on usein mahdollista hammasrautahoitoa muistuttavalla menetelmällä (dynamic compression brace). On auttanut mua todella paljon. Lääkäriklinikoita on Euroopassakin useita, jotka tota tekee. Parhaiten onnistuu teini-iässä, mutta vanhin potilas oli mun lääkärillä jotain 50 vuotta! Usein vaiva ei ole pelkästään kosmeettinen. Hengitys voi olla epämuodostuman takia pinnallista, kuten mulla oli. Olkapäätä edessä ja vino selkä. Itsetunto voi mennä pilalle kun teini-iässä niin monet kiinnittävät huomiota toisten ulkonäköön.
      Harjoituksista: Palleaa vahvistavat tehokkaat harjoitukset on hyvästä. Ne myös tekevät rintakehään elastisuutta ja jopa muokkaavat sitä muun hoidon tukena. Kannattaa kokeIlla hengityksenpidätyksiä, jos ei ole terveydellisiä esteitä. Mulla on toiminut stomach vacuum, eräänlainen uloshengityksennpidätysharjoitus, mikä lieneekin suomeksi ja sisäänhengityksen pidätys. Syvät vatsalihakset ja palloa , kylkivälit ym. vahvistuvat ja rangan lukot aukeavat vähitellen. Ei kannata unohtaa juoksua tai vastaavaa liikuntaa ja kuntosalia tai kehonpainoharjoituksia, pilatesta tai joogaa tms.

      • Pectus-potilas

        Korjaus: ... olkapäätä edessä. Pitää olla... olkapäät edessä.
        ... vatsalihakset ja palloa. Pitää olla ... vatsalihakset ja pallea.


      • Piipiippii

        Onko sinun tiedossa suomalaista lääkäriä, joka tietäisi hoidoista? Missä itse olet hoidattanut ulkonevaa rintaa?


      • Anonyymi

        Hei, poikani on 15-vuotias ja hänellä on harjurinta, joka ilmestyi 14-vuotiaana (kasvupyrähdys alkoi). Koululääkäri totesi, että ihan normaalia kehitystä, mutta asiaa ei ole mitenkään muuten tutkittu. Minua kiinnostaa ei kirurgiset vaihtoehdot, miten muokata rintakehää? Onko kokemista / ohjeita? Murrosikäisen kanssa asian puheeksi ottaminen myös vaikeaa, koska ei vanhempana halua luoda sellaista kuvaa, että hänessä olisi jotain pielessä. Poika harrastaa yleisurheilua, ei ole ollut vaikutusta urheilemiseen. Tänä kesänä ollut jonkin verran vatsakipuja- voivatko johtua ko vaivasta? Vatsakipun osalta on tarkoitus mennä lääkäriin.


    • Anonyymi

      Luen ensimmäistä kertaa tällaisesta. En tiennyt yhtään että tää on joku asia jolle on ihan diagnoosi! Siispä halusin tulla vaan sanoon kaikille jotka painiskelee ulkonäön kanssa: mä en nää tätä mitenkään outona/rumana. Oon nähny lapsia, nuoria ja aikuisia, pannu kyllä merkille mutta en oo pitäny minään outona juttuna. Varmaan johtuu siitä et mun mummilla oli myös tämmönen rintakehän ulkoneva "kyhmy". Ja jos tää on joka 400. ihmisellä niin aika yleinen juttu!
      Mitä enemmän jotain näkee sitä tavallisemmaks se tulee, että rohkeesti vaan uikkarit päälle tai paita pois jos siltä tuntuu.

      Mediassa on varsinkin tiukat säännöt sille mikä on normaalia ja kaikki siitä poikkeava omassa olemuksessa alkaa helposti varsinki nuorta ihmistä ahdistamaan. Ymmärrän kyllä et näitäkin tapauksia on varmasti erilaisia ja jotku voi oikeesti pistää silmään sivullisellekin eikä haluis olla katseen/kyselyn kohteena. Mut onhan meitä muitakin erilaisia, on mun aknearpinen naama, on koukkunokkia, isokorvasia, vinohampaisia, psoriaatikkoja, ihmisiä joilla on epämuodostumia... Tiedän myös että joku poikkeava pikku asiakin ulkonäössä voi alkaa ahdistamaan ja se asia kasvaa ihan suhteettomiin mittoihin. Itse taistelin vuosia aknen kanssa ja sitä itkin ja jopa jätin menemättä kouluun tai tapaamisiin sen takia, olin varma etten ole parisuhteeseen kelpaava. Bullshittiä. Nyt kun olen aikuistunut, niin huomaan kyllä miten teininä ja nuorena on elänyt hyvin ulkonäköpaineen alla ymmärtämättä että parisuhde olis varmasti löytynyt jos itsetunto olisi ollut parempi, olisin ollut valmis katsomaan toiseen enkä itseeni.

      Tsemppiä ❤️

    • Anonyymi

      Mulla on kans, ei kiinnosta mitä muut aattelee siitä

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1515
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1154
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      84
      1074
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      986
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      573
      942
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      897
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      872
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      19
      832
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      664
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      630
    Aihe